eitaa logo
فلسفه و عرفان
5.2هزار دنبال‌کننده
510 عکس
219 ویدیو
349 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀عباسه طوسی گفت: حقیقت آنست كه آنجا که این قوم هستند، همه نیستِ توحیدند. در توحید وجود من و تو كِی مانَد، تا به مرد و زن چه رسد؟! 📚تذكرة‏الاولیاء ص۶۴و ۶۵ با مقدمه علامه قزوینی https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🌀راهکار تضمینیِ مرحوم علامه قاضی قدس‌سره برای طلوع عشق پروردگار 🔷علامه طهرانی: 🔹مرحوم قاضی بارها می‌فرمود کسی که تائیه‌ کبرای ابن‌فارض را از حفظ کند، عاشق پروردگار خواهد شد و این مسئله دست از سر او برنمی‌دارد تا او را به منزل برساند.(مطلع‌انوار، ج۲، ص۱۱۷، تعلیقه۱) پی‌نوشت‌: در کتاب نورمجرد (ج۱، ص۴۵۲)، فقط این قسمت نقل شده است که: مرحوم قاضی قدس‌سره می‌فرموده‌اند هر کسی تائیه ابن‌فارض را حفظ کند، عشق خداوند در دل او طلوع می‌نماید. و در کتاب عطش (توسط آیت‌الله‌نجابت) نیز اینگونه نقل شده است که: هرکس تائیه ابن‌فارض را حفظ کند، حظی و نصیبی از عشق میبرد. https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀جایگاه اشعار ابن‌فارض مخصوصا قصیده تائیه نزد علامه طباطبایی و علامه طهرانی ■ علامه طهرانی: ▪ ابن فارض ديوانى در معارف اسلام و سير و سلوك و مقامات روحانى و كمالات انسانى دارد كه در بين قصائد عربى بى‌نظير است. (امام شناسی، ج۱۱، ص۹۰) ▪ بسيارى از عارفان بالله پرده اختفاء را از اين اسرار برگشوده‌‏اند ... و بسيارى از شعراى عرب و عرفاى آنها در قرون وسطى اين راه سخت و كمرشكن را پيموده‏اند؛ آنان كه لوا و رايت ايشان را ابن فارض در اكثر از اشعار خودش بخصوص در تائيّه صغرى و تائيّه كبرايش به دوش كشيده است‏. (الله شناسی، ج۳، ص۲۰۸) ▪ ابن فارض كه در اشعار عربى در عرفان، همانند حافظ شيرازى در ميان پارسی زبانان است، در نظم السّلوك كه عبارت از تائيّه كبراى اوست، مقام انسان كامل را عجيب توصيف كرده است. اين قصيده مجموعا هفتصد و شصت و يك بيت است، كه تمام مراحل سلوك را با نظم بديعى و سبك لطيفى آورده است‏. (امام شناسی، ج۵، ص۱۰۰) ▪ تائيّۀ كُبراي‌ ابن‌ فارض‌ كه‌ حقّاً يك‌ دورۀ كامل‌ و تمام‌ از تمام‌ منازل‌ سير و سلوك‌ و بيان‌ اعلي‌ درجۀ از توحيد و عرفان‌ است‌ صدها بار از آنچه‌ در انجيل‌ آمده‌ است‌ دقيق‌تر و عميق‌تر و صاف‌تر و ظريف‌تر در نشان‌ دادن‌ لطائف‌ عرفان‌ بوده است. (نورملکوت‌قرآن، ج۳، ص۴۱) ▪ برای تحصیل عشق خدا و تقویت آن در دل، ممارست با اشعار ابن فارض و بخصوص تائیة کبرای او و دیگر عرفای اهل عشق نافع است. (پرتویی از نورمجرد، ص۱۱۱) ▪ علاّمۀ استاد (علامه طباطبایی) در أشعار عرب‌ به‌ شعرهاي‌ ابن‌ فارض‌ بخصوص‌ به‌ «نظمُ السُّلوك‌» آن‌ كه‌ معروف‌ به‌ تائيّۀ كبري‌ است‌ علاقه‌مند بودند. (مهرتابان:ص۸۸-۸۹) https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀دیدگاه جناب صدر الدین قونوی نسبت به قصیده‌ی تائیه ■شیخ شمس الدین ایكی (شاگرد قونوی): ▪در پایان جلسات درس استاد، یك بیت از قصیدة «نظم السلوك» (قصیده تائیه) مطرح و شیخ بر زبان عجمی، معانی و سخنان عجیبی می‌گفتند و بسیار می‌فرمود: "صوفی می‌باید كه این قصیده را یاد گیرد". و آنچه شیخ سعید فرغانی در مشارق الدراری [كه شرح فارسی قصیدۀ تائیه است] و منتهی المدارك [كه شرح عربی این قصیده است] آورده‌اند از بركت انفاس صدر‌الدین قونوی است. (نفحات الانس، ص۵۴۱) https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀دیدگاه شهید مطهری نسبت به شخصیت ابن‌فارض و اشعار ایشان ■ شهید مطهری: ▪ ابن فارض مصرى از عرفاى طراز اول محسوب است. ابن فارض خيلى فوق العاده است. او آدم عجيبى است؛ از عجايب دنياى اسلام است. از افرادى است كه احوالى غير عادى داشته؛ غالباً در حال جذبه بوده است و بسيارى از اشعار خود را در همان حال سروده است. اشعارِ عربى-عرفانى در نهايتِ‌اوج و كمالِ‌ظرافت دارد. ديوانش جزء ذخاير بشريت است. قصيده‌‏اى دارد [مشهور به] تائيه ابن فارض‏، در حدود هزار شعر (۷۶۱ بیت) است كه همه آنها به «ت» ختم می‌شود. می‌گويند تمام این شعرها را در حالت بيخودى به اصطلاح گفته و ديگران نوشته‏‌اند. عمر زيادى هم نكرده؛ آن طور كه تاريخ می‌نويسد، 56 سال بيشتر از عمرش نگذشته كه در سال 632 درگذشته است. (نقل‌بااختصار / مجموعه‏‌آثار: ج۱۴،ص۵۷۲ و ج۲۱،ص۷۶ و ج۲۳،ص۵۹وص۳۳۰) https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀دیدگاه علامه جوادی نسبت به اشعار ابن‌فارض مخصوصا قصیده تائیه ■ آیت الله جوادی آملی: ▪ شرح حال انسان كامل از بَنان و بَيان عارفاني كه در اين وادي گام نهاده‌اند، كم نيست؛ ليكن در سروده دل پذير ابن فارض، معاصر شيخ اكبر ابن عربي، اثر به سزائي يافت مي شود، زيرا سخن صنيع محبت، غير از گفتار متصنّعانه مدعيان وِداد است و گفتار شقيق ولايت، غير از سخن متكلّفانه داعيه داران وَلا است. به هر تقدير، ابتكار ابن فارض، نه تنها در تنظيم معارف بلند عرفاني در جامه نظم است، بلكه در جامعيت وي بين شهود عرفاني و ذوق هنري و ادبي مي باشد. چون ناظمان سه گروه اند: گروه اول، خيال پردازان شعري اند كه در هنر تشويق و ترغيب و تحميس يا به عكس آن، سلطه كامل داشته و محتواي خيالي را با انواع محسنات لفظي و معنوي به نظم در مي آورند، ولي مطالب برهاني در آن به ندرت يافت مي شود؛ از اين گروه فراوان‌اند كه آثار قدح و مدح و رفع و خفض آنها مشهور و بي نياز از ذكر نمونه است. گروه دوم، انديشوران علم پروراند كه در تعليم مسائل عميق علمي، خواه ادبي مانند الفيه ابن مالك و خواه فقهي مانند درّه نَجَفيّه بحرالعلوم قدس‌سرّه و خواه فلسفي نظير منظومه حكيم سبزواري قدس‌سرّه و تحفة الحكيم محمد حسين غروي كارآمداند و قواعد و مسائل علمي خاص را به دور از تشبيه و استعارات شاعرانه ارائه كرده اند كه جنبه نظم آن بر صبغه شعر آن مزيّت دارد، زيرا زبان و قلم آنان در مدار قواعد علمي دور مي زند و از گستره شاعرانه به دور است. گروه سوم، دلباختگان مَشهد جمال و جلال اند كه در تبيين معارف عميق عرفاني، گذشته از رعايت مراتب سير و سلوك و جذبه و ساير اوصاف و احوال سالك، و صرف نظر از توجه به جهان بيني خاص عرفاني و مراعات نَضْد حضرات عالم، و گذشته از توجه به قواعد ادبي در نظم، نهايت ذوق هنري را در اعمال انواع محسنات بديعي و نكات دل آويز شاعرانه به كار گرفته اند؛ به طوري كه دقت مطالب عرفاني فداي ظرافت هنري نشود و لطايف ادبي، قرباني عمق معارف شهودي نگردد، و اين مستلزم كمال جامعيّت يك عارف ادب پرور و هنربار چون ابن فارض است كه قصيده تائيّه او نموداري از اين تماميت جمع بين عرفان و ذوق است. لذا عرفاي گرانسنگي چون صدرالدين قونوي، به تدريس و شرح آن همت گمارده و شاگرداني همانند سعيدالدين سعيد فرغاني و مولي عبدالرزاق كاشاني و... را پرورانده كه هر كدام به شرح آن «تائيّه» به تازي و فارسي مبادرت كرده‌اند و متون عرفاني را با شرح سروده هاي ابن فارض گسترش داده اند. https://eitaa.com/AGLOESHG [ادامه، در فرسته بعد👇]
[ادامه‌ی فرسته قبل👆] ابن فارض در زمينه رفاه زدايي سالكان و اينكه «ناز پروردِ تنعّم نبرد راه به منزل» چنين مي گويد: و ما ظَفِرَتْ بالوُدّ روحٌ مُراحةٌ و لا بالولا نَفسٌ صَفی العيش وَدَّتِ وأيْنَ الصَفا هَيْهاتَ مِنْ عَيشِ عاشق و جَنّة عدنٍ بالمَکاره حُفّتِ و در افتخار به انتساب ولا چنان مي بالد كه اگر به اصل نسبت و ولايت الهي فائز نگردد، تهمت آن را فخر مي داند و مرگ در آن راه را استقبال مي كند؛ در حالي كه اركان ديگران از هَول مرگ منهدم مي شود: وان لم أفُز حقّ‌ اليك بنسبة لعِزّته‌ حَسْبي إفتخراً بتُهمةِ ودُونَ إتّهامي إنْ فَضيتُ أسَي فَما أسأتُ بنَفسٍ بالشَهادة سرّت وإنّي الي التهديدِ بالموت راكنٌ و مِن هَوله اركن غَيري هُدَّتِ و درباره نزاهت از حلول كه الحادي بيش نيست مي‌گويد: و لي من أتم الرؤيتين اشارة تُنَزّه عن رأي الحلول عَقيدَتي و درباره پيشگامي انسان كامل در فن عرفان چنين مي سرايد: جَني ثَمَر العرفانِ مِن فَرع فِطْنَةٍ زَكا باتّباعي وهو مِنْ أصلِ فِطْرَتي و درباره جامعيّت انسان كامل مي‌گويد: فما فوق طَورِ العقل اوّل فَيْضَةٍ كما تحت طُورِ النقل آخر قبضةٍ يعني در اثر فناي ثنويتِ وجودِ سالكِ كامل در احديت حق، آنچه بالاي همه كائنات است، مانند آنچه در زير همه آنها است، خواهد بود [شرح كاشاني برتائيه، ص377]. و در تعبير از مافوق عقل به فيض و از مادون كوه نقل به قبض، به رجحان عقل بر نقل اشاره دارد. و نيز درباره كامل ترين انسان ها، يعني حضرت رسول اكرم صلّي الله عليه وآله وسلّم چنين مي فرمايد: وكُلّهم عن سَبْقِ مَعناي دائرٌ بدائِرتي أو واردٌ مِن شَريعَتي وإنّي وإنْ كُنتُ ابنَ آدَم صُورةً فلي فيه معني شاهِدٌ بابُوّتي و درباره پرهيز از جمود بر دروس نقلي، و تشويق به فراگيري علوم عقلي و معارف شهودي، چنين مي گويد: ولا تك مِمّن طَيَّشَته دروسه بحيث استَقلَّتْ عَقْلَه واستَقرَّت فَثَّم وراء النقل علم يدقّ عن مدارك غايات العقول السليمة جناب ابن فارض، نه تنها درباره رسول اكرم صلّي الله عليه وآله وسلّم حق شناسي دارد، بلكه درباره عترت طاهرين آن حضرت عليهم‌السلام نيز وظيفه شناسي دارد، زيرا قبل از بيان مقام ابوّت خاتم انبيا نسبت به آدم عليه‌السلام چنين سروده است: بِعِتْرَتِه استَغْنَتْ عن الرسُلِ الوَري و أصحابه والتابعين الأئمّة يعني جامعه انساني و امت اسلامي، به بركت عترت پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله و سلم، از آمدن انبياي بعدي بي نياز شده اند. البته آنچه فعلا در نسخه اي كه متن، براي شرح عربي مولي عبدالرزاق كاشاني قرار گرفت و نيز نسخه اي كه متن براي شرح فرغاني واقع شده، به نام مشارق الدراري، مصرع دوم به همين وضعي است كه ضبط شد (یعنی: "و اصحابه ‌و التابعین ‌الائمه") ، ليكن احتمال تحريفِ "اولاد" به "اصحاب" ضعيف نيست (یعنی اصل بیت اینگونه بوده باشد: "و اولاده‌ و التابعین ‌الائمه")؛ چون شواهد تحريف و دخالت بيگانگان در نوشتار اين بزرگان مشهود است. به هر تقدير، ديوان ابن فارض، مخصوصاً تائيّه وي، شرح انسان كامل است، زيرا در آن مسئله قرب نوافل و قرب فرائض و ساير مقامات عارفانِ واصل، در صبغه صناعت شعر تصريحاً يا تلويحاً به خوبي تبيين شده است. (سرچشمه انديشه، ج۵، ص۸۸تا۹۰) https://eitaa.com/AGLOESHG
در سالروز شمسی عروج ملکوتی مرحوم آیه‌ الحق سیدعلی قاضی حمد و صلواتی هدیه به روح مطهرشان بفرستید🌺
4_5864038708881130817.pdf
517K
📜دستورات مرحوم آیه الحق عارف کامل مکمل سیدعلی قاضی طباطبایی رزقناالله‌ شفاعته 🔹در ماه رجب،شعبان،رمضان @AGLOESHG
پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پایگاه اطلاع رسانی اسرا: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال شیخ الفقهاء و المراجع حضرت آیة الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس الله نفسه الزکیه) را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله وانا الیه راجعون ارتحال اسف بار شیخ الفقهاء و المراجع حضرت آیة الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس الله نفسه الزکیه) را به محضر مبارک حضرت ختمی امامت ولی عصر (أرواحنا فداه)، مراجع بزرگوار تقلید، حوزه های علمیّه جهان اسلام، اساتید معظم و بیت مکرم آن مرجع عظیم الشأن تسلیت عرض نموده و علوّ مرتبت آن فقیه راحل و صبر جمیل همگان از ذات اقدس ربوبی مسئلت می شود. بیست و نهم جمادی الثانیه جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra https://eitaa.com/AGLOESHG
AUD-20220131-WA0001.opus
783.3K
📜دستورالعملی از حضرت علامه حسن زاده آملی سلام الله علیه 👈 جهت ورودبه ماه رجب المبارک @AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا