eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 مناظره جالب با کارنشناس 🔻توهین مجری بی عقل به پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله! 👈👈 ⁉️چرا فقط از ارث نگذاشتن پیامبر با خبر بود؟چرا هیچ کدام از ورثه اطلاع نداشتن ؟ آیا پیامبر فراموش کرده بود به سلام الله علیها بگوید؟ دلیل مخفی کردن پیامبر از حضرت زهرا (س) چه بود؟ و یا اینکه ارث نگذاشتن پیامبر دروغیست بزرگ؟ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
تثلیثی اعتباری آموزه ی تثلیث با چالش ناسازگاری روبروست. اگر پدر، خدا است و پسر هم خدا است، از آنجا که دو چیزی که - در اینجا، پدر و پسر - هر یک جداگانه با یک چیز سومی - در اینجا، خدا - برابر باشند، بایستی خود آن دو چیز هم منطقا با هم یکسان باشند. اکنون پرسش این است که: آیا پدر با پسر یکسان است؟ در برابر این چالش، الهیدانان مسیحی، پاسخ های گوناگونی داده اند؛ برای نمونه: پیتر گیچ (1972، 1973، 1980) استدلال می کند، بی معنی است که به طور مطلق بپرسیم آیا الف با ب یکسان است یا نه؛ بلکه یکسانی نسبت به یک مفهوم مرتبه ساز (sortal) است. بنابراین، در حالی که بی معنی است، بپرسیم پولس و شائول یکسان هستند یا نه، می توانیم بپرسیم که آیا پولس و شائول یک انسان، یک شخص، یک رسول، یک حیوان، و غیره هستند یا خیر. با این تعبیر، پدر، پسر و روح القدس در مرتبه ی خدایی یکسان هستند، اما در مرتبه ی شخص بودن شان، یکسان نیستند. آنها "همانند خدا اما شخص های متمایز" هستند (Rea 2003, 432). --- https://plato.stanford.edu/entries/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام اللّه علیها در فقراتی از خطبه معروف به فرمودند: أنَّى تُؤْفَكُونَ؟ وَ كِتَابُ اَللَّهِ بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ، أُمُورُهُ ظَاهِرَةٌ، وَ أَحْكَامُهُ زَاهِرَةٌ، وَ أَعْلاَمُهُ بَاهِرَةٌ شما را کجا به بیراهه می برند؟ درحالی که کتاب خدا (قرآن) میان شماست، امور قرآن آشکار است، احکامش درخشان است و نشانه های آن فروزنده. 📚 بحارالأنوار ج۲۹ ص۲۲۰ (از خطبه فدکیه) ◼️ سالروز شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها بر شما تسلیت باد عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴روایت بسیار جذاب تشرف به دین اسلام 🔷خانم یاسمیناگارسینامارگونی ۲۶ساله مسیحی ساکن برزیل که امروزدرحرم امام رضا(ع)شیعه شدندونام خودرابه فاطمه تغیردادند. عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 آیا عنوان سلام الله علیها در های گذشته نبود ؟!!! ✍پاسخی پیرامون و ادعای پیش افتاده شبکه های وهابی در خصوص اینکه کلمه قبلا در ها نبوده و در سال ۷۱ در تقویم آورده شد!! عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
4_6050736096810109597.pdf
2.03M
🔶 کتاب: «ماجرای شهادتِ حضرت زهراء» 🔷 با ترجمه و مقدمه نویسی: اکبر بیرامی عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
یا فاطمة اشفعی لنا فی الجنه عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
سه شخص تثلیث بسان سه فرد انسان آموزه ی تثلیث، دچار ناسازگاری است. یک پاسخ الهیدانان مسیحی برای رفع این مساله، تمثیل است. آنان می گویند، در تثلیث سخن از یک جوهر و سه شخص است، پس توحید سر جایش است. آنان به کلی انسان و مصادیق آن مثال می زنند. زید و عمرو و بکر، سه فرد از یک کلی اند. خدای پدر پسر و روح القدس هم سه شخص از یک کلی one divine substance یعنی universal اند. یک چالش جدی این تمثیل این است که در عالم خارج و عینی، سه فرد یاد شده (زید و ...) سه وجود واقعیِ متمایز دارند؛ آیا سه شخص یاد شده (خدای پدر و ...) هم سه وجود واقعیِ متمایز دارند؟! ---- deabating christian theism, edited by : J. P. Moreland, Chad V. Meister, Khaldoun A. Sweis, Oxford University, u.s.a, Press 2016, p.340. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
امام على عليه السلام فرمودند: جِماعُ الشَّرِّ اللَّجاجُ و كَثرَةُ المُماراةِ كانون بدى ها، لجاجت و مجادله زياد است 📚 غررالحكم حدیث 4795 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔶 غاصب حقوق عليها السلام 🔶 (متوفی ۶۲۶ه.ق) در معجم البلدان بعد از نقل جغرافياي می‌نویسد: وهي التي قالت فاطمة رضي الله عنها: إن رسول اللَه صلي الله عليه وسلم نحلنيها. اين همان است كه عليها السلام گفت: صلي الله عليه وسلم او را به من بخشيد. 📚 معجم البلدان ج٤ ص۲۳۸ (نشر دار الفكر - بيروت) عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠انحراف صوفیه در اعتقاد به امام عصر 🔸وجود امام در هر عصر و زمان لازم بوده که به اعتقاد شیعیان، حضرت حجت بن الحسن العسکری(علیه‌السلام) در زمان غیبت امام، خاتم الولایه و قطب عالم امکان بوده و به امر پروردگار در جهان، دارای ولايت تكوينی است. 🔹امام محور جهان هستی است که اگر نباشد، پایداری جهان و بقای اهل آن، محال خواهد بود که «لولا الحجه لساخت الارض باهلها [1] اگر حجت نباشد زمين اهل خود را فرو می‌برد.» 🔻اما فرقه‌ی منحرف صوفیه معتقد بر این است که مفهوم قطب در شیعه و تصوف یکی است، لذا با گستاخی شیخ و مرشد خود را به عنوان قطب عالم امکان معرفی می‌کنند و در این‌باره گفته‌اند: «اعتقاد به وجود امام به عنوان قطب عالم امکان با مفهوم قطب در تصوف تقریباً یکسان است»(2) 🔻و یا اینکه «قطب و امام هر دو مظهر یک حقیقت و دارای یک معنا و اشاره به یک شخص است»[3] 🔰این گفتار از سوی صوفیان، جز به جهت فریب و گمراه کردن مردم نبوده که خودشان را تا جایگاه امام معصوم(علیه‌السلام) بالا آورده و در زمان غیبت از عدم حضور حجة ابن الحسن العسگری(علیه‌السلام) سوء استفاده کرده‌اند و شیخ خود را قطب عالم دانسته‌اند. 📚پی‌نوشت: 1.كليني، اصول كافی، چاپ المکتبةالاسلاميه، 1381، ج1، ص334. 2.آزمایش، مصطفی، مجموعه مقالات فصلنامه عرفان ایران، تهران، انتشارات حقیقت، چاپ اول، 1379، ج7، ص33. 3.همان علیه‌السلام علیه‌السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تلاوت یک آیه از قرآن کریم 🌷🌹💐 انعام بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ لَا شَرِيكَ لَهُ ۖ وَبِذَٰلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ که او را شریک نیست و به همین (اخلاص کامل) مرا فرمان داده‌اند و من اول کسی هستم که تسلیم امر خدایم.(۱۶۳) 💐به نیابت از 🌹 *شهید سید خلیل هاشمی فر* 🌹 و دیگر شهدای جنایت تروریستی 31 شهریور اهواز و *همه ی شهدا* هدیه به امام زمان برای سلامتی و تعجیل درظهور آقا امام زمان(عج): 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ، وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِل فَرَجَهُم 🌹
📻 تخصصی فِرق انحرافی فعال در کشور با عنوان "معنویت در اسارت" برگزار می‌گردد. نمایشگاه معنویت در اسارت، در دو بخش به معرفی فرقه ها وانحرافات وآسیب های اجتماعی وفرهنگی آنها می پردازد. 🔰بخش : همچون عرفان حلقه، یوگا، قانون جذب، سای بابا،شیطان گرایی،اوشو وآئین ها هندی ... 🔰بخش که به معرفی فرقه های صوفیه فعال در کشور می پردازد از جمله ؛ 💥گنابادیه، 💥ذهبیه، 💥نوربخشیه، 💥خاکسار، 💥صفی علیشاهی، 💥اویسیه شاه مقصودی 💥قادریه 💥نقشبندیه 🌟بازدید از نمایشگاه فقط برای روحانیون و فعالان فرهنگی امکان پذیر است. 📅 زمان : ۱۸ دی‌ماه لغایت ۲۴ دی‌ماه 🕰 ساعات بازدید: ۸:۳۰ الی ۱۷ 🏫مکان: قم، خیابان‌معلم، نرسیده به چهارراه شهدا،جنب بوستان کتاب،مرکز همایش‌های غدیر. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴هندوهای افراطی این مرد مسلمان را وسط خیابان وادار کردند بر روی زمین تف کند و همان را بلیسد و بعد "زنده باد خدای رام" را فریاد بزند. سال‌هاست این جنایات رخ می‌دهد و فیلم برداری و وایرال می‌شود اما جماعتی هنوز تخیلات بالیوودی از همزیستی ادیان و سکولاریسم در هند دارند. عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
و مواجهه با 🔴عصر قاجار به واسطه‌ی فعالیت نسبتاً گسترده‌ی مکاتب و جریان‌های عرفانی و ‌منشانه، فصل خاصی در دفتر تاریخ معاصر ایران به‌شمار می‌رود. در اوایل دوره‌ی قاجار، به دلیل فعالیت و تبلیغات گسترده‌ی برخی صوفیان مانند معصوم علیشاه و نورعلیشاه، عده‌ی زیادی به این جریان پیوستند و جریان‌های صوفی رواج یافتند. 🔰میرزای قمی که یکی از علمای طراز اول عصر قاجار بود، برای مقابله با این جریانات به نقش‌آفرینی پرداخت.میرزا ضمن تلاش برای شناخت و رسیدن به عرفان حقیقی، به سالکان واقعی بسیار احترام می‌گذاشت و با عرفای هم‌عصرش رابطه‌ی نزدیکی داشت. میرزای قمی اگرچه از اصولیون بزرگ شیعه محسوب می‌شود اما در عین‌حال عارف عاملی بود و حقیقی در ادوار زندگیش نمود عینی داشت. 💠زهد، ساده‌زیستی، توکل، دنیا‌گریزی و دائم‌المراقبه بودن از ویژگی‌های زندگی وی است. 🔹به‌این ترتیب میرزا با شناخت معرفت حقیقی، تلاش خود را برای بازشناساندن اجناس بدلی آغاز کرد. نگارش چند اثر به زبان فارسی و عربی پیرامون تصوف و عرفان، نشان‌دهنده‌ی کوشش او در این زمینه است.¹ ⚪️ میرزا در این آثار سخت به صوفیه می‌تازد و عقاید آن‌ها را خلاف شرع عنوان می‌کند. وی صوفیان را از غلات و غلات را از شیطان صفتان می‌داند که به فریب عوام مردم مشغولند.² ۱.آثاری مانند رساله جوابات رکنیه، سه رساله در نقد عرفان، التقریرات. ۲.نقد و نظرهای میرزای قمی درباره عرفان اسلامی،ایبنا،۲۲اسفند۱۳۸۸ عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠خودزنی صوفیانه برای ادامه حیات 🔸افراط‌وتفریط مسئله‌ای است که در هریک از دوره‌های تصوف آن را می‌بینیم، به‌عنوان مثال، زهد و بی‌رغبتی به دنیا به ریاضت‌های غیرشرعی کشیده شد. 🔻با مرور زمان این افراط‌وتفریط‌ها رنگ و بوی بیشتری به خود گرفت، تا جایی که مسلمانان در قرن سوم هجری به یک‌باره با افکار، اعتقادات و سخنانی روبرو شدند که تا آن زمان نشنیده بودند که با فرهنگ و اعتقادات اسلامی آن‌ها ناسازگار بود. 🔸به‌عنوان مثال سخن از وحدت وجود، حلول و اتحاد، سقوط تکالیف شرعیه و صحبت کردن از آتش زدن کعبه و بهشت و جهنم، که توسط شبلی مطرح می‌شد، [1] سخنانی نبود که سابقه دینی برای مردم داشته باشد. 🔻اما بزرگانی از صوفیه همچون حلاج و جنید بغدادی با حیله‌گری تمام و فرار رو به جلو، برای خنثی کردن این مذمت‌ها و راضی نگه‌داشتن مریدان خود، صوفی واقعی را کسی معرفی کردند که مورد مذمت، بلکه تکفیر واقع شود. 🔻همان‌طور که حلاج می‌گوید: «صوفی آن است که هیچ‌کس او را نپذیرد و او هیچ‌کس را نپذیرد. [2] 🔰این تدبیر سران تصوف باعث شد بسیاری از صوفیان، امواج تند مذمت دیگران را تحمل کرده و خود را ورای دیگر مردم ببینند، زیرا با این سخنان، این‌طور به آن‌ها القاء شده بود که با دیگران متفاوت‌اند و باید بهای این تفاوت را با شنیدن مذمت بپردازند. 📚پی‌نوشت: 1.عطار نیشابوری، فریدالدین محمد، تذکره الاولیاء،نشر زوار،تهران، 1346،ص 539، شرح شبلی 2.عبادی، مظفر بن اردشیر، مناقب الصوفیه، محقق مایل هروی، نجیب، نشر مولی، 1393، ص 33. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔶 اهانت به 🔶 👈🏼 بعد از آنکه در جریان ، بودن را اثبات نمودند، و حق و باطل را از هم تمییز دادند، امروزه پیروان همان خلیفه و و و (به تصریح بخاری)، برای راهی جز اهانت به مقام دختر رسول الله پیدا نکردند: محمد بن صالح العثيمين ناصبی نسبت به دخت رسول‌الله زبان به هتاکی گشوده است: ... ولكن كما قلت لكم قبل قليل: عند المخاصمة لا يبقي للإنسان عقل يدرك به ما يقول أو ما يفعل، أو ما هو الصواب فيه؛ فنسأل الله أن يعفو عنها، وعن هجرها خليفة رسول الله صلى الله عليه (وآله) وسلم. از اینکه به علیه السلام چیزی بدهد، امتناع کرد. لذا فاطمه از خشمگین شد و با او کرد ... در هنگام و دعوا عقلی برای انسان باقی نمی‌ماند تا بداند که چه میگوید و چه کار می‌کند، و یا راه درست چیست! پس از خداوند می خواهیم که از فاطمه بگذرد که با خلیفه رسول خدا قهر کرد! 📚شرح صحيح مسلم للعثيمين ج۶ ص۷٤ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠از تاسیس خانقاه تا جدایی شریعت 🔸مساجد بعنوان محلی بنیادین برای عبادت پروردگار مشخص شده‌اند، از این رو مسجد محلی برای انجام مناسک دینی است که از سوی خدا و رسول و جانشینان معصوم رسول خدا (علیهم السلام) مورد عنایت ویژه قرار گرفته است. 🔹عباداتی که در مسجد انجام می‌شود مطابق با دستورات الهی و شریعت محمدی (صلی الله علیه و آله) است. در واقع مساجد پایگاه عبادت بر حسب دستورات خداست. 🔻اما صوفیه با اینکه مسلمان هستند محل عبادتی غیر از مسجد برای خود برگزیده‌اند و از انجام مسائل شریعتی جدا افتاده‌‌اند. 🔻جدایی محل عبادت صوفیه از مسجد به خانقاه، تمام مساله نیست بلکه ایشان به جای انجام امور عبادی، در برخی موارد کارهایی که در شرع اسلام از آن نهی شده است را در خانقاه انجام می‌دهند. 🔻پس «اگر مسجد پایگاه دین و شریعت بود، خانقاه پایگاه طریقت و پایگاهی برای گستراندن اندیشه و رفتارهای زمینی و عرفی شدند و بویژه با پیدایش سماع و رقص صوفیانه در خانقاه‌ها، جدایی میان خانقاه و شریعت افزایش یافت.»[1] 🔰درنتیجه یکی از عوامل جدایی صوفیه از عموم مسلمانان و پر رنگ شدن جدایی طریقت از شریعت، ایجاد خانقاه است. 📚پی‌نوشت: 1.کسروی احمد، صوفیگری، به کوشش امینی محمد، شرکت کتاب، تهران، 1393، ص 29. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠خانقاه محفلی برای صوفیان فراری از مسجد 🔸در زمانی که مسلمانان مسجد را بعنوان مرکز فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی خود برمی‌گزیدند، صوفیان از این امر سر باز زده و خانقاه را به جای مسجد انتخاب کرده و فعالیت‌های عبادی و اجتماعی خود را در آن محل انجام می‌دادند. 🔹جایگاه خانقاه در صوفیه آنقدر مهم جلوه داده شد که این مکان بعنوان محفلی برادرانه برای صوفیان به شمار آمد. از این رو درباره خانقاه گفته شده: «وجود خانقاه‌ها و ارتباط آنها با مشایخ، نوعی خویشاوندی و برادری بین صوفیان پدید می‌آورد؛ چنانکه حدود و ثغور در قلمرو حیات صوفی از بین می‌رفت و از سمرقند تا فارس و از سند تا اسکندریه، هر جا صوفی می‌رفت خانقاه را سرای خویش می‌یافت.»[1] 🔰صوفیه با تغییر محل عبادت خود از مسجد به خانقاه، در حقیقت راه خود را از دین و شریعت محمدی (صلی الله علیه و آله) که با محوریت مسجد به حیات خود ادامه می‌دهد، جدا کرده و کم‌کم همانند تافته‌ای جدا بافته از آموزه‌های اسلامی دور شدند و همین امر موجب شد تا به مرور زمان بر انحراف صوفیان مسلمان افزوده شود. 📚پی‌نوشت: 1.زرین‌کوب عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، تهران، 1362، ص 79. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠خانقاه محفلی برای صوفیان فراری از مسجد 🔸در زمانی که مسلمانان مسجد را بعنوان مرکز فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی خود برمی‌گزیدند، صوفیان از این امر سر باز زده و خانقاه را به جای مسجد انتخاب کرده و فعالیت‌های عبادی و اجتماعی خود را در آن محل انجام می‌دادند. 🔹جایگاه خانقاه در صوفیه آنقدر مهم جلوه داده شد که این مکان بعنوان محفلی برادرانه برای صوفیان به شمار آمد. از این رو درباره خانقاه گفته شده: «وجود خانقاه‌ها و ارتباط آنها با مشایخ، نوعی خویشاوندی و برادری بین صوفیان پدید می‌آورد؛ چنانکه حدود و ثغور در قلمرو حیات صوفی از بین می‌رفت و از سمرقند تا فارس و از سند تا اسکندریه، هر جا صوفی می‌رفت خانقاه را سرای خویش می‌یافت.»[1] 🔰صوفیه با تغییر محل عبادت خود از مسجد به خانقاه، در حقیقت راه خود را از دین و شریعت محمدی (صلی الله علیه و آله) که با محوریت مسجد به حیات خود ادامه می‌دهد، جدا کرده و کم‌کم همانند تافته‌ای جدا بافته از آموزه‌های اسلامی دور شدند و همین امر موجب شد تا به مرور زمان بر انحراف صوفیان مسلمان افزوده شود. 📚پی‌نوشت: 1.زرین‌کوب عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، تهران، 1362، ص 79. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠خانقاه محفلی برای صوفیان فراری از مسجد 🔸در زمانی که مسلمانان مسجد را بعنوان مرکز فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی خود برمی‌گزیدند، صوفیان از این امر سر باز زده و خانقاه را به جای مسجد انتخاب کرده و فعالیت‌های عبادی و اجتماعی خود را در آن محل انجام می‌دادند. 🔹جایگاه خانقاه در صوفیه آنقدر مهم جلوه داده شد که این مکان بعنوان محفلی برادرانه برای صوفیان به شمار آمد. از این رو درباره خانقاه گفته شده: «وجود خانقاه‌ها و ارتباط آنها با مشایخ، نوعی خویشاوندی و برادری بین صوفیان پدید می‌آورد؛ چنانکه حدود و ثغور در قلمرو حیات صوفی از بین می‌رفت و از سمرقند تا فارس و از سند تا اسکندریه، هر جا صوفی می‌رفت خانقاه را سرای خویش می‌یافت.»[1] 🔰صوفیه با تغییر محل عبادت خود از مسجد به خانقاه، در حقیقت راه خود را از دین و شریعت محمدی (صلی الله علیه و آله) که با محوریت مسجد به حیات خود ادامه می‌دهد، جدا کرده و کم‌کم همانند تافته‌ای جدا بافته از آموزه‌های اسلامی دور شدند و همین امر موجب شد تا به مرور زمان بر انحراف صوفیان مسلمان افزوده شود. 📚پی‌نوشت: 1.زرین‌کوب عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، تهران، 1362، ص 79. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
از چاله به چاه افتادن آموزه ی تثلیث با چالش تناقض (یگانگی خدا و سه گانگی - خدا بودن پدر، پسر و روح القدس) روبروست. یک توجیه الهیدانان مسیحی در رفع تناقض، این است که یگانگی مربوط به چیستی خدا و سه گانگی مربوط به کیستی اوست. "Rather, Christians maintain that in one way ( what God is) God is one and in a different way ( who God is) he is three."* چالش این توجیه: مراد از چیستی، چیست؟ آیا مراد، هویت است؟ هویت (حد وجود) که خدا را محدود و در نتیجه معدود و غیر ازلی می سازد. --- *http://factsandfaith.com/how-can-god-be-both-three-and-one-is-the-doctrine-of-the-trinity-irrational/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e