eitaa logo
فلسفه و عرفان
4.9هزار دنبال‌کننده
499 عکس
217 ویدیو
342 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
نقد کلامی فیلم هندی پی کی پی کی فیلمی در قالب طنز، محصول سال 2014 سینمای هند است. با توجه به مبنای «دئیسمی» فیلم (خداباوری بی دینان) که نفی ادیان است حدود یک سال پیش نقدی از آن توسط یکی از اعضای حلقه علمی تهیه شد، ولی جهت عدم اشاعه آن فیلم نشر نشد. اخیرا هم صفحه ای در وبلاگ برای آن نقد در نظر گرفته شد که به همان جهت، به صفحه اصلی پیوند داده نشد. همچنین قرار بود، در اوایل اسفند 98، جلسه برای نقد کلامی این فیلم با حضور استاد دکتر محمد جعفری در مکان مرکز تخصصی فلسفه اسلامی برگزار شود که با شیوع کرونا جلسه برگزار نشد. ولی اکنون که متاسفانه «روبیکا» این فیلم را در منظر عموم قرار داده، نقد آن را تقدیم می کنیم. http://hekmatadab.blogfa.com/page/pk گروه حکمت ادبی سفر https://what.sapp.ir/safarhekmat @AGLOESHG
هانری کربن به من گفت که نقطهٔ عطف فلسفی زندگی او آن روزی بود که در دانشگاه سوربن سر کلاس ماسینیون نشسته بود. ماسینیون از علاقهٔ کربن هم به فلسفه و هم به هایدگر و کسانی مانند او آگاه بود و علاقهٔ معنوی کربن را به فلسفه خوب می شناخت. او در پایان کلاس ، کتاب کهنه ای را از جیب بیرون آورد و در حالی که آن را به کربن می داد ، گفت : این کتاب گمشدهٔ توست. این کتاب چاپ سنگی بود از حکمة الاشراق شیخ شهاب الدین سهروردی. در آن زمان کربن زبان عربی را قبلا آموخته بود و آن را به خوبی می دانست. او گفت: من شروع به خواندن این کتاب کردم و کل زندگی ام دگرگون شد و دریافتم که گمشدهٔ حقیقی من نه هایدگر بلکه این کتاب بود. او منتقد سرسخت اگزیستانسیالیسم بود زمانی کربن گفت: وجود برای اگزیستانسیالیست ها به مرگ رهنمون می شود در حالی که در فلسفهٔ ملاصدرا و فلسفه ایرانی اسلامی راه به تعالی می گشاید و همواره رو به سوی مراتب بالاتر دارد. در جست و جوی امر قدسی (گفتگوی رامین جهانبگلو با سید حسین نصر) صفحه ۱۵۴ کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
88-8-11.MP3
10.45M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره دوم) استاد جلسه چهارم کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
about chikh eshrq.mp3
11.18M
گفت و شنود استاد حشمت پور درباره شیخ اشراق @heshmatpoor کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
88-8-18.MP3
10.48M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره دوم) استاد جلسه پنجم کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
درس خارج فقه «مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک» آیت الله علی اکبر رشاد آغاز درس: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹، روزهای زوج ساعت هفت صبح دروس به صورت آنلاین از طریق سایت (www.eshia.ir) قابل دریافت است. کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
اى عزيز در ‏_شمس‏ مطالب و مقالات بسيار نوشته‏ اند و اسرارى‏ نقل كرده‏اند. و بعضى رساله‏اى در شرح اسم اعظم كه مرادش همين رموز شرف شمس است نوشته است؛ اين رساله با مجموعه‏اى به نام اربعة كتب اسماعيليه به طبع رسيده است. و آنچه را كه اين كمترين در بيان شرف شمس گردآورده است خود رساله‏اى خواهد شد. هزار و يك كلمه،علامه حسن زاده آملی، ج۳، ص۳۷۸ پ.ن: دستخط شریف علامه حسن زاده آملی https://www.instagram.com/p/B-sh2M0pukh/?igshid=pss0t2iqws0c
[اختيار يس من القرآن‏] و أما اختياره يس من القرآن فلأنها قلب القرآن و من قرأها كان كمن قرأ القرآن عشر مرات و القلب أشرف ما في الصورة الصادية كذلك السورة السينية و هي المنزلة و لها من الأبراج بيت و هو برج الأولية زمان الربيع إقبال النش‏ء و ظهور البدء و ابتداء زينة عالم الطبيعة و تلطيف بخارات الأنفاس التي كثفها زمان الشتاء لبرودة الجو كان يعطي الجمد في البخارات الخارجة من المتنفسين عند ما تخرج يكثفها ثم يردها ما و هو ما تجد في يديك إذا تنفست فيه في زمان الشتاء من النداوة و له الشئون الإلهية التي لا يزال في كل نفس فيها جل جلاله فتوحات مكيه (۴-ج)، جلد۲، ص: ۱۷۲ @AGLOESHG
شيخ بهائى در سال 1010 در شرف‏ شمس‏ لوحى زرين بمنظور تسخير قلوب و ممالك براى شاه عباس ساخته بر بازوى او بست، اوّل فتحى كه روى داد تبريز بود و روز بروز باعث جهانگيرى شد.- و همو براى شاه عباس لوحى در شرف آفتاب نوشت مخمّس سوره و الشّمس كه در سنه 1000 بر بازوى شاه بست. راقم سطور گويد روز نوزدهم حمل [فروردين‏ماه‏] است. و جنگ شاه عباس با روميان [عثمانى‏] و فتح تبريز در سنه 1011 واقع شد.- اگر نوشته ابن ساوجى حقيقتى داشته باشد بايد بستن لوح را بر بازوى شاه در تاريخى فرض كرد كه اوّلين فتحش تبريز باشد و گر نه شاه عباس در مدّت يك سال هرگز بى‏كار نمى‏نشست و براى او در اين مدّت جنگها و فتحهاى ديگر نيز نوشته‏اند. كنوز المعزمين مقدمه به قلم جلال الدین همایی ص: ۱۲ @AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توصيه ميرزا جواد اقا ملكي تبريزي در مورد مراقبه : اولين كارى كه سالك بايد در اين شب انجام دهد اين است كه از لذت و آسايش دنيا در اين شب چشم پوشى نمايد. و آنگاه براى استفاده بيشتر از آن و تصحيح اعمال خود بايد فرض كند كه شب خداحافظى او با اين دنيا و تمام اعمال بوده و فرداى آن روز قيامت است . و نيز قبل از فرا رسيدن شب بايد اعمالى را كه در آن مى خواهد انجام بدهد مشخص نمايد و اگر دو عمل در فضيلت يكسان بود سخت تر را انتخاب كند. المراقبات ص ١٧٣ کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیاز به وجود امام و تصریح به ظهور حضرت حجت در کلام شیخ اکبر محیی الدین بن عربی جناب حضرت شیخ اکبر در رساله ی شریفه ی تنبیهات علی علوّ الحقیقه المحمدیه العلیه فرمایند : « التنبیه التاسع : إعلم أن القطب الذی علیه مدار احکام العالم و هو مرکز دائره الوجود من الآزل إلی الأبد واحد باعتبارحکم الکثره متعدد . فانبی فی کل عصر هو قطبه و عند انقضائه نبوه التشریع بتمام دائرتها انتقلت القطبیه إلی الأولیاء مطلقا . فلا یزال فی هذه المرتبه واحد منهم قایم هذا المقام لیحفظ الله تعالی به هذا الترتیب و النظام إلی أن ظهر خاتم الأولیاء الذی هو خاتم الولایه المطلقه والله أعلم » . ◀️ مجموعه رسایل شیخ اکبر صفحه 407 ✅بدان که قطبی که مدار احکام نظام هستی بر اوست که مرکز دایره وجود و کل عالم است از ازل تا ابد حقیقتا یکی است و به اعتبار حکم کثرت متعدد گردد . پس نبی در هر عصر و زمانی قطب و مرکز نظام وجود زمان است و هنگامی که نبوت تشریعی خاتمه پذیرد قطبیت به اولیاء منتقل گردد . و پیوسته یکی از اولیاء در مقام قطبیت قایم است تا بسبب او خداوند عالم و نظام هستی را حفظ فرماید تا اینکه خاتم اولیاء ظهور نماید که او خاتم ولایت مطلقه می باشد . کانال فلسفه و عرفان👇 @AGLOESHG
🔷عارف عظیم الشأن شیخ أکبر محیی الدین ابن عربی در باب 366 کتاب مستطاب « فتوحات مکیه » در مقام معرفی امام زمان می فرمایند : 🔹« أنّ لله خلیفه یخرج من عترة رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم من ولد فاطمه یواطی اسمه اسم رسول الله جدّه الحسین بن علی بن أبی طالب یبایع بین الرکن و المقام یشبه رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم فی الخلق بفتح الخاء و ینزل عنه فی الخلق بضم در ادامه می فرماید : أسعد الناس به أهل الکوفه » . 🔹« همانا برای خداوند خلیفه و جانشینی است که خروج می کند . او از عترت رسول الله و از پسران فاطمه می باشد که نامش با نام رسول الله مطابقت دارد جدّ او حسین بن علی بن أبی طالب است . مردم با او در بین رکن و مقام بیعت می کنند در خلقت و خلق ظاهر با رسول الله شباهت دارد و در خُلقش از او پایین تر است » . 🔹این عبارات در همه ی نسخه های کتاب فتوحات مکیه حتی چاپ های کنونی وجود دارد . 🔸ذکر چند نکته : فرمایشات حضرت شیخ در اینجا از جهات مختلفی با عقیده ی اهل سنّت در مورد قائم تفاوت دارد و مطابق با نظر شیعه می باشد : 1⃣ شیعیان حضرت را از فرزندان حضرت صدیقه از نسل امام حسین علیه السلام می دانند . که شیخ نیز همین فرمایش را دارند . 2⃣فرمود سعادت مند ترین مردم در زمان ظهور حرت اهل کوفه هستند . شیخ بهایی در کتاب اربعین خود این عبارت را از شیخ اکبر نقل می کند و به فقراتی از آن در مورد شیعه بودن حضرت شیخ استدلال می کند من جمله به این قسمت که شیخ فرموده سعادت مند ترین مردم در زمان ظهور او مردم اهل کوفه هستند . چرا که این اعتقاد از مختصات شیعیان است که می گویند : آفتاب امامت آن حضرت از مکه طلوع و از آنجا به کوفه رفته و کوفه را مقر حکومت خود قرار می دهند . ♦️کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
پیش بینی ظهور در فرمایش حضرت شیخ اکبر محیی الدین بن عربی ◀️ در دو بیت زیر حضرت شیخ زمان ظهور را به صورت رمز که فقط راسخین در علم می توانند معنی آن را بفهمند بیان فرموده اند : إذا دار الزمان علی حروف باسم الله فالمهدی قاما و إذا دار الحروف عقیب صوم فاقروا الفاطمی منی سلاما حضرت شیخ بارها به محضر امام زمان مشرف شده و در چندین جای کتاب فتوحاتشان دیدارشان را بیان فرمودند که در یکی از تشرفات می فرمایند حضرت مهر ولایت و امامتشان را نیز به جناب حضرت شیخ نشان داده اند . البته ایشان می فرمایند که قبل از تشرفات خداوند در خواب مرا از وجود ایشان مطلع نمود و او را به من شناساند . کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فلسفه و عرفان
📖کتاب #المناقب ♦️در فضایل اهل بیت علیهم السلام ✍شیخ محی الدین #ابن_عربی 🔹شرح شیخ صالح موسوی خلخ
صلوات مخصوصه محی الدین ابن عربی بر مولانا صاحب الزمان علیه السلام در کتاب المناقب صفحه ۹۳و۹۴ببیند و عکس صفحه👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بی انصافی ما نسبت به امام زمان ارواحنا فداه حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری @nasery_ir کانال فلسفه و عرفان «عقل و عشق» @AGLOESHG
☑️ ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت 🔘عرفان اسلامی بسان جریان فرهنگی پرتوان، با مشایخ برجسته و بی نظیر، و انبوهی از آموزه‌های عرفان همچون عشق، کشف، معرفت، فنا، لقا، وحدت شخصیه در پردازش نخستینش و مقامات و منازل پرشمار، در سده‌ی سوم هجری بیش از پیش ظهور کرد. این جنبس معنوی، ریشه در سده‌های پیشین داشت. ما در سده‌ی نخست هجری، افزون بر رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم و اهل بیت علیهم السلام که پیشوای حقیقی عارفان در همه اعصارند – با شخصیت‌های عرفانی همچون سلمان فارسی، اویس قرنی، کمیل نخعی، رشید هجری و جابر جعفی روبروییم که به گفته علامه طباطبایی در پایان فصل نخست رسالة الولایه، اصحاب سرّ اهل بیت علیهم السلام به شمار می‌آیند. وجود چنین شخصیت‌هایی گواه آن است که این جنبش معنوی به برکت اهل بیت علیهم السلام از همان سده‌ی نخست شکل گرفته است. 🔘عرفان اسلامی در سده‌ی دوم، با به صحنه آمدن شخصیت‌هایی چون ابوحمزه‌ی ثمالی، جابر حیان، شفیق بلخی، فضیل عیاض، معروف کرخی و رابعه عدویه به صورت جریان فرهنگی مستقلی در برابر دیگر جریان‌های فرهنگی آن دوران بروز کرد و در سده‌ی سوم رشد فزاینده‌ای یافت. این رشد فزاینده، از حیث آموزه‌ها و حقایق و معارف در سده‌ی سوم، پژوهشگران غربی تاریخ عرفان اسلامی را بر آن داشت که به ریشه‌ها و خاستگاه‌های عرفان اسلامی بیاندیشند و در این امر تأمل کنند که آیا تصوف اسلامی از منابع بیگانه تغذیه کرده است یا در اسلام ریشه دارد؟ و این همه گستردگی و ژرفا از کجا نشئت گرفته است؟ 🔘شرق شناسان، از اوایل سده‌ی نوزدهم میلادی درباره‌ی خاستگاه عرفان اسلامی به پژوهش پرداختند، در این پژوهش‌های نخستین، خاستگاه عرفان اسلامی را بیشتر در عرفان‌های هندی، مسیحی، گنوسی و نوافلاطونی جستجو می‌کردند؛ ولی با پژوهش‌های دامنه دار به اثبات رسید که خاستگاه اصیل عرفان اسلامی، اسلام و قرآن است. از سوی دیگر، پژوهشگران مسلمانی همچون شهید مطهری، عبدالرحمن بدوی، جلال الدین همایی و زرین کوب نیز خاستگاه عرفان اسلامی را کتاب و سنت دانسته اند. 🔘با این حال، این واقعیت تاریخی را نیز باید در نظر داشت که عارفان مسلمان در طول سده‌های بعدی بر اثر آشنایی با نحله‌های گوناگون فکری (اعم از اسلامی و غیر اسلامی) و با جذب عناصری از آن نحله‌ها که با ساختار معرفتی و بینشی آنان سازگار بود، بر غنای سنت خود افزودند؛ به ویژه از زبان فنی و دقیق‌تر و شایسته‌تری در تبیین آموزه‌های عرفانی سود جستند. این تأثیر پذیری که در جنبه‌های دیگر فرهنگ اسلامی نیز در سده‌های نخست پیدایش آن رخ داده است؛ نشانه‌ای از غنای سنت عرفانی است که توانست در برابر فرهنگ‌های بیگانه، به طور فعال به گزینش عناصر مطلوب و طرد عناصر نامطلوب فرهنگی دست زند و با بهره مندی از آنها، بر بالندگی خود بیافزاید. چنین امری، در اصالت فرهنگی عرفان اسلامی ریشه دارد که به مدد شریعت و شهود توانسته است از پایگاه مستقل سنت روحی و معنوی و فکری خود، به نقد موشکافانه و گزینش و طرد آگاهانه‌ی آموزه‌ها بپردازد.