هدایت شده از فلسفه و عرفان
شرح منظومه حکیم سبزواری.pdf
22.4M
🌀کتاب شرح منظومه
الاهیات بمعنی الاخص
✍️ حکیم متاله #ملاهادی_سبزواری
به اهتمام دکتر مهدی محقق
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
کتاب بسیار ارزشمند و معتنم ۱۰رساله مترجم #ابن_عربی
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_956330822720294615.pdf
4.78M
🌀 ۱۰رساله مترجم(بسیار ارزشمند و مغتنم)
✍شیخ اکبر محی الدین #ابن_عربی
مقدمه،تصحیح،تعلیق
نجیب مایل هروی
حلیه الابدال
رساله الغوثیه
نقش الفصوص
ابیات دهگانه
حقیقه الحقایق
معرفه رجال الغیب
اسرارالخلوه
رساله الانوار
معرفت عالم اکبر و عالم اصغر
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
دروس استاد #رمضانی «دامت برکاته» از روز شنبه 99.6.22 به شرح زیر آغاز می گردد.
1. درس منتهی المدارک(ادامه سال گذشته)، ساعت 8.15 صبح ، مدرسه فیضیه مدرس زیر کتابخانه، روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه
2. درس شرح الاسماء(ادامه سال گذشته)، ساعت 8.15، صبح، مدرسه فیضیه مدرس زیر کتابخانه، روزهای سه شنبه، چهارشنبه.
3. درس مصباح الانس (ادامه سال گذشته)، یک ساعت به غروب، مجمع عالی حکمت اسلامی
سایر دروس استاد اطلاع رسانی خواهد شد.
اعزه گرامی اطلاع رسانی فرمایند
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
🌀تحلیل جناب #ملاصدرا در باره وقایعی که بر اهل بیت (ع) گذشت:
پس زنهار که به علم ظاهر و صلاح بی بصیرت مفتون و مغرور نگردی که هر شقاوتی که به مردودان راه یافت از غرور علم ظاهر و عمل بی اصل راه یافت آنچه در قصص الانبياء خوانده اى يا از احوال شهداء و اولياء شنيده اى، از مصيبتها و محنتها كه به خاندان نبوت و ولايت و اهل بيت عصمت و طهارت راه يافته، اگر نيك دريابى آنها همه از نفاق و كيد اهل شيد و ريا و غدر و حيله متشبهان به اهل علم و تقوى برخواسته. على مرتضى عليه السلام نه بضرب ابن ملجم بر زمين افتاد، بلكه بسكنجبين شهد صلاح ابوموسى اشعرى و سركه نفاق عمرو بن عاص شربت شهادت نوشيد، و امام حسين عليه السلام نه بخنجر بيداد شمر ذى الجوشن خوابيد بلكه بمعجون افيون پُرسَمِّ مكر و افسون و ترياق پرزهر اتفاق اهل نفاق خونش با خاك كربلا آميخته شد، كه قتل الحسين يوم السقيفة". و همچنين پارهاى جگر حسن مجتبى عليه السلام از كيد و غدر نهانى معاويه به خاك محنت ريخت، و برين قياس هر چه بسائر ائمه عليهم السلام واقع شده همه به زور شيد اعدا و مكر و تلبيس ارباب رزق و ريا بوده، و با اين همه ظلم و بيداد و فتنه و فساد كه ازايشان سرزد ذره اى از جاه و قدر و منزلت اهل ولايت و حقيقت كم نگشت، و در دنيا و آخرت معزز و مكرم بودند و خواهند بود بلكه اين طايفه اعداء خود را در دين و دنيا رسوا كردند و به عذاب سرمد و سخط الهى تا ابد خويشتن را مبتلى ساختند.
آنانکه ره دوست گزیدند همه/درکوی شهادت آرمیدندهمه
در معرکه دو کون فتح از عشق است/با آنکه سپاه او شهیدند همه
(رساله سه اصل، ص 121 ـ 122)
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات
یا بفرما به سرایم/یا بفرما به سَر، آیم
غرضم وصل تو باشد/چه تو آیی، چه من آیم
گر بیایی دَهَمَت جان/ور نیایی کُشَدم غم
من که بایست بمیرم/چه بیایی، چه نیایی
https://eitaa.com/AGLOESHG
《 إنا لله وإنا إليه راجعون 》
◾️ رحلت بانوی فاضل و فرهیخته سرکار خانم دکتر طوبی کرمانی را تسلیت عرض مینماییم.
وی اولین زن دکترای فلسفه در ایران، فارغ التحصیل فوق دکتری فلسفه تطبیقی و کلام از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا و همچنین اولین زن رایزن فرهنگی ایران در یونان به مدت 4 سال بود و در سمت هایی مثل مشاور مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده، و مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منشأ خدمات ارزشمندی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود. روحش را با فاتحه و صلواتی شاد نماییم.
گفتگو با دکتر طوبی کرمانی مبلغی که به 30 کشور سفر داشته است 👇
https://b2n.ir/606533
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
❖ امام زین العابدین(علیه السلام)؛ پایه گذار تدوین حدیث
دوران امام سجاد(علیه السلام) دوران تقیۀ شدیدی بود ولذا آنچه که از آن دوران به دست ما رسیده چیز زیادی نیست. خیلی از وقایع آن دوره ممکن است خبرش به ما نرسیده باشد یا به صورتی کلی و بدون شرح جزئیات ذکر شده باشد.
علت این تقیۀ شدید در آن دوران این بود که هنوز آن سیاست منع حکومتی کتابت و تدوین احادیث نبوی که توسط خلیفه دوم آغاز شده بود ادامه داشت.
شروع آن سیاست بنا بر نقل خود اهل سنت اینگونه بود که خلیفه دوم در خطابهای علنی گفت:
«من مدتها در این مسأله (آزاد بودن ثبت و ضبط احادیث نبوی، یا ممانعت از آن) فکر میکردم تا بالأخره خدا مرا به جایی رساند و تصمیم خود را گرفتم که من در کنار کتاب خدا نوشتۀ دیگری را تحمل نکنم!»
او در این سخنرانی، تصمیمش مبنی بر منع ثبت و تدوین سنّت پیامبر، و به عبارتی منع بیان لفظی و عملی دین خدا را به خدا نسبت میدهد!
خلیفه دوم به بهانۀ حفظ قرآن، از نوشتن، تدوین و نشر احادیث پیامبر(صلّی الله علیه وآله) جلوگیری کرد و این سیاست در زمان خلفای بعدی ادامه داشت، به استثنای ٤ سال و ٩ ماه خلافت امیرالمؤمنین و ٦ ماه خلافت امام حسن(علیهما السلام).
اما در ادامه، حکومت به دست معاویة بن أبي سفیان افتاد و روشن است که او بر سر دو راهی میان سیاست خلفای پیشین و بین سیاست امیرالمؤمنین(علیه السلام)، کسی نبود که بخواهد با سیاست خلفای پیشین مخالفت کرده و به سیاست امیرالمؤمنین(علیه السلام) عمل کند.
معاویه دومین پایه گذار سیاست منع تدوین احادیث نبوی شد و این سیاست تا زمان عمر بن عبد العزیز در سال ٩٩ هجری ادامه پیدا کرد تا آنکه او چند سال بعد از شهادت امام زین العابدین(علیه السلام)، به اطراف بلاد اسلامی خصوصاً مدینه و مکه بخشنامه کرد که پیرمردانی که در دوران کودکیشان پیامبر را درک کرده و احادیثی از ایشان به یاد دارند اگر بخواهند اینها نوشته شود، نه تنها منعی ندارد بلکه دستور داد این احادیث از آنها دریافت و تدوین شود.
شهادت امام سجاد(علیه السلام) در سال ٩٤ یا ٩٥ هجری بوده و بنابراین شروع اجازۀ تدوین احادیث نبوی در سال ٩٩ هجری، چهار پنج سال بعد از شهادت امام سجاد(علیه السلام) بوده است.
❖ تدوین حدیث؛ زمینه ساز رشد فکری جامعه و دوران طلایی اسلام
از سیاستهای امام زین العابدین(علیه السلام) در مقابله با بدعت ممنوعیت تدوین حدیث این بود که أدعیۀ خود و همچنین رسالۀ حقوق را در زمان منع حکومتیِ ثبت و ضبط حدیث، إملا و تدوین کرد، نه آنکه شروع این مبارزۀ آرام و ریشهای علیه سیاست ضد دینی حکومت را تا رفع منع حکومتی آن عقب اندازد.
و با توجه به این مبارزۀ امام و رواج تدریجی احادیث و أدعیۀ ایشان در بین مردم، که حاوی عقاید صحیح اسلامی و باطل کنندۀ تحریفات فکری و عقیدتی اُموی بود، در واقع آن دستور رفع منع تدوین حدیث توسط عمر بن عبد العزیز بعد از شهادت امام سجاد(علیه السلام) در سال ٩٩ چیزی نبود جز تحصیل حاصل و إلغای قانونی که عملاً دیگر وجود نداشت.
بعد از فاجعۀ کربلا و رسوخ تحریفات اُموی از جمله جبر گرایی و سوء ظن به خالق، تنها پناهنگاه برای یافتن فکر، عقیده و معارف صحیح، امام سجّاد(علیه السلام) بود که در آن ظلمتِ جهالتها و مغلطهگریها همچون چراغ و کانون روشنایی و هدایتگری، از خاندان پیامبر(علیهم السلام) میدرخشید.
امام سجاد(علیه السلام) با شروع تدوین آن مضامین عالی در آن دورانی که اقبال مردم به اهل بیت(علیهم السلام) کم بود، درخشانترین دوران جامعۀ اسلامی را پایه گذاری کرد؛ زیرا رواج آن مضامین عالی در بین مردم بود که آنها را به برتری بینظیر علمی این خاندان توجه دوباره داد و منجر به اقبالی عمومی به استفادۀ علمی از محضر امام باقر و امام صادق(علیهما السلام)، و موجب توسعۀ مکتب حقیقی اسلام شد که به عنوان نمونه بنا بر مشهور، جابر بن حیّان -اولین کیمیاگر و ملقب به پدر علم شیمی- یکی از شاگردان این مکتب بود.
در خبر حسن بن علي وشّاء آمده است که در مسجد جامع کوفه هفتصد شیخ (استاد مدرس)، در کنار ستونهای مسجد کوفه هر کدام پای یک ستون نشستهاند «كلٌّ يقول حدثَّني جعفرُ بنُ محمّد»، هر یک از اینها در حوزۀ تخصص و تدریسش شنیدههای شخصی و توشۀ علمی خویش از امام صادق(علیه السلام) را بازگو میکند.
این شکوه علمی مسلمانان که بیشترین بروزش در عهد امام صادق(علیه السلام) بود و "دوران طلایی اسلام" نامیده میشود، از آثار و برکات آن دوران تأسیسی امام سجاد(علیه السلام)، و نتیجۀ پایه گذاری تدوین و نشر آن مضامین عالی صحیفۀ سجادیه و رسالۀ حقوق است.
که چون این محوریت علمی امامان، خوشایند ریاست طلبان نبود با بازداشت و زندان خانگی، مانع حضورشان در جامعه و در نتیجه موجب افول آن دوران طلایی شدند.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٧٦٠- ٧٦٢.
آیه الله محمد هادی یوسفی غروی
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀تفکر جهانی امام سجاد (ع) در خیر رسانی عمومی به جامعه
به بیان #آیت_الله_جوادی_آملی
🔷️ ر.ک الصحیفه السجادیه / دعای ۱۰ (... فی مَکارم الاَخلاق)
✅ سخنرانی در جمع لشکر ۲۵ کربلا _ حسینیه ثارالله ساری _ اسفند ۱۳۸۱
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
zabiollah_torabi_dooset_daram hossein 128.mp3
8.66M
🌀حاج ذبیح الله ترابی
#دوستتدارم_حسین❤️
ای که نور مهر و ماهی دوستت دارم حسین/مظهر لطف الاهی دوستت دارم حسین
هستی من را خدا با مهر تو پیوسته است/یا بخواهی یا نخواهی دوستت دارم حسین
ای که خواندت رحمه للعالمین فُلک نجات/شرمسار از هر گناهی دوستت دارم حسین
بکشیدم ، ببریدم که خریدار حسینم/دل من پر زند از مژده دیدار حسینم
من هوادار حسینم
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_5954117234073798280.pdf
8.33M
🌀جستارهایی در #کلام_جدید
مولفان : محمد محمدرضایی، علی شیروانی، محمدرضا بیات، ابوالفضل محمودی، محمد سعیدیمهر، امیرعباس علیزمانی، محمدامین احمدی، محمدعلی عبداللهی، محسن جوادی و امیر دیوانی
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
🔷🔸 کانال فلسفه و عرفان 🔸🔷 🌿 ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفی و عرفانی 🌿 نقد مکتب تف
از همه دوستانی که بنر را پخش کردند سپاسگزارم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀خاطره ای از سیدالذاکرین آیت الحق سید عبدالکریم #کشمیری
به بیان علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
✅ حوزه را ببینید؛ ادبیات بیست نفرند؛ فقه و اصول پنجاه نفر؛ مکاسب صد نفر؛ و درس خارج هزار نفر!!
🔹 واقعاً کسی نیست بپرسد حضور پانصد یا هزار طلبه در درس خارج، چه دلیلی دارد؟ واقعاً درس خارج برای چیست؟ جالب این است که اکثراً درس استاد را دست و پا شکسته مینویسند، چون باید تندتند بنویسند. همان متن ناقص را ده دقیقه قبل از آغاز جلسه بعد مباحثه میکنند و سر درس میروند.
‼️ استاد هم خیلی بزرگوار است، ولی چون شیوه، شیوه ناکارآمدی است، از آن استاد به آن عظمت، آنطور که باید استفاده نمیشود. لذا بنده میگویم کاش بزرگان ما، از این چندصد شاگردی که دارند، یک امتحان خیلی قوی میگرفتند و پنجاه نفر را گزینش میکردند و ده تا گروه پنج نفره، تشکیل، و به آنها موضوع میدادند که بروند و در طول هفته کار کنند و بیایند گزارش دهند.👌
در این صورت، هر چهار ـ پنج سال، پنجاه نفر توان اجتهاد پیدا میکردند، سپس به سراغ پنجاه نفر دیگر میرفتند، ولی الآن بعضی از این هزار نفر بعد از بیست سال هم هنوز نمیدانند که برای چه آمدهاند!!
✔️ استاد حسن معلمی
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/201907
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
سخنرانی استاد منوچهر #صدوقی_سها و استاد #اکبر_ثبوت و دکتر #داوری اردکانی در همایش ملی تاملی بر زندگی ، آثار و اندیشه عبدالله قطب بن محی
این همایش به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
لینک شرکت در همایش:
www.ihcs.ac.ir/ghotb/fa
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
31.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در تقریرات درس حضرت امام آمده است که:
👈« اقلّ مراتب سعادت اين است كه انسان يك دوره فلسفه را بداند.»
این کلام شاید برای ما خیلی عجیب باشد.اما استاد دینانی در این کلیپ توضیحی میدهند که شاید بتواند این کلام را تبیین کند و از اعجاب ما بکاهد.
......
ارجاع: تقريرات فلسفه امام خمينى (قدس سره)، ۳ جلدی، چاپ اول، تهران، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (س) ۱۳۸۱ش، ج ۳؛ ص: ۴۷۲.
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
همایش «سهروردی و احیاء حکمت فهلوی» در تاریخ چهارشنبه 26 شهریور ماه 1399، ساعت 11 صبح به صورت آنلاین (اسکایروم) برگزار خواهد شد. علاقهمندان میتوانند به واسطۀ لینک ورود و سپس با انتخاب گزینۀ مهمان به جلسۀ برگزاری این همایش وارد شوند.
لینک ورود (در ساعت برگزاری همایش):
https://www.skyroom.online/ch/irip/fahlavi2020
11:00-11:15 : تلاوت قرآن کریم و آغاز برنامۀ همایش
11:15-11:30 : نطق افتتاحیه، دکتر غلامرضا زکیانی، رئیس موسسۀ حکمت و فلسفه
11:30-11:45 : سخنرانی دکتر شهرام پازوکی، مدیر گروه ادیان و عرفان موسسۀ حکمت و فلسفه
11:45-12:10 : سخنرانی دکتر بابک عالیخانی، دبیر علمی همایش
12:10-12:20 : پیام دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی برای همایش
12:30-13:20 : سخنرانی دکتر سیدرضا فیض با عنوان «تجلّی عالم مثال در نگاره تولّد زال»
13:20-14:00 : سخنرانی دکتر غلامرضا اعوانی با عنوان «سهروردی؛ احیاگر تفکر افلاطونی در جهان اسلام»
14:00-14:40 : سخنرانی دکتر سعید بینای مطلق با عنوان «بازاندیشی نسبت معقول و محسوس در نزد افلاطون بر مبنای پرسش از چیستی مدرنیته»
14:40-15:30 : سخنرانی دکتر حسن بلخاری قهی با عنوان «سیمرغ اوستایی، سیمرغ اشراقی»
15:30-16:00 : سخنرانی دکتر یانیس اشوتس با عنوان «بزرگداشت روشنان فلکی در حکمت اشراق»
دیگر سخنرانان (از طریق لینک دسترسی به سخنرانیها): استاد منوچهر صدوقی سها، دکتر نجفقلی حبیبی، دکتر بابک عالیخانی، دکتر شهین اعوانی و دکتر رضا کوهکن، دکتر سعید انواری، دکتر رضا کورنگ بهشتی، دکتر اسماعیل رادپور، دکتر طاهره کمالی زاده، دکتر مهدی عظیمی، دکتر کلثوم غضنفری و خانم زهرا ثبوت، دکتر سیما سادات نوربخش، دکتر زهرا زارع، دکتر مهران رهبری و دکتر سیداحمد غفاری قرهباغ.
لینک دسترسی به سخنرانیها (از ۲۶ شهریور ماه، ساعت ۱۶):
https://www.irip.ac.ir/u/130
جزئیات بیشتر: http://fahlavi2020.irip.ir
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
Aghl-o-E'teghadate Dini.pdf
6.61M
🌀کتاب عقل و اعتقاد دینی
درآمدی بر فلسفه دین
✍مایکل پترسون،ویلیام هاسکر
بروس رایشنباخ،دیوید بازینجر
ترجمه:احمدنراقی،ابراهیم سلطانی
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG