آیا شهود فردی می تواند شناخت جمعی بیافریند؟
الهیات تثلیث، با تعهد مسیحی به توحید، تلاشی برای راست و ریست کردن to square این اعتقاد مسیحی است که عیسی پسر خدا، کاملاً الهی و در عین حال، متمایز از پدرش است؛ اما از نظر تاریخی، اکثر نویسندگان معتقدند که حتی اگر وجود خدا را بتوان با عقل طبیعی natural reason شناخت، شخصیت تثلیثی او his Trinitarian character را فقط از طریق الهام revelation می توان کشف کرد. چنین الهام هایی در سنت کلیسا تنها از راه توضیح و تفسیر کتاب مقدس به شکل غیر مستقیم، پیدا می شود encountered. برای نمونه، دیدگاه توماس آکوئیناس چنین است.
چالش: به فرض که کسی به دلیل الهام فردی اش به چیزی پی برد، دیگران به چه دلیلی باید بپذیرند؟ اگر پاسخ دا ده شود که هر کسی باید شهود کند، این پرسش پیش می آید که این همه سخنرانی و تبیین و توضیح و توجیه، چرا؟
------
https://iep.utm.edu/trinity/
#تثلیث
#الهام
#چالش
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
👈🏼👈🏼 تالیف کتاب #فضائل_فاطمه الزهراء توسط عالم بزرگ #اهل_سنت
🔻انگیزه تالیف کتاب توسط #حاکم_نیشابوری حضور در مجلسی است که در آن تنقیص مقام #امیرالمومنین و #حضرت_صدیقه_طاهره صورت گرفته است
بخشی از مقدمه کتاب به قلم نویسنده آن:
«زمانه ما را گرفتار رهبرانی کرده است که مردم برای تقرب به آنان، به بغض آل رسول توسل میجویند و این که آنان را کوچک شمارند. هر آن کس که در پی تقرب به حاکمان است، در واقع به چیزی تمسک میکند که خداوند این خاندان را از آن منزه کرده است و آنان در پی انکار فضائل ایشان هستند. خداوند یاری رساند. از او میخواهیم که بر محمد و آل او درود فرستد و ای کاش #خوارج را جایگزین اینان می کرد که بهتر از اینهایند.
آن چه سبب شد تا من این کتاب را بنگارم این بود که در محضر شماری از بزرگان از فقها و قاضیان و امناء و زبدگان بودم. در آن محضر یادی از امیر المؤمنین علی بن ابی طالب شد. یکی از آن برجستگان از فقیهان در باره امام علی (ع) گفت: او قرآن را در حفظ نداشت❗️ و استناد به سخن شعبی کرد که به این سخن تصریح کرده است و ... آنگاه یادی از دختران پیامبر شد (فرزند خواندگان حضرت خدیجه) ...و مقام حضرت فاطمه (س) را پایین آوردند.❗️...»
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#فضائل #فضائل_اهلبیت #فضائل_اهل_بیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
🏷 مسجد و خانه!
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 «ره سپار شدنت به سوى مسجد و بازگشت به سوى خانواده ات، ثواب يكسان دارند».
🔹 «مَشيُكَ إلَى المَسجِدِ وَانصِرافُكَ إلى أهلِكَ فِي الأَجرِ سَواءٌ» .
📚 المطالب العاليه : ج ١ ص ١٣٣ ح ٤٩١
#حضرت_محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)
#پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
#مسجد #خانه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💢تعريف اشو ازخداوند
✅اساساً وقتي اشو از خداوند سخن ميگويد، منظور او از خداوند چيست. آيا ميتوان خداوند را تعريف كرد؟ اشو در اينباره، دو نظر متفاوت ارائه داده است: وي در جايي ميگويد: «نميتوان گفت: خدا چيست، چون تمام كلمات را عقل ساخته است» اما در بسياري از سخنان خود با بيانات مختلف ، خداوند را تعريف كرده است.
✅«خداوند يك شخص نيست، بلكه تنها تجربه است»1
✅«خدا همان زندگي است»2
✅«عشق خداست؛ خدا همان سرمستي است؛ خدا يك شخص نيست، بلكه يك حضور است، خدا نه خدا، بلكه خداوندي است »3
✅«خداي من، همان ذهنيت است»4
✅«خداي من خداي يك مسيحي، خداي يك هندو و خداي يك يهودي نيست، خداي من حتي يك شخص نيست، بلكه يك حضور است. كمتر شبيه به گل و بيشتر شبيه رايحه است»5
✅ «خدا شيء نيست، بلكه موضع جشن و سرور است»6
📚1- اشو، شورشي، ترجمه عبدالعلي براتي، تهران، نسيم دانش.، ص 200. 2- اشو، من درس شهامت ميدهم، ترجمه مجيد پزشكي، اصفهان، هودين.، ص 16. 3- اشو، پرواز در تنهايي، ترجمه مجيد پزشكي، اصفهان، هودين. ، ص 85و87و 97. 4- اشو، كودك نوين، ترجمه مرجان فرجي، تهران، فردوس.، ص 64. 5-همان. 6- اشو، الماسهاي اشو، ترجمه مرجان فرجي، چ دوم، تهران، فردوس.، ص 130.
#عرفان_نوظهور_اشو_تعریف_خدا
#متناقض_عقل_ساخته_چیستی
عضویت درکانال👇🔻👇
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
⭕️تعاریف اشو از خداوند(2)
👈«...خدا ابزار رسيدن به عشق است. هم خدا و هم مذهب در پي شادماني از راه ميرسند» 1
⬅️«خداوند تجربة فوقالعادهاي از نور، زيبايي و شكوه است. خدا واژه نيست، وسعت است، اقيانوس بيكرانه كه تو چون قطرهاي در آن ناپديد ميشوي» 2
⬅️«خدا شخص نيست كه او را پرستش كني. اين پرستش تو سراسر حماقت است»3
✅«خدا زندگي است. خدا سبزي درختان، سرخي درختان و زردي درختان است»4
☑️«خدا براي من چيزي نيست، مگر شادماني. پس شادمان باش و بگذار شاديات عبادت باشد»5
✅«او همه چيز است، حتي زشتي و بدي خداست»6
✅«شما خدا هستيد»7
✅«خدا همساية شماست»8
✅«خدا همين جشن و پايكوبي، رقص و آواز است»9
📚1- اشو، الماسهاي اشو، ترجمه مرجان فرجي، ص 25. 2-همان، ص 136. 3- همان، ص 307. 4- همان، ص 215. 5- دل به دريا بزن، ترجمه مجيد پزشكي ،ص46. 6- عشق پرنده اي آزاد و رها، ترجمه مسيحا برزگر، ص 85.7- شكوه آزادي، ترجمه جواد حسيني، ص 208 .8-همان. 9- پرواز در تنهايي، ترجمه مجيد پزشكي ،ص30 .
#عرفان_کاذب_اشو_تعریف_خداوند
#عشق_تجربه_همسایه_جشن
عضویت درکانال👇🔻👇
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
✍🏻نقدتعاریف اشو در مورد خداوند
💠آنجاكه اشو تعريف خداوند را غيرممكن ميداند و دليل خود را اين استناد ميكند كه تمام كلمات را عقل ساخته است، بايد گفت: خود اشو حرف خود را نقض ميكند، چراكه خود به تعريف خداوند ميپردازد. اگر تمام كلمات را عقل ساخته است، كلماتي را كه وي خدا را به واسطة آن تعريف نموده است، نيز عقل ساخته است. پس چگونه او خداوند را تعريف نموده است؟
💠تعاريف اشو از خداوند، تعاريفي متناقض و به غايت متشتت است. وي تعريف واحدي، كه موجب اقناع ذهن و عقل شود، ارائه نميدهد. براي نمونه، در موارد گفتهشده، جايي خدا را زيبا و جايي ديگر او را زشت ميداند.
#عرفان_وارداتی_نقد_تعاریف_خداوند
#غیرممکن_عقل_متناقض_زشت_زیبا
عضویت درکانال👇🔻👇
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
✍🏻نقد تعاریف اشو از خداوند(2)
1️⃣وي هر بار خداوند را به مخلوقي تعريف ميكند: گاهي خدا را شادي، گاه جشن و پايكوبي و گاه روح انسان ميداند. درصورتيكه خداوند خالق و علت هستيبخش اينگونه امور است. هيچ علتي نميتواند معلول خودش باشد؛ زيرا موجب تقدّم شيء بر خودش ميشود. اين امر محال است و نيز خداوند واجبالوجود است و ساير موجودات ممكنالوجود. يك موجود نميتواند در عين حال كه واجبالوجود است، ممكنالوجود نيز باشد.
2️⃣وي در يك تعريف، خداوند را همان «شادي» ميداند و در جاي ديگر ميگويد: هم خدا و هم مذهب در پي شادماني، از راه ميرسند. او در اينجا بين خدا و شادي تفاوت قائل شده، آنها را دو چيز جدا از يكديگر ميداند و اين تناقض است. همچنين او در جايي ميگويد: خدا زندگي است، ولي در جاي ديگر ميگويد: او با زندگي ميتپد. به اين ترتيب، وي بين خدا و زندگي در اين سخن تفاوت قائل شده است.
#عرفان_کاذب_اشو_نقد
#تعاریف_خدا_مخلوق_محال
#تناقض_زندگی_تفاوت
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
◽️ امام هادی علیه السلام خطاب به یکی از اهالی ری فرمودند:
«بدان که اگر قبر عبدالعظیم در شهر خودتان را زیارت کنى، همچون کسى باشى که حسینبنعلى علیهالسلام را زیارت کرده باشد.»
میزان الحکمه/حدیث ۷۹۸۴
#عبدالعظیم
#امام_هادی علیهالسلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
35.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ جوانان #اهلسنت با دیدن این کلیپ #شیعه میشن!
#خلفای_اثنی_عشر
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠علت گوساله پرست شدن بنی اسرائیل از دیدگاه ابنعربی
🔸ازجمله عقاید عجیب برخی از صوفیه، دیدن خداوند در شکلهای مختلف است که از آن تعبیر به حلول و اتحاد میشود.
🔹معتقدین به حلول و اتحاد توجیهات مختلفی برای دفاع از این اندیشه دارند.
🔻چنانچه محمدعلی کرمانشاهی یکی از این توجیهات را که توسط ابن عربی مطرح شده را در کتاب خود آورده که ابن عربی میگوید:
👈«حقتعالی هارون را یاری نکرد تا آنکه سامری غالب شده و مردم را گوسالهپرست گردانید، بنابراین بود که خدا خواست در همه صورت پرستیده شود.» [1]
🔰درواقع این توجیه یا به مذهب ابن عربی برمیگردد که احتمال در جبری مسلک بودنش دارد یا اینکه عقیده قلبی و شخصی اوست. درحالیکه این اعتقاد با مسلمات دین مبین اسلام در تضاد است.
📚پینوشت:
بهبهانی (کرمانشاهی)، محمدعلی، خیراتیه، نشر انصاریان، قم، 1371 هق، ج 1، ص 24.
#نقد_تصوف
#سامری
#حلول #ابن_عربی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠سید محمد نوربخش مدعی مهدویت
🔸همواره در طول تاریخ مدعیانی برای عقیده مهدویت وجود داشته که صوفیه را میتوان یکی از آنها دانست.
🔹سید محمد نوربخش از صوفیانی است که ادعای مهدویت او میان صوفیه مشهور است.
🔻از میان رسائل نوربخش "رساله الهدی" است که دعوت مهدویتش را در آن آشکار میکند.
🔻اعتقادی که به وضوح، عدول او را از تشیع دوازده امامی آباء و اجدادش نشان میدهد. [1]
🔰نوربخش با نقل حدیث نبوی مربوط به قیام حضرت مهدی (عج) در آخرالزمان و همچنین رمزگشایی در احادیث و اقوال حکما و علمای پیشین، خود را مهدی موعود یا مظهر و "بروز" مهدی معرفی میکند. [2]
♻️بنابراین در میان صوفیه کسانی بودند که با ادعای مهدویت سعی در منحرف کردن مردم داشتند.
📚پینوشت:
1. محمود رضا اسفندیار، عرفان و سیاست در اندیشه سید محمد نوربخش، فصلنامه الهیات، شماره 10، 1389، ص 9.
2. خواندمیر حبیب السیر، مصحح جلال الدین همایی، تهران، 1333، ص 34.
#نقد_تصوف
#نوربخش
#مهدویت
#مدعی_مهدویت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠چگونگی اعتقاد سید محمد نوربخش به مهدویت
🔸سید محمد نوربخش از سران صوفیه مدعی مهدویت بود. نظر او درباره امام زمان و غیبت او از نظرهای عجیب است.
🔻او: «مطلقا غیبت امام دوازدهم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را نمیپذیرد و اظهار میدارد که جسم آن امام از میان رفته و اوصاف و کارکردهایش فی الحال در او بروز کرده است.
🔻او امامت مطلق را مبتنی بر این کمالات چهارگانه میداند و آنها عبارتاند از: از نسل پیامبر باشد، از کمال علم، از کمال تقوی و نیز از مکنت و قدرت دنیایی برخوردار باشد.
🔻با این اوصاف به نظر نوربخش هیچ یک از امامان به جز علی بن ابی طالب از این شرایط چهارگانه برخوردار نبوده است.» [1]
🔰درحقیقت سید محمد نوربخش با بیان ملاکهایی برای امامت مطلق، قصد داشت خود را بعنوان مهدی به مردم عصر خود معرفی کند که در این امر موفقیت زیادی کسب نکرد.
📚پینوشت:
1. اسفندیار محمود رضا، عرفان و سیاست در اندیشه سید محمد نوربخش، مجله الهیات، شماره 10، 1389، ص 9.
#نقد_تصوف
#نوربخش
#مدعیان_مهدویت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰