🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️#موافقان_و_مخالفان_غدیر
🔺شخصیت شناسی
➖➖
️⃣✨ عمو و برادرزاده
▫️ هاشم بن عتبة بن أبي وقّاص، وی چون سریع شمشیر میزد به هاشم مرقال معروف است. (1) پدرش عتبة بن مالک معروف به عتبه بن ابی وقاص برادر سعد بن ابی وقاص و از دشمنان سرسخت پیامبر اسلام بود. گفتهشده است که او در جنگ احد دندان پیامبر را شکست و قبل از فتح مکه کافر از دنیا رفت. (2)؛ هاشم،یکچشمش را در جنگ یرموک از دست داد.(3) وی در کوفه به حدیث غدیر شهادت داده است. (4) همو، به امام علی (علیهالسلام) فرمود: اگر آنچه زیر آسمان است را به من دهند، تا ولایت دشمن تو را بپذیریم هرگز چنین نخواهم کرد(5)
◻️🔸🔹◻️
▫️سعد بن مالک بن وهیب مشهور به سَعد بن ابیوَقّاص، وی عموی هاشم مرقال است. هرچند وی راوی حدیث غدیر است (6) اما جزو شورای ششنفری برای خلافت پس از عمر بن الخطاب بود. او با حضرت علی (علیهالسلام) بیعت نکرد (7)
بر پایه روایتی، هنگامیکه امام علی (علیهالسلام) گفت «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی» سعد از تعداد موهای سر و محاسن خود پرسید. حضرت در پاسخ او سوگند یادکرد که از چیزی پرسیدی که پیشتر رسول خدا به من خبر داده بود در سر و محاسن تو مویی نیست جز اینکه شیطان بر پای آن نشسته است. در خانه تو بزغالهای است که فرزندم حسین (علیهالسلام) را به قتل میرساند. (8)
======
1.نقد الرجال، ج5، ص: 43.
2.ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج ۴، ۱۴۹۰.
3.همان، ج 4، ص 1456.
4.امینی، الغدير، ج1، ص: 143.
5.محدث قمی، سفينة البحار، ج8، ص: 689.
6.همان، الغدير، ج1، ص: 94
7.سبحانی، موسوعة طبقات الفقهاء، ج1، ص: 113.
8.ابن قولویه، کامل الزیارات، ۱۳۵۶ ش، ص ۷۴.
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🔺 « قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سَلامٌ عَلى عِبادِهِ الَّذينَ اصْطَفى ..» (نمل/59)
🔅🔅
⚪️ آنچه در باره معارف غدیر به اشتراک گذاشته شد،«تَبصْبَص الکَلب*» بود تا شاید خداوند و حضرت مرتضی(علیه السلام) آنرا بپذیرند. هرچند میدانم کم بود و بی ارزش اما :
▫️«اللّهمّ تقبّل منّا هذا القليل».
🔅🔅
💡 خاتمه وِیژه نامه #غدیر_نامه را با شعر استاد حسن زاده آملی زینت می دهم:
〰️〰️〰️
📌 بيوتهم كهفي وها أنا كلبهم
📌 بسطت ذراعيّ إليه بعقوة
〰️〰️〰️
👈 ترجمه:خانه اهل بیت (علیهم السلم) پناهگاهم ( =اصحاب کهف) و من سگ آنانم... (عيون مسائل النفس،ص 70)
➖➖➖
* خداوند به عیسی گفت: «وَ اعْلَمْ أَنَّ سُرُورِي أَنْ تُبَصْبِصَ إِلَي» (الکافی،ج2،ص502)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔼 #مباهله
➖➖
🔹یکی از فضائل اهل بیت(علیهم السلام) مباهله است. خلاصه این واقعه بدین قرار است. عاقب و سيد (دو تن از سران نصاراى نجران) بر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم وارد شدند و حضرت آنان را به اسلام دعوت نمود آنان قبول نکردند. پس آنها را به نفرين در حق يكديگر فراخواند و آنان وعده دادند. فردا صبح رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم دست على و فاطمه و حسن و حسين را گرفت و آمد و كسى را نزد آنان فرستاد اما آنان نپذيرفتند... . این واقعه در قران و روایات فرقین منعکس شده است.
.
اما قرآن: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكمُْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتهَِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْكَذِبِينَ» (آل عمران/61) برای فهم مصداق: نفس،ابناء و نساء چاره جز رجوع به سنت نداریم. با مراجعه به روایات عامه و خاصه مشخص میشود مصداق آیه :علی(ع)،فاطمه(س) ، امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) هستند. به اختصار به چند حدیث اشاره میشود .
.
شیعه:
« ...فَقَالَ الْمَأْمُونُ هَلْ فَضَّلَ اللَّهُ الْعِتْرَةَ عَلَي سَائِرِ النَّاسِ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ (عليه السلام) إِنَّ اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) أَبَانَ فَضْلَ الْعِتْرَةِ عَلَي سَائِرِ النَّاسِ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ فَقَالَ لَهُ الْمَأْمُونُ أَيْنَ ذَلِكَ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا عليه السلام فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ.... {تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَي الْكاذِبِينَ} فَأَبْرَزَ النَّبِيُّ (صلي الله عليه وآله) عَلِيّاً وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ فَاطِمَةَ (عليهم السلام) وَ قَرَنَ أَنْفُسَهُمْ بِنَفْسِهِ ... ؛ مأمون گفت: آيا خداوند عترت پيامبر صلي الله عليه وآله را بر ديگر مردم برتري داد؟ امام عليه السلام فرمود: خداوند در کتابش برتري عترت بر ساير مردم را آشکار کرد. مأمون گفت: اين مطلب در کجاي کتاب خدا است؟ امام عليه السلام فرمود... ستور مباهله داد، فرمود « فقُل تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ...» پيامبر (صلي الله عليه وآله)، علي و حسن و حسين و فاطمه (عليهم السلام) را با خود آورد و خود را با آنها قرين نمود.م (صدوق، الأمالي، ص 615 الي 618) .
.
سنی:
مسلم بن حجاج نیشابوری ( 261 ق) در کتابش «صحیح مسلم» که دومین کتاب حدیثی سنیان است،این حدیث را از سعد بن ابی وقاص نقل کرده است. معاویه از سعد می پرسد چرا علی(ع) را سب و لعن نمیکند. سعد آیه مباهله را قرائت کرد و گفت: پیامبر(ص) علی،فاطمه و حسن وحسین را دعوت کرد و فرمود: اینها اهل بیت من هستند (مسلم،صحیح مسلم،کتاب فضائل الصحابة،فضائل علی بن ابی طالب،)
حاکم نیشابوری که مهمترین کتاب را بر صحیح بخاری ومسلم نوشته است در ارزیابی اینحدیث می گوید: صحیح است (حاکم نیشابوری،المستدرک،ج3،ص163)
زمخشري مفسر معروف اهل سنت مي گويد: وفيه دليل لا شيء أقوي منه علي فضل أصحاب الكساء عليهم السلام؛ آيه مباهله دليل محکمي بر فضيلت اصحاب کساء به شمار مي رود و دليلي محکمتر از آن نمي توان يافت.( زمخشری،الکشاف ج 1 ص 434) .
فخر رازی نیز در تفسیر آیه مباهله مفصل درباهاش بحث کرده و نتیجه می گیرد. علی(ع) نفس پیامبر است . و این آیه دلیلی است بر برتری امام علی(ع) بر همه انبیاء الهی. (رازی،مفاتیح الغیب،ج18،ص89-90).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 نماهنگ رسیدن ماه محرم 😞😞
🎙 به نفس محمد حسین پویانفر
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹
🔺 با مدد از خداوند مهربان، ویژه نامه #مُحَرَّم_نامِه را آغاز میکنیم.
👈 به امید نگاهی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
May 11
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (1)
⤴️ مقتل شناسی
🔺 سوال: کدام مقتل درباره حادثه عاشورا معتبر است.؟
➖➖➖
1. در زمینه مقتل شناسی اساتید این فن،مقالات و کتابهای فراوانی نگارش کردهاند. در این زمینه کتاب: « معرفی و نقد منابع عاشورا» به خامه سید عبدالله حسینی حائز اهمیت است. این اثر، کتابی خوشمزه و پرتتبع در زمینه بررسی مقاتل صحیح از غیر صحیح است.
+
2. آیت الله یوسفی غروی از محققان برجسته تاریخ کتابی در هشت جلد دارد با نام : « موسوعة التاریخ الاسلامی» که می فرمود: برای نگارش این کتاب 20 سال وقت گذاشته اند. در مجلد ششم به مباحث عاشورا پرداخته است.
+
3. آیت الله ریشهری نیز در « الصحيح من مقتل سيد الشهداء واصحابه عليهم السلام» با استفاده از منابع فرقین به حوادث عاشورا اشاره کرده است .
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (2)
⤴️ #آمار (1)
🔺 اتفاقاتی که پس از شهادت امام حسین علیه السلام رخ داد
➖➖➖
1.گریه و سرخی آسمان
1.1. ابوالعرب التمیمی مینویسد: « إِنَّمَا حَدَثَتْ هَذِهِ الْحُمْرَةُ الَّتِي فِي السَّمَاءِ حِينَ قُتِلَ الْحُسَيْنُ ؛ پس از شهادت حسین(ع) در آسمان سرخی ظاهر شد» [ ابوالعرب التمیمی،المحن،ص162]
+
1.2. طبرانی : « عن عليّ بن مسهر : حَدَّثَتني جَدَّتي اُمُّ حَكيمٍ قالَت : قُتِلَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام وأنَا يَومَئِذٍ جُوَيرِيَةٌ ، فَمَكَثَتِ السَّماءُ أيّاماً مِثلَ العَلَقَةِ؛ در شهادت حسین(ع) در جویره تا سه روز خون جامد از آسمان می ریخت» [ المعجم الكبير : ج 3 ص 113 الرقم 2836]
+
1.3. ابن سعد: « عن نضرة الأزديّة : لَمّا قُتِلَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام مَطَرَتِ السَّماءُ دَماً ، فَأَصبَحَت خِيامُنا وكُلُّ شَيءٍ مِنّا مُلِئَ دَماً ؛ از آسمان خون بارید» [الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) : ج 1 ص 505 الرقم 470 ، تهذيب الكمال : ج 6 ص 433 ، دلائل النبوّة للبيهقي : ج 6 ص 471 ،]
+
1.4. مزی : « حَدَّثَنَا خلف بْن خليفة، عَن أبيه، قال: لما قتل الحسين اسودت السماء، وظهرت الكواكب نهارا حتى رأيت الجوزاء (ستاره ) عند العصر وسقط التراب الأحمر ؛ در وقت شهادت امام حسین(ع) در وسط روز ستارگان ظاهر شدند. . دروقت عصر ستاره جوزا قابل مشاهده بود و خاک سرخ از آسمان می بارید» [مزی،تهذيب الكمال في اسماء الرجال،ج6،ص432] .
+
1.5. ذهبی: « احْمَرَّتْ آفَاقُ السَّمَاءِ بَعْدَ قَتْلِ الْحُسَيْنِ سِتَّةَ أَشْهُرٍ، يُرَى فِيهَا كَالدَّمِ، فَحَدَّثْتُ بِذَلِكَ شَرِيكًا، فَقَالَ لِي: مَا أَنْتَ مِنَ الْأَسْوَدِ؟ فَقُلْتُ: هُوَ جَدِّي أَبُو أُمِّي، فَقَالَ: أَمَّا وَاللَّهِ إِنْ كَانَ لَصَدُوقَ الْحَدِيثِ؛ تا شش ماه پس از قتل حسین(ع) آسمان به رنگ خون بود» [ ذهبی،تاریخ الاسلام،ت تدمري،ج5،ص15]
〰️〰️
2. کسوف شمس
مزی می نویسد: « وَقَال أَبُو الأسود النضر بْن عَبْد الجبار، عن ابْن لَهِيعَة، عن أبي قبيل، لما قتل الحسين بْن عَلِيّ كسفت الشمس كسفة بدت الكواكب نصف النهار حتى ظننا أنها هي» [مزی،تهذیب الکمال، ج6،ص433.] .
〰️〰️
3. جاری شدن خون در زیر هر سنگ در بیت المقدس
گنجی شافعی می گوید: « قال عبد الملك بن مروان أي واحد أنت ان اخبرتني أي علامة كانت يوم قتل الحسين بن علي (عليه السلام)؟ قال: قلت لم ترفع حصاة في بيت المقدس إلا وجد تحتها دم عبيط، فقال لي عبد الملك انى و إياك في هذا الحديث قرينان.» [ کفاية الطالب في مناقب علي بن أبي طالب،ص444]
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (3)
⤴️ #یاران_حسین(1)
🔺 رُباب(س)
➖➖➖
🔹 به امید اینکه ما نیز مثل عروس مُطَهَر فاطمه سلام الله علیها از غُصه حسین علیه السلام جان دهیم.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (4)
⤴️ ⤴️ #مقتل_وروضه (1)
🔺 اول محرم
➖➖➖
🔹 روز اول محرم ابن شبیب به خدمت امام رضا(ع) رسید. ایشان به او فرمودند: اى پسر شبيب روزه اى؟ گفتم نه
.
فرمود : اين روزيست كه زكريا بدرگاه پروردگارش دعا كرد و ... خدا برايش اجابت كرد ... هر كه اين روز را روزه بدارد و سپس دعا بدرگاه خدا كند خدا مستجاب كند چنان كه براى زكريا مستجاب كرد.
.
سپس گفت : اى پسر شبيب به راستى محرم همان ماهى است كه اهل جاهليت در زمان گذشته ظلم و قتال را بخاطر احترامش در آن حرام مىدانستند و اين امت حرمت اين ماه را نگه نداشتند و نه حرمت پيغمبرش را در اين ماه ذريه او را كشتند و زنانش را اسير كردند و خدا هرگز اين گناه آنها را نيامرزد.
اى پسر شبيب اگر براى چيزى گريه خواهى كرد براى حسين (ع) گريه كن كه چون گوسفند سرش را بريدند و هجده كس از خاندانش با او كشته شد كه روى زمين مانندى نداشتند و آسمانهاى هفتگانه و زمين براى كشتن او گريستند و چهار هزار فرشته براى ياريش بزمين آمدند و ديدند كشته شده و بر سر قبرش ژوليده و خاك آلود باشند تا قائم (ع) ظهور كند و ياريش كند و شعار آنها يا لثارات الحسين است.
.
اى پسر شبيب پدرم از پدرش از جدش برايم باز گفت كه چون جدم حسين (ع) كشته شد آسمان خون و خاك سرخ باريد
.
اى پسر شبيب اگر بر حسين گريه كنى تا اشگت بر گونه هايت روان شود خدا هر گناهى كردى از کوچک و بزرگ بيامرزد.
.
اى پسر شبيب اگر خواهى خدا را ملاقات کنی و گناهى نداشته باشى حسين را زيارت كن
.
اى پسر شبيب اگر خواهى در غرفه هاى ساخته بهشت با پيغمبر ساكن شوى بر قاتلان حسين لعن كن
.
اى پسر شبيب اگر خواهى ثواب شهيدان با حسين را دريابى هر وقت بيادش افتادى بگو كاش با آنها بودم و بفوز عظيمى مىرسيدم
.
اى پسر شبيب اگر خواهى با ما در درجات بلند بهشت باشى براى حزن ما محزون باش و و براى شادى ما شاد باش و ملازم ولايت ما باش و اگر مردى سنگى را دوست دارد با آن خدا روز قيامت محشورش كند.
📙شیخ صدوق،الامالی،ص130.
➖➖➖
✨ از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (6)
⤴️ ⤴️ #مقتل_وروضه (2)
🔺 دوم محرم
➖➖➖
▫️« سعيد بن جمهان أن جبرئيل أتى النبي صلى الله عليه وسلم بتراب من تربة القرية التي قتل فيها الحسين وقيل: اسمها كربلا. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: كرب وبلاء؛ پیامبر(ص) در حالیکه مقداری خاک کربلاء در دستش بود،فرمود: اینجا حسین(ع) کشته میشود»
📕تاریخ دمشق،ج14،ص197.
+
▫️« الحاكم الجشمي : إنَّ أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام لَمّا سارَ إلى صِفّينَ نَزَلَ بِكَربَلاءَ ، وقالَ لِابنِ عَبّاسٍ : أتَدري ما هذِهِ البُقعَةُ؟ قالَ : لا ، قالَ : لَو عَرَفتَها لَبَكَيتَ بُكائي ، ثُمَّ بَكى بُكاءً شَديداً ؛ در مسیر صفین امام علی(ع) به کربلا رسیدند. امام به ابن عباس گفت: اگر میدانستی اینجا کجاست گریه میکرد. سپس گریه زیادی نمود»
📕 مقتل خوارزمی،
+
▫️ امام حسین(ع) وقتی به کربلا رسیدند به زهیر بن قین فرمود:« وأيَّةُ قَريَةٍ هِيَ ؟ قالَ : هِي العَقرُ ، فَقالَ الحُسَينُ عليه السلام : اللَّهُمَّ إنّي أعوذُ من العقر »
📕 ابن اثیر،الکامل،ج2،ص166.
+
▫️ وقتی حربن یزید ریاحی مانع امام حسین شد.ایشان فرمودند « قالَ الحُسَينُ عليه السلام : ومَا اسمُ هذَا المَكانِ ؟ قالوا لَهُ : كَربَلاءُ ، قالَ : ذاتُ كَربٍ وبَلاءٍ ! »
📕 الأخبار الطوال : ص 251 .
+
▫️ سپس فرمود: « هَذَا مَوْضِعُ الْكَرْبِ وَ الْبَلَاءِ هَذَا مُنَاخُ رِكَابِنَا وَ مَحَطُّ رِحَالِنَا وَ مَقْتَلُ رِجَالِنَا وَ سَفْكُ دِمَائِنَا؛اینجا منزلگاه شتران ماست.اینجا مقتل مردان ماست »
📕 ابن شهرآشوب،مناقب،ج4،ص97.
➖➖➖
✨ از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (7)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 شعائر حسینی چیست
➖➖➖
1.گریه:
روایات فراوانی در منابع شیعه و سنی در عظمت گریستن بر امام حسین آمده است. در کتاب جامع « پاسخ به شبهات عزاداری» مهدی صدری آنرا ببینید.
+
2.تباکی :
اگر اشک نداریم،خود را شبیه گریه کنان کنیم. امام صادق به ابی عماره ،ثواب تباکی را بهشت معرفی نمود( شیخ صدوق،ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،ص84) رسول الله(ص) به ابوذر دستور داد: « مَنِ اسْتَطَاعَ أَنْ يُبْكِيَ قَلْبَهُ فَلْيُبْكِ، وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَلْيُشْعِرْ قَلْبَهُ الْحُزْنَ وَ لْيَتَبَاكَ.» (شیخ طوسی،الامالی،ص530).
+
3.رثاء امام حسین
رثاء گفتن در بین اصحاب پیامبر بوده است. حتی زنی مسلمان با نام تماضر بنت عمرو بن الحارث برای دوبرادر کافرش شعر گفت،و رسول الله(ص) از این رثاء گفتن نهیی نکرد(زرکلی، الأعلام ،ج2،ص86) وقتی خداوند (شیخ صدوق،عیون اخبار الرضاء،ج1،ص209) و پیامبر (ص) ( شیخ طوسی،الامالی،ص367) در رثاء امام حسین روضه خوانده است. پس این عمل یک سنت دینی است.
+
4.اطعام دادن
غذا دادن به دیگران در اسلام مهم است. عبدالله بن جدعان مشرک از دنیا رفت،لیکن خیلی به دیگران اطعام میداد بدین علت رسول الله(ص) در موردش فرمود: «عذابش در جهنم سبک است» (برقی، المحاسن،ج2،ص389). پیامبر (ص) به یاد خدیجه اطعام میداد(بخاری،صحیح البخاری،باب فضائل خدیجه،ج6،ص166) همچنین مردی از رسول الله سوال کرد می تواند به جای مادرش اطعام دهد،ایشان تایید فرمود(صحیح مسلم،ابواب زکات،ج2،ص696) امام سجاد(ع) در سوگ امام حسین(ع) به زنان بنی هاشم اطعام می داد(وسائل الشیعة، ج 3، ص: 238)
+
5.لبس السواد
پوشیدن لباس مشکی نیز یکی از شعائر حسینی است. امام حسن(ع) در سوگ پدر لباس مشکی پوشید. (شرح ابی الحدید بر نهج البلاغة،ج16،ص22) عماد الدين إدريس القرشي از ام سلمه نقل کرده است که در مسجد رسول الله بعد از شهادت امام حسین خیمه ای زده شد،و با لباس مشکی به عزاداری مشغول شدند (عيون الأخبار وفنون الآثار ص 109 )
+
6.لطمه زدن
زینب کبری بر صورتش لطمه زد( طبری،تاریخ الطبری،ج5،ص421) و :« وَ لَطَمْنَ الْخُدُودَ الْفَاطِمِيَّاتُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ » (شیخ طوسی،تهذیب الاحکام،ج8،ص325)
+
7.مجلس عزا
اقامه چنین مجلسی بسیار با اهمیت است. در اعلی علیین مجلس عزای حسینی برگزار میشود (مجلسی،بحارالانوار،ج98،ص241) مرحوم شوشتری 14 ویژگی برای مجالس امام حسین ذکر میکند (خصائص الحسینیه، مقدمه مولف،ص23 )
+
8.تعظیم تربت حسینی
الف) مهر تربت
امام صادق فرمود: سجده بر مهر تربت،حجابهای هفت گانه را از بین می برد(مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص: 734)
ب) تسبیح تربت
هر سبحان الله گفتن با تسبیح تربت حسینی ثواب هفتاد سبحان الله دارد(شیخ مفید،المزار، ص150) حتی اگر ذکری نگوییم،به خاطر داشتن تسبیح تربت ثواب گفتن سبحان الله در نامه عمل ما ثبت میشود(شیخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج1، ص: 268)
+
9.نوشیدن آب و یاد امام حسین
امام صادق فرمود: « وَ مَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ الْمَاءَ فَذَكَرَ الْحُسَيْنَ ع وَ أَهْلَ بَيْتِهِ وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلِجَ الْفُؤَادِ؛وقتی آب نوشیدی پس ازآن قاتلان حسین را لعنت کن .خدا 100 هزار گناهت ببخشاید،100 هزار حسنه برایت می نویسد، » (کلینی،الکافی،ج6،ص391)
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (8)
⤴️ ⤴️ #مقتل_وروضه (3)
🔺 سوم محرم
➖➖➖
▫️نام رقیه در منابع تاریخی: «فإنّ من غير الممكن إبداء رأي حاسم حول موضوع هذه الدراسة استناداً إلى المصادر الروائية والتاريخيّة، ولكنّ الكرامات الّتي شوهدت وتشاهد من هذا المرقد المبارك تؤيّد مكانته المعنوية . وعلى أيّ حال ، فإنّ ممّا لا شكّ فيه أنّ تعظيم هذا المشهد المنسوب إلى أهل البيت عليهم السلام واجب وضروري ، ولكن نظراً إلى أنّ التفاصيل المتعلّقة بوفاة السيّدة رقيّة لم ترد في أيٍّ من المصادر المعتبرة، فإنّ ذكر مصائبهم يجب أن يكون مستنداً إلى المصادر الّتي سبقت الإشارة إليها، وإيكال صحّة المعلومات أو سقمها على عهدة الراوي . »
📕الصّحيح من مقتل سيّد الشّهداء و أصحابه عليهم السّلام،ص183
+
اما به جهت نشان دادن ارادت ،چند جمله درباره حضور اسراء در دمشق و شام تقدیم میشود:
▫️ ثمَّ أَمَرَ بِالنِّسْوَةِ أَنْ يُنْزَلْنَ فِي دَارٍ عَلَى حِدَةٍ مَعَهُنَّ أَخُوهُنَّ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع فَأُفْرِدَ لَهُمْ دَارٌ تَتَّصِلُ بِدَارِ يَزِيد بعد از اين دستور داد خانواده عصمت را باتفاق حضرت سجاد در خانه عليحده كه متصل به خانه خود بود جا دادند،»
📕 شیخ مفید،الارشاد،ج2،ص122.
+
▫️ عنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ عَلِيٍّ ص ثُمَّ إِنَّ يَزِيدَ لَعَنَهُ اللَّهُ أَمَرَ بِنِسَاءِ الْحُسَيْنِ ع فَحُبِسْنَ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فِي مَحْبِسٍ لَا يُكِنُّهُمْ مِنْ حَرٍّ وَ لَا قَرٍّ-حَتَّى تَقَشَّرَتْ وُجُوهُهُمْ فاطمه دختر علی (ع) گفت سپس يزيد دستور داد زنان حسين را با امام بيمار در زندانى جا دادند كه از سرما و گرما جلوگيرى نداشت تا چهرههايشان پوست گذاشت»
📕 شیخ صدوق، الأمالي،ص: 168.
+
▫️ ورَأَيْت فِي كتاب التعازي والعزاء من وضع أبي مُحَمَّد عبد الله بن مُحَمَّد البللوري أَن الْحُسَيْن رضوَان الله عَلَيْهِ استسقى مَاء حِين قتل فَمنع مِنْهُ وَقتل وَهُوَ عطشان وأتى الله حَتَّى سقَاهُ من شراب الْجنَّة وَذبح ذبحا وسبيت حرمه وحملن مكشفات الرؤوس على الأكف بِغَيْر وطاء حَتَّى دخلن دمشق وَرَأس الْحُسَيْن بَينهُنَّ على رمح إِذا بَكت إِحْدَاهُنَّ عِنْد رُؤْيَته ضربهَا حارس بِسَوْطِهِ ووقف أهل الذِّمَّة لَهُنَّ فِي سوق دمشق يبصقون فِي وجوههن ؛ اسراء را از بین یهودیان و نصارا بردند،آنها به صورت ....آب دهان انداختند»
📕 جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي (المتوفى: 597هـ)،بستان الواعظین،ص246
➖➖➖
✨ از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (9)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 عاشورا روز سرور یا حزن (فرسته اول)
➖➖➖
1. اهل بیت علیهم السلام:
رَوَى عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سِنَانٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى سَيِّدِي أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع فِي يَوْمِ عَاشُورَاءَ فَأَلْفَيْتُهُ كَاسِفَ اللَّوْنِ ظَاهِرَ الْحُزْنِ وَ دُمُوعُهُ تَنْحَدِرُ مِنْ عَيْنَيْهِ كَاللُّؤْلُؤِ الْمُتَسَاقِط...؛ عبدالله بن سنان گزارش می دهد در روز عاشورا بر امام صادق(ع) وارد شدمخ و ایشان:رنگ پریده،محزون و اندوهگین،از چشمان مبارکش اشک مثل لؤلؤ می بارید.» (شیخ طوسی، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2،ص782)
+
2. امویان :
2.1. در زیارت عاشورا میخوانیم : « إِنَّ هَذَا يَوْمٌ تَبَرَّكَتْ بِهِ بَنُو أُمَيَّةَ وَ ابْنُ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ »
-
2.2. مقریزی (۸۴۵ ق ) گزارش میدهد بنی ایوب روز عاشورا را روز شادی می دانستند،و سُرمه بر چشم می کشیدند.(مقریزی،الخطط،ج2،ص437)
+
3. غالیان
غالیان باور دارند امام حسین(ع) شهید نشده و مثل عیسی به آسمان رفته است . خَصیبی ملعون در دیوان شعرش چُنین سروده است :
▫️« کعیسی و هو عیسی و لافرق بینهم/یرونه مشهورا و یا حسین شهرته* *و قالوا قتلناه و ماکان قتله/و لاصلبوه بل شبیها لرویته »( دیوان الخَصیبی،تحقیق:س.حبیب،ص65)
▫️ در ابیاتی دیگر به مذمت گریه کنان پرداخته و می گوید:«قلت له لا تبک ذاک الذی/لم تطمع الاعداء فی غلبه** ظنوا ظنوناً کلها باطل/من قتله کان و من سلبه » (همان،ص78)
-
قاسم طبرانی نصیری ملعون نیز با صراحت می گوید: «روز عاشورا،عید است.» ( طبرانی،مجموع الاعیاد،تحقیق:ر.شتروطمان،ص110).
+
4. صوفیان
4.1. عبدالقادر گیلانی متوفای (ق 561) در کتابی که برای سلوک نوشته است !، ابتدا روایاتی در عظمت عید بودن عاشورا می آورد و میگوید: باید در این روز بر عیال خود وسعت دهید،و باید در روز عاشورا به چشم سرمه کشید.(عبدالقادر گیلانی،الغُنیه،ج2،ص89 ) . وی علت شادی در این روز را چنین توضیح میدهد:« در این روز امام حسین(ع) به کرامت بزرگی رسید و درجه بالایی یافت.پس باید این روز را شاد باشیم » ( همان،ص93).
-
4.2. شمس مى گوید: « خجندى بر خاندان پیامبر مى گریست، ما بر وی مى گریستیم، یکی به خدا پیوست، بر وی مى گرید…!». (مقالات شمس، ص 271. ) .
-
4.3. دکتر الهی قمشهای باور دارد،روز عاشورا باید رقصید.
+
5. نظر سید بن طاووس رحمه الله
این عارف برجسته شیعی در اول کتابش « ملهوف»می نویسد:
«لولا امتثال امرالسنة و الکتاب فی لبس شِعارِ الجزعِ و المصابِ....لکنا قد لبسنا لتِلکَ النعمة الکُبری اثوابِ المسرةِ و البُشری ؛ اگر دستور دین بر اظهار گریه و ناله در شهادت امام حسین(ع) نبود،سزاوار بود که در روز عاشورا لباس مسرت و شادی پوشید»
👇👇
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (8)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 عاشورا روز سرور یا حُزن (فرسته دوم)
➖➖➖
6. تحلیل
الف) شکی نیست از منظر دینی،روز عاشورا ،روز حُزن و اندوه است.دهها روایت در منابع عامه و خاصه در این زمینه هست.
-
ب) بنی امیه و پیروانشان به خاطر بُغض نسبت به اهل بیت(علیهم السلام) در این روز اظهار شادی می کنند. که وضعیت این منحرفان روشن است.
-
ج) غالیان به خاطر اباحی گری چنین سخنان سخیفی را درباره امام حسین(ع) و عاشورا دارند. آنان مورد طعن و طرد ائمه(علیهم السلام) قرار گرفتند. پیام امام صادق(ع) فصل الخطاب ماست که فرمود:«: احْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمْ الْغُلَاة؛ بر جوانان خود از غُلات ،بر حَذَر باشید یعنی: جوانان شیعه باید از این گروه منحرف دوری کنند » (شیخ طوسی،الامالی،ص650)
شیخ مفید نیز در نقد این بافته غالیان می نویسد: « و الأئمة من خلفائه محدثون مصنوعون تلحقهم الآلام و تحدث لهم اللذات و تنمي أجسامهم بالأغذية و تنقص على مرور الزمان و يحل بهم الموت و يجوز عليهم الفناء و على هذا القول إجماع أهل التوحيد...؛ اجماع اهل توحید بر این است،ائمه(علیهم السلام) از دنیا می روند » ( شیخ مفید،اوائل المقالات،ص72) .
-
د) اگر چه صوفیان ادعا دارند دوستدار اهل بیت اند. لیکن مبنای اینان در مرگ افراد، شادی کردن است. رازی دایه متوفای 654 ق می نویسد:« از اينجاست كه چون صوفيان را عزيزى وفات كند بعُرس او سماع كنند» ( رازی دایه،مرصاد العباد،ص182) . آن دیگری نیز چنین وصیت کرد: «ميا بى دف بگور من برادر/ كه در بزم خدا غمگين نشايد » ( دیوان شمس،تصحیح:
فروزانفر،ج2،ص83، ش 683 )
-
ه) مرحوم سید بن طاووس از مفاخر شیعه است. این دانشور امامی نه غالی است نه صوفی. وقتی ابن کثیر ناصبی حکم به ناراحتی در روز عاشورا می دهد(ابن کثیر،البدایة و النهایة،ج8،ص203) تکلیف این شیعه متقی روشن است. اما در تحلیل این سخن سید چنین به نظرم میرسد:
▫️ کتاب «لهوف/الملهوف» در دوران جوانی ابن طاووس است،و هنوز دوران پُختگی و کمال سید اهل مراقبه نبوده است.
▫️ سید،در ابتدا میگوید دین دستور به اقامه عزا داده و من تسلیم آن هستم. که این عبارت به جدایی خط فکری او از افکار انحرافی دلالت دارد.
▫️ در سن شصد سالگی کتاب مهمش«اقبال الاعمال» را نوشت. در این کتاب با ارزش درباره اندوه روز عاشورا چنین می خوانیم:
🔅 « أوّل ليلة من هذا الشهر ان يظهر على الوجوه و الحركات و السكنات شعار آداب أهل المصائب المعظمات في كلّما يتقلب الإنسان فيه، » ( الإقبال بالأعمال الحسنة،ج3،ص28)
و:
🔅 « فمن مهمّات يوم عاشوراء عند الأولياء، المشاركة للملائكة و الأنبياء و الأوصياء في العزاء،» ( همان،ص56)
و:
🔅 « و ارفعوا أصواتكم بالندب على ملوك أئمة القرى و اسبلوا العيون بالدموع» ( همان،ص57)
و:
🔅« فوضع بلسان الحال كلّ عبد من. أهل الإقبال خدودهم على تراب المواساة، و ندبوا و بكوا و استغاثوا لقتل أهل النّجاة و اتباع روح الحياة.» (همان،ص61.)
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (9)
⤴️ ⤴️ #مقتل_وروضه (4)
🔺 حبیب بن مظاهر
➖➖➖
▫️حبيب بن مظهّر الفقعسيّ،صحابی پیامبر(ص) ،امام علی(ع) و حسنین(سلام الله علیهما) است.وی علم بلایا و منایا میدانست.در کوفه از مردم برای مسلم بن عقیل بیعت می گرفت.
-
▫️ شیخ صدوق:« عن عبد اللَّه بن منصور عن جعفر بن محمّد بن عليّ بن الحسين عن أبيه عن جدّه [زين العابدين] عليهم السلام : ثُمَّ بَرَزَ حَبيبُ بنُ مُظَهَّرٍ الأَسَدِيُّ رِضوانُ اللَّهِ عَلَيهِ ، وهُوَ يَقولُ :
أنَا حَبيبٌ وأبي مُظَهَّرُ
لَنَحنُ أزكى مِنكُمُ وأطهَرُ
نَنصُرُ خَيرَ النّاسِ حينَ يُذكَرُ
فَقَتَلَ مِنهُم أحَداً وثَلاثينَ رَجُلاً ، ثُمَّ قُتِلَ رِضوانُ اللَّهِ عَلَيهِ ؛ وی در جنگ چنین رَجزی می خواند»
📕 شیخ صدوق،الامالی،ص160.
+
▫️ لَمّا قُتِلَ حَبيبُ بنُ مُظاهِرٍ هَدَّ ذلِكَ حُسَيناً عليه السلام وقالَ عِندَ ذلِكَ : أحتَسِبُ نَفسي وحُماةَ أصحابي . وقتى حبيب بن مظاهر كشته شد حسين در خود شكست و گفت: «خودم را و محافظ يارانم را پيش خدا ذخيره مىنهم.»
📕تاريخ الطبري : ج 5 ص 439.
➖➖➖
✨ از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (10)
⤴️ ⤴️ #مقتل_وروضه (5)
🔺 عبد الله بن الحسن
➖➖➖
▫️سومین فرزند امام حسن(علیه السلام) عبدالله نام دارد.
-
▫️ طبری مینویسد: «إنَّ شِمرَ بنَ ذِي الجَوشَنِ أقبَلَ فِي الرَّجّالَةِ نَحوَ الحُسَينِ عليه السلام؛ فَأَخَذَ الحُسَينُ عليه السلام يَشُدُّ عَلَيهِم فَيَنكَشِفونَ عَنهُ، ثُمَّ إنَّهُم أحاطوا بِهِ إحاطَةً، وأقبَلَ إلَى الحُسَينِ عليه السلام غُلامٌ مِن أهلِهِ، فَأَخَذَتهُ اُختُهُ زَينَبُ ابنَةُ عَلِيٍّ لِتَحبِسَهُ، فَقالَ لَهَا الحُسَينُ عليه السلام: اِحبِسيهِ، فَأَبَى الغُلامُ وجاءَ يَشتَدُّ إلَى الحُسَينِ عليه السلام، فَقامَ إلى جَنبِهِ . قالَ: وقَد أهوى بَحرُ بنُ كَعبِ بنِ عُبَيدِ اللَّهِ - مِن بَني تَيمِ اللَّهِ بنِ ثَعلَبَةَ بنِ عُكابَةَ - إلَى الحُسَينِ عليه السلام بِالسَّيفِ، فَقالَ الغُلامُ: يَا بنَ الخَبيثَةِ! أتَقتُلُ عَمّي؟ فَضَرَبَهُ بِالسَّيفِ، فَاتَّقاهُ الغُلامُ بِيَدِهِ فَأَطَنَّها إلَّا الجَلدَةَ، فَإِذا يَدُهُ مُعَلَّقَةٌ، فَنادَى الغُلامُ: يا اُمَّتاه. فَأَخَذَهُ الحُسَينُ عليه السلام فَضَمَّهُ إلى صَدرِهِ، وقالَ: يَا بنَ أخي، اِصبِر عَلى ما نَزَلَ بِكَ ، وَاحتَسِب في ذلِكَ الخَيرَ، فَإِنَّ اللَّهَ يُلحِقُكَ بِآبائِكَ الصّالِحينَ؛ بِرَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله وعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ ، وحَمزَةَ وجَعفَرٍ ، وَالحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِم أجمَعينَ .»
📕تاریخ الطبری،ج5،ص450.
+
▫️ عن هشام : قُتِلَ عَبدُ اللَّهِ بنُ الحَسَنِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ - واُمُّهُ اُمُّ وَلَدٍ - قَتَلَهُ حَرمَلَةُ بنُ الكاهِنِ، رَماهُ بِسَهمٍ ؛ حرمله تیری به بدن عبدالله زد،او کشته شد.
📕همان.،ص468.
➖➖➖
✨ از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (11)
⤴️ ⤴️ #زیارت_عاشورا (1)
➖➖➖
▫️زیارت عاشورا،از زیارات مورد اهتمام جامعه شیعی است.در سند آن و توضیح فقراتش صحبت فراوان است. به برخی از نکات سندی و دلالی این حدیث اشاره میشود.
===
1. سند زیارت عاشورا
الف) این روایت پنج سند دارد( عندلیب،میزان تشیع،صص39-45؛ آیت الله سبحانی،رسائل و مقالات،ج3،ص401).یکی از این اسناد صحیح است و سندهای دیگر معتبر است .یا اینکه حداقل تایید آن سند صحیح است. ( عندلیب،میزان تشیع،مقدمه کتاب) .
-
ب) این اسناد زیارت را به امام باقر (علیه السلام) و امام صادق نسبت میدهد. ( شیخ طوسی،مصباح المتهجد،ج2،ص772،شرح زيارة أبي عبد الله ع في يوم عاشوراء من قرب أو بُعْد) . البته برخی این زیارت را حدیث قُدسی می دانند(مسلم داوری،زیارة عاشورا تحفة من السماء،ص102)
+
2. ثواب قرائت
الْمَلَائِكَةِ وَ كَتَبَ اللَّهُ لَكَ مِائَةَ أَلْفِ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كُنْتَ كَمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ ع حَتَّى تُشَارِكَهُمْ فِي دَرَجَاتِهِمْ وَ لَا تُعْرَفُ إِلَّا فِي الشُّهَدَاءِ الَّذِينَ اسْتُشْهِدُوا مَعَهُ وَ كَتَبَ لَكَ ثَوَابَ زِيَارَةِ كُلِّ نَبِيٍّ وَ كُلِّ رَسُولٍ وَ زِيَارَةِ كُلِّ مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ ع مُنْذُ يَوْمَ قُتِلَ .. . ( شیخ طوسی،مصباح المتهجد،ج2،ص773).
+
3. تفاوت برخی نسخه ها
الف) در نسخه ابن قولویه در کامل الزیارة و شیخ طوسی سلام چنین است:«السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَيْن» بر خلاف نسخه ای که الان مشهور شده است.
-
ب) در لعن کردن نیز : « َ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَسْرَجَتْ وَ أَلْجَمَتْ وَ تَهَيَّأَتْ لِقِتَالِك » و : « للَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِي حَارَبَتِ [جَاهَدَتِ] الْحُسَيْن» برخلاف نسخه ای که الان در مفاتیح الجنان هست. همچنین عبارت :اللهم العن اولا و...» در نسخه ابن قولویه نیست.
-
👈 ادامه دارد
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (12)
⤴️ ⤴️ #مقتل_وروضه (6)
🔺 قاسم بن الحسن
➖➖➖
▫️السَّلامُ عَلَى القاسِمِ بنِ الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ ، المَضروبِ عَلى هامَتِهِ ، المَسلوبِ لامَتُهُ ، حينَ نادَى الحُسَينَ عَمَّهُ ، فَجَلا عَلَيهِ عَمُّهُ كَالصَّقرِ ، وهُوَ يَفحَصُ بِرِجلَيهِ التُّرابَ ، وَالحُسَينُ يَقولُ : «بُعداً لِقَومٍ قَتَلوكَ ! ومَن خَصمُهُم يَومَ القِيامَةِ جَدُّكَ وأبوكَ» . ثُمَّ قالَ : «عَزَّ وَاللَّهِ عَلى عَمِّكَ أن تَدعُوَهُ فَلا يُجيبَكَ ، أو أن يُجيبَكَ وأنتَ قَتيلٌ جَديلٌ فَلا يَنفَعَكَ ، هذا وَاللَّهِ يَومٌ كَثُرَ واتِرُهُ وقَلَّ ناصِرُهُ» ، جَعَلَنِيَ اللَّهُ مَعَكُما يَومَ جَمعِكُما ، وبَوَّأَني مُبَوَّأَكُما ، ولَعَنَ اللَّهُ قاتِلَكَ عُمَرَ بنَ سَعدِ بنِ عُروَةَ بنِ نُفَيلٍ الأَزدِيَّ ، وأصلاهُ جَحيماً وأعَدَّ لَهُ عَذاباً أليماً .
📕(زیارت ناحیه مقدسه )
-
▫️ قاسم بن الحسن مادرش کنیزی است با نام نرجس. طبری مقتل ایشانرا چنین نوشته است: «خَرَجَ إلَينا غُلامٌ كَأَنَّ وَجهَهُ شِقَّةُ قَمَرٍ، في يَدِهِ السَّيفُ، عَلَيهِ قَميصٌ وإزارٌ ونَعلانِ قَدِ انقَطَعَ شِسعُ أحَدِهِما - ما أنسى أنَّهَا اليُسرى - فَقالَ لي عَمرُو بنُ سَعدِ بنِ نُفَيلٍ الأَزدِيُّ: وَاللَّهِ لَأَشُدَّنَّ عَلَيهِ! فَقُلتُ لَهُ: سُبحانَ اللَّهِ! وما تُريدُ إلى ذلِكَ؟! يَكفيكَ قَتلُ هؤُلاءِ الَّذينَ تَراهُم قَدِ احتَوَلوهُم. قالَ: فَقالَ: وَاللَّهِ لَأَشُدَّنَّ عَلَيهِ؛ فَشَدَّ عَلَيهِ ، فَما وَلّى حَتّى ضَرَبَ رَأسَهُ بِالسَّيفِ، فَوَقَعَ الغُلامُ لِوَجهِهِ، فَقالَ: يا عَمّاه! قالَ: فَجَلَّى الحُسَينُ عليه السلام كَما يُجَلِّي الصَّقرُ، ثُمَّ شَدَّ شِدَّةَ لَيثٍ غُضُبٍّ، فَضَرَبَ عَمراً بِالسَّيفِ، فَاتَّقاهُ بِالسّاعِدِ، فَأَطَنَّهامِن لَدُنِ المِرفَقِ، فَصاحَ، ثُمَّ تَنَحّى عَنهُ وحَمَلَت خَيلٌ لِأَهلِ الكوفَةِ لِيَستَنقِذوا عَمراً مِن حُسَينٍ عليه السلام، فَاستَقبَلَت عَمراً بِصُدورِها، فَحَرَّكَت حَوافِرَها وجالَتِ الخَيلُ بِفُرسانِها عَلَيهِ فَوَطِئَتهُ حَتّى ماتَ. وَانجَلَتِ الغَبرَةُ، فَإِذا أنَا بِالحُسَينِ عليه السلام قائِمٌ عَلى رَأسِ الغُلامِ، وَالغُلامُ يَفحَصُ بِرِجلَيهِ؛ وحُسَينٌ عليه السلام يَقولُ: بُعداً لِقَومٍ قَتَلوكَ، ومَن خَصمُهُم يَومَ القِيامَةِ فيكَ جَدُّكَ! ثُمَّ قالَ: عَزَّ وَاللَّهِ عَلى عَمِّكَ أن تَدعُوَهُ فَلا يُجيبَكَ ، أو يُجيبَكَ ثُمَّ لا يَنفَعَكَ! صَوتٌ وَاللَّهِ كَثُرَ واتِرُهُ وقَلَّ ناصِرُهُ.»
📕 تاريخ الطبري: ج 5 ص 447.
🔅 تذکر:
💡داستان ازدواج قاسم در منابع و مقاتل معتبر و قدیمی نیست. پس آنرا معتبر نمی دانیم.
💡همچنین آنچه معروف شده است که در شب عاشورا قاسم بن الحسن فرمود« مرگ برایم از عسل شیرن تر است» تنها در کتاب « الهدایة الکبری» حسین بن حمدان خصیبی است. که وی مذهب فاسدی دارد و متفرد است. در نتیجه این نقل نیز معتبر نیست.
➖➖➖
✨ از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (13)
⤴️ ⤴️ #مقتل_وروضه (7)
🔺 علی اکبر
➖➖➖
▫️السَّلامُ عَلَيكَ يا أوَّلَ قَتيلٍ مِن نَسلِ خَيرِ سَليلٍ مِن سُلالَةِ إبراهيمَ الخَليلِ ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيكَ وعَلى أبيكَ ،
-
▫️ مادرش لیلی نام دارد.لیلی دختر ميمونة بنت أبي سفيان،است. معاویه در عظمت علی اکبر گفت:سزاوارترین مردم به خلافت اوست (مقاتل الطالبیین،ص52) .به دلیل خویشاوندی او با یزید (پسر عمه و پسر دائی) آن ملعون برای ایشان امان نامه فرستاد.
-
▫️ وقتی به میدان رفت،امام حسین(علیه السلام) فرمود:«اللَّهُمَّ اشهَد عَلى هؤُلاءِ القَومِ، فَقَد بَرَزَ إلَيهِم غُلامٌ أشبَهُ النّاسِ خَلقاً وخُلُقاً ومَنطِقاً بِرَسولِكَ مُحَمّدٍ صلى اللَّه عليه وآله ، كُنّا إذَا اشتَقنا إلى وَجهِ رَسولِكَ نَظَرنا إلى وَجهِهِ »
-
▫️ در ابتدای نبردش چنین رجزی خواند:
أَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِي نَحْنُ وَ بَيْتِ اللَّهِ أَوْلَى بِالنَّبِي
تَاللَّهِ لَا يَحْكُمُ فِينَا ابْنُ الدَّعِي أَضْرِبُ بِالسَّيْفِ أُحَامِي عَنْ أَبِي
ضَرْبَ غُلَامٍ هَاشِمِيٍّ قُرَشِي.
-
▫️ مرَّةُ بنُ مُنقِذِ بنِ النُّعمانِ العَبدِيُّ ابتدا با نیزه به وی زد.سپس بقیه آمدند با شمشیر تکه تکهاش کردند.
📕تاريخ الطبري: ج 5 ص 446،
-
▫️ امام صادق(ع) در زیات نامه ایشان فرمودند: «بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي مِنْ مَذْبُوحٍ وَ مَقْتُولٍ مِنْ غَيْرِ جُرْمٍ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي دَمَكَ الْمُرْتَقَى بِهِ إِلَى حَبِيبِ اللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي مِنْ مُقَدَّمٍ بَيْنَ يَدِي أَبِيكَ يَحْتَسِبُكَ وَ يَبْكِي عَلَيْكَ مُحْتَرِقاً عَلَيْكَ قَلْبُهُ يَرْفَعُ دَمَكَ بِكَفِّهِ إِلَى أَعْنَانِ السَّمَاءِ- لَا يَرْجِعُ مِنْهُ قَطْرَةٌ وَ لَا تَسْكُنُ عَلَيْكَ مِنْ أَبِيكَ زَفْرَة؛ امام حسین خون علی اکبر را در دست ریخت و انرا به آسمان پاشید . و در غم فرزندش «زفرة» داشت. «زَفْره» یعنی تمام وجود او آتش گرفته است.»
👈👈 دقت شود چند روضه ذیل در منابع و مقاتل معتبر نیست:
1.به احتضار رفتن امام حسین(ع) کنار بدن علی اکبر.
2. مانع شدن زنان در خیمه ها از آمدن وی برای جنگ.
3. اگرچه در مقاتل معتبر سخن از آمدن زینب(س) در کنار بدن علی اکبر آمده است. اما آنچه معالی السبطین و برخی منابع دیگر از انگیزه این عمل حضرت زینب(س) آوردهاند،صحیح نیست. چه آنکه این مولفان نوشتهاند: زینب (س) آمد و خود را روی بدن علی انداخت؛ تا اینکه امام حسین(ع) جان ندهد.
➖➖➖
✨ از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (14)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 شاملو: روضه ابوالفضل دروغ شیخ عباس قمی است و از شاهنامه گرفته شده است.
➖➖➖
👇پاسخ این شبهه در فرسته بعدی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (14)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 شاملو: روضه ابوالفضل دروغ شیخ عباس قمی است و از شاهنامه گرفته شده است. (فرسته دوم)
➖➖➖
💡جواب:
1.فردوسی چه گفته است
گرامی پسر جاماسب وقتی به نبرد رفت و درفش از دست ایرانیان بیرون شد و بر زمین افتاد، گرامی درفش را برداشت اما تورانیان دست او را بریدند و او درفش را به دندان گرفت و با دست دیگر جنگید تا کشته شد:
💧 ز هر سو به گِردش همی تاختند
به شمشیر دستش بینداختند
درفش فریدون به دندان گرفت
همی زد به یک دست، گُرز ای شگفت!
+
2. شاملو کیست:
شاملو ،نوپرداز مشهور معاصر،با نوع شاعران کشورمان (حتی با نیما) در تعریف شعر و شاعری و لوزم رعایت وزن(حتی اوزان نیمایی) تضادی بنیادین داردو با حذف نام کسانی چون نظامی از لیست شاعران!اصولا مقوله وزن و قافیه بندی را بر دست و پای شاعر ،و مخرب بودن موضوع و مضمون اصلی شعر می داند!( بوسه بر خاک پی حیدر،ص271). او در 1320 شیفته نازیها بود. (عبدالعلی دست غیب،نقد آثار شاملو،ص11)
▫️البته وی تحت تاثیر نیما یوشیج است .نیما به ویژه در نیمه اول عمرش به فرهنگ غرب به ویژه فرانسه و بریدگی و بیزاریش از فرهنگ اسلامی ایران. چنانکه همو،در شعر مشهور «افسانه»اش صراحتا به انکار معاد برخاسته: خنده زد عقل زیرک بر این حرف/ کر پس از این جهان هم جهانی است. ( بوسه بر خاک پی حیدر،ص735)
+
3. آیا همه تاریخ دروغ است
دکتر مهاجرانی می نویسد:« شاملو شاعری بزرگ است.البته سرگشته ای بزرگ» (مهاجرانی،گزند باد،ص16).
« آیا هرچه در تاریخ است دروغ است جای چند پرسش خالی است:
1.آیا هرچه به نام یا عنوان تاریخ در دست است،دروغ و یاوه است؟
2.آیا همه تواریخی که دروغ و یاوهاند،همه مطالبشان اینگونه است یا بعضی قسمتهایشان؟
3.اگرچنین است چگونه شاملو توانسته چهره روشن،مردمی و انقلابی ضحاک را از درون تاریخ و اساطیر کشف کند و تباهی و خبث کاوه را نشان دهد
براستی طبری و ابن مسکویه و بیهقی و دینوری ...همه چاپلوسان و متملقان درباری بودهاند و هرچه گفته اند به جز یک مشت دروغ و یاوه نیست .این داوری و اینگونه مطلق گویی نتیجه طبیعی کم دانشی است.تردیدی نیست که کسی انتظار نداشته و ندارد که شاملو منتقد و صاحب نظر در تاریخ باشد،اما توقع میرود در حوزه ای که کم می داند،مطلق نگوید. ....در بند 21 خلاصه سخنش آمده «خطر کم دانستن از خطر ندانستن بسیار بیشتر است.» (مهاجرانی،گزند باد،ص21-23)
+
4. قطع دو دست حضرت عباس
شیخ صدوق(م 381ق) حدیثی را از امام سجاد نقل کرده است که امام(ع) فرمودند:« ....رَحِمَ اللَّهُ العَبّاسَ! فَلَقَد آثَرَ وأبلى وفَدى أخاهُ بِنَفسِهِ حَتّى قُطِعَت يَداهُ، فَأَبدَلَهُ اللَّهُ عزّ وجلّ بِهِما جَناحَينِ يَطيرُ بِهِما مَعَ المَلائِكَةِ فِي الجَنَّةِ ، كَما جَعَلَ لِجَعفَرِ بنِ أبي طالِبٍ، وإنَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللَّهِ تَبارَكَ وتَعالى مَنزِلَةً يَغبِطُهُ بِها جَميعُ الشُّهَداءِ يَومَ القِيامَةِ .؛ خدا عمویم عباس را رحمت کند. که دو دستش قطع شد و خدا عوض آن در بهشت دو بال به او خواهد داد» [ الأمالي للصدوق: ص 547 ح 731،]
-
قاضی نعمان مغربی (متوفای ۳۶۳ ق)، «فَثَمَّ قَبرُهُ، وقَطَعوا يَومَئِذٍ يَدَيهِ ورِجلَيهِ ؛دو دست و پاهایش را قطع کردند» [قاضی نعمان،المناقب و المثالب،ص310)
⤴️به راستی چگونه می توان پذیرفت این روضه حضرت عباس را شیعیان از شاهنامه گرفتهاند؛ چه مضحک. فردوسی متوفای 411 ق و این دو سند از جدا شدن دستان حضرت عباس قبل از او نگارش شده است.
-
🔥شاملو (علیه مایستحقه) چرا این احتمال را نمیدهد که فردوسی این داستان شیعی را در مورد ایرانیان باستان ساخته باشد . کما اینکه در مواردی وی چنین کرده است.
نمونه:
🔹فردوسی،ابتدای جنگ بزرگ کیخسرو با افراسیاب، در مدح محمود غزنوی گوید: « پس لشگرش هفتصد ژندهپیل•••••خدای جهان یارش و جبرئیل»
که برگرفته از آیه شریفه «فان الله هو مولاه و جبریل»است.
🔹یا در بیت زیر که در مقدمه داستان بیژن و منیژه آمده: «گهی میگسارید و گه چنگ ساخت•••••تو گفتی که هاروت نیرنگ ساخت» پیداست که اشارت به آیه شریفه «... و لکن الشیاطین کفروا یعلمون الناس السحر و ما انزل علی الملکین ببابل هاروت و ماروت...» دارد.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (15)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 الهی قمشهای:شمر قاتل امام حسین(ع) به شفاعت ایشان وارد بهشت خواهد شد.
➖➖➖
👇پاسخ این شبهه در فرسته بعدی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water