🔺 #سجاده_نشین_با_وقار (شرحی بر مجالس سبعه مولوی) 08
⤴️مجلس اول (7)
〰️〰️〰️
جلال الدین ، در قسمتهای پایانی مجلس اول ادعاهای محتلفی دارد که سنی بودن وی بیشتر نمایان میشود. همچنین عدم ضبط وی در ارائه احادیث نیز هویداست. آن موارد عبارتند از :
🕳🕳🕳
1. وی می نویسد:
قال النبی : «من تاب الله قبل الغرغرة تاب الله علیه؛کسیکه پیش از غرغره (= قبل از مرگ) توبه کند،خدا توبهاش را پذیراست» ( مجالس سبعه،ص53)
این حدیث در منابع سنیان هست و ضبط درست و دقیقش نیز چنین است : «من تاب إلى الله قبل أن يُغرغر، قبل الله منه » که همین حدیث را مولوی اشتباه قرائت کرده است.
+
2.در ادامه ارادتش را به صحابه نشان میدهد و آنان را «صحابه پاک ( همان،ص55) » می نامد. قبلا توضیح داده شده است همچنین در ادامه نیز خواهد امد این نگره سنیانی چون مولوی به اصحاب پیامبر آمیخته به تناقض و غلو است. چگونه می توان همه صحابه را پاک دانست که برخی قاتل و برخی مقتول هستند. ابن ملجم مرادی و علی ع هر دو صحابیاند، یعنی هر دو پاک هستند؟
+
3. وی بسان بسیاری از همفکرانش متکلمین را باور ندارد و معتقد است علم کلام برای فرد بی فایده است و «صحبت انسان کامل باعث حل شدن و اعتفاد میشود » چون: « سخن مغز مغز است نه سخن پوست پوست ! » (همان،ص55)
این اعتقاد را مقایسه کنید با روش اهل بیت ع در استفاده از علم کلام و سفارشات فراوان ایشان به این علم شریف.
+
4.وی درباره حملههاس شیطان مدعی است روزانه سیصد مرتبه به انسان حمله میکنند. (همان،ص57.) با جستجویی که صورت گرفت دلیل دینی بر این ادعا نیافتم. شما اگر بر این مدعی دلیلی یافتید،خبر دهید.
+
5. وی درباره وجه تسمیه حضرت نوح به "نوح " مدعی است، او به امتش گفت: بسم الله بگویید. آنان نگفتند،وی شروع به گریستن کرد گفت: 👈 من به جای شما گریه و نوحه میکنم 👉🏻 بدین علت به ایشان نوح گفته شد. (همان،ص59.)
روایات شیعه و سنی درباره وجه تسمیه حضرت نوح به این نام بررسی شد. آنچه بین دو نشانک از سخن جلال الدین رومی آمد در هیچ کدام از منابع شیعه و سنی نبود.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
خدای درون.mp3
10.03M
📌 #نقد_و_نظر 6️⃣
🔰 نقدی بر سخنان دکتر هادی وکیلی درباره دینی بودن خدای درون.
🕳🕳🕳
خلاصه: دکتر وکیلی از اساتید مطرح حوزه معنویتهای جدید معتقدند، از خدای درون میتوان دفاع نمود و انرا دینی دانست./ آیه : اقرب الیه من حبل الورید، حدیث: عند المنکسرة القلوب و العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة از جمله دلایل دینی است./ آیه قران اشاره به احاطه علمی خدا دارد . آن دو سخن عربی نیز از جعلیات صوفیان است و در منابع معتبر حدیثی شیعه و سنی نیست و برخی رجالیان بزرگ سنی چون ملاعلی قاری آنرا از موضوعات میدانند. مرحوم قزوینی در حاشیه قوانین الاصول نیز تبیین خوبی از این سخن عربی دارد.
〰️〰️〰️
دریافت صوت کامل استاد وکیلی.
#خدای_درون
#معنویت
🔻کانال عصر آب 👇
╔═🍃🌸════╗
@Age_of_water
╚════🌸🍃═╝
#رد_عینیت_با_معصومان 0️⃣1️⃣
#شبهات_جریان_غفاری
⏏️ غفاری،احادیث طینت را قبول دارد.بر اساس همین احادیث نیز نگرهی رسیدن به مقامات معنوی معصومان صحیح نیست و توهمی از سوی او و مریدانش میباشد.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
عصر آب
📌 #نقد_و_نظر 6️⃣ 🔰 نقدی بر سخنان دکتر هادی وکیلی درباره دینی بودن خدای درون. 🕳🕳🕳 خلاصه: دکتر وکیلی
#خدای_درون
⚪️ سوال: آیا می توان پذیرفت آیه: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» تاییدی بر خدای درون است.؟
➖➖➖
🔹 جواب: آنچه در معنویتهای جدید درباره خدای درون و بیرون ذکر میشود.برگرفته از تفکر اومانیستی و انسان خدایی این ملحدان معنوی است. و هیچ ربطی به آیه کریمه ندارد.
زیرا:
✨خداوند در این آیه می گوید: راه و چاه را به انسان نشان داد، همانگونه كه در آيه 10 سوره بلد آمده است « وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ؛ ما انسان را به خير و شر هدايت كرديم». امام صادق(ع) فرمودند:... فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها قَالَ مَعْرِفَهًْ الْحَقِّ مِنَ الْبَاطِل؛- فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها؛.. آشنا بهحقیقت هست و از باطل تمیز میدهد». ( بحارالأنوار، ج۲۴، ص۷۲/ )
به تعبير ديگر: خداوند آن چنان قدرت تشخيص و عقل و و جدان بيدار، به او داده كه" فجور" و" تقوى" را از طريق" عقل" و" فطرت" در مىيابد. و لذا بعضى گفتهاند اين آيه در حقيقت اشاره به مساله" حسن و قبح عقلى" است كه خداوند توانايى درك آن را به انسانها داده است. (محمد حسن آل یسین،اصول الدین،ص165)
____
▫️ به عقیده برخی از متفکرین این آیه و برخی آیات نافی جبر هستند (سبحانی،الإلهيات على هدى الكتاب و السنة و العقل، ج2،ص356)
▫️ برخی نیز از این آیه بحث وجدان اخلاقی را توضیح میدهند. آیت الله ریشهری می نویسد: « اين احساس و الهام، اساسىترين بخش هديه معرفتى خداوند متعال به انسان است. در متون اسلامى، مبدأ اين شعور مرموز كه احساس ارزشهاى اخلاقى را در انسان به وجود مىآورد، «عقل» ناميده مىشود. از اين رو، همه ارزشهاى اخلاقى، جنود عقل، و همه ضدّ ارزشها، جنود جهل شمرده مىشوند.» (دانشنامه عقايد اسلامى، ج1،ص180)
▫️ ابن قيم جوزيه از بزرگان سلفی می نویسد: « فأخبر أنه سوى النفس كما أخبر أنه سوى البدن في قوله: الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ فهو سبحانه سوى نفس الإنسان، كما سوى بدنه، بل سوى بدنه» (الروح،ص63).
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
#یاد_داشت 1️⃣4️⃣
#مناسبتی
#اعتقادی
📝📝 موضوع: چله کلیمی
⏬⏬⏬
🔺چندی است با شروع ماه ذیقعده، «چله کلیمیِ» یا «اربعین موسوی» تبلیغ میشود. مبلغان این چله به مشتاقان سلوک، بشارت موقعیتی ممتاز برای خودسازی را داده که زمان تحققش را از اول ماه ذیقعده تا دهم ذیحجه میدانند. بهاختصار به منبع چلهنشینی و اربعین موسوی در تصوف و عرفان اشاره میشود.
➖〰️
▫️بنا بر اذعان اهل تصوف و عرفان چلهنشینی از استحسانات خودشان است. کاشانی (735 ق) مینویسد: «مراد از استحسان استحباب امرى و اختيار رسمى است كه متصوّفه آنرا به اجتهاد خود وضع كردهاند، از جهت صلاح حال طالبان، بیآنکه دليلى واضح و برهانى لايح از سنّت بر آن شاهد بود، مانند ... نشستن در چلّه و غير آن، هرچند آن اختيار از تشبّث و تمسّك بسنّتى خالى نبود.» (کاشانی، مصباح الهداية و مفتاح الكفاية، ص 146)
استاد رمضانی در توضیح «مستحسنات» توضیح میدهند که این کلمه یعنی بدعت؛ و البته بدعت را تقسیم میکنند و باور دارند هر بدعتی گمراهی نیست. ایشان مینویسد: «اگرچه خصوص ِ هیچیک از مستحسنات [مثل چله کلیمیِ] درآیات قرآن و روایات معتبر، دستور شرعی وجود ندارد، با توجه به منافع و مصالح هر یک میتوان آنها را در عموم کارهایی داخل کرد که خدا و رسول به آنها فراخواندهاند» (رمضانی، مستحسنات عرفانی: بدعت هدایت یا بدعت ضلالت؟ دو فصلنامه حکمت اسرا، سال هشتم،1395، ص 10).
.
▫️یکی از دلایل این بدعت مستحسن، اربعین میقات جناب موسی است*. هجویری (465 ق) از اَعلام این طایفه مینویسد: «اصل چله ايشان تعلّق به حال موسى عم دارد» (هجویری، کشفالمحجوب، ص 417). علاءالدوله سمنانی یکی دیگر از مفاخر تصوف در عظمت این چلهنشینی و حصول حالات معنویاش نوشته است. «و دخلت الخلوت فی الاربعین الموسوی غرة ذی القعده سنة ...» (سمنانی، العروة لاهل الخلوة و الجَلوة، ص 512) سهروردی مقتول در (623 ق) علم به حقیقت این امر را اختصاص به انبیاء یا فردی که خداوند آنرا آگاه کند میداند. «و لا يطلع أحد على حقيقة ذلك إلا الأنبياء إذا عرفهم الحق ذلك، أو من يخصه اللّه تعالى بتعريف ذلك من غير الأنبياء.». (عوارف المعارف، ج 1، ص 228)
.
▫️لیکن در مهد زایش چلهنشینی چند شرط برای کمال آن ذکرشده است. شرط مهمش دوری از خلق است. (کاشانی، مصباح الهدایة، ص 163) همچنین: «جمله را چِل شب نه خور بود و نه خواب// هم چو شب چل روز نه نان و نه آب» (شبستری، منطقالطیر)،؛ و در خانقاه با آداب خاصی انجام میشده است. (کیانی، تاریخ خانقاه در ایران، ص 419 و 423).
.
▫️ البته این امر در بین متصوفه مخالفانی نیز داشته است. شمس مینویسد: «این چله داران متابع موسی شدند، چو از متابعت محمد مزه نیافتند» (مقالات شمس، تصحیح موحد، ص 171) جلال الدین بلخی نیز میخواهد بهجای خلوتنشینی در نزد او حاضر شوند: «سى پاره بكف در چله شدى/ سى پاره منم ترك چله كن» افلاکی نیز گزارش میدهد وقتی سلطان ولد از پدرش مولوی تقاضای چلهنشینی میکند، ملای رومی به او گفت: «...محمّديان را خلوت و چلّه نيست و در دين ما بدعتست، امّا در شريعت موسى و عيسى عليهما السّلام ايشان را بوده است»، (مناقب العارفین، ج 2، ص 793).
➖〰️
💡نتیجه:
1.اربعین موسوی یا چله کلیمیِ یکی از مستحسنات - به تعبیر استاد رمضانی بدعت نیکوی- صوفیان بوده است.
2.هیچ نص مأثور به خصوصِ چله کلیمیِ در منابع امامیه نیست.
3.دلیل دانشیان امامی که این عمل را ترویج میدهند، کلیاتی است چون: نیکو بودن تقوا و مناجات با خداوند، جایگاه عدد چهل؛ اختصاصی نبودن اربعین میقات حضرت موسی به ایشان و تجربه پرورشیافتگان مکتب تصوف و عرفان است.
4. به نظر میرسد استفسارِ این مسئله از مراجع تقلید بر مقلدان راهگشاست. آیتالله جوادی آملی از مراجع معاصر چنین عملی را جایز میداند. که مقلدان ایشان می توانند به نظر معظم له عمل کنند.
👈 نظر بقیه مراجع در این زمینه را نمیدانم.
➖➖➖
پینوشت:
* در آیه 142 سوره اعراف، سخن از چهل شب میقات حضرت موسی شده است. در ذیل این آیه چند روایت در منابع روایی شیعه داریم که این چهل روز ماه ذیقعده و ده روز ابتدایی ذیحجه بوده است. علاوه بر ما در منابع متصوفه نیز به این مطلب اشارهشده است. یحیی باخرزی مینویسد: «... و آن ثلاثين ماه ذوالقعده است و عشر ديگر دهه ذىالحجه»، (أوراد الأحباب و فصوص الآداب، ص 291)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#خبر.
روز گذشته استاد کاشانی از دانشیان مطرح در مسیحیت پژوهی مطالب خوبی بیان کرد. ایشان علت گرایش مردم ایران به مسیحیت تبشیری را در چهار امر میدانست که دقیقا این چهار علت برای گرایش به مدعیان معنویت نیز هست.
1. آرامش: با توجه به هجمه گسترده دشمنان ، جامعه ایرانی آرامش ندارد. و این گروهها مدعی دادن آرامش به مخاطبان هستند.
2.شادی: میگویند اسلام دین غم است. و در مکتب ما شما انسان شادی خواهید بود.
3.امید: ادعا دارند جامعه ایرانی نامید است. لذا این جمعیتها با روشهایی در روح امید می دمند تا مخاطب به این نتیجه برسد اسلام و تشیع مساوی نامیدی است و این مرامها باعث امید هستند.
4. استفاده از کارهای خارق العاده: آنها کارهایی مافوق طبیعی میکنند. و مخاطب ایرانی فکر می کند هرکسی چنین رفتاری داشت،ولی خداست و جذب انها میشوند.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #نقد_و_نظر 7️⃣
🔰 نقدی بر سخنان حجه الاسلام #وکیلی از مدافعان مکتب #تصوف
⭕️ قسمت اول
🕳🕳🕳
خلاصه:
استاد #وکیلی مدعی است: هم از منظر تاریخی و هم از منظر شهودی مولوی شیعه است. او از مرحوم قاضی نقل میکند که ایشان گفته بود: رسیدن به مقامات بلند عرفانی فقط با شرط پذیرش ولایت امام علی علیه السلام ممکن است.
+
یکی از شاگردان آیت الله بهجت از ایشان نقل می کند که بهجت عارفان در شهودی وی را در قالب یک سنی دیده است. او مدعی است که مرحوم آ بهجت گفته بود می توان به مقامات بلند توحیدی رسید ولی ولایت علی علیه السلام را نداشت.
〰️〰️〰️
🔻کانال عصر آب 👇
╔═🍃🌸════╗
@Age_of_water
╚════🌸🍃═╝
هدایت شده از عصر آب
⭕️ سوال: چرا عرفان حلقه در بین برخی هنوز جایگاه دارد؟
🚫طاهری گوید: « « تجربه اثبات می کنه که اندیشه های غلط و آموزه های پوج یا مغایر با ادب و فرهنگ سریعتر از افکار و آموزه های مفید و سالم در ذهن انسان رسوخ می کنه. ». (طاهری،بینش انسان،ص119)
#عرفان_حلقه #کشف_رمز
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#ملت_عشق ( داستانهایی از صوفیان). 05
▫️ این قسمت: یوسف الرازی
〰️〰️
▫️ابو يعقوب يوسف بن حسين رازى : بديع عصر و رفيع قدر است. ( هجویری، کشف المحجوب،ص 171.)
+
شیروانی می نویسد: « مردمان را به خود میشورانيد و قبول ايشان را به خويشتن تباه میگردانيد خود را از انظار مردم ساقط میساخت و خلق را در تردد مىانداخت» ( شیروانی،ریاض السیاحة،ج1،ص692.)
☝ یعنی کاری می کرد تا مردم ملامتش کنند.
+
ابن رزوبهان وی را شاگرد ذوالنون می داند که از او سخنانی نقل کرده است. مثلا: روزی در مصر در کلاس ذوالنون هفتاد هزار حاضر بودند، او از محبت گفت یازده نفر مردند! سپس از مردی سخن می گوید که 60 سال روزه بود که فقط با قشر باقالا افطار میکرد ( بقلی شیرازی،عبهر العاشقین،ص54)
+
ابی نعیم هم نقل میکند وی از خواندن قران نمیگریست لیکن از شنیدن اشعار اشکش تا روی محاسنش روان میشد .
==
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏏️ #عرشیانی_شو ( نقد و بررسی افکار و ادعاهای سید محمد عرشیانفر)
🔰 شخصیت شناسی 01
از محمد کهنگی تا محمد عرشینانفر. از معاونت فرهنگی بیمه آسیا تا استاد موفقیت. از دوران طلبگی تا شاگردی شیادی به نام عباسمنش.
#معنویت #عرشیان
#عرفان
🖌 پادکست شماره 1
🌹اگه این صوت برای شما مفید بوده، پس برای دیگران هم مفیده، براشون بفرست🌹
🔻کانال عصر آب 👇
╔═🍃🌸════╗
@Age_of_water
╚════🌸🍃═╝
#رد_عینیت_با_معصومان 1️⃣1️⃣
#شبهات_جریان_غفاری
⏏️ عالمان مذهب شیعه نیز نگره رسیدن به مقامات معصومان را باور ندارند. شیخ عباس قمی ، معتقد است امیر المومنین ع طلا هستند و بقیه مثل خاک. لذا خاک کجا و طلا کجا.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#رد_عینیت_با_معصومان 2️⃣1️⃣
#شبهات_جریان_غفاری
⏏️ عالمان مذهب شیعه نیز نگره رسیدن به مقامات معصومان را باور ندارند. علامه امینی معتقده است: در نظر شیعه معصومان با غیر معصومان مساوی نیستند.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 به مناسبت سالروز شهادت دکتر چمران
〰️〰️〰️
امام خمینی :
«چمران عزيز با عقيده پاك خالص غير وابسته به دستجات و گروههاى سياسى و عقيده به هدف بزرگ الهى، جهاد را در راه آن از آغاز زندگى شروع و با آن ختم كرد. ...هنر آن است كه بىهياهوهاى سياسى و خودنماييهاى شيطانى براى خدا به جهاد برخيزد و خود را فداى هدف كند نه هوى، و اين هنر مردان خداست. او در پيشگاه خداى بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و يادش بخير. » ( صحيفه امام، ج14،ص479)
و:
«چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا كرد و در اين دنيا شرف را بيمه كرد و در آن دنيا هم رحمت خدا را بيمه كرد؛ ما و شما هم خواهيم رفت. مثل چمران بميريد» ( همان،ص491)
➖➖➖
مقام معظم رهبری :
▫️«... رفت آنجا و تفنگ دستش گرفت. بعد معلوم شد كه نگاه سیاسی و فهم سیاسی👈 و آن چراغ مهشكنِ دوران فتنه را هم دارد. » ( ۱۳۸۹/۰۴/۰۲ بیانات در دیدار اعضای بسیجی هیأت علمی دانشگاهها )
و:
«دل باصفائی داشت؛ عرفان نظری نخوانده بود؛ شاید در هیچ مسلك توحیدی و سلوك عملی هم پیش كسی آموزش ندیده بود، اما دل، دل خداجو بود؛ دل باصفا، خداجو، اهل مناجات، اهل معنا.» (همان)
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
نشست غدیر 2.mp3
8.29M
نشست غدیر (2)
______
| خلاصه :
1. بازخوانی روایات تفسیر عیاشی در ذیل آیه 67 سوره مائده. گزارشی از زید بن ارقم و نقشه سه نفر در تقابل با غدیر خم.
2. فهم حاضران در صحنه غدیر، امامت بوده است نه محبت.
3. پیامبر ص ترسیده بودند ، و متعلَق ترس ایشان در حجة الوداع مردم بودند.
4. بنابر نظر شیعه، حاضران در غدیر 10 هزار نفر بودند . نقل 120 هزار نفر نگره سنیان بوده است.
5. هوا در آن روز گرم بوده است.
6. چرا به فاصله کوتاهی پس از غدیر ، کسی به سبب این فضیلت ،امام علی ع را یاری نکرد؟ دروغ اهل سقیفه که " نبوت و خلافت در یکجا جمع نمیشود " از جمله مهمترین دلایل سکوت جامعه بود.|
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
غدیر در نهج البلاغه .2.mp3
5.37M
📌غدیر در نهج البلاغه 2.
—=—
خلاصه:
1.امامت بر اساس نص،آموزهی مهم غدیر است.
2. امامت در نهج البلاغه نیز بر اساس نص است. علاوه بر آن ، بنابر خطبه: 2، 144، 4، 87، 97، 153 و 192 کسی نمی تواند صاحب مقام امامت شود.
3. بر اساس نامه 67، نیابت فقیه از امام در عهد و روزگار امام علی ع بوده است.
4. این نائب الامام، ویژگیهای امام را ندارد. و بنابر سخن آیت الله جوادی آملی ولایتش در : فتوا دادن،
قضاوت و امور حسبیه است.
5. هر فردی که شئون امام معصوم را برای نائب الامام قرار دهد، سخنش قابل پذیرش نیست.
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
📌 شهید شیر محمد طاطار، ابتدا سنی بود و بعد شیعه شد.نهایت به دست وهابیت به شهادت رسید. به ابتکار وی در سال 81 ش دهه ولایت و امامت را از قربان تا غدیر برگزار شد.
⬆️ شادی روحش صلواتی بفرستید.
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
نشست سوم.mp3
8.86M
نشست غدیر (3)
______
| خلاصه :
1.«مَنْ لَمْ يَعْرِفْ أَمْرَنَا مِنَ الْقُرْآنِ، لَمْ يَتَنَكَّبِ الْفِتَنَ».
2. بررسی آیه سوم مائده با چند نکته:
"الیوم" در آیه شش ویژگی دارد./ به صورت جمله معترضه آمده است./ ربطی به احکام ندارد.زیرا: نه آخرین احکام است و نه اهمیت بالایی دارد. / مصداق "الیوم" روز عرفه و روز غدیر است / این "الیوم" عرفه نیست چون روایاتش ضعیف است و هم با محاسابت ریاضی غدیر ثابت میشه نه عرفه./ منظور از کافران ،منافقین هستند. / اگر معترضه بودن این جمله را قبول نکنیم و معتقد باشیم آیه یکپارچه نازل شده باز مدعی شیعه اثبات میشود.
—=—
بررسی آیات اول سوره معارج:
این آیه در مورد حارث بن نعمان فهری و 12 نفر است./ عذاب نازل شده بر آن به واسطه خوردن سنگی بر سرشان و آمدن صاعقه از آسمان بوده است. / اینها مرتد و کافر شدند / قبلا نیز افرادی در مکه و مدینه به نفرین پیامبر دچار عذاب شده بودند. مثل حکم بن العاص
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺فرازی از زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام. در پاسخ به ادعای غفاری
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#یاد_داشت 3️⃣6️⃣
#تحلیل
#تاریخ
📝📝 موضوع: نتیجه مولی بودن امیر المومنین علیه السلام
➖➖➖
1. خاصه و عامه گزارش دادهاند که رسول الله ص فرمود: هرکسی من مولای اویم علی ع مولای اوست. کلمه" ف "در "فمن" مفید تفریع است . "من" در این عبارت نیز از ادات شرط است. "کنت" فعل ماضی است ولی چون ادات شرط بر سرش آمده است،معنای حال یا استقبال میدهد. یعنی: پس هرکسی مولایش منم چه الان و چه در آینده . به عبارت دیگر : "من" افاده عموم افراد می کند. و "کنت" مفید عموم زمانی است. "مولاه" مصدر میمی است. "فهذا" جزای شرط است. و "هذا" که اسم اشاره است، توجه می دهد که منظور ما یک علی ع بیشتر نیست که در صحنه غدیر حضور داشته است.
💧💦
2. پیامبر ص بدون هیچ قیدی و شرطی مولی بودنشان را برای وصی خودش قرار داد. یعنی:
پس از غدیر تمام شئون مولی بودن پیامبر ص برای امیر المومنین ع نیز هست.
مثل:
✨چون قرآن مهیمن بر همه کتابهای مقدس است ( مائده/48.) و رسول الله ص خاتم همه انبیاء و رسولان الهی است (احزاب/40) پس مولیی همه انبیاء الهی است. حال وصی وی نیز همینگونه است.
✨ رسول الله ص مُستَغفِر است.(نساء /64.) و برای هرکسی طلب بخشش کناد، خدا آن بنده گنهکار را می بخشد. حال وزیر و جانشینش هم چون مقام مولی بودن را داراست، مُستَغفِر امت است.
✨رسول الله ص انسانها را غَنی و بی نیاز میکند.(توبه/74) . امیر بیان ع نیز چون مثل رسول الله ص مولی شد، مُغنی فقراء است.
✨ وقتی رسول الله ص صاحب " خُلق عظیم" است، مولای ما نیز که جانشین رسول الله ص است چنین مقامی دارد.
✨ پیامبر خدا ص فاروق بهشت و دوزخ است. ( صف/10 و11 ) . خلیفه ایشان که مولی بودنش در غدیر اعلان شد، هم ، فاروق است.
✨وقتی حضرت عیسی ( مائده/110.) و آصف بن برخیا ( نمل/40.) دارای ولایت تکوینی اند. رسول الله ص و خَلَفِ صالِحش علی ع نیز چنین مقامی را داراست.
و...
⭕️ در یک کلام هرچه درباره رسول الله ص در اسلام وجود دارد، به جز نبوت برای وزیر و خلیفه ایشان حضرت علی ع نیز هست چون به واسطه غدیر مولی شدند.
💧💦
در نتیجه :
👈غالیان منحرفاند چون ولایت و غدیر را انکار کرده و نبوت که اختصاص به رسول الله ص دارد را به امام علی ع نسبت داده اند.
+
👈 صوفیان سنی نیز راه انحرافی دارند که ولایت نوعیه را ترویج دادهاند. با اینکه اقطابشان گرفتار انواع و اقسام انحراف عقیدتی و عملی بوده و هستند،آنان را صاحب مقام "ولی " و "مولی " دانستهاند.
+
👈 متصوفه شیعی، اگرچه به خاطر فضای تربیتی که داشتهاند "مولی " بودن علی ع را به نحو کامل و درست باور دارند. ولی به جهت پذیرش مبانی صوفیان سنی، گاهی سخنانی دارند که همان گفتمان سنی است درباب "مولی " منتهی با ادبیات شیعی.
+
👈 چه دوراند شیعیان دگر اندیشی - چون : ا.خ ، ش.س، ح،ق و محسن .ک - با این همه اسناد معتبر یا اساس ولایت را خرافه دانسته یا تفسیری هماهنگ با مکتب سقیفه ارائه کرده و نهایتا مولی بودن امامِ غدیر را به یک دانشمندان خوب تقلیل دادهاند.
+
👈 همچنین برخی دوستان عزیز که برداشتی غلط از وحدت امت اسلامی دارند. ناخواسته سخنان و فِرِستههای مجازیشان در صدد تهی کردن گفتمان غدیر از معنای شیعیاش که همان قرائت اسلام ناب است ، شده اند. تبلور این نگره غلط در سخنان مرتضی .ا نمایان است که محاربان به امام علی ع را پیشگام اسلام دانسته است.او با صراحت می گوید: پیامبر ص و هیچ فردی مقدس نیست . حتی حاج قاسم عزیز را به خاطر کشتن تکفیریان مرید سقیفه تخطئه میکند.
این جماعت توجه ندارند شیعیان در همه زمینه های اعقتادی و عملی با سایر مکاتب اسلامی اختلاف دارند .از توحید تا معاد تا جزئیات احکام شرعی . البته نزاع ندارند و وحدت به معنای درستش را قبول دارند.
کوتاه آمدن و عقب نشینی در دفاع و تبیین معارف شیعی ، کمک به وحدت و انسجام امت اسلامی نیست. همانطوریکه برخی برای مقابله با راه "غُلُو" مسیر "تقصیر" را رفتهاند.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (18)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺علت همراهای زنان و کودکان در حادثه عاشورا چیست
🔹فرسته اول
➖➖➖
💡جواب:
1. حضور زنان در جنگ،قبل از اسلام
در جنگ البسوس حضور زنان پررنگ است.بسوس در اصل نام دختر مُنقِذ تمیمی، خاله جَسّاس بن مُرّة شیبانی است که اشعار تحریکآمیز وی آتش جنگ و کشمکش طولانی را میان دو قبیله بکر و تغلب برافروخت.
=
2. حضور زنان در جنگ،دوران اسلام
2.1. زنان مشرکین در جنگ با پیامبر(صلی الله علیه و اله)
الف) جنگ احد:
هند بنت عتبة بن ربيعة ،أم حكيم بنت الحارث بن هشام و جمعی دیگر از زنان مشرکین در جنگ حضور داشتند (ابن کثیر،البدایة و النهایة،ج4،ص11.)
—
ب) غزوه حنین :
زنان بسیاری از مشرکین حضور داشتند. (ابن کثیر، البدایة و النهایة،ج4،ص323.)
+
2.2. زنان در سپاه رسول الله(ص)
الف) جنگ احد:
صفيّة بنت عبد المطلب حضور داشت.(اسد الغابه،ج6،ص173.)
—
ب) خیبر:
شش زن همراه سپاه اسلام بودند.(أسدالغابة،ج6،ص:334 .)
—
ج) جنگهای مختلف
محمد بن اسماعیل بخاری از مهمترین نویسندگان سنی در کتابش ذیل عنوان «بَابُ غَزْوِ النِّسَاءِ وَ قِتَالِهِنَّ مَعَ الرِّجَال » چند روایت آورده است.
+
2.3. زنان در لشکر امام علی (ع)
الف) جنگ جمل:
چهل زن که مثل مردان روپوش زده بودند عایشه را تا مدینه همراهی کردند.وقتی روپوشهایشانرا کنار زدند عایشه فهمید انان مرد جنگی نیستند.( ابن کثیر،البدایة و النهایة،ج7،ص246؛عینی،عمدة القاري شرح صحيح البخاري ،ج15،ص50.)
—
ب) جنگ صفین:
سوده دختر عماره( ابن طیفور،بلاغات النساء،ص47.) / زرقاء دختر عدی (همان،ص50.) / بکارة هلالیه (همان،ص54) .
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water