eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.2هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
262 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۷ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨اَلَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَواْ لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِى يَتَخَبَّطُهُ الْشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الْرِّبَواْ وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الْرِّبَواْ فَمَنْ جَآءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّنْ رَّبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللهِ وَ مَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ{۲۷۵} كسانى كه ربا می‌خورند، در قیامت از قبرها بر نمی‌خیزند مگر همانند برخاستن كسى كه بر اثر تماس شیطان، آشفته و دیوانه شده است. نمی‌تواند تعادل خود را حفظ كند، گاهى زمین می‌خورد و گاهى بر می‌خیزد. این بدان سبب است كه گفتند: داد و ستد نیز مانند ربا است. در حالی كه خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام كرده است. پس هر كس كه موعظه‌اى از پروردگارش به او رسید و از رباخوارى خوددارى كرد، آنچه در گذشته از طریق ربا بدست آورده مال اوست، و كار او به خدا واگذار می‌شود. امّا كسانى كه دوباره به رباخوارى بازگردند، آنان اهل آتش خواهند بود و در آن جاودانه می‌مانند.(۲۷۵) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ «ربا»، در لغت به معناى زیادى و افزایش است. و در شریعت اسلام به معناى زیاده گرفتن در وام یا بیع است. مورد ربا، یا پول است یا جنس. ⬅️ رباخوار، به كسى تشبیه شده كه شیطان او را خبط كرده است. «خَبط» به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حركت است.  ⬅️ انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است. در سوره روم كه در مكّه نازل شده است، می‌فرماید: «وَ ما اوتیتُم مِن رِبا لِیَربُوا فى اَموالِ النّاسِ فَلا یَربُوا عِندَالله» یعنى آنچه به قصد ربا می‌دهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید كه نزد خداوند افزون نمی‌شود. سپس در سورهٔ آل عمران با فرمان «لا تأكلوا الرّبا» از آن نهى گردیده و بیشترین انتقاد از رباخوارى در همین آیات آمده است. ضمناً آیه «وَ أخذهم الرّبا وَ قَد نُهوا عنه»، یادآور می‌شود كه در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان كه این حرمت در تورات ذكر شده است.  💠🔹وقتى به امام صادق علیه‌السلام خبر دادند كه فلانى رباخوار است، فرمود: اگر قدرت می‌داشتم گردنش را می‌زدم. 💠🔹همچنان كه حضرت على علیه‌السلام وقتى با رباخوارى مواجه شد، از او خواست توبه كند، وقتى توبه كرد او را رها نمود و به دنبال آن فرمود: رباخوار را باید از عمل خود توبه دهند، همچنان كه از شرك توبه می‌دهند. 💠🔹از امام باقر علیه‌السلام نقل شده است كه فرمود: خبیث ترین درآمدها، رباخوارى است. 💠🔹و رسول خدا ﷺ فرموده‌اند: هرگاه خداوند ارادهٔ هلاك قریه‌اى را داشته باشد، رباخوارى در آن قریه ظاهر می‌شود و خداوند، فرد رباخوار، وكیل، شاهد و كاتب ربا را لعنت نموده است. ⬅️ ربا، آثار تخریبى خود را دارد هر چند كه جوامع انسانى آن را در سیستم اقتصادى خود پذیرفته باشند. علّت پیشرفت جوامع غربى، توجّه به علم و صنعت است، نه اینكه رباخوارى موجب ترقّى آنها شده باشد. 📗 بخشی از تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۷ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨يَمْحَقُ اللَّهُ الْرِّبَواْ وَ يُرْبِى الْصَّدَقَاتِ وَاللهُ لَايُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ{۲۷۶} خداوند ربا را نابود می‌كند، ولى صدقات را افزایش می‌دهد و خداوند هیچ انسان ناسپاس و كافرِ گنهكارى را دوست نمی‌دارد.(۲۷۶) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ كلمهٔ «محق» به معناى نقصان تدریجى است و مُحاق به ماه گفته می‌شود كه نورش در شبهاى آخر آنچنان كاهش یافته كه دیده نمی‌شود و در مقابل، «ربا» به معنى رشد تدریجى است.  ⬅️ این آیه یادآور می‌شود كه هر چند رباخوار به قصد انباشت ثروت، از دیگران ربا می‌گیرد، ولى خداوند بركت و آثار خوبى كه باید ازدیاد مال داشته باشد از ربا می‌گیرد. لازم نیست خود مال رَبَوى از بین برود، بلكه اهدافى كه از افزایش ثروت در نظر است از بین می‌رود. ⬅️ در نظام رَبَوى، سعادت، محبّت و امنیّت نیست و چه بسیار ثروتمندانى كه از سرمایه خود، هیچ نوع راحتى و آرامش و یا محبوبیّتى بدست نمی‌آورند، ⬅️ ولى در نظامى كه در آن انفاق، صدقه و قرض الحسنه رایج باشد، آن جامعه از بركات زیادى برخوردار است. ◽️در آن نظام، فقرا مأیوس نبوده و اغنیاء در فكر تكاثر نیستند. محرومان به فكر انتقام و سرقت، و اغنیاء نگران حراست و حفاظت اموال خود نمی‌باشند و جامعه از یك تعادل نسبى همراه با الفت و رحمت و تفاهم و امنیّت برخوردار خواهد بود. ⬅️ در تفسیر كبیر فخر رازى آمده است: وقتى رباخوار، عواطف و عدالت انسانى را در خود محو كند، خود و اموالش مورد نفرین فقرا قرار می‌گیرد و كینه و انتقام و توطئه سرقت هر لحظه او را تهدید می‌كند و این نمونه‌اى از آن نابودى است كه در آیه مطرح شده است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۷ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الْصَّالِحَاتِ وَ أَقَامُواْ الْصَّلَوةَ وَ ءَاتَوُاْ الْزَّكَوةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ{۲۷۷} همانا كسانى كه ایمان آورده و كارهاى نیكو انجام داده‌اند و نماز برپا داشته و زكات پرداخته‌اند، پاداششان نزد پروردگارشان محفوظ است و نه ترسى بر آنهاست و نه غمگین می‌شوند.(۲۷۷) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️این آیه، برابر رباخواران كه «كفّار اثیم» هستند، سیماى مؤمنان را ترسیم می‌كند كه عمل صالح انجام داده و نماز را بر پاى می‌دارند و زكات پرداخت می‌كنند. تا اشاره به این باشد كه زمینهٔ برچیده شدن ربا در جامعه، توجّه به ایمان و عمل صالح و احیاى نماز و زكات است.  ⬅️ مردم چهار گروهند:‌⇩ ◽️⇦گروهى ایمان آورده و عمل صالح انجام می‌دهند كه اینان ◽️⇦گروهى، نه ایمان آورده و نه كار شایسته انجام می‌دهند كه اینان ◽️⇦گروهى ایمان دارند ولى عمل صالح ندارند كه اینان ◽️⇦گروهى ایمان ندارند، ولى اظهار ایمان می‌كنند و در ظاهر كار نیك انجام می‌دهند كه اینان ⬅️اگر رباخواران از خدا و مردم بریده‌اند، امّا در مقابل، كسانى هستند كه اهل ایمان و عمل صالح بوده و از طریق نماز، با خداوند مرتبط می‌باشند و با پرداخت زكات با مردم پیوند دارند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۷ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللهَ وَ ذَرُواْ مَا بَقِىَ مِنَ الْرِّبَواْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ{۲۷۸} اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! تقواى الهى پیشه كنید و آنچه را از ربا باقى مانده است، رها كنید، اگر ایمان دارید.(۲۷۸) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ در آیات قبل به مفاسد ربا اشاره شد كه ربا فرد و جامعه را از تعادل خارج و آشفته می‌كند، «یتخبّطه الشیطان» و روشن شد كه ربا در حقیقت كم شدن است، نه زیاد شدن «یمحق الربا» اكنون نهى از ربا را صریحاً بیان می‌كند. «ذروا مابقى من الربا»  ⬅️ در تفاسیرِ مجمع البیان، المیزان و مراغى نقل شده است كه وقتى آیه تحریم ربا نازل شد، برخى از صحابه همانند خالدبن ولید، عباس و عثمان، از مردم مقدارى طلب از بابت ربا داشتند، آنها در مورد طلبكارى خود، از پیامبر ﷺ كسب تكلیف كردند و آیه فوق نازل شد. 💠🔹پیامبر ﷺ بعد از نزول این آیه فرمود: عباس، عموى من نیز حقّ مطالبه ربا ندارد و قبل از همه، باید خویشان من دست از ربا بردارند. 💠🔹همچنان كه در طى خطبه‌اى فرمود: «وَ كلّ رِبا فى الجاهِلیَة موضوع تَحت قدمىّ هاتین وَ اوّل رِبا اَضع رِبا العباس» تمام رباهاى مقرّر در دورهٔ جاهلیّت را زیر پاى می‌اندازم و از همه پیشتر رباهایى كه براى عباس است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۷ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ{۲۷۹} پس اگر چنین نكردید، بدانید كه اعلان جنگ با خدا و رسولش داده‌اید و اگر توبه كنید، اصل سرمایه‌هاى شما از آنِ خودتان است. و در این صورت نه ستم می‌كنید و نه بر شما ستم می‌شود.(۲۷۹) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ در اسلام، نه اجازه ربا و بهره كشى و استثمار داده شده و نه اموال مردم یك جانبه مصادره می‌گردد. در بعضى نظامها، مالكیّت ملغى و تمام اموال را از صاحبانشان می‌گیرند و در برخى دیگر، استثمار و بهره كشى و ربا، به هر شكلى آزاد است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۷ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨وَ إِنْ كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَّدَّقُواْ خَيْرٌ لَكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ{۲۸۰} و اگر بدهکار، تنگدست بود، او را تا هنگام توانایى مهلت دهید و در صورتى كه واقعاً توان پرداخت ندارد، اگر ببخشید براى شما بهتر است، اگر نتایج آنرا بدانید.(۲۸۰) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ هر چند در این آیه سفارش شده كه به بدهكار مهلت داده شود، ولى نباید بدهكار از این موضوع سوء استفاده كند. لذا اگر بدون عذر در پرداخت بدهى خود تأخیر كند، گناهكار است. ⬅️ در حدیث آمده است: براى كسانى كه بدون عذر، بدهى خود را نمی‌پردازند، گناهِ دزد نوشته می‌شود. همچنان كه براى مهلت دهندگان، پاداشى چون پاداش شهیدان ثبت می‌شود. ⬅️ به هر روزى كه به بدهكار مهلت داده شود، پاداش صدقهٔ همان مبلغ، براى طلبكار ثبت می‌شود. ⤵️ گذشت از بدهكار نادار، براى شما بهتر است، زیرا:  🔹⇦شاید فردا براى خود شما نیز این صحنه پیش آید. 🔹⇦مال فراموش می‌شود، ولى بخشیدن به نادار هرگز فراموش نمی‌شود.‌ ‌ 🔹⇦كسب رضایت دل محروم و رضاى خالق، از كسب درآمد به مراتب بهتر است.  ⬅️ در احكام فقهى آمده است: زندانى كردن بدهكار معذور، ممنوع است و در مواردى كه شخص بدهكار واقعاً مالى نداشته باشد كه بدهى خود را پرداخت كند، وظیفهٔ حكومت اسلامى است كه بدهى او را بپردازد. 📗تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➯ @Ahadis14masuom هر دقيقه از عمـــرمان نفس‌هایی است كه باز نمی‌گردد پس اين دقايق و اين نفس‌ها را صرف ذكـر #اللـه سبــحان به ویژه تلاوت #قــرآن كنيد. ✨أَلَا بِذِڪْرِ اللهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ✨ 🍃كه يـاد خــدا آرامــش بخـش دلهــاست♥️
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۷ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨وَاتَّقُواْ يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ{۲۸۱} و پروا كنید از روزى كه در آن به پیشگاه خداوند بازگردانده می‌شوید و سپس هر كس جزاى آنچه را كسب كرده، بدون كم و كاست داده می‌شود و به آنان ستمى نمی‌رود.(۲۸۱) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ این آیه به منزلهٔ جمع بندى و هشدار عمومى در پایان آیات ربا است. در تفاسیرى همچون كشّاف، المیزان، مجمع البیان، كبیر فخر رازى و برهان آمده است كه این آیه، آخرین آیه‌اى بوده كه بر رسول خدا ﷺ نازل شده، ولى به دستور پیامبر ﷺ در اینجا قرار گرفته است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۸ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨یا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا تَدَايَنْتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمّىً فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُبْ بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئاً فَإِنْ كَانَ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهاً أَوْ ضَعِيفاً أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ مِنْ رِّجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَآءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَیهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَیهُمَا الْأُخْرَى وَلَا يَأْبَ الْشُّهَدَآءُ إِذَا مَا دُعُواْ وَلَا تَسْئَمُواْ أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيراً أَوْ كَبِيراً إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَاللهِ وَ أَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَ أَدْنى أَلَّا تَرْتَابُواْ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا وَ أَشْهِدُواْ إِذَا تَبايَعْتُمْ وَلَا يُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ وَإِنْ تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ{۲۸۲} اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! هنگامى كه بدهى مدّت دارى بر اثر وام یا معامله به یكدیگر پیدا می‌كنید آنرا بنویسید و باید نویسنده‌اى در میان شما به عدالت سند را بنویسد. كسى كه قدرت بر نویسندگى دارد، نباید از نوشتن خوددارى كند، همانطور كه خدا به او تعلیم داده است. پس باید او بنویسد و آن كس كه حقّ بر ذمّه او (بدهكار) است املا كند و از خدایى كه پرورگار اوست بپرهیزد و چیزى از آن فروگذار ننماید. و اگر كسى كه حقّ بر ذمّه اوست، سفیه یا از نظر عقل ضعیف و یا به جهت لال بودن توانایى بر املا كردن ندارد، باید ولىّ او بجاى او با رعایت عدالت مدّت و مقدار بدهى را املا كند و دو نفر از مردان را بر این حقّ شاهد بگیرد و اگر دو مرد نبودند، یك مرد و دو زن از گواهان، از كسانى كه مورد رضایت و اطمینان شما هستند انتخاب كنید تا اگر یكى از آنان فراموش كرد، دیگرى به او یادآورى كند. و شهود نباید به هنگامى كه آنها را براى اداى شهادت دعوت می‌كنند خوددارى نمایند. و از نوشتن بدی‌هاى كوچك یا بزرگِ مدّت‌دار، ملول نشوید هر چه باشد بنویسید این در نزد خدا به عدالت نزدیكتر و براى اداى شهادت استوارتر و براى جلوگیرى از شك و تردید بهتر می‌باشد، مگر اینكه تجارت و داد و ستد نقدى باشد كه در میان خود دست به دست می‌كنید كه ایرادى بر شما نیست كه آنرا ننویسید. و هنگامى كه خرید و فروش نقدى می‌كنید، باز هم شاهد بگیرید و نباید به نویسنده و شاهد به خاطر حقّگویى زیانى برسد و تحت فشار قرار گیرد و اگر چنین كنید از فرمان خداوند خارج شده‌اید و از خدا بپرهیزید و خداوند راه درست زندگى را به شما تعلیم می‌دهد و خداوند به هر چیزى داناست.(۲۸۲) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ این آیه است كه دربارهٔ مسائل حقوقى و نحوهٔ تنظیم اسناد تجارى می‌باشد. این آیه نشانهٔ دقّت نظر و جامعیّت اسلام است كه در دوره جاهلیّت و در میان مردمى عقب افتاده، دقیق‌ترین مسائل حقوقى را طرح كرده است.  ⬅️ كلمه «تداینتم» از «دَین» به معناى بدهى، شامل هرگونه معامله غیر نقدى، وام و خرید سَلَف می‌شود.  ⬅️ در حدیث آمده است: اگر كسى در معامله سند و شاهد نگیرد و مالش در معرض تلف قرار گیرد، هرچه دعا كند، خداوند مستجاب نمی‌كند و می‌فرماید: چرا به سفارشات من عمل نكردى؟! اگر دقّت در حفظ حقوق فردى ضرورى است، حفظ بیت المال بمراتب ضرورى تر است!  ⬅️ تنظیم سند، حتّى در معاملات نقدى مفید است، ولى ضرورت آن به اندازهٔ معاملات نسیه نیست. چون در معاملات موعددار، ممكن است طرفهاى معامله و یا شاهدان از دنیا بروند یا فراموش كنند، بنابراین لازم است نوشته هم بشود.  ⬅️ از فرمان نوشتن، معلوم می‌شود كه اسناد تنظیم شده‌اى كه همراه با گواهى عادل باشد، قابل استشهاد است.  ⬅️ از این آیه استفاده می‌شود كه جامعه اسلامى باید یكدیگر را در حفظ حقوق حمایت كنند. زیرا هر معامله‌اى، نیاز به كاتب و چند شاهد دارد.  ⬅️ در زمانى كه در تمام جزیرة العرب به گفته مورخان، ۱۷ باسواد بیشتر نبوده، این همه سخن از نوشتن، نشانهٔ توجّه اسلام به علم و حفظ حقوق است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۹ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨وَ إِنْ كُنْتُمْ عَلَى سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُواْ كَاتِباً فَرِهَنٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِى اؤْتُمِنَ أَمَنَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللهَ رَبَّهُ وَلَا تَكْتُمُواْ الْشَّهَادَةَ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ ءَاثِمٌ قَلْبُهُ وَاللهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ{۲۸۳} و اگر در سفر بودید و نویسنده‌اى نیافتید، وثیقه‌اى بگیرید و اگر به یكدیگر اطمینان داشتید وثیقه لازم نیست. پس كسى كه امین شمرده شده، امانت و بدهى خود را به موقع بپردازد و از خدایى كه پروردگار اوست پروا كند و شهادت را كتمان نكنید و هر كس آنرا كتمان كند، پس بى شك قلبش گناهكار است و خداوند به آنچه انجام می‌دهید داناست.(۲۸۳) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ هرگاه براى تنظیم سند بدهى نویسنده‌اى نبود، می‌توان از بدهكار گرو و وثیقه گرفت، خواه در سفر باشیم یا نباشیم. بنابراین جملهٔ «ان كنتم على سفر» براى آن است كه معمولاً در سفرها انسان با كمبودها برخورد می‌كند. نظیر جملهٔ «اذا حضر احدكم الموت الوصیة» یعنى هنگامى كه مرگ به سراغ شما آمد وصیّت كنید. ⬅️ با اینكه می‌دانیم وصیّت مخصوص زمان مرگ نیست، لكن آخرین فرصت آن، زمان فرا رسیدن مرگ است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۹ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨لِلهِ مَا فِى الْسَّمَوَ تِ وَ مَا فِى الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُواْ مَا فِى أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَآءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشَآءُ وَاللهُ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ{۲۸۴} آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، تنها از آنِ خداست. بنابراین اگر آنچه را در دل دارید آشكار سازید یا پنهان دارید، خداوند شما را طبق آن محاسبه می‌كند. پس هر كه را بخواهد و شایستگى داشته باشد می‌بخشد و هر كه را بخواهد و مستحقّ باشد مجازات می‌كند و خداوند بر هر چیزى تواناست.(۲۸۴) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ علامه طباطبائى در تفسیر المیزان می‌فرماید: حالات قلبى انسان دو نوع است:‌⇩‌‌ 🔹⇦گاهى خطور است كه بدون اختیار چیزى به ذهن می‌آید و انسان هیچ گونه تصمیمى بر آن نمی‌گیرد كه آن خطور گناه نیست، چون به دست ما نیست. 🔹⇦امّا آن حالات روحى كه سرچشمهٔ اعمال بد انسان می‌شود و در عمق روان ما پایگاه دارد، مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد.  ⬅️ ممكن است مراد آیه از كیفر حالات باطنى انسان، گناهانى باشد كه ذاتاً جنبه درونى دارد و عمل قلب است، مانند كفر و كتمان حقّ، نه مواردى كه مقدّمهٔ گناه بیرونى است.  ⬅️ انسان، در برابر روحیّات، حالات و انگیزه‌هایش مسئول است و این مطلب مكرّر در قرآن آمده است. از آن جمله:⇩‌‌ ◽️«یُؤاخِذكُم بِما كَسَبَت قُلُوبُكُم» خداوند شما را به آنچه دلهاى شما كسب نموده است مؤاخذه می‌كند. ◽️«فانّه اثم قلبه» براستى كه كتمان كننده، دل او گناهكار است.  ◽️«اِنّالسَّمع وَالبَصر وَالفُؤاد كُلّ اوُلئك كانَ عَنهُ مَسئولاً» همانا گوش و چشم و دل، هر كدام مورد سؤال هستند. ◽️«اِنّ الَّذینَ یُحِبّونَ اَن تَشیعَ الفاحِشَة فِى الَّذینَ امَنُوا لَهُم عَذابٌ ألیمٌ فِى الدّنیا وَالأخِرَة» علاقه قبلى به شیوع گناه و فساد در میان مؤمنان، سبب عذاب دنیا و آخرت است.  💠🔹حضرت على علیه‌السلام می‌فرماید: مردم بر اساس افكار و نیّات خود مجازات می‌شوند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom
💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه، از ابتدای قرآن ۴۹ ➖➖➖➖➖➖➖ ✨ءَامَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ ءَامَنَ بِاللهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُواْ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ{۲۸۵} پیامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ایمان دارد و همهٔ مؤمنان نیز به خدا و فرشتگان و كتابهاى آسمانى و فرستادگانش ایمان دارند و می‌گویند ما میان هیچیك از پیامبران او فرق نمی‌گذاریم و به همگى ایمان داریم و گفتند: ما نداى حقّ را شنیدیم و اطاعت كردیم، پروردگارا! آمرزش تو را خواهانیم و بازگشت ما) به سوى توست.(۲۸۵) ➖➖➖➖➖➖➖ ⬅️ در این آیه اصول دین "توحید، نبوّت، معاد" بیان شده و در آیهٔ بعد، آمادگى انسان براى انجام تكالیف الهى و درخواست رحمت و مغفرت از خدا مطرح می‌شود. ⬅️ لذا در حدیث آمده است كه این آیه و آیهٔ بعد ارزش خاصّى دارند و تلاوت آن دو همانند گنج است.  ⬅️ تكریم پیامبر ﷺ لازم است و حساب رسول الله ﷺ از دیگران جداست. لذا در این آیه ابتدا نام رسول خدا و ایمان او آمد و سپس نام مؤمنان و عقاید آنان 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ @Ahadis14masuom