مغرب و عشاء
موضوع: #زیارت_از_راه_دور
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در حدیثی حضرت رضا علیه السلام نسبت به فضیلت زیارت ائمه معصومین می فرمایند: ...مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ، کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَة. هر کس با رغبت و علاقه ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، ایشان در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج4 ؛ ص567)
چند نکته کوتاه درباره زیارت از راه دور:
1. یکی از مستحباتی که بسیار سفارش شده زیارت قبور مطهر معصومین علیهم السلام است و زیارت قبور معصومین به عنوان یک عمل مستحب است که دارای اجر و پاداش فراوان می باشد و زیارت قبورشان یک وظیفه مستحب است چه امام معصوم حاجت زیارت کننده را بدهد یا ندهد.
2. همان طوری که زیارت قبر امام معصوم علیه السلام از نزدیک استحبابش ثابت شده است، زیارت از را دور قبور معصومین خصوصا سید الشهدا علیه السلام به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای ثابت شده است و برای زیارت از راه دور خصوصا برای زیارت قبر سید الشهداء آدابی وارد شده است. مثلا در روایتی وارد شده از راه دور به نیت زیارت حضرت سید الشهدا سه مرتبه بگوید: «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله». (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 612641 تاریخ استفتاء: 03/10/1394 ؛ مکارم، سایت، مفاتیح نوین، پاداش زیارت امام حسین از راه دور)
3. نکته ای که قابل توجه است این است که زیارت امری مستحب است چنانچه این عمل مستحبی با عمل واجبی مزاحمت کند، دیگر نوبت به عمل مستحب نمی رسد؛ بنابر این حفظ جان واجب است و چنانچه با زیارت، انسان بخواهد جانش را به خطر بیندازد، در بسیاری از موارد جایز نمی باشد. (مکارم، استفتائات سایت، مسائل متفرقه، احکام پیاده روی اربعین، احکام زیارت، رفتن به زیارت با وجود خوف جانی و مالی)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت فرماید به برکت صلوتی بر محمد و ال محمد.
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #علل_فشار_قبر
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
أمیر المۆمنین علیه السّلام درمورد علل فشار قبر می فرمایند: عَذَابُ الْقَبْرِ یَکُونُ مِنَ النَّمِیمَةِ وَالْبَوْلِ وَ عَزْبِ الرَّجُلِ عَنْ أَهْلِهِ: عذاب قبر از سخنچینی و پرهیز نکردن از بول (مراعات نکردن طهارت) و اینکه مرد در غذا و خواب از زنش دوری کند، بوجود می آید. ( علل الشّرآئع، ج۱، ص ۳۰۹)
طبق روایات ،برخی گناهان موجب فشار قبر میشوند که عرض میشود:
1. ضایع کردن نعمتها: رسول خدا (صلى اللَّه علیه و آله) فرمود: تنگى قبر و فشار آن به مؤمن براى آن است که او نعمتها را ضایع مىنمود و این تنگى و فشار قبر کفاره آن عمل محسوب مىگردد. (علل الشرایع، ص 309)
منظور از تضییع نعمتها، بکار بردن نعمتها در غیر از مورد مصرفشان یعنی در راه حرام است.
2. بد اخلاقی با همسر و فرزندان: پیامبر براى تشییع جنازه «سَعد بن معاذ» از منزل خارج شدند در حالیکه هفتاد هزار فرشته جنازه وى را تشییع میکردند؛ پس از دفن او، مادر سعد گفت: گوارا باد اى سعد بر تو در این بهشتى که وارد شدى؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: اى مادر سعد، بر خدا حکم جزمى مکن. [ بلکه او به شدت مورد فشار قبر قرار گرفت ] سپس حضرت فرمودند: «فشار قبر سعد به علت بد اخلاقی او با اهل خانه بود»(کافی، ج 3، ص 236)
3. یاری نکردن مظلوم: نقل شده یکی از علمای بنی اسرائیل از دنیا رفت و فشار قبر بر او وارد شد چرا از کنار مظلومی گذشته بود و او را یاری نکرده بود. (ثواب الاعمال، ص۱۱۱)
4. رعایت نکردن برخی حق الناسها مثل سخن چینی، غیبت و دروغ: پیغمبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «عذاب قبر از سخن چینی، غیبت و دروغ ناشی میشود. (مستدرکالوسائل، ج9، ص 121)
خداوند همه ما را از فشار قبر نجات بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
چهارشنبه 22/5/1399
ظهر و عصر
موضوع: #ملاک_داشتن_سال_خمسی
مناسبت: شهادت میثم تمار
سلام علیکم بسم. الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: إِنَّ أَشَدَّ مَا فِیهِ النَّاسُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَنْ یَقُومَ صَاحِبُ الْخُمُسِ فَیَقُولَ یَا رَبِّ خُمُسِی... . سخت ترین و شدیدترین حالی که در روز قیامت به مردم دست می دهد آن است که مستحقان خمس برخیزند و بگویند: پروردگارا خمس ما را از کسانی که خمس پرداخت نکرده اند بگیر. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص: 547)
دو نکته درباره احکام خمس:
1. کسی که دارای درآمدی هست، از جهت شرعی سال خمسی او مشخص است هر چند محاسبه خمس را انجام ندهد، که برای ملاک شروع سال خمسی هر بزرگواری باید طبق نظر مرجع تقلیدش عمل کند مثلا کسی که مقلد امام خامنه ای است و حقوق بگیر است، از تاریخ اولین حقوقی که دریافت می کند، سال خمسی او شروع می شود و یک سال بعد همان تاریخ انتهای سال خمسی اوست، آنچه از درآمدهایش در انتهای سال خمسی باقی مانده، باید خمس آن را پرداخت کند. فرقی نمی کند آنچه از درآمد باقی بماند، پول نقد یا کالاهای مصرفی باشد و مصرف نکرده باشد. (توضیح المسائل مراجع م 1765و 1760)
4. اگر شخصی تا کنون حساب سال خمسی نداشته باشد چنانچه اموالی دارد که مازاد بر نیاز است و سال خمسی بر آن گذشته یا اموال مورد نیازش را از درآمدی که سال خمسی بر آن گذشته تهیه کرده است یا اموالی داشته که خمس تعلق گرفته و بدون پرداخت خمس آنرا خرج کرده است باید خمس همه اینها را بدهد و در موارد مشکوک به نظر اکثر مراجع با دفتر مرجع تقلید مصالحه کند.(فتوی یا احتیاط) (رساله مراجع م1797 و اجوبه س928) (رساله مراجع م1797 و اجوبه س928)
خداوند توفیق انجام وظیفه شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #مراحل_گمراهی_شیطان
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
شیطان برای گمراهی مردم از طریق اندیشه یا انگیزه وارد میشود و این کار با مراحلی انجام میشود که ذکر میشود:
1. ایجاد شبهه در واقعیات: اگر انسان واقعیات گناه که همان نجاست،آتش یا سم است را درک کند به سمت گناه نمی رود و علت اینکه راحت شراب نجس را میخورد یا غیبت (گوشت برادر مرده) میکند، چون از واقعیت گناه آگاه نیست و اولین قدم شیطان تغییر واقعیت گناه وایجاد شبهه در آن است؛ چنانچه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «اللهم ارنی الاشیاء کما هی» خدایا واقعیت اشیاء را آنچنان که هست به من نشان بده.(بحار، ج 14، ص 10)
2. تسویف: کاری را به آینده موکول کردن است. مثلا اگر کسی بخواهد انفاقی انجام دهد، شیطان میگوید حالا که زود است، باشد برای فردا، فعلا خودت جوانی و نیاز داری، فردا انجام میدهی. یا مثلا میگوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. در حدیث آمده : «ایاک و التسویف»بر حذر باش از اینکه برای انجام کارهایت فردا فردا کنی(امالی شیخ طوسی، ص 526)
3. تزیین زینت دادن : در این مرحله شیطان اعمال قبیح را برای انسانها زیبا جلوه میدهد. مثل برخیها که برای زیبا کردن کالاهایشان دست به نورپردازی میزنند و کالای نامرغوب را مرغوب جلوه میدهند. شیطان برای آنکه عملی را تسویل کند، اعمال بد را چنان در دل آدمی زیبا میکند که جز افراد بصیر متوجه نمیشوند(فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَان- 63نحل)
4. وعد و وعید: شیطان وعده میدهد تا یکسری از بدیها انجام شود و وعید میدهد تا یکسری از کارهای خوب انجام نشود. مثلا اگر عبیدالله بن زیاد وعده نمیداد، کسی به سمت او نمیآمد. از طرفی هم وعید داد که اگر چنین نکنید چنان میکنم، زنانتان، خانه هایتان، اموالتان و ... را مصادره میکنم و همچنین آنها را ترساند از اینکه لشکر یزید در راه است (الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ-بقره، 268)
5. ایجاد آرزو:شیطان حوصله اش زیاد است و در این مرحله میگوید من اگر الان هم موفق نشدم یک سنگ بنایی را ایجاد میکنم و آرزوی آن را در دل انسانها میاندازم هرچند که بیست سال دیگر به نتیجه برسم.( لَأُمَنِّیَنَّهُم-نساء، 119)
خداوند ما را از شر وسواس شیطان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #تفاوت_حد_ترخص_و_مسافت_شرعی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: ...کَانَ یَقُولُ بَعْدَ کُلِّ صَلَاةٍ یَقْصُرُهَا- سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ ثَلَاثِینَ مَرَّةً وَ یَقُولُ هَذَا تَمَامُ الصَّلَاةِ. حضرت هر زمانی که مسافر بودند و نماز را قصر می خواندند بعد از نماز 30 مرتبه تسبیحات اربعه می گفتند و بعد می فرمودند: این عمل سبب کامل شدن و تمامیت نماز است. (وسائل الشیعة ؛ ج8 ؛ ص523)
یکی از سوالاتی که در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد این است که در جاده ها دو تابلو به نام حد ترخص و مسافت شرعی مشاهده می شود، فرق تابلو حد ترخص و مسافت شرعی چیست؟
در پاسخ عرض می شود بطور کلی کسی که تصمیم دارد از وطن خودش حداقل تا تابلو مسافت شرعی سفر کند، چنانچه از تابلوی حد ترخص بگذرد، با رعایت بقیه شرایط شکسته شدن نماز در سفر، نمازش را باید شکسته بخواند. بنابراین اگر کسی تصمیم ندارد تا تابلو مسافت شرعی سفر کند، تابلو حد ترخص برای شکسته خواندن نماز اثری ندارد. و همچنین کسانی که به مقدار مسافت شرعی سفر رفته اند در برگشت از سفر هم تا زمانی که به تابلو حد ترخص نرسیده اند، به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای (مخالف: آیت الله سیستانی: تا به وطن نرسیده) نمازشان شکسته است. و زمانی که به حد ترخص برسند، نماز کامل است.(جهت اطلاع: مطابق نظر حضرت امام، مسافت شرعی در بلاد کبیره توجه شود و ارتباطی به تابلوها ندارد.) (رساله مراجع ج1 م1319 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر م 65 ؛ استفتائات حضرت امام ج1 س291 و 292)
قابل توجه همه عزیزان! مقدار مسافت شرعی و حد ترخص که در تابلوهای مسافت شرعی و حد ترخص محاسبه شده، قرار است بر اساس نظر مقام معظم رهبری تنظیم شود.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خصوصا زائرین بارگاه منور امام رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #علت_استغفار_انبیاء
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
با اینکه پیامبران و امامان معصومند، پس چرا استغفار و گریه مىکنند؟
اگر سالن بزرگى را با نور کمى روشن کردیم جز اجناس و اشیاى بزرگ را نخواهیم دید، ولى اگر همین سالن را با نور زیاد روشن کردیم حتى یک پوست تخمه و ذره کاغذ دیده خواهد شد.
نور افراد عادى کم است، لذا تنها گناهان بزرگ خود را مىبینند ولى پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام که از نور ایمان بسیار بالایى برخوردارند حتى اگر یک لحظه از عمرشان را به اعلى درجه ممکن بهره نگیرند، دست به دعا و گریه برمىدارند.
مثال دیگر: دراز کردن پا براى کسى که درد پا دارد، نه حرام است نه مکروه، ولى مىبینیم که گرفتاران به درد پا به هنگام دراز کردن پا از اطرافیان خود عذر خواهى مىکنند، زیرا براى آنان احترامى قائلند که حتى از کار مباح خود شرمنده هستند.
مثال دیگر: گاهى افرادى که در تلویزیون مشغول نقل اخبارند سرفه مىکنند و فوراً از تمام بینندگان عذرخواهى مىکنند، با اینکه سرفه کردن گناه ندارد ولى چون خودشان را در محضر مردم مىبینند، عذرخواهى مىکنند.
اولیاى خدا نسبت به ذات مقدّس او چنان معرفت و شناختى دارند که اگر عبادات جن و انس را نیز داشته باشند، خودشان را مقصّر مىدانند.
خداوند توفیق توبه حقیقی به ما عنایت بفرماید به به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
پنج شنبه 23/5/1399
ظهر و عصر
موضوع: #دفاع_از_ارزشهای_اسلامی
مناسبت: روز مقاومت اسلامی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِه... . ارزش انسان به مقدار همت و تلاش اوست. (نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص477)
چند نکته کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی:
1. یکی از واجبات، دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید. (تحریر الوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4)
2. دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ فرهنگی و اقتصادی است و بهترین خدمت به نظام اسلامی و دفاع از ارزشهای الهی و انقلاب، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان که همان اقتصاد مقاومتی است و این مهم با پرهیز از اسراف وکم کاری، و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت کالای ایرانی، خرید کالای ایرانی و رعایت دیگر سیاستهای مهم اقتصاد مقاومتی است. (امام خامنه ای سایت لیدر استفتائات جدید اسفند1395)
3. همانطور که مسائل اقتصادی مهم است، مسائل فرهنگی جامعه و خانواده هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و انسان نمی تواند نسبت به این بخش مهم بی تفاوت باشد مثلا همکاری با موسسات مروج فرهنگ بیگانگان یا پیوستن به قرارداد های بین المللی که هدف آنها تسلط و ضربه به فرهنگ اسلامی می باشد. و کمترین وظیفه واجبی که مومنین در برابر هنجار شکنی ها و مفاسد در جامعه و خانواده، دارند، امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط و مراتب آن است. (اجوبه س1355 و1377)
خداوند متعال توفیق دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد.
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #علل_کمک_به_جریان_مقاومت
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که :
اولا: از لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است و از طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت است.
ثانیا: به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛ چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کس فریاد استغاثه مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست (وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی ( علیه السلام ) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید. (نامه47 نهج البلاغه)
ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند. (تو کز محنت دیگران بی غمی- نشاید که نامت نهند آدمی)
رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود.
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #شرایط_نماز_جماعت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که می فرمایند: مَن حَافَظَ عَلَى الجَمَاعَة حِيثُمَا كَانَ، مَرَّ عَلَى الصِّراطِ كَالبَرقِ الخَاطِفِ اللّامِع. کسی که هر کجا که باشد محافظت و مداومت بر نماز جماعت داشته باشد مانند برق، سریع و نورانی از پل صراط میگذرد. (ثواب الاعمال،343)
در نماز جماعت شرایطی باید رعایت شود:
1. ماموم جلوتر از امام نایستد و بنابر احتیاط کمی عقبتر بایستد.(مشهور) (رساله مراجع م 1432)
2. جاى ايستادن امام بايد از جاى ایستادن ماموم بلندتر نباشد، ولى اگر مكان امام مقدار خيلى كمى بلندتر باشد اشكال ندارد و همچنین بالاتر بودن مکان ایستادن ماموم نسبت به امام به مقدار معمول و متعارف اشکال ندارد. (رساله مراجع م 1415 و 1416)
3. فاصله امام و مأموم و فاصله صف ها زیاد نباشد یعنی از جای سجده مأموم تا جای ایستادن امام یا دیگر مأمومینی که واسطه اتصال هستند، بیش از یک گام فاصله نباشد.(مشهور و مطابق احتیاط. مکارم: اگر یک یا چند قدم میان امام و مأموم یا مأمومین با یکدیگر فاصله باشد، به طوری که به آن جماعت بگویند، مانعی ندارد. سیستانی: فاصله تا یک قدم بزرگ اشکال ندارد که حدودا یک متر است. زنجانی، بهجت: لازم است بین امام و مأموم بیش از مقدار اندام انسان در حال سجده فاصله نباشد.) (رساله مراجع م 1435 ؛ رساله جامع مساله 1710)
4. بین امام و مأموم و همچنین بین صف ها چیزی مثل دیوار یا پرده مانع نباشد ولی بودن پرده و مانند آن بین صف زنان و مردان اشکال ندارد. (رساله مراجع م1433)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #آیه_مباهله
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند می فرماید:فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ اَبْناءَنا وَ اَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ»؛به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدارا بر دروغگویان قرار دهیم
ـ احادیث فراوانى در بسیارى از منابع از شیعه و سنى آمده که در آنها تصریح شده پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) غیر از على و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) کسى را به مباهله نیاورد.
روزى مأمون به امام رضا (علیه السلام) عرض کرد: بالاترین فضیلت امام امیرالمومنین (على بن ابیطالب) که قرآن بر آن دلالت دارد بیان کنید. امام (علیه السلام): فرمود آیه مباهله است، خداوند مى فرماید: «فَمَنْ حاجَّکَ فیه ...» هنگامى که این آیه نازل شد رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) حسن و حسین ( علیهما السلام) را فرا خواند پس این دو نفر مصداق «ابنائنا» بودند و فاطمه (علیها السلام) را نیز فرا خواند. بنابراین او مصداق «نسائنا» بود و امیرالمؤمنین على (علیه السلام) را فرا خواند و او نفس و جان پیامبر به حکم خدا بود و از آنجا که احدى از خلق خدا بالاتر و بزرگوارتر از رسول خدا ( صلى الله علیه و آله و سلم ) نیست، بنابراین ثابت مى شود که احدى افضل از نفس رسول الله یعنى على (علیه السلام) نمى باشد».(بحار؛ج 10، ص 350،)
-علت جمع بودن (انفسنا): ما دو مرحله داریم مرحله قرارداد و مرحله اجرا. در مرحله قرارداد، گاهى الفاظ به صورت جمع ذکر مى شوند تا بر همه مصادیق تطبیق گردند؛ ولى در مرحله اجرا، ممکن است مصداق منحصر به یک فرد باشد و این انحصار در مصداق، منافات با کلى بودن مسئله ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
جمعه 24/5/1399
مغرب و عشاء
موضوع: #ازدواج
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید میفرماید: وَ أَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ. مضمون آیه شریفه این است که می فرماید: مردان و زنان بی همسر را همسر دهید اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بینیاز میسازد، خداوند آگاه و دارای رحمت بی منتهاست. (سوره نور 32)
چند نکته درباره ازدواج و اهداف آن:
1. ازدواج کردن مستحب است و چنانچه بترسد با ازدواج نکردن به گناه میافتد ازدواج کردن واجب است و یکی از مهمترین اهداف ازدواج طبق آیات و روایات معصومین علیهم السلام افزایش نسل و گوینده کلمه لا اله الا الله و تربیت فرزند صالح است.و از آثار ازدواج افزایش رزق روزی است و طبق برخی روایات تشکیل خانواده و فرزند دار شدن سبب افزایش رزق و روزی است. (عروه الوثقی کتاب النکاح)
2. اگر در ازدواج فرزندی به وجود بیاید سقط آن حرام است هر چند در روزهای اول و در حد نطفه باشد. البته چنانچه جنینی حتی از راه حرام بسته شود باز هم سقطش حرام است و چنانچه کسی مرتکب گناه سقط جنین بشود باید توبه کند و تناسب سن جنین باید دیه پرداخت کند.
3. به نظر اکثر مراجع اگر کاری سبب جلوگیری دائمی از بارداری شود حرام است حتی اگر کاری که سبب جلوگیری موقت از بارداری میشود در صورتی که مستلزم نگاه یا لمس حرام بشود باز هم گناه و معصیت است. (اجوبه الاستفتاآت،سوال1266؛مسائل جدید ج1ص193و194و195ج4ص237و138؛بهجت س 6284؛ جامع المسائل ج1 س 1752- 1754؛ تحریرالوسیله، ج 2،کتاب المواریث، فی کفاره القتل، ص 606 رساله نوین، ج 3، ص 101، گلپایگانی، ارشاد السائل، ص 173،س 638 ، در خصوص مقدار مثقال به گرم نظر مقام معظم رهبری در استفتائات هیئت علمی است؛ بهجت س6233 ج4، مکارم؛ ج1 س 1496 و 1487، اجوبه س 1263 صافی جامع الاحکام ج1 س 1408، نوری ج2 ، س 876،تبریزی س 2099، امام ج3 س 12و تحریر ج2 دیه جنین، وحید منهاج ج3 م379، مسائلجدیدج1.ص193- 194- 195- ج4 ص237 و138، بهجت س 6284)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #فرزندآوری
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن ، فرزند یک «نعمت الهی» است که انبیای الهی آن را عاجزانه از خداوند درخواست کردهاند، و فرموده اند: رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً : «خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزهای به من عطا بفرما(آیه 38 آل عمران)
2. در روایات نیز توصیه به فرزندآوری شده است؛ مثلاً پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «فرزند زیاد داشته باشید که من فردا [ى قیامت] به زیادى شما بر امتهای دیگر، مباهات مىکنم»( منلایحضرهالفقیه، ج3، ص 481)
3. در نگاه توحیدی، همه چیز دست خداست، همان خدایی که یک نفر را روزی میدهد، روزی چند نفر را هم میرساند. بنابراین، کسی که بخاطر ترس از فقر، ازدواج نمیکند یا بیش از این بچه نمیآورد، در حقیقت، در رزاقیت و قدرت خدا شک دارد.
در جاهیلت، برخی به بهانه ترس فقر، فرزندان خود را میکشتند که امروزه به شکل سقط جنین درآمده است. قرآن با این کار مخالفت نموده و فرموده: «فرزندان خود را بخاطر ترس از افتادن به فقر، نکشید، این ما هستیم که هم آنها و هم شما را روزی میدهیم؛ کشتن آنها، گناه بزرگی است».(آیه 31 اسراء)
شخصی به امام کاظم (علیه السلام) نوشت که: پنج سال است بخاطر ترس از فقر، بچهدار نشدهام؛ حضرت فرمودند: «بچه بخواه، چرا که خداوند به آنها روزی میدهد»( کافی،ج6،ص3)
4. باید سبک زندگی را تغییر داد؛ و از اسراف و راحت طلبی اجتناب کنیم و بجای آن، فرهنگ قناعت و تلاش را جایگزین کنیم.
البته اینها به این معنا نیست که در خانه بنشینیم تا از آسمان، روزی برسد؛ خیر، باید تلاش کرد. بلکه خود حرکت و فعالیت ما نیز یک روزی و نعمتی از جانب خداست.
خداوند فرزند صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi