eitaa logo
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
8.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
326 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
💢↶ روز دوشنبه پانزدهم آذرماه روز اول جمادی الاولی 【ختم سوره واقعه】 ⬅️ شروع از دوشنبه‌ای که اول ماه باشد برای افزایش رزق و برآورده‌شدن حاجات مهم آیت‌الله بهجت رحمة الله علیه برای افزایش روزی و برآورده شدن حاجات مهم ختم سور «واقعه» را به اطرافیان خود توصیه می‌کردند ⬅️ دستور این ختم بدین شرح است: چون اول ماه قمری دوشنبه باشد شروع کند به خواندن این سوره واقعه با طهارت و رو به قبله ◽️روز اول یک مرتبه سوره واقعه ◽️روز دوم دو مرتبه سوره واقعه ◽️روز سوم سه مرتبه سوره واقعه ◽️و همچنین تا چهاردهم، چهارده مرتبه سوره واقعه را بخواند این سوره‌ها را می‌توان در طول روز و به مرور زمان خواند هر کس یک روز فراموش کرد فردای آن می‌تواند تعداد سوره واقعه هایی که فراموش کرده را بخواند به فرموده آیت الله بهجت رحمة الله علیه حتی در یک نوبت یا کمتر از ۱۴ روز با تلاوت مجموع سوره‌ها یعنی ١٠۵ سوره واقعه می‌تواند ختم را به پایان برساند ⬅️ و بعد از تلاوت سوره‌های مبارکه هر روز این دعا را بخواند یعنی روزی یک بار این دعا خوانده می‌شود 【يا مُسَبِّبَ الاَسْبابِ وَ يا مُفَتِّحَ الاَبْوابِ اِفْتَحْ لَنا الْاَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ] اَللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِی و رِزْقُ عِیالی فِی السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَ إِنْ كَانَ فِی الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَ إِنْ كَانَ فِی الْأَرْضِ بَعِيداً فَقَرِّبْهُ وَ إِنْ كَانَ قَرِيباً فَيَسِّرْهُ وَ اِنْ كانَ يَسِيراً فَكَثِّرْهُ وَ اِنْ كانَ كَثِيراً فَخَلِّدْهُ وَ اِنْ كانَ مُخَلَّداً فَطَيِّبْهُ وَ اِنْ كانَ طَيِّباً فَبارِكْ لی فيهِ وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ يا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِکَ وَ وَحْدانِيَّتِکَ اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ وَ اِنْ كانَ عَلی اَيْدِی شِرارِ خَلْقِکَ فَانْزِعْهُ وَانْقُلْهُ اِلَیَّ حَيْثُ اَكونُ وَ لا تَنْقُلْنِی اِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ】 ⬅️ در ادامه از مرحوم مجلسی رحمةالله به نقل از امام سجاد علیه‌السلام این عمل را با دعایی در پنج‌شنبه‌های میان این چهارده روز نقل می‌کند آن دعا چنین است: 【يا ماجِدُ يا واحِدُ، يا جَوادُ يا حَليمُ، يا حَنّانُ يا مَنّانُ يا كَريمُ، اَسْئَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِکَ تَلُمُّ بِها شَعْثى، وَ تَقْضى بِها دَيْنى، وَ تُصْلِحُ بِها شَأْنى بِرَحْمَتِكَ يا سَيِّدى اَللَّهُمَّ اِنْ كانَ رِزْقى فِى السَّماءِ فَاَنْزِلْهُ وَ اِنْ كانَ فِى الاَرْضِ فَاَخْرِجْهُ وَ اِنْ كانَ بَعيداً فَقَرِّبْهُ وَ اِنْ كانَ قَريباً فَيَسِّرْهُ وَ اِنْ كانَ قَليلاً فَكَثِّرْهُ وَ اِنْ كانَ كَثيراً فَبارِكْ لى فیهِ وَ اَرْسِلْهُ عَلى اَيْدى خِيارِ خَلْقِکَ وَلا تُحْوِجْنى اِلى شِرارِ خَلْقِکَ وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِکَ (بِكَيْنُونَتِکَ) وَ وَحْدانِيَّتِکَ اَللًّهُمَّ انْقُلْهُ اِلَىَّ حَيْثُ اَكُونُ، وَ لا تَنْقُلْنى اِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ اِنَّکَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَديرٌ يا حَىُّ يا قَيُّومُ يا واحِدُ يا مَجيدُ يا بَرُّ يا كَريمُ يا رَحيمُ يا غَنِىُّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَکَ وَ هَیِّنَا [هَنِّئْنا-هَيِّئْنا] كَرامَتَکَ وَ اَلْبِسْنا عافِيَتَکَ】 ↫◄ هر چه سریعتر برای دیگران ارسال کنید تا در این ختم عظیم شرکت کنند ◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️ ✍ منابع: ↲اللیالی‌المخزونه، ملا محسن فیض کاشانی نسخه خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، صفحه ۵٣-۵۵ ↲بهجت الدعا، صفحه ٣۶٢ـ٣۶۴ درس خارج فقه آیت الله بهجت ره °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 4⃣4⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ إِذْ أَنْجَيْنَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ ۖ يُقَتِّلُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ ۚ وَ فِی ذَٰلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ{۱۴۱} و به ياد آوريد زمانى كه شما را از چنگال فرعونيان نجات دادیم كه شما را سخت شكنجه مى‌کردند پسران شما را مى‌كشتند و زنان شما را براى خدمتگزارى و بردگى زنده نگه مى‌داشتند و در اين ناگوارى‌ها آزمايش بزرگى از سوى پروردگارتان براى شما بود(۱۴۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «يَسُومُونَكُمْ» از «سوم» به معنای دنبال چيزى رفتن يا تحميل كردن است در آیه قبل كه سخن از برترى و فضيلت بنی اسرائيل بود آن را فقط به خدا نسبت داد و فرمود: «هُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ» ولى اين آيه مى‌فرمايد: ما آنها را نجات داديم «أَنْجَيْناكُمْ» اين تفاوت در مفرد و جمع شايد به خاطر آن است كه نجات خداوند به واسطه صبر و مقاومت خود مردم و رهبرى حضرت موسى انجام گرفته است و معمولًا در مواردى كه الطاف الهى از طريق واسطه‌ها انجام گيرد ضمير جمع بكار برده مى‌شود مثلًا در مورد باران مى‌فرمايد: «أَنْزَلْنا» ↲سوره مؤمنون، آیه ۱۸ زيرا دريا، گرما، ابر، باد و موارد ديگر دست به دست هم داده و باران را به وجود آورده‌اند ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ نجات دهنده واقعى خداوند است گرچه نجات از طريق رهبرى موسى انجام گرفته باشد «أَنْجَيْناكُمْ» ⓶ ياد نعمت‌هاى الهى سبب پايدارى و پرهيز از شرک است «أَ غَيْرَ اللهِ أَبْغِيكُمْ‌ ... وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ‌» ⓷ رهبران بايد پيوسته نعمت‌هاى الهى را یادآورى كنند تا مردم دچار غفلت نشوند «وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ» ⓸ طاغوت‌ها بدون ياران و اطرافيان زورى ندارند «آلِ فِرْعَوْنَ» ⓹ طاغوت‌ها براى حفظ حكومتشان بى‌گناهان را مى‌كشند «يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ» ⓺ زنان و جوانان اهداف نقشه‌هاى طاغوت هستند «يُقَتِّلُونَ‌ ... يَسْتَحْيُونَ‌ ...» ⓻ زنده نگاهداشتن مادرانى كه پسرانشان را جلو چشمشان كشته‌اند بدترين عذاب است «سُوءَ الْعَذابِ يُقَتِّلُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ» ⓼ گاهى حوادث تلخ و ناگوار وسيله آزمايش الهى‌اند «بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ» ⓽ سختى‌ها و گرفتارى‌ها را هر چند بزرگ باشند در مسير تربيت انسان و آزمايشى الهى بدانیم «وَ فِی ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله⇩ آگاه باشيد که مهدی عج ولی خدا در روی زمین داور او در میان مردم و امین او در آشکار و نهان است 📚بحارالانوار، جلد۳۷، صفحه۲۱۳
💢↶ ⬅️ تکلیـف سوم ❸ ◽️⇦ خواندن بعضی از ادعیه که اهل بیت علیه‌السلام بر آن تصریح نموده‌اند تکلیف دیگر مؤمنان است مانند دعایی که در این روایت بر آن تصریح شده است ⬅️ امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: برای آن جوان پیش از آنکه قیام کند غیبتی است زراره عرضه داشت: به چه خاطر؟ آن حضرت فرمودند: می‌ترسد و به شکم خود اشاره کردند سپس فرمودند: ای زراره! و اوست منتظر و اوست کسی که در ولادتش شک می‌شود بعضی می‌گویند پدرش بدون بازمانده مرده است و بعضی می‌گویند در حالی که در شکم مادر بود پدرش فوت نمود و بعضی می‌گویند دو سال پیش از فوت پدرش فوت نمود و بعضی می‌گویند دو سال پیش از فوت پدرش متولد شد و اوست منتظَر الّا اینکه خداوند عزوجل دوست دارد که شیعیان را امتحان کند در آن هنگام اهل باطل تشکیک و توهّم خود را آغاز می‌نمایند ◽️⇦ ای زراره اگر آن زمان را دریافتی پس این دعا را بخوان: 【اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِف نَبِیَّکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینى】 〖خدایا خود را به من بشناسان زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام خدایا حجّتت را به من بشناسان زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی از دین خود گمراه می‌شوم〗 ↲کافی جلد۱، صفحه۳۳۷، حدیث۵ ↲الغیبة (نعمانی)، صفحه۱۶۶، حدیث۶ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @ahadis14masuom
@ahadis14masuom 💠🔹آیت الله بهجت ره مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیدہ و عدم انکار حضرت تا ظهور او می‌باشد
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 5⃣4⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَيْلَةً ۚ وَ قَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ{۱۴۲} وما با موسى سى شب در كوه طور براى نزول تورات و آيات الهى وعده گذاشتيم و آن را با افزودن ده شب كامل كرديم پس ميعاد پروردگارش چهل شب كامل شد و موسى پيش از رفتن به اين وعده‌گاه به برادرش هارون گفت: در ميان امت من جانشين من باش و كار مردم را اصلاح كن و از راه و روش مفسدان پيروى مكن(۱۴۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در آیه ۵۱ سوره بقره سخن از وعده چهل شب با موسى است «وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‌ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً» ولى در اينجا سى شب به اضافه ده شب كه به فرموده امام باقر علیه‌السلام فلسفه اين كار آزمايش بنی اسرائيل بوده است ⬅️ در روايات مى‌خوانيم: سى شب آن در ماه‌ ذى‌القعده و ده شب آن در اول ماه ذى‌الحجه بوده است ↲تفسير نورالثقلين با آنکه حضرت موسى چهل شبانه روز را به طور كامل در كوه طور بوده است چنانكه در تورات سِفر خروج نيز آمده است ولى تعبير به چهل شب ممكن است به اين دليل باشد كه مناجات‌ها اغلب در شب صورت مى‌گيرد و يا آنكه در قديم تقويم بر اساس ماه بوده و ماه در شب نمايان است لذا براى شمارش ایام نيز از شب استفاده مى‌شده است تغيير برنامه بر اساس حكمت مانند تغيير نسخه پزشک در شرايط ويژه بيمار اشكال ندارد، لذا سى شب با اضافه شدن ده شب به چهل شب تغيير كرد چنانكه «بداء» در مورد خداوند به معناى تغيير برنامه بر اساس تغيير شرايط است البته تمام اين تغييرات را خداوند از قبل مى‌داند همان گونه كه گاهى پزشک از قبل مى‌داند پس از دو روز عمل به اين نسخه وضع بيمار تغيير كرده و نياز به دارو و نسخه‌اى ديگر دارد و درباره خداوند هرگز به معناى پشيمان شدن يا تغيير هدف و يا كشف نكته‌اى تازه و تغيير موضع نيست زيرا اين معانى از جهل و محدودیت سرچشمه مى‌گيرد كه مربوط به انسان است اما خداوند در مسير امتحان و تربيت انسان اين تغييرات را انجام مى‌دهد ⬅️ در «اربعين» و عدد چهل اسرارى نهفته است اين عدد در فرهنگ اديان و در روايات اسلامى جايگاه خاصى دارد چنانكه مى‌خوانيم: ◽️در زمان حضرت نوح علیه‌السلام براى عذاب کفار چهل روز باران باريد ◽️چهل سال قوم حضرت موسى علیه‌السلام در بيابان سرگردان بود ◽️پيامبر صلى الله عليه و آله چهل روز از خديجه جدا شد و اعتكاف كرد تا غذاى آسمانى نازل شد و مقدمه تولد حضرت زهرا عليها السلام فراهم گرديد ◽️رسول خدا صلى الله عليه و آله در چهل سالگى مبعوث شد ◽️انسان تا چهل سالگى زمینه كمال روحى و معنوى دارد اما پس از آن دشوار مى‌شود ◽️چهل روز اخلاص در عمل، عامل جارى شدن حكمت از قلب به زبان است ◽️چهل بار خواندن بعضى سوره‌ها و دعاها براى فرج و رفع مشكلات سفارش شده است ◽️چهل روز پذيرفته نشدن اعمال از جمله نماز پيامد بعضى گناهان است ◽️چهل مؤمن اگر به خوب بودن مرده‌اى شهادت دهند خداوند او را مى‌آمرزد ↲سفينةالبحار، جلد۱، صفحه۵۰۴ بعضى كتاب‌ها نيز با محوریت عدد چهل مانند چهل حديث نوشته شده است ↲تفسیر فرقان و اربعین در فرهنگ اسلامی ⬅️ چگونه مى‌توان پذيرفت كه حضرت موسى علیه‌السلام براى غيبت موقت خود جانشين تعيين كند اما خاتم پيامبران ﷺ براى غيبت ابدى خود جانشينى تعیین نكرده باشد؟! با آنكه حديث منزلت كه پيامبر ﷺ خطاب به على عليه السلام فرمود: «أنت منّى بمنزلة هارون من موسى» تو براى من مثل هارون براى موسى مى‌باشى به صورت متواتر در منابع اهل سنت آمده است ↲صحیح بخاری، جلد۶، صفحه۳ ↲صحیح مسلم، جلد۴، صفحه۱۸۷ ↲سنن ابن ماجه، جلد۱، صفحه۴۲ ↲مسند احمد بن حنبل، جلد۱ صفحه ۱۷۳-۱۷۵-۱۷۷-۱۷۹-۱۸۲ و آيا مردم در زمان غيبت امام زمان علیه‌السلام رها شده‌اند؟! دو آزمايش براى قوم موسى رخ داد: يكى ده روز زيادتر ماندن موسى در وعده‌گاه و ديگرى گوساله سامرى چنانكه خداوند مى‌فرمايد: «فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَکَ مِنْ بَعْدِکَ وَ أَضَلَّهُمُ السَّامِرِیُّ» ↲سوره طه، آیه ۸۵ ⬅️ هنگامى كه موسى علیه‌السلام فرمود: من براى دريافت دستورات الهى سى شب به وعده‌گاه مى‌روم چون از سى شبانه روز گذشت و موسى نيامد مردم گفتند: موسى خلف وعده كرده است لذا از او قطع اميد كردند و به دنبال برنامه‌هاى انحرافى رفتند در حالى كه با رفتن موسى به كوه طور خداى او كه از ميان نرفته بود تا مردم به سراغ بت پرستى بروند مراد از اصلاح در آيه اصلاح در مسائل اجتماعى و جامعه است نه اصلاح در رفتار فردى و شخصى کلمه «أَصْلِحْ» پس از «اخْلُفْنِی» آمده است
⬅️ در زمان حضرت موسى همانند هر زمان ديگر مفسدان توطئه گرى بودند كه موسى نگران آنها بود و به هارون سفارش مى‌كرد: نگذار زمام امور را به دست گيرند و خواسته يا ناخواسته‌ دنباله رو آنان شوى «وَلا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① بى‌مقدمه و بدون خودسازى بر پيامبران كتاب آسمانى نازل نمى‌شود بلكه لياقت به همراه عبادت و مناجات‌هاى شبانه و عارفانه لازم است «وَ واعَدْنا مُوسى‌ ثَلاثِينَ لَيْلَةً ...» ② مسئولیت‌ها حتى در سطح رهبرى نبايد مانع عبادت و اعتكاف و خلوت با خدا باشد «وَ واعَدْنا مُوسى‌» ③ وعده‌گاه خداوند با انبیاء مكان‌هايى همچون كوه طور و غار حراست و ضيافت الهى از بندگان صالح خود دعا و مناجات است «واعَدْنا ...» ④ شب بهترين فرصت براى مناجات است «لَيْلَةً» ⑤ عبادت در چهل شب تمام آثار خاصى به دنبال دارد «أَتْمَمْناها ... فَتَمَ‌» ⑥ در كارها بايد مدت و اجل تعیین شود «أَرْبَعِینَ» ⑦ رهبرى جديد بايد در فراز و نشيب‌هاى نهضت در كنار رهبرى قديم تجربه ديده باشد «قالَ مُوسى‌ لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی» ⑧ جامعه هرگز نبايد بی رهبر باشد «اخْلُفْنِی» ⑨ انبیاء به اذن الهى حق تعیین جانشين دارند «اخْلُفْنِی» ⑩ امامت و رهبرى مردم بايد به سفارش خدا توسط پيامبر خدا «اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی» در مسير اصلاح جامعه «أَصْلِحْ» و به دور از انحراف باشد «وَلا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» ⑪ در یک زمان دو رهبر نمى‌شود هارون علیه‌السلام همچون حضرت موسى پيامبر بود ولى رهبرى با موسى علیه‌السلام بود «اخْلُفْنِی» آرى امامت و رهبرى غير از نبوت است لذا موسى براى دوران غيبت هارون را جانشين خود و رهبر مردم قرار داد ⑫ انبیاء آنقدر دلسوز امتند و خود را مسئول مى‌دانند كه حتی براى چند روز مردم را بى‌سرپرست نمى‌گذارند «اخْلُفْنِی» ⑬ وظیفه اصلى رهبر اصلاح امت است «أَصْلِحْ» ⑭ اگر مردم به فساد كشيده شدند و يا خواستار فساد بودند رهبرى نبايد از موضع اصلاحگرى دست بردارد «وَلا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» ⑮ تذکر و يادآورى در هر صورت مفيد است با آنكه هارون علیه‌السلام پيامبر و معصوم بود اما باز هم حضرت موسى او را به دو وظيفه عمده اصلاح و دورى از فساد توجه داد «أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ‌ ...» ⑯ اصلاح جامعه با عوامل فاسد و پيروى از مفسدان امكان‌پذير نيست «أَصْلِحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» ⑰ جامعه نياز به رهبرى اصلاحگر دارد «أَصْلِحْ» رهبرى كه هرگز تسليم نظرات و توطئه‌هاى مفسدان نشود «وَلا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@ahadis14masuom   ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖       ✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵         〖 صـفـحـه 6⃣4⃣4⃣  〗 🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۶۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ لَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَ كَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَيْکَ ۚ قَالَ لَنْ تَرَانِی وَلَٰكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِی ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَکَ تُبْتُ إِلَيْکَ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ{۱۴۳} و چون موسى به ميقات و وعده‌گاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، موسى گفت: پروردگارا خودت را به من نشان ده تا به تو بنگرم! خداوند فرمود: هرگز مرا نخواهى ديد ولى به اين كوه بنگر اگر در جاى خود برقرار ماند پس به زودى مرا خواهى ديد، پس چون پروردگار موسى بر كوه تجلّى و جلوه نمود و پرتوى از عظمت خود را بر كوه افكند كوه را متلاشى كرد و موسى مدهوش بر زمين افتاد پس چون به هوش آمد گفت: خداوندا تو منزّهى كه ديده شوى من به سوى تو بازگشتم و من نخستين مؤمن هستم(۱۴۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «دک» به معناى زمين صاف و «جَعَلَهُ دَكًّا» يعنى كوه متلاشى و ذرّه ذرّه شد تا به زمين هموارى تبديل گشت «خر» به معناى ساقط شدن و افتادن است و «صعق» به معناى بيهوشى بر اثر صداى مهيب است آن نيروى الهى كه بر كوه وارد آمد آيا نيروى عظيم اتم بود يا قدرت امواج صوتى و يا نيروى مرموز ديگر هر چه بود كوه را متلاشى ساخت و موسى در اثر صداى غرّش انهدام كوه يا از اين مكاشفه و جذبه باطنى بيهوش بر زمين افتاد ↲تفسیر نمونه ⬅️ ديدن خداوند تقاضاى جاهلانه بنی اسرائيل بود كه از موسى مى‌خواستند خدا را با چشم سر به آنان بنماياند و آن كافران غافل بودند كه هرگز چشم سر توان ديدن خداوند را ندارد «لاتدركه الابصار» ↲سوره انعام، آیه ۱۰۳ بلكه بايد خدا را با چشم دل ديد و به او ايمان آورد ⬅️ چنانكه حضرت على علیه‌السلام فرمود: «رأته القلوب بحقايق الايمان» ↲تفسیر صافی چشم دل باز كن كه جان بينى‌ آنچه ناديدنى است آن بينى‌ ⬅️ امام صادق علیه‌السلام در مورد «أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِینَ» فرمودند: «انا اوّل مَن آمن و صَدّق بانّکَ لا تُرى» ↲تفسیر اثنی عشری من اولین ایمان آورندگان باشم به اینکه ذات الهى قابل ديدن نيست در جلسه‌اى مأمون به امام رضا علیه‌السلام گفت: مگر شما نمى‌گوئید انبیاء معصومند پس چرا موسى رؤيت الهى را از خداوند درخواست كرد؟ «أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَيْکَ» آيا موسى نمى‌دانست كه خداوند قابل ديدن نيست؟ امام علیه‌السلام در جواب او فرمودند: حضرت موسى عليه السلام مى‌دانست كه خداوند قابل ديدن با چشم سر نيست اما هنگامى كه خدا با موسى سخن گفت و آن حضرت به مردم اعلام كرد مردم گفتند: ما به تو ايمان نمى‌آوريم مگر اينكه كلام الهى را بشنويم هفتاد نفر از بنی اسرائيل برگزيده شدند و به ميعادگاه كوه طور آمدند حضرت موسى علیه‌السلام ‌خواسته آنان را از خدا درخواست نمود، در اين هنگام آنان كلام الهى را از تمام جهات شنيدند ولى گفتند ايمان نمى‌آوريم مگر اينكه سخن گفتن خدا را خود ببينيم صاعقه‌اى از آسمان آمد و همه آنان هلاک شدند حضرت موسى گفت: اگر با چنين وضعى برگردم مردم خواهند گفت تو در ادّعايت راستگو نيستى كه ديگران را به قتل رساندى به اذن الهى دوباره همه زنده شدند اين بار گفتند: اگر تنها خودت نيز خدا را ببینى ما به تو ايمان مى‌آوريم موسى گفت: «اِنّ الله لا يُرى بِالاَبصار وَلا كيفيّة لَه وَ اِنّما يعرف بِآياتِه وَ يُكَلّم بِاعلامه» خدا را تنها با نشانه‌ها و آياتش مى‌توان درک کرد اما آنان لجاجت كردند خطاب آمد: موسى از من بپرس آنچه از تو مى‌پرسند و تو را به خاطر جهالت آنان مؤاخذه نمى‌كنم حضرت موسى عليه السلام گفت: «رَبِّ أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَيْکَ» خطاب آمد: «لَنْ تَرانِی» هرگز اما نگاه كن به كوه اگر پايدار ماند تو نيز خواهى توانست مرا ببينى با اشاره الهى كوه متلاشى و به زمينى صاف تبديل شد و موسى پس از به هوش آمدن گفت: «سُبْحانَکَ تُبْتُ إِلَيْکَ» خدايا از جهل و غفلت مردم به شناخت و معرفتى كه داشتم بازگشتم و من اولین كسى هستم كه اعتراف مى‌كنم خدا را نمى‌توان با چشم سر ديد مأمون با اين پاسخ شرمنده شد ↲تفاسیر نور الثقلین و فرقان در واقع حضرت موسى علیه‌السلام با بيان جمله «أَرِنِی» و پاسخ‌ «لَنْ تَرانِی» خواست به مردم بفهماند كه خداوند براى من قابل رؤيت نيست تا چه رسد به شما
⬅️ از امام صادق عليه السلام پرسيدند: اگر خدا قابل رؤيت نيست پس در مورد رواياتى كه مى‌گويند: پيامبر صلى الله عليه و آله خدا را ديد يا در قيامت مؤمنان خدا را در بهشت مى‌بينند چه مى‌فرمائید؟ حضرت تبسمى كردند و فرمودند: بسيار زشت است كه شخصى ۷۰-۸۰ سال در زمين خدا زندگى كند و از رزق و روزى او استفاده كند اما او را چنانچه بايد نشناسد پيامبر خدا را با چشم نديده است و اگر كسى چنين ادعائی داشته باشد دروغگو و كافر است چنانكه آن حضرت فرمودند: «مَن شبّه الله بِخلقه فَقد كفر» كسى كه خدا را به صفات مخلوقات تشبيه‌ كند كافر است ⬅️ حضرت على عليه السلام در پاسخ به اين سؤال كه اى برادر پيامبر ﷺ آيا تو خدا را ديده‌اى؟ فرمود: «لَم أعبد ربّاً لَم أره وَ لَم تره العُيون بِمُشاهِدَة الاعيان وَلكِن تراه القُلوب بِحَقايِق الايمان» خدايى را كه نديده باشم عبادت نمى‌كنم اما نه با چشم سر كه با چشم دل ↲تفسیر فرقان، معانی الاخبار در جاى ديگر فرمود: «ما رأيتُ شيئاً الّا وَ قَد رأيتُ الله قَبلِهِ وَ بَعدِهِ وَ مَعَهُ وَ فيه» چيزى را نديدم مگر آنكه خداوند را قبل و بعد و همراه با آن ديدم ↲تفسیر فرقان ⬅️ آرى چشم توان ديدن او را ندارد «لا تُدرِكُه الاَبصار وَ هُوَ یُدرِک الاَبصار» ↲سوره انعام، آیه ۱۰۳ اما با چشم دل مى‌توان خدا را ديد چنانكه قرآن مى‌فرمايد: «لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى‌ عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى‌» ↲سوره نجم، آیه ۱۳-۱۴ پيامبر در معراج آيات عظمت الهى را ديد البته آنچه در تورات در مورد ماجراى حضرت موسى در كوه طور آمده از تحريفات تورات است ↲تورات، سِفرخروج، باب۲۳، آيه۹ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ سخن گفتن خداوند با موسی در جهت رشد و تربیت او بود «كَلَّمَهُ رَبُّهُ» ⓶ خداوند با چشم ظاهر ديدنى نيست نه در دنيا و نه در آخرت «لَنْ تَرانِی» ⓷ تجلّى خداوند بر موجودات طبيعی امكان دارد «تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ» ⓸ خداوند را بايد از راه آثارش شناخت و به جلوه‌هاى او نگريست حقيقت تجلّى هم روشن نيست بلكه آثار آن مشهود است «تَجَلَّى‌ ... جَعَلَهُ دَكًّا» ⓹ خدا ديدنى نيست وگرنه موسى شايستگى و لياقت دارد «سُبْحانَکَ» ⓺ ديده شدن خداوند با چشم نشانه جسم بودن اوست كه بايد خداوند را از آن منزّه دانست «سُبْحانَکَ» ⓻ فكر و تقاضاى ناروا نيز توبه دارد هرگاه درباره خداوند توهّم باطلى تصوّر شد بايد به سرعت او را تنزيه كرد «سُبْحانَکَ» ⓼ پس از روشن شدن حقيقت بايد آن را پذيرفت و به آن اعتراف كرد «قالَ‌ ... أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ‌» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom