eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🌷امام صادق عليه السلام 🌷 🔷لا عَيْشَ اَهْنَأُ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ؛ 🔶هيچ زندگى گواراتر از اخلاق و رفتار پسنديده نيست. 📚تحف العقول ص 360 - کافی(ط-الاسلامیه) ج 8 ، ص 244 - علل الشرايع ج 2، ص 560 علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔶 نمونه‎ای از حذف از کتب 🔶 👈🏻 یکی از مصادر خطبه‌ی معروف فدکیه، کتاب «الفاضل في صفه الأدب الكامل» تأليف «أبوالطيّب محمد بن أحمد الوشّاء (متوفی 325 ه.ق)» می‌باشد. ▪️ سلام الله علیها در این خطبه تاریخی انتقادات بسیار تندی خطاب به غاصبان و پیروان آنان ابراز داشتند. اما از آنجایی که همواره در طول تاریخ دستانی درصدد کتمان و حقایق تاریخی بوده‌اند، بنابر آنچه محقق کتاب «دکتر یحیی وهیب جبّوری» در پاورقی بدان تصریح کرده است، متأسفانه اين خطبه به طور كامل از دو نسخه‌ی خطی این کتاب که در «موزه ملی بریتانیا» و «موزه ملی عراق» نگهداری می‌شود، حذف شده است. 📚 کتاب «الفاضل في صفه الأدب الكامل» تأليف أبوالطيب محمد بن أحمد الوشّاء (متوفی 325 ه.ق)، محقق: دکتر یحیی وهیب جبّوری، دار الغرب الإسلامي،، بيروت، ١٤١١ ه.ق عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔹سمینار تخصصی نقد بهائیت توسط استاد: شاداب عسکری ناقد: دکتر حجت حیدری چراتی دبیر علمی: حجت الاسلام فخرآور ⏰زمان: سه شنبه 1400/10/7 🕙ساعت: 10:00 الی 11:00 🔗لینک ورود به جلسه: https://b2n.ir/a95618 عضویت در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
دیدگاه محققین درباره ارزش شریعت نزد صوفیه 🔸در تصوف، نقشی که شریعت برای مرید دارد، برای پیر و مراد او ندارد. زیرا مرید در ابتدا شریعت را وسیله و راه وصالی می‌داند که باید همیشه به آن ملتزم باشد. 🔹ولی شریعت برای پیر دیگر رنگ و بویی ندارد و خود را معاف از آن می‌دانند. 🔰محققین صوفی و غیر صوفی علت این‌همه تفاوت، در عیار شریعت نزد مرید و مراد را در چند چیز می‌دانند. 🔻نخست اینکه برخی از بزرگان صوفیه، شریعت را فقط یک عادت فرض کرده‌اند. چنانچه دکتر غنی محقق شهیر صوفی، در کتب خود به این مسئله اشاره می‌کند که: «صوفی پخته میل ندارد خود را به زنجیرهای قوانین شرع و آداب و عادات مصنوعی اجتماع و اخلاق مصنوعی عرفی مقید سازد.» [1] 🔻دیدگاه دیگر این است که صوفیه شریعت را عملی ظاهری و صوری می‌دانند که راه اصلی برای رسیدن به حقیقت نیست. دکتر غنی در مورد این دیدگاه صوفیانه می‌نویسد: « وقتی می‌توان از مسلکی پیروی کرد که مستقیماً از خدا کسب فیض می‌کند، چرا باید وقت خود را به ظاهر و صورت و توسل به راه‌های غیرمستقیم هدر داد.» [2] 🔻برخی دیگر از بزرگان صوفیه فنای در خدا و یکی شدن با خداوند متعال را سبب ترک شریعت می‌دانند. ♻️چطور می‌توان گفت انجام شریعت هدر دادن وقت است، آن‌هم شریعتی که تمام انبیاء و اوصیاء و ائمه اطهار (علیهم السلام) به دنبال تحقق آن در بین امت خود بوده‌اند. 📚پی نوشت [1]. دکتر غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، نشر زوار، تهران، 1386، ج 1، ص 186 [2]. همان، ص 177 و 178. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 ⚠️ خوب چشممان را باز کنیم و ببینیم با چه کسانی نشست و برخاست میکنیم؟! 📛 اگر همنشینی با آنها موجب دوری از خدا و قرآن میشود، یقین کنیم سرباز شیطان هستند و به سرعت باید جدا شویم قبل از پشیمانی و به غارت رفتن سرمایه دینمان! 👈‌ وإلا همین نزدیکی سخت نادم و پشیمان میشویم از رفاقت شان که باعث گمراهی مان شده اند! 👇👇👇👇 🌴 آیه 28 سوره فرقان 🌴 🕋 يا وَيْلَتى‌ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلًا 🕋 لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَنِي ⚡️ترجمه: اى واى بر من! كاش فلانى را دوست خود نمى‌گرفتم. رفيق من بعد از آن كه حقّ از طرف خدا براى من آمد، مرا گمراه ساخت. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
♦️توجه ♦️ توجه ✅امکان ثبت نام دوباره مقطع دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب ✅از طریق سایت سازمان سنجش ✅ در ۱۵ رشته 🔰 مهلت ثبت نام تا جمعه ۱۰/۱۰/ ۱۴۰۰ 👈لینک ثبت نام: http://register1.sanjesh.org/phd1401late/ ✅ دفترچه دکتری https://b2n.ir/e64084 ✅ آشنایی با رشته های دکتری https://b2n.ir/d23767 📲09383307241 ☎️051 3855 1264 عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
تنها یک خود مسیحیت مدعی است که برای نجات، بایستی در عین باور به یک خدا، به خدا بودن پدر، پسر و روح القدس هم ایمان داشت؛ اما حفظ این دو باور، در کنار هم، بسی سخت است! براستی چرا باوری چنین حیاتی، تا این اندازه پیچیده و نفهمیدنی است؟ آیا حکیمانه است که باورهای حیاتی ِ ادیان، خرد ستیز، حتی خرد گریز و یا اختلافی باشد؟! متکلمان، دست به دامان توجیهات شده اند. یک توجیه: تثلیث یک خود ( One-self Trinity theories) است که در آن سخن از حالت گرایی است. در پست پیشین، اشارتی بدان رفت. توضیح بیشتر: حالت گاه، ویژگی ذاتی یک چیز است (به عنوان مثال، قدرت یک چیز )؛ گاه، رابطه ای که یک چیز با چیز یا چیزهای دیگر دارد (مثلا این چیز از آن چیز، بزرگ تر است)؛ گاه حالت، یک رویداد است (مثل عشق چیزی به چیز دیگر). به نظر می رسد که تثلیث گرایان «یک خود» One-self Trinity theories این آخری را در ذهن دارند؛ برای نمونه: خدا بودن پسر، واقعه ای است که خدا از این راه، با ما به عنوان دوست و نجات دهنده ارتباط می گیرد، یا پسر رویدادی است که خداوند جسم می گیرد و زندگی می کند و می میرد تا پدر را برای بشریت آشکار کند. یک چالش این توجیه این است که خدای پسر بر اساس ظاهر کتاب مقدس، شخصی مستقل و بیش از یک حالت برای دیگری است. او خود، به عنوان یک انسان، رابط بین خدا و خلق است که موعظه می کند و خود را با خدای پدر مقایسه می کند و به او می خواند. او وجودی مستقل دارد. --- https://plato.stanford.edu/entries/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اهمیت 🎤 مقام معظم رهبری پ ن: و در روایات و دین اسلام به آن تأکید زیادی شده است و معنای آن این است که با دوستان خداوند و پیامبر و خاندانش دوست و با دشمنان آنان دشمن باشیم. آنچه مهم است این است که بدانیم به معنای نفی باورها و تغییر هویت شیعیان یا اهل سنت نیست، بلکه بدین معناست که طرفین با احترام به باورهای یکدیگر و خودداری از به طرف مقابل، برادرانه در کنار هم زندگی نمایند و در مقابل دشمنان اسلام را تشکیل بدهند. اسلامی به هیچ وجه ربطی به مذهبی و اعتقادی ندارد و مقصود از اتحاد پیروان مذاهب مختلف در عین اختلافات مذهبی در برابر بیگانگان است. منظور از وحدت، وحدت با قاتلین آل الله نیست، معیار یگانه بودن، یگانگی در گوهر وجودی است، نه یگانگی اعتقادی یا رفتاری. منظور از اتحاد، یکی بودن نیست؛ بلکه یکسو بودن در چیزی است. وحدت اجتماعی و سیاسی با مردم حاضر که هرچند محبتی به اهل بیت علیهم‌السّلام دارند ولی اعتقاد به امامت آنها ندارند پس هرچند در اعتقاد با آنها وحدت نداریم و بحث علمی هم میکنیم ولی در جنبه اجتماعی با حسن معاشرت و در جنبه سیاسی در مقابل دشمن واحد، وحدت داریم. عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام فرمودند: ذَوُو العُيوبِ يُحِبُّونَ إشاعَةَ مَعايبِ الناسِ؛ لِيَتَّسِعَ لَهُمُ العُذرُ في مَعايبِهِم كسانى كه خود دارند، علاقه مند به شايع كردن عيبهاى مردم هستند، تا جاىِ عذر و بهانه براى عيبهاى خودشان باز شود 📚 غررالحكم حدیث 5198 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔶 تکریم ویژه و متقابل و 🔶 در صحیح سنن با ذکر روایت صحیحی از می‌نویسد: هرگاه سلام الله علیها بر صلی الله علیه و آله و سلم وارد می‌شد، صلی الله علیه و آله و سلم به استقبال او می‌رفت، دست او را می‌گرفت، خم می‌شد و می‌بوسید و او را در جای خود می‌نشاند و هر زمان که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به خانه فاطمه سلام الله علیها داخل می شد، فاطمه سلام الله علیها نیز همان کار را انجام می‌داد؛ به استقبال او می‌شتافت، خم می‌شد و دستش را می‌بوسید و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را در جای خود می‌نشاند!! 📚 صحیح سنن ابی داود ج۳ ص۲۸۰ 👈🏼 پ ن: البانی برجسته سند روایت را می‌داند. عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
زاییدن و زاده شدن از ازل آقای کارل بارث یکی از تاثیر گذارترین الهیدانان معاصر است. بیان او درباره ی تثلیث، خود نشان از پیچیدگی این آموزه و البته خرد سوزی آن می دهد. ببینید: "از آنجا که خدا از ازل در خودش، پدر است، خودش را از ازل به عنوان پسر به دنیا می آورد. از آنجا که او از ازل پسر است، از ازل از خودش به عنوان پدر زاده می شود. در این زاییدن و زاییده شدن از ازل، او برای بار سوم خود را روح القدس قرار داد؛ یعنی عشقی که او را با خود یگانه می سازد. ـــــــ As God is in Himself Father from all eternity, He begets Himself as the Son from all eternity. As He is the Son from all eternity, He is begotten of Himself as the Father from all eternity. In this eternal begetting of Himself and being begotten of Himself, He posits Himself a third time as the Holy Spirit, that is, as the love which unites Him in Himself. (Barth 1956, 1) https://plato.stanford.edu/entries/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
امام على عليه السلام فرمودند: المَرءُ بِهِمَّتِهِ لا بِقُنيَتِهِ [ارزش] انسان به همّت اوست، نه به ثروتش 📚 غررالحكم حدیث 2167 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔶 برترین زنان عالم 🔶 مفسر بزرگ در کتاب تفسیر می‌نویسد: در میان تمام زنان عالم سلام‌الله‌علیها از همه برتر است؛ پس از ایشان نیز سلام الله علیها از همه برتر است و اگر گفته شود سایر دختران پیامبر نیز از برترند، از نظر من مانعی ندارد. 📚 روح المعانی ج۲ ص۱۵۰ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
خدایی در خود و از خود آموزه ی تثلیث در بین الهیدانان‌مسیحی، معرکه ی آراء است. این که چگونه یگانگی خدا در کنار الوهیت سه شخص (پدر، پسر و روح القدس) حفظ شود، چالش سهمگینی است. کارل رانر Karl Rahner (1904–84) یکی دیگر از الهیدانان تاثیر گذار قرن بیستم، برای گره گشایی از این معضل، خدا را چنین بازنمایی می کند: خدا همزمان و به شکلی ضروری و در حالیکه خلق و ایجاد نشده "unoriginate" خود واسطه ی خود می شود (پدر) و خود را برای خود اظهار می کند (پسر) و خود، عشق می ورزد و عشق خود را دریافت می کند (روح القدس). --- …is – at once and necessarily – the unoriginate who mediates himself to himself (Father), the one who is in truth uttered for himself (Son), and the one who is received and accepted in love for himself (Spirit) – and… as a result of this, he [i.e. God] is the one who can freely communicate himself. (Rahner 1997, 101–2) https://plato.stanford.edu/entries/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
عليه السلام در مناجات به درگاه خداوند می‌فرمودند: و سُقمي لا يَشفيهِ إلاّ طِبُّكَ، و غَمِّي لا يُزيلُهُ إلاّ قُربُكَ، و جُرحِي لا يُبرِئُهُ إلاّ صَفحُكَ، و رَينَ قَلبي لا يَجلوهُ إلاّ عَفوُكَ بيمارى مرا جز طبابت تو درمان نمى كند و اندوه مرا جز نزديك شدن به تو نمى زدايد و زخم مرا جز گذشت تو بهبود نمى بخشد و زنگار دلم را جز بخشش تو، صيقل نمى دهد. 📚 ميزان الحكمه جلد9 صفحه544 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔶 جسارت به مقام بخاطر تبرئه 🔶 «مولوی عبدالعلی » که او را بحر العلوم می‌نامند، در کتاب معروف «فواتح الرحموت» در جسارتی آشکار نسبت به مقام شامخ اطهر سلام الله علیها می نویسد: همانند سایر مجتهدین دچار لغزش و خطا می شوند و حتی مرتکب « » و نیز می‌گردند؛ همان طور که سیده نساء ( ) در ماجرای منع توسط خلیفه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ( ) و انکار ادعای میراث، بر او کرد [و مرتکب گناه شد]. 📚 فواتح الرحموت بشرح مسلم الثبوت عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 نظر درباره گفتگوی علمی و عدم تعارض آن با و مذاهب 🎤 جناب آقای ▪️این کلیپ قابل توجه طرفداران که با ترجمه اشتباه از مقوله وحدت، باعث تضعیف تشیع میشوند. 🔻 بین مذاهب اسلامی، خمیرمایه و جوهره‌ی انسجام‌بخشی به جبهه‌ی اسلام ناب و شکل‌گیری بوده و تنها نسخه‌ی شفابخش برای التیام دردهای پیکر زخم‌آلود امت اسلام در فضای غبارآلود کنونی است. وحدت امت اسلامی از دیرباز، آرمان مصلحان صادق و پیشگامان دلسوز امت اسلامی بوده و برای تحقق آن با بیان و بنان خویش مجاهدت‌های فراوان در عرصه‌های مختلف انجام نموده‌اند وحتی در این راه از بذل جان دریغ ننموده‌اند. 👈لیکن این وحدت از نظر هرگز منافاتی با بحث های علمی بین شیعه و سنی ندارد و به جای خود محفوظ و بسیار خوب و شایسته است اما عده ای اخیرا به نام وحدت و با تفکر متاسفانه باعث تضعیف اعتقادات مذهب میشوند، که این فرمایشات مقام معظم رهبری میتواند فصل الخطابی باشد برای انحراف و سوء استفاده این عده اندک از اصل صحیح وحدت بین مذاهب اسلامی. عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
امام على عليه السلام فرمودند: العَجَبُ هُوَ الدّنيا، و غَفلَتُنا فيها أعجَبُ دنيا شگفت است و شگفت تر از آن غفلت ما در آن است 📚 ميزان الحكمه ج۷ ص۶۶ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
سفر در زمان صفیر زُنام آموزه ی تثلیث، بنیادی ترین آموزه ی الهیات مسیحی است؛ اما فهمیدنی و به طریق اولی، تصدیق کردنی نیست. الهیدانان مسیحی، جد و جهد فراوانی کرده اند تا این آموزه را توجیه (خرد پذیر ) کنند. یک راهکار را جناب لفتو ( Leftow ) پیشنهاد داده است. او برای رفع چالش ناسازگاری توحید با الوهیت سه خدا (تثلیث) دست به دامان سفر می شود؛ اما سفر در زمان. او مدعی است که خدا با سه جریان می زید. "so God may eternally live his life in three “streams” or “strands" هر یک از این سه جریان (شخص) زیستی کامل است. با سفر کردن در زمان ( time travel) معلوم می شود که این سه یکی است. چالش این راهکار این است که عملیاتی نیست. براستی چه کسی در زمان سفر کرده و آزموده و یا می تواند بیازماید؟ --- https://plato.stanford.edu/entries/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
عليه‌السلام فرمودند: لا تَدَعوا قِراءَةَ سورَةِ طه؛ فَإِنَّ اللّه‏َ يُحِبُّها، ويُحِبُّ مَن قَرَأَها. ومَن أدمَنَ قِراءَتَها أعطاهُ اللّه‏ُ يَومَ الِقيامَةِ كِتابَهُ بِيَمينِهِ، ولَم يُحاسِبهُ بِما عَمِلَ فِي الإِسلامِ ، واُعطِيَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الأَجرِ حَتّى يَرضى خواندن را ترك مكنيد كه خداوند، آن را و هركه آن را بخواند ، دوست دارد. هركه پيوسته آن را بخواند، خداوند در روز قيامت ، نامه اعمالش را به دست راستش خواهد داد و تنها از آنچه در زمان اسلام انجام داده است، از او حسابرسى خواهد كرد ، و در آخرت ، چندان به او پاداش داده مى‏شود تا خشنود گردد. 📚 ثواب الأعمال صفحه 134 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔶 غضب پس از 🔶 «بخاری» در کتاب خود که به صحیح مشهور است و ، منکر جامع بخاری را تا مرز سرزنش می‌کنند، درباره ماجرای و اختلاف سلام الله علیها با می‌نویسد: پس از آنکه خلیفه از پذیرش خواسته های سلام الله علیها دریغ کرد، سلام الله علیها به شدت بر او خشمناک ‌شد و او را ترک نمود و با او کرد و نمود و تا زنده بود، کلامی با او سخن نگفت. 📚 صحیح بخاری (طبع دار ابن کثیر) ص۱۰۴۰ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
⬅️تاریخچه عرفان واره های نوظهور ✅از حدود چهارصد سال پیش درمغرب زمین اندیشه‏هایی پیدا شد که بعدها تمام جهان را فراگرفت آن تفکر توانایی بشر در تأمین سعادت و بی نیازی از دین و تعالیم مقدس بود. ، انسان دوره ی رنسانس پنداشت که با سه شعار«عقل»، «طبیعت» و« پیشرفت» می تواند بهشت موعود را در زمین بنا کند. و فریاد استغنا از دین و معنویات و خداوند را در زمین طنین فکن سازد؛ اما با گذشت چند قرن و وضعیت فالکت بار زمین در قرن بیستم و پس از دو جنگ ویرانگر جهانی آسیب های گسترده محیط زیست بواسطه ی فناوری و رشد در سه شعار عصر روشنگری تردید جدی پدید آمد. آیا عقل برای فهم هرچه به سعادت بشر می انجامد کافی است؟ آیا طبیعت تنها حقیقت هستی است و جهانی فراتر از آن وجود ندارد؟ آیا پیشرفت علمی ومادی میتواند به خوشبختی و کامیابی بشر منجر شود؟ایم تردیدها مرحله نوینی را برای تمدن کنونی بشر فراهم کرده که آنرا دوره پست مدرن مینامند. شکست علم، فناوری، اصلت دادن به عقل دنیا اندیش، طبیعت گرایی افراطی و نفی ماوراء، زمینه ساز رویش و پیدایش عرفان واره های نوظهور بوده است. معنویت های نوظهور میکوشند عالم غیب و فرا طبیعت را با راههای مرموز وسحر آمیز و غیر عقلانی جستجو کنند. 📚1-مقاله شناسایی تکنیک های تبلیغی عرفان واره های نوظهور عضویت درکانال🔻🔻🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰