مشکل بسیاری از طلبه های ما در قم و حتی بسیاری از دانشجویان، این است که غالب مطالعات آنان، دروس طلبگی و متون دینی است، و از آنچه در حوزه تاریخ و ادبیات و فلسفه علم و نیز در باره تاریخ اندیشه در غرب و حتی آثار ادبی و رمان های برجسته منتشر می شود، بی خبر یا کم خبر هستند. البته لزومی ندارد کارهای غربی ها بخوانیم، بلکه می توانیم کارهای خوب تولید شده در این صد سال را هم انتخاب کرده و بخوانیم. طبعا کارهای برجسته جهانی هم که بهترین مترجمان آنها را به فراسی درآورده اند، آن هم در حوزه تاریخ و فرهنگ، شایسته خواندن هستند.
این روزها توفیق داشتم یک بار با دقت کتاب سید جمال الدین حسینی بنیانگزار نهضت های اسلامی اثر استاد صدر واثقی را بخوانم. این رساله تحصیلی او در سال 1340 است که با وسواس های فراوان وی، در نهایت در سال 1355 منتشر شد. خواندن این کتاب، افق دید شگفتی به آدمی می دهد و دایره و گستره بزرگی از مسائل جهان اسلام را در اواخر قرن نوزدهم در اختیار ما می گذارد. این تنها یک نمونه از مجموعه ای از آثار برجسته ای است که توسط پژوهشگران ما نوشته شده و صدها اثر مشابه دیگر هست که باید خواند.
مطالعه کتابهای درسی سر جای خود بسیار خوب است، اما همه مشکل ما را حل نمی کند. به علاوه که بسیاری از عزیزان مجبور می شوند برای منبرهای خود، کتابهای قصه و داستان و حکایات بخوانند. غالب این قبیل کتابها، مبتنی بر ایده هایی است که بیش از آن که قرآنی باشد، صوفیانه و منبعث از ادبیات اولیائی است و ما را از واقعیات عالم دور می کند و ذهن ما را ساده اندیشانه بار می آورد.
فرصت قرنطینه خانگی به واسطه فراگیری این بیماری قرن برای همه فراهم شده، می تواند این فرصت را در اختیار ما بگذارد تا از همین مجموعه کتابهای دیجیتالی موجود در کانال های تلگرامی، آثاری را انتخاب کرده، و با دقت بخوانیم. ما چاره ای نداریم جز این که عمق تفکر بشر امروز را بفهمیم، و اجازه ندهیم کسانی با ساده اندیشی و راه حلهای سطحی، ما را بیش از پیش گرفتار مشکل کنند.
رسول جعفریان
@AGLOESHG
کلمهٔ نور انحصار در نور مادی حسی ندارد. نور فکری ، نور عقلی ، نور نفسی ، نور قلبی ، نور عالم ملکوت ، نور اسماء و صفات الهیه ، نور جمال و جلال ، نور ذات حق تعالی و تقدس ؛ از امثال نور می باشند. به طور کلی اهل عرفان برای صفات مختلفهٔ حق سبحانه و تقدس انواری را معرّف می شمرند ، که از روشن ترین که نور مهتاب است شروع می شود تا برسد به نور ذات که سیاه رنگ است.
الله شناسی جلد ۱ صفحه ۵۰
علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی
@AGLOESHG
jalase 1.mp3
11.34M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره اول)
استاد #فنایی_اشکوری
جلسه اول
@AGLOESHG
jalase 3.mp3
9.6M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره اول)
استاد #فنایی_اشکوری
جلسه سوم
@AGLOESHG
jalase 2.mp3
11.52M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره اول)
استاد #فنایی_اشکوری
جلسه دوم
@AGLOESHG
43.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی
استاد #نصرالله_حکمت
جلسه اول
👈👈کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
49.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی
استاد #نصرالله_حکمت
جلسه دوم
👈👈کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاید
هو الاول و الآخر... اول اوست آخر هم اوست کأنه دیگران اصلا نفی است، منفی اند.
و الظاهر و الباطن... هرچه ظهور است اوست، نه اینکه از اوست.
مراتب برای جلوه ها هست ولکن اونطور نیست که جلوه ها از متجلی جدایی داشته باشند.
@AGLOESHG
32.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی
استاد #نصرالله_حکمت
جلسه سوم بخش اول
👈👈کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی
استاد #نصرالله_حکمت
جلسه سوم بخش دوم
👈👈کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
36.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی
استاد #نصرالله_حکمت
جلسه چهارم بخش اول
👈👈کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
28.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی
استاد #نصرالله_حکمت
جلسه چهارم بخش دوم
👈👈کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
📕کتاب ”مشاعر”
🔹شرح استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی بر رسالهٔ المشاعر صدرالمتألهین شیرازی
در ٤٥٦ صفحهٔ وزیری با قیمت ٧٠٠٠٠ تومان از سوی نشر نور سخن منتشر شد.
📚 @Nooresokhan
هو
✍🏻..من در طول عمرم چند بار متون فلسفی فلاسفه ای نظیر افلاطون ، ارسطو ، ابن سینا ، سهروردی و ملاصدرا را مطالعه کرده ام و می توانم ادعا کنم که مثلا پس از چندین بار مطالعه نجات ابن سینا یا پرتو نامه حکمت اشراق سهروردی ، بر این متون تا حدی احاطه دارم. اما حتی پس از مؤانست روزانه با قرآن کریم ، هیچوقت احساس نکردم که بر معانی آن احاطه دارم ، بلکه این قرآن کریم بوده است که همیشه بر شعور و آگاهی من احاطه داشته است.
👤استاد سید حسین نصر
📖آفاق حکمت در سپهر سنت صفحه ۱۰۸
@AGLOESHG
◼️جایگاه حقیقی انسان مؤمن از منظر امام موسی کاظم (ع)
◾️وجود مبارك امام هفتم(ع)، مقام مؤمن را خیلی بالا میداند. بالا بودن مقام مؤمن تنها به این نیست كه در آخرت درجات او زیاد است بلكه بالا بودن مقام مؤمن این است كه او نزدیك انبیا و ائمه(علیهم السلام) بسیاری از #فضایل و #معارف و #علوم را میتواند یاد بگیرد و عمل بكند و منتشر بكند (این سرمایه در انسان هست).
♦️اگر كسی این سرمایه را شناخت، خود را ارزان نمیفروشد؛ هرگز نمیگوید من حالا كه مدرس شدم یا درس سطح میگویم یا درس خارج میگویم همین مقدار بس است. در تعبیرات دینی ما آمده است: اولین روز جهلِ یك حوزوی یا دانشگاهی آن وقتی است كه بگوید من فارغ التحصیل شدم؛ خب حیف نیست كه آدم به دنبال نخود سیاه برود و خودش را ارزان بفروشد بگوید من حالا امام جمعه یا جماعت شدم ؟! اگر انسان میتواند به جایی برسد كه نزدیك امام معصوم قرار بگیرد چرا خود را مفت بفروشد؟!
◾️امام کاظم علیه السلام به #هشام میفرمایند: «یا هشام لا تَجتَمِعُ هذه الخصال الا لنبی أو وصی أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان»؛ وقتی معارف عقلی را مطرح میكند میفرماید این معارف بلند و این فضایل فراوان، از آنِ انبیا و ائمه است و ازآنِ مؤمنی است كه در آزمون الهی قلبش پیروز شد (نه زبانش).
◾️ بنابراین این مقام برای ما هست، اگر این راه باز است چرا خود را ارزان بفروشیم؟! خب خسارت كه دیگر حقیقت شرعیه ندارد، همین است که آدم یك كالای گران داشته باشد و این كالا را به مرجعیت بفروشد یا به پیش نمازی بفروشد! فرمود: «الا لنبی أو وصی أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان و اما سائر ذلك من المومنین فانّ احدّهم لا یخلو مِن ان یكونَ فیه بعضُ هذه الجنود»؛
◾️افراد عادی مقداری از این فضایل عقلی را فراهم میكنند ولی آن مؤمنان وارسته، در ردیف اولیای الهیاند (این اصل اول). بنابراین ما میتوانیم و این سرمایه را داریم كه یك انسان ابدی باشیم.
◾️وجود مبارك امام هفتم(سلام الله علیه) مطابق آیه سوره « #زمر» فرمود خداوند هم مجاری ادراكی به ما داد كه مطالعه كنیم و گوش بدهیم
▫️(یك) هم تصفیه خانه به ما داد به عنوان درون تا پژوهش و تحقیق كنیم تا این چیزی كه شنیدیم و آنچه خواندیم كدامش حق است و كدامش حق نیست
▫️(دو) و هم قدرت انتخاب به ما داد كه بعد از ارزیابی وقتی فهمیدیم چه چیز حق است آن را بپذیریم
▫️(سه)، بعد قدرت عمل به ما داد
▫️(چهار)، بعد قدرت نشر و تبلیغ به ما داد
▫️ (پنج) كه در همه این مقاطع پنج گانه ما پیروز میشویم.
خداوند اهل عقل و فهم را در كتاب خودش بشارت داد و اینچنین فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾«قول» یعنی مكتب یعنی آراء یعنی مطالب علمی ـ مكاتب گوناگون آراء گوناگون را میشنود خوب گوش میدهد و میزان هم دارد تا ارزیابی كند چه صدق است چه كذب چه حق است چه باطل چه خیر است چه شر چه حسن است و چه قبیح، بعد انتخاب هم میكند.
▫️ امروز چون روز مصیبت آن حضرت است ببینید كه بر وجود مبارك امام هفتم چه گذشت! همین سندیبنشاهك ملعون در مسموم كردن وجود مبارك امام هفتم، بی باك بود، وقتی كه مطمئن شد كه حضرت مسموم شد و رحلت میكند و شهید میشود، برای عوام فریبی به حضرت گفت اجازه میدهید كه من كفنی دارم با آن كفن شما را كفن كنم، خب حضرت این عوام فریبی او را فهمید فرمود نه: «إنّا اهلُ بیت مُهورُ نسائِنا و حج صرورتِنا و اكفان موتانا من طاهر اموالنا و عندی كفن»؛
▫️ فرمود ما از خاندانی هستیم وقتی مكه میرویم از پول حلال صد درصد خالص خود ماست، مهریهای برای همسرهای مان قرار میدهیم و كفنهای مردههای ما از مال حلال صد درصد خالص خود ماست و من كفن دارم یعنی فرزندم وجود مبارك امام هشتم میآید و مرا هم در آن كفن، كفن میكند.
🔶«السلام علیكم یا اهل بیت النبوة و یا معدن الرساله و یا مهبط الوحی و یا مختلف الملائكة»
منبع کانال دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله
کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
تشبیهی زیبا از امام کاظم (ع) 🖊️از امام کاظم (علیه السلام) سؤال شد: فرشتگان اعمال ما را که می نویسند آیا خاطرات و نیتهایی را که فقط از دل گذرانده ایم و هنوز به لباس عمل در نیاوردیم هم می نویسند؟ حضرت فرمودند:
آیا بوی باغ و بستان و بوی کثافت و گنداب یکی است؟
اگر از کنار باغی پر از گل و معطر بگذرید، بوی خوب احساس
می کنید و چنانچه بوی بد به مشام انسان برسد، می فهمد که اینجا کثافت و زباله است. از بو می توان فهمید که از کنار باغ می گذریم یا از کنار چاه. (برگرفته از کتاب حکمت عبادات، حضرت آیت الله جوادی آملی، ص78)✅
فلسفه و عرفان «عقل و عشق»
@AGLOESHG
✅شیخ اکبر محیی الدین بن عربی در کتاب شریف #فتوحات_مکیه می فرمایند :
✳️« فإنه صلّی الله علیه و آله و سلم و أهل بیته علی السواء فی مودتنا فیهم فمن کره اهل بیته کرهه لأنه واحد من اهل البیت و لا یتبعض حب اهل البیت » .
🔹رسول اکرم و #اهل_بیت ایشان در واجب بودن مودت و دوستی ما یکسان می باشند پس بنابراین هر کس دشمن یکی از اهل بیت باشد دشمن پیامبر است چرا که پیامبر یکی از اهل بیت است و دوستی اهل بیت قابل تفکیک و تبعیض و تقسیم نیست ( یعنی اگر یکی از آنها را دوست نداشته باشی پس نمی شود گفت اهل بیت را دوست داری چرا که اهل بیت مجموع آن بزرگواران می باشد )
🔹منظور ایشان از اهل بیت فرزندان حضرت #فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد که دقیقا قبل از این جملات به آن در ضمن داستانی کسی که به فرزندان حضرت فاطمه از سادات بدگویی می نموده به آن تصریح دارد.
🔹قبل از این جمله و بعد از بیان داستان شعری را در شأن اهل بیت فرموده است :
فلا تعدل بأهل البیت خلقا
فاهل البیت هم اهل السیاده
فبغضهم من الانسان خسر
حقیقی و حبهم عباده
🔶ترجمه شعر :
هیچ خلقی با اهل بیت برابری نمی کند و فقط اهل بیت شایسته سیادت و بزرگی می باشند .
بغض اهل بیت خسران و ضرر حقیقی و دوستی آن ها عبادت است.
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هو
باز گردد عاقبت این در ؟ بلی
رو نماید یار سیمین بر ؟ بلی
ساقی ما یاد این مستان کند
بار دیگر با می و ساغر ؟ بلی
نوبهار حُسن آید سوی باغ
بشکفد آن شاخههای تر ؟ بلی
طاقهای سبز چون بندد چمن
جفت گردد ورد و نیلوفر ؟ بلی
دامن پرخاک و خاشاک زمین
پر شود از مشک و از عنبر ؟ بلی
آن بر سیمین و این روی چو زر
اندرآمیزند سیم و زر ؟ بلی
این سَر مخمور اندیشه پرست
مست گردد زان می احمر ؟ بلی
این دو چشم اشکبار نوحه گر
روشنی یابد از آن منظر ؟ بلی
مولانا جلال الدین بلخی
@AGLOESHG