eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
شنبه 15/9/1399 ظهر و عصر موضوع: شرایط سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: فَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ مَشَى إِلَى‏ الْجَمَاعَةِ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ أَهْوَالَ یَوْمِ الْقِیَامَة. هیچ مؤمنی نیست که در مسیر نماز جماعت، قدم بردارد مگر این که خدای رحمان، ترس و هراسِ روز قیامت را برای او سبک می‌گیرد. (وسائل الشیعه، ج 8 ص: 288) در کتاب توضیح المسائل، برای صحیح بودن نماز جماعت شرایطی ذکر شده که یکی از آنها نبودن حائل [و مانع] در صف نماز جماعت است (1) که در این باره چند نکته خدمت شما زائرین گرامی بیان می‌کنم: 1. در نماز جماعت نباید بین مأموم و امام، یا بین انسان و مأموم دیگری که انسان به واسطه او به امام متصل شده است، پرده و ستون و مانند آن فاصله باشد. مثلا نباید در صف اول جماعت ستون باشد چرا که افرادی که بعد از ستون هستند جماعتشان باطل است. اما اگر امام جماعت مَرد و مأموم زن باشد یا بین زن و مأموم دیگری که مرد است و زن بواسطه او به امام متصل شده، پرده و مانند آن باشد، اشکالی ندارد. (2) 2. اتصال در جماعت اگر از یک طرف (یعنی از روبرو، راست یا چپ) هم باشد کافی است. مثلا اگر در جلو و سمت راستِ نمازگزار در صف جماعت حائل وجود داشت اما از سمت چپ حائل وجود نداشت [و به امام متصل بود] برای اتصال در صف نماز جماعت، کافی است. (3) 3. اگر نمازگزار بعد از نماز متوجه شد که به واسطه وجود حائل در صف، اتصال تا امام جماعت وجود نداشته، در این صورت نماز جماعتش باطل است. اما در صورتی که رُکنی در نماز مثل رکوع، اضافه نکرده باشد، نمازش به صورت فردا صحیح است و لازم نیست نمازش را دوباره بخواند. (4) زائرین و مجاورین محترم می‌توانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت کنید. خدا توفیق نماز با توجه و عمل صالح به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) تعریف حائل: حضرت امام، آیت الله مکارم: حائل چیزی است که مانع مشاهده باشد. آیت الله سیستانی: هر چیزی که تفرق و جدایی ایجاد کند بنابر این فرقی نیست بین اینکه مانعِ مشاهده باشد یا نباشد. (تحریر الوسیله، القول فی شرائط الجماعه، الشرط الاول ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، شرایط نماز جماعت، نبودن حائل بین امام و ماموم ؛ منهاج الصالحین، ج 1 م 795) (2) نکته: اما احکام مربوط به وجود حائل بین صفوف خود بانوان و همچنین در موردی که امام جماعت و مأموم هر دو زن هستند، همانند احکام وجود حائل در نماز جماعت مردان می‌باشد. (توضیح المسائل مراجع م 1411 و 1433 ؛ عروه الوثقی، شرائط الجماعه، شرط اول ؛ سایت ادمین، شماره استفتاء 574042 تاریخ استفتاء 24/5/1394) (3) (توضیح المسائل مراجع اقتباس از مساله 1414) (4) (عروه الوثقی، شرائط الجماعه، م 11 ؛ منهاج الصالحین، ج1 م 802) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایات ما دلایل مختلف و فراوانی برای برتری علم نسبت به ثروت بیان کرده اند. در حدیثی آمده است: علم از هفت جهت بر مال و ثروت برتری دارد: 1. علم میراث پیامبران و مال میراث فرعونیان است. 2. علم با بخشیدن و خرج کردن کم نمی شود ولی مال با خرج کردن کاسته می گردد. 3. مال محتاج به نگهبان و محافظ (بانک و صندوق امانات و ...) است ولی علم خود محافظ و نگهبان صاحبش یعنی فرد عالم است. 4. علم وقت مرگ با انسان همراه است و با او منتقل می شود (یعنی دارائی و ثروتی است که حتی وقت مردن نیز از او جدا نمی شود) ولی مال در وقت مرگ انسان را رها می کند و باقی می ماند. 5. مال هم در دسترس کافر است و هم مؤمن ولی علم ویژه مؤمن است (البته این در مورد علم خاص یعنی علم توحید و معارف دین است که تنها مؤمن از آن بهره دارد و کافر از آن بی بهره است). 6. همه مردم به صاحب علم در امر دینشان محتاجند ولی همگی به صاحب مال نیازمند نمی باشند. 7. علم، انسان را در وقت عبور از پل صراط تقویت و یاری می کند ولی مال (اگر نامشروع و حرام باشد) مانع او از عبور می شود. (میزان الحکمه،ج۶، ص۴۵۴،ح۱۳۳۸۵) خداوند ما را جزء عالمان و عاملان به دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: شرایط سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم امام باقر علیه السلام درباره کسی که برای حفظ آبروی خود و رفاه خانواده و کمک کردن به همسایه‌اش کار می‌کند و دنبال امور دنیوی می‌رود، می‌فرمایند: لَقَی اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـﺔَ الْبَدْرِ. روز قیامت خداوند را ملاقات می‌کند، در حالی که چهره‌اش همانند ماه شب چهارده می‌درخشد. (تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج6 ص324) پول و سودی که انسان می‌خواهد دریافت کند باید در قالب یکی از قراردادهای شرعی قرار بگیرد، یکی از قراردادهای شرعی قرارداد اجاره است که چند نکته کوتاه در این باره بیان می‌کنم: 1. قرارداد اجاره شرایطی دارد از جمله اینکه باید در موقع قرارداد، مدت اجاره و مبلغ اجاره کاملا مشخص باشد و چنانچه شرایطِ اجاره رعایت نشود، اجاره باطل است و سکونت در آن مکان که اجاره اش بر طبق موازین شرعی باطل بوده، فقط با اجازه‌ی مالکِ خانه صحیح است. 2. قراردادِ اجاره صحیح، یک‌طرفه قابل فسخ نیست. بنابراین چنانچه مستأجر بخواهد یک‌طرفه بدون توافق با صاحبخانه قرارداد را فسخ کند و مَسکن را تخلیه کند، باید اجاره باقی‌مانده مدت را بپردازد. همانطور که صاحب‌خانه حق ندارد به بهانه‌ی اینکه مثلا فرزندم می‌خواهد آنجا سکونت کند، مستاجر را زودتر از زمان قرارداد بیرون کند. 3. بعد از تمام شدن مدت اجاره، مستأجر حق ندارد بدون رضایت صاحب‌خانه در آن خانه توقف و سکونت کند و چنانچه بدونِ رضایت مالک سکونت کند، کارش گناه و نمازش در آن مکان باطل و ضامن اجاره‌ی مدت سکونت می‌باشد. (1) نکات و مسائل شرعی، دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد هم در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می‌باشد که می‌توانید سوالات فقهی و اعتقادی‌تان را به صورت تلفنی مطرح بفرمایید. خدای مهربان، موجبات خانه‌دار شدن مستاجرین را تسهیل کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (رساله مراجع م 2190 و 2191 و2193 و 2195 و 2196 و 2211) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع:(ع) سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم در سیره امام رضا(ع) به تعلیم و تعلم اهمیت زیادی قائل شده اند که نمونه هایی نقل میشود: 1-فهم مطلب نه فقط نقل آن : در روایت اول حضرت رضا(ع) می‌فرماید: ( کونوا دراةً و لا تکونوا رُواة حدیث تعرفون فقهه خیرٌ من ألفٍ ترونه ) بر آن باشید که احادیث را دقیقاً درک کنید، نه فقط آنها را روایت کنید. فهم و درک یک حدیث بسیار بهتر از روایت کردن هزار حدیث است(مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۸ ) در این روایت امام (ع) تاکید دارند که اگر یک حدیث را دقیقا بفهمید و به آن عمل کنید بهتر از آن است که هزاران حدیث را فقط نقل کنید . پس اولین نکته در باب تعلم و آموختن ، تفکر در آن علم و یا حدیث است . -2انتشار علم به عنوان زکات علم: امام رضا (ع) فرموده اند : بهترین توشه‌ای که شخص دانشمند دوستدار ما برای روز فقر و نیاز و ذلّت خود ذخیره می‌کند، حمایت علمی از دوستان ناتوان ما، و نجات ایشان از چنگال دشمنان خدا و رسول او است. [در این صورت]وقتی از قبر برخیزد صفوف فرشتگانی را مشاهده کند که از محلّ قبر تا جایگاهش در بهشت برین صف کشیده‌اند، و او را با بالهای خود بلند نموده و به عمارت مخصوصش در بهشت حمل کرده و به او می‌گویند: آفرین بر تو! خوش باد تو را، ای کسی که دشمنان خوبان را مقهور ساخته و از ائمّه اطهار خود حمایت و طرفداری می‌نمودی(احتجاج ،ج۱،ص۱۹ ) 3- ثواب روزه داری برای مذاکره علمی: امام رضا (ع) میفرمایند : (الذّکر فیه یعدل بالصیام ) مذاکره علمی، معادل روزه‌داری است(مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۷ ) 4- تعلیم و تعلم علم را همسان با نماز معرفی کرده اند و از همنشینی با جاهل تذکر داده اند امام رضا (ع) میفرمایند : تدریس علم، همسان نماز است(مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۷) خداوند توفیق علم و عمل به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
چهار مطلب مهم در لقطه 1- حکم #کردن بدون برداشتن -اگر برای آن که لقطه را وارسی کند، با پا یا دستش آن را جا به جا کند ـ بدون‏‎ ‎‏آن که بردارد ـ ظاهر آن است که با این کار، ملتقط نمی شود، بلکه ضامن هم نمی باشد؛ برای‏‎ ‎‏آن که صدق ید و گرفتن نمی کند.‏ (حضرت امام امام خامنه ای) - مال از یک جا به جای دیگر بدون برداشتن، احکام لقطه را برآن جاری نمی کند هر چند ضمان آور است. (آیت الله سیستانی) -هرگاه مالى را پيدا كند و با پاى خود آن را دهد هر چند خود اين كار اشكال دارد ولی تکلیفی به عهده او نیست. (آیت الله مکارم) آدرس: خمینی، تحریر الوسیلة، ج2، احکام لقطه، لقطه غیر حیوان، م3؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج2، م764 ؛ مکارم، توضیح المسائل، م2204؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 811250 تاریخ استفتاء: 1396/07/22 و مسائل متفرقه، ۱۳۹۹/۰۶/۱۶، سایت آیت الله مکارم:
2- برای دادن •آیا در مواردی که وظیفه فرد صدقه دادن لقطه است، اجازه حاکم شرع لازم است؟ -در لقطه تصدق مشروط به اذن حاكم شرع نيست اگر چه احتیاط مستحب اذن گرفتن است. (حضرت امام) -اذن گرفتن از حاکم شرع لازم نیست. (امام خامنه ای) -در موارد صدقه دادن لقطه به احتیاط واجب باید از حاکم شرع اجازه گرفته شود. (آیه الله سیستانی) (در لقطه فاسد شدنی این احتیاط با قید "در صورت امکان" است) -اگر مال مهمّى باشد (یک درهم و بیشتر) احتياط آن است كه از حاكم شرع اجازه بگيرد. (آیه الله مکارم) آدرس: امام خمینی، استفتائات، ج‌2، احکام لقطه، س14؛ امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم سوال شماره 1130965، آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج2 مسألة 780 و 777 و 795: المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: 442‌ (مسألة 1145): مکارم، توضیح المسائل، م2193
3- دادن یا قیمتش؟ •هنگام لقطه، عین را باید داد یا قیمت آن را هم می شود به فقیر داد؟ -باید عین آن را صدقه بدهد (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی) (مگر آنکه با اجازه حاکم شرع قیمت را بدهد). -می تواند آن را بدهد مگر اینکه دادن عین آن به مصلحت فقیر باشد. (آیه الله مکارم) آدرس: امام خمینی، استفتائات، ج8، احکام لقطه، ص397، سؤال 9703، امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم سوال شماره 1119087 آیت الله سیستانی؛ سایت https://www.sistani.org/persian/qa/01018/ سوال8، آیت الله مکارم، مرکز پاسخگویی به سوالات-کد رهگیری : 9806170049
4- در فرض فقر •آیا در صورت فقیر بودن خودش، لقطه ای را که فرد می خواهد صدقه بدهد، می تواند برای خودش بردارد؟ -اگر حاکم شرع به او تصدق کند جایز است و گرنه باید به دیگری صدقه دهد. (حضرت امام، امام خامنه ای) -نمی تواند برای خود بردارد. (آیه الله سیستانی) -اگر فرد مستحق باشد، خودش نيز مى‌تواند لقطه را (با بودن شرایط) از باب صدقه بردارد. (آیت الله مکارم) آدرس: حضرت امام، استفتاءات 10جلد ج8 ص 390 سوال9687؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 719023 تاریخ استفتاء: 1395/09/12؛ آیه الله سیستانی، استفتاءات نجف- سوال:1632: هل للملتقط التصدق بها على نفسه إذا كان فقيراً . الجواب : لا ، ليس له ذلك. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م2211.
یکشنبه 16/9/1399 ظهر و عصر موضوع: اهمیت مناسبت: روز دانشجو سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: مَنْ تَعلَّم ِلِلّه و عَمِلَ ِلله وَ عَلَّم ِلله دُعِیَ فی مَلکوتِ السّماواتِ عظیماً. کسی‏که برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران هم یاد بدهد، در آسمان‌ها از او به بزرگی یاد می‌شود. (امالی طوسی: ص:167) قصد دارم به مناسبت روز دانشجو چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل دین عرض کنم: 1. مسائلى که ما غالبا به آنها احتیاج داریم، واجب است یاد بگیریم تا هنگام عمل بر خلاف وظیفه شرعی رفتار نکنیم. مثل احکام نماز، روزه و یا احکام معاملات مثل احکام خرید و فروش یا گرفتن وام و تسهیلات برای کسانی که مورد احتیاجشان هست. (1) 2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی «ندانستن و جهل» عذر محسوب نمی شود. مثلا اگر کسی به خاطر ندانستن و جهل به مساله، وضو یا غسل باطلی انجام دهد یا ارکان نماز را کم یا زیاد کند، نمازی که با وضو یا غسل باطل انجام داده باطل است و باید نماز را دوباره بخواند. یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی، ولی نماز را نشسته می‌خواند، نمازهایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند؛ هر چند از مساله آگاه نبوده. (2) 3. در معاملات و قراردادهای شرعی مثل قرارداد ‌وام‌های ‌بانکی، اگر کسی نداند قراردادش صحیح است یا نه؟ نمی‌تواند در مالی که ‌از چنین‌ معامله‌ی مشکوکی به‌دست آورده تصرف کند. (3) در پایان عرض کنم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی مسیرها در اماکن متبرکه، میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم می‌توانید سوالات دینی‌تان را مطرح کنید. خدا توفیق بندگی در زندگی، به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل پاک محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (توضیح المسائل مراجع م 11) (2) (توضیح المسائل مراجع م 942 و 1264 و 1265) (3) (توضیح المسائل مراجع م 2052) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره اهمیت و عظمت مقام علم؛ می فرماید: « قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون... ؛ [ای پیامبر!] بگو: آیا کسی که عالم است با کسی که نمی داند برابر است». ( زمر ، آیه 9 ) از آنجا که دین اسلام آخرین و کامل ترین دین است و یکی از ارزشها کسب علم است , در باره علم بسیار سفارش کرده است که نکاتی در این زمینه عرض میشود: 1. معجزه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم قرآن است که کتابی سراسر معارف و حکمت است و این خودنشان از اهمیت علم در اسلام دارد زیرا می دانید که معجزه دیگر انبیاء کتاب نبوده است و معجزاتی داشته اند که مشاهده ای و تجربی بوده است. 2. قرآن هم سخن خود را با (اقرا)« خواندن » ، « علم » و « کتابت » آغاز کرد و پیوسته مسلمانان را به تفکر و تدبر درهر چه آفریده شده است ، فرا خوانده است. 3. علم اموزی از گهواره تا گور سفارش شده است (اطلبواالعلم من المهد الی اللحد) 4. بخاطر آموختن علم، سفر و مهاجرت به دورترین نقاط سفارش شده است (اطلبواالعلم ولو بالسین) 5. علم آموزی برای همه اعم از زن و مرد است(طلب علم فریضه علی کل مسلم و مسلمه) خداوند ما را جزء عالمان دین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر اکرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم روایت شده که حضرت فرمودند‌: أَکْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ یَزِدِ اللَّهُ‏ فِی‏ عُمُرِک‏. ز‌یاد وضو بگیر تا خدای رحمان، بر عمرت بیفزاید (و عمرت را زیاد کند). (امالی مفید ص60 ح5) مسأله‌ای راجع به وضوی افراد معذور عرض کنم. سوال شده: کسی که دستش شکسته و داخل گچ است، یا دستش زخم شده و باند پیچی است و امکان باز کردن ندارد، چطور وضو بگیرد؟ دو نکته در جواب عرض کنم: 1. کسی که دستش شکسته و داخل گچ است، یا زخم شده و باند پیچی است، باید وضوی جبیره بگیرد و اگر تمام دست یا صورت بسته باشد، اگر علاوه بر وضوی جبیره تیمم هم انجام دهد به فتوای همه مراجع تقلید به وظیفه‌اش عمل کرده. (1) 2. وضوی جبیره به این شکل است که مثلا کسی که دستِ راستش شکسته و داخل گچ هست، اول صورت را (با دست چپ یا با گرفتن زیر شیر یا فرو بردن در آب) بشوید و سپس دست راست را وضوی جبیره دهد. یعنی با دستِ مرطوب بر روی باند یا گچ مسح کند، بعد دستِ چپ را مانند صورت بشوید. سپس با رطوبت آن، سر و روی پاها را مسح کند. (2) نکات و مسائل شرعی، دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد هم در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می‌باشد که می‌توانید سوالات فقهی و اعتقادی‌تان را به صورت تلفنی مطرح بفرمایید. خدا توفیق طهارت ظاهر و طهارت باطن به همه‌ی ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (بنابر احتیاط تیمم هم نماید. مکارم، صافی، گلپایگانی، وحید، بهجت، خوئی، تبریزی) (2) (مشهور. مکارم: احتیاط مستحب روی جبیره را مسح کند.) (رساله مراجع م329 و 330 ؛ عروه الوثقی احکام الجبائرم2 و توضیح المسائل مکارم م348) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ:اى کسانى که ایمان آورده‌اید! چرا چیزى مى‌گویید که عمل نمى‌کنید؟ (آیه 2 صف) در اسلام علم اهمیت بسیار دارد اما این مطلب مهم دارای نکاتی در اسلام است که خدمت شما عرض میشود: 1. علم همراه با عمل باشد. امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید: «هر کس که علم بیاموزد و به آن عمل کند و برای خدا آن را به دیگران تعلیم دهد, در ملکوت آسمان ها او را عظیم می خوانند و می گویند برای خدا آموخت برای خدا عمل کرد و برای خدا به دیگران تعلیم داد». (الحیاه، ج 2, ص 336) 2. علم و دانش برای رضای خدا باشد و گرنه علم باعث حجاب اکبر میشود و چنین علمی آدمی را به کمال نمی رساند ولو آن که علم دینی باشد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: «هر کس برای دنیا و مقام پیدا کردن در چشم مردمان و مورد توجه قدرت ها شدن به جستجوی علم برآید به بابی از آن نمی رسد مگر آن که عظمت و کبریایی او در نزد خودش افزون می شود و زبان و دست درازی او بر مردمان افزایش پیدا می کند و بی توجهی او به خدا و دوری او از دین بیشتر می شود»(الحیاه، ج 2, ص 343 ) 3. در فرهنگ دینی علم باید برای فهمیدن باشد نه برای جدال کردن، فخرفروشی و فریب دادن دیگران،(الحیاه، ج 2, ص 332) 4. هر چند در روایات افضل علوم، علم به خدا (و علم معرفت نفس ) دانسته شده است اما در عین حال افضل دانش ها, علمی دانسته شده که در آن خلوص باشد و نافع ترین علم، علمی تلقی گشته است که به آن عمل شود. (میزان الحکمه، ج 6, ص 529) خداوند ما را جزء عالمان و عاملان به دین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi