⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه،
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه،
#ســوره_آلعمــران
#صفحــه۶۵
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨اِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَنْ تُغْنِىَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَآ أَوْلَادُهُم مِّنَ اللهِ شَيْئاً وَ أُوْلَئكَ أَصْحَابُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ{۱۱۶}
✨مَثَلُ مَا يُنْفِقُونَ فِى هَذِهِ الْحَيَوةِ الْدُّنْيَا كَمَثَلِ رِيحٍ فِيهَا صِرٌّ أَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَكَتْهُ وَمَا ظَلَمَهُمْ اللهُ وَلَكِنْ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ{۱۱۷}
همانا كسانى كه كافر شدند، هرگز اموالشان و اولادشان چیزى از عذاب خدا را از آنان دفع نخواهد كرد و آنها همدم آتشند، همواره در آن ماندگار(۱۱۶)
مَثَل آنچه در این زندگى دنیا انفاق میكنند، چون مَثل بادى است كه در آن سرما و یا گرماى شدیدى باشد، بر كشتزار قومى كه بر خود ستم كردهاند بوزد، پس آن را از بین ببرد. خداوند به آنان ستم نكرده است، بلكه آنان به خویشتن ستم میكنند.(۱۱۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ بارها قرآن اعلام كرده كه نه مال، نه فرزند، نه خویشان، نه همسر، نه دوست، نه مولا و نه هیچ چیز دیگر، در برابر قهر خدا ذرّهاى كارساز نیست.
⬅️ كلمه «صِرّ»، به معناى
گرما و سرماى سوزان است.
بودجه هایى كه كفّار در راه باطل صرف میكنند، همچون بذرپاشى در كشتزارى است كه با یك باد سوزان نابود میشود.
⬅️ از ابتداى اسلام تاكنون
هرگونه توطئه، تهاجم و تبلیغات علیه اسلام با شكست روبرو شده و دین الهى هر روز رشد و گسترش یافته است و سرانجام پیروزى با اسلام است.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_آلعمــران
#صفحــه۶۵
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَآءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَ مَا تُخْفِى صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْأَيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ{۱۱۸}
اى كسانى كه ایمان آوردهاید!
از غیر خودتان همراز نگیرید، آنان در تباهى شما كوتاهى نمیكنند، آنها رنج بردن شما را دوست دارند. همانا كینه و دشمنى از گفتار دهانشان پیداست و آنچه دلهایشان در بردارد، بزرگتر است. به تحقیق ما آیات روشنگر را براى شما بیان كردیم اگر تعقّل كنید.(۱۱۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ كلمه «بِطانَة» به لباس زیر گفته میشود كه به «بَطن» و شكم میچسبد.
این كلمه، كنایه از مَحرم اسرار است.
⬅️ كلمه «خَبال» به معناى نابودى
فكر و عقل است.
⬅️ كلمه «عَنَت» به معنى سختى و رنج
⬅️ و كلمه «یَألُون» به معنى
كوتاهى كردن در انجام كارى است.
↩️ دشمن براى ما چه آرزو میكند؟
اگر به واژه «وَدَّ» در قرآن بنگریم
آرزوهاى دشمنان را درباره خود درمییابیم↯
⓵ او میخواهد ما از سلاح و سرمایهٔ خود غافل باشیم.
⓶ او از ما سازش و نرمش میخواهد.
⓷ او براى ما رنج و فشار و زحمت میخواهد.
⓸ او براى ما ارتداد و بازگشت از دین را میخواهد.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_آلعمــران
#صفحــه۶۵
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨هَا أَنْتُمْ أُوْلَآءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَ تُؤمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُواْ ءَامَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ عَضُّواْ عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُواْ بِغَيْظِكُمْ اِنَّ اللهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الْصُّدُورِ{۱۱۹}
هان اى مسلمانان! این شمائید كه آنان را دوست میدارید، ولى آنها شما را دوست نمیدارند، در حالى كه شما به همهٔ کتابهای آسمانى ایمان دارید ولى آنها به كتاب شما ایمان نمیآورند
و هرگاه با شما دیدار كنند منافقانه میگویند ما ایمان آوردیم، و چون با هم خلوت كنند، از شدّت خشم بر شما، سر انگشتان خود را میگزند
بگو: به خشمتان بمیرید، همانا خداوند به درون سینهها آگاه است.(۱۱۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ تشخیص روحیات دشمن و انگیزههاى حقیقى خود، بسیار دقیق است، به همین جهت در صدر آیه، كلمه «ها» براى هشدار و تنبیه آمده است.
⬅️ دوستى باید دو جانبه باشد وگرنه مایهٔ ذلّت و خودباختگى و احساس حقارت است.
⬅️ مسلمان به تمام كتب آسمانى پیشین ایمان دارد، گرچه دیگران به قرآن ایمان نیاورند.
⬅️ به هر اظهار ایمانى اطمینان نكنید.
⬅️ گمان نكنید محبّت شما، دشمنان كینه توز را نسبت به شما دلگرم میكند.
⬅️ انگیزههاى درونى، بازتاب بیرونى دارد.
⬅️ دشمن نسبت به شما غضب ندارد، غیظ دارد. غیظ در مواردى بكار میرود كه ظرف انسان از غضب پر شده باشد.
⬅️ یكى از امدادهاى الهى، افشاى روحیههاى دشمن براى مسلمانان است، تا اغفال نشوند و هوشیار باشند.
⬅️ دشمنان خود را تحقیر كنید.
«موتوا بغیظكم»
⬅️ گاهى مسائل روانى چون حسد و كینه
انسان را تا سرحد مرگ پیش میبرد.
⬅️ برخورد اسلام با منافقان موذى
شدیدتر از كافران یكرنگ است.
⬅️ گاهى اعلان نفرت و نفرین لازم است
كافران كینه توز و منافقان حیله گر
شایستهٔ نابودى هستند.
⬅️ به بهانهٔ جذب كفّار به آنها محبّت نكنید، زیرا گاهى انگیزهٔ واقعى محبّت، طمع یا ترس و یا خودباختگى است.
⬅️ خداوند به اسرار دلها آگاه است.
اگر باور كنیم كه خداوند همه چیز را میداند، كمتر دست به حیله و فریب میزنیم
منافقان توطئه گر نیز بدانند كه خداوند عملكرد آنان را میداند و به موقع پاسخ خواهد داد.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_آلعمــران
#صفحــه۶۵
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨اِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَاِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُواْ بِهَا وَاِنْ تَصْبِرُواْ وَ تَتَّقُواْ لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ{۱۲۰}
اگر خوبى به شما رسد، آنان را غمگین سازد و اگر بدى به شما رسد، آنها بدان شادمان میشوند
و اگر در برابرشان صبر كنید و پرهیزكار باشید، حیلهٔ بدخواهانهٔ آنان هیچ آسیبى به شما نرساند. همانا خداوند به آنچه انجام میدهند احاطه دارد(۱۲۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ این آیه راه شناخت دوست و دشمن را بیان میكند كه بهترین راه آن، توجّه به روحیات و عكس العمل آنها در مواقع كامیابى و یا ناكامى مسلمانان است.
⬅️ در سیاست خارجى نیز توجّه به
محكوم كردنها، تأییدها
تبریك و تكذیبها
و انواع كمکها و تبلیغات لازم است.
⬅️ در آیات قبل، به مسلمانان سفارش نمود كه دشمنان را نه همراه بگیرند و نه دوست
📖 این آیه میفرماید:
این برخورد ممكن است تاوان سختى داشته باشد و آنان بر علیه شما توطئه كنند،
بنابراین شما باید اهل صبر و تقوا باشید
تا حیلههاى آنان ضربهاى به شما نزند.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_آلعمــران
#صفحــه۶۵
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَعِدَ لِلْقِتَالِ وَاللهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ{۱۲۱}
و بیادآر هنگامى كه بامدادان براى جنگ اُحد از نزد خانوادهات بیرون شدى تا مؤمنان را در مراكزى براى جنگیدن جاى دهى، و خداوند به گفتار و كردار شما شنوا و داناست.(۱۲۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ سیمایى از جنگ اُحُد
سال دوّم هجرى، كفّار قریش با دادن هفتاد كشته و هفتاد اسیر در جنگ بدر شكست خورده و به مكّه بازگشتند
ابوسفیان گفت: بر كشتهها گریه نكنید، تا عقدهها خالى نشود و كینهها باقى بماند
همگى شعار انتقام سر دهید و من نیز تا انتقام نگیرم با همسرم همبستر نخواهم شد.
سال بعد، كفّار مكّه با سه هزار سوار و دو هزار پیاده و تجهیزات كامل به قصد جنگ با مسلمین به سوى مدینه حركت كردند.
عبّاس عموى پیامبر كه تا آن روز اسلام نیاورده بود و در مكّه زندگى میكرد، بخاطر علاقه و محبّت زیادى كه به پیامبر داشت، ماجراى حركت و حملهٔ كفّار را در نامهاى محرمانه توسّط مردى از قبیله بنى غفّار نزد پیامبر فرستاد.
همین كه رسول گرامى اسلام ﷺ از ماجرا با خبر شد، گروهى را از مدینه براى كسب اطلاعات بیشتر به سوى مكّه فرستاد
مأموران در بازگشت، حركت قواى كفّار به سركردگى ابوسفیان را تأیید كردند
پیامبر اكرم ﷺ در روز جمعه جلسهاى تشكیل داده و با مسلمانان در این مورد مشورت فرمودند.
⬅️ در این جلسه دو نظریّه مطرح شد:
⓵ در مدینه بمانیم و در كوچهها سنگر بگیریم تا همه بتوانند به ما كمك كنند
⓶ از مدینه خارج شده و در بیرون شهر بجنگیم
نظریهٔ دوم كه همراه با حماسه و اظهار شجاعت بود، جوانان را جذب و طرفداران بیشترى پیدا كرد و در نتیجه رأى بر آن شد كه از شهر خارج شوند.
با اینكه نظر مبارك شخص پیامبر ﷺ ماندن در شهر بود، ولى به احترام احساسات جوانان، از رأى خود صرف نظر كرد.
پس پیامبر اكرم ﷺ همراه یك نفر براى آماده كردن اردوگاه از شهر مدینه خارج شده و محلى را در دامنه كوه اُحد كه شرایط نظامى خوبى داشت، برگزید.
آنگاه پیامبر در خطبههاى نماز جمعه مردم را از ماجرا مطلع فرموده و پس از نماز با هزار نفر از مهاجرین و انصار رهسپار اردوگاه جنگ شدند.
فرمانده این جنگ شخص رسول ﷺ بودند
حضرت چند پرچم را برافراشتند كه بعضى بدست مهاجرین و بعضى بدست انصار سپرده شد.
⬅️ حركت از مدینه تا اردوگاه احد پیاده بود و رسول خدا از اصحاب در طىّ حركت سان میدیدند و صفوف را منظّم میفرمودند
پیامبر در بازدید از صفوف، افراد تازهاى را دیده و سؤال فرمودند: شما كیستید؟
گفتند: ما از یهودیان مدینه هستیم كه براى كمك به شما آمدهایم.
حضرت با كمى تأمّل فرمودند: براى جنگ با مشرك، از مشرك كمك نمیگیریم
و به همین دلیل از هزار نفر لشگر اسلام سیصد نفر كم شدند، البتّه بعضى گفتهاند كه همهٔ این سیصد نفر، یهودى نبودند بلكه مسلمانانى مانند عبدالله بن اُبى هم بودند كه چون حركت مسلمانان با رأى آنان مبنى بر سنگر گرفتن در شهر موافق نشده بود، در میان راه جدا شدند.
پیامبر ﷺ نماز صبح را با هفتصد نفر در احد اقامه كردند، و عبدالله بن جبیر را با پنجاه نفر از تیراندازان ماهر، مأمور حفظ دهانهٔ حسّاس كوه قرار داده و سفارش فرمودند كه هرگز این منطقه را خالى نكنید.
⬅️ ابوسفیان نیز خالد بن ولید را همراه با دویست نفر سرباز مأمور نمود تا هرگاه نگهبانان از دهانه كوه غفلت نمایند، از پشت سر به سپاه اسلام حمله ور شوند.
سرانجام دو لشگر در برابر یكدیگر صف آرایى كردند. ابوسفیان به نام بتها و زنان زیبا و رسول خدا ﷺ به نام خداوند متعال، سپاه خود را تشویق میكردند.
از لشگر مسلمانان فریاد الله اكبر
و از سپاه كفر صداى دف و نى بلند بود.
⬅️ جنگ كه شروع شد، مسلمانان با یك حملهٔ سریع لشگر قریش را درهم شكستند و سپاه كفر پا به فرار گذاشته و مسلمانان آنها را تعقیب نمودند.
⬅️ بعضى از مسلمانان به خیال شكست قطعى كفار سرگرم جمع آورى غنائم شدند و نگهبانان دهانهٔ كوه نیز برخلاف سفارشات اكید رسول الله ﷺ به طمع جمع آورى غنائم، منطقهٔ تحت حفاظت خود را رها كردند.
در این هنگام خالد بن ولید با دویست نفر سپاه خود كه در كمین بودند، از فرصت استفاده نموده و از پشت به سپاه اسلام حمله كردند.
ناگهان مسلمانان خود را در محاصره كفّار دیدند. حمزه عموى گرامى پیامبر شهید شد و جز افراد معدودى كه پروانه وار گرد وجود مبارك رسول الله بودند، بقیه مسلمانان پا به فرار گذاشتند.
⇜ ادامـہ در صفحـه بعـد
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
⇜ ادامـہ تفسیر آیه ۱۲۱ سوره آل عمران
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
در این جنگ نقش على بن ابى طالب علیهما السلام از همهٔ افراد بیشتر بود
به نحوى كه شمشیر آن حضرت شكست
و پیامبر ﷺ شمشیر خود را كه ذوالفقار نام داشت به آن حضرت داد و على علیهالسلام از ایشان حفاظت میكرد.
در این جنگ شصت ضربه و زخم
بر پیكر مبارك على علیهالسلام وارد شد.
💠🔹امام صادق علیه السلام فرمود:
پیامبر اكرم ﷺ جبرئیل را
در میان زمین و آسمان دید كه میگوید:
«لا فَتى الاّ على لاسَیف الاّ ذوالفَقار»
⬅️ یكى از كفّار مكّه به نام ابن قمعه، سرباز فداكار اسلام مَصعب را به خیال اینكه او پیامبر است، شهید كرد و فریاد زد: به لات و عزّى سوگند كه محمّد كشته شد.
كفّار به شهادت رسول خدا مطمئن شده و راه مكه را در پیش گرفته و جنگ را رها كردند و عملاً این شعار به نفع مسلمانان تمام شد.
در این میان مسلمانان نیز با شنیدن شایعه شهادت رسول خدا با ترس و وحشت پا به فرار گذاشته و بعد از با خبر شدن از زنده بودن پیامبر بازگشته و از آن حضرت عذرخواهى كردند.
در این جنگ هفتاد تن از مسلمانان شهید و عدّهٔ زیادى نیز مجروح شدند.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_آلعمــران
#صفحــه۶۶
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨إذْ هَمَّت طَّآئِفَتَانِ مِنْكُمْ أَنْ تَفْشَلَا وَاللهُ وَلِيُّهُمَا وَ عَلَى اللهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ{۱۲۲}
آنگاه كه دو گروه از شما بر آن شدند كه در جنگ سستى نمایند، امّا خداوند ولىّ آنان بود و به آنان كمك كرد كه از این فكر باز گردند، پس مؤمنان تنها به خدا توكّل كنند.(۱۲۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ دو گروه از مسلمانان به نامهای
«بنوسلمه» از قبیله اوس
و «بنوحارثه» از قبیله خزرج
تصمیم گرفتند كه از شركت در جنگ اُحد خوددارى كنند.
⬅️ دلیل سستى این دو گروه را
عوامل متعدّدى ذكر كردهاند:
⓵ ترس از دشمن كه بیش از مسلمانان بودند.
⓶ ناراحتى از اینكه چرا در مقام مشورت به رأى ما توجّه نشد و به جاى دامنه اُحد، در شهر سنگر نگرفتهاند.
⓷ ایراد به اینكه چرا پیامبر اجازه نداد یهودیان هم پیمان، به آنان كمك كنند.
⬅️ ولى خداوند با لطف خود این دو گروه را از افتادن به دام گناه و فرار از میدان جنگ نگهداشت و آنان را در ولایت خود حفظ كرد.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_آلعمــران
#صفحــه۶۶
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُواْ اللهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ{۱۲۳}
و همانا خداوند شما را در جنگ بدر در حالى كه ناتوان بودید یارى كرد، پس از خداوند پروا كنید، باشد كه سپاس گزارى نمائید.(۱۲۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ كلمه «اذلّة» یا به معنى كمبود نیروى انسانى مؤمنان در بدر است و یا به معناى كمبود ساز و برگ جنگى و تداركات است.
⬅️ یادآورى كمبودها در بدر، اشاره به توانمندى آنان در مقایسه با جنگ اُحد است.
⬅️ در سه آیه قبل خواندیم كه صبر و تقوا، انسان را بیمه میكند و در این آیه نمونه عملى آن را مجاهدان بدر معرفى میكند.
در آیه قبل نیز سخن از توكّل بود
و مجاهدان بدر نمونه عملى توكّل هستند.
⬅️ این آیه خطاب به مسلمانان میفرماید:
شما كه در بدر نصرت خدا را دیدید،
چرا در اُحد به فكر سستى افتادید؟!
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom