eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰سیره و زندگی امام هادی علیه السلام ✅1️⃣ 🔸حضرت امام هادی علیه السلام در نیمه ماه ذی الحجه سال 212 ق (به روایتی دیگر در 5 رجب) در شهر صریا (واقع در مدینه) دیده به جهان گشود.[۱] 🔹پدر ایشان حضرت امام محمدتقی جوادالائمه علیه السلام و مادرشان بانویی فاضله و عفیفه به نام سمانه مغربیه است.[۲] ⭐️نام مبارک ایشان علی از القابشان هادی، نقی، عالم، فقیه، امین، موتمن، طیب و متوکل؛ و کنیه شان ابوالحسن می باشد. که به ایشان ابوالحسن ثالث می گفتند.[۳] 🔆امام علی النقی الهادی علیه السلام در سال 220 ق در مدینه به امامت رسیدند. آن حضرت 13 سال اول امامت خود را در آن شهر سپری نمود و ضمن بهره رسانی معنوی و علمی به شیعیان، به امور آّنان رسیدگی می کردند تا این که متوکل (خلیفه ی وقت) که در دشمنی با ائمه اطهار علیهم السلام مشهور بود، به خاطر هراسی که از نفوذ و محبوبیت امام در جامعه داشت ایشان را از مدینه به سامرا فراخواند زیرا احساس می کرد که باید امام را از نزدیک تحت نظر بگیرد. 1. طبرسی، إعلام الورى، ج‏2، ص109 2. بحار الأنوار، ج50، ص115 3. بحار الأنوار، ج50، ص113 علیه السلام @Adyanuniv🔰
﷽ ▪️من گدای آستانبوس امام هادیم منصب شاهانه دارم چون غلام هادیم. ▪️نام نیکویش نقیّ و کنیه او بوالحسن روح کوثر او بود من مست جام هادیم. ▪️نوگل باغ سمانه در زمانه نامدار واله اجلال و مفتون مقام هادیم. ▪️عشق می ورزند بر او شیعیان اهلبیت من فدای عاشقان حق مرام هادیم. ▪️اوست باب عسکری پور تقی سبط رضا خاکسار درگه ذوالاحترام هادیم. ▪️از چهل بیش است و از پنجاه کم او را حیات خونجگر از حسرت و آه مدام هادیم. ▪️مولدش شهر حجاز و مدفنش در سامره دست ما کوتاه و محروم از سلام هادیم. ▪️کرد مسمومش عدو در سوّم ماه رجب داغدار از دل چو لعل نیلفام هادیم. ▪️ای «کلامی» بشنو از دلبند او صاحب زمان با فغان گوید به فکر انتقام هادیم استاد کلامی زنجانی @Adyanuniv
🔰سیره و زندگی علیه السلام ✅2️⃣ 💠زیارت جامعه ی کبیره: 🔻از امام هادی علیه السلام چندین دعا و زیارت نامه برجای مانده است که از مشهورترین آنها زیارت جامعه ی کبیره است. این زیارت دارای سند صحیح بوده و از نظر بلاغت نیز در بالاترین درجه قرار دارد. شروح متعددی به فارسی و عربی بر این زیارت نوشته شده است. زیارت جامعه ی کبیره متضمن مفاهیمی بسیار عالی و مطالبی بدیع است. 🔻از دیگر زیارات بر جای مانده از امام هادی علیه السلام، زیارت غدیر است که در آن هم خصوصیات و ویژگی های حضرت علی علیه السلام و هم حادثه ی غدیر ذکر شده است. ع @Adyanuniv🔰
✅ ایران باستان و ازدواج همخونی 🔹 هیچ جا بجز ایران باستان، ازدواج همخوانی خصوصیت یک ثواب سفارش شده به پیروان را ندارد. 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ سلسله نشست های علمی 📝 موضوع: ارتباط اساطیر اولین با ادبیات ایران باستان 🎤 سخنران: حجت الاسلام جمشیدیان 🗓 تاریخ: سه شنبه 28 بهمن 1399 🕰 زمان: 15:45 الی 17:30 📱 🖥 لینک حضور مجازی در نشست علمی https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=12414 🔰 @Adyanuniv🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 اسناد در منابع اهل سنت (1) 🔴 👈🏼 وجوب تحریف در بیان «ذهبی» عالم برجسته در مورد وجوب کتمان و از بین بردن اسناد اختلاف بین با صراحت در کتاب سیر اعلام النبلاء می گوید: برای اینکه دلها با صحابه پاک شود، اگر به یک مشاجره بین صحابه رسیدی، است که آن موضوع را مخفی کنی، نه تنها مخفی، که نابود کنی! و بر آحاد علما و مردم واجب است که آن مطلب را کتمان کنند. 📚 سیر اعلام النّبلاء (شمس الدین محمد بن احمد بن عثمان الذهبی) ج ۱۰ ص ۹۲ (مؤسسه الرساله – تحقیق شعیب الأرنؤوط) 🔰 @Adyanuniv🔰
🔴 اسناد در منابع اهل سنت (2) 🔴 👈🏼 فتوای قتل _عثمانی پس از جنگ ، برای بیان علت قتل عام شیعه درماه صفر سال ۹۲۳ در بیانیه ای چنین گفت:«ما برای حل مشکل شیعیان از فقهاء و علمای مشهور استفتاء نمودیم و آنها متفق بر قتل و قلع و قمع شیعیان دادند و سربازان ما از سراسر بلاد برای این جهاد الهی جمع شدند.» این مطلب در چاپ مصر «مفاکهه الخلان ج۲ص۵۰» آمده است. (تصویر بالا سمت چپ) درحالی‌که در نسخه جدید تک جلدی همین کتاب چاپ لبنان ص ۳۵۴ (تصویر بالا سمت راست) با حذف فتوای قتل شیعه بیانیه را جعل و این‌جنگ را با انگیزه شخصی سلطان معرفی نموده اند. 📚 مفاکهه الخلان فی حوادث زمان (أحمدبن طولون الصاحلی) ناشر: اصلی: دار الکتب العلمیه چاپ: ۱۳۸۴ قمری -قاهره جعلی: المؤسسه المصریه العامه للتألیف و الأنباء و النشر: سال۱۴۱۸ قمری – لبنان 🔰 @Adyanuniv🔰
🎍برتری اسلام به ادیان دیگر(1) "ان الدین عندالله الاسلام "آل عمران، آیه 19 دین مقدس اسلام دارای دو خصوصیت مهم و اساسی است: ۱_زمان بردار نیست یعنی از آدم تا خاتم و از خاتم تا قیامت آنچه تبلیغ می شده است دین اسلام است منتهی در هر دوره ای مرتبه ای از آن تا بوسیله پیامبر گرامی اسلام کامل شد و بعد از کامل شدن قوانینی که برای تمام عصر،زمان نیاز است افرادی را خداوند قرار داد که مجری این قوانین باشند که از آنان به امام یاد می شود و بعد از نصب امام فرمود« الیوم اکملت لکم دینکم و التمت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دنیا» لذا به هرکس که دین مقدس اسلام محمدی صلی الله علیه وآله وسلم برسد مخاطب این دین است واوحی الی هذاالقران لانذرکم ومن بلغ. ۲_دین مقدس اسلام مربوط به منطقه خاصی نیست بلکه برای تمام مردم است « انا ارسلناک کافه للناس» یعنی آنچه که مرز بشر است اسلام برای آنها آمده است و پیامبر برای تمام انسانها ارسال شده است. کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
برتری اسلام بر ادیان دیگر (2) آیا اسلام می تواند خود را با عصر و زمان جدید وفق بدهد؟ پدیده های جدیدی که بوجود می آید چگونه با احکامی که هزارو اندی سال مطرح شد منطبق می شود؟ برای پاسخ به این دو نکته باید توجه کرد: ۱_اینگونه نیست که تمام خواستهای بشر همیشه در حال تغییر و تجدد باشد بلکه یکسری از امور وجود دارد که با گذشت هزاران سال هنوز تغییر نکرده است مثلا میل به عدالت و حسن آن و قبح ظلم و داشتن قانون در نظام اجتماعی چیزی نیست که بر اثر مرور زمان به فراموشی سپرده شود. 2- از خصوصیت بارز دین مقدس اسلام این است که به یک سری امور متغیر انسان نیز پاسخ گفته است که به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می شود: الف_احکام اولیه و ثانویه: که قانون اولی ناظر به بعد ثابت و احکام ثانوی ناظر به شرایط متغیر است مانند  «اکل میته حرام» است اما اگر کسی مضطر شد برای او خوردن گوشت مردار مباح می شود، یا  «غصب زمین دیگری» حرام است اما اگر برای نجات جان انسانی باشد باید چنین کردو این غصب اشکال ندارد . ادامه دارد.... کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
🎍برتری اسلام بر ادیان دیگر (3) ب_اجتهاد در دین اسلام: شاید یکی از مهمترین مسئله بقای اسلام مسئله اجتهاد باشد که به تعبیر ائمه(علیه السلام) « علینا القاء الاصول و علیکم بالفروغ»  یعنی ما کلیات را به شما گوشزد می کنیم شما امور جزئی را از آن استنتاج کنی  مثلاً طبق آیه شریفه« لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل »  یک اصل ثابتی وجود دارد که فقها امور فرعی بیع را از آن استخراج می کنند به اینکه زمانی بیع درست است که دارای منفعت محلله داشته باشد و اگر دارای فایده نبود آن بیع حرام است لذا علمای پیشین فتوا می دادند خرید و فروش خون حرام است حال اگر برای خرید و فروش خون فایده مشروعه ای باشد فقها فتوا به جواز خواهند داد زیرا از آن اصل کلی خارج است. ج_صلاحیت حاکم اسلامی: نکته دیگر در بقاء اسلامی این است که به حاکم اسلامی آنچه مصلحت برای امت اسلامی است_همانطور که مرحوم نائینی در تنبیه الامه و تنزیه المله می فرماید _ تفویض شده است. کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍