eitaa logo
🇵🇸🇱🇧کنشگری
9.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
947 ویدیو
1.5هزار فایل
📲میکرورسانه کنشگری 🧩 نوآوری اجتماعی و فرهنگی 🎯 ارایه الگوهای کنشگری و طرح عملیاتی 👨‍💻 پایگاه حمایت فکری از کنشگران میدانی ✍️راهبرمحتوایی: @admin_activism گروه ایده پردازی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/3205628134Ced1e760985
مشاهده در ایتا
دانلود
شبکه سازی 🔸یکی از اصول شبکه سازي، حمایت به طرق مختلف از اعضاء و تقسیم عادلانه و با برنامه ریزي دقیق منافع حاصل از فعالیت هاي شبکه اي می باشد. در بحث حمایت و توزیع آن در ابتدا به شکلی باید عمل شود که اعضا احساس تبعیض را ایجاد نکنند لذا تصویب سازوکاري جهت توزیع عادلانه حمایت ها که منجر به نارضایتی هیچ یک از اعضا نشود، بسیار مهم است. این مسئله به شکل کلی تر در مواردي که نیاز به توزیع منافع (مادي یا غیرمادي) است، بسیار چالش برانگیز است. 🔸توجه بیش از اندازه به نیازهاي بخشی از اعضا و بی توجهی به سایرین ممکن است بروز تعارض هاي شدید را در شبکه در پی داشته باشد. در برنامه ریزي و انتخاب اقدامات اجرایی نیز نباید به شکلی عمل شود که برخی از اعضا احساس کنند نیازهاي آنها نادیده گرفته میشود. در اینجا به ذکر چند عنوان و روش حمایت می پردازیم: 1. واگذاری فضا جهت تولید 2. تامین تجهیزات 3. ارائه آموزش های تخصصی 4. کمک به تکمیل تیم 5. حمایت در زمینه توزیع 6. تسهیل گری 7. ایده دهی 8. الگوسازی 9. معرفی به ارگان ها 10. حمایت های مالی 11. برجسته سازی 12. مربی گری و مشاوره تولید 13. دسترسی به محتوا فاخر 14. اعطای گواهی‌نامه 15. دادن محل اسکان 🔹یکی از نکات مهم در بحث حمایت از شبکه مقوله مهم مدیریت توقعات است. توقع ایجادشده در اعضاي شبکه نباید غیرواقعی باشد. عملاً بهتر است هیچ توقعی در اعضاي شبکه ایجاد نشود. چون شبکه است و کسی بجاي بقیه فکر نکرده؛ خود جمع اند که باید بگویند این دور هم جمع شدن و شبکه شدن چه کارکردي داشته باشد. 🔹ستاد شبکه باید توجه داشته باشد که مخصوصاً در ابتداي کار سطح توقعات اعضاي شبکه را پایین نگه دارد، چرا که رضایت از تفاوت سطح انتظارات اعضا از شبکه با واقعیت شکل میگیرد و بالا رفتن توقع از شبکه به ویژه دراوایل فعالیت شبکه منجر به نارضایتی از کارکردهاي شبکه در ادامه خواهد بود. 🔅تمد🔅 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @Temod_uni
نقش شبکه های مجازی در جنبش های اجتماعی 🖍انقلاب نارنجی اوکراین 🔹"مايكل مك فائول " استاد علوم سياسي و مدير مركز "دموكراسي، توسعه و حاكميت قانون " در دانشگاه استانفورد كاليفرنيا اعلام كرد كه "انقلاب نارنجي " ممكن است نخستين فعاليتي باشد كه به طور گسترده‌اي به طور "آنلاين " سازماندهي شده باشد. 🔹هماهنگ كردن فعاليت‌ها توسط پيام كوتاه (اس‌ام‌اس)، رسانه‌هاي آنلاين، گفت‌وگوهاي اينترنتي نقش بسزايي در اطلاع رساني درباره جزئيات تقلب در انتخابات و همچنين به اشتراك گذاشتن تجارب فعالان سياسي داشته است. 🔸موبايل و اينترنت به خوبي مي‌تواند به انتشار جك‌ها و شعرهاي مسخره كننده در يك جامعه بپردازد در اوكراين نيز ساختن جك و شعرهاي مسخره كننده عليه يك جريان بخصوص به كار گرفته شد معترضان اوکراینی از حربه ساخت فیلم های کوتاه و انتشار آن در یوتیوب برای جلب افکار عمومی این کشور استفاده کردند. 🔸فیلم "من یک اوکراینی" هستم از طریق سایت یوتیوب منتشر گردید و بیش از 3 میلیون بیننده داشته است. یک خانم اوکراینی با ظاهری آراسته تاکید می کند که شورش های این کشور فقط و فقط با هدف کسب آزادی و دموکراسی و مبارزه با فساد اقتصادی بوده است. 🔅تمد🔅 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @Temod_uni
نقش شبکه های مجازی در جنبش های اجتماعی 🖍جنبش مدنی مولدوای در انتخابات پارلمان این جنبش در آپریل 2009 و در شهرهای بزرگ مولدوای و پیش از اعلام نتایج انتخابات به وقوع پیوست. اعتراضات تماما بوسیله توئیتر، راه اندازی شد که بعضا از آن بعنوان انقلاب توئیتری نام برده می شود. در پایتخت بیش از 30هزار شورشی و اعتراض گر در روز 7 آپریل به ساختمان پارلمان و اداره ریاست جمهوری حمله کرده، شیشه ها را شکسته و وسایل را به آتش کشیدند. گفته می شود که عامل اصلی این شورش خانم روزنامه نگار بیست و پنج ساله ای بنام Natalia Morar بوده بواسطه پست هایش بر روی وبلاگ خبری آنلاین خود که جرقه بسیج مخالفان را زد. 🔅تمد🔅 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @Temod_uni
نقش شبکه های مجازی در جنبش های اجتماعی 🖍انقلاب مصر 🔸در مصر بیش از 20 میلیون نفر از اینترنت استفاده می کنند. 42 میلیون نفرتلفن همراه دارند. ازاین دوبابت مصردرقاره افریقا اول است. درمصر 162هزار بلاگر فعالند. 🔹در سال 2008 یک گروه با بهره گیری از فیس بوک توانست 80 هزار نفر را علیه گرانی مواد غذائی بسیج کند. هم چنین از فیس بوک برای جلب پشتیبانی از اعتصاب کارگران پارچه بافی و اعتراض ها ی کارگری 6 آوریل 2008 (که روز ناخوشنودی ملی مصر نامیده شد) استفاده خوبی شد و این نخستین اعتصاب موفق در این کشور بود که با بسیج اینترنتی برگزارشد و دولت مصر در6 آوریل 2008 یکباره تکان خورد و سعی در رسیدگی به درخواست معترضین کرد. 🔺انقلاب مصر و موج اعتراضات در این کشور با فرآخوان تجمع در روز ۲۵ ژانویه 2011 در صفحه “کلنا خالد سعید” به عنوان روز انقلاب بر ضد فقر و فساد و بیکاری مصر در فیس بوک آغاز شد. 🔸تجمع چند هزار نفری در روزهای پس از۲۵ ژانویه به تجمعات و راهپیمایی ها میلیونی در قاهره برای سرنگونی مبارک تبدیل شد. دولت مصر سه روز پس از شروع تظاهرات مردم ، در 28 و 29 ژانویه اقدام به قطع اینترنت و تلفن همراه نمود تا بدین وسیله ارتباط تظاهرات کنندگان را قطع کند. 🔅تمد🔅 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @Temod_uni
📌استاد صفایی حائری 🔸فهم قرآن چهار مرحله دارد: ترجمه، تفسير، روح، نور. ترجمه، درك مفهوم كلمه‏ هاست. و تفسير، شناخت مصداق و نمونه‏ هاست. و روح، درك انگيزه تركيب كلمه‏ها و جمله‏ هاست و آگاهى به عواملى است كه در نهان كارگر هستند. و نور، ديدار از جلوه‏هاى عظيم و عميق آيه‏ هاست، كه به هدايت و عبوديت و صراط مستقيم می رساند. و دليل اين ادعا همان آيه 52 شورى است؛ «كذلك اوحينا اليك روحا من امرنا ما كنت تدرى ما الكتاب و لاالايمان و لكن جعلناه نورا نهدى به من نشاء من عبادنا ... و انك لتهدى الى صراط مستقيم». براى رسيدن به اين مراحل، روش‏ها و برنامه‏هايى هست ....مهم اين روش‏ها هستند، نه برداشت‏ها. روش دادن، چشمه را كاويدن است و از برداشت‏ها گفت‏وگو كردن، استخر را به آب بستن. و چه كسى نمى‏داند كه آب چشمه بهتر از آب استخر است. جهت فیض بیشتر از سخن؛ به کتاب روش برداشت از قرآن استاد مراجعه کنید 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه دهه هشتادی ها 📌پیوست سخن مقام معظم رهبری در مورد دهه هشتادی «جوان دهه_هشتادی که نه جنگ را،نه امام را،نه انقلاب را دیده اما همان مفاهیم را با همان روشن بینی، با همان اقتدار که در ابتدای انقلاب یک جوان فهمیده ای دنبال میکرد،امروز این نوجوان ما دارد دنبال میکند»۱۱ آبان ۱۳۹۶ 🖊نمیدونم چرا هر نسل، به جای رشد دادن، انتقال تجربیات و ورزیده ساختن نسل جدید ، انها را سرکوب میکند؟؟!! 🆔 @Temod_uni
💠 ایده های عملیاتی و کرونا برای ایام اربعین و نقش افرینی میدانی 🌷 نسل به نسل در پناهت هستیم 💡بسته ایده پردازی 🔺پکیج زیر مجموعه ای از ایده های عملیاتی و رسانه ای برای جاماندگان اربعین می باشد. 🔅تمُد🔅 🆔 @temod_uni
یکی از قابلیت های باد صبا این می باشد که یکی از خادمین حرم به نیابت از شما به زیارت امام رضا(ع) میرود و عکس زیارت رو برای شما ارسال می نماید. 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
این فقط یک استوری ساده از همسر شهید نیست بلکه بیانگر پشت پرده ی سیاستهای حاکم بر فرهنگ شهادت است، به گونه ای که قرائت های فانتزی، ماورائی و مصنوعی از عرفان، معنویت و شهادت را به جامعه پمپاژ می کند. 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
🇵🇸🇱🇧کنشگری
#مقدمه این فقط یک استوری ساده از همسر شهید نیست بلکه بیانگر پشت پرده ی سیاستهای حاکم بر فرهنگ شهادت
📝گزیده‌ای از یادداشت 📚 بالیوود مذهبی در ژانر روایت‌های صورتی . 🔹پرده اول: با شروع روایت سیره شهدا، از ابتدای دفاع مقدس، مادران و همسران شهدا به عنوان اولین راویان معرفی می‌شوند. بنابر اثرگذاری این هنر انقلابی، با پایان جنگ، روایت‌های مادرانه و همسرانه قوت گرفته و تولیدات فرهنگی در قالب‌های مختلف، بخش مهمی از گفتمان‌سازی‌های حول جهاد و شهادت را به دوش می‌کشد. نظرات انتقادی در این برهه علاوه بر نفی برخوردهای ماورایی با شهدا، اغراق را به مثابه تحریف می‌دانست و اعتقاد داشت پنهان ماندن آرمان‌های شهدا پشت آفتاب شهیدان خطاست. 🔸پرده دوم: نسل جدید انقلابیون پا به عرصه فعالیت‌های فرهنگی گذاشته‌اند و از روایت‌های سیره شهدا برای خود فانتزی‌های مذهبی ساخته و در گوشه آمال خود به دنبال الگوهایی همچون همسر شهید مدق و یا همسرانی در تراز ابراهیم همت میگردند. اما با عقلانیت شکل‌گیری این شخصیت‌ها را اقتضای محیطی می‌بینند و انقلاب و جنگ را کارخانه انسان‌سازی می‌دانند؛ در نهایت خود را نیز عهده‌دار حفظ این آرمان‌ها می‌بینند. 🔸مسئله اصلی ساخت این فانتزی‌ها و نوع روایتگری‌ها روایت همسرانه‌ای بود که فقط لبه باریکی از زندگی شخصی‌ و برشی تراش خورده و صیقلی افراد را نشان میداد. و بالاخره نسلی با این تمناها، خود صاحب جریان اصلی فرهنگ در کشور شده و پا به عرصه نهادند. 🔹پرده سوم: با شروع صحنه مجاهده دفاع از حرم، خادمین شهدا دیگر بازیگران اصلی میدان جبهه حق بودند و همسرانی که با همان خاطرات انس گرفته بودند حالا خود به صحنه‌گردان‌های اصلی تبدیل شده‌اند. 🔺دوباره تولیدات فرهنگی و نویسنده‌هایی که به قصه‌های ناب رسیده‌اند؛ اما آن چیزی که با آن مواجه می‌شویم دیگر رنگ و بوی نیمه پنهان ماه‌ها را ندارد و کمی دلبرانه‌تر مینویسد و تا حریم خلوت شهدا پیش میرود. و این آغاز بحرانی بود که صورت و چشمان شهدا به جای سیرت و ایمانشان الگوی نوجوانان و جوانان قرار گرفت. به کار بردن الفاظی در وصف شهدا که فقط از محارمشان بر می‌آمد حالا ورد زبان نامحرمان شده بود. 🔺روایت‌های خلق شده روایت همسر از شهید بود نه همسر شهید.. کتاب‌هایی که پرفروش میشوند و در این میان آنچه فدا می‌شود خود شهید است. دیگر پاسدار ارزش‌ها نیست بلکه نگهبان خوانده شدن و دیده شدن است. آیا قرار بود ما شهدا را اینگونه شناخته و تا این حد به لایه‌های حریم خصوصی شهید وارد شویم؟ این تولیدات چه هدف و الگوسازی خاصی را در نظر دارد؟ 💠روایت اهداف شهیدان، باید آسان کننده‌ی خودسازی باشد و مانع دست یازیدن به راه شهدا نشود. روایت ناب و تراز که با پرداخت صحیح به نیت، شور و عشق انقلابی حاصل میشود، نیاز به منطق پرداختی دارد که با شروطی همراه است: ۱. هدف از تولید محصول برای متولی امر، صرفاً خوانده شدن و دیده شدن نباشد، نویسنده برای دل به خواه خود ننویسد، دچار طاغوت شهید پرستی نشود و با روایت‌های حاشیه‌ای روی شخصیت حقیقی شهید، حجاب ایجاد نکند. ۲. محصول به کار انقلاب بیاید؛ بدین معنا که قابل تعریف در مسیر تمدن‌سازی انقلاب اسلامی باشد و اسلام اجتماعی را در مرحله سوم انقلاب معنا کند یا به عبارتی ظهور دولت اسلامی، به عنوان معیار نویسندگان قرار بگیرد. بنابراین برنامه‌ریزی و هزینه برای تربیت نسلی اینچنینی از نویسندگان، ضروری و غیرقابل اجتناب است. ‼️ روایت‌های صورتی هشدار ذائقه‌سازی‌هایی زرد و نسلی لاعلاج را می‌دهد که نیاز به جراحی‌های عمیق تربیتی دارد. و این آغاز ماجراست... 🆔 @Temod_uni
🇵🇸🇱🇧کنشگری
#مقدمه این فقط یک استوری ساده از همسر شهید نیست بلکه بیانگر پشت پرده ی سیاستهای حاکم بر فرهنگ شهادت
استوری همسر شهید بلباسی ⚠️همیشه خدا دانشجوها تو راهیان نور، تو دوره های معرفتی دانشجویی،سر کلاس درس،.... میگند که زندگی ما کجا و شهدا کجا؟ اصلا ما خودمون را هم بکشیم به اونا نمی رسیم! اصلا اگه بخواهیم هم نمیتونیم اونطوری باشیم! ⚠️مقصر این طرز تفکر و زاویه دید؛عزیزانی اعم از نویسنده و گوینده و روایت گرایی هستند که واقعیت زندگی شهدا را گلچین و تیکه پاره می کنند. ⚠️در صورتی که اولین آسیب پنهان کردن قسمتی از واقعیت زندگی شهدا؛غیر دست یافتنی کردن اونا برای جوان امروزی است. ⚠️آسیب بعدی که بین دانشجوها کم نیست؛اینه که برخی از اختلافات دختر و پسرهای مذهبی و خیلی شهدایی؛بعد از ازدواج همین هست که دختر خانم ها به همسراشون گیر میدند و یا دل زده میشند که ؛ چرا مثل فلان شهید نیستی؟ چرا نماز شبت ترک شد؟ چرا بعد از نماز صبح جامعه کبیره مثل فلان شهید نخواندی؟ یعنی یه متری دست شون دادیم که بر اساس کل واقعیت زندگی عادی شهدا نیست؛و لذت های زندگی را به کام شون تلخ کردیم. 🔰شهدا افراد مقدسی هستند که قبل از شهادت یک زندگی کاملا عادی مثل زندگی میلیون ها نفر داشتند؛و نقطه عطف زندگی شون یا مبانی معرفتی قوی شون بوده؛یا یه تصمیم درست دقیقه نود تو زندگی شون بوده؛یا هر عامل مثبت دیگری. اصلا اینطوری نبوده که اینا از عالم دیگه ای اومده باشند؛نه. اتفاقا زندگی کاملا عادی مثل من و شما داشتند. 🔰مثل شهدای کربلا که تاریخ کل واقعیت درباره اونا را بیان کرده. میتونی شهید حر بن ریاحی باشی؛که راه را بر امام ات بستی ولی بعدش شهید تو رکاب امامت بشی و امام زمان بهت سلام بده. میتونی زهیر یا وهب باشی و تغییر مذهب بدی و شهید بشی. 🆔 @Temod_uni
🔸جملات کوتاه از علامه حسن زادها املی 🖇هر چه تعـلقــات بیشتـر، تعـقلات کمتــر و همچنیـن از آن طرف، هرچه تعـقـل بیشتــر تعلـــق کمتر 🖇 قراین و شواهد نشان می دهد انقــلاب اسـلامی و نـظام مقدس جمهـوری اسلامی ایران ظهور صغرای حضرت بقیه الله الاعظم و بین الطلوعین حکومت جهانی امام زمان ارواحنا فداه می باشد. 📌آدرس کانال؛ 🆔@Temod_uni
🔰در سوگ بزرگ‌تر و بزرگ‌تری ✍️یادداشت در باب فوت ۵ تن از همراهان قدیمی انقلاب 👤علامه حسن زاده آملی 👤علامه مصباح 👤علامه حکیمی 👤حیدر رحیم پور 👤سیدهادی خسروشاهی بسم الله 💠 فقدان مجاهدانی که در نهضت امام نقش پیشران‌های فکری و عقیدتی را ایفا می‌کردند، رخنه‌ای جبران ‌ناپذیر است. انقلاب اسلامی، گام دوم خود را با از دست دادن بیش از پیش رهبران نهضت برداشته است. اما سوگ عظیم‌تر، فقدان «بزرگ‌تری» در مناسبات اجتماعی جریان انقلاب اسلامی است. ما پیش از «بزرگ‌ترها»، «بزرگ‌تری» را از دست دادیم . 💠قریب به یک دهه است که عرصه عمومی متمرکز در شبکه‌های اجتماعی در انقطاع کامل از رهبران فکری، دچار التهاب و تشتت و تک‌روی است. فرایند اجتماعی شدن و مسئولیت‌پذیری و اثرگذاری اجتماعی به گونه‌ای است که نه تنها کسی نیازی به «بزرگ‌تر» ندارد، بلکه این کنشگران برتر شبکه (!) هستند که حیات اجتماعی بزرگ‌ترها را تضمین می‌کنند و یا امتداد می‌بخشند . 💠 درست است که ما همه سوگوار این عزیزان هستیم. اما پیش از آنکه به سوگ بنشینم، کدامیک از این بزرگان نقش راهبری در مناسبات اجتماعی و سیاسی ما داشتند؟ ما با سیاست‌ورزی تکلیف‌گرایانه علامه مصباح یزدی چه کردیم؟ عدالت‌خواهی مرحوم حکیمی چه نسبتی با رفتارهای غیرمتعهدانه ما داشت؟ و تا چه اندازه توانستیم سنت تربیتی مرحوم حاج حیدر رحیم‌پور را ادامه دهیم و جبهه انقلاب را تقویت کنیم؟ 💠 بزرگترها مانند هر پدیده دیگری در این زمانه، مصادره و مصرف می‌شوند. میدان‌داری متشتت سلبریتی‌های حزب‌اللهی نیازی به سنت بزرگ‌تری اندیشمندان و مصلحان فرهیخته ندارد. همین امر است که اساتید حوزه و دانشگاه رغبتی برای ایفای نقش به عنوان مصلحان اجتماعی ندارند. چرا که شاید ورود به این عرصه در اختیار آنان باشد، اما قطعا مدیریت چنین میدانی دست آن‌ها نخواهد بود و معلوم نیست معادلات حاکم بر جهان فضای مجازی با آینده و سنت فکری آنان چه می‌کند؟ ‌ 💠 از سوی دیگر، در دوران دولت اسلامی ما به بزرگ‌ترهایی نیازمندیم که علاوه بر جایگاه نظری، بتوانند جامعه را در تشکیل دولت مطلوب یاری دهند. چنین امری نیازمند نزدیک شدن به امر سیاسی و حتی کنش سیاسی مطلوب است. این در حالی است که سنت فرهنگی ما میانه‌ای با «بزرگ‌تر مقتدر و سیاست‌ورز» ندارد. ما عموما از بزرگ‌تر «مظلوم و گوشه‌نشین» [و البته در عین حال معترض] استقبال می‌کنیم. هر چه زهد نسبت به قدرت بیشتر، برای ما محترم‌تر! . 💠 لذا سوال اینجاست؛ در دوران حاکمیت سلبریتی‌های حزب‌اللهی بر مناسبات اجتماعی جریان انقلاب اسلامی و بی‌نیازی آن‌ها از راهبری بزرگ‌ترها و نیز مذموم‌انگاری قدرت و تقدیس‌انگاری گوشه‌نشینی معترضانه، چگونه می‌توان به حضور بزرگان در قدرت امیدوار بودو به دولت اسلامی اندیشید؟ ✍️تنها چیزی که از این بزرگان برای ما به یادگار مانده است آثار مطالعاتی آنها می باشد که نباید بگذاریم به فراموشی سپرده شوند. 🔹جهت آشنایی با اندیشه هر استاد و سیر مطالعاتی آنها بر روی لینک های زیر کلیک نمایید 🖊استادخسروشاهی:https://b2n.ir/p31215 🖊علامه مصباح:https://b2n.ir/w75201 🖊علامه حکیمی:https://b2n.ir/d29112 🖊علامه حسن زاده آملی:https://b2n.ir/e03843 🖊حیدر پورازغدی:https://b2n.ir/k61599 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
📌مراتب پذیرش حق گفتاری از استاد صفایی: 🖌بر اساس برخورد و تلقى با حقيقت و پذيرش آن، تيپ‏هاى كافر، شاك، منافق، مستضعف، مسلم، مؤمن، متقى، محسن، شاكر و مخبت و مقرب، شكل مى‏گيرند. 👈اسلام؛ شناخت و تسليم در برابر آن است. 👈ايمان؛ شناخت در سر به اضافه عشق در دل است «قولوا أسلمنا و لما يدخل الايمان فى قلوبكم». (حجرات، 14). 👈تقوا؛ شناخت و عشق به اضافه عمل است و اطاعت. 👈احسان؛ شناخت و عشق و عمل و صبر است در درگيرى‏ها. «من يتق و يصبر فان الله لا يضيع أجر المحسنين». (يوسف، 90). 👈شكر؛ شناخت و عشق و عمل و سپاس و منت‏پذيرى است. 👈اخبات؛ شناخت و عشق و عمل و صبر و شكر و خشيت است بدون غرور و سرافرازى. 👈 قرب؛ شناخت و عشق و عمل و صبر و شكر و خشيت و خشوع است به اضافه سبقت و شتاب، كه: «السابقون السابقون اولئك المقربون». (واقعه، 10). و هر كدام از اين دسته‏ها خود مراحلى و درجاتى دارند كه هر كدام با علامت‏ها و نشانه‏هايى همراه است 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
🔰نظام ارجاعات ✍️ یادداشتی از محمد روضه سرا پس از گذشت سال ها از دوران دبیرستان، بین آنچه آموخته ام و آنچه که الان به آن نیاز دارم. دعایم را بدرقه راه آن معلمی میکنم که به جای آنکه حریص باشد که پاسخ هر پرسشم را خودش بدهد،یک کلمه می گفت نمی دانم ولی به کسی که خوب می داند معرفی ات میکنم،یا کتابی را که پرسش پاسخ ات در آن هست بهت معرفی می کنم. نظام ارجاعات یکی از مهم ترین و با اولویت ترین؛مهارت هایی است که تمامی معلمان و اساتید و مربیان تعلیم و تربیتی باید آن را بیاموزند و در عمل اجرا کنند. در تجربه یک دهه معلم و مربی بودن برای دانشجویان؛هیچ گاه نبوده که پرسش یک دانشجویی را تمام و کمال و راحت پاسخ بدهم؛ بلکه مقدمات پاسخ را مطرح میکنم و انگیزه رفتن پی پاسخ را برایش ایجاد میکنم و در گام بعدی کتاب یا صوت یا شخصی را به او معرفی می کنم تا خودش به پاسخ پرسش اش برسد. اگر شما هم معلم؛مربی؛استاد دانشگاه؛ پدر و مادر؛برادر و خواهر بزرگتر؛هستید از مهارت نظام ارجاعات استفاده کنید. یکی از مهم ترین آسیب هایی که نسل دانش آموزان و دانشجویان فعلی دارند؛ انتظار دست یابی فوری به همه چیز اعم از اطلاعات و پاسخ پرسش ها و آرزوها و ایده آل هاشون و.... هست.آسیب صبور نبودن در رسیدن به آنچه خواستار آن هستند؛جدی و قابل تامل هست. و ما مربیان و معلمان و والدین نباید با پاسخ های آماده به این آسیب دامن بزنیم. 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
📌شنونده خوب باشیم 🔸شنونده خوبی باشیم و خوب گوش دادن به سخنان دیگران را یاد بگیریم. گوش دادن به سخنان و کلام دیگری موجب میشود تا مخاطب سخن در نهایت آرامش خیال، با خاطری آرام، منویات قلبی و احساسات خود را با ما در میان بگذارد و انتقادهای خود را به راحتی بیان کند. 🔻همچنین موجب این مساله سبب میشود برایمان احترام قائل شود و نظرات ما را به خوبی گوش داده، در صدد عمل بر آنها برآید. 🔸پیامبر اکرم آنقدر به سخنان دیگران خوب گوش میکردند که مورد تهمت عدهای از مشرکین قرار گرفتند و حضرت را «اذن» یعنی گوش خواندند. 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
✍️جهاد تبیین «مصادره ممنوع» ۱.آقا امروز فرمان جهاد تبیین صادر فرمودند؛ خیر! از حدود سال ۹۲ ایشان مکرر در جمع های مختلف خصوصا دانشجویی روی «نهضت تبیین» تاکید مؤکد کردند، بعنوان ماموریت این دهه جوانان و جنبش دانشجویی مراجعه کنید دیدارهای دانشجویی آن سالها، دیدار دانشگاه افسری امام حسین(ع) و... ۲. فرمان مجدد، تاکید مجدد بر امر تبیین اینبار هم کجا صادر شد و خطاب به چه کسی؟ در جمع اصحاب رسانه؟ خیر! در جمع فعالین مجازی و اینفلونسرها؟ خیر! فرمان حلقه های میانی بعنوان استراتژی تحقق مرحله دولت اسلامی و بلکه قیام جوانان برای نهضت عمومی مردم در گام دوم در کدام جمع صادر شد؟ سازمان‌های عریض و طویل فرهنگی و امنیتی و ... مدعی حلقه میانی؟ خیر! 🔻🔻🔻 آقایان ! محل صدور، مخاطبِ اول همهٔ این فرمانها، جوانان به خصوص دانشجویان! بودند لطفا نه مصادره کنید به نفع کار و کاسبی هاتان و دغدغه های شریفتان و ... نه تحریف کنید 🔺🔺🔺 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
🖍نقاط فرصت و تهدید شبکه های اجتماعی اینترنت و شبکه های اجتماعی مانند بسیاری از پدیده های دیگر دارای پیامدهای مثبت و منفی می باشد که با برنامه ریزی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی می توان از آثار و دستاوردهای مثبت آن بهره گرفت و پیامدهای منفی را به حداقل رساند. از جمله مواردی که می‌توان از آن ها به عنوان فرصت‌ و به تعبیری، استفاده از فضای مجازی نام برد عبارتند از: فضای مجازی که به هر فردی در هر نقطه از جهان امکان میدهد از طریق این فناوری به آسان ترین وجه، جدیدترین اطلاعات مورد علاقه خود را بدست آورد و مرزهای جغرافیایی یا سیاسی تا‌کنون نتوانسته جلوی استفاده از فضای مجازی و گسترش روزافزون آن را بگیرد. اقتصادی، اجتماعی و …با استفاده از امکانات موجود در فضای مجازی، که در بسیاری از روابط اقتصادی و اجتماعی دیگر نیازی به مراجعه‌ی حضوری برای خرید کالا یا خدمات نیست و طبیعی است که این امر باعث کاهش قابل توجهی از هزینه‌های اقتصادی می‌شود. کاهش رفت‌ و آمدهای غیر ضروری درون‌ شهری و در نتیجه کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا. همچنین کاهش مصرف کاغذ و هزینه‌های چاپ و نشر و سایر هزینه ها با استفاده از امکانات موجود در فضای مجازی به آخرین اطلاعات تخصصی در زمینه های مختلف اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و … که در سطح جهان بصورت مقاله، کتاب، نرم افزار و … در سطح جهان منتشر شده و میشود. و تاملی بودن روابط و ارتباطات در فضای مجازی بدون محدویت‌های حاکم بر دیگر رسانه‌ها که معمولا در آن ها عده ای گوینده و نویسنده هستند و جمع دیگری صرفا شنونده و خواننده 5 – در فضای مجازی و مخاطب محور بودن اغلب داده ها در آن، بطوریکه امکان نظر‌سنجی و ارزیابی در این فضا برقرار و به روزتر است و این توانایی را به داده‌پردازان می‌دهد که از آخرین خواسته‌های مخاطبان خود مطلع گردند که این امر در کنار تنوع و جذابیت فضای سایبری تأثیر بسزایی در جذب مخاطب دارد. در گذشته فقط افراد خاصی آنهم در شهرهای بزرگ می‌توانستند به مطبوعات و نشریات دسترسی داشته و از اخبار روز و رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … مطلع شوند و حال آنکه با وجود فضای مجازی و فناوری‌های گوناگون اطلاعاتی و ارتباطاتی، تمام افراد حتی در دورترین نقاط نیز می‌توانند به شکل برابر، از این اطلاعات مطلع و از آن بهره برداری کنند. و تبادل نظرها با سرعت بسیار بالا در فضای مجازی و بخصوص در «شبکه‌های اجتماعی» که این امکان را فراهم می سازد که افراد به تبادل آراء و افکار بپردازند و… 🔅تمُد🔅 🆔 @Temod_uni
🖍نقاط فرصت و تهدید شبکه های اجتماعی این نکته ضروری است که نگاه تک بعدی به هر وسیله و دستاورد بشری، چه مثبت باشد و چه منفی، باعث دوری انسان از حقیقت آن موضوع می شود و موضوع اینترنت و فضای مجازی از این امر مستثنی نیست. 🔸مهمترین آسیب وارده از ناحیه فضای مجازی به جوامع بشری، هضم فرهنگ های اصیل بومی در فرهنگ «لیبرال دمکراسی» غرب است و این آسیب رسانی در تمام جوامع، موضوعیت داشته و محدود به جامعه­ و یا اقلیتی خاص نمی­ شود. 🔹شکستن حرمت ها و قبح شکنی از گناهان همراه با ایجاد آشفتگی در اصلی ترین عنصر سازنده ی جامعه یعنی "نهاد خانواده” که این کار با هدف از بین بردن نقش سازنده خانواده در تربیت فرزندان صورت می‌گیرد. شکنی_در_جامعه 🔺ویژگی های فضای مجازی موجب بالا رفتن آمار جرم و اعمال مجرمانه و تشدید آسیب های اجتماعی شده و ارزش های انسانی مانند اخلاق خانوادگی، حیا، حریم خصوصی، آموزهای سنتی و آداب و رسوم فرهنگی را مورد تاخت و تاز قرار داده است که نتیجه ی این تهاجم، درگیر نمودن نهاد خانواده با چالش های و تهدیدات جدی و کم رنگ شدن بسیاری از «ارزش های اجتماعی» برای افراد است. 🔻درگذشته، افرادی که در یک محدوده‌ی جغرافیایی زندگی میکردند، دارای فرهنگ مخصوص همان محدوده بوده و از آن پیروی می‌کردند اما با گسترش فضای مجازی، این مرزهای فرهنگی از میان رفته و در نتیجه فرهنگ کاربران فضای مجازی تا حدود زیادی به هم شبیه‌تر شده است تا جایی که بسیاری از صاحب‌نظران حوزه‌ی ارتباطات، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را بخشی از پروژه‌ی «امریکایی شدن» می دانند که وظیفه دارند فرهنگ تمام مردم دنیا را به فرهنگ غرب نزدیک کند. شدن نقش نظارتی خانواده ها 🔸بسیاری از والدین به دلیل ویژگی­های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، فرصت و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده­ اند که این عدم آشنایی با فضای سایبری در کنار استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی بدون احساس وجود ناظر برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه به سایت ها و احیانا شبکه های مختلف مجازی دسترسی یافته و به دلیل ویژگی­های سنی و کنجکاوی­ های خود، از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت متأثر شوند که این مساله در بلند مدت باعث تغییر رفتار فرد و به تبع آن جامعه می شود که معمولا در مغایرت با عرف و ارزش های سنتی خانواده ها است. 🔺ورود اینترنت همراه با ارزش های غربی، چالش های جدیدی را در جوامع مختلف به وجود آورده است. قدرت های غربی و صاحبان بزرگ کارتل های اقتصادی از ظرفیت های فضای مجازی برای نیل به اهداف خود سوء استفاده کرده و در تلاش هستند که با حاکمیت ایدئولوژی «سرمایه داری» تمامی حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سایر جوامع را پذیرای عقاید خود سازند. 🔹عناصر سه گانه هویت، یعنی خود شخص، فرهنگ و جامعه، در تکوین شخصیت هرفرد نقش مهمى را ایفا مى‏کنند. از آن جا که فضای سایبری، صحنه ای فرهنگى و اجتماعى است که کاربر را در موقعیت‏ هاى متنوع، نقش ‏ها و سبک‏ هاى زندگى قرار مى دهد، زمینه ای است برای آسیب پذیری شخصیت کاربر و در بسیاری از مواقع، چند شخصیتی شدن فرد می‌شود. 🔺گردانندگان شبکه های اجتماعی با تجاوز به حریم خصوصی کاربران تجاوز کرده و اطلاعات شخصی افراد را در اختیار مراکز اطلاعاتی و امنیتی، شرکت های تجاری و سایر مراکز متقاضی قرار میدهند. در هنگام نصب برنامه شبکه های اجتماعی، کاربر به سایت مربوطه اجازه میدهند تا اطلاعات شخصی او را با منابع خارجی به اشتراک بگذارد؛ بدون اینکه تنظیماتی بری غیر فعال کردن این موضوع وجود داشته باشد. 🔹استفاده از اینترنت شکاف میان نسل ها را بیشتر کرده و با ورود وسایل و تکنولوژی‌های جدید به عرصه خانواده‌ها، شاهد هستیم که اعضای خانواده ساعت های متمادی در کنار یکدیگر می‌نشینند، بدون آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند. امروزه نشست های خانوادگی که در آن والدین و فرزندان درباره موضوعات مختلف خانوادگی و کاری با هم گفتگو کنند، رو به کاهش است. روابط موجود میان والدین و فرزندان رو به سردی گرائیده و دو نسل به دلیل داشتن تفاوت‌های اجتماعی، زندگی را از دیدگاه خود تفسیر می‌کنند. ادامه👇👇👇