eitaa logo
فلسفه و عرفان
4.9هزار دنبال‌کننده
499 عکس
217 ویدیو
342 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6005713140057114542.doc
1.03M
🌀 تقریر قسمت چهارم ✍ آیت الله سید حسن سعادت 💢کانال فلسفه و عرفان 👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
4_6005713140057114543.doc
236K
🌀 تقریر قسمت پنجم ✍ آیت الله سید حسن سعادت 💢کانال فلسفه و عرفان 👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
4_6005713140057114544.docx
164.1K
🌀 تقریر قسمت ششم ✍ آیت الله سید حسن سعادت 💢کانال فلسفه و عرفان 👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
براي مشاهده پخش زنده برخي از جلسات دروس استاد يزدان‌پناه در اينستاگرام به نشاني زير مراجعه فرماييد: https://instagram.com/ostad.s.y.yazdanpanah?igshid=53eo7cv17oay
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
: من دیروز در نمایشگاه کتاب کتابهایی را دیدم که غربی‌ها نوشته‌اند، [در] تأثیر فلسفه در فوتبال؛ یعنی حتّی به فوتبال! ببینید این امتداد دادنِ مسائل فکریِ خودشان به تمام عرصه‌های زندگی و میدانهای زندگی [است]؛ ما این کار را بایستی انجام بدهیم. ما ازلحاظ فلسفه قوی هستیم؛ از فلسفه‌ی غربی، قوی‌تر و ریشه‌دارتر و دارای استحکام بیشتر است، ولی بایستی امتداد آن در زندگی، محسوس باشد؛ قضاوت فلسفه‌ی ما در مورد حکومت، در مورد مسائل اجتماعی، در مورد اقتصاد، در مورد عموم مسائل تمدّن‌ساز بایستی معلوم باشد، روشن باشد؛ اینها کارهایی است که باید انجام بگیرد. اینها در زمینه‌ی علومِ خاصِّ اسلامی است، در زمینه‌ی علوم طبیعی هم همین‌جور است. ۲۲/۲/۹۷ 💢کانال فلسفه و عرفان 👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
استاد کریم محمود حقیقی.mp3
1.82M
مرحوم استاد کریم محمود حقیقی 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
آغاز ماه قمری.mp3
2.44M
🔻استاد : ماه قمری که با آغاز شود منتسب به حضرت می باشد. 📖 به آیهٔ ۳۵ ( آیه نور) گفته می‌شود. ✨ عدد نور ٢۵۶ ....... 🗓 جمعه ٣١ مردادماه مصادف با اول محرم ١۴۴٢ 🏴@shirintarinzekr 🏴 https://eitaa.com/AGLOESHG
1_237722204.pdf
10.96M
درآمدی به نظام حکمت صدرائی نوشته : عبدالرسول عبودیت جلد اول کانال بانک صوتی فلسفه و عرفان👇 @BANK_AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
nZam Hkhmt Sdray'y 2 - `bdalrswl `bwdyt.pdf
8.74M
درآمدی به نظام حکمت صدرائی نوشته : عبدالرسول عبودیت جلد دوم کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
4_6015115304504395352.pdf
26.45M
درآمدی به نظام حکمت صدرائی نوشته : عبدالرسول عبودیت جلد سوم کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: سرمایه و دارایی من این است که مانند ترک های پشت کوه صاف و بی غل و غش به حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام ارادت و ایمان دارم . 💢کانال فلسفه و عرفان 👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
🌀یکی از آداب شدن در بیان آیت الله : ✅وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) فرمود: «إنّ الصَّمْتَ بابٌ مِن أبواب الحکمة» «صَمْت» يعنی سکوت. خيلی از ماها بايد درس سکوت بخوانيم که چه وقت ساکت باشيم، چقدر حرف بزنيم و چطور حرف بزنيم. مگر آدم هميشه حرف می زند؟! هر جا حرف می زند؟! هر طور که دلش خواست سخن می گويد؟! در حالي که حرف را به اندازه ضرورت می زنند قهراً فکرکرده حرف می زنند نه بيجا. يکی از آداب حکيم شدن همين خاموش بودن، بجا سخن گفتن، کم سخن گفتن و مانند آن است. ✅به ما گفته‌اند کم حرف بزن و وقتی هم که مي‌خواهی حرف بزنی هم خوب حرف بزن و هم حرفِ خوب بزن برای اينکه تو داری املا می ‌کنی و فرشته‌ها دارند مي‌نويسند، إِنَّ عَلَيْکُمْ لَحَافِظِينَ؛ کِرَاماً کَاتِبِينَ؛ لذا مواظب باشيد که خوب املا کنيد. 🔺درس اخلاق ۹۴ 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
امام حسین علیه السلامدر نگاه مولوی.pdf
288.3K
🌀امام حسین صلوات الله علیه در نگاه ✍ویلیام چیتیک 💢کانال فلسفه و عرفان 👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
درنگی_در_واژه_تنقبت_در_زیارت_عاشورا.pdf
702.1K
🌀درنگی در واژه 《تَنَقَبَت》 در زیارت عاشورا ✍سید محمد جواد ✅واژه "تنقبت" در زیارت عاشورا از واژه هایی است که معنای روشنی دارد ولی در هیچ یک از مصادر و احادیث ما دیده نشده که نوشته شده باشد سپاهیان عمر سعد به صورتشان نقاب زده باشند. در اینجا به بررسی این واژه پرداخته می شود. 💢کانال فلسفه و عرفان 👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀یک بیتی جناب دارد که من هر وقت آن بیت را میخوانم واقعا متأثر میشوم: مژه بر هم نزند گر بزنی تیر و سنانش... 🔹بیانات زیبای همراه با گریه آیت الله خبرگزاری حوزه 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
4_6030786918612993431.mp3
9.52M
🌀مرثیه‌خوانی‌ ترکیب بند محتشم کاشانی از میر فخرالدین آغا، منقبت‌خوان فقید افغانستان https://eitaa.com/AGLOESHG
کاری جالب درباره تاریخچه مجالس عزای سید الشهداء به قلم استاد مهدوی دامغانی حفظه الله https://www.cgie.org.ir/fa/news/216409 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🌀هین مرو کورانه اندر کربلا! (پاسخ آیة الله الهی قمشه ای به تحریفگران سخن مولانا) 🔹استاد اکبر ثبوت 🔸مولانا در دفتر سوم مثنوی به ماجرای هاروت و ماروت اشاره می‌کند که آن دو از سرِ مستی دعوی کردند که اگر ما در زمین بودیم مانند آدمیان مرتکب گناه نمی‌شدیم، بلکه بارانِ عدل و عبادت را عرضه می‌داشتیم. ولی قضای الهی به آن دو گفت: بایستید که در پیش پایتان دامهای ناپیدای فراوانی است. گستاخانه در دشت بلا (صحنه امتحان) ندوید و کورکورانه به سوی کربلا مرانید (در راهی سهمناک گام منهید) استخوان‌های درهم شکسته هلاک‌شدگان را بنگرید که پیش روی راهروان است و آنان را از رفتن بازمی‌دارد؛ زیرا در همه راه، استخوان و موی و پیِ پیشینیان را می‌بینند که به تیغ قهر الهی گرفتار آمده و نابود شده‌اند: پس ز مستی‌ها بگفتند: ای دریغ بر زمین باران بدادیمی چو میغ گستـریدیمـی در این بیداد جا عدل و انصاف و عبادات و وفا این بگفتند و قضا می‌گفت: بیست پیش پاتان دام ناپیدا بسی است هین مدو گستاخ در دشت بلا هین مرو کورانه اندر کربلا که ز موی و استخوان هالکان می‌نیابد راه پای سالکان جمله راه استخوان و موی و پی بس که تیغ قهر، لاشی کرد شی 🔹استاد الهی قمشه ای در توضیح این ابیات گفتند: هر کس این ابیات را بخواند می‌فهمد که مولانا می‌خواهد آدمی را از پیروی کسانی بازدارد که دام شیطان را در برابر خود ندیده و مانند سپاهیان اعزامی از سوی حاکم کوفه به کربلا، کورکورانه به سوی مهلکه رفتند و از سرنوشت تبهکارانِ گذشته عبرت نگرفتند و مانند آنان به عذاب الهی دچار شدند؛ 🔸اما کسانی که برای محکوم کردن مولانا و همه عرفا از هیچ‌گونه کذب و افترایی ابا ندارند ـ از جمله آقا محمدعلی کرمانشاهی‌ـ برای اینکه مولانا را به دشمنی با امام حسین(ع) متهم نمایند بیت چهارم را به ‌صورت منفرد و بدون پیوند با ابیات دیگر ‌به این شکلِ مسخ و تحریف شده بازگو کرده‌اند: کورکورانه مرو در کربلا تا نیفتی چون حسین اندر بلا! 🔹و با این شیرین‌کاری مدّعی‌اند که مولانا خواسته بگوید: امام حسین(ع) کورکورانه به کربلا رفت و دچار بلا شد! تو از او پیروی مکن تا به سلامت مانی! 🔸حالا چه پاسخی در برابر خدا و خلق برای این افترا به مولانا و مثنوی دارند؟ جوابش با خودشان است. 🔹ما به نسخه‌های متعدد مثنوی مراجعه کردیم؛ ولی حتی در یکی از آنها چنین بیتی را نیافتیم. در حالی که اگر چنین بیتی در مثنوی بود دست‌کم ناشران و شارحانِ غیرمسلمان و غیرشیعی مثنوی مانند نیکلسون و انقروی و یوسف ‌بن احمد مولوی و خواجه ایّوب آن را می‌آوردند. 🔸آری، پس از آنکه بیت مزبور به آن صورتِ مسخ و تحریف‌شده بر سر زبان بعضی از بی‌خبران افتاد، برخی دیگر از بی‌خبران در مقام توجیه آن برآمدند... 🔹علاوه بر این: در مثنوی و نیز در غزلیات مولانا (دیوان شمس) می‌بینیم که در موارد متعدد، مولانا از شهادت امام حسین(ع) و یاران او با حرمت فراوان یاد می‌کند و آن را تقدیس می‌نماید؛ و این نیز به هیچ‌وجه با این تصوّر که مولانا، حرکت امام حسین(ع) به کربلا را عملی کورکورانه و پیامد آن را هلاکت می‌شمرده و دیگران را از پیروی او منع می‌کرده، سازگار نیست. بنگرید: روح سلطانی ز زندانی بجَست جامه چه‌دْرانیم و چون خائیم دست؟ چون که ایشان خسرو دین بوده‌اند وقت شادی شد، چو بگسستند بند سوی شادَرْوانِ دولت تاختند کُنده و زنجیر را انداختند روز مُلک است و گَش و شاهنشهی گر تو یک ذرّه از ایشان آگهی 🔸در غزلی در کلیات شمس نیز ضمن تجلیل از «شهیدان خدایی»، آنان را «بلاجویان دشت کربلایی» که درِ زندان شکسته‌اند، یاد می‌کند. 🔹و این تعبیرات یادآور سخن سیدالشهدا(ع) است که روز عاشورا به یارانش فرمود: «ایّکم یکره ان ینتقل من سجن الی قصر… انّ ‌الدنیا سجن ‌المؤمن». بزم قدسیان 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/AGLOESHG