eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
💠تفکر جایگزین عبادت در تصوف 🔸یکی از توجیهات صوفیه در ترک شریعت این است که آنها کسانی را شریعت‌گریز می‌دانند که دائما به فکر و یاد خداوند متعال هستند و معتقدند که عبادات به‌ظاهر نیست، بلکه به دل است! 🔹لذا برخی معتقدند که باطن عبادت، همان تفکر و یاد خداست نه اعمال ظاهری. این صوفیان قائل به این مطلب هستند که: 👈«چون بنده را دل پاکیزه گردد و به نهایت دوستی و محبت پروردگار رسد و ایمان به غیب در دل او استوار باشد در چنین حال، تکلیف از وی برداشته شود... و برخی برآنند که چنین شخصی را تفکر خود عبادت باشد و عبادات ظاهری او را لازم نباشد.» [1] 🔻غزالی به این انحراف صوفیه اشاره کرده و آن را برای فرار از انجام شریعت دانسته و می‌گوید: «دیگر از این قوم باشند چنانکه طاقت گذراندن فرایض و ترک معاصی ندارند... گویند (عبادات) کار دل دارد و به‌صورت نظر نیست، دل ما همیشه اندر نماز است و با حق است.» [2] 🔰حال باید به صاحبان این اعتقاد گفت که اگر تفکر می‌تواند جایگزین عمل و تکلیف شود پس چرا برای رسیدن به مراحل و منازل سلوکی به جای این همه دستورات، تفکر نمی‌کنید و دستورات خاص می‌دهید و مریدان را موظف به دستورات خود می‌کنید ولی برای خود، تفکر را جایگزین عمل می‌دانید! 📚پی نوشت [1]. لاهیجی، محمد، شرح گلشن راز، انتشارات سعدی، تهران، ۱۳۷۱، پاورقی شماره 2، ص 302. [2]. غزالی، محمد، کیمیای سعادت، نشر علمی و فرهنگی، تهران، 1364، ج 2، ص 308. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠عدم تناسب مجالس عبادی صوفیه با آداب اسلامی 🔸برخی مجالس عبادی صوفیه همچون مجلس ذکر و سماع علی‌رغم نام معنوی، هیچ‌گونه شباهتی به جلسات عبادی مسلمانان ندارد. 🔹زیرا در برخی موارد مرید با انجام حرکات نامتعارفی همچون سر تکان دادن و دست‌افشانی و حرکات ناموزون دچار وجد و شوریدگی و حالت جنون خاصی می‌شود که به خود و دیگران صدمات شدیدی وارد می‌کند. 🔻چنانچه فیض کاشانی می‌گوید: «بعضی از ایشان (صوفیان) در آن حال بی‌حالی، دیوانه می‌شوند مانند عاشقان، و خود را می‌اندازند میان دیگران مانند دیوانگان، یکی را به دست چپ می‌زند و یکی را به دست راست، با شانه و دست دماغی را می‌شکند و با تمام وجودش پهلوی دیگری را خُرد می‌نماید.» [1] 🔰این وجد و شور نه‌تنها باعث صدمات به صوفیان شده بلکه منجر به مرگ آن‌ها نیز می‌شود. ♻️حال باید گفت این جلسات صوفیانه با کدام‌یک از اصول عبادی مسلمانان سازگاری دارد تا بتوان آن را پذیرفت!؟ جلساتی که نظیر آن در سیره هیچ‌یک از بزرگان و علما اسلامی دیده نشده است. 📚پی‌نوشت: 1. بشارة الشیعه، نرم افزار مجموعه آثار فیض، مرکز کامپیوتر اسلامی (نور)، نسخه خطی، ص 144. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 🔹 آشکار نمودن زینت و زیبایی های زنان💅👠💄، حتی در سنین پیری که زمینه فساد کمتر است، ممنوع می باشد 🔹 چرا؟ چون این زیبایی و زینت، گنج و دارایی زن است و مورد طمع دلهای مریض و چشم های دزد! و هیچ عاقلی، طلا و گنجش را در معرض و دسترس دیگران نمی گذارد، 👈 پس دستور به حجاب و عفت،سراسر سود و امنیت است برای خود فرد، وصد البته که سود و منفعت تضمینی اش، قبل از جامعه، به خود بانوان میرسد! 👇👇👇👇 🌴 آیه 60 سوره نور 🌴 🕋 وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ⚡️ترجمه: و بر زنان وانشسته‌اى كه اميدى به ازدواج ندارند، باكى نيست كه پوشش خود را زمين گذارند، به شرطى كه زينت خود را آشكار نكنند. و عفّت ورزيدن براى آنان بهتر است و خداوند شنوا و آگاه است. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تصوف نامی بدون حقیقت! 🔸با اینکه اصل تصوف بعنوان جریانی انحرافی در دین اسلام مطرح است، اما انحرافات صوفیان نخستین خیلی کمتر از صوفیه قرون متاخر است. 🔹صدق این گفتار با استناد به سخنان بزرگان صوفیه قرون نخست آشکار می‌شود. 🔻جعفر حذا (متوفی 341 یا 360 هجری) از صوفیان قرون سوم و چهارم در واپسین نفس‌های حیات خود با تاسف درباره صوفیه عصر خود می‌گوید: 👈«باطن‌های این طایفه خراب شد، ایشان ظاهرهای خود را بیاراستند.»[1] 🔻و ابوالحسن سهل پوشنجی از صوفیان قرن چهار، صوفیان عصر خود را به باد انتقاد گرفته و درباره ایشان می‌گوید: «تصوف امروز نامی است بی‌حقیقت و پیش از این حقیقتی بود بی نام. یعنی اندر وقت صحابه و سلف این اسم نبود و معنی اندر هر کسی موجود بود، اکنون اسم هست و معنی نی.»[2] 🔰صوفیانی که در قرون سوم و چهارم می‌زیستند، معتقد بودند از حقیقت تصوف چیزی باقی نمانده است، بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که اگر در قرن چهارم چیزی از تصوف باقی نمانده باشد، در قرن چهاردهم به طریق اولی اثری از تصوف باقی نخواهند ماند؛ چراکه صوفیان این زمان میراث‌خوار همان تصوف هستند. 📚پی‌نوشت: 1. یوسف‌پور محمدکاظم، نقد صوفی، روزنه، تهران، 1380، ص 68. 2. مقالات شمس تبریزی، مصحح موحد محمدعلی، خوارزمی، تهران، 1369، ج 2، صص 98 و 99. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🕌شرط قبولی ! قال الامام الكاظم عليه السّلام : اِنَّ خَواتيمَ أعمالِكُم قَضاءُ حَوائجِ إخوانِكُم والإحسانِ إليهِمْ ما قَدَرْتُم و الاّ لَمْ يُقْبَلْ مِنْكُم عَمَلٌ. همانا مُهر قبول اعمال شما، برآوردن نيازهاي برادرانتان و كردن به آنان در حد توانتان است و الا (اگر چنين نکنيد)، هيچ عملي از شما پذيرفته نمي شود. 🔹بحار الانوار، ج 75، ص 379 علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠بریدن از وحی و ادعایی عرشی 🔸از بالاترین انحرافات صوفیه روی آوردن به شهود و دریافت‌های شخصی و بریدن از وحی است. 🔹صوفیه با ادعای اتصال به عرش الهی راه خود را از قرآن و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) جدا کرده‌اند. 🔻تا جایی که در بین صوفیه کسانی بوده‌اند که مدعی بودند که قرآن و پیغمبر هر دو حجاب‌اند و آنچه اصل است رابطه بنده با خداست [1] 🔻و حتی برخی از آنان سخن از «حدثنی قلبی عن ربی جل جلاله» هم گفته‌اند! [2] 🔰آنچه از کتب صوفیه استفاده می‌شود این است که ولی به‌ واسطه ارتباط نزدیک به خدا به مقامی می‌رسد که حجاب بین او و عالم غیب برداشته می‌شود. [3] در سخنان مشایخ صوفیه مکرر از تلقی واقعه و الهام ربانی و سیر در مدارج شهود روحانی یاد شده که معراج بایزید ازجمله آن‌هاست و همه این‌ها حاکی از ادعای اتصال و ارتباط مستقیم صوفی باخدا است و این یعنی حذف قرآن، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و عترت پاک و مقدس آن حضرت، که واسطه فیض بین تمام انسان‌ها و خداوند متعال هستند. 📚پی‌نوشت: 1. ابن جوزی، ابوالفرج، تلبیس ابلیس، ترجمه علیرضا ذکاوتی ‌ قراگزلو، نشر دانشگاه تهران، 1367، ص 312. 2.عطار، فریدالدین، تذکره الاولیاء، به ‌ کوشش نیکلسون، انتشارات صفی ‌ علیشاه، 1375 ش، ج 2، ص 103 ذکر ابوبکر کتانی 3.طاهر قمی، مولی محمد، تحفه الاخیار، محقق داود الهامی، نشر مدرسه امام امیرالمؤمنین (ع)، قم، 1369، ص 74. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
❗️محدودیّت خداۍ سلفی (3) ، امام مذهب حنبلۍ و یکی از مؤسسان حشویه و قدیم میگوید: «وبرای خدا عرشی است،و عرش را کسانی حمل میکنند، خدا بر عرش است و⇜حــدّی دارد و خدا به حدش آگاهتر است، میکند و میخندد و شاد میشود و...» ✍🏻پۍنوشت: جالب است محقق در پاورقۍ مینویسد از است ڪه حد خدا را اثبات میڪرد و قائل به حد بود.❗️ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
تبیین خواندنی باسیل از وجود شخص های تثلیث باسیل در واقع، اقنوم ها را نوع فردی و وحدت مشترک آنها را جنس نوعی دانست. باسیل برای نشان دادن تمایز فرد و نوع در سه عضو تثلیث، اصطلاح ارسطویی خاصه را اقتباس کرد. ویژگی پدر، نا مولود بودن، ویژگی پسر، مولود بودن و ویژگی روح القدس آن است که به تبع پسر و با پسر شناخته می شود و جوهر خود را از پدر دارد. اما چون این خاصه یا نحوه وجود بدان معناست که نخستین اقنوم علت وجودی اقنوم های دوم و سوم است و دومین اقنوم تا حدی علت وجود سومین اقنوم است، میان اقنوم ها عنوان نوعی اضافه یا نسبت علّی وجود دارد که ارسطو آن را اضافه (یا نسبت) از نوع نسبت فاعل یا منفعل می داند. باسیل می گوید واژه های پدر و پسر تنها نشان دهنده نوع رابطه متقابل است، زیرا پدر کسی است که وفق ماهیتی که مشابه ماهیت خود اوست، مبدا وجود را به دیگری اعطا کرد و پسر کسی است که آن مبداء وجود را به طریق تولید از دیگری دریافت کرده است. باسیل می‌گوید واژه فرزند مفهوم هیچ جوهری را به ذهن متبادر نمی کند، بلکه تنها بر نوعی نسبت با چیز دیگری دلالت می کند. ——————- فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، صص ۳۶۶ - ۳۶۷. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
گرگیج از امامت جمعه آزادشهر عزل شد نماینده ولی‎فقیه در گلستان، مولوی نعمت‎الله مشعوف از اساتید حوزه علمیه اهل سنت گالیکش را به امامت جمعه اهل سنت آزادشهر منصوب کرد. عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e