👆👆 فرسته سوم
2. شمر در نزد ائمه و علمای شیعه
2.1. امام حسین علیه السلام:
« ....ثُمَّ جَاءَ آخَرُ فَقَالَ أَيْنَ الْحُسَيْنُ فَقَالَ هَا أَنَا ذَا قَالَ أَبْشِرْ بِالنَّارِ قَالَ أَبْشِرْ بِرَبٍّ رَحِيمٍ وَ شَفِيعٍ مُطَاعٍ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا شِمْرُ بْنُ ذِي الْجَوْشَنِ قَالَ الْحُسَيْنُ ع اللَّهُ أَكْبَرُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَأَيْتُ كَأَنَّ كَلْباً أَبْقَعَ يَلِغُ فِي دِمَاءِ أَهْلِ بَيْتِي؛ امام حسین(ع) فرمود:تو را به آتش جهنم بشارت باد...» ( مثیر الاحزان،ص64).
-
2.2. امام سجاد علیه السلام:
در جمع مردم کوفه فرمود:« ...شَقَّ لَهَازِمِي وَ مَرَارَتُهُ بَيْنَ حَنَاجِرِي؛غم شهادت پدرم موی سر و صورت مرا سفید کرد و هنوز مزه تلخ آن در قفسه سینه من مانده است! » سپس چنین گفت: « قَتِيلٌ بِشَطِّ النَّهْرِ نَفْسِي فِدَاؤُهُ جَزَاءُ الَّذِي أَرْدَاهُ نَارُ جَهَنَّمَا
در کناز نهر فرات کشته شد. و قاتلانش به جهنم خواهند رفت» ( طبرسی،الاحتجاج،ج2،ص117)
-
2.3. امام صادق علیه السلام :
«اقبَلَ عَدُوُّ اللَّهِ سِنَانٌ الْإِيَادِيُّ وَ شِمْرُ بْنُ ذِي الْجَوْشَنِ الْعَامِرِيُّ لَعَنَهُ اللَّهُ ؛تا اینکه دشمن خدا سنان و شمر ملعون به کربلا رسیدند» ( شیخ صدوق،الامالی،ص163)
-
2.4. امام رضا علیه السلام:
«..فَلَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَدا؛ ای پسر شبیب خداوند هیچ وقت قاتلان حسین را نمی بخشد» ( شیخ صدوق،عیون اخبار الرضا،ج1،ص299).
-
2.5: سومین نایب خاص امام زمان می گوید:
« كُنْتُ عِنْدَ الشَّيْخِ أَبِي الْقَاسِمِ الْحُسَيْنِ بْنِ رَوْحٍ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ- مَعَ جَمَاعَةٍ فِيهِمْ عَلِيُّ بْنُ عِيسَى الْقَصْرِيُّ- فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْ شَيْءٍ- فَقَالَ لَهُ سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ فَقَالَ الرَّجُلُ- أَخْبِرْنِي عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع أَ هُوَ وَلِيُّ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ- قَالَ أَخْبِرْنِي عَنْ قَاتِلِهِ أَ هُوَ عَدُوُّ اللَّهِ قَالَ نَعَم.... ؛ از حسین بن روح سوال شد:آیا قاتلان امام حسین علیه السلام دشمن خدا بودند،فرمود:بله» ( کمال الدین،ج2،ص507)
-
2.6. مهدی الهی قمشهای
شیخ مهدی الهی قمشه ای پدر دکتر قمشه ای است. او دیوان شعری دارد. همو در قسمت دوم دیوانش با نام «نغمه حسینی» به داستان عاشورا اشاره کرده است.
شیخ مهدی توضیح میدهد پسرش حسین،بیماری سختی داشت به یاد علی اصغر امام حسین این اشعار می گوید و حسین حالش خوب می شود. او چنین سروده است:
لطف حقم نیک سر انجام کرد/بر دلم این واقعه الهام کرد
عهد نمودم که گر این طفل ناز/باز دهد زین مرض جانگداز
قصه سلطان شهیدان دین/نظم کنم نغز چه در ثمین
.....
(مهدی الهی قمشه ای،دیوان الهی،ص82)
وی درباره شمر ملعون چنین سروده است:
〰️〰️
👈 شمر ملعون برای حضرت عباس امان نامه آورده است↪️
شمر که شد میر پیاده سپاه/خواست امان زابن زیاد پناه
گفت که هان این بنواختنا/شرم نکرد از شه دین آن دغا
بعد حضرت عباس جواب داد:
بعن ابدباد،امان تورا/آتش دوزخ تن جان و جان ترا
( دیوان شعر،ص178-179)
〰️〰️
👈 پاسخ زهیربه شمر:
گفت که ای جانور دوزخی/نیست مرا بجز فرخی
(همان،ص186)
〰️〰️
شمر که دل سنگتر از سنگ بود/وزستمش قلب جهان تنگ بود
(همان،ص232)
〰️〰️
عاقبت آن شمر شقاوت نژاد /برد از سر پیکر شاه رشاد
(همان)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
👆👆فرسته چهارم
💡نتیجه:
1. از منظر شیعه ،شمر ملعون است و جایگاهش همیشه در جهنم است.
2. هر چند حسین الهی قمشه ای بنا بر ادعای پدرش به مدد عنایت امام حسین علیه السلام از مرگ نجات یافت،لیکن او راهی غیر از مسیر امام حسین در پیش گرفته است. ای کاش ایشان به جای تحلیل شهادت امام حسین علیه السلام به شعر خوانی و از عشق و عاشقی گفتن در جمع زنان بی حجاب می پرداخت .
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#پیوست 1
نمونه دیدار الهی قمشه ای و خانم افسانه بایگان مروج معنویت
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پیوست 2
📽 نمونه همراهی الهی قمشه ای و خانم بایگان از اساتید معنویت جدید!
🔅 فیلم قدیمی است،در آن زمان بی حجابی زنان کشور عزیزم هنوز مُد نبوده است.لیکن در محافل صوفیان مُد بوده است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (16)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 آیا گفتن من سگ حسینم اشکال دارد
➖➖➖
💡جواب:
1. نفس انسان در اثر گناه و ستیزه با حق، دچار خباثت می شود. از این روست که خداوند متعال در آیات متعددی خطاب به همین انسان نمایان می فرماید: «آنها مانند چهارپایان اند بلکه بدتر از آن(اعراف/179)». یا اینکه می فرماید: «مثل او مثل سگ است.(اعراف/176)»
+
۲٫از طرفی امام نور الهی است. وجود مقدّس امام، از چنان طهارت و تزکیه ای برخوردار است از چنان طیب روح و پاکی نفسانی برخوردار است که تمامی اولیاء و متقیان عالم اگر شرافتی دارند به این است که خاک درگه او باشند. انسان به سبب ولایت اهل البیت علیهم السلام، از خباثت گناهان رهایی می یابد. چون ایشانند که طاهر و مطهرند. هم پاکند و هم سبب پاکی روح و جان می باشند. چنانکه در زیارت جامعه کبیره می خوانیم:«برای ولایت شما مخصوص گردانید به خاطر نیکوئی و پاکی خلقت ما و به خاطر پاکی جان ما و به خاطر تزکیه و تهذیب ما و به خاطر کفاره گناهان ما.»
+
3. در وادی بلاغت و فصاحت از صنائع ادبی مثل کنایه، مجاز، استعاره، ایهام و… استفاده می شود. هر لفظی دال بر یک معنایی است مثل گُل که دلالت بر زیبائی دارد. کوه کنایه از استقامت و استواری. سگ هم کنایه از این است که اگرچه روح من چون سگ از گناهان نجس شده است اما وفاداری من هم مثل سگ است و مولایم را رها نمی کنم اگرچه دارای صفات بدی هستم.
با توجه به موارد فوق، چه لفظی غیر از سگ می تواند بیانگر احوال ما در برابر مولا باشد؟!
+
4. خداوند به حضرت عیسی فرمود: « وَ اعْلَمْ أَنَّ سُرُورِي أَنْ تُبَصْبِصَ إِلَيَّ » (کلینی،الکافی،ج2،ص502) . حال معنای این حدیث چیست؟
▫️ امام خمینی رحمه الله می نویسد: « تبصبص حركت دم سگ است از خوف يا طمع. و اين كنايه از شدت التماس و مسكنت است» ( شرح چهل حدیث،ص294. ).
▫️ مرحوم علامه مصباح یزدی می نویسد: « آنگاه خداوند از حضرت عيسي(عليه السلام) ميخواهد چنانکه سگ نهايت خضوع و تملق را در برابر صاحبش دارد، او نيز در پيشگاه خداوند نهايت تملق و خضوع را نشان دهد. » (مصباح یزدی،سجادههای سلوک،ج1،ص50. )
+
5. «من سگ توام» در کلام بزرگان
5.1. ملا هادی سبزواری
نیست یک مرغ دلی کش نفکندی بقفس/ تیر بیداد تو تا پر به پری نیست که نیست
ز فغانم ز فراق رخ و زلفت بفغان / سگ کویت همه شب تا سحری نیست که نیست
(ملا هادی سبزواری،دیوان اسرار/ مطلع اسرار،با مقدمه علی فلسفی،به کوشش،احمد کرمی،نشر ما،1370ش،ص73)
➖〰️
5.2. حکیم متاله جوادی آملی :
« كه هماره به فكر و ذكر سگان كوي ولا چون راقم سطورند ثابت ميكند»
(جوادی آملی،تفسیر تسنیم،ج1،ص202.)
〰️➖
5.3. آیت الله حسنزاده آملی
الف) ایشان در شرح احوال خواجه نصیر الدین طوسی می نویسد : «و مما يذكر أنه أوصى ان ينقش على قبره هذه الآية الكريمة: «وَ كَلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَيْهِ بِالْوَصِيدِ ؛ خواجه نصیر گفت رو قبرم بنویسید: وَ كَلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَيْهِ بِالْوَصِيدِ » جناب حسنزاده علت این وصیت خواجه را چنین تحلیل میکند : « و ذلك تعظيما لآل بيت الرسول (ص) الذين يدفن الى جوارهم، و إجلالا لمقامهم الشّريف. فرضوان الله عليه بما قدّم من خدمات جليلة في مجال العلم و العمل للاسلام و المسلمين؛ اینکه خواجه خود را مثل سگ اصحاب کهف میداند تعظیم اهلبیت است و اجلال مقام انها. پس رضوان الهی بر او باد.»
(حسنزاده، تجريد الاعتقاد، ص: 36 )
-
ب) همو قصیده ای گفته است با نام «ينبوع الحيوة » که آنرا برای اهل بیت(علیهم السلام) سروده و امید دارد مورد قبول آنها قرار گیرد. یک بیت آن قصیده چنین است :
بيوتهم و كهفي و ها أنا كلبهم بسطت ذراعيّ إليه بعقوة
خانه انها پناهگاهم و من سگ آنان هستم.
( عيون مسائل النفس و سرح العيون في شرح العيون، ص70)
➖〰️
5.4. آیت الله وحید خراسانی
(( وحيدم )) من اگر در جرم و تقصير/ سگي بودم شدم در كوي تو پير
بر آن خواني كه يك عالم نشسته/ سگي هم در كنارش پا شكسته
تو كه قاتل به خوان خود بخواني/ نپندارم كه اين سگ را براني
〰️➖
5.5. آیت الله صافی گلپایگانی
فایل پیوست .
➖➖➖
نتیجه:
بنابر آنچه گذشت،گفتن «من سگ توام» خطاب به امام حسین(ع) در شعر اشکالی ندارد. منتهی باید دقت شود اگر امروزه تَجاهُر به این کلمات وَهن محسوب شود باید از مرجع تقلید استفتاء نمود. کما اینکه قبلاً برخی امور مورد توجه و اعتنای بزرگان بود ولی چون الان وَهن مذهب محسوب می شود باید از آن دوری کرد. مثل قمه زنی 🤔
⤴️⤴️
توضیح اینکه:
یکی از عارفان مشهور شیعه سید علی قاضی است. ایشان به قمه زنی علاقه داشت (طهرانی،مطلع انوار،ج2،ص62) اما امروزه بنا بر دلیلی که گفته شد ما نباید قمه بزنیم .
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پیوست 2
🎙 آیت الله وحید خراسانی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پیوست 3
📽 آیت الله صافی گلپایگانی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#پیوست5
🔅علاقه مرحوم قاضی به قمه زنی .
🔺 تذکر: کتاب مطلع انوار یادداشتهای آ سید محمد حسین تهرانی است. که توسط پسرش سید محسن چاپ شده است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (17)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺 آیا جمله:« خدا میخواست که حضرت زینب اسیر شود»درست است.
➖➖➖
💡جواب:
🔅محمد بن حنفیه در وقت خروج امام حسین(ع) از مکه به ایشان می گوید:به کربلا نرود.امام بدو می گوید:«خدا می خواهد من شهید شوم» سپس محمد توصیه میکند خانوادهات را با خود مبر. امام به او می گوید: « .. إِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ يَرَاهُنَّ سَبَايَا ؛خدا اراده کرده تا آنها اسیر شوند» (سید بن طاووس،الملهوف/اللهوف،ص65) .
⤴️⤴️با توجه به آنچه در ادامه می آید،چنین سخنی درست نیست.
〰️➖
1.در تمام نسخههای کتاب لهوف چنین خبری نیست.
+
2. منبع این روایت ،کتاب احمد بن حسین است که در دست نیست.وی از راویان شیعه است. در اثبات الوصیه خبر بدین صورت نقل شده است:« خرج محمد ابن الحنفية يشيّعه فقال له عند الوداع: يا أبا عبد اللّه! اللّه اللّه في حرم رسول اللّه.فقال له: أبى اللّه إلّا أن يكنّ سبايا.» (اثبات الوصیه ،ص166) .
اثبات الوصیه از متون قدیم امامیه است،ولی مولفش شناخته شده نیست و انتسابش به مسعودی صاحب مروج الذهب نمیتواند درست باشد.
علامه مجلسی این خبر را به گونه ای دیگر ذکر کرده که مثل نقل کتاب «منتخب» طریحی است.
👈این خبر گذشته از مشکل نسخه شناسی و تردید در انتساب به لهوف،سلسله سند نیز ندارد تا بررسی سندی کنیم؛بنابراین اظهار نظر منحصر به محتواست.
+
3. بر اساس این روایت،محمد بن حنفیه در مکه بوده؛درحالیکه مشهور مورخان از حضور محمددر مکه خبر ندادهاند. تنها شاهد حضور محمد در مکه نقل ابن سعد در کتاب «الطبقات» است.گزارش ابن سعد اشکالات متعددی دارد.
▫️ در این گزارش امام حسین(ع) به ابن عباس میگوید تو پیر شده ای .ابن عباس هم گفت اگر زشت نبود بر سرت می کوفتم. محمد به امام گفت نرود،ولی امام گوش نداد. محمد نیز فرزندانش را حبس نمود تا همراه امام نشوند.
➕ از اینها مهمتر،ابن سعد گرایش عثمانی دارد و سعی در تبرئه یزید میکند.او با این گزارش و گزارشهای دیگر در صدد است القاء کند امام نصیحت ناپذیر و خودرای بود.
➕ همچنین گزارشهایی که حکایت از توصیه به نرفتن به سمت عراق توسط افراد مختلف به امام آورده،در منابع متقدم نیست یا به گونه ای دیگر ضبط شده است. مثلاً: ابن سعد می گوید جابر به امام گفت: از خدا بترس و مردم را دودسته نکن؛ ولی در کتب مناقب شیعی چنین نقل شده است:« أتيته فقلت له: أنت ولد رسول اللّه (ص)، و أحد سبطيه، لا أرى إلّا أنّك تصالح كما صالح أخوك الحسن، فإنّه كان موفقا راشدا.» (ابن حمزه طوسی،الثاقب فی المناقب،ص322 ).
+
4. ابومخنف گزارش میدهد ابن حنفیه در مکه نبوده است. « قال ابو مخنف: عن هشام بن الوليد، عمن شهد ذلك، قال: اقبل الحسين ابن على باهله من مكة و محمد بن الحنفيه بالمدينة،» (تاریخ طبری،ج5،ص394)
+
5. امام حسین(ع) در شب عاشورا فرمود: «وَ لْيَأْخُذْ كُلُّ رَجُلٍ مِنْكُمْ بِيَدِ رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي؛دست اهل بیتم را گرفته و از اینجا بروید» (الملهوف/اللهوف،ص90)
➖➖➖
💡 نتیجه:
در مجموع عدم حضور ابن حنفیه در مکه و ملاقتش با امام اطمینان بخشتر از حضورش و تایید چنین روایتی است. همچنین توصیه امام به رفتن اهلبیتش در شب عاشورا، مویدی مهم است بر رد چنین گزارشی که مشهور شده است.
📕مصطفی صادقی کاشانی،تصحیح ومنبع شناسی کتاب الملهوف،ص130-134 )
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (18)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺علت همراهای زنان و کودکان در حادثه عاشورا چیست
🔹فرسته اول
➖➖➖
💡جواب:
1. حضور زنان در جنگ،قبل از اسلام
در جنگ البسوس حضور زنان پررنگ است.بسوس در اصل نام دختر مُنقِذ تمیمی، خاله جَسّاس بن مُرّة شیبانی است که اشعار تحریکآمیز وی آتش جنگ و کشمکش طولانی را میان دو قبیله بکر و تغلب برافروخت.
=
2. حضور زنان در جنگ،دوران اسلام
2.1. زنان مشرکین در جنگ با پیامبر(صلی الله علیه و اله)
الف) جنگ احد:
هند بنت عتبة بن ربيعة ،أم حكيم بنت الحارث بن هشام و جمعی دیگر از زنان مشرکین در جنگ حضور داشتند (ابن کثیر،البدایة و النهایة،ج4،ص11.)
—
ب) غزوه حنین :
زنان بسیاری از مشرکین حضور داشتند. (ابن کثیر، البدایة و النهایة،ج4،ص323.)
+
2.2. زنان در سپاه رسول الله(ص)
الف) جنگ احد:
صفيّة بنت عبد المطلب حضور داشت.(اسد الغابه،ج6،ص173.)
—
ب) خیبر:
شش زن همراه سپاه اسلام بودند.(أسدالغابة،ج6،ص:334 .)
—
ج) جنگهای مختلف
محمد بن اسماعیل بخاری از مهمترین نویسندگان سنی در کتابش ذیل عنوان «بَابُ غَزْوِ النِّسَاءِ وَ قِتَالِهِنَّ مَعَ الرِّجَال » چند روایت آورده است.
+
2.3. زنان در لشکر امام علی (ع)
الف) جنگ جمل:
چهل زن که مثل مردان روپوش زده بودند عایشه را تا مدینه همراهی کردند.وقتی روپوشهایشانرا کنار زدند عایشه فهمید انان مرد جنگی نیستند.( ابن کثیر،البدایة و النهایة،ج7،ص246؛عینی،عمدة القاري شرح صحيح البخاري ،ج15،ص50.)
—
ب) جنگ صفین:
سوده دختر عماره( ابن طیفور،بلاغات النساء،ص47.) / زرقاء دختر عدی (همان،ص50.) / بکارة هلالیه (همان،ص54) .
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (18)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺علت همراهای زنان و کودکان در حادثه عاشورا چیست
🔹فرسته دوم
➖➖➖
💡جواب:
3. اسارت زنان در جنگ
3.1. قبل از اسلام
« سبا» که نامش عبد شمس بود،اولین پادشاه عرب است که زنان را به اسارت گرفت.( تاریخ یعقوبی،ج1،ص195.)
=
3.2. اسارت زنان در دوران اسلام
3.2.1. اسارت زنان مشرکین
الف) جويرية بنت الحارث بن أبي ضرار اسیر شد،به دستور رسول الله (ص) آزاد شد و بعداً جزو همسران ایشان درآمد.(ابن سعد،الطبقات الکبری،ج8،ص92.)
—
ب)عمه عدی بن حاتم . وی پس از اسارت آزاد شد و زمینه اسلام آوردن عدی بن حاتم را فراهم کرد.(طبرانی،احادیث الطوال،ص192.)
—
ج) ِصَفِيَّةَ بِنْتِ حُيَيِّ بْنِ أَخْطَب یهودیهای است. پیامبر(ص) وی را آزاد نمود. صفیه خوابی دید که تعبیرش ازدواج با رسول الله(ص) بود.( الاصابه،ج8،ص210.)
+
3.2.2. اسارت زنان مسلمان!
بنابر فقه اسلامی اسارت زنان مسلمان جایز نیست. لیکن اولین زن مسلمان که در حکومت اسلامی اسیر شد همسر مالک بن نویره از مخالفان ابوبکر خلیفه اول بود.او در جمع مسلمانان گفت:«ثُمَّ قَالَتْ أَيُّهَا النَّاسُ لِمَ سَبَيْتُمُونَا وَ نَحْنُ نَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ؛ ای مسلمانان من شهادت به یکتایی خدا و رسالت پیامبر میدهم چرا مرا اسیر کردهاید»( الخرائج ج2،ص563.)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (18)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺علت همراهای زنان و کودکان در حادثه عاشورا چیست
🔹فرسته سوم
➖➖➖
💡جواب:
4. علت و آثار حضور زنان در حادثه عاشورا
4.1. شاهد
اهل و عیال امام حسین(ع) به عنوان شاهدی بودند بر مصائب کربلا. ام کلثوم دختر امام علی(ع): « ای اهل کوفه بدی بر شما باد.شما حسین را کشتید و اهلش را اسیر نمودید»(ابن نما حلی،مثیر الاحزان،ص69.)
+
4.2. برگزیدن ذریه امام برای دفاع از شریعت
وقتی علی اکبر به میدان رفت.امام حسین آیه:« إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِينَ- ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ » قرائت نمود.(مجلسی،بحارالانوار،ج45،ص43) این آیه به برگزیده بودن انبیاء الهی اشاره دارد و ما می توانیم نتیجه بگیریم عیال امام برگزیده شد تا مدافع شریعت اسلامی باشد.
+
4.3. عشق قلبی به ذریه
امام،ذریه و اهلش را دوست میداشت به همین دلیل انان را با خود همراه نمود. در مورد همسرش رُباب فرمود:« خانه ای را دوست دارم که در آن رباب و سکینه باشد»
+
4.4. احیاء امر به معروف و نهی از منکر
▫️ پیامبر پیشبینی کردند که امربه معروف و نهی از منکر فراموش میشود.(کافی،ج5،ص59ح 14.) امام حسین یکی از علتهای نهضتش را اقامه امربه معروف و نهی از منکر میدانست(مناقب آل ابی طالب،ج4،ص89.)
▫️ قرآن می گوید:« كُنتُمْ خَيرَْ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ »(آل عمران/110) همچنین « إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كاَنَ أُمَّةً قَانِتًا » ( نحل/120.)
امت ،با یک فرد هم محقق میشود همانطور که با ابراهیم شد.پس امام حسین نیز یک امت بود که به حکم قرآن باید سنت فراموش شده امربه معروف و نهی از منکر را احیاء می کرد. او خودش و اهلش چُنین کردند.
+
4.5. اثر تصدیقی
در مِنهج انبیاء تصدیق شدن توسط دیگران وجود دارد. در داستان مباهله می خوانیم:«الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُن مِّنَ الْمُمْترَِينَ» (آل عمران/60) اُسقف نصارا نیز گفت:اگر اهل بیت پیامبر با او هستند اصلاً مباهله نکنید. آمدن زنان و کودکان با حسین(ع) نیز مطابق همین اصل قرآنی بود. آمدند تا نهضت امامشان را تصدیق کنند.
+
4.6. خنثی شدن نقشه های یزید
وقتی اسراء را به دمشق آوردند ابتدا یزید با خوشحالی به نقد امام و همراتهان امام پرداخت (البدايةوالنهاية،ج8،ص:196.) پس از او زینب کبری فرمود:« وای حسینم،وای حبیب رسول الله. حسینم ای پسر مکه و منا ای پسر زهراء دختر پیامبر .... یزید فکرکردهای الان پیروزی به خدا اینگونه نیست» ( طبرسی،الاحتجاج،ج2،ص308) .
▫️ عقیله بنی هاشم چنان غوغایی کرد که یزید ملعون گفت:« لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ مَرْجَانَةَ فَوَ اللَّهِ مَا أَمَرْتُهُ بِقَتْلِ أَبِيكَ وَ ؛خدا ابن زیاد را لعنت کند او بود که جنایات کربلاء را مرتکب شد»( همان،ج2،ص312) ذهبی عامی نیز نوشته:«فسرّ بقتلهم أولا، ثم ندم » (ذهبی، تاریخ الاسلام،ج5،ص20.)
بعد هم دستور داد هرچه از امام وعیالش غارت رفته برگردانند.
+
4.7. تجلی توحید
در جامعه اسلامی سال 61 توحید حقیقی ظهور نداشت.و اهل بیت امام به ویژه زینب کبری آنرا ترویج دادند. چند مورد ذکر میشود.
4.7.1. ابن زیاد باور به جبر داشت.بنابر همین باور اشتباهش به زینب گفت:« دیدی خدا با تو چه کرد» عقیله هاشمیان فرمود:« من غیر از زیبایی چیزی ندیدم» (سید بن طاووس،الملهوف/اللهوف،ص161.)
—
4.7.2. فاعل غیر فعل است
یزدیان کشتن امام حسین را قضاء الهی میدانستند. یعنی خدا راضی به چنین کاری بود و انان نه تنها گناهی مرتکب نشدند بلکه مستوجب ثواب نیز بودند. ابن زیاد گفت:«كَيْفَ رَأَيْتِ فِعْلَ اللَّهِ بِأَهْلِ بَيْتِكِ؛ کار خدا با شما را می بینی» زینب عالمه غیر معلمه فرمود:« كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْقَتْل ؛خدا برایشان کشته شدن نوشت» (مفید،ارشاد،ج2،ص115 .) یعنی شما قاتل آنان هستید.
گر قضاء الهی به فعل یزیدیان تعلق گرفته بود، مخاصمه و عذاب آنان معنا نداشت. ولی چون این مطلب درست نیست زینب کبری فرمود:« سَيَجْمَعُ اللَّهُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ فَتُحَاجُّونَ إِلَيْهِ وَ تَخْتَصِمُونَ عِنْدَهُ؛ خدا ما و شما را جمع خواهد کرد و با شما به خاطر این عمل مخاصمه میکند»
👈 پیام اهل بیت امام به یزیدیان این بود: هرچند از مرگ چارهای نیست و همه میمیریم.اما راه مردن مهم است. شما که برادران و پدران و شوهران ما را کشتدید در عذاب الهی خواهید بود .
—
4.7.3. قوام توحید در عدل االهی
توحید الهی همراه با عدل است. اگر توحید با عدل ارتباط نداشته باشد،توحید نیست. زینب صبور در این مورد فرمود:« فَتُحَاجُّونَ إِلَيْهِ وَ تَخْتَصِمُونَ عِنْدَهُ.»
+
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (18)
⤴️ ⤴️ #سوال_وشبهه
🔺علت همراهای زنان و کودکان در حادثه عاشورا چیست
🔹فرسته چهارم
➖➖➖
💡جواب:
4.8. حفظ نسل امام
دشمنان اسلام همواره سعی در از بین مردم نسل پیامبر(ص) داشتند.اینان در حادثه عاشورا نیز چُنین قصدی داشتند که اسنادی بر این امر دلالت دارد که به عنوان نمونه به یک سند اشاره میشود.
▫️ شمر بن ذى الجوشن حمله برد و نيزه در خيمه حسين فرو برد و بانگ زد: «آتش بياريد تا اين خيمه را بر سر ساكنانش آتش بزنم.» گويد: زنان فرياد زدند و از خيمه برون شدند. گويد: حسين بدو بانگ زد: «اى پسر ذى الجوشن! تو آتش مىخواهى كه خانه مرا بر سر كسانم آتش بزنى، خدا ترا به آتش بسوزاند.» (طبری،تاریخ الطبری،ج5،ص438 .)
👈حضور زنان باعث شد نسل امام باقی بماند. چون تنها پسر امام ، حضرت سجاد(ع) بود که تصمیم داشتند ایشانرا هم شهید کنند. که یکی از عوامل مهم زنده ماندن ایشان حمایت عقیله بنی هاشم بود.
+
4.9. اثر وجدانی
حضور عیال امام و خطبه های اتشین انها باعث شد وجدان غبار گرفته بسیاری از کوفیان و شامیان بیدار شود. و راهی برای هدایت و نجات پیدا کنند.
طبری می نویسد: « قرة بن قيس تميمى گويد: زنان را ديدم كه وقتى بر حسين و كسان و فرزند وى گذشتند فغان كردند و به صورتهاى خويش زدند.
گويد: بر اسب از راهشان گذشتم، به خدا هرگز زنانى نكو ديدارتر از آنها نديده بودم به خدا از سياه چشمان يبرين نكوتر بودند.گويد: هر چه را فراموش كنم گفته زينب دختر فاطمه را فراموش نمىكنم كه وقتى بر برادر مقتول خويش گذشت مىگفت:«اى محمدم، اى محمدم، فرشتگان آسمان بر تو صلوات گويند، «اين حسين است در دشت افتاده، آغشته به خون اعضاء بريده! «اى محمدم، دخترانت اسيرند، باقيماندگانت كشتگانند كه باد «بر آنها مىوزد.» 👈گويد: به خدا همه دشمن و دوست را بگريانيد. » ( تاریخ الطبری،ج5،ص456)
➖➖➖
📕 سید نبیل الحسنی،سبایا آل محمد.
( آنچه تقدیم شد خلاصهی این کتاب بود).
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #مُحَرَّم_نامِه 🌹 (19)
⤴️ امام سجاد و صوفیه
➖➖➖
ابن شهرآشوب مازندرانی این مواجهه امام سجاد(ع) را با صوفیان عصرش نقل کرده است :
🔅منقول است كه عابدان بصره ، مانند ايّوب سجستانى ، صالح مِزّى ، عُتبَه علاّم ، حبيب قادسى ، مالك بن دينار ، ابوصالح اعمى ، جعفر بن سليمان ، ثابت بَنانى ، رابعه و سُعدانه ، از خداوند به دعا خواستار باران شدند ؛ امّا نوميد بازگشتند . ناگاه جوانى ـ كه اندوه هايش او را غمگين ساخته و غم هايش او را بى قرار كرده بود ـ پيش آمد و چند دور بر گِرد كعبه طواف كرد . سپس به سوى ما آمد و نام يكايك ما را گفت .
گفتيم : اى جوان ، لبّيك!
گفت : «آيا در ميان شما كسى نيست كه خداى رحمان ، دوستش داشته باشد ؟».
گفتيم : اى جوان ! از ما دعاست و از او اجابت!
گفت : «از كعبه دور شويد كه اگر در ميان شما كسى شايسته اجابت خداى مهربان بود ، تاكنون اجابتش كرده بود» .
سپس به كعبه نزديك شد و به سجده افتاد . پس از آن ، شنيدم كه در سجده اش مى گويد : «سرورم ! تو را به محبّتى كه نسبت به من دارى ، سوگند مى دهم كه بر آنان باران ببارى» .
هنوز سخنش تمام نشده بود كه باران ، چون دهانه گشوده مشك ها بر ايشان فرو ريخت . سپس در حالى كه اين اشعار را مى خواند ، از پيش ما رفت :
«هركه پروردگار را بشناسد و شناخت پروردگارش/
[از ديگران] بى نيازش نكند ، او شوربخت است .
مؤمن حقيقى ، به سبب آنچه در راه طاعت خدا به سرش مى آيد/
و رنجى كه مى كشد ، دست از آن نمى كشد .
بنده را با عزّتِ توانگران چه كار ،/
در حالى كه همه عزّت ، از آنِ پرهيزگاران است ؟» .
درباره نام آن جوان پرسيدند .
گفتند : اين ، زين العابدين است .
📕 مناقب آل ابی طالب،ج4،ص140.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺
#رد_عینیت_با_معصومان 6️⃣
#شبهات_جریان_غفاری
امام حسن(ع): پدرم هیچ مثل و مانندی ندارد.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
vh- 1 .mp3
6.82M
✨ #مکر_تکفیر ( آشنایی با فرقه وهابیت)
📀جلسه 1
🎙 خلاصه: ضرورت طرح مباحث وهابیت از منظر برون دینی و درون دینی توضیح داده شده است.
💎مخاطب: سطح دو حوزه/ کارشناسی
⏱ زمان: 37 دقیقه
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
vh-2.mp3
8.46M
✨ #مکر_تکفیر ( آشنایی با فرقه وهابیت)
📀جلسه 2
🎙 خلاصه: 1. سنی معرفی شدن اهل بیت (ع) و تضعیف نهاد مرجعیت شیعه از جمله دلایلی است که طرح بحث وهابیت را از منظر درون مذهبی لازم میکند.
2. «وحدت» از مفاهیم مرتبط با مبحث است. در دینی بودن آن شکی نیست. گروهی وحدت را به توحید المذاهب معنا میکنند. دسته ای با آن مخالف اند و بالاخره جمعی وحدت را به سیاسی -اجتماعی و نه اعتقادی ترویج میکنند.
💎مخاطب: سطح دو حوزه/ کارشناسی
⏱ زمان: 47 دقیقه
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
استحاله گران.pdf
454.8K
🔺 #پیوست 1
🔹 مقاله : استحاله گرایی در تعامل شیعه با مخالفان مذهبی.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
خطابه-شیخ-عبدالحسین-رشتی.pdf
3.92M
🔺 #پیوست 2
🔹 خطابه عبدالحسین رشتی از شاگردان آخوند خراسانی در ضرورت اتحاد مسلمین.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water