📌 #پژوهش_حدیثی
⭕️ #عنوان_بصری
📜 مرحوم نبوی قمی (صاحب اُمرای هستی) در شرحی که بر حدیثوارهٔ موسوم به عنوان بصری نگاشته، و بهگمان فضل تقدّم بر شروح دیگر دارد، به مجهولیّتِ راویِ این متنِ معروف تصریح کرده و نوشته است: «و لذا قیل: إنّ العنوانَ لا عنوانَ له!»
📚 (سیّد ابوالفضل نبوی قمی؛ الکوکب الدُرّي في شرح حدیث عنوان البصري*، ص۳)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* این شرح سالها پیش به خطّ زیبای خود مؤلّف چاپ شده و البته مانند دیگر شروح فاقد ارزش علمی است.
👈 چراغ مطالعه
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
شطحیات کتاب «طواسین» حلاج گاه از معانی هر چند باطل هم تهی می شود. این صوفی شهیر در فصلی بعد از دفاع از ابلیس و فرعون چنین آورده است:
«كأنها كأنها كأنها، كأنه كأنه كأنه، كأنها كأنها، كأنه كأنه، كأنه كأنها كأنه كأنه، كأنها كأنها، بنيانها أركانها، أركانها ببنانها، أصحابنا أصحابها بها، لها بها، لا هي هو، و لا هو هي، و لا هو إلا هي، و لا هي إلا هو، لا هي إلا هو و لا هو إلا هو.»! (دیوان الحلاج،ص113.)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#نکته
⭕️محمد جواد مشکور دیدارش از قبر مولوی را در مقاله ای گزارش کرده است. وی می نویسد:
داخل مقبره تابلویی با خط خوش هست که نوشته است «یا حضرت نعمان بن ثابت» که مقصود ابوحنیفه پیشوای بزرگ سنیان است. (مولانا و بارگاه او،مجله هنر و مردم،شماره 145،آبان 1353،ص15)
👆همشهریان مولوی نیز می دانند وی سنی است.
〰️〰️〰️
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از مهدی
19.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴هشداری مجدد: پیش به سوی «فرقههای حرزدرمانی و دعادرمانی»!
✍️ احمدحسین شریفی
این آقایان موجود در کلیپ فوق را نمیشناسم و شخص آنها نیز در این موضوع برای من اهمیتی ندارد، اما این سخنان بیاصل و ریشه را نشانههای خطرناکی برای شروع فرقهسازیهای معنوی و درمانی میدانم.
پیشتر گفته بودم که اصل حرز، به گونهای که «حرزفروشان» و مدعیان درمانهای ماورائی میگویند محل سؤال است و هیچ سند معتبری ندارد، چه رسد به بسیاری از آداب انحرافی نوشتن آن. اما اکنون این آقایان پا را فراتر گذشته و میگویند نویسندهی حرز باید «مأذون» باشد! و الا «به هیچ عنوان اثر نمیگذارد» بلکه ممکن است اثر مخرب هم داشته باشد!
البته فعلاً نمیگویند «از چه کسی» باید اذن داشته باشد، اما شک نکنید که این بازار تحمیق و استحمار از یک طرف و آمادگی عوام برای پذیرش چنین خرافاتی نه تنها به «إذنفروشی» میانجامد که رقابت «دکانداران درمانهای ماورائی» در این مسیر، به زودی به شکلگیری فرقهها و جریانهایی مثل شیخیه و بابیت خواهد انجامید: ادعای «مأذون بودن از امام زمان» و ...
این سرنوشت محتوم چنین انحرافات و بدعتهایی است که نه ریشهای در «متون» دینی دارد نه مورد تأیید «منابع» دین است و نه سازگار با «مبانی» دینی است.
برای مطالعه مطالب مرتبط 👇👇
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2295
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2304
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2308
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2310
#نکته
🛑 مرید و مرید بازی زمینه مناسبی است برای فرقهای شدن.
📌 بنده جریان غفاری را فرقه نمیدانم لیکن مکتب تربیتی وی چنین زمینه ای را برای مجذوبانش فراهم میکند.
وقتی دائما به مریدانش وعده رسیدن به مقامات ائمه هدی ع میدهد. و بر اساس توهمات و تخیلات ، شاگردان نیز خود را امام علی ع و امام حسین ع دیدهاند؛ خدای به خیر کند نسلهای بعدی این مکتب تربیتی چه میشوند.
👆 تصویر بالا قسمتی از پیامک من با یکی از مریدان اوست.
〰️〰️〰️
✨امام صادق ع : «...مبادا كسى را غير از حجّت [خدا] عَلَم كنى و هرچه مى گويد تصديق نمايى . » ( کلینی،الکافی،ج2،ص298)
#غفاری
#مرید_بازی
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
عصر آب
﷽ #ویژهنامه_فاطمیه ➖➖➖ 🎙 #سالک_عاشق (نقد و بررسی مبانی و ادعاهای استاد غفاری در کتاب مادر واقعی) .
5- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي الْفَضْلِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع فَأَجْرَيْتُ اخْتِلَافَ الشِّيعَةِ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَزَلْ مُتَفَرِّداً بِوَحْدَانِيَّتِهِ ثُمَّ خَلَقَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ فَمَكَثُوا أَلْفَ دَهْرٍ ثُمَّ خَلَقَ جَمِيعَ الْأَشْيَاءِ فَأَشْهَدَهُمْ خَلْقَهَا وَ أَجْرَى طَاعَتَهُمْ عَلَيْهَا وَ فَوَّضَ أُمُورَهَا إِلَيْهِمْ 👈فَهُمْ يُحِلُّونَ مَا يَشَاءُونَ وَ يُحَرِّمُونَ مَا يَشَاءُونَ وَ لَنْ يَشَاءُوا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ثُمَّ قَالَ يَا مُحَمَّدُ هَذِهِ الدِّيَانَةُ الَّتِي مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا مُحِقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ خُذْهَا إِلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ. (الکافی،ج1،ص444.)
❌خوی خون ریز و ایران ستیز آمریکا برای مردم مظلوم ایران روشن و هویداست. لیکن امروزه نویسندگان معنوی با روتوش معنویت در صدد تطهیر چهره آمریکا در ذهن ایرانیان هستند.
♨️♨️
والش از جمله شیادان معنوی است که این رسالت را به خوبی بر عهده گرفته است . او،سیاستهای فعلی ایالت متحدۀ آمریکا را منطبق بر آرمانشهرِ معنوی دانسته است ( والش،دوستی با خدا، ص321.)و میگوید هیچکس حق فریاد و ناله از ستمها را ندارد . (همان،ص291)
#والش
#تفکر_نوین
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#یاد_داشت 1️⃣7️⃣
#تحلیل
📝انسان خدائی در معنویت جدید
🔺فرسته اول
➖➖➖
یکی از رسالتهای معنویت جدید تبدیل انسان به خداست! این متوهمان عصر جدید ترویج کننده الحاد معنوی هستند. والش که یکی از رهبران این طریقت است داستانهای استادش به نام «باربارا مارکس هابر» را نوشته است. مبنای انسانخدایی بهوضوح در این نوشته هست.
=-=
باربارا احساس کرده وجودی از نور هست (دونالد والش، ابداع زندگی، ترجمه: فرخ بافنده، نشرمیم،1391، ص 29) پس از شنیدن صدایی متوجه حضور خدا در درونش شده و حضورش در درون کائنات را حس میکند.(همان، ص 29) او با موجود جهانی ملاقات کرده است که آن موجود، خودِ متعالی انسان است. (همان، ص 31)
+
همو از درون الهامی دریافت کرده که باید بنویسد و این الهام، الهام هرروزه خود اوست. درنتیجه به وحدت با خود رسیده است و ملکوت را در درون تجربه میکند (همان، ص 34) بهواسطه درک این مطلب یک بشر جهانی زاده شده است. (همان، ص 35) البته تجربیات این بشر جهانی متفاوت با آن اموری است که نبی خدا چون مسیح بدان اشارهکرده است (همان، ص 37)
+
وی مدعی است باید عاشق بود حتی بیشتر از مسیح (همان، ص 38) و معشوق خودش باشد (همان، ص 39) چون: «ارتباط با نفس خودم را تجربه کردم»(همان، ص 38)
این شناخت باعث تغییرات در شعائر اجتماعی، سیستم اعتقادی و ساحتهای فرهنگی میشود(همان، ص 43) این خبر مهمی است که بشر مدتهاست منتظر شنیدن اوست (همان، ص 45) و آنیکی شدن با خداوند است (همان، ص 47) 〰️〰️〰️ البته توهم خود خدایی قبلاً نیز در بین متصوفه بوده است. منصور حلاج از مشاهیر این مکتب، در شَطَحی مدعی است: «خدا را با چشم قلبم دیدم و از او پرسیدم تو کیستی؟ خدا جواب گفت: تو هستم!»(طواسین، طاسین النقطة، ص 99.) ✨ ادامه دارد •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water