💠کوکی به نام سماع
🔸بیشتر صوفیه سماع را نه تنها جایز دانستهاند، بلکه قولا و عملا آن را بسیار ممدوح و مطلوب داستهاند.
🔹دکتر قاسم غنی تحت عنوان سماع میگوید: «حالت جذبه و اشراق و از خود بیخود شدن و فنا، امر غیر ارادی است که اختیار صوفی، تاثیری در ظهور آن ندارد.
🔻ولی بزرگان صوفیه از همان دورههای قدیم به این نکته پی بردند که اضافه بر استعداد صوفی و علل و مقدماتی که او را برای منجذب شدن قابل میسازد، وسایل عملی دیگری که به اختیار و اراده سالک است نیز برای ظهور حال فنا موثر است،
🔻بلکه برای پیدا شدن حال و وجد، عامل بسیار قوی محسوب است. از جمله موسیقی و آواز خواندن و رقص که همه آنها تحت عنوان سماع در میآید.» [1]
🔰قاسم غنی میخواهد بگوید اگر برای صوفی حالت وجد –که اراده شخص در او دخیل نیست- حاصل نشد، به وسیله رقص سماع، وجد را برای خود ایجاد کند.
درواقع سماع همچون کوکی است که وجد را با چرخیدن درویش برای او حاصل میکند.
📚پینوشت:
1. میرزا جواد آقا تهرانی، عارف و صوفی چه میگویند؟، آفاق، چاپ دوم، 1395، ص 85.
#نقد_تصوف
#سماع
#رقص
#قاسم_غنی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠کوکی به نام سماع
🔸بیشتر صوفیه سماع را نه تنها جایز دانستهاند، بلکه قولا و عملا آن را بسیار ممدوح و مطلوب داستهاند.
🔹دکتر قاسم غنی تحت عنوان سماع میگوید: «حالت جذبه و اشراق و از خود بیخود شدن و فنا، امر غیر ارادی است که اختیار صوفی، تاثیری در ظهور آن ندارد.
🔻ولی بزرگان صوفیه از همان دورههای قدیم به این نکته پی بردند که اضافه بر استعداد صوفی و علل و مقدماتی که او را برای منجذب شدن قابل میسازد، وسایل عملی دیگری که به اختیار و اراده سالک است نیز برای ظهور حال فنا موثر است،
🔻بلکه برای پیدا شدن حال و وجد، عامل بسیار قوی محسوب است. از جمله موسیقی و آواز خواندن و رقص که همه آنها تحت عنوان سماع در میآید.» [1]
🔰قاسم غنی میخواهد بگوید اگر برای صوفی حالت وجد –که اراده شخص در او دخیل نیست- حاصل نشد، به وسیله رقص سماع، وجد را برای خود ایجاد کند.
درواقع سماع همچون کوکی است که وجد را با چرخیدن درویش برای او حاصل میکند.
📚پینوشت:
1. میرزا جواد آقا تهرانی، عارف و صوفی چه میگویند؟، آفاق، چاپ دوم، 1395، ص 85.
#نقد_تصوف
#سماع
#رقص
#قاسم_غنی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تاثیر سماع نزد صوفیه بیشتر از قرآن
🔸سماع از عقاید مهم صوفیان است که به طور کلی نزد متشرعین و فقها مذموم است و گناه شمرده میشود، ولی نزد اکثر بزرگان صوفیه از راههای مهم وصول به حالت وجد شمرده میشود؛ به این معنی که گفتهاند:
👈«سماع حالتی در قلب ایجاد میکند که وجد نامیده میشود و این وجد، حرکات بدنی به وجود میآورد که اگر حرکات غیر موزونی باشد، اضطراب و اگر حرکات موزونی باشد، کف زدن و رقص است.» [1]
🔻با این وجود عدهای از صوفیان همچون غزالی به وجد سماع راضی نگشته و معتقد شدند: «تاثیر سماع خوب، برای طبقهای از صوفیه بیش از تاثیر قرآن به شمار آورده است.» [2]
🔰بنا بر مطالب ذکر شده میتوان فهمید سماع نزد برخی از صوفیه بیش از قرآن اهمیت داشته، همچنین اگر تنها دلیل حرام اعلام کردن سماع توسط فقها همین دلیل باشد، دیگر نیاز به دلیل دیگری برای حرمت آن وجود ندارد.
📚پینوشت:
1. غنی قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، زوار، چاپ دهم، 1386، ص 342.
2. آقا تهرانی میرزا جواد، عارف و صوفی چه میگویند؟، آفاق، چاپ دوم، 1395، ص 93.
#نقد_تصوف
#سماع #رقص
#غزالی
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نقد تعاریف اشو از خداوند(3)
☑️در جايي ميگويد: «زشتي و بدي هم خداست» و در جاي ديگر ميگويد: «خدا تجربهاي است از زيبايي» اين دو عبارت با يكديگر ناسازگار و در تناقض هستند.
وي ميگويد: «همه خداوند هستند»، درصورتيكه خودش در جايي تصريح ميكند: «هيچ خداي ديگري جز خداي يگانه نيست»1
👌نكته قابل تأمل اينكه، چيزي كه در همة سخنان اشو در رابطه با تعريف خداوند ثابت است، اين است كه از منظر وي «خداوند شخص نيست». او مراد خود را از شخص نبودن خداوند، اينگونه بيان ميكند: «نميتوان خداوند را احساس كرد يا آن را با دست گرفت و مالك آن شد. خداي من چيزي عيني و آنجا نيست. خداي من همان ذهنيت است»2
📚1-اشو،( تعليمات تانترا كنداليني، يوگا1، ترجمه فرشته جنيدي، تهران، هدايت الهي.، ص 215
📚2-اشو، كودك نوين، ترجمه مرجان فرجي، تهران، فردوس.، ص 64.
#عرفان_نوظهور_اشو
#نقد_تعاریف_تناقض
عضویت درکانال🔻🔻🔻
🔸http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔸
⭕️اشو و قابلیت شناخت خداوند
⬅️از نظر اشو، آيا خداوند قابل شناخت است؟ براي پاسخ به سؤال ، ميتوان به چند سخن اشو در اين مورد استناد كرد:
💢 اشو در جايي ميگويد: «مباحث خداشناسي هياهويي بيش نيست، آن هم هياهو براي هيچ»1 وي معتقد است: «مردم نزد من ميآيند و ميگويند: ما آرزوي جستوجوي خدا را داريم. من به آنها ميگويم: در اينباره با من صحبت نكنيد. اين مقوله را به بحث نكشيد، هرگونه صحبتي در مورد خداوند، بيفايده است. هيچ معنا و مفهومي در آنچه ميگويند، نيست»2
💢خداوند را نميتوان شناخت؛ زيرا دانستن يعني بين داننده و موضوع دانسته شده، فاصلهاي لازم است. شما همواره از دانستههايتان جدا هستيد. شما در عميقترين عمق وجودتان، با خداوند يكي هستيد. بدون كمترين فاصله بين او و شما.3
💢وي در همين كتاب بيان ميكند: «انديشيدن به خدا سودي ندارد و انسان بايد همه چيز را در مورد خداوند فراموش كند و فقط خود را آمادة ديدار او كند. در اين صورت است كه خدا به ديدار انسان ميآيد»4
اشو در سخن اول، دوم و سوم بهطور مطلق، شناخت خداوند را انكار ميكند. اما در سخن چهارم، شناخت خداوند را مشروط به فراموش كردن همه چيز در مورد خدا و آماده بودن براي ديدار خداوند دانسته است. در جملة پنجم، معرفت خدا، مشروط به شادمان بودن است؛ يعني بهصورت غيرمستقيم ميتوان خدا را شناخت.
📚1-اشو، من درس شهامت ميدهم، ترجمه مجيد پزشكي،ص98 .2-اشو، راز بزرگ، ترجمه روان كهريز،ص135. 3-همان،133و134. 4-همان،ص115.
#عرفان_وارداتی_اشو
#شناخت_خدا_سخنان
عضویت درکانال🔻🔻🔻🔻
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
الگوهای تثنیه و نه تثلیث در کتاب مقدس ۴
اگر عقل طبیعی نتواند دلیل قانع کننده ای به سود تثلیث به دست دهد، توسل به کتاب مقدس محصول بهتری نخواهد داشت. در کتاب مقدس درباره ی تثلیث، نشانه های کم فروغی هست، که بعداً در دوره ی پاتریس هویدا شده است. فرمول تثلیث با امر به غسل تعمید "به نام پدر، پسر و روح القدس" در متی ۱۹: ۲۸ شکل گرفته است؛ اما در عهد جدید الگوهای دوگانه و سه گانه هست، و هیچ اشاره ای به تثلیث نیست. جناب راش در مناقشه ی تثلیث، الگوهای دو گانه را نام می برد*. یک نمونه در افسسیان، ۱: ۱۹ - ۲۰:
«و آگاه شوید که چه قدرت فوقالعاده عظیمی را در زندگی ما ایمانداران آشکار میکند. عظمت آن را میتوان در قدرتی مشاهده کرد. که در خصوص مسیح به کار برد، یعنی زمانی که او را از میان مردگان برخیزاند و در جایگاههای آسمانی بر دست راست خود نشاند».
در این آیه از روح القدس، ضلع سوم تثلیث، سخنی نیست.
------
https://iep.utm.edu/trinity/
#تثلیث
#تثنیه
#افسسیان
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
❗️سوالهای بیجواب علامه سید محمد قلی موسوی نیشابوری - پدر میر حامد حسین صاحب عبقات الانوار - از کسانی که وحدت را به معنای عدم بازگو کردن عقیده میدانند!
- اگر همه جا حفظ وحدت لازم باشد و برائت از دشمن روا نباشد ، چرا اميرمؤمنان در برابر سران سقيفه سكوت نكردند و هنگامى كه ميخواستند ایشان را مجبور به بيعت كنند با آنها احتجاج نمودند؟ !
- چرا شبانه با همسر و فرزندان خویش روانه خانه مهاجر و انصار شدند و از مردم طلب يارى كردند تا با غاصبين خلافت مبارزه كنند؟ !
- چرا اجازه دادند تا دوازده نفر از يارانشان در برابر غاصب اول به احتجاج و استدلال بپردازند و او را بر بالاى منبر خوار و ذليل كنند؟!
- چرا حضرت صديقه کبری سلام الله علیها با ايراد #خطبه_فدكيه آنها را منافق و كافر و پيرو شيطان معرفى نمودند و نه تنها دستگاه حكومت را بلكه آنهايى كه با سكوت خويش راه را بر آنها هموار كرده بودند رسوا و مفتضح نمودند؟
- چرا بزرگان و متكلمين شيعه - از نخست تا امروز - در برابر هجوم فرهنگى مخالفان با سلاح قلم در عرصه كتاب و ميدان دانش به مبارزه با آنها پرداختند و از حريم تشيع حراست نمودند ؟ و چرا . . . ؟ ! و چرا . . . ؟ !
📒📚 تشييد المطاعن لكشف الضغائن سيد محمد قلي كنتوري لكهنوي ج1 ص261-262
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠دلیل موفقیت اولیاء صوفیه در کرامات
🔸برای برخی سوال است که چرا صوفیه با اینکه بر حق نیستند، دارای برخی قدرتهای روحی و جسمی هستند و برخی از آنان از قدرت کشف و شهود برخوردارند؟
🔹در پاسخ به این سوال باید بگوییم کشف و کرامات و قدرتهای صوفیه از راه ریاضت بدست میآید و همانطور که میدانیم برخی از ریاضات، شرعی و بر محور قوانین شرع و برخی دیگر غیر شرعی و بی توجهی به قوانین شرع هستند و خداوند بلند مرتبه به مقتضای حکمتش، هیچ ریاضت و سعی و کوششی را از هر کس که باشد، در راه حق یا باطل و به هر منظور و هدف دنیوی یا اخروی که باشد، به کلی بینتیجه و ثمره نخواهد گذاشت. [1]
🔻شاهد ما بر مدعای مطرح شده که تلاش برای دستیابی به ریاضت از سوی خداوند میکنند، آیات مختلف قرآن است که به یکی از آنها اشاره میکنیم.
«مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ [شوری/20] کسی که زراعت (بهره) آخرت را بخواهد، به کشت او برکت و افزایش میدهیم و بر محصولش میافزاییم؛ و کسی که فقط کشت دنیا را بطلبد، کمی از آن به او میدهیم امّا در آخرت هیچ بهرهای ندارد!»
♻️بنابراین هر کس در دنیا با هر نیتی که کار کند، نتیجهاش را میبیند و این امر دلیل بر حقانیت چنین شخصی نیست.
📚پینوشت:
میرزا جواد آقا تهرانی، عارف و صوفی چه میگویند؟، آفاق، چاپ دوم، 1395، ص 126.
#نقد_تصوف
#کرامت
#ریاضت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اشو و قابلیت شناخت خداوند(2)
⬅️وی ميگويد: «خدا را نميتوان بهصورت مستقيم يافت. اگر خدا را جستوجو كني، او را نخواهي يافت و بيش از پيش بدبخت و غمگين خواهي شد»1
🔵وي در كتابي از زبان كبيركه اشو خود را مريد او ميداند، ميگويد:براساس نظر كبير، شيفتة عاشق، منتظر ميماند و خداوند به سراغش ميرود...خداوند بايد ديده شود، حجابها بايستي برداشته شود و دستيابي به اين امر، تلاش زيادي نياز دارد. خداوند قايم باشك بازي ميكند،.......بايد به جستوجو ادامه دهيد. بايد مردانه باستيد و مثل يك مرد عمل كنيد. دراین جمله شناخت خدا مشروط به تلاش فراوان ميباشد .2
🔷وي در اين زمينه تصريح ميكند:عشق به خدا امري فطري است. هر انساني با آن زاده ميشود، ولي ديگران سعي دارند از دوران كودكي، آن را به ما القا كنند كه اين خود، زيانآور است؛ زيرا قبل از شناخت واقعي خداوند، با تصوير نادرستي كه در ذهن از او ساختهايم، دچار اين توهم ميشويم كه او را شناختهايم. ازاينرو، همه فكر ميكنند خدا را شناختهاند.در این جمله انسان ميتواند بالقوه خداوند را بهطور واقعي بشناسد، ولي بهصورت بالفعل هيچ انساني نتوانسته است به خداوند، بهطور واقعي شناخت پيدا كند.3 خداوند فقط وقتي شناخته ميشود كه انسان تنها باشد. وقتي ديگري او را همراهي نكند» در این جمله شناخت خدا مشروط بهتنهايي انسان است4.
📚1-اشو با خود يكي شو ، ص 95. 2- اشو، ،ص 103-102.3-اشو، تعليمات تانترا(كنداليني)، يوگا1، ص 105 .4-اشو، راز بزرگ ص 210.
#عرفان_کاذب_اشو_قابلیت_شناخت_خدا
#زبان_کبیر_مرید
عضویت درکانال👇👇👇
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
الگوهای تثنیه و نه تثلیث در کتاب مقدس ۴
اگر عقل طبیعی نتواند دلیل قانع کننده ای به سود تثلیث به دست دهد، توسل به کتاب مقدس محصول بهتری نخواهد داشت. در کتاب مقدس درباره ی تثلیث، نشانه های کم فروغی هست، که بعداً در دوره ی پاتریس هویدا شده است. فرمول تثلیث با امر به غسل تعمید "به نام پدر، پسر و روح القدس" در متی ۱۹: ۲۸ شکل گرفته است؛ اما در عهد جدید الگوهای دوگانه و سه گانه هست، و هیچ اشاره ای به تثلیث نیست. جناب راش در مناقشه ی تثلیث، الگوهای دو گانه را نام می برد*. یک نمونه در : اول تیموتائوس، ۱: ۲:
« به فرزند حقيقیام در ايمان، تيموتائوس. از درگاه پدرمان خدا و خداوندمان عيسی مسيح، طالب فيض و رحمت و آرامش برای تو هستم».
در این آیه از ضلع سوم تثلیث (خدای روح القدس) هیچ سخنی نرفته است.
------
*https://iep.utm.edu/trinity/
#تثلیث
#تثنیه
#اول_تیموتائوس
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
الگوهای تثنیه و نه تثلیث در کتاب مقدس ۵
اگر عقل طبیعی نتواند دلیل قانع کننده ای به سود تثلیث به دست دهد، توسل به کتاب مقدس محصول بهتری نخواهد داشت. در کتاب مقدس درباره ی تثلیث، نشانه های کم فروغی هست، که بعداً در دوره ی پاتریس هویدا شده است. فرمول تثلیث با امر به غسل تعمید "به نام پدر، پسر و روح القدس" در متی ۱۹: ۲۸ شکل گرفته است؛ اما در عهد جدید الگوهای دوگانه و سه گانه هست، و هیچ اشاره ای به تثلیث نیست. جناب راش در مناقشه ی تثلیث، الگوهای دو گانه را نام می برد*. یک نمونه در : اول پطرس، ۱: ۲۱:
« که به وساطت او شما بر آن خدایی که او را از مردگان برخیزانید و او را جلال داد، ایمان آوردهاید، تا ایمان و امید شما بر خدا باشد».
در این آیه از ضلع سوم تثلیث (خدای روح القدس) هیچ سخنی نرفته است.
------
*https://iep.utm.edu/trinity/
#تثلیث
#تثنیه
#اول_تیموتائوس
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e