eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
37 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
پنج شنبه  ظهر فقهی 1400/9/4 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: که از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوال شد کدام یک از مؤمنین از همه زیرک تر می باشد، حضرتش فرمودند: أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ، وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً. آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258) در روایات بیان شده است که مومنین واقعی در هر حالی به یاد مرگ و آماده این سفر هستند؛ این آمادگی (زائرین عزیز) شؤون مختلفی دارد که یکی از آن موارد بحث وصیت است. بعد از اینکه انسان فوت می کند دستش از این دنیا کوتاه می شود و دیگر کاری از او ساخته نیست ولی مومنین توجه داشته باشند که در دین اسلامی مفهومی به نام وصیت وجود دارد که دست افراد را بعد از مرگ تا حدودی و با شرایطی برای برخی از تصمیمات باز گذاشته است اینکه بعد از مرگ برایش انجام دهند؛ که لازم است با مطالعه و یادگیری مسائل آن دقت کنیم که وصیت بر اساس موازین شرع انجام بگیرد؛ در این زمان کوتاه فقط گزارش وار چند نکته کوتاه در این رابطه بیان می کنیم: 1. در وصیت انسان سفارش می کند بعد از فوتش برای او کارهایی انجام دهند یا برای بخشی از اموالش تعیین تکلیف می کند که این وصیت می تواند به صورت شفاهی باشد یا مکتوب. (1) 2. انسان فقط می تواند تا یک سوم مال خود را برای بعد مرگش وصیت کند و بیشتر از آن در صورتی که با اجازه همه ورثه باشد اشکالی ندارد. (2) 3. اگر وصیتی شرعا ثابت باشد واجب است بر طبق آن عمل شود و ورثه نمی‌توانند مصلحت اندیشی کنند و با وصیت مخالفت کنند مثلا اگر میت بخشی از یک سوم اموالش را برای مجلس عزاداری سیدالشهداء و سایر معصومین وصیت کرده است ورثه نمی توانند تخلف کنند و یا در راه خیر دیگری مصرف کنند. (3) مشابه وصیت امام باقر(علیهالسلام) که وصیّت کردند که شیعیان تا ده سال بعد از ایشان در منا روضه برپا کنند. 4. اگر کسی برای مجلس تعزیه ای که بعد از فوتش برگزار می شود وصیت شرعی نکرده باشد، فقط در صورتی می توان از اموال میت برایش، مجلس تعزیه گرفت، که همه ورثه راضی باشند و در میان ورثه صغیر هم وجود نداشته باشد. چنانچه یک نفر از ورثه رضایت نداشته باشد نمی توان از سهم ورثه ناراضی برای میت هزینه کرد. مسائل وصیت بسیار جزئی و دقیق است لذا توصیه می شود نسبت به این مسائل با افرادی که به مسائل شرعی و دینی آگاه هستند مشورت شود در همین راستا می توانید با شماره تلفن 32020 با پیش شماره 051 تماس بگیرید. خداوند متعال عاقبت همه مؤمنین را ختم به خیر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م2694 و 2695 و 2696) (2) (رساله مراجع م2721 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1843) (3) (اجوبه الاستفتائات س 1834 ؛ استفتاء شخصی، شماره استفتاء 813062 تاریخ 28/7/1396 ؛ سیستانی، سایت، پرسش و پاسخ، وصیت س9 ؛ سایت مکارم، استفتائات، وصیت، تغییر وصیت) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه  ظهر اعتقادی 1400/9/4 موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم احتکار به معنای ذخیره و نگهداری کالای کمیاب در بازار و مورد نیاز مردم، به انتظار گران شدن بهای آن است.( لسان العرب،ذیل مادهٔ حکر) در روایات احتکار به شدت نهی شده است که به برخی اشاره میشود: 1- پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم  ) فرمود:هر كس بيش از چهل روز احتكار كند، بوى بهشت ، كه از مسافت پانصد سال به مشام مى رسد ، بى ترديد بر او حرام است(میزان الحکمه،ج3،ص172)و محتکر ملعون است (کافی، ج 10، ص 60)  2-بدتر از دزدی: امام موسی کاظم ( علیه السلام )  از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم  ) روایت می کند: «... اگر بنده ای به عنوان دزد، به نزد خدا رود، در نظر من بهتر است تا به عنوان «محتکر»، که چهل روز ارزاق را احتکار کرده باشد(من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 159) 3-بدترین مکانهای جهنم :پیامبر  ( صلی الله علیه و آله و سلم  ) می فرماید: «نگاهی به دوزخ افکندم، درّه ای دیدم که می جوشید، (به مالک دوزخ) گفتم: ای مالک! این درّه جای کیست؟ گفت: جای سه گروه: محتکران، اشخاص دایم الخمر، و دلّالان زنا(وسائل الشیعة، ج 17، ص 426) 4-منکر کتاب خدا شدن:پیامبر  ( صلی الله علیه و آله و سلم  ) میفرماید: آنانکه به بازار ما چیزی وارد می‌کنند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند و آنکه در بازار احتکار می‌نماید، مانند کسی است که در کتاب خدا کافر به شمار می‌آید.( نهج الفصاحه، ص 278) 5-بیزاری خدا از محتکر: پیامبر  ( صلی الله علیه و آله و سلم  ) میفرماید: هر کس ارزاق عمومی را به مدت چهل روز احتکار نماید، از خداوند بیزاری جسته و خداوند هم از وی بیزار است.( طب النبي صلّی الله عليه و آله ؛ ج 1 , ص 22) خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی   1400/9/4 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت صادق علیه السلام در روایتی درباره عظمت نماز جعفر طیار می‌فرمایند: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هنگام برگشت جناب جعفر طیار از حبشه فرمودند : .... إِنِّی أُعْطِیکَ شَیْئاً إِنْ أَنْتَ صَنَعْتَهُ فِی کُلِّ یَوْمٍ کَانَ خَیْراً لَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا.... . می‌خواهم به تو چیزی هدیه بدهم که اگر هر روز آن را بجا آوری، از تمام دنیا و آنچه در دنیا هست برایت بهتر است. که مقصودِ پیامبر، همان نماز جعفر طیار است. (وسائل الشیعه، ج8 ص: 53) یکی از نمازهای مستحبی که برای بر آورده شدن حاجات، سفارش شده و شیخ عباس قمی از آن تعبیر به اکسیر اعظم و کبریت احمر می‌کند، نماز جعفر طیار است. این نمازِ کم نظیر در اجر و ثواب و برآورده شدن حاجات، بسیار موثر است؛ لذا به جهت بهره‌مندی از این عطیه بزرگِ معنوی، چند نکته کوتاه درباره این نماز عرض کنم: 1. نماز جعفر طیار چهار رکعت است که دو تا دو رکعتی مثل نماز صبح خوانده می‌شود. با این تفاوت که در این نماز باید سیصد مرتبه ذکر تسبیحات اربعه گفته شود. به این صورت که بعد از اتمام سوره‌ی نماز، پانزده مرتبه گفته شود: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ». سپس در رکوع ده مرتبه و سپس بعد از سر برداشتن از رکوع ده مرتبه و در سجده ده مرتبه و بعد از سر برداشتن از سجده ده مرتبه و سپس به سجده رفته ده مرتبه و بعد از سر برداشتن از سجده دوم ده مرتبه ذکر تسبیحات اربعه را بگوید و در رکعات بعدی هم به همین کیفیت خوانده می‌شود. و به فتوای مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه‌ای بنابر احتیاط واجب در رکوع و سجده، علاوه بر ذکر تسبیحات، ذکر رکوع و سجده را هم بگوید.(1) 2. بهترین وقت خواندن نماز جعفر، ظهر روز جمعه است، ولی در هر روز و هر ساعتی از شبانه روز می‌شود آن را خواند؛ حتی اگر شخص، مسافر باشد. (2) زائرین و مجاورین محترم می‌توانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت کنید. خدای مهربان، توفیق عبادت و بندگی خالصانه به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) آیت الله سیستانی: لازم نیست ذکر رکوع و سجده گفته شود. (2) در شب نیمه شعبان نیز خواندن این نماز تاکید شده است. (عروه الوثقی، فصل فی صلاه جعفر ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصلاه، فصل فی بعض النوافل) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی 1400/9/4 موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم چرا برخی از مرگ می ترسند؟ 1-جهل :از امام جواد(علیه السلام)، سوال شد چرا مردم مرگ را دوست ندارند؟ حضرت فرمود :زیرا به حقیقت مرگ جاهل اند، اگر بدانند مرگ چیست و از دوستان خدا باشند مرگ را دوست خواهند داشت . سپس حضرت رو به سوال كننده كرد و فرمود: چرا كودک از خوردن دارو امتناع مى كند با اینکه دارو درد او را کاهش مى دهد و او را از بیمارى مى رهاند؟ آن شخص جواب داد: زیرا كودک فایده خوردن دارو را نمى داند. امام فرمود: به خدا سوگند! مرگ براى كسى كه آمادگى دارد از آن داروى شفا دهنده مفیدتر است ... (معانی الاخبار، ص290) 2.ترس از حسابرسی اعمال:یکی دیگر از علل ترس از مرگ، بیم از حسابرسی اعمال است.این عامل به آن گروه از انسانها اختصاص دارد که از یک سو به معاد اعتقاد دارند و از سوی دیگر از اعمال خویش راضی نیستند.بدیهی است که این دسته از گنهکاران به شدت از مرگ می‌ترسند، شخصی از امام مجتبی ( علیه السلام )  پرسید: به چه دلیل ما مرگ را ناخوشایند می‌دانیم؟ امام ( علیه السلام )  پاسخ دادند:«زیرا شما آخرت خویش را (به دلیل گناهان و اعمال زشت) ویران ساختید و دنیای خود را آباد کردید و دوست نمی‌دارید که از آبادی به ویرانی روید.»( بحارالانوار، ج6، ص129) 3- .دلبستگی شدید به دنیا:یکی دیگر از عوامل مهم ترس از مرگ، دلبستگی شدید به دنیاست به گونه‌ای که از آخرت خویش کاملا غافل گردد و حیات دنیوی را هدف نهایی خود قرار دهد امیرالمومنین على(علیه السلام) مى فرماید: مَنْ كانَتِ الدُّنْیا هِمَّتَهُ اِشْتَدَّ حَسْرَتُهُ عِنْدَ فِراقِها ... هر كس دنیا نهایت همتش شود هنگام جدایى از آن سخت حسرت مى خورد(من لا یحضره الفقیه، ج‏۴ ،ص ۳۸۲) 4- فراهم نساختن ره توشه آخرت: حضرت على (علیه السلام) در یكى از فرمایشات حكمت آمیزشان مى فرماید: (آه مِنْ قِلَّةِ الزّادِ وَ طُولِ الطَّریقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظیمِ الْمُورِدِ(نهج البلاغة صبحی صالح ،ص 481)آه از كـمـى تـوشـه [ى راه آخرت ] و طولانى بودن راه و دور بودن سفر و بزرگ بودن مقصد و محلّ ورود. خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه   ظهر اعتقادی 1400/9/5 موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درقرآن یکی از ویژگی‌های برجسته پیامبران را یاد مرگ می‌داند و می‌فرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»«ما آن‌ها را با خلوص ویژه‌ای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص) در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم: 1- مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹) 2- موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱) 3-کاهش دوستی دنیا: پیامبر:« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد». 4-رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی: کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹) چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد». خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
 جمعه   مغرب فقهی  1400/9/5 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند: صِلَةُ الرَّحِمِ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ وَ حُسْنُ الْجِوَارِ یُعَمِّرَانِ الدِّیَارَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْأَعْمَارِ. صله رحم، خوش اخلاقى و خوش همسایگى، شهرها را آباد و عمرها را زیاد مى کند. (نهج الفصاحه ص554 ، ح 1839) در اسلام تاکید زیادی نسبت به همسایگان و رعایت حقوقشان شده است؛ بنابراین در این فرصت کوتاه نکاتی درباره حقوق همسایگان خدمت شما عرض می کنیم: 1. مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق آزار و اذیت اشاره می شود: الف: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه شود، حرام است؛ بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب می‌گردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست. (1) ب: برگزاری مجالس اعم از مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان سبب اذیت و آزار همسایگان نشود. (2) 2. استفاده از درخت همسایه اعم از میوه و شاخ و برگ آن جایز نیست مگر اینکه با اجازه و رضایت همسایه باشد. (3) 3. در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هرگونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد. (4) و همچنین در زندگی آپارتمانی در ساعت رفت و آمد در راهروها و سرویس پله ها و همچنین سر و صدا کردن باید دقت شود. 4. رعایت مسائل بهداشتی و دقت در این امر نیز حق الناس است. اینکه مثلا زباله ها بی موقع بیرون بگذاریم و حتی از بوی بد آن همسایه و یا عابر آزرده شود، این موارد نیز حق الناس است چه برسد به اینکه این آلودگی ها منجر به بیماری و صدمه و خسارت شود. زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال توفیق خدمت رساندن به مؤمنین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (استفتائات آیت الله سیستانی ص: 339) (2) (اجوبه الاستفتائات س 1447) (3) (جامع المسائل، فاضل، ج1 س 2235) (4) (استفتائات آیت الله سیستانی ص: 333) @AhkameHarameRazavi
جمعه   مغرب اعتقادی 1400/9/5 موضوع:  خداوند در قرآن تقوا را عامل مغفرت میداند و می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ: اگر تقوای الهی پیشه کنید، براى شما [نیروى‏] تشخیص [حقّ از باطل‏] قرار مى‏ دهد و گناهانتان را از شما مى ‏زداید و شما را مى ‏آمرزد (آیه 29 انفال) در قرآن عواملی برای مغفرت بیان شده است، از جمله: 1. ایمان. «آمنّا بربّنا لیغفر لنا (73 طه) 2. پیروی از انبیا. «فاتّبعونی... یغفر لکم(31 آل عمران) 3. عفو و گذشت از مردم«و لیعفوا.... یغفراللّه لکم(22 نور) 4. قرض الحسنه و وام دادن به مردم. «ان تقرضوا اللّه... یغفر لکم(17 تغابن) 5. عبادت. «أنِ اعبدواللّه... یغفر لکم(3و4 نوح) 6. پرهیز از گناهان کبیره. «اِن تجتنبوا کبائر.... نکفّر عنکم سیئاتکم(31 نساء) 7. دعا و استغفار خود انسان. «ظلمتُ نفسی... فغفر له(16 قصص) 8. دعای اولیای خدا برای انسان. «یا أبانا استغفر لنا(97 یوسف) خداوند همه گناهان ما را ببخشاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی 1400/9/6 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام درباره حقیقت نماز می فرمایند: أَنَّهَا إِقْرَارٌ بِالرُّبُوبِیَّةِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ خَلْعُ‏ الْأَنْدَادِ ‏... . نماز اقرار به ربوبیت خدا و نفی هر گونه شریک برای اوست. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏1 ؛ ص214) یکی از شرایط صحت نماز، طهارت بدن و لباس از نجاست است؛ لکن استثنائاتی دارد و چند مورد هست که اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد برای نماز او اشکال ندارد که به تعدادی از آنها اشاره می شود: مورد اول: اگر بدن دارای زخم یا جراحت قابل توجهی باشد که به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای آب کشیدن بدن یا لباس یا تعویض لباس سخت باشد، در این صورت با وجود نجس بودن بدن یا لباس، نماز صحیح است. (1) مورد دوم: اگر بدن یا لباس نمازگزار به مقدار کمتر از یک درهم به خون زخم بدن یا حیوان حلال گوشت آلوده باشد، در این صورت هم برای نماز مانعی ندارد. (جهت اطلاع: (فتوا یا احتیاط)به شرط اینکه خون سه گانه زنان نباشد.) مقدار مساحت یک درهم به نظر بسیاری از مراجع از جمله امام خامنه ای به اندازه انگشت سبابه است. (2) مورد سوم: نجس بودن لباسهای کوچک که نمی شود با آنها عورت را پوشاند مانند جوراب، دستکش، عرق چین، عینک یا انگشتر. (3) مورد چهارم: اگر همراه انسان چیز نجس مانند دستمال یا تلفن همراه، باشد، برای نماز اشکالی ندارد. (4)  می توانید سوالات شرعی خویش را از سامانه تلفنی 05132020 بپرسید. خداوند متعال همه ما را جزء نمازگزاران واقعی نماز قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) حضرت امام، امام خامنه ای، فاضل، مکارم، بهجت، صافی، نوری: یا برای خصوص او سخت باشد. سیستانی و زنجانی: تعویض لباس لازم نیست در نظر عرف سختی فوق العاده ای داشته باشد. (عروه، الطهاره، فصل فیما یعفی عنه فی الصلاه ؛ رساله مراجع م848 و 849 و 850 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 29 ؛ توضیح المسائل جامع م965) (2) (رساله مراجع م855 و 858 ؛ رساله جامع م946 ؛ رساله آوزشی ج1 درس 29) (3) (رساله مراجع م861) (4) حضرت امام، رهبری، بهجت، فاضل: اگر ساتر عورت باشد بنابر احتیاط واجب نماز باطل است. (رساله مراجع ج 1 م 862) @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی 1400/8/29 موضوع : سلام علیکم – بسم  الله الرحمن الرحیم –  خداوند در قرآن یکی از صفات مومنین را مشورت کردن می نامد و می فرماید:( وَ أَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُم : مومنان کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست (آیه 38 شوری) در اسلام برای مشورت اهمیت و فواید زیادی قائل شده است که  برخی را عرض می کنیم: 1-رشد و پیشرفت: امام علی ( علیه السلام )  می‌فرماید: «آن که از خرد دیگران بهره جست، درست را از خطا باز شناخت(نهج البلاغه، ترجمه شهیدی،حکمت 173، ص 392) هدایت شدن، یعنی حرکت کردن در راه راست و معمولا ، خرد جمعی در مقایسه با خرد فردی، درست ترین و بهترین ها را انتخاب می کند و به رشد نزدیک تر است. 2- رهایی از پشیمانی: اگر انسان در انجام دادن کارهای مهم با دیگران مشورت کند، حتی اگر در کاری شکست هم بخورد، کسی او را سرزنش نمی کند، چنان که امام علی علیه السلام فرمود: «هر کس مشورت کند، اگر درست عمل کرد، تحسین می شود و اگر اشتباه کرد، سرزنش نخواهد شد»( غرر الحکم ،ج1، ص 650) 3-کسب مهارت‌های جدید : پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم  ) در این باره فرمود: «هیچ قومی مشورت نکردند، جز آن که به بهترین امور هدایت شدند(الدرالنمثور، ج1، ص 90)  و خود در جنگ احزاب به پیشنهاد سلمان فارسی، خندق را که از تاکتیک‌های دفاعی ایرانیان بود و اعراب با آن آشنایی نداشتند با اصحاب حفر نمود(الکامل فی التاریخ؛ج2، ص 178)  4- از بین رفتن غرور کاذب: هنگامی که فردی با دیگری مشورت می کند، ناخواسته به این حقیقت اعتراف می کند که اندیشه هایی بالاتر از اندیشه های او نیز وجود دارد. در نتیجه، از دام غرور و خودرأیی رها می شود و فروتنی اختیار می کند. در نامه امام علی علیه السلام به محمد بن حنفیه آمده است: «کسی که خود را بی نیاز از نظر دیگران بداند، در معرض خطر واقع می شود و هرکس آرای دیگران را بپذیرد، خطرگاه ها را می شناسد».( ترجمه من لا يحضره الفقيه،، ج6، ص336.) 5- حل مشکلات با هزینه‌های مادّی و معنوی کمتر و در زمان کوتاه تر امکان پذیر خواهد بود. خداوند ما را از مشاوران واقعی بهره مند بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی 1400/8/29 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند شخصی خدمت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد : یا رسول الله گناهانم زیاد شده و اعمالم سست و اندک گشته است، حضرتش فرمودند: أکثِر ِ‌السُّجودَ فإنّه یَحُطُّ الذُّنوبَ کما تَحُطُّ الرِّیحُ وَرَقَ الشَّجَرِ‌. زیاد سجده کن زیرا، همچنان که باد برگ درختان را می ریزد، سجده نیز گناهان را از بین می‌برد‌. (أمالی صدوق، النص ص: 499 ) یکی از احکام مورد ابتلا سجده سهو است که بنا داریم چند نکته کوتاه در مورد سجده سهو خدمت شما تقدیم کنیم: 1. در برخی موارد سجده سهو بعد از نماز واجب، واجب می شود (فتوا یا احتیاط واجب) مثل اینکه در نماز در جایی که نباید سلام بدهد سهوا سلام بدهد یا سهوا در بین نماز حرف بزند و همچنین اگر نمازگزار تشهد یا سجده را در نماز فراموش کند چنانچه قبل از رکوع رکعت بعد متوجه شود باید برگردد و تشهد یا یک سجده را بجا آورد ولی اگر در رکوع رکعت بعد یا در رکعات بعدی متوجه شد نماز را ادامه دهد و بعد از سلام نماز به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای ابتدا باید تشهد یا سجده را قضا کرده و بعد از آن سجده سهو هم بجا آورد. (1) 2. کیفیت سجده سهو این است که بعد از نماز بلافاصله نیت سجده سهو کرده و به سجده رفته و بگوید: بسم اللّه و بـاللّه الـسـلام عـلیک ایها النبی و رحمة اللّه و برکاته که ذکرش همان سلام اول نماز است که به ابتدای آن بسم الله و بالله اضافه شده است. بعد بنشیند و دوباره به سجده رود و همان ذکر را بگوید و بعد از سجده دوم تشهد و سلام را بخواند. (2) 3. اگر سجده سهو واجب شود و انسان فراموش کند هر زمان که یادش آمد باید سجده سهو را انجام دهد و نماز صحیح است. ولو حالت نماز به هم خورده است. مسائل شرعی بسیار جزئی و دقیق است؛ می توانید با سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 تماس بگیرید و جواب سوالات شرعی و دینی خود را دریافت کنید. خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) سیستانی، مکارم، شبیری زنجانی: تشهد نیاز به قضا ندارد و سجده نیاز به قضا دارد. (رساله مراجع م 1236 و 1245) (2) مکارم: بنابر احتیاط به مقدار واجب تشهد و سلام اکتفا کند و سلام آخر نماز را بگوید. حضرت امام و سیستانی ذکر سجده سهو را مستحب می دانند. (رساله مراجع م 1250) @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی 1400/8/29 موضوع :  سلام علیکم – بسم  الله الرحمن الرحیم –  خداوند در قرآن در مورد مشاوره می فرماید: شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ :در کارها ، با آنان مشورت کن!(آیه 159 آل عمران) اگر چه مشورت در امور راه گشای مشکلات بسیاری است؛ اما اگر مشاور صلاحیت‌های لازم را دارا نباشد، نه تنها مشورت کننده بهره‌ای از آن نخواهد برد، بلکه زیان‌های آن بیش از منفعتش خواهد بود.  از این‌رو اسلام، ویژگی‌هایی برای مشاور برمی‌شمرد تا مشورت ثمربخش باشد:  1- خدا ترسی: وجود این خصلت در مشاور او را مورد اعتماد قرار داده و از طرح راه‌هایی که خشنودی خدا در آن نیست و یا در نظر گرفتن منافع خویش برحذر باشد و از سر نیک اندیشی و خیرخواهی او را راهنمایی کند. امام صادق ( علیه السلام )  در این باره می‌فرماید: «در کار خویش با کسانی مشورت کن که پروای الهی دارند(بحار،ج 75، ص 98) 2- تجربه: مشاور می‌بایست در زمینه مورد مشورت، تجربه کافی، توانایی درک و تحلیل مشکل را داشته و با استفاده از تجارب گذشتگان، راه حل‌های مناسب با شرایط زمانی و مکانی مشورت کننده به او ارائه دهد و به فرموده علی ( علیه السلام ) ؛ خداوندان اندیشه و خرد و تجربه و دوراندیشی بهترین افراد برای مشورت‌اند.( غرر الحکم، ج 1، ص 407) 3- علم و دانش داشتن: ژرف اندیش و واقع‌نگر و با روحیات مشورت کننده آشنا باشد و با احاطه کافی بر ابعاد گوناگون مشکلات وی و ارائه آگاهی‌های نظری و عملی، بهترین راه حل را به مشورت کننده پیشنهاد کند. امام علی ( علیه السلام )  فرمود: هر که استبداد ورزد نابود شود و هر که با بزرگان مشورت کند، در عقلشان شریک گردد (نهج البلاغه، ص۳۴۲، حکمت۱۶۱) 4- مشاور باید عاقل و آزاد اندیش باشد. هم‌چنان که پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم  ) می‌فرماید: با انسان عاقل مشورت کنید و از نظرش سرپیچی نکنید که پشیمان خواهید شد(بحار ، ج 75، ص 100) البته از مشاوره با افراد ترسو،بخیل وحریص نهی شده است(نهج البلاغه؛ نامه 53، ص427.) خداوند ما را از مشاوران واقعی بهره مند بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه  ظهر فقهی 1400/8/30 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است‌که می‌فرمایند: مَنْ أَکَلَ الرِّبَا... لَمْ یَزَلْ فِی لَعْنَةِ اللَّهِ وَ الْمَلَائِکَةِ مَا کَانَ عِنْدَهُ قِیرَاطٌ. هر کس ربا بخورد تا زمانی که قیراطی (مقدار کمی) از مالِ ربا نزد او باشد، پیوسته در لعنت و نفرین خدا و فرشتگان خواهد بود. (وسائل الشیعة؛ ج‌18، ص: 122) یکی از گناهان بزرگ که در قرآن به نوعی جنگ با خدا از آن تعبیر شده است گناهِ ربا است؛ لازم است کسانی که وضعیت کسب و کارشان مورد ابتلاء این مسائل هست با یادگیری دقیق احکام ربا مواظب باشند که خدایی ناکرده دچار این گناه بسیار بزرگ نشوند؛ امروز تصمیم داریم در این باره چند نکته کوتاه عرض کنیم: 1. ربا به معنای زیاده است، که از جهتِ شرعی به هر زیاده گرفتن یا سود یا درصد، ربا گفته نمی شود بلکه از جهت شرعی ربا به سه قسم است و در غیر این سه مورد ربا وجود ندارد: مورد اول: ربای قرضی یعنی شخص، مالی را به عنوان قرض بدهد و شرطِ سود کند. (1) مورد دوم: ربای معاملی یعنی شخص، جنسی را که در بازار به کیل و وزن خرید و فروش می‌شود، با مثلِ خودش ولی با زیاده، خرید و فروش کند. مثلا 10 کیلو برنج ایرانی را در مقابل 12 کیلو برنج پاکستانی معاوضه کند. البته اگر دو معامله مستقل و جُدا از هم انجام شود اشکالی ندارد. یعنی 10 کیلو برنج ایرانی در برابر پول، بفروشد، سپس 12 کیلو برنچ پاکسانی در برابر پول، خریداری کند. (2) مورد سوم: ربای جاهلی یعنی اینکه طلبکار به بدهکار برای ادای دینش مهلت بدهد و در مقابل مهلت داده شده، زیادی از او بگیرد. (3) 2. به نظر بیشتر مراجع معظم تقلید در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست که به دو مورد اشاره می شود: اول: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست؛ اما بین مادر و فرزند یا بین خواهر و برادر جایز نیست. دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر. (4) نکته: نسبت به تورم و کاهش ارزش پول نیز در این مورد نکاتی وجود دارد که برای توضیح بیشتر می توانید با سامانه تلفنی 05132020 تماس حاصل فرمایید. خدای رحمان، توفیق کسب حلال و نسل صالح به همه ما عنایت فرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) جهت اطلاع: فتوای امام خامنه‌ای نسبت به دریافت دین به نرخ روز مورد توجه بیان کننده باشد. (تحریر کتاب قرض م9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1011) (2) (تحریر کتاب البیع، ربا قبل از مساله 1 ؛ منهاج الصالحین ج2 ص72) (3) (تحریر کتاب الدین م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م992) (4) زنجانی: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنابر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد. خوئی، تبریزی: ربا گرفتن بنابر احتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست. نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت اختلافی است. (رساله مراجع م 2080 ؛ رساله آیه الله وحید 2108) @AhkameHarameRazavi