eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
32 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع:(ع) سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم در سیره امام رضا(ع) به تعلیم و تعلم اهمیت زیادی قائل شده اند که نمونه هایی نقل میشود: 1-فهم مطلب نه فقط نقل آن : در روایت اول حضرت رضا(ع) می‌فرماید: ( کونوا دراةً و لا تکونوا رُواة حدیث تعرفون فقهه خیرٌ من ألفٍ ترونه ) بر آن باشید که احادیث را دقیقاً درک کنید، نه فقط آنها را روایت کنید. فهم و درک یک حدیث بسیار بهتر از روایت کردن هزار حدیث است(مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۸ ) در این روایت امام (ع) تاکید دارند که اگر یک حدیث را دقیقا بفهمید و به آن عمل کنید بهتر از آن است که هزاران حدیث را فقط نقل کنید . پس اولین نکته در باب تعلم و آموختن ، تفکر در آن علم و یا حدیث است . -2انتشار علم به عنوان زکات علم: امام رضا (ع) فرموده اند : بهترین توشه‌ای که شخص دانشمند دوستدار ما برای روز فقر و نیاز و ذلّت خود ذخیره می‌کند، حمایت علمی از دوستان ناتوان ما، و نجات ایشان از چنگال دشمنان خدا و رسول او است. [در این صورت]وقتی از قبر برخیزد صفوف فرشتگانی را مشاهده کند که از محلّ قبر تا جایگاهش در بهشت برین صف کشیده‌اند، و او را با بالهای خود بلند نموده و به عمارت مخصوصش در بهشت حمل کرده و به او می‌گویند: آفرین بر تو! خوش باد تو را، ای کسی که دشمنان خوبان را مقهور ساخته و از ائمّه اطهار خود حمایت و طرفداری می‌نمودی(احتجاج ،ج۱،ص۱۹ ) 3- ثواب روزه داری برای مذاکره علمی: امام رضا (ع) میفرمایند : (الذّکر فیه یعدل بالصیام ) مذاکره علمی، معادل روزه‌داری است(مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۷ ) 4- تعلیم و تعلم علم را همسان با نماز معرفی کرده اند و از همنشینی با جاهل تذکر داده اند امام رضا (ع) میفرمایند : تدریس علم، همسان نماز است(مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۷) خداوند توفیق علم و عمل به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
چهار مطلب مهم در لقطه 1- حکم #کردن بدون برداشتن -اگر برای آن که لقطه را وارسی کند، با پا یا دستش آن را جا به جا کند ـ بدون‏‎ ‎‏آن که بردارد ـ ظاهر آن است که با این کار، ملتقط نمی شود، بلکه ضامن هم نمی باشد؛ برای‏‎ ‎‏آن که صدق ید و گرفتن نمی کند.‏ (حضرت امام امام خامنه ای) - مال از یک جا به جای دیگر بدون برداشتن، احکام لقطه را برآن جاری نمی کند هر چند ضمان آور است. (آیت الله سیستانی) -هرگاه مالى را پيدا كند و با پاى خود آن را دهد هر چند خود اين كار اشكال دارد ولی تکلیفی به عهده او نیست. (آیت الله مکارم) آدرس: خمینی، تحریر الوسیلة، ج2، احکام لقطه، لقطه غیر حیوان، م3؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج2، م764 ؛ مکارم، توضیح المسائل، م2204؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 811250 تاریخ استفتاء: 1396/07/22 و مسائل متفرقه، ۱۳۹۹/۰۶/۱۶، سایت آیت الله مکارم:
2- برای دادن •آیا در مواردی که وظیفه فرد صدقه دادن لقطه است، اجازه حاکم شرع لازم است؟ -در لقطه تصدق مشروط به اذن حاكم شرع نيست اگر چه احتیاط مستحب اذن گرفتن است. (حضرت امام) -اذن گرفتن از حاکم شرع لازم نیست. (امام خامنه ای) -در موارد صدقه دادن لقطه به احتیاط واجب باید از حاکم شرع اجازه گرفته شود. (آیه الله سیستانی) (در لقطه فاسد شدنی این احتیاط با قید "در صورت امکان" است) -اگر مال مهمّى باشد (یک درهم و بیشتر) احتياط آن است كه از حاكم شرع اجازه بگيرد. (آیه الله مکارم) آدرس: امام خمینی، استفتائات، ج‌2، احکام لقطه، س14؛ امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم سوال شماره 1130965، آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج2 مسألة 780 و 777 و 795: المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: 442‌ (مسألة 1145): مکارم، توضیح المسائل، م2193
3- دادن یا قیمتش؟ •هنگام لقطه، عین را باید داد یا قیمت آن را هم می شود به فقیر داد؟ -باید عین آن را صدقه بدهد (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی) (مگر آنکه با اجازه حاکم شرع قیمت را بدهد). -می تواند آن را بدهد مگر اینکه دادن عین آن به مصلحت فقیر باشد. (آیه الله مکارم) آدرس: امام خمینی، استفتائات، ج8، احکام لقطه، ص397، سؤال 9703، امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم سوال شماره 1119087 آیت الله سیستانی؛ سایت https://www.sistani.org/persian/qa/01018/ سوال8، آیت الله مکارم، مرکز پاسخگویی به سوالات-کد رهگیری : 9806170049
4- در فرض فقر •آیا در صورت فقیر بودن خودش، لقطه ای را که فرد می خواهد صدقه بدهد، می تواند برای خودش بردارد؟ -اگر حاکم شرع به او تصدق کند جایز است و گرنه باید به دیگری صدقه دهد. (حضرت امام، امام خامنه ای) -نمی تواند برای خود بردارد. (آیه الله سیستانی) -اگر فرد مستحق باشد، خودش نيز مى‌تواند لقطه را (با بودن شرایط) از باب صدقه بردارد. (آیت الله مکارم) آدرس: حضرت امام، استفتاءات 10جلد ج8 ص 390 سوال9687؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 719023 تاریخ استفتاء: 1395/09/12؛ آیه الله سیستانی، استفتاءات نجف- سوال:1632: هل للملتقط التصدق بها على نفسه إذا كان فقيراً . الجواب : لا ، ليس له ذلك. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م2211.
یکشنبه 16/9/1399 ظهر و عصر موضوع: اهمیت مناسبت: روز دانشجو سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: مَنْ تَعلَّم ِلِلّه و عَمِلَ ِلله وَ عَلَّم ِلله دُعِیَ فی مَلکوتِ السّماواتِ عظیماً. کسی‏که برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران هم یاد بدهد، در آسمان‌ها از او به بزرگی یاد می‌شود. (امالی طوسی: ص:167) قصد دارم به مناسبت روز دانشجو چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل دین عرض کنم: 1. مسائلى که ما غالبا به آنها احتیاج داریم، واجب است یاد بگیریم تا هنگام عمل بر خلاف وظیفه شرعی رفتار نکنیم. مثل احکام نماز، روزه و یا احکام معاملات مثل احکام خرید و فروش یا گرفتن وام و تسهیلات برای کسانی که مورد احتیاجشان هست. (1) 2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی «ندانستن و جهل» عذر محسوب نمی شود. مثلا اگر کسی به خاطر ندانستن و جهل به مساله، وضو یا غسل باطلی انجام دهد یا ارکان نماز را کم یا زیاد کند، نمازی که با وضو یا غسل باطل انجام داده باطل است و باید نماز را دوباره بخواند. یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی، ولی نماز را نشسته می‌خواند، نمازهایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند؛ هر چند از مساله آگاه نبوده. (2) 3. در معاملات و قراردادهای شرعی مثل قرارداد ‌وام‌های ‌بانکی، اگر کسی نداند قراردادش صحیح است یا نه؟ نمی‌تواند در مالی که ‌از چنین‌ معامله‌ی مشکوکی به‌دست آورده تصرف کند. (3) در پایان عرض کنم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی مسیرها در اماکن متبرکه، میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم می‌توانید سوالات دینی‌تان را مطرح کنید. خدا توفیق بندگی در زندگی، به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل پاک محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (توضیح المسائل مراجع م 11) (2) (توضیح المسائل مراجع م 942 و 1264 و 1265) (3) (توضیح المسائل مراجع م 2052) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره اهمیت و عظمت مقام علم؛ می فرماید: « قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون... ؛ [ای پیامبر!] بگو: آیا کسی که عالم است با کسی که نمی داند برابر است». ( زمر ، آیه 9 ) از آنجا که دین اسلام آخرین و کامل ترین دین است و یکی از ارزشها کسب علم است , در باره علم بسیار سفارش کرده است که نکاتی در این زمینه عرض میشود: 1. معجزه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم قرآن است که کتابی سراسر معارف و حکمت است و این خودنشان از اهمیت علم در اسلام دارد زیرا می دانید که معجزه دیگر انبیاء کتاب نبوده است و معجزاتی داشته اند که مشاهده ای و تجربی بوده است. 2. قرآن هم سخن خود را با (اقرا)« خواندن » ، « علم » و « کتابت » آغاز کرد و پیوسته مسلمانان را به تفکر و تدبر درهر چه آفریده شده است ، فرا خوانده است. 3. علم اموزی از گهواره تا گور سفارش شده است (اطلبواالعلم من المهد الی اللحد) 4. بخاطر آموختن علم، سفر و مهاجرت به دورترین نقاط سفارش شده است (اطلبواالعلم ولو بالسین) 5. علم آموزی برای همه اعم از زن و مرد است(طلب علم فریضه علی کل مسلم و مسلمه) خداوند ما را جزء عالمان دین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر اکرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم روایت شده که حضرت فرمودند‌: أَکْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ یَزِدِ اللَّهُ‏ فِی‏ عُمُرِک‏. ز‌یاد وضو بگیر تا خدای رحمان، بر عمرت بیفزاید (و عمرت را زیاد کند). (امالی مفید ص60 ح5) مسأله‌ای راجع به وضوی افراد معذور عرض کنم. سوال شده: کسی که دستش شکسته و داخل گچ است، یا دستش زخم شده و باند پیچی است و امکان باز کردن ندارد، چطور وضو بگیرد؟ دو نکته در جواب عرض کنم: 1. کسی که دستش شکسته و داخل گچ است، یا زخم شده و باند پیچی است، باید وضوی جبیره بگیرد و اگر تمام دست یا صورت بسته باشد، اگر علاوه بر وضوی جبیره تیمم هم انجام دهد به فتوای همه مراجع تقلید به وظیفه‌اش عمل کرده. (1) 2. وضوی جبیره به این شکل است که مثلا کسی که دستِ راستش شکسته و داخل گچ هست، اول صورت را (با دست چپ یا با گرفتن زیر شیر یا فرو بردن در آب) بشوید و سپس دست راست را وضوی جبیره دهد. یعنی با دستِ مرطوب بر روی باند یا گچ مسح کند، بعد دستِ چپ را مانند صورت بشوید. سپس با رطوبت آن، سر و روی پاها را مسح کند. (2) نکات و مسائل شرعی، دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد هم در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می‌باشد که می‌توانید سوالات فقهی و اعتقادی‌تان را به صورت تلفنی مطرح بفرمایید. خدا توفیق طهارت ظاهر و طهارت باطن به همه‌ی ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (بنابر احتیاط تیمم هم نماید. مکارم، صافی، گلپایگانی، وحید، بهجت، خوئی، تبریزی) (2) (مشهور. مکارم: احتیاط مستحب روی جبیره را مسح کند.) (رساله مراجع م329 و 330 ؛ عروه الوثقی احکام الجبائرم2 و توضیح المسائل مکارم م348) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ:اى کسانى که ایمان آورده‌اید! چرا چیزى مى‌گویید که عمل نمى‌کنید؟ (آیه 2 صف) در اسلام علم اهمیت بسیار دارد اما این مطلب مهم دارای نکاتی در اسلام است که خدمت شما عرض میشود: 1. علم همراه با عمل باشد. امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید: «هر کس که علم بیاموزد و به آن عمل کند و برای خدا آن را به دیگران تعلیم دهد, در ملکوت آسمان ها او را عظیم می خوانند و می گویند برای خدا آموخت برای خدا عمل کرد و برای خدا به دیگران تعلیم داد». (الحیاه، ج 2, ص 336) 2. علم و دانش برای رضای خدا باشد و گرنه علم باعث حجاب اکبر میشود و چنین علمی آدمی را به کمال نمی رساند ولو آن که علم دینی باشد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: «هر کس برای دنیا و مقام پیدا کردن در چشم مردمان و مورد توجه قدرت ها شدن به جستجوی علم برآید به بابی از آن نمی رسد مگر آن که عظمت و کبریایی او در نزد خودش افزون می شود و زبان و دست درازی او بر مردمان افزایش پیدا می کند و بی توجهی او به خدا و دوری او از دین بیشتر می شود»(الحیاه، ج 2, ص 343 ) 3. در فرهنگ دینی علم باید برای فهمیدن باشد نه برای جدال کردن، فخرفروشی و فریب دادن دیگران،(الحیاه، ج 2, ص 332) 4. هر چند در روایات افضل علوم، علم به خدا (و علم معرفت نفس ) دانسته شده است اما در عین حال افضل دانش ها, علمی دانسته شده که در آن خلوص باشد و نافع ترین علم، علمی تلقی گشته است که به آن عمل شود. (میزان الحکمه، ج 6, ص 529) خداوند ما را جزء عالمان و عاملان به دین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
دوشنبه 17/9/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی امام حسن عسکری علیه السلام می‌فرمایند: مَنْ تَعَدَّى فِی طَهُورِهِ کَانَ کَنَاقِضِه‏. کسی که در تطهیر خود از حد اعتدال خارج شود، مثل این است که طهارت خود را باطل کرده است. (بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏75 ؛ ص374) یکی از مسائل شرعی که مورد ابتلا هم هست، مساله طهارت و نجاست است که چند نکته درباره آن بیان می‌کنم: 1. در طهارت و نجاست اصل بر پاک بودنِ هر چیزی است، مگر آنکه یقین کند آن چیز، نجس است. مثلا داخل‌ سرویس بهداشتی پاک است [گرچه شاید کثیف باشد اما هر کثیفی نجس نیست]. یا وسائل هتل و مسافرخانه مانند فرش، ملافه یا اتومبیل‌هاى عمومى، صندلی و دسته‌ی دربهاى آنها، پاک هستند، مگر شخص، به نجاست آن یقین داشته باشد. (1) 2. وقتی شک در نجاست باشد، حتی اگر بتوان نجس بودن یا پاک بودن را فهمید، لازم نیست بررسی شود و حکم به پاکی می‌شود، و «یقین پیدا کردن به طهارت» لازم نیست. مثلا بعد از پخت برنج، چیز سیاهی شبیه فضله موش می‌بیند، اما نمی‌داند فضله موش است یا نه؟ لازم نیست بررسی کند و غذا پاک است و خوردن اشکالی ندارد. (2) 3. [یک نکته هم برای شخص وسواسی‌] شخصِ وسواسی در طهارت و نجاست، باید ذوق و سلیقه خودش را کنار بگذارد و نبايد به علم و يقين خودش در طهارت و نجاست توجّه كند، بلكه بايد ببيند افراد معمولى در چه مورد يقين به طهارت يا نجاست پيدا مى‏كنند و به ‏همان ترتيب عمل كند. براى ‏ترك وسواس، بهترين ‏راه، بى‏اعتنايى است. (3) در پایان خدمت زائرین محترم عرض کنم؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می‌توانند با مراجعه، پاسخ سوالاتشان را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمناً خواهران می‌توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالاتشان را از کارشناس خانم بپرسند. خدای مهربان، توفیق بندگی و خدمت به مردم به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (رساله مراجع م 121) (2) (رساله مراجع م 123) (3) (عروه الوثقی، فصل فی طرق ثبوت النجاسه أو التنجس، م 1 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 311 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، س 22 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، راه های اثبات نجاست) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: (ع) سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم چرا به امام رضا(ع) غریب می‌گویند؟اولا :لقب غریب الغرباء در ادعیه برای امام حسین(ع) نقل شده است(اقبال الاعمال، ج۳، ص۳۴۷) نه برای امام رضا(ع)؛ البته لقب غریب برای امام رضا(ع) توسط امام علی و امام صادق و خود امام رضا(ع) نقل شده است(کافی، ج4، ص147 و ج4، ص581) علت غربت امام رضا(ع) چیست؟ 1-جدایی از خانواده و قبر پیامبر وشهادت در غربت:همانطور که در حدیث بالا نقل شد، امام موقع خداحافظی گریه می کرد و خودش را غریب نامید واین غربت به زور توسط مامون انجام شد. 2-دفن کنار هارون: یکی دیگر از دلایل غربت امام رضا(ع) دفن شدن او در کنار هارون الرشید است. مسلماً هیچ مؤمنی دوست ندارد در کنار قاتل پدر خود دفن شود(حدیث بالا) 3- انکار امامت حضرت توسط شیعیان و نمایندگان پدر بزرگوارش:وکلای امام کاظم (ع) امامت امام رضا (ع) را انکار کرده ،و به خاطر اینکه اموال را به صاحب اصلی ندهند، ادعا کردند که موسی بن جعفر(ع) زنده است و غایب شده و روزی برای برپا ساختن عدل به روی زمین باز خواهد گشت(کافی، ج۴، ص۱۴۷ و ج۴، ص۵۸۱) 4- انکار امام جواد علیه‌السلام به عنوان فرزند حضرت:برخی از مردم و حتی نزدیکان امام گفتند:تو امام نیستی چون فرزند نداری،با اینکه امام،حضرت جواد را به عنوان جانشین معرفی کرده بود وجواد الائمه را به عنوان فرزند ایشان قبول نکردند و برخلاف میل امام، نسب شناسی آوردند و او تایید کرد و با این قضیه امام را گریاندند.( کافی، ج ۱، ص ۳۲۲) 5- تحمیل ولایت عهدی بر امام رضا علیه‌السلام:بدون شک امام رضا علیه‌السلام، با خواست و اجبار مامون از مدینه خارج و به مرو آمد. (عیون ، ج ۲، ص ۲۱۷) و ولایت عهدی، بر امام تحمیل شد تا امام را دوستدار دنیا معرفی کند 6- مامون ادعای محبت امام را میکرد و حتی ادعای شیعه بودن داشت و خودش امام را شهید کرد،ولی مردم با دیدن تظاهر و ریاکاری های مأمون فریفته رفتار او شده و گمان داشتند که امام در آسودگی بوده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و مامون با ظاهرسازی در شهادت امام گریه میکرد(عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 241) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: اقسام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است‌که می‌فرمایند: مَنْ أَکَلَ الرِّبَا... لَمْ یَزَلْ فِی لَعْنَةِ اللَّهِ وَ الْمَلَائِکَةِ مَا کَانَ عِنْدَهُ قِیرَاطٌ. هر کس ربا بخورد تا زمانی که قیراطی (مقدار کمی) از مالِ ربا نزد او باشد، پیوسته در لعنت و نفرین خدا و فرشتگان خواهد بود. (وسائل الشیعة؛ ج‌18، ص: 122) یکی از گناهان بزرگ که در قرآن به نوعی جنگ با خدا از آن تعبیر شده است گناهِ ربا است. در این باره چند نکته کوتاه عرض کنم: 1. ربا از گناهان کبیره است و به معنای زیاده گرفتن از اصل مال است، که در متون دینی به شدت از آن نهی شده و به عنوان جنگ با خدا معرفی شده است. 2. از جهتِ شرعی به هر زیاده گرفتن یا سود یا درصد، ربا گفته نمی شود بلکه از جهت شرعی ربا به سه قسم است و در غیر این سه مورد ربا وجود ندارد: مورد اول: ربای قرضی یعنی شخص، مالی را به عنوان قرض بدهد و شرطِ سود کند. (1) مورد دوم: ربای معاملی یعنی شخص، جنسی را که در بازار به کیل و وزن خرید و فروش می‌شود، با مثلِ خودش ولی با زیاده، خرید و فروش کند. مثلا 10 کیلو برنج ایرانی را در مقابل 12 کیلو برنج پاکستانی معاوضه کند. البته اگر دو معامله مستقل و جُدا از هم انجام شود اشکالی ندارد. یعنی 10 کیلو برنج ایرانی در برابر پول، بفروشد، سپس 12 کیلو برنچ پاکسانی در برابر پول، خریداری کند. (2) مورد سوم: ربای جاهلی یعنی اینکه طلبکار به بدهکار برای ادای دینش مهلت بدهد و در مقابل مهلت داده شده، زیادی از او بگیرد. (3) 3. به نظر بیشتر مراجع معظم تقلید در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست: اول: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست؛ اما بین مادر و فرزند یا بین خواهر و برادر جایز نیست. دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر. (4) زائرین و مجاورین محترم می‌توانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت کنید. خدای رحمان، توفیق کسب حلال و نسل صالح به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (جهت اطلاع: فتوای امام خامنه‌ای نسبت به دریافت دین به نرخ روز مورد توجه بیان کننده باشد.) (تحریر کتاب قرض م9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1011) (2) (تحریر کتاب البیع، ربا قبل از مساله 1 ؛ منهاج الصالحین ج2 ص72) (3) (تحریر کتاب الدین م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م992) (4) (مخالفین: زنجانی: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنابر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد. خوئی، تبریزی: ربا گرفتن بنابر احتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست. نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت اختلافی است.) (رساله مراجع م 2080 ؛ رساله آیه الله وحید 2108) https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi