⭕️اشو و صفات خداوند(1)
💢موضوع ديگري كه از سخنان پراكندة اشو ميتوان بهدست آورد، صفات خداوند است. از نظر اشو، آيا خداوند را ميتوان توصيف كرد؟
✅در مورد پاسخ به این سؤال ، اشو در جايي ميگويد: هيچيك از كلمات نميتواند چيزي را كاملاً شرح دهد. اين خصوصيت هر كلمه است. اگر بگوييد: خداوند بخشنده است، غيربخشنده بودن او را نپذيرفتهايد. اگر بگوييد: غيربخشنده است، بخشنده بودن او را ناديده گرفتهايد. كلمات تنها بخشي از هر چيزي را توصيف ميكنند و اين ناتواني ماست.1
✍🏻نقد
✅اشو در سخن اول، دو صفت متضاد را به خداوند نسبت ميدهد: يكي بخشنده بودن و ديگري غيربخشنده بودن. اما بايد گفت: خداوند اكمل تمام موجودات است. ازاينرو، همة صفات كماليه را داراست. بخشنده نبودن موجب نقص است. خداوند علّتالعلل و واجب ميباشد كه در او هيچ نقصي وجود ندارد. در غير اين صورت، ديگر خدا نيست و با معلولات خود هيچ تفاوتي نخواهد داشت.
📚1-اشو، راز بزرگ، ترجمه روان كهريز ، ص 169.
#عرفان_کاذب_اشو
#صفات_خداوند
عضویت درکانال🔰🔻🔰
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
💠اشو و صفات خداوند(2)
✅وي در جاي ديگر اذعان ميكند:كبير ميگويد: خداوند شكل، قالب و رنگي ندارد. با توجه به اين سخن كبير، چگونه ميتوان خداوند را شرح داد؟ چه بگوييد؟ بگوييد: او بيشكل است، يا بگوييد: شكل دارد؟ هر دو عبارت شما، ناقص است. تمامي ويژگيها در او هستند. درحاليكه حتي يك ويژگي در او نيست...، تمامي شكلها از او هستند، درحاليكه او به هيچوجه شكلي ندارد. او نميتواند در تمامي شكلها باشد، اگر خودش داراي شكلي باشد؛ چون او خودش همة شكلها را خلق ميكند. لذا بديهي است كه خودش شكلي نداشته باشد... آيا خداوند ميتواند شكلي داشته باشد؟ او تمام انواع شكلها و فرمهاست... تمام اشكال از اوست. درحاليكه خودش فاقد هر شكلي است
✍🏻نقد
✅اولا:وي دراین سخن ميگويد: «خداوند همة ويژگيها را دارد، ولي حتي يك ويژگي ندارد»، دچار تناقضگويي شده است.
✅ثانیا:ميگويد: «خدا همة شكلها را دارد، اما خداوند هيچ شكلي ندارد». بايد گفت: اين نكته صحيح است كه خدا خالق همه شكلهاست، ولي خود هيچ شكلي ندارد. اما در جملهاي كه ميگويد: «خدا تمام انواع شكلها و فرمهاست» بايد گفت: اگر خودش داراي شكلي باشد، يعني داراي ابعاد سهگانه باشد، جسم است كه داراي نقصهاي متعدد و محدوديتهاي معلولات ديگر است و با آنها تفاوتي ندارد.
📚1-اشو، راز بزرگ، ترجمه روان كهريز ، ص 172 و 173.
#عرفان_کاذب_اشو
#صفات_خداوند_شکل_قالب
عضویت درکانال🔰🔰🔰
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
🔷اشو و صفات خداوند(3)
✅وي در جاي ديگر نيز تصريح ميكند: كبير اذعان ميدارد نميتوانيد بگوييد: او داراي شكلي است يا بدون شكل است... هر نوع گفتن را متوقف كنيد. آن وقت اگر توانستيد چيزي بگوييد، مهم نيست كه چه باشد، او خدا خواهد بود»1
✅در يكجا نيز ميگويد: «درواقع انسان قدرت وصف خدا را ندارد. بايد سكوت كامل اختيار كند. خدا همان سكوت است. تنها سكوت ميتواند به شما بگويد كه خدا چيست. هيچ كلامي قادر به توصيف او نيست»2
✍🏻نقد
1️⃣اشو با وجود اين سخنان، كه حاكي از عدم امكان توصيف خداوند است، ويژگي و صفتهايي را براي خداوند بيان كرده است. ازاينرو، با بيان اوصاف خداوند، موجب ابطال ادعاي خود مبني بر عدم امكان توصيف وي شده است.
2️⃣وي مدعي است هيچ چيز در مورد خداوند نميتوان گفت و بايد سكوت كامل اختيار كرد، بلافاصله بعد از آن، خود، به توصيف خدا پرداخته است. وي در اين جمله ميگويد: «خدا همان سكوت است»، و خود، سخن خويش را ابطال ميكند.
📚1-اشو، راز بزرگ، ترجمه روان كهريز ، ص 175. 2- همان
#عرفان_وارداتی_اشو
#صفات_خداوند_سکوت
عضویت درکانال👇👇👇👇👇
🔸http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔸
💠عشق مجازی در میان صوفیان
🔸عشق به خدا یکی از اصول تصوف است اما برخی از صوفیه از این مطلب استفاده کرده و عشق مجازی به حسان الوجوه (زیبا رویان) و غِلمان (نوجوانان) را در ادامه عشق به خداوند تعریف کرده و آن را جایز دانسته و قَنطره (پل) عشق به حقیقت و خداوند دانسته و مشایخ آنان نیز مریدان را به این کار تشویق میکردند.[1]
🔹از این رو برخی از صوفیه درباره عشق مجازی و رابطه آن با عشق الهی کتابها نوشتهاند.
🔻روزبهان بقلی را میتوان از جمله نویسندگانی معرفی کرد که درباره عشق مجازی دست به تالیف زده است.
👈وی در کتاب "عبهر العاشقین" از معشوقی که پیوسته او را خطاب میکند یاد کرده و خواسته است تا عشق انسانی و رابطه آن با عشق الهی را در کتاب خود تشریح کند. روزبهان این کتاب را بدین منظور در 32 فصل فراهم ساخته است.[2]
🔰عقیده به عشق مجازی در تصوف موجب شد تا کمکم صوفیان به انحراف کشیده شده و از عشق حقیقی به خداوند دور شوند.
📚پینوشت:
1. تهرانی میرزا جوادآقا، عارف و صوفی چه میگویند؟، آفاق، تهران، 1395، ص 94.
2. غزالی احمد و باخرزی سیفالدین، دو رساله عرفانی در عشق، به کوشش افشار ایرج، تهران، منوچهری، 1377، صص 94 و 95.
#نقد_تصوف
#عشق_مجازی
#عشق_الهی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اشو و صفات خداوند(4)
⬅️درجای دیگراشو میگوید: همة روشنشدگان بعد از اينكه به حقيقت ميرسند، ميترسند دربارة خدا با انسان حرف بزنند. ترس از غلط فهميدن آنها وجود دارد. اگر بگويد: خدا كوچك است، به شما دروغ گفته است؛ چون او كوچك نيست. او سبك نيست. خداوند سنگين است؛ زيرا در درون كمترينها نهفته است. او در يك ذرّة اتم نهفته است. او با كلّيت بينهايت خود، حتي در كوتاهترين نفسها پنهان است. توصيف او بسيار مشكل و غيرممكن است. او با تمام كليت و تماميت خود، حتي در يك گناهكار پنهان است... خداوند وراي توصيف است.1
✍🏻نـقد
درست است كه كلمات قاصر از اين هستند كه آنطور كه در شأن خداي متعال است، خداوند با آنها توصيف شود. حتي كلمات، گاهي قاصر از اين هستند كه آنطور كه بايسته و شايسته است، مخلوقات خداوند با آنها تعريف شوند، چه رسد به خالق هستي كه وراي وصف است. اما بيان اوصاف وي غيرممكن نيست؛ چراكه اگر غيرممكن بود، چگونه بشر ميتوانست خداي خود را بشناسد و به او ايمان آورد.
📚1-اشو، راز بزرگ، ترجمه روان كهريز، ص 185 و 186.
#عرفان_کاذب_اشو
#صفات_خداوند_سنگین_پنهان
عضویت درکانال👇🔻👇🔻👇
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
پولس روح القدس و مسیحای ازلی را یکی می انگارد.
گر چه در آثار پولس هیچ یکسان انگار ی آشکاری میان روح القدس و مسیحای ازلی دیده نمی شود بی تردید وی آنها را یکی می انگارد. در نتیجه ی یکسان انگاری روح القدس با مسیح ازلی و با حکمت یا شریعت ازلی روح القدس در اندیشه ی پولس یک ویژگی کاملا مسیحی پیدا کرد و از این طریق نیز کارکردی جدید یعنی کار کردی کاملا مسیحی یافت. دو انکشاف به آن نسبت داده شد: انکشاف اول آن بو که به عنوان شریعت ازلی خود را بر موسی منکشف نمود. اما بنا به تعالیم پولس انکشاف دوم بر جای انکشاف پیشین نشست زیرا به نظر او مسیح انجام شریعت است.
ـــــــــــــــــ
فلسفه ی آبای کلیسا اوسترین ولفسن هری ترجمه ی عبد الله شهبازی دانشگاه ادیان و مذاهب ص ۱۹۰
#پولس
#روحـالقدس
#مسیحـازلی
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
🔹 آب ببرد مدیران و مسؤولان مملکتی را که این آیه قرآن را دارند ولی نمی توانند ازدواج اینهمه جوان دم بخت را سروسامان دهند
🔹 راه حل ازدواج آسمانی، داماد دستش خالیست ولی دلش آسمانی؛ خب اینجا خود پدر عروس غیرت بخرج میدهد و جهت حفظ دین و عفت دخترش، دست بالا زده وخودش به داماد (حضرت موسی علیه السلام) پیشنهاد ازدواج با دخترش را میدهد (در قبال چوپانی به عنوان مهریه)؛
🔹 ای مؤمنی که ادعای قرآن و حسینت، گوش فلک را کر کرده، این هم قرآن، باز هم دست روی دست میگذاری و برای دختر دم بختت، از دامادت، خانه و ماشین طلب میکنی؟!
👈 اگر داماد مؤمن را پشت در اتاق گل دخترت، یک ثانیه معطّل کردی، (به بهانه خانه و درآمد و....)، از همین حالا، برای شب قبر و گرمای محشر، توجیهی مهیا کن که جواب بدهی شکایت قرآن را؛ اگر توانستی، اگر!
👇👇👇👇
🌴 آیه 27 سوره قصص 🌴
🕋 قالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هاتَيْنِ عَلى أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِكَ وَ ما أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ
⚡️ترجمه:
حضرت شعيب به موسى گفت: من قصد دارم تا يكى از اين دو دخترم را به همسرى تو درآورم بر اين شرط كه هشت سال براى من كار كنى و اگر اين مدّت را به ده سال تمام كردى، پس بسته به خواست و محبّت از ناحيه توست و من نمىخواهم كه بر تو سخت گيرم، بزودى به خواست خداوند، مرا از صالحان خواهى يافت.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
شخص چیست؟
شخص، مفهومی کلیدی در آموزه ی تثلیث است. تثلیث یعنی یک ذات با سه شخص. پرسشی که به شکل منطقی و معقول در این جا پیش می آید این است که:
مراد از شخص چیست؟
آکوئیناس از بزرگترین الهیدانان مسیحی، در اثر مشهورش، تعریف بوئتیوس، را می پذیرد:
Objection 1. It would seem that the definition of person given by Boethius (De Duab. Nat.) is insufficient—that is, "a person is an individual substance of a rational nature ."
شخص یعنی جوهر فردی از یک طبیعت عقلانی.
____
https://www.newadvent.org/summa/1029.htm#article3
#تعریف_شخص
#تثلیث
#آکوئیناس
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
عیسی خدا یا انسان، چه فرقی می کند؟
استاد مصطفی ملکیان از روشنفکران و نو اندیشان دینی می گوید: یکی بگوید، عیسی خداست و دیگری بگوید عیسی پیامبر خداست و آن دیگری بگوید که یک مصلح اجتماعی بوده و ...
اگر مراد ایشان روا داری برای جلوگیری از خشونت و خونریزی است، پذیرفتنی است؛ بدین معنی که عرصه ی اعتقادات و باورها، میدان جنگ و جدال فیزیکی نیست. باورها را باید مدلل و موجه ساخت و سپس پذیرفت و با دیگران به اشتراک گذاشت. اما اگر مراد استاد این است که تفاوتی ندارد که چه باوری داشته باشیم و تنها عمل کردن بر وفق اخلاق و عقل، مهم است، بنا به فرمایش خود ایشان: شکی نیست که ساحت درونی ( ساحت معرفت و احساسات ) که از آنها در روانشناسی به ذهن یاد می شود، علت دو ساحت بیرونی هستند که در روانشناسی، رفتار خوانده میشوند. ایشان، نقش علّی ساحت معرفت و احساسات را برای اراده و خواست انسان «محرز» دانسته و درباره ی نسبت دو ساحت نخست با بر شماری چند قول، می گوید: [بنا به] قول چهارم ... این دو علیت دیالکتیکی یعنی دو طرفه دارند. یعنی هم باورها برای احساسات عواطف و هیجانات علت می شوند هم احساسات عواطف و هیجانات برای باورها علیت پیدا می کنند. این قول چهارم این روزها پرطرفدار است و شواهد تجربی آزمایشگاهی نیز آن را تایید می کنند.
پرسش: آیا باور به خدا بودن عیسی مسیح با باور به انسان بودن عیسی مسیح، یک رفتار را در پی دارد؟
___
[ زمین از دریچه آسمان، مصطفی ملکیان، چاپ دیبا، چاپ دوم، بهار ۱۳۹۸، صص ۳۱ - ۳۲ ]
#نقش_باور
#رفتار
#ملکیان
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠دیدگاه ابن خلکان شافعی درباره رقص سماع
🔸ابن خلکان شافعی ازجمله علمایی است که با درایت خاص خود، پرده از انحرافات صوفیان برداشته و در پیامی اعتراض خود را به شیخ مکی از مشایخ صوفیه همعصر خود میرساند و میگوید:
👈«به شیخ مکی نصیحت کنید که از کجا شنیدهاند که غنا کردن و مثل شتر پر خوردن و چریدن و در میان مردم رقصیدن و از حال رفتن و افتادن سنت است.
حال آنکه اگر کسی ریاضتکش و کم خور باشد، نه وجدی خواهد داشت و نه حال گوش دادن به غنا و رقاصی.
آنها مدعیاند که ما از عشق خدا مست شدهایم که از حال میرویم و بیهوش میشویم. درحالیکه مستی آنها نیست مگر از پرخوری طعام و این حال خران است که چون در خوردن آبوعلف پرخوری کنند مست میشوند.» [1]
🔰این پیام ابن خلکان حاوی این نکته است که انحرافی همچون سماع در آن برهه از زمان نهتنها جنبه عرفانی نداشته بلکه برخواسته از قوه شهوانی شکم بوده است و بیانگر این حقیقت است که در طول زمان، علمای اهل سنت نیز مانند علمای شیعه بدون ترس در مقابل انحرافات صوفیه ایستاده و با آنها مبارزه کردهاند.
📚پینوشت:
1. ابن خلکان، احمد بن محمد، وفیات الأعیان، نشر شریف رضی، قم، 1364 ش، ج 1، ص 38.
#نقد_تصوف
#رقص
#سماع
#ابن_خلکان
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
39.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ گاف های کارنشناس #وهابی در بررسی روايت #دوازده_خلیفه
🎤 حجتالاسلام #یزدانی
🔻 #احمد_الکاتب کارشناس شبکههای #وهابیت مدعی است که روایت «دوازده خلیفه» در منابع #اهل_سنت با سند «ضعیف» نقل شده است!!! و در آخر آن هم جمله «ثم یکون الهرج» آمده که نشانگر ادامه دار بودن #خلافت است نه این که تا قیامت فقط همین دوازده نفر خلیفه باشند.
👈در حالی که روایت دوازده خلیفه در صحیحترین منابع #اهلسنت آمده و جمله «ثم یکون الهرج» از نظر سندی ضعیف است. صحیح هم باشد به معنای سرآغاز علائم #قیامت است نه تداوم خلافت.
او همچنین به روایتی از منابع شیعه استناد کرده که بعد از دوازده امام، دوازده «مهدی» خواهند آمد و بر اساس آن مدعی شده که شیعیان در عصر شیخ طوسی سردرگم بودهاند و نمیدانستند بعد از #دوازده_امام چه اتفاقی خواهد افتاد...
در صورتی که این روایت ضعیف و با روایات #متواتر شیعه در تضاد کامل است.
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔵اشو و توصیف خداوند(5)
🔷اشو عليرغم اينكه مدعي عدم توانايي توصيف خداوند شده است، خود خداوند را توصيف كرده است. درپاسخ به این سوال که آیاخداوند واحد است يا متعدد؟
🔹اشو به اين سؤال اساسي نيز دو پاسخ ميدهد:
وي در جايي قائل ميشود: «هيچ خدايي ديگر جز خداي يگانه نيست»1 يعني خدا واحد است و تصور هرگونه شريك براي خداوند باطل است. در جاي ديگر ميگويد: «دانشمند بايد بداند كه تقريباً به خداي روي زمين بدل شده است كه ميتواند بيافريند يا نابود كند»2 و در جاي ديگر تصريح ميكند: «هرگاه انسان خودش را كاملاً خارج از ذهن ببيند، آنگاه انسان خدا شده است»3
👈نـقد
جملة اول، وحدت خداوند را به اثبات ميرساند، اما دو جملة ديگر اشو، به تعدد خدايان و اينكه انسان ميتواند با شرايطي مانند خارج از ذهن ديدن خود و دانشمند شدن به شريك خدا تبديل شود، قائل شده است. اين نيز تناقضي ديگر است كه باطل ميباشد.
📚1-اشو الماسهاي اشو، ترجمه مرجان فرجي ، ص 215. 2-اشو، راز بزرگ، ترجمه روان كهريز ، ص 79).3-اشو، آينده طلايي، ترجمه مرجان فرجي ، ص 253.
#عرفان_کاذب_اشو
#وصیف_خداوند_واحد_متعدد
عضویت درکانال🔻🔻🔻👇👇
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
💠اشو و قدرت خداوند
☑️در پاسخ به اينكه آيا خداوند قادر است؟ اشو در جايي خداوند را در هدايت انسان، ناتوان معرفي كرده، ميگويد: «هيچكس نميتواند شما را به جلو براند و هيچكس به جز خودتان نميتواند به آنجا برسد. همانطور كه هيچكس ديگري هم نميتواند شما را به عقب بكشاند. شيطان قدرت گمراه كردن شما و خداوند هم قدرت هدايت شما را ندارد»1
✍🏻نـقد
✅از نظر اشو، خدايي كه خالق است و علت هستيبخش موجودات ميباشد و شيطاني كه مخلوق و معلول خداست، هر دو در عدم قدرت اشتراك دارند. شيطان قدرت گمراه كردن انسان را ندارد. خدا هم قدرت هدايت انسان را. از نظر فلاسفه، خداوند قادر مطلق است. اگر بر كاري قادر نباشد، ناقص است و نقص با وجوب وجود ناسازگار است. وجود ناقص، وجودي ممكن است، نه واجب.
📚1-(اشو، راز بزرگ، ترجمه روان كهريز ، ص 169.
#عرفان_وارداتی_اشو
#قدرت_خداوند_ناتوان
عضویت درکانال🔻👇🔻👇
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
💠اشو وکامل بودن خداوند
✅در پاسخ به كامل بودن خداوند اشو در كتاب خرد پاسخ منفي داده، ميگويد:من خداي ناقص را باور دارم... تمام مذاهب در يك چيز با هم توافق دارند و آن اين است كه خدا كامل است. من موافق نيستم؛ زيرا اگر خدا كامل باشد، آنگاه حق با نيچه است كه ميگويد: خدا مرده است. من معتقدم خدا بهطور كامل ناقص است. زیرا اگر خداوند كامل باشد، ديگر رشد، تكامل و حركت، وجود نخواهد داشت. خدا ناقص است، براي همين حركت وجود دارد.
✅وي در بيان دوم ميگويد: «خدا هرگز تمام نميشود. اگر قرار باشد تمام شود، جهان ما و هستي ما پايان مييابد. كمال خدا بهسان عدم كمال نامحسوس است»1
نـقد
در مورد استدلال اشو بايد گفت: اولاً، خداوند حركت ندارد؛ زيرا حركت موجب تغيير در ذات وي ميشود و تغيير، صفت ماديات است، نه مجردات. ثانياً، چه منافاتي بين كمال خدا و بقاي او وجود دارد؟ بلكه برعكس، بايد گفته شود به اين دليل كه خداوند مجرد است، باقي است و از بين نميرود. حتي روح انسان كه مخلوق خداوند است، به دليل تجرد باقي است. ازاينرو، موجوديت خداوند به طريق اولي باقي است. آنچه از بين ميرود، ماديات است، نه مجردات. ثالثاً، موجودي كه ناقص است، نميتواند خدا باشد؛ زيرا خود نيازمند و محتاج به موجود كاملتر خواهد بود.
📚1-اشو، راز بزرگ، ترجمه روان كهريز ، ص 24.
#عرفان_کاذب_اشو
#کامل_خداوند_ناقص
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠دلت پاک باشه و گناه کن
🔸از جمله علتهای کمرنگ شدن شریعت در بین مردم، این ضربالمثل است که دلت پاک باشد و اینکه کسی که اهل تکالیف شرعی نیست نباید از روی ظاهر درباره او قضاوت کرد، زیرا ممکن است دلش پاک باشد و همین کافی است.
🔹این دیدگاه اشتباه نشأت گرفته از انحرافات صوفیانه است که معتقدند که اگر کسی دلش پاک باشد و ایمان به روز غیب داشته و محب خداوند شود نه تنها مکلف به انجام تکالیف شرعی نیست بلکه اگر گناه کبیره هم انجام دهد خدا او را عذاب نخواهد کرد. [1]
🔻درواقع این اعتقاد دهنکجی بزرگی نسبت به ائمه اطهار (علیهم السلام) است، زیرا اگر قرار بود بهواسطه پاک بودن دل و دوستی با خداوند، شریعت ترک شود، پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله) و اهلبیت پاک آن حضرت، اولی به هرکسی بودند، حال آنکه هیچوقت از انجام تکالیف شرعی فروگذاری نداشتند.
🔰صاحبان این عقیده باید بدانند که گناه گمراهی مریدان و مردم امروزی به خاطر نقل این سخن اشتباه، به عهده آنهاست و باید بار گناهان دیگران را هم بر دوش بکشند.
📚پینوشت:
1.لاهیجی، محمد، شرح گلشن راز، انتشارات سعدی، تهران، ۱۳۷۱، پاورقی شماره 2، ص 302.
#نقد_تصوف
#دلت_پاک_باشه
#لاهیجی
#شریعت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
این یک نمونه از مغالطه ی رها نکردن پیش فرض است.
ساحت شناختی در انسان یکی از ۵ ساحت وجودی اوست. این ساحت که موطن باورهاست، به شدت تحت تاثیر مغالطات است. خیلی وقت ها، خیلی از ایمان داران به چیزی باور دارند که هیچ دلیل موجه عقلی پشتیبانی اش نمی کند. خیلی از باورها می تواند، جهل مرکب و محصول مغالطات باشد. به این نمونه بنگرید:
آقای دیوید بست مبلغ مسیحیت تبشیری/پولسی کتابی با عنوان: " پاسخ کتاب مقدس به هشت ایراد یر ایمان مسیحی" دارد. او در این کتاب در پی پاسخ به ایرادات وارد به ایمان مسیحی است. آقای بست در جایی از کتابش مینویسد: "بدیهی است که تضاد بین سکولاریستها و مسیحیان، تضادی بسیار اساسی است و نمیتوانیم هر دو را محق بدانیم. یا خدائی هست یا نیست. اگر هست که خود را در عیسی مسیح به ما شناسانده"
پرسش: کدام برهان عقلی چنین دو گانه ای را اثبات کرده است؟ آیا این ادعا، چیزی جز مغالطه ی رها نکردن پیش فرض هاست؟!
------
بست، دیوید، ایراداتی به مسیحیت (پاسخ کتاب مقدس به هشت ایراد بر ایمان مسیحی)، ترجمهی ابراهیم احمدی نیا، نور جهان، ۲۰۰۳ م، چاپ دوم، (نسخهی الکترونیکی) ، ص ۴۳
#دیوید_بست
#مغالطه
#پیش_فرض
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
حضرت امام على عليه السلام
إنَّ مَكرَمَةً صَنَعتَها إلى أحَدٍ مِن النّاسِ ، إنّما أكرَمتَ بِها نَفسَكَ و زَيَّنتَ بِها عِرضَكَ، فَلا تَطلُب مِن غَيرِكَ شُكرَ ما صَنَعتَ إلى نَفسِكَ؛
اگر به كسى خوبى كردى در واقع با اين كار خود را گرامى داشته اى و به خودت آبرو داده اى، پس به سبب خوبى اى كه به خودت كرده اى از ديگران خواهان تشكر مباش .
تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ص382 و 383 ، ح8695
#امام_علی علیه السلام
#حضرت_علی علیه السلام
#نیکی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ #امیرالمومنین علی علیهالسلام امام الهی و مردمی!
🎤 حجتالاسلام #یزدانی
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
❌ اگر چند صباحی خداوند مهلتت داده و دور برداشته ای به معصیت و غفلت،
❌ خیال نکنی زدی و بردی!
👈 مطمئن باش، ثانیه ای غافل از حال و روز و کردارت نیست و ثبت میکند ریز و درشت اعمالت را
👇👇👇👇
🌴 آیه 93 سوره نمل 🌴
🕋 وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
⚡️ترجمه:
و خدای تو هرگز غافل از کردار شما نیست.
#قران
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
چیستی مفهوم شخص در آموزه ی تثلیث از دید آکوئیناس
آقای توماس آکوئیناس از برجسته ترین الهیدانان مسیحی، مفهوم شخص را با رابطه تبیین می کند:
"this word "person" signifies in God a relation as subsisting in the divine nature"*
واژه ی شخص در خدا، بر یک رابطه ی موجود طبیعت الهی دلالت می کند.
پرسش: در تثلیث از یک ذات و سه شخص، سخن می رود. با توجه به تبیین آکوئیناس (شخص = رابطه) چرا سه شخص؟
----
*https://ccel.org/ccel/aquinas/summa/summa.FP_Q30_A1.html.
#آکوئیناس
#شخص
#رابطه
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
حضرت امام صادق عليه السلام:
حُرِمَ الحَريصُ خَصلَتَينِ وَ لَزِمَتهُ خَصلَتانِ: حُرِمَ القَناعَةَ فَافتَقَدَ الرّاحَةَ وَ حُرِمَ الرِّضا فَافتَقَدَ اليَقينَ؛
حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در نتيجه آسايش را از دست داده است، از راضى بودن محروم است و در نتيجه يقين را از دست داده است.
(بحارالانوار، ج70، ص161)
#امام_صادق علیه السلام
#قناعت
#حرص #حریص
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
28.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ ازدواج #نفس_پيامبر صلی الله عليه وآله با دختر آن حضرت؟!
🎤 حجتالاسلام #یزدانی
🔻کارنشاس #وهابی ادعا کرده است که اگر #امیرمؤمنان علیه السلام «نفس» #رسول_الله صلیاللهعلیهوآله باشد، پس #امیرالمومنین با دختر خودش #ازدواج کرده است...!!!
اگر این استدلال درست باشد، طبق روایت دروغینی که #صحیح_مسلم نقل کرده، #ابوبکر هم برادر #پیامبر_اکرم خوانده شده؛ پس #رسول_خدا صلیاللهعلیهوآله هم با دختر برادر خودش ازدواج کرده است!
👈از این گذشته طبق آیه قرآن همه مردم با هم برادر هستند. {إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ} [الحجرات:۱۰] پس هر مسلمانی ازدواج کرد، با دختر برادر خودش ازدواج کرده است!
▪️البته از این نکته هم نباید گذشته که طبق روایات صحیح السند #اهل_سنت، خود #ابابکر نتیجه ازدواج پدرش با دختر برادرش بوده است. ازدواجی که حتی در میان کفار قریش هم سابقه نداشته و این تنها نمونه آن در تاریخ است.😳😁
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
آیت الله نوری همدانی: عده ای فکر می کردند روی کار آمدن طالبان به نفع ایران است
🔹امروز مشخص شده که آنها به دنبال شیعه کشی هستند و حقوق اقوام و مذاهب را محترم نمی شمارند.
عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e