فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ برترین آرزو
سخنان رهبر انقلاب در مورد مرحوم سیدالعرفا آقای #قاضی رحمه الله علیه
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
توصیف علامه #طباطبایی رحمه الله علیه از آیه الحق سید علی آقا #قاضی طباطبایی
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
توصیف علامه #حسن_زاده_آملی از آیه الحق سید علی آقا #قاضی طباطبایی
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
الامام الحسن العسکری:
اِنَّ الوُصُولَ اِلَي اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا يُدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّيلِ .
ترجمه: وصال به خداوند عزوجل سفری است که جز با مرکب راهوار شب زنده داری به دست نمی آید.
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
✳️صلوات شیخ محی الدین #ابن_عربی بر امام حسن عسکری صلوات الله علیه
صلوات الله و ملائکته و حملة عرشه وجمیع خلقه من ارضه و سمائه على البحر الزاخر، زین المفاخر، الشاهد لارباب الشهود، الحجة على ذوی الجحود، معرف حدود حقائق الربانیة، مُنّوع اجناس العالم السبحانیة، عنقاءقاف القدم، العالی عن مرقاة الهمم، وعاء الامانة محیط الامامة، مطلع الانوارالمصطفوی الحسن بن علی العسکری علیه صلوات الله الملک الاکبر"
❇️ترجمه:
تحیات زاکیات از اهل قدس ساکنین سماوات بر حقیقت مطهره نور باهر و بحر زاخر ز ینت هرگونه مفاخر شاهد ودلیل مجسم بمشاهدات ارباب شهود،حجت و برهان محکم بر انکار اصحاب جحود، شناساننده حدود حقایق ربانى، قسمت کننده اجناس عوالم سبحانى، عنقاء بلندپرواز قاف قدم که دامن پاکش بلندتر است از نیل مرقاة همم،وعاءنفیس امانت و بحر محیط امامت مطلع انوارمصطفوى، حسن بن على العسکرى علیه صلوات الله الملک الاکبر.
📚کتاب المناقب ابن عربی ص۸۳
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔸استاد حسن انصاری قمی:
🔹تفسیر العسکری، کتابی مجعول است. گمان می کنم آنچه در طی دو مقاله زیر در سال های گذشته درباره این تفسیر نوشته ام نظری است بی سابقه درباره این متن که البته تکلیف آن را هم به نظرم روشن کرده است.
http://ansari.kateban.com/post/2095
http://ansari.kateban.com/post/1091
🔸در این تحقیق نشان دادم چطور از متنی اولیه از تفسیر العسکری - که در اختیار شیخ صدوق بوده و آن هم به شکل کاملی اصیل نبوده - شخصی بعدها شاید در اوائل سده ششم متنی ساخته که بیشتر به یک رمان خیالی بی نهایت بی مزه شباهت دارد. این یکی از بی شرمانه ترین جعل ها در طول تاریخ تشیع است و متأسفانه بسیاری خام آن شدند.
🔹درباره این تفسیر به درستی گفته شده که: نه «فقه الرضا» از حضرت امام رضا (ع) است و نه تفسیر از حضرت عسکری (ع) فقط آن را یک آدم ملاّ نوشته، و این تفسیر را یک آدم بی سواد.
@barrasihayetarikhi
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
دکتر حسن انصاری قمی:
در اینکه روایت معروف مرتبط با نهم ربیع از ساخته های بی شرمانه غلات شیعی از اسلاف نصیریه است تردیدی نیست. اینکه برخی برای امکان صحت این دست روایات دست به توجیهات مختلف می زنند باید گفت بهتر است به هر چه می خواهند باور کنند و یا عمل کنند، اما لطفاً با پژوهش تاریخی شوخی نکنند... اینجا در این مورد نوشته ام.
http://ansari.kateban.com/post/1867
@barrasihayetarikhi
💢کانال فلسفه
وعرفان 👇👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
رفع القلم در مجله معرفت.pdf
338.3K
📄بازکاوی داستان رفع قلم
✍عباسعلی مشکانی
دکتر مصطفی صادقی
#مقاله
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_762430014426710325.pdf
265.6K
📄تاملاتی تاریخی در مورد نهم ربیع
✍مسلم نجفی
دکتر هادی وکیلی
#مقاله
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀خاطره آیت الله مرعشی از مراسم عجيب شيعهكشون
✳️حضرت آیت الله العظمی مظاهری در نقل خاطرهای از استادشان آیت الله مرعشی نجفی میفرمایند:
«خدا رحمتش کند، درجاتش عالیست، عالیتر کند، مرحوم آیت الله مرعشی، من مکاسب پیش ایشان خواندم، هم کفایه خواندم، هم مکاسب... ایشان بنایشان این بود برای اینکه خسته نشوند، یک قصهای گاهی اوقات یا خیلی از اوقات در میان درس برای شاگردها میگفتند، و یکی از قصههایشان این بود که میگفتند:
پدر من از علمای نجف بوده یک شاگرد سنی داشت، این بالاخره میخواست برود کردستان و کرمانشاه، این با پدر من خداحافظی کرده علاقه به پدر من داشت، رفت، پدر من آمد ایران و رفت مشهد، و این عالم جلیلالقدر گفته بود در برگشت قافله ما غروب رسید کرمانشاه، من خیلی وحشت کردم که حالا چه میشود، آن وقت وضع کرمانشاه وضع کردستان روی قاعده شیعه و سنیگری خیلی بد بود، میگوید دیدم ناگهان اتفاقی آن شاگرد من پیدا شد، خیلی با من گرم گرفت و بالاخره با زور و رودربایستی من را برد خانه خیلی هم خدمت کرد به من
بعد آخر شب به من گفت: آقا ما یک جلسهای داریم شما بیاید برویم توی این جلسه، گفتم میآیم. میگوید مرا بردند توی آن جلسه، مرحوم آقا نجفی گفتند، پدرم میگفتند وقتی نشستم توی جلسه، دیدم این سبیل گُندهها، سبیل کشیدهها دارند میآیند، تعجب کردم، چه خبر است، یک وقت مَنقَلی پر از آتش که آتش زغالی که اَلُو داشت، اینرا هم آوردند، یک مجمع را هم آوردند گذاشتند روی این آتشها، روی این منقل.
میگوید من تعجب کردم، ترس هم منرا گرفته بود که اینها چه کار میخواهند بکنند، یکوقت دیدم یک جوانی زیر غُل و زنجیر، آقای نجفی میگفتند پدر من گفتند چون من همدانیها را میشناختم این قیافه، قیافه همدانی بود، بالاخره آوردندش زیر غُل و زنجیر، یک سفره چرمی هم پَهْن کردند، او را نشاندند روی سفره چرمی و یک کسی با یک ضربت گردن آنرا زد، آن مجمع که داغ بود گذاشتند روی گردن اینکه خون بیرون نیاید، غُل و زنجیرها را هم باز کردند این هی دست و پا میزد اینها هم قاه قاه میخندیدند، گفت من غش کردم.
بالاخره قضیه تمام شد و من در حال غش بودم، کمکم مَرا به هوش آوردند اما آن موقعی که نزدیک بود به هوش بیایم میدیدم با هم زمزمه دارند، این شیعه است اینرا هم بیایید دومیاش باشد، آن طلبه میگفت: نه بابا من درس پیش ایشان خواندم، این از آن سنیهای داغ است معلم من بوده، بالاخره من را نجات داد، آمدیم خانه، وقتی من حال آمدم، این طلبه به من گفت: آقا من سنی هستم، اما مُرید شما هستم، میدانید شما را خیلی دوست دارم، نمیخواستم ناراحتتان کنم، اما بُردم آنجا یک پیام بدهید به علمای نجف و پیام این، که شما #عُمَرکُشون کنید ما هم اینجور میکنیم، ما رسممان است یک شیعه را یک جایی پیدا میکنیم زندانیاش میکنیم غُل و زنجیر میکنیم تا شب چهارشنبه، شب چهارشنبه همه ما جمع میشویم برای رضایت خدا، قربة الی الله اینرا میآوریم و این بلا را به سرش میآوریم که تو دیدی.
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
📚کتاب بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی
🌀اثری عالمانه و خواندنی در دفاع از اندیشه ورزی فلسفی و پاسخ به عقل ستیزان، از آیة الله علیرضا اعرافی.
✅آیة الله اعرافی مینویسد: «روایات نهی عام نه از جهت سند و نه از جهت دلالت، ادعا را ثابت نمیکردند و روایات نهی خاص نیز که از «اندیشه در ذات خدا» نهی میکردند، مخصّص و مقید اطلاقات رجحان تعقل و تفکر فلسفی شمرده شدند» (ص ۱۵۸-۱۵۹).
🔸وی همچنین مخالفت اصحاب ائمه هدی (ع) و برخی از فقها با فلسفه را «تا وقتی که کاشف از نظر معصوم نباشد» دارای هیچگونه حجیت شرعی نمیداند (ص ۱۵۹).
🔹در فصل سوم کتاب، ادله رجحان تاملات عقلانی، فلسفهورزی و فلسفه آموزی بررسی شده است. مولف ضمن تشریح و جمعبندی قواعد عامه و ادله خاصه برگرفته از قرآن و سنت، نتیجه میگیرد که فلسفهورزی و فلسفه آموزی واجب شرعی است و فراتر از آن حکم استحباب را دارد.
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀روایاتی مجعول در رد بر فلسفه (۱)
از جمله چند روایت محدودی که مخالفان فلسفه در چند سده اخیر بدان استناد کرده اند و از جمله علمای تفکیکی یکی هم این روایت است که اصلا در حدیقه الشیعه منسوب به محقق اردبیلی نقل شده و سابقه ای قبل از آن ندارد. این کتاب قطعا از محقق اردبیلی نیست و کسی همچون او که خود دلبسته به کلام و فلسفه بوده نمی تواند نویسنده چنین کتابی باشد خاصه با توجه به مقام علمی و تحقیقی محقق اردبیلی و شیوه متفاوت اندیشگی او. البته انتساب قدیمی است اما از آن رب مشهورهایی است که عند التحقیق اصلی ندارد. جدا از این در این روایت حدیث با سندی مضطرب و ناشناخته از امام حسن عسکری نقل شده و مضمون خود حدیث هم گواهی است روشن بر جعل آن در ادوار متأخر. حدیث را حاجی نوری در مستدرک نقل کرده که من آن را اینجا از این کتاب نقل می کنم: العلامة الأردبيلي في حديقة الشيعة: نقلا عن السيد المرتضى ابن الداعي الحسني الرازي، بإسناده عن الشيخ المفيد، عن أحمد بن محمد بن الحسن بن الوليد، عن أبيه محمد بن الحسن، عن سعد بن عبد الله، عن محمد بن عبد الله، عن محمد بن عبد الجبار، عن الإمام الحسن العسكري (عليه السلام)، أنه قال لأبي هاشم الجعفري: " يا أبا هاشم، سيأتي زمان على الناس وجوههم ضاحكة مستبشرة، وقلوبهم مظلمة متكدرة، السنة فيهم بدعة، والبدعة فيهم سنة، المؤمن بينهم محقر، والفاسق بينهم موقر، أمراؤهم جاهلون جائرون، وعلماؤهم في أبواب الظلمة [سائرون] ، أغنياؤهم يسرقون زاد الفقراء، وأصاغرهم يتقدمون على الكبراء، وكل جاهل عندهم خبير، وكل محيل عندهم فقير، لا يميزون بين المخلص والمرتاب، لا يعرفون الضأن من الذئاب، علماؤهم شرار خلق الله على وجه الأرض، لأنهم يميلون إلى الفلسفة والتصوف، وأيم الله إنهم من أهل العدول والتحرف، يبالغون في حب مخالفينا، ويضلون شيعتنا وموالينا، إن نالوا منصبا لم يشبعوا عن الرشاء، وإن خذلوا عبدوا الله على الرياء، ألا إنهم قطاع طريق المؤمنين، والدعاة إلى نحلة الملحدين، فمن أدركهم فليحذرهم، وليصن دينه وإيمانه، ثم قال: يا أبا هاشم هذا ما حدثني أبي، عن آبائه جعفر بن محمد (عليهم السلام)، وهو من أسرارنا، فاكمته إلا عن أهله ".
این حدیث که از همان آغازش محتوای متناقض گونه ای دارد که نیازی به تذکر در این باب نمی بینم در ژانر علائم آخر الزمانی باید دیده شود. حتی اگر اصلی هم داشته باشد در ورژن کنونی آن پرداخته ای بیش نیست و اگر رأسا هم برای رد اهل فلسفه و تصوف ساخته نشده باشد دست کم عبارت لأنهم يميلون إلى الفلسفة والتصوف در آن الحاقی است. نیاز به گفتگو ندارد که جز در ادوار خیلی متأخر اهل فلسفه و تصوف ربطی به هم نداشته اند و نه تنها ترکیب فلسفه و تصوف در این عبارت نمی تواند متعلق به عصر امام عسکری باشد بلکه تردید نباید کرد که این روایت را جز بعد از اوائل دوره صفویه نمی توانند ساخته باشند. خود تعبیر تصوف در این روایت هم خود گواه دیگری است بر ساختگی بودن روایت و یا الحاقی بودن این تکه چرا که این تعبیر هم متناسب با زمان حضرت نیست.
هر چه هست این روایت که هیچ سابقه ای در متون روایی ندارد با چنین سند مجهول و با محتوای متناقض و دست خورده ای برای سال ها مستند اهالی #تفکیک در نقد #فلسفه بوده است.
✍دکتر حسن انصاری
ادامه دارد....
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/AGLOESHG