➯ @Ahadis14masuom
💠🔹آیت الله مجتهدی ره
من هر شب یک سوره قرآن
برای پدر و مادرم میخوانم
اگر پدر و مادرتان از دنیا رفتند
هر شب برایشان قرآن بخوانید
مقید باشید هنگام سحر دعایشان کنید
این کارها خیلی مؤثره
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ۚ فَمَنْ ثَقُلَتْ
مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ{۸}
و در آن روز قيامت، سنجش اعمال بر پایه حق است پس هر كس كارهاى سنجش شدهاش سنگين باشد پس آنان همان رستگارانند(۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «ميزان» وسیله سنجش است
و هر چيزى وسیه سنجش خاصى دارد
مثلًا ديوار را با شاقول
گرمى و سردى هوا را با دماسنج
ميوه را با كيلو و پارچه را با متر مىسنجند
همان گونه كه وسیله سنجش انسانهاى عادى
انسانهاى كامل مىباشند
⬅️ ميزان روز قيامت حق و حقيقت است
در آن روز هم حاكمیت با حق است
«هُنالِکَ الْوَلايَةُ للهِ الْحَقِّ»
↲سوره کهف، آیه ۴۴
هم روز حق است «ذلِکَ الْيَوْمُ الْحَقُّ»
↲سوره نبأ، آیه ۳۹
و هم ميزان سنجش، حق است
«وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ»
⬅️ امام صادق علیهالسلام در تفسير
آیه ۴۷ سوره انبیاء
«وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ» فرمود:
«ميزان، انبیاء و اوصیا مىباشند»
↲تفسیرالمیزان
چنانكه در زيارت مطلقه حضرت امير
علیهالسلام مىخوانيم:
«اَلسَّلامُ عَلى ميزان الاَعمال»
اينان معيار و ميزان سنجش اعمال ديگرانند
⬅️ حضرت على علیهالسلام فرمودند:
«حسنات موجب سنگينى ميزان
و سيّئات و گناهان موجب سبكى آن است»
↲بحارالانوار، جلد ۹۰، صفحه ۱۴۱
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ خداوند خواهان رسيدن انسان به حق
و دستيابى به عقايد و كردارهاى شايسته
و صحيح است «وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ»
⓶ براى هر كس چندين وسيله و معيار
سنجش و محاسبه در كار است «مَوازِينُهُ»
⓷ توقع سعادت و پاداش بدون عمل
بيهوده است «فَمَنْ ثَقُلَتْ ... الْمُفْلِحُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《قُلوبُ العِبادِ الطّاهِرَةُ مَواضِعُ نَظَرِ اللهِ
سبحانَهُ فمَن طَهَّرَ قَلبَهُ نَظَرَ إلَيهِ》
↫◄ دل های پاک بندگان
نظرگاه خدای سبحان است
پس هر کس دل خویش را پاک گرداند
خداوند به آن نظر میافکند
↲غررالحکم، حدیث ۶۷۷۷
💢↶ بهترین روش خـودسـازی ↷💢
1⃣⇦• اول #مشـارطـه است:
یعنى صبح انسان با خودش شرط كند
كه آن روز وظایف دینیاش را به خوبى
انجام دهد و از گناهان نیز بپرهیزد
2⃣⇦• دوم #مـراقبــه است:
یعنى در طول روز مراقب خود و اعمالش
باشد تا از آنچه با خود عهد كرده تخطى نكند
3⃣⇦• سوم #محـاسـبـه است:
كه در آخر شب به حساب كارهاى خود برسد
بررسى كند كه چه مقدار به وظایف خویش
عمل کرده و چه مقدار كوتاهى داشته است
4⃣⇦• چهارم #معـاتبــه است:
برخى از علماى اخلاق این مرحله را
براى محاسبه ذكر كردهاند
یعنى اگر انسان در محاسبه متوجه
اشتباهاتى در رفتارش شد خود را تنبیه كند
تا لغزش هایش جبران شود
مثلاً خود را ملزم كند كه
روز بعد را روزه بگیرد
یا مبلغى انفاق كند
یا قدرى قرآن تلاوت نماید
یا كار خیر دیگرى انجام دهد تا مافات
جبران شود
⬅️ اما در مسئله محاسبه
آنچه بیش از همه اهمیت دارد
نقش حساب كشیدن از خویش است
اگر كار خوبى انجام داده بودیم
خدا را شكر كنیم
و توفیق ادامه آن را بخواهیم
و اگر قصور ورزیده بودیم
استغفار کنیم و به فكر ترک آن بیفتیم
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹پیامبر صلی الله عليه و آله فرمود:
اى ابوذر پيش از آنكه به حسابت برسند
خودت به حساب خود برس كه اينكار
حساب فرداى تو را آسانتر میكند
و پيش از آنكه تو و عمل تو را وزن كنند
خودت را وزن كن و آماده عرضه بزرگ باش
آن روز كه تو را عرضه میكنند و آن روز
هيچ كار پنهانى بر خداوند پوشيده نمیماند
↲وسائل الشیعه جلد۱۱۷، صفحه۳۷۹
💠🔹امام كاظم علیهالسلام فرمود:
هر كس كه هر روز از خودش
حسابرسى نكند از ما نيست
پس اگر كار نیک انجام داده باشد
از خداوند بخواهد كه افزون ترش كند
و اگر بد كرده باشد از خدا آمرزش بطلبد
و به سوى او توبه كند
↲وسائل الشیعه، جلد۱۱، صفحه۳۷۷
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹سید علی قاضی ره
مراقبت یعنی اینکه آدم همیشه
در حال تذکر و بیداری باشد
و غفلت نکند مراقب این باشد که
عمرش و وقتش بیهوده تلف نشود
این وسوسه شـیطان است که
شما گمان میکنید حال ندارید
باید توجه کرد به
◽️⇦ نماز اول وقت
◽️⇦ دائم الوضو بودن
◽️⇦ نماز شب
مراقبه و محاسبه
از لزومات سیر و سلوک است
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِکَ الَّذِينَ
خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَظْلِمُونَ{۹}
و هر كس اعمال وزن شدهاش سبک باشد
پس آنان كسانى هستند كه به خود زيان زدند
زيرا با انكار خود به آيات ما ستم مىكردند(۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «خسارت» به معناى
از دست دادن سرمايه و سود است
ولى «ضرر» از دست دادن سود است
نه سرمايه
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ براى یک انسان چندين وسیله
سنجش در كار است «مَوازِينُهُ»
⓶ کم داشتن عمل صالح در روز قيامت
خسارت است تا چه رسد به نداشتن آن
«وَ مَنْ خَفَّتْ ... خَسِرُوا»
⓷ دنيا همانند بازارى است كه
ايمان «سود» آن
و انكار و كفر «خسارت» آن است
آرى ناديده گرفتن استدلال و دعوت انبیاء
در حقيقت محو كردن فطرت
و جوهره انسانيّت و ظلم به خويشتن است
«خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ»
⓸ بىاعتنايى و انكار آيات الهى
ظلم به آنهاست «كانُوا بِآياتِنا يَظْلِمُونَ»
آرى به جا نياوردن حقّ هر چيز
و رعايت حقوق و حدود آن را نكردن
ظلم به آن است
و نتيجه ظلم خسارت و نابودى است
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ لَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِی الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ
فِيهَا مَعَايِشَ ۗ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ{۱۰}
و همانا در زمين به شما تمكّن داديم و براى شما در آن انواع وسايل زندگى را فراهم ساختيم اما شما اندک شكرگزارى مىكنيد(۱۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ يادآورى و توجه به نعمتهاى الهى
زمینه شكوفايى معرفت و محبت
و تسليم خدا شدن است «وَ لَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ»
⓶ حقّ بهرهگيرى از امكانات زمين
براى همه انسانهاست
و مخصوص گروه خاصّى نيست
«مَكَّنَّاكُمْ فِی الْأَرْضِ»
⓷ آفرينش زمين و شرايط آن از نظر گردش
حرارت، نور، جذب و دفع آبها و گياهان
قبول فضولات و تحويل سبزىها
و ميوهها و ... به گونهاى است
كه انسان مىتواند در آن نيازمندىهاى
خود را برطرف كند
«مَكَّنَّاكُمْ فِی الْأَرْضِ وَ جَعَلْنا لَكُمْ فِيها مَعايِشَ»
⓸ قوانين حاكم بر طبيعت به نوعى است
كه انسان مىتواند بر آن سلطه داشته باشد
و آن را در اختيار بگيرد
اگر خداوند آن را رام نمىساخت
بشر به تنهايى قدرت مهار كردن
و بهره گيرى از آن را نداشت «مَكَّنَّاكُمْ»
⓹ زمين در اختيار و مسخّر انسان
قرار داده شده تا به رشد و كمال برسد
و معيشت خود را تأمين كند «مَكَّنَّاكُمْ»
سعدى مىگويد:
ابر و باد و مه خورشيد و فلک در كارند
تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى
⓺ نعمتها بايد زمينه ساز شكر باشد
نه عامل غفلت و عيّاشى «تَشْكُرُونَ»
⓻ انسان ناسپاس است
و قرآن مكرّر از کم سپاسى مردم و غفلت
و بىايمانى غالب آنان سخن گفته است
«قَلِيلًا ما تَشْكُرُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ لَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ{۱۱}
و همانا ما شما را آفريديم سپس به صورت بندى و چهره نگارى شما پرداختيم آنگاه به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده كنيد پس همه سجده كردند جز ابليس كه از سجده كنندگان نبود(۱۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آیه قبل قدرت مادى و سلطه انسان
بر زمين مطرح بود ولى در اين آيه
به مقام معنوى انسان اشاره شده
كه همه فرشتگان بر او سجده كردهاند
وقتى همه فرشتگان فرمانبردار خدايند
و بر آدم سجده كردند
دريغ است كه انسان فرمان نبرد
و براى خدا سجده نكند
همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار
شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى
⬅️ در اين آيه دوبار همه انسانها
مخاطب قرار گرفتهاند
«وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ... صَوَّرْناكُمْ»
اما سجده براى حضرت آدم علیهالسلام
ذكر شده است شايد اشاره به اين باشد
كه همه انسانها استعداد مسجود
ملائكه شدن را دارند
از اين آيه تا ۱۴ آیه بعد به داستان
حضرت آدم علیهالسلام مربوط مىشود
⬅️ مردى يهودى از حضرت على علیهالسلام
سؤال كرد: خداوند به ملائكه فرمود
بر آدم سجده كنند آيا از پيامبر اسلام نيز
چنين احترامى كرده است؟
حضرت فرمود:
خداوند به پيامبر فضيلتى بالاتر از اين داد
خداوند با آن عظمتى كه دارد همراه تمام
فرشتگان بر محمد ﷺ صلوات مىفرستد
و صلوات مؤمنان بر پيامبر را عبادت خود
خوانده است
↲احتجاج طبرسی، جلد۱، صفحه۲۰۴
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ آفرينش انسان در چند مرحله انجام
گرفته است «وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ثُمَّ صَوَّرْناكُمْ»
⓶ در انسان استعداد و لياقت رسيدن
به مقامى است كه مسجود فرشتگان شود
«اسْجُدُوا لِآدَمَ»
⓷ سجده براى غير خدا اگر بر اساس
فرمان خدا باشد شرک نيست
«قُلْنا ... اسْجُدُوا لِآدَمَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله⇩
قبر هر روز ۵ مرتبه انسان را صدا میزند
❶ من خانه فقر هستم
با خودتان گنج بیاورید
❷ من خانه ترس هستم
با خودتان أنیس بیاورید
❸ من خانه مارها و عقربها هستم
با خودتان پادزهر بیاورید
❹ من خانه تاریکیها هستم
با خودتان روشنایی بیاورید
❺ من خانه ریگها و خاکها هستم
با خودتان فرش بیاورید
◽️ گنج: لا اله إلا الله
◽️انیس: تلاوت قرآن
◽️پادزهر: صدقه ، خیرات
◽️چراغ: نماز نمازشب
◽️فرش: عمل صالح
↲تحریرالمواعظ العدیده
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❺ ↷💢 《شـاد کـردن امـوات 》 ⬅️ فردی از امام صادق علیهالسلام پرسید
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❻ ↷💢
《فـشـ🔥ـار قبـــر 》
⬅️ از هولناک ترین عذابهای قبر كه
میت در شب اول قبر به آن مبتلا میشود
فشار قبر است
كه مؤمن و کافر، کوچک و بزرگ
بايد حد طبیعی و ناگزیر آن را تحمل كنند
اما اين فشار تحت اعمال انسان و پروندهای
که با اوست بسيار متغير است
↫◄ ابو بصير میگوید:
به امام جعفر صادق عليهالسلام گفتم:
آيا احدى هست كه از فشار قبر نجات پيدا كند؟
فرمود: پناه بخدا میبریم از فشار قبر
چقدر قليل و اندک هستند آن افرادى که
از فشار قبر نجات پيدا كنند
↲بحارالانوار، جلد۶، صفحه۲۶۰
البته فشار قبر مربوط به مدفونین در
زمین نيست بلكه شامل هر میتی خواهد شد
⬅️ از امام صادق عليهالسلام پرسیدند:
آيا عذاب و فشار قبر به فرد به دار آویخته
میرسد؟
آن حضرت فرمود: همانا پروردگار زمین
خود پروردگار هوا نيز هست
يا آن خدايى كه زمين به فرمان اوست
هوا نيز به فرمان اوست
پس خداوند عزوجل به هوا وحى میفرماید
و هوا او را فشارى میدهد سختتر و شديدتر
از قبر
↲من لا يحضره الفقيه، جلد۱، صفحه۲۷۹
⬅️ فشار قبر چيست؟
اما در مورد اينكه واقعيت فشار قبر چيست
و كيفيت آن به چه شكلی است
اطلاعات دقیقی در دست نيست
برخی همچون علامه مجلسی، علامه حلی و...
معتقد به عذاب جسد همراه با روح هستند
به عقيده اين بزرگان و برخی ديگر
ممكن است روح در عالم قبر
در بدن داخل شده و عذاب را تحمل كند
علامه مجلسی میفرماید:
سؤال و تنگی و فشار قبر مربوط به
جسد اصلی است
"جسد اصلی در مقابل جسد برزخی"
⬅️ در نهج البلاغه آمده است:
ياد كنيد از دفعه به دفعه آمدنهاى خوف
و بیمهای مختلف
و جابجا شدن دندههاى پهلو از فشار قبر
و كَر گرديدن گوشها و تاريكى گور
قائلين به اين قول به چنین رواياتی هم
استناد میكنند و میگویند در هم فرو رفتن
استخوانهاى دنده در اثر فشار قبر
و نيش زدن گوشت كه به عنوان عذاب قبر
ياد شده كه در بعضی روايات است
تنها با بدن عنصرى سازگارى دارد
وقتى انسان میمیرد با قوه خيال
خود را جداى از دنيا مییابد همان گونه كه
در دنيا با همان صورت به واسطه خيال
خود را درک میکرد وقتى در قبر گذاشته شد
خود را با همان صورت در قبر مییابد
و با اين واسطه دردها و عقوبتها
و يا لذتها را در مییابد
و اين است معنى حديث:
كه قبر باغى از باغهاى بهشت
يا حفرهاى از حفرههاى جهنم است
در هر حال روح با تعلق شدیدی كه به
جسد دارد همواره در كنار جسد میماند
و از وضعيت خوب يا بد جسد متاثر میشود
چه داخل در جسد و حساس به احساسات
آن باشد چه نباشد
به همين جهت شايد بتوان گفت فشار قبر
میتواند كنايه از همان فعل و انفعالات
شیمیایی باشد كه جنازه را از هم میپاشد
و ظرف مدت بسيار كمی چنان تغييرات
سریعی در آن ايجاد میكند كه اگر امكان
رؤيت جسد بعد از یک شب قبر حاصل شود
صحنهی دلخراش و اندوهباری در معرض
ديد قرار خواهد گرفت
⬅️ از فرمايشات حضرت علی عليهالسلام
است كه اگر آن مردگان را با ديده عقل
و خرد بسنجى يا پرده خاكى كه آنها را از تو
پوشانده است كنار رود آنها را خواهى ديد
در حالی كه گوشهايشان در اثر رسوخ
جانوران خاكى در آنها نابود و كر گشته
و ديدگانشان از سرمه خاک به مغز فرو رفته
و زبانهايشان پس از تندى و تيزى
در دهانها پاره پاره گشته
و دلهاشان پس از بيدارى در سينهها
مرده و از تپش افتاده
در هر عضوى از ايشان پوسيدگى تازه
كه باعث فساد و زشتى است رخداده
و راه نابودى آنها را آسان ساخته است
در حالی كه در برابر هر آسيبى تسلیماند
نه براى دفاع از آلام و اسقام دستى
و نه براى ناليدن از سختیها دلهايى دارند
اگر به ديده عبرت بنگرى اندوههاى دلها
و خاشاک و خونابه چشمها را خواهى ديد
كه براى آنها در هر یک از اين رسوائى
و گرفتاریها حالتى است كه دگرگون نشود
و سختی است كه برطرف نگردد
↲ترجمه نهج البلاغه انصارى، صفحه۶۲۵
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
↩️ عوامل کم شدن وحشت و فشار قبر
محبت اهل بیت علیهم السلام
کیمیایی است که در دنیا و آخرت
از انسان دستگیری میکند
و او را در شدائد و بحرانها
نجات میبخشد و همه جا نافع است
💠🔹پیامبر اکرم ﷺ فرمودند:
محبت من و محبت اهل بیتم
در هفت جا که بس هولناک است
سودمند است
در دم جان سپردن و در قبر
و به هنگام رستاخیز
و در مواقع دریافت نامه عمل
و در وقت حساب و نزد میزان
و در گذشتن از صراط
↲برنامه سمت خدا، حجت الاسلام عالی
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قَالَ مَا مَنَعَکَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ ۖ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ{۱۲}
خداوند به ابليس فرمود: وقتى كه من به سجده فرمانت دادم چه چيز تورا از سجده كردن باز داشت؟ شيطان گفت: من از او بهترم مرا از آتش و او را از گِل آفريدى(۱۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ دليل سجده فرشتگان بر آدم
فرمان خداوند و لياقت ذاتى انسان بود
نه جنسیت و ساختمان وجودى او
شيطان در مقام توجيه نافرمانى خود
با مغلطه و قياسى نابجا ادّعا كرد:
من از آدم برترم
زيرا من از آتشم و آدم از خاک
گرچه هر كدام منشأ اثرى خاص مىباشند
اما در حقيقت او با اين ادعاى غلط
به جاى اطاعت از فرمان خداوند حكيم
و توجه به جايگاه آدمى نزد خداوند
«إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِيفَةً»
↲سوره بقره، آیه ۳۰
و ناديده گرفتن روح الهى در انسان
«نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی»
↲سوره حجر، آیه ۲۹
در مقابل فرمان خداوند گردنكشى كرد
چنانكه بسيارى از ما در بسيارى موارد احكام
و دستورات دينى را بدون توجه به حكمت
و فلسفه آن به ظاهر با عقل خود مىسنجيم
و چون دليل آشكارى براى آن نمىيابيم
آن را نمىپذيريم و بدان بىاعتنا مىشويم
يا در برخى موارد از مقایسه موضوعات
متشابه با يكديگر حكم يكسانى براى همه
آنها صادر مىكنيم لذا قياس در استنباط
احكام جايز نيست
و امام صادق عليه السلام همواره از
قياسهاى ابوحنيفه به شدت انتقاد مىكرد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① قبل از صدور حكم
محاكمه و بازپرسى لازم است
«قالَ ما مَنَعَکَ»
② شيطان پايهگذار نافرمانى و گناه است
«ما مَنَعَکَ ... إِذْ أَمَرْتُکَ»
چون اولين نافرمانى توسط او صورت گرفت
③ عقاب بدون بيان قبيح است
و تا حكمى و مطلبى بيان نشده
بازخواست و مجازات نمىتوان كرد
«قالَ ما مَنَعَکَ ... إِذْ أَمَرْتُکَ»
④ شيطان در برابر خدا ايستاد
نه در برابر حضرت آدم «إِذْ أَمَرْتُکَ»
چنانكه در آیه ديگر مىخوانيم:
«فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ»
↲سوره کهف، آیه ۵۰
⑤ شيطان نيز همچون انسان داراى
تكليف و اختيار است
«ما مَنَعَکَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ»
⑥ ميزان اطاعت امر خداست
سن و نژاد و سابقه و ... هيچ كدام
معيار نيست «إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَيْرٌ ...»
⑦ در قضاوت به مجرمان نيز
فرصت اظهار نظر بدهيم «قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ»
⑧ ناديده گرفتن جنبه ملكوتى انسان
و تنها چشم دوختن به جسم او كه
مرام و مسلک مادّيون مىباشد
شيطان صفتى است «قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ»
⑨ خودبرتربينى مىتواند مخلوق را به
جبههگيرى در مقابل خالق وادار كند
«أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ»
⑩ قبول خالقیت خدا به تنهايى كافى نيست
اطاعت و تسليم هم لازم است
«خَلَقْتَنِی ... خَلَقْتَهُ»
شيطان خالقیت خدا را پذيرفته بود
ولى از او اطاعت نكرد
⑪ نژادگرايى از ارزشهاى شيطانى است
«خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ»
⑫ شيطان در برابر فرمان روشن و صريح
خداوند به سليقه شخصى خود عمل كرد
و به اصطلاح اجتهاد در برابر نص نمود
«إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ ... خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ ...»
⑬ شيطان از روش قياس استفاده كرد كه
اساس علمى ندارد بلكه بر مبناى گمان است
«خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَکَ أَنْ تَتَكَبَّرَ
فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِينَ{۱۳}
خداوند به شيطان فرمود: از اين جايگاه فرود آى! تو را نرسد كه در آن جايگاه تكبر كنى پس بيرون شو! قطعاً تو از خوار شدگانى(۱۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ حضرت على عليه السلام فرمودند:
از سرنوشت ابليس عبرت بگيريد كه
با سابقه شش هزار سال عبادت كه معلوم
نيست سالهاى دنيوى 365 روز بوده
يا سالهاى اخروى كه یک روزش برابر
پنجاه هزار سال دنيوى است
چگونه با يك لحظه تكبّر و فخر فروشى
سقوط كرد
↲نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲
⬅️ پیامبر صلى الله عليه و آله فرمودند:
در قيامت متكبران به خوارترين صورت
محشور شده زير پاى آل محشر
لگدمال مىشوند
↲تفسیر مراغی
در روايت ديگرى فرمودند:
هر كس تواضع و فروتنى كند
خداوند او را بالا برد
و هر كس تكبّر و گردنكشى كند
خداوند او را خوار و پست گرداند»
↲محجّةالبيضاء، جلد۶، صفحه ۲۱۵
همچنين در روايت آمده است:
ریشه كفر سه چيز است:
حرص، حسد و تكبر
↲کافی، جلد۲، باب اصول الکفر
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ تكبر نه تنها براى افراد عادى خطرناک
است، بلكه براى آنان كه مقام عالى دارند
و همنشين فرشتگان در ملأ اعلى هستند
و سالها و قرنها سابقه عبادت دارند
نيز خطر دارد «فَاهْبِطْ، فَاخْرُجْ»
⓶ نه علم و شناخت شيطان به خدا
نجاتبخش است و نه عبادتهاى طولانى او
بلكه راه نجات تسليم است
«تَتَكَبَّرَ فِيها فَاخْرُجْ»
⓷ تكبر در برابر فرمان خداوند
سبب حبط و نابودى عمل مىشود
«فَاهْبِطْ ... فَاخْرُجْ»
⓸ گاهى یک لحظه تكبر در برابر
فرمان خداوند سبب سقوط دائمى است
«تَتَكَبَّرَ فِيها فَاخْرُجْ»
⓹ نتيجه تكبر و خود بزرگ بينى
كوچكى و خوارى است
آرى نتیجه گفتن «من بهترم» «أَنَا خَيْرٌ»
شنيدن جوابِ «فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِينَ»
است
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قالَ أَنْظِرْنِی إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ{۱۴}
(ابليس به جاى توبه و عذرخواهى)
گفت: تا روزى كه مردم برانگيخته مىشوند
مرا مهلت بده(۱۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قالَ إِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ{۱۵}
خداوند فرمود:
همانا تو از مهلت داده شدگانی(۱۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ خواسته ابليس مهلت تا روز قيامت بود
و اين آيه مشخص نمىكند كه
تا چه زمانى به او مهلت داده شد
اما از آيه ۳۸ سوره حجر و آيات
۸۰ و ۸۱ سوره «ص» استفاده مىشود
كه تنها براى مدتى طولانى به او مهلت
داده شد نه تا روز قيامت:
«إِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ إِلى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ»
برخى مىگويند: شيطان تا وقتى كه
خدا صلاح بداند زنده است
↲تفسیر عیّاشی
سـ❓ـؤال:
چرا خداوند به ابليس مهلت داد؟
پاسـ☑️ـخ:
مهلت دادن به بدكاران از سنتهاى الهى
و در مسير آزمايش و امتحان انسان است
علاوه بر آنكه بايد
اسباب خير و شر فراهم باشد
و انسان با اختيار راهى را انتخاب كند
زيرا ابليس انسان را مجبور به انحراف
نمىكند و تنها وسوسه مىكند
چنانكه در آیه ۲۲ سوره ابراهيم آمده است
«وَ ما كانَ لِی عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ
دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی»
گفت «أنظرنى اِلى يَوْمِ الجَزاء»
كاشكى گفتى كه «تب يا ربّنا»
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ ابليس هم از خواسته خود مأيوس نبود
«قالَ أَنْظِرْنِی»
⓶ شيطان نيز مىداند كه عمر
به اراده و به خواست خداست
«قالَ أَنْظِرْنِی»
⓷ هر عمر طولانى ارزشمند نيست
شيطان هم عمر طولانى دارد
«أَنْظِرْنِی إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ»
⓸ ابليس هم آفريدگار را مىشناخت
«خَلَقْتَنِی» هم معاد را قبول داشت
«يَوْمِ يُبْعَثُونَ»
⓹ گاهى خواسته كافران هم پذيرفته
مىشود «قالَ إِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امام صادق علیهالسلام⇩
《مَنْ مَاتَ مَا بَيْنَ زَوَالِ اَلشَّمْسِ
مِنْ يَوْمِ اَلْخَمِيسِ إِلَى زَوَالِ الشَّمْسِ
مِنْ يَوْمِ اَلْجُمُعَةِ أَعَاذَهُ اللَّهُ
مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ》
↫◄ هر كه بين ظهر پنج شنبه
تا ظهر جمعه جان سپارد
خداوند او را از فشار قبر در امان دارد
📗ثواب الاعمال و عقاب الاعمال
جلد۲، صفحه ۱۹۴
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❻ ↷💢 《فـشـ🔥ـار قبـــر 》 ⬅️ از هولناک ترین عذابهای قبر كه م
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❼ ↷💢
《عوامــل فشـ🔥ــار قبــر》
↩️ عواملی که باعث فشار قبر میشود:
❶ بداخلاقی
❷ سخن چینی
❸ مراعات نكردن طهارت و نجاست
و پرهیز نكردن از بول
❹ یاری نكردن مظلوم
در كتاب ثواب الاعمال آمده است كه
یكی از علمای بنیاسرائیل از دنیا رفت
و فشار قبر بر او وارد شد چرا كه او یکبار
نماز را عمداً بی وضو خوانده بود
و از كنار مظلومی گذشته بود و او را
یاری نكرده بود
❺ ضایع نمودن نعمتهای الهی
💠🔹پیامبر اکرم ﷺ فرمودند:
فشار قبر برای مؤمن كفاره تباه نمودن
نعمتها از ناحیه اوست
✧✾════✾✰✾════✾✧
↩️ عواملی که باعث كاهش یا رفع
فشار قبر میشود:
⓵ نماز شب و كامل نمودن ركوع
💠🔹امام رضا علیهالسلام فرمود:
كسی كه نماز شب بخواند و در قنوت
نماز «وتر» هفتاد بار استغفار كند
از عذاب قبر پناه داده میشود
💠🔹امام باقر علیهالسلام فرمود:
هر كس ركوع نمازش را كامل انجام دهد
وحشت قبر به او نمیرسد
⓶ صدقه و نماز مخصوص
⓷ نماز وحشت
این نماز بسیاری از مردگان را از عذاب قبر
و فشار قبر نجات داده است كه حكایات
عجیبی در داستانهای شهید دستغیب
در این باره موجود است كه میتوان
به آن مراجعه نمود
⓸ حج نمودن
دو روایت است كه هر كس چهار مرتبه حج
بجا آورد عذاب قبر از او برداشته میشود
⓹ خواندن بعضی از سورههای قرآن
💠🔹حضرت علی علیهالسلام میفرماید:
هر كس در هر جمعه سوره نساء را تلاوت كند
از فشار قبر امان مییابد
📖 سورههای زخرف، یاسین، تکاثر و تبارک
نیز در این مورد سفارش شدهاند
⓺ اینكه مرگ انسان در روز جمعه باشد
⓻ نهادن دو چوب تر در كفن میت هنگام دفن
⓼ ریختن آب روی قبر
◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️
✍ منابع:
↲ بحارالانوار جلد۷۵، صفحه ۲۶۵
↲ ثواب الاعمال، صفحه ۱۱۱
↲ بحارالانوار، جلد۶، صفحه ۲۲۱
↲ بحارالانوار جلد۸۵، صفحه ۱۰۷
↲ بحارالانوار، جلد۹۱، صفحه ۲۱۹
↲ حاشیة مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی
↲ من لا یحضره الفقیه، جلد۲، صفحه ۲۱۷
↲ وسایل الشیعه، جلد۷ صفحه ۴۰۹
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masum
⬅️ سه توصیه مشترک از آخوند
ملا فتحعلی سلطان آبادی ره
و آیت الله بهجت ره
مرحوم آقا سید منبرالدین اصفهانی به همراه نامهای از علمای اصفهان به سمت عراق رفت تا آن را به آیت الله میرزای شیرازی برساند
در بین راه به دیدار آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی میرود ظاهراً ایشان در آن موقع نابینا شده بود
مرحوم ملافتحعلی از نامهای که در جیب سید منیرالدین بود خبر میدهد و حتی محتوای آن را هم به او بیان میکند
سید منیرالدین هنگام خداحافظی از ملافتحعلی میخواهد تا سفارشی به او بنماید
ایشان میفرماید:
در هر ماه نماز اول ماه را بخوان
هر شب نماز لیلة الدفن را برای مؤمنینی
که از دنیا رفتهاند بخوان
همچنین زیارت عاشورا را هم ترک نکن
حضرت آیت الله بهجت هم در پاسخ به شخصی که گفته بود: سفارشی به من بفرمائید همین سه مطلب را مطرح کردند
آنگاه فرمودند: یکی از اقوام از دنیا رفته بود و بعدها وی را در خواب دیدند که میگوید: نمازی که ملافتحعلی خواند مرا نجات داد
📗روزنه هایی از عالم غیب
صفحات ۳۵۵، ۳۵۶
نوشته آیت الله سید محسن خرازی
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ
صِراطَکَ الْمُسْتَقِيمَ{۱۶}
شيطان گفت: پس به خاطر آنكه مرا گمراه كردى من هم براى فريب دادن آنان حتماً بر سر راه راست تو به كمين خواهم نشست(۱۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ
وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَلا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ{۱۷}
سپس از روبرو و از پشت سر و از راست
و چپشان بر آنان مىتازم و بيشتر آنان را
سپاسگزار نخواهى يافت(۱۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در حديث مىخوانيم:
آن هنگام كه شيطان سوگند خورد
از چهار طرف در كمين انسان باشد
تا او را منحرف يا متوقّف كند
فرشتگان از روى دلسوزى گفتند:
پروردگارا اين انسان چگونه رها خواهد شد؟
خداوند فرمود: دو راه از بالاى سر و پائین
باز است و هرگاه دست به دعا بردارد
يا صورت بر خاک نهد
گناهان هفتاد سالهاش را مىبخشايم
↲تفسیر کبیر فخر رازی
⬅️ همين كه حضرت آدم از تسلط شيطان
بر انسان آگاه شد رو به درگاه خدا آورده
و ناله زد خطاب رسيد: ناراحت نباش
زيرا من گناه را يكى و ثواب را ده برابر
حساب مىكنم و راه توبه هم باز است
↲تفسير نورالثقلين
⬅️ امام باقر علیهالسلام فرمود:
ورود ابليس از پيش رو بدين شكل است
كه امر آخرت را براى انسان ساده و سبک
جلوه مىدهد و از پشت سر به اين است
كه ثروت اندوزى و بخل و توجه به اولاد
و وارث را تلقين مىكند و از طرف راست
با ايجاد شبهه دين را متزلزل و تباه مىسازد
و از طرف چپ لذات و شهوات و منكرات
را غالب مىكند
↲تفسیر کنزالدقائق
⬅️ شيطان اگر بتواند مانع ايمان انسان مىشود
و اگر نتواند راههاى نفاق و ارتداد را مىگشايد
و اگر موفق نشود با ايجاد شک و ترديد
و وسوسه انسان را به گناه سوق مىدهد
تا از ايمان و عبادتش لذت نبرد
و كار خير برايش سنگين و باكراهت جلوه كند
در روايات متعددى صراط مستقيم
به اهل بيت عليهم السلام
و ولايت على علیهالسلام تعبير شده است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ نافرمانى و گناه خود را به تقدير
و قضا و قدر الهى نسبت دادن
كارى شيطانى است «قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِی»
⓶ ابليس مهلت خواست تا انتقام بگيرد
نه آنكه توبه كند «أَنْظِرْنِی، لَأَقْعُدَنَ»
⓷ ابليس به جاى تشکر از خداوند
گستاخى كرد
«إِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ، لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ»
⓸ شيطان انسان را موجودى منفعل
و اغواپذير مىداند «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ»
⓹ شيطان دشمن قسم خورده انسان است
«لَأَقْعُدَنَ» چنانكه در جاى ديگر مىگويد:
«فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ»
⓺ ابليس نيز اقرار دارد كه راه مستقيم
راه خداوند است «صِراطَکَ الْمُسْتَقِيمَ»
⓻ شيوههاى اغفال ابليس
متعدد و مختلف است
«مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ ...»
⓼ شيطان هم صراط مستقيم را مىشناسد
«صِراطَکَ الْمُسْتَقِيمَ»
هم راههاى وسوسه و هجوم و غلبه را
«لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ»
هم شاكران و ناسپاسان را
«وَلا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ»
⓽ هدف و آرزوى شيطان ناسپاسى
انسان است «وَلا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ»
بنابراين پيروى از شيطان
ناسپاسى از خداست
و انسان سپاسگزار در راه مستقيم است
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومًا مَدْحُورًا ۖ لَمَنْ
تَبِعَکَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ{۱۸}
خدا فرمود: از اين جايگاه با ذلّت و سرشكستگى بيرون رو سوگند ياد مىكنم كه هر كس از آنها پيرو تو شود به يقين دوزخ را از همه شما پر خواهم كرد(۱۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ شگفتا که یک لحظه تكبر و خود
برتربينى «أَنَا خَيْرٌ» چه عواقبى دارد!
«فَاهْبِطْ، فَاخْرُجْ، إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِينَ»
اين همه تحقير و سقوط متوجه متكبر مىشود
چون به جاى عذرخواهى تصميم گرفت
كه نسل بشر را گمراه كند
⬅️ «مَذوم» از ريشه «ذئم» به معناى
عيب شديد است
«مَدحور» از «دحر» به معناى
بيرون راندن همراه با ذلّت است
⬅️ ابوحنيفه سه عقيده داشت
كه آنها را القا مىكرد يكى اينكه
تمام افعال بندگان فعل خداوند است
و آنان در كارهايشان مجبورند
دوم آنكه خدا قابل ديدن است
و سوم آنكه شيطان را به آتش نمىتوان
سوزاند زيرا آتش در آتش تأثيرگذار نيست
⬅️ بهلول شاگرد امام صادق علیهالسلام
در محكومیت و بطلان عقايد او
كلوخى برداشت و بر سر او زد وقتى
شكايت نزد خليفه برد و علت را جويا شد
بهلول گفت: به اقرار خودش، خدا اين كار
را انجام داده و من تقصيرى ندارم
علاوه بر آنكه او دروغ مىگويد كه
سرش درد مىكند زيرا اگر دردى وجود دارد
بايد آن را نشان دهد و ديگر اينكه انسان از
خاک است و خاک در خاک (كلوخ در انسان)
تأثيرگذار نيست!
↲تفسیر اثنی عشری
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ گر چه ابليس در مسير راه مستقيم
كمين كرده و دائماً وسوسه مىكند
ولى گنهكار خود به دنبال شيطان مىرود
و جهنمى مىشود «لَمَنْ تَبِعَکَ»
⓶ منحرفين به قدرى زيادند كه دوزخ را
پر مىكنند «لَأَمْلَأَنَّ»
ولى افراد سالم، پاک و سپاسگزار كم هستند
چنانكه در آيه ۱۰ خوانديم:
«قَلِيلًا ما تَشْكُرُونَ»
⓷ پيروى از شيطان موجب همنشينى
با او در جهنم است
«لَمَنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ فَكُلَا مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ{۱۹}
و اى آدم! تو و همسرت در آن باغ ساكن شو و از هرگونه و هرچه و هرجا خواستيد بخوريد ولى نزدیک اين درخت نشويد كه از ستمكاران بر خويش خواهيد شد(۱۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ مشابه اين آيه
در سوره بقره آیه ۳۵ نيز گذشت
امام رضا علیهالسلام در مورد اینکه
درختى كه مورد نهى قرار گرفت آيا
گندم است يا انگور و يا چيز ديگرى است
مىفرمايد: چون درختان بهشتى ميوههاى
متنوعى مىدهد تمام اقوال را شامل مىشود
↲عیون الاخبار، جلد۱، صفحه ۳۰۶
⬅️ خداوند اراده كرده بود كه انسان به
عنوان خلیفه او در روى زمين زندگى كند
«إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِيفَةً»
↲سوره بقره، آیه ۳۰
و براى نشان دادن اين شايستگى
به ديگران حقايقى را به انسان تعليم داد
آنگاه دستور سجده بر او را داد
و در بهشت قرارش داد
و سپس اولین تكليف را به او فرمان مىدهد
و موضوع تعهد و مسئولیت و اختيار
شروع مىشود و پس از آن مجازات تخلف
از تكليف و ورود به زمين و تلاش براى
تكامل صورت مىگيرد و همه اين مراحل
بر پایه علم الهى صورت گرفت
چنانكه حضرت على علیهالسلام پس از
بيان اين مراحل و استقرار انسان در روى
زمين مىفرمايد:
علم خداوند در مورد او به وقوع پيوست
↲نهج البلاغه، خطبه ۹۱
⬅️ در اين كه مراد از «جنة» و بهشتى
که آدم در آن ساكن بود چيست؟
اقوال مختلفى بيان شده است
بعضى آن را همان بهشت موعود مىدانند
و خلود و جاودانگى در آن را از آن كسانى
مىدانند كه به واسطه عمل و جزا داخل آن
شدهاند و در مورد غير آن چنين نيست
چنانكه پيامبر ﷺ در شب معراج
وارد آنجا شد و برگشت
اما امام صادق علیهالسلام فرمود:
بهشت آدم يكى از باغهای دنيا بوده است
↲تفسیر اثنی عشری
زيرا در بهشت موعود
امر و نهى و تكليف وجود ندارد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ ابتدا موارد مجاز و راههاى صحيح را
باز كنيد سپس موارد ممنوع را گوشزد كنيد
«فَكُلا ... لا تَقْرَبا»
⓶ نزدیک شدن به حرام
و مناطق ممنوعه احكام الهى
آلودگى به گناه را به دنبال دارد
«لا تَقْرَبا ... فَتَكُونا ...»
⓷ با بودن راه مجاز «فَكُلا»
راه ممنوعه رفتن ظلم است
«فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِیَ لَهُمَا مَا وُورِیَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَ قَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ{۲۰}
پس شيطان آن دو آدم و همسرش را وسوسه كرد تا آنچه را از زشتى (عورت) شان از آن دو مخفى بود برايشان آشكار سازد و گفت: پروردگارتان شما را از خوردن اين درخت نهى نكرده مگر براى اين كه مبادا دو فرشته شويد يا از جاودانان شويد و حيات ابدى بيابيد(۲۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ شيطان آدم و حوا را وسوسه مىكرد
كه اگر از اين درخت بخوريد
فرشته شده يا ابدى مىشويد
و خداوند چون نمىخواهد شما به اين
مقام برسيد دستور داد كه از آن نخوريد
در اينكه چرا حضرت آدم نهى خداوند را
ناديده گرفت و از درخت ممنوعه خورد
ذيل آيه ۲۱ پاسخ داده است كه نهى در اينجا
عنوان كراهت دارد نه تحريم
و مانند نهى پزشک از غذا براى بيمار مىباشد
كه اگر بيمار آن غذا را بخورد به زحمت مىافتد
و آثار و عوارض مربوط به خود را دارد
نه آنكه حرام باشد
⬅️ از امام صادق علیهالسلام سؤال شد:
آيا ملائكه افضل هستند يا بنىآدم؟
آن حضرت روايتى را از حضرت على
علیهالسلام نقل كردند فرمود:
خداوند ملائكه را از عقل بدون شهوت
و حيوانات را با شهوت بدون عقل آفريد
اما انسان را با تركيبى از عقل و شهوت آفريد
اگر عقل انسان بر شهوتش غالب شود
از ملائكه برتر است
و اگر شهوتش بر عقلش غالب شود
از حيوانات پستتر است
«فمَن غلب عَقله شَهوتَه فَهُوَ خَيرُ مِن المَلائكة
وَ مَن غلب شَهوَتُه عَقله فَهُوَ شَرّ مِن البَهائم»
↲وسائل الشیعه، جلد۱۵، صفحه ۲۰۹
آرى خوبىها و درجات آدميان
متفاوت و داراى مراتبى است
چنانكه در ملائک نيز چنين است
پس هر انسانى را نمىتوان گفت از همه
ملائكه برتر است و يا بالعكس
↲تفسیر اطیب البیان، جلد۱، صفحه ۵۱۲
⬅️ خداوند شيطان را با ماهیتى پليد نيافريده
بلكه او را موجودى قابل تكامل آفريد
و در گذرگاه هستى هدايت كرد
و اين شيطان بود كه خود را منحرف و پليد
ساخت وگرنه اگر ماهیت او پليد بود
اشتغال به تسبيح و تقديس كه سالها
بدان مشغول بود معنا نداشت
همان گونه كه خداوند فرعون و ابنملجم
را آنگونه خلق نكرد بلكه آنان نيز شايستگى
رشد و اعتلاى انسانى را داشتهاند
ولى به اختيار خود منحرف شدهاند
شرح مثنوی، علامه جعفری، جلد۵، صفحه ۲۰۷
سـ❓ـؤال:
چرا خداوند شيطان را بر انسان مسلط كرد؟
پاسـ☑️ـخ:
رابطه شيطان با انسان و امكان تأثير او در
آدمى بيشتر و زيادتر از تأثير غرائز حيوانى
در انسان نيست
خداوند در مقابل آن غرائز
انديشه و تعقل و وجدان را عطا فرموده
و بهترين وسیله تعديل و تنظيم غرائز را
در اختيار آدمى قرار داده است
علاوه بر آنكه شيطان بر انسان سلطه ندارد
و اراده و اختيار را از انسان نمىگيرد
چنانكه خودش مىگويد:
«ما كانَ لِی عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ
دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی فَلا تَلُومُونِی»
↲سوره ابراهیم، آیه ۲۲
وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ
وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِیَّ»
كار او کمک به غرائز حيوانى است
و اگر بخواهد تأثيرى بگذارد مجبور است
با يكى از قواى درونى يعنى غرائز
و توهمات و وسوسهها وارد شود
كه در مقابل آنها دو نيروى عقل و وجدان
همواره انسان را به خيرات و نيكىها
دعوت مىكنند
↲شرح مثنوی، جلد۵، صفحه ۲۰۷
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ شيطان حتى خوبان را هم رها نمىكند
«فَوَسْوَسَ لَهُمَا» اما هيچ سلطهاى بر
مخلصين ندارد «إِلَّا عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ»
↲سوره حجر، آیه ۴۰
⓶ نهايت كار شيطان وسوسه است نه اجبار
نشان دادن راه انحرافى است نه اصرار
«فَوَسْوَسَ لَهُمَا»
⓷ نتیجه گناه كردن و خلاف رسوايى است
«لِيُبْدِیَ ... سَوْآتِهِما»
⓸ رسوائی، كشف حجاب و برهنگى
از اهداف شيطان است
«لِيُبْدِیَ ... ما وُورِیَ»
⓹ شيطان از راه آرزوها انسان را
فريب مىدهد «ما نَهاكُما رَبُّكُما ... إِلَّا
أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ»
آرزوى انسان زندگى ابدى در فضائی آرام
و فرشته گونه است
لذا شيطان گفت: اگر از آن درخت بخوريد
به آرزوى خود رسيده و زندگى دائم و به دور
از مزاحمت و اضطراب خواهيد داشت
و با استفاده از غرائز و تمايل انسان
به رفاه و ابدیت او را وسوسه كرد
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ{۲۱}
و شيطان براى آنکه وسوسهاش تأثير كند براى آن دو سوگند ياد كرد كه به راستى من از خيرخواهان شمايم(۲۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ حضرت آدم و همسرش در آغاز به ابليس
اعتمادى نداشتند و شيطان براى جلب اعتماد
آنها سوگند ياد كرد و بر آن نيز تأكيد نمود
⬅️ امام رضا عليه السلام فرمود:
آدم و حوّا تا آن زمان سوگند دروغ به خدا
را نشنيده بودند و به همين دليل به او
اعتماد كردند و از آن درخت خوردند
البته اين عمل قبل از نبوت حضرت آدم بود
و نهى تحريمى و گناه كبيرهاى كه مستحق
آتش باشد نبوده است
↲عیون الاخبار، جلد۱، صفحه ۱۹۶
⬅️ بنابراين اولين سوگند دروغ
از شيطان بوده است
قرآن مىفرمايد:
منافقان نيز اهل سوگند دروغاند
↲سوره توبه، آیات ۵۶،۶۲،۷۴،۱۰۷
⬅️ و كسى كه پی در پی سوگند مىخورد
نمىتواند لايق رهبرى جامعه نيست
«لا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَهِينٍ»
↲سوره قلم، آیه ۱۰
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ سوگند دروغ كارى شيطانى است
«قاسَمَهُما»
⓶ به هر سوگندى نبايد اطمينان كرد
«قاسَمَهُما»
⓷ دشمن از اعتقادات و باورهاى ما
به نفع خود سود مىبرد «قاسَمَهُما»
⓸ گاهى دشمن با ظاهرى دلسوزانه و ادعاى
خيرخواهى در اعتقادات ما نفوذ مىكند
و ضربه مىزند «إِنِّی لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ»
برادران يوسف نيز براى از بين بردن يوسف
و جدا كردن او از پدرشان به ظاهرسازى
پرداخته و به او گفتند: «إِنَّا لَهُ لَناصِحُونَ»
↲سوره یوسف، آیه ۱۱
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ ۚ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ ۖ وَ نَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَكُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُبِينٌ{۲۲}
پس شيطان آن دو را با فريب و حيله به سقوط و پرتگاه گناه كشاند پس چون از آن درخت نهى شده چشيدند زشتى برهنگیشان براى آنان آشكار شد و به پوشاندن خويش با چسباندن برگ درختان بهشت بر خود پرداختند و خداوند ندايشان داد: آيا شما را از آن درخت نهى نكردم و به شما نگفتم كه شيطان براى شما دشمنى آشكار است؟!(۲۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «دلى» از «تدليه» به معناى
نزدیک كردن است و اشاره به دلو و طناب
براى وصول و رسيدن به هدفى است
گويا ابليس با طناب غرور آنها را به
چاه فريب انداخت
⬅️ «يَخْصِفانِ» از «خصف» به معناى
جمع كردن دوختن و وصله كردن است
خطاب خداوند با کلمه «ندا» آمده است
«ناداهُما» ندا براى خطاب دور است
گويا آدم و همسرش با خوردن از درخت
نهى شده از قرب خدا دور شدند
⬅️ عدهاى از مفسّران مانند سيد مرتضى
طبرسى و ابوالفتوح رازى مىگويند:
اخراج حضرت آدم از بهشت
و آمدن به زمين از باب مصلحت بود
نه از جهت عقوبت و جزا
↲تفسیر اثنی عشری
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① زن و مرد هر دو در تيررس وسوسه
شيطانند «فَدَلَّاهُما»
② حربه شيطان فريب و غرور است
«بِغُرُورٍ»
③ تمايل به وسوسههاى شيطان همچون
دستيابى به طنابى سست و كوتاه
و سقوط در چاه گناه است «فَدَلَّاهُما»
④ توجه نكردن به فرمانها و ارشادات
الهى مهم است چه كم باشد چه زياد
«فَلَمَّا ذاقَا» در ارتكاب گناه کوچک و بزرگ
مطرح نيست مهم گستاخی انسان است
لذا گاهى گناه اندک نيز باعث رسوايى
و سقوط انسان مىشود
⑤ برهنگى نوعى كيفر الهى است
نه نشانه كمال و تمدّن
«فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما»
⑥ گاهى سقوط گام به گام است
ابتدا ايجاد فكر انحرافى، «فَدَلَّاهُما بِغُرُورٍ»
سپس انجام منهيّات و خوردن چيزهاى
ممنوع «فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ» و آنگاه
سقوط و برهنگى «بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما»
⑦ زشتى برهنگى و كرامت پوشش
جزو فطرت انسان است «وَ طَفِقا يَخْصِفانِ»
⑧ پوشش ارزش است گرچه با سادهترين
وسيله باشد «وَرَقِ الْجَنَّةِ»
⑨ احكام و اوامر و نواهى و هشدارهاى
خداوند همواره در جهت رشد و تربيت
انسان است «ناداهُما رَبُّهُما أَلَمْ أَنْهَكُما»
⑩ حضرت آدم و حوّا پس از خوردن از آن
درخت ممنوعه از جايگاه عالى خود دور شدند
«تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ» و نفرمود: «هذِهِ الشَّجَرَةَ»
⑪ خداوند بدون اتمام حجت كسى را
توبيخ نمىكند «أَلَمْ أَنْهَكُما ... أَقُلْ لَكُما»
⑫ در مسير راه خدا لازم است دشمنان را
بشناسيم «عَدُوٌّ مُبِينٌ»
⑬ با آنكه دشمنى شيطان آشكار است
اما انسان از خطر و دشمنى او غافل مىشود
«عَدُوٌّ مُبِينٌ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۵۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا
وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ{۲۳}
آدم و حوّا گفتند: پروردگارا ما بر خويشتن
ستم كرديم و اگر ما را نبخشايى و رحم نكنى
قطعاً از زيانكاران خواهيم بود(۲۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ شيطان و آدم هر دو نافرمانى كردند
اما شيطان نسبت به نافرمانى خود
(ترک سجده) به عدل و حكمت الهى
اعتراض و استكبار كرد و برترى نژاد
خود را مطرح ساخت و پشيمان هم نشد
⬅️ اما حضرت آدم و حوّا
به كار خلاف خود اعتراف كردند
و از خداوند تقاضای بخشايش كردند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ در برابر ستمهايى كه به خود روا
مىداريم بايد از خداوند استمداد جوييم
و آنها را جبران كنيم «قالا رَبَّنا ظَلَمْنا»
⓶ آدم و حوّا هم در تخلّف شریک بودند
هم در جبران گذشته و عذرخواهى
«ذاقَا، قالا رَبَّنا»
⓷ هرگونه خلافى ظلم به خويشتن است
چون مخالفت با فرمان خدا مخالفت با
تكامل و سعادت واقعى خود است
«ظَلَمْنا أَنْفُسَنا»
⓸ از آداب دعا و استغفار ابتدا اعتراف
به گناه است «قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا»
⓹ نخستين خواسته بشر از خدا
تقاضاى عفو و رحمت بود
«وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا»
⓺ مهمترين مسأله براى گناهكار
مغفرت الهى است سپس درخواستهاى ديگر
«إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا»
⓻ عنايت و لطف و مهربانى خدا
جلوى خسارت ابدى را مىگيرد
«إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا ... لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《زُورُوا مَوْتَاکُمْ فَإِنَّهُمْ یَفْرَحُونَ بِزِیَارَتِکُمْ
وَلْیَطْلُبْ أَحَدُکُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِیهِ
وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا یَدْعُو لَهُمَا》
اموات خود را زیارت کنید
زیرا آنان از دیدار شما خوشحال میشوند
و انسان باید بعد از آنکه بر سر قبر
پدر و مادر خود برایشان دعا کرد
حاجت خود را از خدا بخواهد
📗میزان الحکمه، جلد۵، صفحه۱۲۹