eitaa logo
فلسفه و عرفان
4.9هزار دنبال‌کننده
499 عکس
217 ویدیو
342 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه و عرفان
🌀 آیت الله میرباقری رئیس علوم اسلامی قم: 🔹 ... متاسفانه در حوزه علمیه تولیدات فیلسوفان نجس غربی خوانده می‌شود؛ این کتاب‌ها کتب ضاله است و انسان تا وقتی فرقان ندارد، نباید به سراغ آن برود؛ اگر فرقان نباشد ما تبدیل به فضلایی می‌شویم که ابزار عرفی سازی دین هستیم؛ بله، حوزه‌ها مکلف‌اند که بر این علوم مشرف شوند و سخن درست را به آنها عرضه کنند و جامعه سازی نیز اینگونه است ولی این ها یک فرایندی دارد که باید طی شود. 🔸متن کامل: 🔸https://b2n.ir/276595 ✅پی نوشت: دینی که ندای (فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِینَ یَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥۤۚ) سر می دهد و قرآنی که رفتار پیامبر با کفار را چنین حکایت میکند: إِنَّاۤ أَوۡ إِیَّاكُمۡ لَعَلَىٰ هُدًى أَوۡ فِی ضَلَـٰلࣲ مُّبِینࣲ و مذهبی که رئیسش با دهریون و ماتریالیسم ها چنان برخود علمی دارد که حرفشان را می شنود و پاسخی عاری از تعصب می دهد و... ودر آخر حوزه ای که علامه طباطبائی ها و مطهری ها تربیت کرده کارش به جایی رسیده که رئیس فرهنگستان علوم اسلامیش!!!!! چنین گوید... 🚶‍♂🚶‍♀🚶‍♀فاین تذهبون 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀 آیت‌الله : 🔹نه با فرهنگ جهان آشنایید، نه زبان بلدید، چه فایده ای برای امام زمان(ع) دارید؟ 🔹باید بروید کانت، هایدگر و دکارت بخوانید تا با زاویه دید اروپای غربی و شرقی و آمریکا و ... آشنا باشید تا بتوانید ماموریت‌تان را به خوبی انجام بدهید. واِلا اگر مطالبی که مطالعه می‌کنید یا موارد تحقیقی‌تان فقط به کار «تبلیغِ از حرم تا جمکران» باشد، فایده‌ای نمی‌تواند داشته باشد و به درد نهضت (ع) نمی‌خورد. جزئیات بیشتر👇 khabarfoori.com/detail/1616807 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀 در عمل به فلسفه به امام رضا(ع) اقتدا کنیم ✅آیت‌الله‌العظمی در دیدار جمعی از اعضای خانه حکمت اصفهان: ◽️وجود امام هشتم علیه السلام در ایران هرگز جلو ورود یا ترجمه آثار فلسفی یونان و غیریونان را نگرفتند بلکه با آنها مواجه می‌شدند و به سوالات و شبهات آنها پاسخ می‌دادند، ما نیز در این زمینه باید به حضرت تأسی کنیم. ◽️مخالفان فلسفه فکر میکنند که فلسفه از آغاز شده است، در حالی که یونان، معبر فلسفه و حکمت است و نه مبداء و مصدر آن! در واقع پیدایش افرادی همچون ، نتیجه دریافت پیام خلیل بود؛ ابراهیم خلیل ابتدا عده‌ای را به وسیله برهان، به راه راست هدایت کرد که تعداد این عده بسیار کم بود، در مرحله بعد دست به تبر برد و بتها را شکست که در اثر آن عده بیشتری به حضرت گرویدند، اما وقتی جریان «بَرْداً وَ سَلاماً» پیش آمد در اثر سنگینی و عظمت خبر، این خبر سراسر خاورمیانه را فراگرفت و یونان این پیام را دریافت کرد و افرادی چون سقراط را پروراند. ◽️ابراهیم خلیل فرمود من خدایی را دوست دارم که همواره حاضر باشد «قَالَ هَٰذَا رَبِّی فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِینَ»، این نوع تفکر خلیل حق، فلسفه را به دین و دین را به فلسفه دوخت. قرآن نیز در بخش‌های پایانی سوره مبارکه حج فرمود «مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ»؛ شما فرزندان خلیل حق هستید، باید راه پدرتان را بروید، او ملکوت را مرتباً می‌دید، شما هم نظر کنید، شاید شما نیز ملکوت را ببینید. ◽️علمای اسلام فکر کنند، قرآن کریم فرمود من آمده‌ام که جهانی باشم؛ در چند جا، قرآن کریم فرمود «لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ»، فرمود من درمان بیماری‌هایی را با خود آورده‌ام که شما از طریق آزمایشگاه‌های دنیوی و تجربی توان کشف درمان آنها را ندارید و وظیفه فلسفه جهانی کردن دین و کشف درمان بیماری‌های باطنی و درونی انسان است. 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 در هر بخشی از دستگاه روحانیت که خدمت می کنید، اگر این چند دقیقه را نبینید ضرر میکنید ... ✅ سخنرانی آیت‌الله حائری در میان بزرگانی چون آیت‌الله شاهرودی و آیت الله و ... 💢کانال فلسفه و عرفان 👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فلسفه و عرفان
«خیال روی تو...» #محمد_حسین_پويانفر #بسیارزیبا https://eitaa.com/AGLOESHG
خیال روی تو در هر طریق همره ماست/نسیم موی تو پیوند جان آگه ماست به رغم مدعیانی که منع عشق کنند/جمال چهره تو حجت موجه ماست ببین که سیب زنخدان تو چه می‌گوید/هزار یوسف مصری فتاده در چه ماست اگر به زلف دراز تو دست ما نرسد/گناه بخت پریشان و دست کوته ماست به حاجب در خلوت سرای خاص بگو/فلان ز گوشه نشینان خاک درگه ماست به صورت از نظر ما اگر چه محجوب است/همیشه در نظر خاطر مرفه ماست اگر به سالی حافظ دری زند بگشای/که سال‌هاست که مشتاق روی چون مه ماست https://eitaa.com/AGLOESHG
▪️ محکوميت اهانت به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) 🔹 ... به فرانسه و امثال فرانسه هشدار می دهيم، موعظه می کنيم، نصيحت می کنيم که اجازه ندهند در آن ديار در آن سرزمين در آن بلاد و در آن کشورشان کسی به مقام مقدّس قرآن کريم، کسی به مقام مقدّس پيغمبر (عليه و علی آله آلاف التحية و الثناء) هتکی کند... . منبع: news.esra.ir آيت الله https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀کتاب حقیقه التصوف الاسلامی ✍ شیخ جمیل حلیم رئیس جمعیه مشایخ الصوفیه ✅کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
فهرست کتاب👆
2_5192931982773846775.pdf
2.01M
🌀کتاب حقیقه التصوف الاسلامی ✍ شیخ جمیل حلیم رئیس جمعیه مشایخ الصوفیه ✅مولف انگیزه اش از نوشتن این کتاب را تبیین تفاوت های صوفیه حقه با جهله صوفیه معرفی کرده کتاب به زبان عربی ساده و روان است ✅کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
شرح فصوص الحکم.pdf
4.49M
🌀شرح فصوص الحکم (محی الدین ) ✅ استاد اصغر طاهرزاده 👈لازم بذکر است این کتاب👆شرح متن فصوص است نه شرحِ شرح قیصری بر فصوص 💢کانال فلسفه و عرفان 👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
🌀هشدار دربارهٔ عزاداری بدون معرفت ✅مولانا در مثنوی یک‌بار به‌صورت مستقیم به عزای امام حسین (علیه‌السلام) می‌پردازد و در آنجا می‌خواهد به ما هشدار دهد این عزاداری ظاهری که برای امام حسین می‌کنید بهتر است برای خودتان باشد، نه برای امام حسین. تسلیت به خودتان باشد و نه تعزیت به امام حسین. در دفتر ششم، داستانی را آورده که در آن شاعری وارد حلب می‌شود و می‌بیند عده‌ای دارند گریه و زاری می‌کنند. می‌پرسد چه شده است؟ می‌گویند مگر تو نمی‌دانی که روز عاشورا است و امام حسین و یارانش شهیده‌اند. مولانا در اینجا از زبان مردم حلب سخنان لطیفی را در مدح امام حسین می‌گوید: روز عاشورا نمی‌دانی که هست ماتم جانی که از قرنی به است پیش مؤمن کی بود این قصه خوار قدر عشق گوش عشق گوشوار پیش مؤمن ماتم ان پاک روح شهره‌تر باشد ز صد طوفان نوح مولانا این را از زبان حلبیان درباره امام حسین می‌گوید. شاعر اما تعجب می‌کند و می‌گوید این جریان چه زمانی اتفاق افتاده است؟ حلبیان می‌گویند: چند قرن پیش. و شاعر در جواب می‌گوید: تازه این خبر به شما رسیده است؟ مولانا نمی‌خواهد بگوید که چرا دارید گریه می‌کنید، بلکه می‌خواهد بگوید که این گریه و عزاداری شما از سر بی‌معرفتی است. اگر می‌خواهید عزاداری کنید: پس عزا بر خود کنید ای خفتگان زآنکه بد مرگی است این خواب گران شما چند قرن است که خوابیده بودید و الآن هم خوابید و هنوز نفهمیده‌اید که چه شده است. از نظر مولانا اگر این افراد در زمان امام حسین هم زندگی می‌کردند، چه بسا جزء اصحاب یزید بودند و بنابراین باید برای خودشان گریه کنند. وقتی باید گریه کرد که بدانیم امام حسین که بود و چه کرد. او خسروی بود که از زندان رهید و دیگران را هم آزاد کرد. بر دل و دین خرابت نوحه کن که نمی‌بیند جز این خاک کهن ور همی‌بیند چرا نبود دلیر پشتدار و جان‌سپار و چشم سیر مولانا می‌گوید اگر این گریه تو واقعاً از سر معرفت است پس چرا هیچ تحولی در خودت پیدا نمی‌شود و چرا خودت تغییر نمی‌کنی و در خوابی؟ پس بدان که این گریه به دردی نمی‌خورد. این ابیات را برخی اینگونه تفسیر کرده‌اند که مولانا ضد امام حسین سخن گفته است در حالی که مولانا در اینجا در واقع بر ضد عزاداران بی‌معرفت امام حسین سخن می‌گوید. بی‌معرفتی‌ای که صفت دینداران قشری است اما درباره خود امام حسین و شهیدان کربلا، مولانا چندین جا در غزلیات شمس به مدح سخن گفته است. بنابراین درباره اینکه گاه به غلط گفته می‌شود مولانا دشمن اهل ‌بیت بوده، باید به یاد داشت که خود مولانا می‌گوید کسی که دشمن اهل‌بیت باشد، زنازاده است. مقام امام حسین و شهیدان کربلا در نزد مولانا آن قدر والاست که بخشی از مراسم سماع مولانا، که ظاهراً هیچ ارتباطی هم نباید با اصل موضوع داشته باشد، در ذکر شهدای کربلاست. ✅ اما زیباترین سخنان مولانا درباره امام حسین را می‌توان در غزلیات (غزل ۲۷۰۷) دید که چنین می‌سراید: کجایید ای شهیدان خدایی بلاجویان دشت کربلایی کجایید ای سبک‌بالان عاشق پرنده‌تر ز مرغان هوایی مولانا هم در دیوان شمس و هم در مثنوی غالباً وقتی اسم شهید را می‌آورد یادآور شهیدان کربلا می‌‌شود و نمونه اعلای شهید را شهدای کربلا می‌داند. اما مولانا درباره شهیدان کربلا، صفت اصلی آنها را رها شدن و آزاد شدن می‌خواند: کجایید ای ز جان و جا رهیده کسی مر عقل را گوید کجایید کجایید ای در زندان شکسته بداده وام‌داران را رهایی این صفت رها شدن و آزاد شدن، صفت ولی است و کسی که اهل ولایت به معنای حقیقی لفظ است. مولانا در جای دیگری نیز در غزل ۲۳۰ چنین می‌گوید: ز سوز شوق، دل همی زند عَلا که بوک در رسدش از جناب وصل صلا دلست همچو حسین و فراق همچو یزید شهید گشته دو صد ره به دشت کرب‌وبلا مولانا می‌گوید دل مثل امام حسین و فراق همچو یزید است. دل مقام وصل است و فراق مقام دنیابینی و کثرت‌بینی. امام حسین به وصال و وحدت رسیده است در حالی که یزید در همان مقام کثرت‌بینی و دنیابینی باقی مانده است. اوّلی اما زنده و دومی مرده است: شهید گشته به ظاهر، حیات گشته به غیب اسیر در نظر خصم و خسروی بخلا 🔺ظاهراً یزید زنده است و حسین کشته شده است اما باطناً حسین زنده است و یزید مرده است. چرا که حسین: میان جنت و فردوس وصل دوست مقیم رهیده از تک زندان جوع و رخص و غلا ✍️ دکتر شهرام پازوکی 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀۲۴آبان ماه سال ۶۰ مصادف با ۱۸محرم ۱۴۰۲روز وفات علامه طباطبایی ✅تصویر مربوط به مراسم ترحیم علامه طباطبائی اعلی الله مقامه، سال 1360. مدرسه فیضیه سخنران مرحوم شیخ محمد تقی فلسفی 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀ناگفته ها از 🔹سوال: مطالب عرفان و تصوف را در المیزان آورده اید؟ 🔸فرمودند: در تفسیر سوره اعراف راجع به عرفان اسلامی یک بحث هست، حرفی که داریم آن است. 🔹عرض کردم: شیعه در اسلام را مطالعه کردم صحبت های وحدت وجود و این حرفها بود. 🔸فرمود: ما این مطالب را به اشاره در کتابهای خودمان گفته ایم. 🔹فرمودند: در مساله انکار ضروریات، ضرورت باید پیش منکِر، ضروری باشد نه پیش دیگران، و [آن دسته از] اهل معقول که معاد جسمانی را منکرند جسمانیت معاد پیش آنها ضروری نیست. 🔸از علامه درباره مثنوی پرسیدم، فرمود: مثنوی دیوان نیست، اخلاق است و عرفان. مثنوی کتاب جالب است، مرحوم آقای قاضی به مثنوی خیلی معتقد بود، و مثل اینکه خیلی جاهایش را حفظ بود. 🔹سوال: از عرفا کدام یک بالاتر است؟ 🔸فرمود: محیی الدین از حیث علم مقدّم است از مولوی، [اما] از حیث حال معلوم نیست. 🔹و فرمود: محیی الدین مقدم است در علم بر همه. مولوی از همه در حال مقدم است. 🔸سوال: مولوی شیعه بوده یا سنی؟ 🔹فرمودند: ادلّه تشیع بودن را دارد، و ادلّه تسنن بودن را. 🔸روزی به علامه عرض کردم بنده درس می گویم ترک کنم؟ 🔹فرمودند: درس این شوخی ها را ندارد، درستان را بگویید و کارتان را انجام دهید. 🔸سؤال: آیا مرحوم آقای قاضی از علوم رسمیه و فقه اعراض می دادند؟ 🔹فرمودند: نه، خودش فقه طریقت درس می داد. دعایش به شاگردهایش این جمله بود: (جعلک الله فقیهاً صوفیاً). 🔸سید هاشم رضوی بنارسی میفرمود: آقای قاضی در مجلس فاتحه ای بود و سید ابوالحسن هم در آن مجلس فاتحه بود. نزدیک هم بودند. آقای قاضی فرمود: (الرجل، کلّ الرجل، نعم الرجل، أن یکون فقیهاً صوفیاً). 🔹از علامه پرسیدم آقای [آیة الله] مرندی چطوره؟ 🔸فرمود: بد نیست؛ سی ساله [او را] ندیدم [ندیده بودم] یک روز آمد قم، با داد و فریاد ناهار نگهش داشتیم [نهایت علاقه علامه به آیة الله مرندی]. ✍اقیانوس علم و معرفت، محمد کریم پارسا 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀حضرت علامه طباطبائی درعرفان نظری کتاب تمهيد القواعد ابن‌تُركه را برای تعدادی محدود ازفضلا تدريس كرد، ولي در عرفان عملی بسيار كتوم و محافظه‌ كار بود و علاقه ‏مندان را به برادرش آقای الهی ارجاع می‏داد. 🔹ایشان غالباً به ترک گناه و سكوت سفارش می‌كرد. 🔸می‏فرمود: هركس چهل شبانه‌روز سكوت كند و از سخنان غيرضروری بپرهيزد خدای متعال قلبش را نورانی می‌گرداند و درهای معرفت به رويش گشوده می شود. 🔹می فرمود: مرحوم قاضی بيشتر به سكوت و تفكر و توجه و مراقبت عنايت داشت. 🔸اما خود ایشان اهل ذكر و دعا و مناجات و قرآن بود. 🔹در اذکار لفظی به ذكر «لااله الا الله» سفارش می‌كرد. مرحوم آیةالله ابراهیم امینی ❗️تصویرِشناسنامه علامه طباطبایی رحمه الله 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
با سلام ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام حزن اهل بیت علیهم السلام، به اطلاع سروران گرامی می رساند با استعانت الهی، ان شاء الله دروس استاد از روز سه شنبه 25 شهریور 1399 آغاز خواهد شد. https://eitaa.com/nasimehekmat ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فروش پایان نامه‌های یکی ازدانشگاه‌های بوشهر به ضایعاتی‌ها! 🅱️ @BESTPER ☜ منبع کانال تلگرامی👆 واقعا متاسفم نمیدونم چی باید نوشت و چی باید گفت....بنویسم روند تولید علم؟محصول تولید علم؟حمّالی علم؟دلّالی علم؟...نمیدونم رساله و پایان نامه ای که باید موجب حفظ و پیشرفت علمی،فرهنگی،اقتصادی،اجتماعی و...جامعه باشد اینقدر ناکارآمد شده که خودشم نمیتونه حفظ کنه و به زباله دان ... مسئول این ناکارآمدی‌ها چه کسی است؟ برای الفاظ نامناسب در فیلم عذر خواهم 👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
با سلام ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام حزن اهل بیت علیهم السلام، به اطلاع سروران گرامی می رساند با است
با سلام دوستانی که علاقه مند به دروس جناب استاد (حفظه الله تعالی) هستند برای بهره‌مندی از صوت‌های دروس استاد (خارج نهایه، شرح تفسیر المیزان، عرفان در وادی عمل) به کانال‌های زیر مراجعه نمایند. ✅صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇 https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh ✅صوت های درس «شرح تفسیر المیزان» در کانال «نسیم تفسیر» 👇👇👇 https://eitaa.com/Nasimehekmat_Tafsir ✅صوت های درس «عرفان در وادی عمل» در کانال «نسیم عرفان» 👇👇👇 https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal ✳️ لازم به ذکر است در این کانال‌ها فقط دروس استاد در سال های تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ و ۹۹-۱۳۹۸ بارگزاری شده است. تقریرهای غیر رسمی همه دروس فوق الذکر در👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/Taghrirha ✅صوت دروس اسفار جلد هشتم(علم النفس) در👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 @jel8asfar _____________ ✅و همچنین کانال استاد در 👇👇 @nafahat_eri _____ 💢کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
با سلام دوستانی که علاقه مند به دروس جناب استاد #یزدانپناه(حفظه الله تعالی) هستند برای بهره‌مندی
و همچنین فیلم چند قطعه سخنرانی کوتاه(سرفصلهای‌ درس خارج نهایه و..)و یک سخنرانی کنفرانس جناب استاد در مورد علم النفس صدرایی را می توانید از سایت آپارات دانلود بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پایه‌های نظام اسلامی را نشکنیم (1) اگر مأموران دولتی، حرمت روحانیونِ مردم‌دار را بشکنند، این نظام، به سرعت فرو می‌ریزد، چون یا روحانیون، این‌نظام‌ را، نظامی یزیدی معرفی‌کرده و علیه آن قیام می‌کنند و یا مردم، روحانیت را هم‌دست با نظام ظالم دانسته، و نظام اسلامی؛ همراه با دین‌داری مردم، فرو می‌ریزد؛ (2) با این‌که نهی از منکر در قانون اساسی آمده، اما ناهی از منکر به‌اندازه‌ی کافی، در کشور ما امنیت ندارد، هر از گاهی، خبرهای ناگواری در این زمینه می‌شنویم و اهل منکر هم متجاهرتر و جسورتر می‌شوند؛ ناهی از منکر نباید در نظام اسلامی احساس ناامنی، اما متجاهر به فسق احساس امنیت کند. (3) امام حسین علیه‌السلام در منا، سخنرانی معروفی دارند که در آن سخنرانی، شکل‌گیری ظلم‌های بنی‌امیه را، به عدم نظارت عالمان دینی، بر عملکرد کارگزاران، نسبت می‌دهد؛ امروزه گاه برخی از عالمان دینی از سر خیرخواهی، سخنانی در نقد کارگزاران یا حتی سیاست‌های نظام اسلامی بیان می‌کنند که اگر حتی ناصحیح هم باشد، نباید جایگاه نظارتی آن‌ها شکسته شود، اگر شکسته شد، پایه‌های نظام اسلامی نیز شکسته می‌شود؛ عالمان دینیِ شناخته‌شده را نباید با اپوزسیونی که به دنبال براندازی نظام اسلامی‌اند، یکی دانست. این سه دسته؛ یعنی عالمان ناظر و ناظرانِ ناهی، و روحانیونِ مردمی، اصلی‌ترین پایه‌های نظام اسلامی‌اند و اگر این سه، شکسته‌شوند نظام اسلامی نیز فرو می‌ریزد. سخن من درباره‌ی حفظ جایگاه این سه‌دسته، به‌خاطر نقش آن‌ها در حفظ عدالت‌اجتماعی و نظام اسلامی‌است، نه دفاع از تک‌تک مواضع و رفتار آن‌ها. https://eitaa.com/farbehi @AGLOESHG
🌀سه خاطره از آیة الله طالقانی چند سال پیش، با دو رفیق شفیق، به گلیرد، زادگاه آیة الله طالقانی رفتیم. یکی از ما سه نفر، کتابی دربارۀ آیة الله طالقانی نوشته بود و برای تحقیق بیشتر دربارۀ ایشان، قصد داشت با مردم روستا و اهالی طالقان گفت‌وگو کند. از میان دیده‌ها و شنیده‌ها در آن سفر، سه خاطره برای من جالب‌تر بود: ✅1. کسی می‌گفت: آقای طالقانی وقتی به ما می‌رسید، تنها دربارۀ کار و بار ما پرس‌وجو می‌کرد. مثلا با چوپان دربارۀ گاو و گوسفند و دامداری حرف می‌زد، با کشاورز دربارۀ کشاورزی، با معلم دربارۀ درس و کتاب و دانش‌آموزان و با مهندس دربارۀ علم و صنعت. ✅2. یکی از اهالی روستا می‌گفت: از پدرم شنیدم که روزی یکی از روحانیان مشهور منطقه به آیة الله طالقانی گفته بود که شما چرا مردم را امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنید. ایشان پرسیدند: مثلا چه باید بکنم؟ گفت: مثلا شما هیچ اهتمامی برای جمع کردن مردم در مسجد ندارید. اگر دوست ندارید برای مردم سخنرانی کنید، اقلا برای نماز جماعت دعوتشان کنید. آیة الله طالقانی به آن روحانی مشهور گفته بود: به عمل کار برآید، به سخندانی نیست. من هر نیمه‌شب در این هوای سرد زمستان، فانوس‌به‌دست تا سرِ چشمه می‌روم و وضو می‌گیرم. بعد هم آهسته و قدم‌زنان به سوی مسجد می‌روم که نمازم را بخوانم. اگر این کار من، کسی را به نماز و مسجد دعوت نکند، از سخنرانی و تبلیغ و داد و فریاد هم کاری برنمی‌آید. (زمستان‌های طالقان، بسیار سرد و طولانی است و چشمۀ آب سرد گلیرد هم تقریبا در بیرون از روستا است) ✅3. یکی از اهالی گلیرد از پیران روستا نقل می‌کرد: روزی طالقانی جوان را دیدیم که با عده‌ای از مردم به سمت کوه مقابل روستا می‌رود. بالای کوه، مزار جدّ ایشان(معروف به سیدآقا) بود که مردم برای زیارت به آنجا می‌رفتند. آقای طالقانی وقتی به مزار رسید، با کلنگی که با خود آورده بود، شروع کرد به خراب کردن بنایی که مردم روی قبر ایشان ساخته بودند. ظهر هم در مسجد روستا سخنرانی کرد و گفت: من دیدم که کار مردم شده است نذر و نیاز به مزار سیدآقا! او هم انسانی بود مانند شما. گیرم علم و تقوای بیشتری داشت. اینها باعث نمی‌شود که شما بروید آنجا، نخ و پارچه گره بزنید. رضا بابایی 96/6/18 @RezaBabaei43https://eitaa.com/AGLOESHG
سه رساله از شیخ
4_5841484843472390282.pdf
4.94M
🌀سه رساله از شیخ شهاب الدین یحیی الالواح العمادیه ، کلمة التصوف ، اللمحات به تصحیح و مقدمه : دکتر نجفقلی حبیبی 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌@AGLOESHG
استاد شیخ عبدالقائم شوشتری: آیه الله العظمی بهجت(ره) می فرمودند این ذکر را زیاد بگوئید (غرق نعمتیم الحمدلله،حالیمون نیست استغفرالله) ‌https://eitaa.com/AGLOESHG