eitaa logo
انصارالقرآن
149 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
876 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمد 110
سوره مبارکه ابراهيم آیه 7. واذ تاذن ربکم لئن شکرتم لازیدنکم ولئن کفرتم ان عذابی لشدید و (همچنین به خاطر بیاورید) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است!»
هدایت شده از احمد 110
سوره مبارکه ابراهيم آیه 8. وقال موسی ان تکفروا انتم ومن فی الارض جمیعا فان الله لغنی حمید و موسی (به بنی اسرائیل) گفت: «اگر شما و همه مردم روی زمین کافر شوید، (به خدا زیانی نمی‌رسد؛ چرا که) خداوند، بی‌نیاز و شایسته ستایش است!»
هدایت شده از بینش راهبردی
آیات بالا را تنها یک فقیه جامع نگر و کلان نگر میتوانستند مستند خود برای مدیریت فضای پساترور و پسابرجام، به کار بندند بارها عرض کرده ام که باید اسلام شناس، زمانه شناس و تاریخ شناس شد، تا به درجه فقاهت مورد نظر قرآن دست یافت و با نگاهی همه جانبه و کلان نگر از قرآن بهره گرفت و مسائل اصلی و یوم الله را از مسائل فرعی و حاشیه ای و حوادث پیش آمده در مسیر، تشخیص داد و شاکر خداوند بود. دوستان عزیز این چند روز مدام عرض کردم سطح درگیری را به سطح دعوای اصولگرا و اصلاح طلب تنزل ندهیم و فراموش نکنیم که مساله اصلی بهره گیری از وحدت ایجاد شده که به تعبیر رهبری عزیز سوخت مورد نیاز موشکها برای انتقام سخت از آمریکا و اخرج او از منطقه است. در زمین دشمن بازی نکنیم و مدام دنبال هشتگ های داغ اما فرعی و ساخته شده توسط دشمن، برای اظهار فضل نباشیم خداوندا این رهبر عزیز و فهیم و فقیه را برای ما نگه دار ای کاش چند امام جمعه در تراز ایشان داشتیم!
آقا آمد آقا رفت... @talabekermani
سوره ابراهیم.pdf
270.3K
باسمه تعالی با توجه به سخنان حکیمانه حضرت آقا در امروز در نماز جمعه باشکوه در مصلای تهران و اشاره‎شان به سوره ابراهیم و آیات اول آن، توجه شما تحلیل‎گران عرصه راهبری فرهنگی مردم را به خلاصه محتوای سوره ابراهیم با توجه به کتاب شناخت نامه تنزیلی سوره های قرآن مفسر قرآن حضرت استاد حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور جلب می‎کنم. امید که با تمرکز بر این سوره و محتوای ذیل، بتوان راهکار مناسب جهت پاسخ به ندای رهبری را بدست آورد. حرف پیرامون این سوره و اینکه در چه فضایی این سوره بر پیامبر  نازل شد، زیاد است. علاقه مندان را به پیگیری مباحث استاد محترم حجت الاسلام بهجت پور در کتاب شناخت نامه تنزیلی سوره های قرآن و کتاب همگام با وحی ارجاع می دهم. محمدسلطانی مدیر گروه تبلیغی انصار القرآن Hamgambavahy.ir https://eitaa.com/ansarquran
مقصود سوره پس از آن‌که ارکان شرک تخریب، و جهان بینی و ایدئولوژی جاهلانه¬ای که بزرگان شرک و کفر رهبری می¬کردند، نقد و ابطال شد، فرصت گفتگوی مستقیم با مردم فراهم آمد، تا برای نجات آن‌ها از تاریکی¬ها اقدام فرهنگی و تبلیغی صورت گیرد. خدای متعال سوره را برای تبیین دور جدیدی از وظیفۀ پیامبر اکرم9 در این باره نازل کرد. در این جهت چون عموم مردم نگاه به بزرگان و سادات خود دارند، خدای متعال آن‌ها را به مسئولیت مستقیمشان در پذیرش هدایت واقف می¬کند. هم‌چنین توضیح می¬دهد مخالفت با راهبری¬های پیامبر9 مخالفت با الوهیت توحیدی پروردگار است.
سوره سوره به پنج بخش تقسیم می¬شود: 1. آیات 1- 4: مأموریت جدید پیامبر9؛ اقدام عملی برای بیرون بردن مردم از تاریکی‌ها این بخش بیان مأموریت پیامبر اکرم9 در بیرون بردن مردم از تیرگی¬ها و واردکردن ایشان به روشنایی¬هاست؛ روشنایی¬هایی که به مدد قرآن، با اجازۀ پروردگار و با عنوان راه خدای غلبه ناپذیر و ستوده، که مالک آسمان¬ها و زمین است، شناخته می¬شود. هم‌چنین در این آیات به مقابلۀ کافران توجه داده می¬شود، که نه تنها به دنبال آن هستند جلو حرکت مردم در راه خدا را بگیرند؛ بلکه می‌خواهند آن را کج نیز نشان دهند. بنابراین آیات، دو گونه اقدام عملی در جامعۀ مکه در حال شکل گرفتن بود: الف) اقدام پیامبر9 برای اصلاح مردم؛ ب) اقدام منفی کافران برای ناکام گذاشتن اصلاحات پیامبر اکرم9 موافق برنامۀ وحی. 2. آیات 5- 18: راهبری پیامبر9 در این مرحله با تبیین همین مرحله در رسالت موسی7 بخش دوم آیات، به مشابهت این مرحله از رسالت پیامبر9 با رسالت موسی7 توجه می¬دهد: وی نیز مأمور هدایت مردمش برای خارج‌شدن از تیرگی¬ها و رفتن به سوی نور بود. او این اقدام را با یادآوری نعمت¬های خدا به قومش در دفع بلاهای فرعونیان انجام داد. موسی7 هم‌چنین از عبرت دعوت دیگر انبیا و آزاری که کافران قومشان متوجه آن‌ها کردند و سعی در ناکام گذاشتن اقدامات اصلاحی داشتند، سخن گفت. وی بیان داشت این مقابله تا مرز تهدید انبیا به تبعید پیش رفت، اما خدا در نهایت با اقدام به‌موقع، پیامبرانش را پیروز و دشمنانشان را نابود کرد؛ چنان‌که در رستاخیز آن‌ها را با جهنم سوزان عذاب خواهد کرد. خدای متعال با تشبیه اقدامات بی¬حاصل کافران به خاکسترهایی در مسیر تندباد، این بخش از سوره را به پایان می¬برد. 3. آیات 19 – 30: تبیین سرانجام پیروی مستضعفان از مستکبران این بخش در مقام تبیین سرانجام پیروی مردم عادی و ضعیف از کافران مستکبری است که برای گمراه‌کردن مردم می‌کوشند. خدای متعال پس از بیان قدرت خود در نابودی انسان¬ها و آوردن مخلوقات جدید، از درگیری مردم ضعیف با این مستکبران و شیطان در رستاخیز پرده برمی¬دارد و توضیح می¬دهد این بحث¬ها حاصلی ندارد و همگی گرفتار آتش و در عذابند؛ در حالی که او مؤمنان شایسته‌عمل را در بهشت داخل، و با کرامت و سلامت با آن‌ها برخورد می-کند. به دنبال این معنا و در جهت تبیین قوت و ثبات جریان ایمان و ناپایداری جریان کفر، آن دو را به دو درخت تشبیه می¬کند که اولی بسیار ریشه¬دار و سربلند و پرثمر است و دومی بی¬ثبات و سست در پایان این بخش به نقش ناسپاسان نعمت¬ها در کشاندن دیگران به سوی هلاکت، سخن گفته است. برای این گروه که اعمالشان دقیقاً در مقابل پیامبران است، فرجامی سخت را یادآور می¬شود. 4. آیات 31- 41: دستور مؤمنان به نماز و انفاق خدای متعال در این بخش پیامبر9 را مأمور ابلاغ دو دستور به مؤمنان می¬کند: اقامۀ نماز و پرداخت صدقه. آن‌گاه برای راهنمایی مردم، پایه¬های کلامی و اعتقادی این دستور را توضیح می‌دهد؛ از نقش¬های خدا در آفرینش آسمان¬ها و زمین، از رزاقیت وی به مردمان و از تسخیر پدیده¬ها به سود انسان یاد می¬کند. چون مردم مکه به‌طور ویژه مشمول عنایات ربانی بوده¬اند و با وجود ناامنی فراوان دیگر مناطق، از آرامش و امنیت برخوردار بودند، و با وجود قرار داشتن در منطقۀ غیرقابل کشاورزی، روزی بهتری نسبت به دیگر مناطق کسب می¬کردند، و ریشۀ این داشته¬ها را ابراهیم و اسماعیل8 می¬دانستند، در آیات، به این بخش از نعمت¬های خدا به این گروه از مردم مکه و دعاهای ابراهیم7 در حق آن منطقه یاد می¬کند، تا با بر¬انگیختن روح شکرگزاری در مردم مکه، آن‌ها را برای اجرای فرمان¬های مذکور آماده کند. 5. آیات 42-52: دلداری پیامبر9 و مؤمنان این بخش در مقام دلداری پیامبر9 و مؤمنان است. آیات از عذاب قطعی کافران مورد اشاره در سوره سخن می¬گوید و این‌که تأخیر در عذاب به معنای نادیده‌گرفتن تنبیه آن‌ها نیست. در نهایت سوره با بیان مقصود، در بخش مقصود سوره گذشت، پایان می¬پذیرد.
مراقب باشیم خط اصلی کار ما، زنده نگاه داشتن ایام الله مراقب باشید درگیر بحث آقای روحانی و برداشت از سخنان اقا و ... نشوید به وقتش آنها هم مفتضح خواهند شد.