💢↶ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:
↩️ صدقه بر چهار قسم است ↯
❶ یک صدقه دہ برابر حساب شود
و آن صدقه ایست که به
فقرا و مساکین دهند که تندرست باشند
❷ یک صدقه به هفتاد برابر حساب میشود
و آن صدقه ایست که به درویش یا مریض دهند
❸ یک صدقه به هفتصد برابر حساب میشود
و آن صدقهای است که به عالم فقیر پرهیزکار بدهند
❹ یک صدقه به هفتصد هزار حساب میشود
و آن صدقهای است که به فقیران عیالوار و ضعیفان بیکس و کار دهند که مستحق آن باشند
↲کلیات جامع التمثیل، صفحه۱۶۱
✧✾════✾✰✾════✾✧
💠🔹امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
یک روز دیناری صدقه دادم
رسول خدا فرمودند: یا علی!
آیا میدانی که صدقه
از دست مؤمن خارج نشود
مگر اینکه از دهان هفتاد شیطان بیرون آید
که هر یک او را با وسوسه خود از دادن
صدقه منع میکنند
◄ یکی گوید نده که ریا میشود
◄ دیگری میگوید نده که او مستحق نیست
◄ و آن دیگر گوید نده که خود بدان محتاج
خواهی شد و ....
صدقه قبل از آنکه
به دست سائل برسد
به دست خدا خواهد رسید
↲ثواب الاعمال، عقاب الاعمال، صفحه۳۱۴
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹آیت الله بهجت ره⇩
ضمن اینکه صدقه میدهید
سوره ناس و سوره فلق
را تکرار فرمائید
همچنین ذکر
《لا حَولَ وَ لا قُوَّة الّا بِالله》
را زیاد تکرار کنید
↲عرفان و عبادت، صفحه ۳۹۳
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 7⃣9⃣2⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهیـوسـف
#صفحـه۲۳۶
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨إِذْ قَالُوا لَيُوسُفُ وَ أَخُوهُ أَحَبُّ إِلَىٰ أَبِينَا مِنَّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِی ضَلَالٍ مُبِينٍ{۸}
آنگاه كه برادران او گفتند: همانا يوسف و برادرش بنيامين نزد پدرمان از ما كه گروهى نيرومند هستيم محبوبترند، همانا پدرمان در اين علاقه به آن دو در گمراهى روشنى است(۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «عُصْبَةٌ» به گروه متحد و قوى مىگويند
زيرا با وحدت و همبستگى همچون
«اعصاب» یک بدن از همديگر حمايت مىكنند
دو نفر از پسران حضرت يعقوب
يوسف و بنيامين از یک مادر و بقيه از مادرى
ديگر بودند، علاقه پدر به يوسف به دليل
خردسال بودن يا به دليل كمالاتى كه داشت
موجب حسادت برادران شده بود
آنها علاوه بر حسادت با گفتن:
«وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ» نشان دادند كه دچار غرور
و تكبّر شده و در اثر اين غرور و حسد
پدر را متّهم به اشتباه و انحراف در مهرورزى
به فرزندان مىكنند
افرادى در جامعه بجاى آنكه خود را بالا ببرند
بزرگان را پايين مىآورند چون خود
محبوب نيستند محبوبها را مىشكنند
⬅️ فرق است ميان تبعيض و تفاوت
تبعيض برترى دادن بدون دليل است
ولى تفاوت برترى بر اساس لياقت است
مثلًا نمرههاى یک معلّم، تفاوت دارد
ولى اين تفاوت حكيمانه است نه ظالمانه
علاقه حضرت يعقوب به يوسف
حكيمانه بود نه ظالمانه، ولى برادران يوسف
اين علاقه را بی دليل پنداشتند و گفتند:
«إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِينٍ»
گاهى علاقه زياد سبب دردسر مىشود
يعقوب يوسف را خيلى دوست داشت
و همين امر موجب حسادت برادران
و افكندن يوسف در چاه شد
چنانكه علاقه زليخا به يوسف
به زندانى شدن يوسف انجاميد
لذا زندانبان كه شيفته اخلاق يوسف شده بود
وقتى به او گفت: من تو را دوست دارم
يوسف گفت: مىترسم اين دوستى نيز
بلائى بدنبال داشته باشد
↲تفسير الستّين الجامع
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① حسادت موجب مىگردد افراد بزرگسال
سن و شخصيّت خود را فراموش كرده
و با كودكان كينه توزى كنند
با توجّه به اينكه يوسف کوچکتر بود
بزرگترها به او حسادت ورزيدند
«لَيُوسُفُ ... أَحَبُّ إِلى أَبِينا»
② اگر فرزندان احساس تبعيض كنند
آتش حسادت در ميان آنان شعلهور مىشود
«أَحَبُّ إِلى أَبِينا مِنَّا»
③ عشق و علاقه به محبوب شدن
در نهاد هر انسانى وجود دارد، انسانها از
کم توجّهى و بی مهری به خود رنج مىبرند
«أَحَبُّ إِلى أَبِينا»
④ حضرت يعقوب به همه فرزندان محبّت
داشت «أَحَبُّ إِلى أَبِينا مِنَّا»
برادران مىگفتند: يوسف محبوبتر است
يعنى ما نيز محبوب هستيم
⑤ زور و قدرت محبّت نمىآورد
برادران قدرت داشتند ولى محبوب نبودند
«لَيُوسُفُ ... أَحَبُ ... وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ»
⑥ با هم بودن موجب احساس نيرومندى
و قدرت مىشود «نَحْنُ عُصْبَةٌ»*
⑦ گروه گرائی اگر بدون رهبرى
صحيح و خداپسندانه باشد
عوامل سقوط را سريعتر فراهم مىكند
«وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ» نشان انسجام است
ولى انسجامى رها و بدون رهبرى صحيح
⑧ انسان براى ارتكاب خطا و گناه، اوّل
خود را توجيه و كار خود را تئوريزه مىكند
برادران هم خود را متّحد و قوى مىدانند
«وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ»
و هم پدر را منحرف «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ»
و با اين دليل حسادت خود را توجيه مىكنند
⑨ جوانان نوعاً خود را عقل كل دانسته
و به نظرات پدران كمتر اهميّت مىدهند
«نَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِينٍ»
⑩ احساس قدرت و نيرومندى
عقل را كور مىكند
«نَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِينٍ»
⑪ معيارهاى نادرست نتايج نادرست
به دنبال دارد اگر معيار فقط قدرت و تعداد شد
نتيجهاش نسبت انحراف به اقلّيت مىشود
«إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِينٍ»
⑫ خودخواهان عوامل ناكامى را
به جاى آن كه در خود جستجو كنند
به ديگران نسبت مىدهند
«إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِينٍ»
به جاى آنكه بگويند ما حسوديم
گفتند: پدر ما منحرف است
⑬ حسادت مرز نبوّت و ابوّت
(پيامبرى و پدرى) را نيز مىشكند
و فرزندان به پيامبرى كه پدرشان است
نسبت انحراف و بی عدالتی مىدهند
«إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِينٍ»
⑭ غفلت انسان ممكن است به جائی برسد
كه در عين انحراف و خطاكارى خود
ديگران را خطاكار قلمداد كند
برادران يوسف به جاى آنكه خود را حسود
و توطئه گر بدانند پدر را منحرف دانستند
«إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِينٍ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
✿✵✰ هـر شــ🌙ــب یـک ✰✵✿
داســتــان مـعـنــوی
✧✾════✾✰✾════✾✧
روزی شخص ثروتمندی با همسرش
در حال غذا خوردن بودند که
شخص فقیری به در خانه شان آمد
آنها در را به روی فقیر بستند
و او را ناامید کردند و چیزی ندادند
و شاید توهینی هم به فقیر کردند
روزگار گذشت تا اینکه آن شخص فقیر
دارا شد و آن شخص دارا ندار
و زنش را هم طلاق داد
شخص فقیر که حالا ثروتمند شده بود
خواستگاری فرستاد
و زن آن شخص ثروتمند را گرفت
روزی زن با شوهر دومش در حال
غذا خوردن بودند که در زدند
شوهر گفت: بلند شو و یک بشقاب غذا
به این فقیر بده
زن بشقاب غذائی را دم در برد و برگشت
مرد دید که زن در حال گریه کردن است
گفت: چرا گریه میکنی؟!
زن گفت: فقیری که دم در خانه آمده بود
شوهر سابق من بود
روزی من با شوهر اولم در حال غذا خوردن
بودیم که تو به در خانه مان آمدی
و ما تو را ناامید و محروم برگرداندیم
حال روزگار او را به اینجا رسانده است
تو با من ازدواج کردی و او اینک فقیر شده
و دم در آمده است
بنابراین هر کسی که به فقیری اهانت کند
خداوند او را لعنت میکند
خیلی مواظب باشید
چیزی ندارید به فقیر بدهید، ندهید
دیگر چرا اهانت میکنید؟!
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 8⃣9⃣2⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهیـوسـف
#صفحـه۲۳۶
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْمًا صَالِحِينَ{۹}
برادران به يكديگر گفتند: يوسف را بكشيد يا او را به سرزمينى دور بيافكنيد تا توجّه پدرتان مخصوص شما شود و پس از انجام طرح با توبه گروهى شايسته باشيد(۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ انسان در برخورد با نعمت
چهار حالت دارد:
حسادت، بُخل، ايثار، غبطه
اگر پيش خود گفت:
حال كه ما فلان نعمت را نداريم
ديگران هم نداشته باشند «حسادت» است
اگر گفت: فقط ما برخوردار از اين نعمت باشيم
ولى ديگران نه، اين «بُخل» است
اگر گفت: ديگران از نعمت برخوردار باشند
اگر چه به قيمتى كه ما محروم باشيم
اين «ايثار» است
اگر گفت: حالا كه ديگران از نعمت برخوردارند
اى كاش ما هم بهرهمند مىشديم
اين «غبطه» است
⬅️ امام باقر عليه السلام فرمودند:
من گاهى به بعضى از فرزندانم محبّت مىكنم
و آنها را روى زانوانم مىنشانم در حالى كه
استحقاق اين همه محبّت را ندارند
تا مبادا عليه ساير فرزندانم حسادت بورزند
و ماجراى يوسف تكرار شود
↲تفسير نمونه به نقل از بحار
جلد۷۴، صفحه۷۸
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① فكر خطرناک انسان را به كار خطرناک
مىكشاند «لَيُوسُفُ ... أَحَبُ ... اقْتُلُوا»
② احساس تبعيض در محبّت از طرف
فرزندان آنها را تا حدّ برادركشى سوق مىدهد
گرچه شدّت علاقه پدر به يوسف بى دليل نبود
بلكه بخاطر كمالات او بود ولى برادران
احساس تبعيض كردند و خيال كردند
علاقه بی دليل است و همين احساس
آنان را به توطئه وادار كرد
«أَحَبُّ إِلى أَبِينا ... اقْتُلُوا»
③ از منظر كوته نظران حذف فيزيكى
رقيب بهترين راه است «اقْتُلُوا يُوسُفَ»
④ حسادت انسان را تا برادركشى سوق
مىدهد «اقْتُلُوا يُوسُفَ»
⑤ گناهكاران يكديگر را در انجام گناه وسوسه
كرده و از همداستانى با يكديگر نيرو مىگيرند
برادران به يكديگر دستور بكشيد و بيفكنيد
مىدادند «اقْتُلُوا ... أَوِ اطْرَحُوهُ»
⑥ انسان خواهان محبوبيّت است
و كمبود محبّت مایه بزرگترین خطرات
و انحرافات است «يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ»
⑦ حسودان گمان مىكنند كه
از دل برود هر آنچه از ديده برفت
«اقْتُلُوا يُوسُفَ ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ»
برادران گمان مىكردند اگر پدر يوسف را نبيند
از فكر يوسف بيرون خواهد رفت
و تمام فكرش در ما متمركز خواهد شد
⑧ با اينكه قرآن راه كسب محبوبيّت را
ايمان و عمل صالح معرّفى مىكند
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ
سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»
↲سوره مریم، آیه ۹۶
امّا شيطان راه محبوب شدن را
برادركشى ترسيم مىكند
«اقْتُلُوا ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ»
⑨ حسود خيال مىكند با نابود كردن
ديگران نعمتها براى او مىشود
«اقْتُلُوا ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ»
⑩ شيطان با وعده توبه در آينده
راه گناه امروز را باز مىكند
«وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ»
⑪ علم وآگاهى هميشه عامل دورى از
انحراف نيست، برادران با آنكه قتل
يا تبعيد يوسف را بد مىدانستند
«تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ»
امّا اقدام كردند
⑫ سخن از توبه قبل از انجام گناه
فريب دادن وجدان و گشودن راه گناه است
برادران به يكديگر مىگفتند: شما يوسف را
نابود كنيد بعد با توبه از افراد صالح مىشويم
«تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امام جعفر صادق علیهالسلام:
《اَلْمُفَوِّضُ أَمْرَهُ إلَی الله فی راحَةِ الأَبَدِ
وَالعَيْشِ الدّائِمِ الرَّغَدِ وَالْمُفَوِّضُ حَقّا
هُوَ الْعالی عَنْ كُلِّ هِمَّةٍ دُونَ الله تَعال》
كسی كه كارهای خود را به خدا بسپارد
همواره از آسايش و خير و بركت
در زندگی برخوردار است
و واگذارنده حقیقی كارها به خدا
كسی است كه تمام همتش
تنها به سوی خدا باشد
↲مصباح الشريعه، جلد۱، صفحه۱۷۵
✿✵✰ هـر شــ🌙ــب یـک ✰✵✿
داســتــان مـعـنــوی
✧✾════✾✰✾════✾✧
سر و گوشش زیاد میجنبید
دخترخاله رجبعلی را میگویم
عاشق سینه چاک پسرخالهاش شده بود
عاشق پسرخاله جوان یک لا قبائی که
کارگر ساده یک خیاطی بود
و اندک درآمدی داشت
و اندک جمالی و اندک آبروئی نزد مردم
بدجوری عاشقش شده بود
آنگونه که حاضر بود همه چیزش را بدهد
و به عشقش واصل شود
رجبعلی معتقد و اهل رعایت حلال و حرام
نیز چندان از این دخترخاله بدش نمیآمد
اما عاشق سینه چاکش نبود
دخترخاله عاشق دنبال فرصتی بود
تا به کامش برسد و رجبعلی را به گناه
انداخته و نهایتاً به وصال او نائل شود
و این فرصت مهیا شد
آن هم در روزی که مادر رجبعلی
غذای نذری پخته بود
و مقداری از نذری را در ظرفی ریخته بود
و به رجبعلی داده بود تا برای خاله اش ببرد
رجبعلی رسید به خانه خاله، در زد
صدای دخترخاله بلند شد: کیه؟
رجبعلی گفت: منم رجبعلی
و صدای دخترخاله را شنید که میگوید:
بیا داخل رجبعلی، خالهات هم هست
رجبعلی وارد شد
و سلام و علیکی با دخترخالهاش کرد
و ناگهان متوجه شد که خبری از خاله نیست
و دخترخاله در خانه تنهای تنهاست
تا به خودش آمد
دید که پشت سرش درب خانه قفل شده
و دخترخاله هم ....!!!
با خودش گفت: رجبعلی خدا میتواند
تو را بارها و بارها امتحان کند
بیا یک بار تو خدا را امتحان کن
و از این حرام آماده و لذت بخش
به خاطر خدا صرف نظر کن
پس تأملی کرد و به محضر خداوند
عرضه داشت: خدایا من این گناه را
به خاطر رضای تو ترک میکنم
تو هم مرا برای خودت تربیت کن
و توسط پنجره از آن خانه فرار کرد
و برگشت به خانه خود تا استراحت کند
صبح از خواب بلند شد
و از خانه به قصد مغازه خیاطی بیرون زد
و با کمال تعجب دید خیابان پر از
حیوانات اهلی و وحشی شده است!
آری! چشم برزخی شیخ رجبعلی
در اثر چشم پوشی از یک گناه حاضر
و آماده و به ظاهر لذیذ باز شده بود
و این چشم پوشی آغازی شد
برای سیر و سلوک و صعود معنوی
شیخ رجبعلی خیاط تا اینکه کسب کند
مقامات عالیه معنوی را
چه اکسیر ارزنده ای است این قاعده
که آیت الله بهجت ره تأکید میفرمودند
بر این نکته که:
راه واقعی عرفان ترک گناه است
✍منبع:
↲کتاب کیمیای محبت
زندگینامه شیخ رجبعلی خیاط
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 9⃣9⃣2⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهیـوسـف
#صفحـه۲۳۶
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قَالَ قَائِلٌ مِنْهُمْ لَا تَقْتُلُوا يُوسُفَ وَأَلْقُوهُ فِی غَيَابَتِ الْجُبِّ يَلْتَقِطْهُ بَعْضُ السَّيَّارَةِ إِنْ كُنْتُمْ فَاعِلِينَ{۱۰}
گويندهاى از ميان آنان گفت: يوسف را نكشيد و اگر قصد اين كار را داريد او را به نهانخانه چاه بيفكنيد تا بعضى كاروانها كه از آنجا عبور مىكنند او را برگيرند(۱۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «جب» به معناى چاهى است
كه سنگچين نشده باشد
«غَيابَتِ» نيز به طاقچههائی مىگويند
كه در ديواره چاه نزدیک آب قرار مىدهند
كه اگر از بالاى چاه نگاه شود ديده نمىشود
⬅️ نهى از منكر داراى بركاتى است
كه در آينده روشن مىشود
نهى «لا تَقْتُلُوا» يوسف را نجات داد
و در سالهاى بعد او مملكت را
از قحطی نجات داد
همان گونه كه آسيه همسر فرعون
با نهى «لا تَقْتُلُوا» جان موسى را نجات داد
و او در سالهاى بعد بنىاسرائيل را
از شر فرعون نجات داد
اين نمونه روشن وعده الهى است
كه مىفرمايد:
«وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً»
هر كس یک نفر را زنده كند
گويا همه مردم را زنده كرده است
↲سوره مائده، آیه ۳۲
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ گاهى نهى از منكر یک فرد مىتواند
نظر جمع را عوض كند و بر آن تأثير بگذارد
يكى گفت: نكشيد ولى نظر جمع را تغيير داد
«قالَ قائِلٌ»
⓶ نام گوینده سخن مهم نيست
محتواى كلام مهم است «قالَ قائِلٌ»
⓷ مرعوب اكثريّت و همرنگ جماعت نشويم
یک نفر بود ولى همرنگ جماعت نشد
«قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ لا تَقْتُلُوا»
⓸ اگر نمىتوان جلو منكر را به كلى گرفت
هر مقدار كه ممكن است بايد آنرا پائین آورد
«لا تَقْتُلُوا ... وَ أَلْقُوهُ»
⓹ مشورت در كار ناپسند نيز راهگشا است
تا چه رسد در كارهاى خوب
براى كشتن برادر مشورت كردند «لا تَقْتُلُوا»
⓺ براى مبارزه با فساد
گاهى دفع افسد به فاسد لازم است
او را نكشيد در چاه بيندازيد
«لا تَقْتُلُوا يُوسُفَ وَ أَلْقُوهُ فِی غَيابَتِ الْجُبِّ»
⓻ در كنار نهى از منكر جايگزين ارائه كنيم
اگر گفتيم اين كار را نكنيد
پس بگوئیم چكار كنند
«لا تَقْتُلُوا ... أَلْقُوهُ فِی غَيابَتِ الْجُبِّ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《إنَّ تَقوَى الله دَواءُ دَاءِ قُلوبِكُم و بَصَرُ عَمى أفئدتِكُم و شِفاءُ مَرَضِ أجسادِكُم وَ صَلاحُ فَسادِ صُدورِكُم وَ طَهورُ دَنَسِ أنفُسِكُم وَ جَلاءُ عَشا أبصارِكُم وَ أمنُ فَزَعِ جَأشِكُم وَ ضِياءُ سَوادِ ظُلمَتِكُم》
همانا تقواى خدا
داروى درد قلبهاى شماست
و بيناكننده كورى دلهايتان
و شفابخش بيمارى جسم هايتان
و برطرف كننده تباهى سينه هايتان
و پاک کننده آلودگى جان هايتان
و روشنى بخش ضعف چشم هايتان
و فرو نشاننده ترس و اضطراب دلهايتان
و زداينده سياهى ظلمتتان میباشد
↲نهج البلاغه، خطبه ۱۹۸