eitaa logo
‹؏ـقیلہ‌بنے‌هاشم⁶⁹🇵🇸›
3.2هزار دنبال‌کننده
13.9هزار عکس
4.4هزار ویدیو
151 فایل
اگر‌به‌خاطر«حمایت‌ازوطن»متهم به ساندیس‌خوری می‌شویم؛ماساندیس‌خوری‌را ترجیح‌می‌دهیم به «وطن‌فروشی» ساندیس‌خورهم‌که‌باشیم، الحمدلله جیــره‌خوارِدشمن نیستیم🔥! ناشناس' @AGHILEH_BANIHASHEM_69 کپی : همه جوره حلالِ ..
مشاهده در ایتا
دانلود
+ چرا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی حاکم شد و نه نوع دیگری از حکومت؟ کوتاه 🔥
‹؏ـقیلہ‌بنے‌هاشم⁶⁹🇵🇸›
+ چرا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی حاکم شد و نه نوع دیگری از حکومت؟ #بحث کوتاه 🔥
بعد از پیروزی انقلاب اولین و مهمترین مسئله تو این حوزه تعیین نوع نظام سیاسی تو کشور بود که دیدگاه‌های مختلفی دربارۀ اون وجود داشت. این نگرشها تو ماه‌های اسفند ۵۷ و فروردین ۵۸ تو روزنامه‌ها و نشریات اون دوران دربارۀ تعیین حکومت آینده ایران منعکس شُدست.
اصولاً در قبل از پیروزی به دلیل تحت الشعاع قرار گرفتن همه امور با مبارزه علیه رژیم سابق ، کمتر سخنی در مورد نحوۀ نوع نظام سیاسی توسط گروه‌های سیاسی مطرح میشد . اما به هرحال یکی از قدیمی‌ترین شعارهای ایام انقلاب شعار درخواست برپایی حکومت اسلامی بود . اما اینکه قالب اجرایی این حکومت چگونه باشد، کمتر مورد بحث قرار می‌گرفت .
بتدریج تو اواخر ماه‌های پیروزی شعار حکومت اسلامی به جمهوری اسلامی تبدیل شد و محوری‌ترین شعار مردم شعار «آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی» و یا «به گفتۀ خمینی نظام شاهنشاهی نابود باید گردد، جمهوری اسلامی ایجاد باید گردد🔥» بود.
امام خمینی هم به صورت موردی تو بعضی از مصاحبه‌ها باخبر نگارای خارجی از جمهوری اسلامی به عنوان نظام مورد انتظار خودش نام می‌برد اما علی رغم این بحث ها ، موضوع تعیین نوع نظام سیاسی به صورت جدی بعد از پیروزی مطرح و دیدگاه‌های مختلفی دربارۀ اون ابراز شد.
تو این مقطع بعضی از جریانات سیاسی خواستار عنوان «جمهوری» و یا «جمهوری دمکراتیک» و بعضی دیگه، از عنوان جمهوری دمکراتیک اسلامی و یا جمهوری اسلامی حمایت کردن و گروه دیگه «حکومت اسلامی» رو عنوان مناسبی برای دولت انقلاب می‌دونستند که هر کدوم از این عناوین معنی خاص خودشو داشت و متکی بر تفکر سیاسی خاصی بود و هر یک از این جریانا، اون تفکر سیاسی رو مد نظر داشتن.
امام خمینی تو بعضی از مصاحبه‌های خودش قبل و بعد پیروزی از جمهوری اسلامی به عنوان نوع حکومت آتی ایران نام برده بود. 🇮🇷 و اعلام کرد که حکومت پیشنهادیش برای آیندۀ کشور «جمهوری اسلامی» است که باید به آرای عمومی گذاشته بشه و اون رو «حکومت جمهوری، متکی به آرای عمومی و اسلامی، متکی به قانون اسلام» تعریف کرد🇮🇷 منبع : صحیفۀ امام، ج۵، ص۱۴۴.
اما دولت موقت از موضع اسلامگرایان لیبرال در ۳۰ / ۱۱ / ۵۷ ناگهان اعلام کرد که تو تعیین همه پرسی برای شکل رژیم، مردم باید به این سؤال پاسخ بدن که جمهوری دمکراتیک اسلامی آری یا نه؟ حتی عنوان «جمهوری دمکراتیک اسلامی» در اساسنامه مصوب شورای انقلاب که از طرف اعضای شورا تهیه شده بود، نیز برای نظام آتی در نظر گرفته شده بود. منبع: صورت مذاکرات شورای انقلاب اسلامی؛
به دنبال این موضع نیروهای لیبرال و چپ به شدت مخالفت خودشون رو با الگوی تلفیقی امام خمینی مطرح کردن . در این باره حسن نزیه (عضو نهضت آزادی و رئیس کانون وکلا) طی مصاحبه‌ای با روزنامۀ کیهان اعلام کرد: عنوان جمهوری ایران هم می‌تواند کافی باشد و قید اسلامی ضروری نیست. زیرا قانون اساسی آینده شامل فلسفۀ اسلامی است. [۱] جمعی دیگر از وکلای عضو کانون وکلا هم طی سخنانی ضمن تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی عنوان مبهمی است اعلام داشتند: این عنوان معجونی از یک کلمۀ سنتی و یک کلمۀ خارجی و دارای تضاد شدیدی است. زیرا جمهوری اصلاً قوانین الهی را رد می‌کند چون منشأ آن ملت و مردم است ولی قوانین الهی غیر قابل تغییر هست.[۲] ۱ .کیهان؛ ۲ اسفند ۱۳۵۷، ص۴. ۲.همان؛ ۱۲ اسفند ۱۳۵۷، ص۸.
داریوش شایگان (یکی از اعضای جبهه ملی) هم خواستار ایجاد یه دموکراسی واقعی و دولتی مدرن مث دولت آلمانی گشت. ☄ دبیر حزب ایران وابسته به جبهه ملی نیز «جمهوری اسلامی» رو یک مجهول مطلق دونست و از «جمهوری دمکراتیک ایران» حمایت کرد و معتقد بود ک از اونجا که اکثر مردم ایران مسلمونند و متأثر از اسلام هستن بنابراین همیشه تار و پود رژیم ما تو بافت آیین ماست. و الگوی جمهوری اسلامی رو مبهم و مخالف دموکراسی آزاداندیش دونست. ☄علی اصغر حاج سید جوادی (مسئول یک گروه سیاسی به نام جنبش) در این باره می‌گه: از اونجا که مردم ایران اکثراً مسلمان هستند و انقلاب ما هم اسلامیه خود به خود احتیاجی به اضافه کردن صفت اسلامی به دنبال جمهوری نیست. ☄عبدالکریم لاهیجی (سخنگوی انجمن لیبرال دفاع از آزادی و حقوق بشر) هم جمهوری اسلامی را یک چیز غلط دونست و معتقد بود اساساً نمیشه بین جمهوری و اسلام آشتی داد. بعضی دیگه هم حکومت رو امری بشری میدونستن و مخالف دولتی شدن دین بودن و حکومت جمهوری رو که در بردارندۀ تجربه، خطا و تصحیح هست، پیشنهاد می‌کردند.
‹؏ـقیلہ‌بنے‌هاشم⁶⁹🇵🇸›
☄داریوش شایگان (یکی از اعضای جبهه ملی) هم خواستار ایجاد یه دموکراسی واقعی و دولتی مدرن مث دولت آلمان
به دنبال این اظهارنظرها ، امام خمینی تو بیانیه‌ای ک در ۹ / ۱۲ / ۵۷ و هنگام ترک تهران به سوی قم منتشر کرد، اعلام کرد که تو رفراندوم آتی «من به جمهوری اسلامی رأی می‌دهم» و از مردم هم خواست به «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» رأی بدن. و اون رو «تنها مسیر انقلاب دونست» هر چند تو این اعلامیه اضافه شده که : کسانی که مخالف هستند آزاد و مختارند که اظهار مخالفت نمایند و... آزادانه هر کس رأی خود را بدهد.
تو سخنان دیگه در موقع ورود به قم، استفاده از لفظ «دمکراتیک» برای رژیم اسلامی رو تقبیح کرد و اون رو فرم غربی نامید و افزود: «آن که می‌گوید جمهوری دمکراتیک یعنی جمهوری به فرم غرب» و افزود: «ما فرمهای غربی را نمی‌‌پذیریم» وی در عین حال تأکید کرد که 👀ما تمدن غرب را قبول داریم، لکن مفاسدش را نمی‌‌پذیریم🗿 : «آنکه ملت ما می‌خواهد جمهوری اسلامی است نه جمهوری فقط، نه جمهوری دمکراتیک، نه جمهوری دمکراتیک اسلامی؛ «جمهوری اسلامی».
و تأکید کرد که عمال اجانب میخوان اسلام رو از این کشور حذف کنن : آنها می‌خواهند یا جمهوری را در اینجا ایجاد کنند که اسلام نباشد، یا جمهوری دمکراتیک را که باز اسلام در کار نباشد یا جمهوری دمکراتیکی اسلامی؛ دمکراتیک را که باز یک رنگ غربی به آن بدهند. شما باید بیدار باشید و جز جمهوری اسلام به هیچ چیز رأی ندهید.
این مواضع امام خمینی به شدت مورد حمایت مراجع و فقهای اصولی شیعه قرار گرفت و اونا تو سخنان و اعلامیه‌های خودشون ضمن حمایت از جمهوری اسلامی به عنوان نظامی مطلوب از مردم می‌خواهند تا به آن رأی بدن و اون رو ضامن حاکمیت احکام اسلام و سعادت مردم می‌دونند. در این باره آیت اللّه گلپایگانی و آیت اللّه خوئی (دو تن از مراجع بزرگ شیعی) ضمن اشاره به اینکه اکثر مردم ایران شیعه بودن و باید قوانین موافق مذهب اونا باشه، حمایت خودشون رو از جمهوری اسلامی اعلام کردند. ایت الله شریعتمداری هم جمهوری اسلامی رو دموکراسی واقعی و خواست همه مردم دونست و معتقد بود دموکراسی به معنای غربی یعنی 👈حاکمیت مردم بر مردم👉 در حالی که جمهوری اسلامی شامل دو بعد: حکومت خدا بر مردم و مردم بر مردم می‌باشد یعنی مردم نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند و نمایندگان نیز ملزمند که بر اساس خواست مردم مسلمان، قوانین و احکام اسلام را مراعات کنند.
این مشاجرات باعث شد تا بعضی جریانات سیاسی مث کمونیستها ، رفراندوم رو تحریم کنن . بعضی هم مث سازمان مجاهدین به صورت مشروط به جمهوری اسلامی رأی بدن . و بعضی رهبران و گروه‌های عضو جبهۀ ملی موضع خود را تعدیل کنند و حمایت خودشون رو از جمهوری اسلامی اعلام کنن . به طوری که سنجابی، دبیر کل جبهۀ ملی، جمهوری اسلامی را طبیعی‌ترین ثمرۀ انقلاب دانست.
اما در نهایت رفراندوم تعیین نوع نظام، تو روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با استقبال گستردۀ مردمی روبه رو شد و ۹۹% از رأی دهندگان با رأی سبز رنگ و آری خود، از جمهوری اسلامی حمایت کردند.
اونا همون طور ک امام خمینی می‌گفت: «آری» اسلام است و «نه» خلاف اسلام جمهوری اسلامی رو به معنای حاکمیت اسلام و تحقق آرمان انقلاب اسلامی می‌دونستند. لذا جمهوری اسلامی، خواست مردم و امام امت بود. برای مطالعه بیشتر در این زمینه به این کتاب مراجعه کنید: تحولات سیاسی اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی، یحیی فوزی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، ج۱، ص۲۳۷-۲۴۴.
🌕اعمال مشترک ماه مبارک شعبان 🌕 ‹؏ـقیلہ‌بنے‌هاشم⁶⁹› ↓ 𝐈𝐃: @AGHILEH_BANIHASHEM
خبر‌دهید‌به‌عالم‌که‌عید‌؛عیدِخداست ‌؛ ادب‌کنید‌که‌میلادِسید‌الشـهداست🤍!'
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد میگن چرا جوون‌ها مجرد موندن 😐 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
گرامی باد روز پاسدار ؛ بر آنان ڪہ از جنس شهیدان و هم پیمان با حسین(ع) و از نسل فصل سرخ استقامتند. .🌺 (ع)🌸 🌺
عبد پرتوقع ات امضایش میکند:) ‹؏ـقیلہ‌بنے‌هاشم⁶⁹› ↓ 𝐈𝐃: @AGHILEH_BANIHASHEM
آینده، آینده‌ روشنی است؛ افق، افق خوبی است، منتها این به معنای این نیست که ما یک بالش نرمی زیر سر خودمان بگذاریم و دل به خواب بدهیم نه، باید کار کرد، باید تلاش کرد باید این امکان را پیدا کنیم و عزم و همت کنیم بر تلاش، و با جدیت حرکت کنیم . _حضرت‌آقا ‹؏ـقیلہ‌بنے‌هاشم⁶⁹› ↓ 𝐈𝐃: @AGHILEH_BANIHASHEM