➯ @ahadis14masuom
امام مهدی عجل الله تعالی الشریف
از ديدگاه امام حسن عسکری علیهالسلام
《اَلحَمدُللهِ الَّذی لَم يخرجنی مِنَ الدُّنيا
حَتّی ارانی الخلف مِن بَعدی
اشبه النّاس بِرَسول الله خلقا وَ خلقا
يحفظه الله تَبارک وَ تَعالی فِی غَيبته
وَ يظهره، فَيَملأ الأرض قسطاً وَ عَدلاً
کَما مُلِئت جورا وَ ظُلما》
احمد بن اسحاق میگوید:
از امام حسن عسکری علیهالسلام
شنيدم که میفرمود:
سپاس و ستايش خداوندی را
که مرا از دنيا بيرون نبرد
تا امام بعد از خودم را ديدم
شبيه ترين مردمان است به
رسول اکرم ﷺ از نظر خلقت و اخلاق
خدای تبارک و تعالی او را
در زمان غيبتش حفظ میکند
سپس او را ظاهر میکند
و زمين را پر از عدل و داد میکند
آنچنان که پر از جور و ستم شده باشد
↲اعلام الوری، صفحه ۲۹۱
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 1⃣9⃣2⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
💢↶ سيماى سوره يوسف
◽️اين سوره دوازدهمین سوره قرآن است
و یکصد و یازده آيه دارد
و در مکه نازل شده است
نام حضرت يوسف ۲۷ مرتبه در قرآن آمده
كه ۲۵ مرتبه آن در همين سوره است
◽️آيات اين سوره به هم پيوسته
و در چند بخش جذاب و فشرده
داستان زندگى يوسف را از كودكى تا
رسيدن او به مقام خزانه دارى كشور مصر
عفت و پاكدامنى او
خنثى شدن توطئه هاى مختلف عليه او
و جلوه هائی از قدرت الهى را مطرح میکند
◽️داستان حضرت يوسف عليه السلام
فقط در همين سوره از قرآن آمده
در حالى كه داستان پيامبران ديگر
در سوره هاى متعدّد نقل شده است
◽️داستان حضرت آدم و نوح
هر كدام در دوازده سوره
داستان حضرت ابراهيم در هیجده سوره
داستان حضرت صالح در يازده سوره
داستان حضرت داوود در پنج سوره
داستان حضرت هود و سليمان
هر كدام در چهار سوره
و داستان حضرت عيسى و زكريّا
هر كدام در سه سوره ذكر شده است
↲تفسیر حدائق
◽️قرآن در داستان يوسف علیهالسلام
بيشتر به شخصيّت خود او در گذر از
كوران حوادث می پردازد
در حالى كه در داستان پيامبران ديگر
بيشتر به سرنوشت مخالفان و لجاجت
و هلاكت آنان اشاره نموده است
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهیـوسـف
#صفحـه۲۳۵
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
《بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ》
به نام خداوند بخشنده مهربان
✨الر ۚ تِلْکَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ{۱}
الف لام را، آن است آيات كتاب روشنگر(۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ{۲}
همانا ما آن را قرآنى عربى نازل كرديم
باشد كه بيانديشيد(۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ درباره حروف مقطّعه نظرات مختلفى
بيان شده است از جمله:
❶ قرآن اين معجزه الهى از همين حروف
الفبا تأليف يافته كه در اختيار همگان است
❷ نام سورهاى است كه با آن حروف
آغاز شده است
❸ نوعى سوگند و قسم الهى است
❹ اسرار و رموزى بين خدا و پيامبر است
امّا با توجّه به اينكه از ميان ۲۹ سورهاى
كه با حروف مقطّعه آغاز شده
در بيست و چهار مورد پس از آن
سخن از قرآن و معجزه بودن آن است
شايد بهترين وجه همان نظر اوّل باشد
⬅️ قرآن به هر زبانى كه نازل مىشد
ديگران بايد با آن زبان آشنا مىشدند
امّا نزول قرآن به زبان عربى داراى
مزايائی است از جمله:
الف: زبان عربى داراى چنان گستردگى
لغات و استوارى قواعد دستورى است
كه در زبانهاى ديگر يافت نمىشود
ب: طبق روايات زبان اهل بهشت عربى است
ج: مردم منطقهاى كه قرآن در آن نازل شد
عرب زبان بودند و امكان نداشت كه
كتاب آسمانى آنها به زبان ديگرى باشد
⬅️ خداوند در مورد قرآن و باران
هر دو تعبير به «نزول» نموده است
بين اين دو مشابهت هائی است كه
ذكر مىكنيم:
◽️الف: هر دو از آسمان نازل مىشوند
«وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً»
↲سوره مؤمنون، آیه ۱۸
◽️ب: هر دو طاهر و مطهّرند
«يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ»
↲سوره انفال، آیه ۱۱
«رَبَّنا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا ...
يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ»
↲سوره بقره، آیه ۱۲۹
◽️ج: هر دو وسیله حياتند
«دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ»
↲سوره انفال، آیه ۲۴
«لِنُحْیِیَ بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً»
↲سوره فرقان، آیه ۴۹
◽️د: هر دو مبارک و مایه بركتاند
«وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ»
↲سوره انعام، آیه ۹۲
«وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَكاً»
↲سوره ق، آیه ۹
◽️ه: قرآن چون باران قطره قطره
و آيه آيه نازل شده است «نزول تدريجى»
شايد تأكيد بر عربى بودن قرآن
ردّ كسانى باشد كه گفتند:
قرآن را فردى عجمى به پيامبر آموخته است
«أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّما يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِسانُ الَّذِی
يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِیُّ وَ هذا لِسانٌ عَرَبِیُّ مُبِينٌ»
↲سوره نحل، آیه ۱۰۳
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ قرآن از همين حروف الفبا
«الف، لام، را، ...» تأليف يافته است
اگر مىتوانيد شما هم از همين حروف
كتابى مثل قرآن بياوريد «الر»
⓶ قرآن داراى مقامى بس والا است «تِلْکَ»
⓷ قرآن مخاطب و خواننده را در آغاز
نسبت به استحكام آيات خود واقف ساخته
سپس به بيان مطالب ديگر مىپردازد
«آياتُ الْكِتابِ الْمُبِينِ»
⓸ نزول قرآن به زبان عربى از یک سو
و فرمان تدّبر در آن از سوى ديگر
نشانه آن است كه مسلمانان بايد
با زبان عربى آشنا شوند
«قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»
⓹ قرآن تنها براى تلاوت و تبّرک نيست
بلكه وسیله تعقّل و رشد بشر است
«لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»
⓺ نوشتهها بايد روشن و روشنگر
هدفدار و هدايتگر باشد
«الْكِتابِ الْمُبِينِ ... لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»
⓻ براى رسيدن به سعادت
تنها نزول قرآن كافى نيست
بلكه بايد درباره آن تعقّل هم كرد
«أَنْزَلْناهُ ... لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امام جواد علیهالسلام⇩
《اَلقَصدُ الیَ اللهِ تَعالی بِالقُلوبِ
اَبلغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالأعمال》
نیت و اهداف باطنی انسان
زودتر از اعمال بدنی او
به پیشگاه خداوند متعال میرسد
خداوند پیش از عمل به نیت توجه میکند
↲بحارالانوار، جلد ٧٨، صفحه۳۶۴
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ درس اخلاق جلسـه ① ↷💢 ◽️▫️ ائمـه آگاهنــد ▫️◽️ ✸ ما که مشهد مشرف میشویم امام رضا علیهالسلام
💢↶ درس اخلاق جلسـه ② ↷💢
◽️▫️ اِنَّمـَا اَلْاَعمـٰالُ بِاالنِّیـّٰات ▫️◽️
《عمل به نیت آدم است》
✸ قدیم وقتی حجاج به مکه مشرف
میشدند وقتی که از مکه باز میگشتند
سر راه کربلا را زیارت میکردند
✸ یه وقتی فرود هواپیما در فرودگاه
بغداد قدغن شد هواپیما به بغداد آمد
اما اجازه فرود به هواپیما را ندادند
یک نفر از اهل این محل که خدا رحمتش کند
در آن هواپیما بود
✸ هواپیما بعد از اینکه به ایران برگشت
به دیدنش رفتیم
ایشان خیلی ناراحت بودند
چون که به عشق کربلا از جده حرکت کرده
بود و میخواست در بغداد پیاده شود
و به زیارت امام حسین علیهالسلام برود
که قدغن شده بود و هواپیما به فرودگاه
ایران آمده بود
✸ به قدری این شخص منقلب بود
که نمیشد با او حرف بزنی
من دلداریاش دادم و گفتم:
این حزن و غصهای که الآن شما دارید
که چرا به کربلا نرفتم و به تهران آمدم
ارزش این حزن و این غصه
از کربلا اگر میرفتی بیشتر است
✸ چون حدیث دارد که:
”اِنَّمـَا اَلْاَعمـٰالُ بِاالنّیـّٰات“
عمل به نیت آدم است
✸ انسان نیت یک عملی را میکند
اما مؤفق نمیشود که آن را انجام دهد
خدا به او اجر میدهد
✸ این حرفی که به آن آقا گفتم
روی مدرک این روایت بود که گفتم
این حزنی که شما دارید که نتوانستید به
کربلا بروید از خود کربلا رفتن بالاتر است
چون که ممکن بود در آن زیارت یک وقتی
ریا قاطی شود، اما نیت شما که میخواستید
به کربلا بروید و نشد و حالا دارید
غصه میخورید مربوط به دل است
و مربوط به ریا نیست این خالص است
✍ منبع:
↲کتاب بدیعالحکمة حکمت ۲
از مواعظ آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
💠🔹مرحوم حاج اسماعیل دولابی
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام
شبها با دل و جان و نیتش
در آسمان چهارم بین همه مخلوقات
رزق تقسیم میکرد و با بدنش هم
نان و خرما به دوش میگرفت
و به در خانه نیازمندان میبرد
تو هم دو کاره باش
هم با نیّتت کار کن و هم با بدنت
نیت مثل نی، توخالی است
اگر نیت خالص و خوب شود
خدا در آن میدمد
خلوص که آمد نیت را منتفی میکند
عمل خالص کاری است که
انجام دهنده آن در پی غرض و نیتی
از طریق انجام آن عمل نباشد
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 2⃣9⃣2⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهیـوسـف
#صفحـه۲۳۵
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْکَ هَٰذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ{۳}
ما با اين قرآن كه به تو وحى كرديم بهترين داستان را بر تو بازگو مىكنيم در حالى كه تو پيش از آن از بیخبران بودى(۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «قصص» هم به معناى داستان
و هم به معناى نقل داستان است
قصّه و داستان در تربيت انسان
سهم بسزائی دارد زيرا داستان
تجسّم عينى زندگى یک امت
و تجربه عملى یک ملّت است
تاريخ آئينه ملّتهاست و هرچه با تاريخ
و سرگذشت پيشينيان آشنا باشيم
گويا به اندازه عمر آن مردم زندگى كردهايم
حضرت على عليه السلام در نامه سىويكم
نهجالبلاغه خطاب به فرزندش امام حسن
عليه السلام جملهاى دارند كه مىفرمايند:
فرزندم! من در سرگذشت گذشتگان
چنان مطالعه كردهام و به آنها آگاهم كه گويا
با آنان زيستهام و به اندازه آنها عمر كردهام
شايد يكى از دلايل اثرگذارى قصّه و داستان
بر روى انسان تمايل قلبى او به داستان باشد
معمولًا كتابهاى تاريخى و آثار داستانى در
طول تاريخ فرهنگ بشرى رونق خاصى داشته
و قابل فهم و درک براى اكثر مردم بوده است
در حالى كه مباحث استدلالى و عقلانى را
گروه اندكى پيگيرى مىكردهاند
در روايات به كلّ قرآن «احسن القصص»
اطلاق شده است و اين منافاتى ندارد كه در
ميان كتب آسمانى قرآن «احسنالقصص» باشد
و در ميان سورههاى قرآن، اين سوره
«احسن القصص» باشد
↲تفسیر کنزالدقائق
⬅️ تفاوت داستانهاى قرآن با ساير داستانها
❶ قصّهگو خداوند است «نَحْنُ نَقُصُّ»
❷ هدفدار است «نَقُصُّ عَلَيْکَ مِنْ أَنْباءِ
الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ»
↲سوره هود، آیه ۱۲۰
❸ حقّ است نه خيال
«نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ»
↲سوره کهف، آیه ۱۳
❹ بر اساس علم است نه گمان
«فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ»
↲سوره اعراف، آیه ۷
❺ وسيله تفكّر است نه تخدير
«فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ»
↲سوره اعراف، آیه ۱۷۶
❻ وسیله عبرت است نه تفريح و سرگرمى
«لَقَدْ كانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ»
↲ سوره یوسف، آیه ۱۱۱
⬅️ داستان حضرت يوسف «أَحْسَنَ الْقَصَصِ»
است زيرا:
❶ معتبرترين داستانها است «بِما أَوْحَيْنا»
❷ در اين داستان جهاد با نفس
كه بزرگترين جهاد است مطرح مىشود
❸ قهرمان داستان نوجوانى است كه
تمام كمالات انسانى را در خود دارد
صبر، ايمان، تقوا، عفاف، امانت، حكمت
عفو و احسان
❹ تمام چهرههاى داستان خوش عاقبت
مىشوند مثلاً يوسف به حكومت مىرسد
برادران توبه مىكنند
پدر بينايى خود را بدست مىآورد
كشور قحطى زده نجات مىيابد
و دلتنگىها و حسادتها به وصال
و محبّت تبديل مىشود
❺ در اين داستان مجموعهاى از اضداد
در كنار هم طرح شدهاند: فراق و وصال
غم و شادى، قحطى و پرمحصولى
وفادارى و جفاكارى، مالک و مملوک
چاه و كاخ، فقر و غنا، بردگى و سلطنت
كورى و بينايى، پاكدامنى و اتهام ناروا بستن
⬅️ نه فقط داستانهاى الهى بلكه تمام
كارهاى خداوند «أَحْسَنَ» است زيرا:
❶ بهترين آفريدگار است «أَحْسَنُ الْخالِقِينَ»
↲سوره مؤمنون، آیه ۱۴
❷ بهترين كتاب را دارد «نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ»
↲سوره زمر، آیه ۲۳
❸ بهترين دين را دارد
«وَ مَنْ أَحْسَنُ دِيناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ»
↲سوره نساء، آیه ۱۲۵
❹ بهترين پاداش را مىدهد
«لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا»
↲سوره نور، آیه ۳۸
و در برابر اين بهترينها
خداوند بهترين عمل را از انسان خواسته است
«لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»
↲سوره هود، آیه ۷
⬅️ غفلت در قرآن به سه معنى
مطرح شده است:
الف: «غفلت بد» نظير آیه
«وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ»
همانا بسيارى مردم از آيات ما غافلند
↲سوره یونس، آیه ۹۲
ب: «غفلت خوب» نظير آیه
«إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ
الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ»
كسانىكه بر زنان پاكدامن و غافل از فحشا
تهمت زنا مىزنند در دنيا و آخرت لعنت شدهاند
↲سوره نور، آیه ۲۳
ج: «غفلت طبيعى» به معناى بی اطلاعى
نظير همين آيه مورد بحث
«وَ إِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلِينَ»
كه خدا براى حفظ حرمت و احترام پيامبر
نمىفرمايد: «كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْجاهِلِينَ»
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ در داستانهاى قرآن
قصّه گو خداوند است «نَحْنُ نَقُصُّ»
⓶ قصّه گو و نويسنده آن بايد
معتبر و مطمئن باشد «نَحْنُ نَقُصُّ»
⓷ از نظر روانى و تربيتى
براى تأثير بهتر بايد مقدّمه چينى كرد
قبل از شروع قصّه مقدّمه چينى مىكند كه
مىخواهم قصه بگويم آن هم بهترين قصّه
«نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ»
⓸ بهترين سخنها در اختيار بهترين
افراد است «نَحْنُ نَقُصُ ... أَحْسَنَ الْقَصَصِ»
⓹ براى الگو دادن به ديگران بهترينها را
انتخاب و معرّفى كنيم «أَحْسَنَ»
⓺ قرآن بازگو كننده داستانها
با بهترين و زيباترين بيان است
«أَحْسَنَ الْقَصَصِ»
⓻ بهترين داستان آن است كه بر اساس
وحى باشد «أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَيْنا»
⓼ پيامبر امّى قبل از نزول وحى
نسبت به تاريخ گذشته بىخبر و ناآشنا بود
«لَمِنَ الْغافِلِينَ»
⓽ قرآن از ميان برنده غفلتها
و بیخبری هاست «مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلِينَ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 3⃣9⃣2⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهیـوسـف
#صفحـه۲۳۵
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ إِنِّی رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِی سَاجِدِينَ{۴}
آنگاه كه يوسف به پدر خويش گفت: اى پدر! همانا من در خواب يازده ستاره با خورشيد و ماه ديدم، آنها را در برابر خود سجدهكنان ديدم(۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ داستان حضرت يوسف علیه السلام
با رؤيا شروع مىشود
به گفته علامه طباطبايى در تفسيرالميزان
داستان يوسف با خوابى شروع مىشود
كه او را بشارت مىدهد و نسبت به آيندهاى
روشن اميدوار مىسازد تا او را در مسير
تربيت الهى صابر و بردبار گرداند
به جز بنيامين ديگر برادران او
از مادر جدائی بودهاند
حضرت يعقوب نيز فرزند حضرت اسحاق
و او فرزند حضرت ابراهيم عليهم السلام است
↲تفسیر مجمع البیان
خواب اولياى الهى متفاوت است
گاهى نيازمند تعبير است
مثل خواب حضرت يوسف علیه السلام
و گاهى به تعبير نياز ندارد بلكه عين واقع است
مانند خواب حضرت ابراهيم كه مأمور مىشود
تا اسماعيل را ذبح كند
⬅️ سخنى درباره رؤيا و خواب ديدن:
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
«الرؤيا ثلاثة: بشرى من الله، تحزين من الشيطان
والّذى يحدث به الانسان نفسه فيراه فى منامه»
↲بحارالانوار، جلد۱۴، صفحه۴۴۱
خواب بر سه قسم است:
يا بشارتى از سوى خداوند است
يا غم و اندوهى از طرف شيطان است
و يا مشكلات روزمره انسان است
كه در خواب آن را مىبيند
برخى از دانشمندان و روانشناسان
خواب ديدن را در اثر ناكامىها و شكستها
دانسته و به ضربالمثلى قديمى استشهاد
كردهاند كه: «شتر در خواب بيند پنبه دانه»
و برخى ديگر خواب را تلقين ترس گرفتهاند
بر اساس ضربالمثلى كه مىگويد:
«دور از شتر بخواب تا خواب آشفته نبينى»
و بعضى ديگر خواب را جلوه غرائز
واپس زده دانستهاند. امّا عليرغم تفاوتهايى
كه در خوابها و رؤياها وجود دارد
كسى اصل خواب ديدن را انكار نكرده است
و البتّه بايد به اين نكته توجّه داشت كه همه
خوابها با یک تحليل قابل بررسى نيستند
⬅️ مرحوم علامه طباطبايى در
تفسيرالميزان، جلد ۱۱، صفحه ۲۹۹ مىگويد:
سه عالم وجود دارد
عالم طبيعت، عالم مثال، عالم عقل
روح انسان به خاطر تجردّى كه دارد
در خواب با آن دو عالم ارتباط پيدا مىكند
و به ميزان استعداد و امكان حقايقى را
درک مىكند اگر روح كامل باشد
در فضاى صاف حقايق را درک مىكند
و اگر در كمال به آخرين درجه نرسيده باشد
حقايق را در قالبهاى ديگر مىيابد
همانطور كه در بيدارى شجاعت را در شير
و حيله را در روباه و بلندى را در كوه مىبينيم
در خواب، علم را در قالب نور، ازدواج را
در قالب لباس و جهل و نادانى را به صورت
تاريكى مشاهده مىكنيم
⬅️ ما بحث ايشان را با ذکر مثال بيان مىكنيم
كسانی كه خواب مىبينند چند دستهاند:
❶ دسته اوّل كسانی كه روح كامل
و مجردى دارند و بعد از خواب رفتن حواس
با عالم عقل مرتبط شده و حقايقى را
صاف و روشن از دنياى ديگر دريافت مىكنند
نظير تلويزيونهاى سالم با آنتنهاى مخصوص
جهت دار كه امواج ماهوارهاى را از نقاط
دوردست مىگيرد، اينگونه خوابها كه
دريافت مستقيم و صاف است
نيازى به تعبير ندارد
❷ دسته دوم كسانى هستند كه داراى
روح متوسط هستند و در عالم رؤيا
حقايق را ناصاف و همراه با برفک و تشبيه
و تخيّل دريافت مىكنند كه بايد مفسّرى
در كنار دستگاه گيرنده ماجراى فيلم را توضيح
دهد و به عبارتى عالمى آن خواب را تعبير كند
❸ دسته سوم كسانى هستند كه روح آنان
به قدرى متلاطم و ناموزون است كه
خواب آنها مفهومى ندارد
نظير صحنههاى پراكنده و پربرفک
تلويزيونى كه كسى چيزى سر درنمىآورد
اين نوع رؤياها كه قابل تعبير نيستند
در قرآن به «أَضْغاثُ أَحْلامٍ» تعبير شده است
⬅️ قرآن در سورههاى مختلف از رؤياهايى
نام برده كه حقيقت آنها به وقوع پيوسته
از جمله:
◽️الف: رؤياى يوسف عليه السلام درباره
سجده يازده ستاره و ماه و خورشيد
بر او كه با رسيدن او به قدرت و تواضع
برادران و پدر و مادر در برابر او تعبير گرديد
◽️ب: رؤياى دو يار زندانى يوسف كه بعداً
يكى از آنها آزاد و ديگرى اعدام شد
◽️ج: رؤياى پادشاه مصر درباره
گاو لاغر و چاق كه تعبير به
قحطى و خشكسالى بعد از فراخ شد
◽️د: رؤياى پيامبر صلى الله عليه و آله
درباره عدد اندک مشركان در جنگ بدر
كه تعبير به شكست مشركان شد
↲سوره انفال، آیه ۴۳
◽️ه: رؤياى پيامبر صلى الله عليه و آله
درباره ورود مسلمانان با سر تراشيده
به مسجدالحرام كه با فتح مكّه
و زيارت خانه خدا تعبير شد
↲سوره فتح، آیه ۲۷
◽️و: رؤياى حضرت ابراهيم در مورد ذبح
فرزندش حضرت اسماعيل
↲سوره صافت، آیه ۱۰
⬅️ از قرآن كه بگذريم در زندگى خود
افرادى را مىشناسيم كه در رؤيا
از امورى مطلع شدهاند كه دست انسان
به صورت عادّى به آن نمىرسد
حاج شيخ عباس قمى صاحب مفاتيحالجنان
به خواب فرزندش آمد و گفت:
كتابى نزدم امانت بوده آن را به صاحبش
برگردان تا من در برزخ راحت باشم
وقتى بيدار شد به سراغ كتاب رفت
با نشانههايى كه پدر گفته بود تطبيق داشت
آن را برداشت وقتى مىخواست از خانه
بيرون برود كتاب از دستش افتاد و كمى
ضربه ديد او كتاب را به صاحبش برگرداند
و چيزى نگفت، دوباره پدرش به خواب او آمد
و گفت: چرا به او نگفتى كتاب تو ضربه ديده
تا اگر خواست خسارت بگيرد و يا رضايت دهد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① فرزندان بايد به درايت و دلسوزى پدر
اعتماد و در مسائل زندگى با او مشورت كنند
«قالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ»
② پدر را به اسم صدا نزنيم «يا أَبَتِ»
③ پدر و مادر بهترين مرجع براى
حلّ مشكلات فرزندان هستند «يا أَبَتِ»
④ پدران و فرزندان در خطاب به يكديگر
از واژههايى كه نشانه صميميّت، رحمت
و شفقت است استفاده كنند «يا أَبَتِ»*
⑤ والدين به خوابهاى فرزندانشان
توجّه كنند «يا أَبَتِ»
⑥ حضرت يوسف در ابتدا تعبير خواب
نمىدانست و لذا براى تعبير رؤيايش
از پدر استمداد كرد «يا أَبَتِ»
⑦ گاهى رؤيا و خواب ديدن يكى از
راههاى دريافت حقايق است «إِنِّی رَأَيْتُ»
⑧ در فرهنگِ خواب، اشیاء نماد
حقايق مىشوند مثلًا
خورشيد نشان پدر
و ماه تعبير از مادر
و ستارگان نشان برادران است
«رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً»
⑨ ديدن ماه و خورشيد و ستارگان
به صورت هم زمان از شگفتىهاى رؤياى
يوسف است «كَوْكَباً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ»
⑩ خواب اولياى خدا واقعى است «رَأَيْتُ»
در اين آيه «رَأَيْتُ» تكرار شده است تا بگويد
حتماً ديدم و گمان نشود ماجرا خيالى بوده است
⑪ يوسف عليه السلام در خواب چنان ديد
كه خورشيد و ماه و ستارگان، همانند
موجودات داراى عقل بر او سجده مىكنند
جمله «رَأَيْتُهُمْ» براى افراد عاقل بكار مىرود
⑫ انسانهاى برگزيده به مقامى مىرسند
كه مسجود ديگر انسانها مىشوند
«رَأَيْتُهُمْ لِی ساجِدِينَ»
⑬ گاهى در نوجوان استعدادى هست
كه بزرگترها را به تواضع وامىدارد «ساجِدِينَ»
⑭ شروع داستان با رؤيا
و پايان آن با تعبير آن از بهترين روشها
براى نوشتن داستان و سناريو است
«أَحْسَنَ الْقَصَصِ رَأَيْتُهُمْ لِی ساجِدِينَ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 4⃣9⃣2⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهیـوسـف
#صفحـه۲۳۶
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قَالَ يَا بُنَیَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْيَاکَ عَلَىٰ إِخْوَتِکَ فَيَكِيدُوا لَکَ كَيْدًا ۖ إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوٌّ مُبِينٌ{۵}
يعقوب گفت: اى پسر كوچكم! خوابت را براى برادرانت بازگو مكن كه برايت نقشهاى خطرناک مىكشند همانا شيطان براى انسان دشمنى آشكار است(۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ يكى از اصول زندگى رازدارى است
اگر مسلمانان به مفاد اين آيه عمل مىكردند
اين همه كتب خطى، آثار علمى، هنرى
و عتيقههاى ما در موزه كشورهاى خارجى
جاى نمىگرفت و به اسم كارشناس، ديپلمات
و جهانگرد از منابع و امكانات و منافع ما
آگاه نمىشدند و در اثر سادگى يا خيانت
اسرارمان در اختيار كسانىكه دائماً در حال
كيد و مكر بر عليه ما هستند قرار نمىگرفت
حضرت يوسف خواب خود را دور از
چشم برادران به پدر گفت كه اين خود
نشانه تيزهوشى اوست
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① فرزندان را با مهربانى مورد خطاب
قرار دهيد «يا بُنَیَّ»
② پدر و مادر بايستى رابطهاى صميمانه
با فرزندان داشته باشند تا فرزندان بتوانند
سخن خود را با آنان مطرح كنند «يا بُنَیَّ»
③ خطر حسادت در محيط خانه
و جامعه را به فرزندان گوشزد كنيم
«يا بُنَیَّ لا تَقْصُصْ»
④ از كودكى و در خانواده
رازدارى را به فرزندان بياموزيم
«يا بُنَیَّ لا تَقْصُصْ»
⑤ دانستهها و اطلاعات بايد طبقهبندى شود
و محرمانه و غيرمحرمانه از هم جدا گردد
«لا تَقْصُصْ»
⑥ هر حرفى را به هر كسى نزنيم
«لا تَقْصُصْ»
⑦ كتمان فضايل به خاطر جلوگيرى از
حسادتها كارى بايسته است «لا تَقْصُصْ»
⑧ با پى بردن به استعداد یک فرزند
آن را با ساير فرزندان مطرح نكنيم
«لا تَقْصُصْ»
⑨ در معرّفى افراد تيزهوش و نابغه
بايد احتياط كرد «لا تَقْصُصْ»
⑩ حضرت يعقوب نيز داراى علم و موهبت
تعبير خواب بوده است «لا تَقْصُصْ رُؤْیاکَ»
⑪ گاهى شيطان در آستين است «إِخْوَتِکَ»
⑫ پيشگيرى بهتر از درمان است
نگفتن خواب به برادران نوعى پيشگيرى
از تحریک حسادت است
«لا تَقْصُصْ رُؤْياکَ عَلى إِخْوَتِکَ فَيَكِيدُوا»
⑬ در خانواده انبیاء نيز مسايل ضداخلاقى
همچون حسد و حيله ميان فرزندان مطرح
است «يا بُنَیَّ لا تَقْصُصْ ... فَيَكِيدُوا»
⑭ زمينههاى حسادت را شعلهور نكنيد
«لا تَقْصُصْ ... فَيَكِيدُوا»
⑮ حسادت موجب ناديده گرفته شدن
حقوق حتّى حقّ خويشاوندى مىگردد
«لا تَقْصُصْ ... فَيَكِيدُوا»
⑯ برادران يوسف عليه السلام كه از
خواب وى و مقام آينده او اطلاعى نداشتند
چنان كردند اگر اطلاع مىيافتند چه مىكردند؟!
«لا تَقْصُصْ ... فَيَكِيدُوا»
⑰ پيش بينى و آينده نگرى صفاتى ارزنده
هستند «لا تَقْصُصْ ... فَيَكِيدُوا»
⑱ افشاى اسرار و برخى اخبار
ممكن است بسيار گران تمام شود
«لا تَقْصُصْ ... فَيَكِيدُوا»
⑲ برخى اسرار به قدرى مهم هستند
كه افشاى آن زندگى فرد يا افرادى را
به مخاطره مىاندازد «فَيَكِيدُوا لَکَ كَيْداً»
⑳ در موارد مهم و حسّاس بايد خطر را
قبل از وقوع آن گوشزد كرد
«فَيَكِيدُوا لَکَ كَيْداً»
㉑ حضرت يعقوب در مورد كيد برادران
نسبت به يوسف اطمينان داشت
«فَيَكِيدُوا لَکَ كَيْداً»
㉒ در پيشبينى مسائل مهم گاهى
اظهار سوءظن و يا پردهبرداشتن از
خصلتها مانعى ندارد «فَيَكِيدُوا لَکَ كَيْداً»
㉓ لازم است والدين از روحيات فرزندانشان
نسبت به هم آگاه باشند تا بتوانند
اعمال مديريّت كامل نمايند «فَيَكِيدُوا لَکَ كَيْداً»
㉔ كيد و حيله كارى شيطانى است
«فَيَكِيدُوا ... إِنَّ الشَّيْطانَ»
㉕ شيطان با استفاده از زمينههاى درونى
بر ما سلطه مىيابد
حسادت برادران زمينه را براى بروز دشمنى
شيطان نسبت به انسان فراهم ساخت
«فَيَكِيدُوا ... إِنَّ الشَّيْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبِينٌ»
㉖ شيطان دشمن انسان است
حتّى اگر پيامبر زاده باشد
«إِنَّ الشَّيْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبِينٌ»
㉗ از كودكى شيطان را به كودكان
معرّفى و نقش او را بيان نمائید
«إِنَّ الشَّيْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبِينٌ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《قلْبُ الْأَحْمَقِ فِی فِيهِ
وَ لِسَانُ الْعَاقِلِ فِی قَلْبِهِ》
قلب احمق در دهان اوست
و زبان عاقل در درون قلبش
↲نهج البلاغه، حکمت ۴۱
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 5⃣9⃣2⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهیـوسـف
#صفحـه۲۳۶
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ كَذَٰلِکَ يَجْتَبِیکَ رَبُّکَ وَ يُعَلِّمُکَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْکَ وَ عَلىٰ آلِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلىٰ أَبَوَيْکَ مِنْ قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْحَاقَ ۚ إِنَّ رَبَّکَّ عَلِيمٌ حَكِيمٌ{۶}
و اينگونه پرودگارت تو را برمىگزيند و از تعبير خوابها و سرانجام امور تو را آگاه مىسازد و نعمتش را بر تو و بر خاندان يعقوب تمام مىكند همان گونه كه پيش از اين بر پدرانت ابراهيم و اسحاق تمام كرد همانا پرودگارت داناى حكيم است(۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ تأويل خواب به معناى بيان باطن
و نحوه تحقّق خواب است
«احاديث» جمع «حديث» به معناى
نقل ماجراست از آنجائی كه انسان
رؤياى خود را براى ديگران نقل مىكند
به خواب نيز حديث گفتهاند
حضرت يعقوب در اين آيه خواب فرزندش
يوسف را براى او تعبير مىكند
و از آيندهاش خبر مىدهد
گرچه ظاهر آيه آن است كه گوینده جمله
«وَ كَذلِکَ يَجْتَبِیکَ» يا خداوند است
و يا حضرت يعقوب كه چون علم او از طرف
خداوند است، یک پيشگوئی صحيح است
و مانعى ندارد به خصوص با توجّه به اينكه
در آن زمان يوسف پيامبر نبوده
با جمله «يَجْتَبِیکَ» مورد خطاب مستقيم
خداوند واقع شود
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① پيامبران برگزيدگان خداوند هستند
«يَجْتَبِیکَ»
② چون يوسف عليه السلام برگزيده بود
به انواع گرفتارىها مبتلا شد
تا گوهر وجودش در گرفتارىها نمايانده شود
«يَجْتَبِیکَ»
③ ارزش انسان به سن و سال نيست
ممكن است كسى از نظر سنى كوچكتر
ولى از نظر خصلتها و ارزش والاتر باشد
چنانكه يوسف از برادران خود کوچکتر بود
«يَجْتَبِیکَ رَبُّکَ»
④ اولياى خدا از یک خواب آينده افراد را
مىبينند «يَجْتَبِیکَ رَبُّکَ وَ يُعَلِّمُکَ»
⑤ علوم مهم و دانشهاى كليدى
و اساسی را نبايد به هر كس آموخت
اوّل بايد افراد لايق را گزينش كرد
و سپس علوم را در اختيار آنان قرار داد
«يَجْتَبِیکَ رَبُّکَ وَ يُعَلِّمُکَ»
⑥ علم اولين هديه الهى به برگزيدگان
خود است «يَجْتَبِیکَ رَبُّکَ وَ يُعَلِّمُکَ»
⑦ انبیاء شاگردان بلاواسطه خداوند هستند
«يُعَلِّمُکَ»
⑧ تعبير خواب از امورى است كه خداوند
به انسان عطا مىكند
«يُعَلِّمُکَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحادِيثِ»
⑨ از جمله راههاى ارتباط با غيب
تعبير رؤيا و خواب است
«يُعَلِّمُکَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحادِيثِ»
⑩ علم آموخته شده به يوسف عليه السلام
نيز محدود بوده است
«من» در جمله «مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحادِيثِ»
به معناى بخشى از علم تعبير خواب است
⑪ مقام نبوّت و حكومت سرآمد نعمتهاست
«وَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ»
⑫ در فرهنگ قرآن اجداد در حكم پدر هستند
«أَبَوَيْکَ مِنْ قَبْلُ إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ»
⑬ علم و هدايت و لياقت یک فرد علاوه
بر خود او براى خانواده و خويشاوندان
او نيز نعمت و موهبت الهى است
«عَلَيْکَ وَ عَلى آلِ يَعْقُوبَ»
⑭ اتمام نعمت بر آل يعقوب نشان از
عاقبت به خيرى برادران يوسف دارد
«يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْکَ وَ عَلى آلِ يَعْقُوبَ»
⑮ انتخاب انبیاء بر اساس علم
و حكمت الهى است
«يَجْتَبِیکَ ... عَلِيمٌ حَكِيمٌ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
💢↶ چهار دعای بسیار مهم
توصیه شده امام صادق علیه السلام
برای منتظران آخرالزمان
1⃣⇦ دعای عهد
❖ امام صادق علیهالسلام فرمودند:
هر که چهل صبح دعای عهد را بخواند
از یاران قائم ما باشد
و اگر پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود
خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت
آن حضرت باشد و حق تعالی به هر کلمه آن
هزار حسنه او را کرامت فرماید
و هزار گناه از او محو کند
✧✾════✾✰✾════✾✧
2⃣⇦ دعای غریق
❖ امام صادق علیهالسلام فرمودند:
زمانی میرسد که
امام هدايتگر و نشانه آشکاری نباشد
از حيرت و سرگردانی آن دوره
کسی نجات پيدا نمیکند مگر کسی که
به خواندن دعای غريق مداومت کند:
《یَا اَللهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلىٰ دِینِکَ》
↲کمال الدین، جلد۲، صفحه۳۵۱
✧✾════✾✰✾════✾✧
3⃣⇦ دعای معرفت
❖ امام صادق علیهالسلام فرمودند:
بامداومت بر اين دعا معرفت امام عصر را
از خداوند طلب نمائید:
《اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّکَ اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینى》
↲اصول کافی جلد۱، صفحه ۳۳۷
✧✾════✾✰✾════✾✧
4⃣⇦ صلوات همراه با عجل فرجهم
❖امام صادق عليه السلام فرمودند:
هر کس بعد از نماز صبح و ظهر
در روز جمعه و ديگر روزها بگويد
《اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ》
وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
نميميرد تا اين که حضرت قائم
مهدی صلوات الله عليه را درک کند
↲مصباح المتهجّد صفحه ۳۶۸
🎊🌸میلاد با سعادت صادق آل محمد
بر امام زمان ارواحنا فداه
و همه منتظران مبارک باد🌸🎊
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امام صادق علیهالسلام⇩
《بادِرُوا أوْلادََكُم بِالحَديثِ
قَبلَ أن يَسْبِقَكُم إلَیْهِمُ الْمُرْجِئَةُ》
در آموزش حدیث به فرزندانتان
شتاب کنید پیش از آنکه منحرفان
زودتر از شما به سراغ آنها بروند
↲کافی، جلد ۶، صفحه ۴۷
✿✵✰ هـر شــ🌙ــب یـک ✰✵✿
داســتــان مـعـنــوی
✧✾════✾✰✾════✾✧
در میان یاران پیامبر صلی الله علیه و آله
جوانی بود که در میان مردم به حسن ظاهر
شهرت داشت و کسی احتمال گناه دربارهاش نمیداد
روزها در مسجد و بازار همراه مسلمانان بود
ولی شبها به خانههای مردم دستبرد میزد
یک بار هنگامی که روز بود خانهای را
در نظر گرفت و چون تاریکی شب همه جا
را فرا گرفت از دیوار خانه بالا رفت
از روی دیوار به درون خانه نگریست
خانهای بود پر از اثاث و زنی جوان که تنها
در آن خانه به سر میبرد شوهرش از دنیا
رفته بود و خویشاوندی نداشت
او به تنهائی در آن خانه میزیست
و بخشی از وقت خود را به نماز شب
و عبادت میگذراند
دزد جوان با مشاهده جمال و زیبائی زن
به فکر گناه افتاد پیش خود گفت:
امشب شب مراد است
بهرهای از مال و ثروت
و بهرهای از لذت و شهوت!
سپس لختی اندیشید ناگهان نوری الهی
به آسمان جانش زد و دل تاریکش را به
نور هدایت افروخت با خود گفت:
به فرض مال این زن را بردم
و دامن عفتش را نیز لکه دار کردم
پس از مدتی میمیرم
و به دادگاه الهی خوانده میشوم
در آنجا جواب صاحب روز جزا را چه بدهم؟!
از عمل خود پشیمان شد از دیوار به زیر آمد
و خجلت زده به خانه خویش بازگشت
صبح روز بعد به مسجد آمد و به جمع
یاران رسول خدا صلی الله علیه و آله پیوست
در این هنگام زن جوانی به مسجد درآمد
و به پیامبر گفت: ای رسول خدا
زنی هستم تنها و دارای خانه و ثروت
شوهرم از دنیا رفته و کسی را ندارم
شب گذشته سایهای روی دیوار خانهام دیدم
احتمال میدهم دزد بوده بسیار ترسیدم
و تا صبح نخوابیدم
از شما میخواهم مرا شوهر دهید
چیزی نمیخواهم زیرا از مال دنیا بینیازم
پیامبر نگاهی به حاضران انداخت
در میان آن جمع نظر محبت آمیزی به دزد
جوان افکند و او را نزد خویش فرا خواند
سپس از او پرسید: ازدواج کردهای؟
– نه!
– حاضری با این زن جوان ازدواج کنی؟
– اختیار با شماست
پیامبر اکرم زن را به ازدواج وی درآورد
و فرمود: برخیز و با همسرت به خانه برو
جوان پرهیزکار برخاست
و همراه زن به خانهاش رفت
و برای شکرگزاری به درگاه خدا
سخت مشغول نماز و عبادت شد
زن که از کار شوهر جوانش سخت
شگفت زده بود از او پرسید:
این همه عبادت برای چیست؟!
جوان پاسخ داد:
ای همسر باوفا عبادت من سببی دارد
من همان دزدی هستم که دیشب
به خانهات آمدم ولی برای رضای خدا
از تجاوز به حریم عفت تو خودداری کردم
و خدا به خاطر پرهیزکاری و توبه من
از راه حلال تو را با این خانه و اسباب
به من عطا نمود
به شکرانه این عنایت آیا نباید سخت
در عبادت او بکوشم؟!
زن لبخندی زد و گفت: آری
نماز بالاترین جلوه سپاس و شکرگزاری
به درگاه خداوند است
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
《مَا بَرَأ اللهُ نَسَمهً خَيْراً مِنْ
مُحَمدٍ صَلّی اللهُ عَليهِ وَ آلِه》
خداوند آفریدهای بهتر از
محمد صلی الله علیه و آله
نیافریده است
↲کافی، جلد ۱، صفحه ۴۴۰