جمعه مغرب اعتقادی. ۱۴۰۱/۱/۵
موضوع: #آداب_باطنی_زیارت_2
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم--
زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
1-دل کندن از غیرخدا:زيارت دل کندن و روي گرداندن است. يعني از هر چه جز دوست و غير اوست دل بکند و فقط و فقط به امام نظر دارد. اگر مي خواهيم زائري راستين باشيم. بايد تمام همت و تلاش خود را به کار گيريم تا در خانه تکاني قلب و روح، هرچه غير از يار است، بيرون اندازيم. مگر مي شود جسم مان در حرم باشد و فکرمان جاي ديگر.
2-ملاقات امام نه حرم: بايد حواسمان جمع باشد: خانه با صاحب خانه فرق دارد و براي ما زيارت و ديدار با صاحب خانه، سختي و مشقات سفر را به جان خريده ايم نه ديدن خانه! و خانه اگر عزيز مي شود و در و ديوارش بوسه گاه مي شود و خاک درش توتياي چشم مي گردد به حرمت حضور صاحب خانه است. اگر قرار بود به ديدن کاشي کاريها و آينه کاري ها برويم هزاران جاي ديگر هم بود
3-زیارت بانشاط انجام دادن : به حکم اين که امام زنده و حاضر و ناظر است بايد بيش از کميت به کيفيت اهميت بدهيم. دعا و زيارت ونماز را با شور و نشاط و بسط روح و شوق تمام انجام دهيم، اگرچه کم باشد. با خستگي و رو در بايستي و بي حوصلگي زيارت نکنيم و از انجام کارها واعمالي که طاقتش را نداريم اجتناب کنيم. چه بسا يک خلوت کوتاه عارفانه، يک زيارت امين الله با شوق و معرفت و دو رکعت نماز زيارت کار صدها ساعت خواندن و قيام و قعود را انجام مي دهد.
مهم اين است که احساس کنيم با تمام وجود در نزد او ميهمانش هستيم، هم خودمان با نشاط، زيارت به جا آوريم و هم همراهان را به زحمت نيندازيم و همه روحيات و ظرفيت ها را در نظر بگيريم.
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱/۶
موضوع: #روزه_قضا
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...صَومُ شَعبانَ یَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ وَ بَلابِلِ القَلبِ... . روزه ماه شعبان، وسواس دل و پریشانى هاى جان را از بین مى برد. (تحف العقول؛ النص؛ ص 102)
از آنجایی که نزدیک به ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خداوند متعال هستیم چند نکته درباره روزه قضا خدمت شما عرض می شود:
1. اگر کسی از ماه رمضان گذشته روزه قضا داشته باشد مثلا به خاطر اینکه در ماه رمضان مریض بوده و روزه نگرفته یا مسافرت بوده و روزه نگرفته یا خانم عذر شرعی داشته و روزه نگرفته است به فتوای اکثر مراجع تقلید اگر بتواند تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان آینده واجب است (به فتوی یا احتیاط واجب) قضای روزه را انجام دهد. (1)
2. به نظر اکثر فقهای عظام، وقت نیت روزه قضا تا قبل از اذان ظهر است، بشرط اینکه تا آن موقع چیزی که روزه را باطل می کند مانند خوردن و آشامیدن را مرتکب نشده باشد. (2)
3. اگر کسی از روی فراموشی یا غفلت یکی از کارهایی که روزه را باطل می کند مرتکب شود مثلا سهوا بخورد یا بیاشامد روزه باطل نمی شود و فرقی بین روزه واجب و قضا و مستحبی نمی باشد. (3)
4. کسی که می داند روزه قضا دارد اما تعدادش را نمی داند به فتوای اکثر مراجع تقلید اگر همان مقدار حداقل یقینی را، بجا بیاورد کافی است. مثلا فردی می داند روزه قضا دارد اما نمی داند پنج روز است یا هفت روز، همان پنج روز یقینی را بجا بیاورد، کافی است. (4)
خداوند متعال توفیق بندگی و عمل به وظایف دینی را به همه ما عنایت بفرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) حضرت امام، رهبری، صافی، وحید، بهجت: احتیاط واجب. فاضل، مکارم، شبیری: فتوی. خویی، سیستانی: احتیاط مستحب. (عروه الوثقی، فصل فی احکام القضاء، م 18 ؛ رساله آموزشی رهبری، ج 1 درس 64 ؛ منهاج الصالحین، ج 1 م 1047 ؛ رهیافت روزه، ص: 176)
(2) شبیری: در روزه قضای ماه رمضان خودش، تا زمانی که به اندازه نیت کردن به مغرب مانده باشد، نیت روزه صحیح است. (عروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی النیه، م 12 ؛ رساله مراجع م 1564 و م 1565 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، سوال 55 و 57 ؛ شبیری، المسائل الشرعیه، م 1572)
(3) (رساله مراجع م 1653)
4. امام خامنه ای، آیات عظام شبیری زنجانی، فاضل، وحید: در صورتی که هنگام شروع عذر را می داند ولی نسبت به پایان عذر علم ندارد، احتیاط واجب آن است که مقدار بیشتر را قضا کند. آیت الله مکارم: کسی که چند روزه از او قضا شده و شماره آنها را نمیداند، مثلاً نمیداند دو تا بوده یا سه تا کافی است مقدار کمتر را انجام دهد و اضافه بر آن واجب نیست، هرچند احتیاط مستحب است، اما اگر قبلاً شماره آنها را میدانسته، ولی به واسطه سهل انگاری فراموش کرده، احتیاط واجب آن است که مقدار بیشتر را انجام دهد. (رساله مراجع م 1679 ؛ مکارم، سایت، استفتائات، احکام روزه قضا)
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهراعتقادی ۱۴۰۱/۱/۶
موضوع: #فضایل_زیارت_امام_رضا_علیه_السلام_1
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا(علیه السلام) در مورد فضیت زیارت خودشان فرمودند إنّی سَاقُتَلُ بالسَّمِّ مظلوماً فَمَن زارَنی عارفاً بِحَقّی غَفَرَاللهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ و ما تَاَخَّرَ: من مسموم می شوم و مظلومانه به شهادت می رسم، هر کس مرا زیارت کند و معرفت به حق من داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را می آمرزد. (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 26)
فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(علیه السلام) نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1-ثواب یک ملیون حج: امام جواد «علیه السلام» فرمود: « به خدا سوگند کسی که او را زیارت کند در حالی که حق او را می شناسد، به اندازه یک میلیون حج پاداش دارد»( بحار، ج 101، ص 33)
2-ثوابی بالاتر از ثواب زیارت امام حسین(علیه السلام): علی بن مهزیار از امام جواد«علیه السلام» سوال کرد: آیا زیارت حضرت رضا «علیه السلام» فضیلت بیش تری دارد یا زیارت امام حسین «علیه السلام» حضرت فرمود:«زیارت قبر پدرم با فضیلت تر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین می روند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت می کنند»( کافی، ج 4، ص 584)
3-فریادرسی توسط امام در مواقف: امام رضا(علیه السلام) می فرماید: هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمی یابم و از هولهای رستاخیز می رهانم. آن گاه که نامه های اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان.( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 35)
4-شفاعت : حضرت رضا «علیه السلام» فرمود: هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 583)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی. ۱۴۰۱/۱/۶
موضوع: #حقوق_شرعی_متقابل
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: خـداونـد مـتعال، حقوق بندگانش را مقدمه و زمينه ساز حقوق خود قرار داده است. پس آن كه حقوق بندگان خدا را ادا نمايد، حقوق الهى را نيز ادا خواهد كرد. (عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص: 223)
در دین مبین اسلام برای افراد جامعه و افراد خانواده حقوقی وجود دارد که البته این حقوق به صورت متقابل است و یکی طرفی نیست یعنی مثلا اگر پدر و مادر حقوقی دارند فرزند نیز حقوقی دارد، همسایه نسبت به همسایه حقوقی دارد؛ دانستن حقوق خود و دیگران خیلی از مشکل ها در جامعه و خانواده را برطرف می کند. که می توانیم برای این منظور به رساله حقوق امام سجاد علیه السلام مراجعه کنیم.
چند مورد از حقوق را به عنوان مثال خدمتتان بیان می کنیم:
1. در زندگی مشترک همانطور که شوهر بر عهده همسر خود حقوقی دارد مثل اینکه باید در خروج از منزل مطیع همسر خود باشد، خانم نیز بر عهده شوهر خود حقوقی دارد؛ مثل نفقه، و آن این است که بر عهده شوهر واجب است خوراک و لباس و منزل و وسایل ضروری زندگی را در حد شأن همسر خود تهیه کند. (1)
2. در خانواده همانطور که پدر و مادر بر عهده فرزند حقوقی دارند مثل اینکه فرزند نباید با گفتار و رفتار خود باعث اذیت و آزار پدر و مادر خود شود بلکه باید با آنها رفتار نیکو داشته باشد، یا اگر پدر و مادر فقیر هستند واجب است فرزند در حد توان خود به آنها کمک کند؛ فرزند نیز حقوقی بر عهده پدر و مادر دارد مانند: اینکه بر پدر و مادر واجب است فرزند خود را از کودکی با دین و مسائل آن آشنا کنند، یا اگر فرزند فقیر است حتی اگر در خانه پدر و مادر زندگی نمی کنند، در حد توان نیز به فرزند خود کمک کنند. (2)
3. در جامعه نیز افراد جامعه نسبت به یکدیگر حقوق واجبی دارند مثل اینکه همسایه نباید کاری کند که باعث اذیت و آزار دیگران شود مثل اینکه مجلس عروسی بگیرد و با بلند کردن صدای بلندگو، باعث اذیت و آزار دیگران شود. (3)
4. در پایان این نکته هم مناسب است بیان شود که مفهوم بخشش و ایثار از توصیه های مورد تاکید دین ماست و اگر در جایی طرف مقابل حقی از ما ضایع کرد توصیه شده است با بزرگواری انسان او را ببخشاید و این روحیه هم خوب نیست که همیشه دنبال ستاندن حقوقمان باشیم.
نکات توضیحی و منابع:
(1) سیستانی: شأن زن بالنسبه به شوهر سنجیده می شود. مکارم: وسایل مورد نیاز زندگی مطابق با قدرت مرد تهیه شود. (تحریر الوسیله، کتاب النکاح، ابتدای فصل قسمت و نشوز و شقاق ؛ منهاج الصالحین، ج 3 ، م 337 القسم الاول و القسم الثانی ؛ مکارم، استفتائات، ج1 س 846)
(2) (توضیح المسائل جامع م 2290 و م 2291 ؛ استفتائات حضرت امام (10 جلدی) ج 10 ص: 656 رضایت والدین ؛ رهبری، سایت ادمین ؛ مکارم، استفتائات سایت، حقوق، انواع حقوق، حق والدین)
(3) (اجوبه الاستفتائات س 1447)
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱/۶
موضوع: #فضایل_زیارت_امام_رضا_علیه_السلام2
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم )در مورد ثواب زیارت امام رضا(علیه السلام) فرمودند: سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَيَّ النَّار: به زودي پارهي تن من در سرزمين خراسان دفن ميشود که هيچ مؤمني او را زيارت نميکند، مگر اين که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پيکرش را بر (آتش) دوزخ حرام ميسازد.(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 255)
فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(علیه السلام) نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1-رهایی از جهنم: رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمود:به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد، هیچ مومنی او را زیارت نمی کند، مگر آن که خدای عزوجل بهشت را بر او واجب و جسدش را بر آتش حرام می گرداند.»
2-استجابت دعا: امام رضا(علیه السلام) می فرماید:من ظالمانه با سم کشته و در سرزمین غربت دفن خواهم شد، پس هر کس برای زیارت من سفر کند، دعایش مستجاب و گناهانش بخشوده خواهد شد»( وسایل الشیعة، ج 14، ص 562)
3-برطرف شدن غم و اندوه:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بزودی پاره ای از تن من در خراسان دفن می شود، هیچ غمگینی او را زیارت نمی کند مگر اینکه خدا غم از دلش بزداید(روضة الواعظین،ج1، ص 234)
4-ثواب شهید: امام صادق «علیه السلام» فرمودند:یکی ازنوه های من درسرزمین خراسان در شهری که به آن طوس می گویند، کشته خواهد شد. هرکس او را زیارت کند در حالی که حقش را بشناسد، خدا به او اجر هفتاد شهید از شهیدانی که باایمان و از روی حقیقت جلوی رسول خدا به شهادت رسیده اند، خواهد داد ( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 584)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱/۷
موضوع: #اقسام_ربا
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت استکه میفرمایند: مَنْ أَکَلَ الرِّبَا... لَمْ یَزَلْ فِی لَعْنَةِ اللَّهِ وَ الْمَلَائِکَةِ مَا کَانَ عِنْدَهُ قِیرَاطٌ. هر کس ربا بخورد تا زمانی که ذره ای از مالِ ربا نزد او باشد، پیوسته در لعنت و نفرین خدا و فرشتگان خواهد بود. (وسائل الشیعة؛ ج18، ص: 122)
یکی از گناهان بزرگ که در قرآن به نوعی جنگ با خدا از آن تعبیر شده است گناهِ ربا است؛ لازم است کسانی که وضعیت کسب و کارشان مورد ابتلاء این مسائل هست با یادگیری دقیق احکام ربا مواظب باشند که خدایی ناکرده دچار این گناه بسیار بزرگ نشوند؛ امروز تصمیم داریم در این باره چند نکته کوتاه عرض کنیم:
1. ربا به معنای زیاده است، که از جهتِ شرعی به هر زیاده گرفتن یا سود یا درصد، ربا گفته نمی شود بلکه از جهت شرعی ربا به سه قسم است و در غیر این سه مورد ربا وجود ندارد:
مورد اول: ربای قرضی یعنی شخص، مالی را به عنوان قرض بدهد و شرطِ سود کند.
نکته: نسبت به تورم و کاهش ارزش پول نیز در این مورد نکاتی وجود دارد (1)
مورد دوم: ربای معاملی یعنی شخص، جنسی را که در بازار به کیل و وزن خرید و فروش میشود، با مثلِ خودش ولی با زیاده، خرید و فروش کند. مثلا 10 کیلو برنج ایرانی را در مقابل 12 کیلو برنج پاکستانی معاوضه کند. البته اگر دو معامله مستقل و جُدا از هم انجام شود اشکالی ندارد. یعنی 10 کیلو برنج ایرانی در برابر پول، بفروشد، سپس 12 کیلو برنچ پاکسانی در برابر پول، خریداری کند. (2)
مورد سوم: ربای جاهلی یعنی اینکه طلبکار به بدهکار برای ادای دینش مهلت بدهد و در مقابل مهلت داده شده، زیادی از او بگیرد. (3)
2. به نظر بیشتر مراجع معظم تقلید در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست که به دو مورد اشاره می شود: اول: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست؛ اما بین مادر و فرزند یا بین خواهر و برادر جایز نیست. دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر. (4)
خدای رحمان، توفیق کسب حلال و نسل صالح به همه ما عنایت فرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) جهت اطلاع: فتوای امام خامنهای نسبت به دریافت دین به نرخ روز مورد توجه بیان کننده باشد. (تحریر کتاب قرض م9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1011)
(2) (تحریر کتاب البیع، ربا قبل از مساله 1 ؛ منهاج الصالحین ج2 ص72)
(3) (تحریر کتاب الدین م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م992)
(4) زنجانی: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنابر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد. خوئی، تبریزی: ربا گرفتن بنابر احتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست. نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت اختلافی است. (رساله مراجع م 2080 ؛ رساله آیه الله وحید 2108)
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱/۷
موضوع: #شرایط_قبول_نشدن_نماز ۲
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود:
1-غيبت مرد يا زن مسلمان، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد.
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمود : هر کس غیبت مرد یا زن مسلمانی را بکند تا چهل روز نمازش قبول نمیشود مگر اینکه آن شخص او را ببخشد. (جامع السعادات، ج ۲، ص ۲۳۴)
2-قطع رابطه با برادر ديني
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)به ابوذر فرمودند: "ای ابوذر مبادا با برادر دینیات قطع رابطه کنی که در این صورت هیچ عملی از تو پذیرفته نمیشود". (مکارم الاخلاق، ص ۵۵۴)
3- .نگاه تند و خشم آلود به والدین
امام صادق (علیه السلام) : هر کس به پدر و مادرش از روي غضب نگاه كند، خدا هيچ نمازي را از او قبول نميکند، اگر چه آنها در حق او ستم نیز کرده باشند. (كافى ، ج 2 ، ص349)
4-.كسي كه (عمداً) لقمه حرام بخورد، تا چهل شب نماز او قبول نمي شود. (بحارالانوار، ج 66، ص 313)
5-نماز آدم شرابخوار تا چهل روز پذيرفته نيست. (بحارالانوار، ج 84، ص 317)
البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شرابخواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است.
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱/۷
موضوع: #آداب_باطنی_زیارت 3
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
1-حس حضور داشتن( بلند صحبت نکردن): خداوند می فرماید:«لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»: صدای خود را فراتر از صدای پیغمبر نبرید.
یعنی صداهایتان را از صدای پیامبر بلندتر نکنید. رعایت ین نکته یک ادب اجتماعی و معاشرتی است؛ حتی نه حرف های عادی، بلکه زیارتنامه را هم بلند بلند خواندن، به نحوی که تمرکز روحی و حضور قلبی دیگران را به هم بزند، مناسب نیست.
صحبت های بلند بلند هم، علاوه بر ینکه خلاف ادب در محضر ولی خداست، بری دیگران هم مزاحمت و حواس پرتی می آورد.
2-پیمان صداقت و بندگی به درگاه خدا :از جمله عواملی که می تواند در قبولی زیارت مؤثر باشد، این است که در محضر امام (علیه السلام) با خدا عهد و پیمان ببندد که واجباتش را انجام دهد و از گناهان دوری نماید، حقوق دیگران را ادا کند و برای فرج و ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و نیز پیروزی مسلمانان در سراسر عالم دعا کند.
3-زیارت وداع خواندن : ادب، اقتضا دارد كه زائر پس از اتمام ايام زيارت، براى خداحافظى به حرم مشرف شود و ضمن سپاس، آرزوى خود را براى بازگشت دوباره اعلام كند و از خدا بخواهد(لا جَعَلهُ اللهُ آخِرَ العَهْدِ مِنْ زِيارَةِ قُبُورِكُمْ)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱/۷
موضوع: #استفاده_از_وسایل_مشترک
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که میفرمایند: ...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... . کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)
یکی از مسائل مورد نیاز، احکام استفاده از وسایلی است که از آنها استفاده می کنیم؛ لذا چند نکته کوتاه درباره استفاده از وسایل مشترک بین حلال و حرام خدمت شما بیان می شود:
1. وسیله ای که دارای استفاده حلال و حرام می باشد مثل موبایل یا کامیپوتر وسیله مشترک گفته می شود و چنانچه به قصد استفاده حلال خریداری و نگه داری شود مانعی ندارد.
2. اگر کسی وسیله ای را که دارای استفاده حلال و حرام است، تهیه کرده است اما ترس آن را دارد که خود یا یکی از اعضای خانواده او در راه حرام و گناه از این وسیله استفاده نمایند، نگهداری آن وسیله جایز نیست؛ لذا گوشی های موبایل که قابلیت نصب نرم افزارهای مختلف و یا اتصال به شبکه های اجتماعی یا اینترنت را دارا می باشد، چنانچه کسی ترس این را داشته باشد که با خرید این وسایل به گناه می افتد یا سبب تضعیف عقاید و ایمانش می شود نمی تواند این وسیله را خریداری کند یا نرم افزار این امکانات را در گوشی همراه خود بارگزاری نماید. (1)
3. باید توجه داشت که نگهداری و نشر و دیدن فیلم و عکسهای مبتذل و مستهجن یا رد و بدل کردن کلمات تحریک آمیز یا ارتباطهای نادرست میان افراد نامحرم و یا لطیفههایی که توهین به یک شخص و یا گروه خاصی باشد از جمله گناهانی است که در هنگام استفاده از موبایل باید از آن پرهیز کرد.
خداوند متعال توفیق استفاده صحیح و حلال از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، کتاب التجارة، مقدمه م10 ؛ رساله آموزشی، ج 2 ، درس 4 ص: 18 ؛ منهاج الصالحین ج2 م10 ؛ مکارم، استفتائات سایت، خرید و فروش، معاملات حرام و باطل)
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱/۸
موضوع: #کاشت_ناخن_و_مژه_مصنوعی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت است که می فرمایند: اگر بهآنچه ما امر کردیم عمل می کنی و از آنچه که از آن نهی کردیم اجتناب می کنی، از شیعیان ما خواهی بود. (تفسیرالإمام الحسن العسکری ص : 307)
امروز قصد داریم راجع به زینت و کاشت مژه و ناخن مصنوعی که متاسفانه اخیرا بین بانوان مسلمان در حال گسترش است نکاتی شرعی بیان کنیم؛ اینکه آیا خانمی که چنین آرایشی را انجام داده است وضو و غسلش درست است یا نه؟ و حتی اصل کاشت ناخن آیا برای یک بانوی مسلمان متدین جایز است یا خیر؟
در پاسخ لازم است خدمتتان عرض کنیم که اولا اصل کاشت ناخن به تصریح تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای حفظه الله حرام است؛ که متن فتوای معظم له بدین شرح است: اگر کسی بخواهد برای زینت و زیبایی این عمل را انجام دهد و کاشت هم به کیفیتی صورت می گیرد که برداشتن آن برای او ممکن نباشد و یا برداشتن ضرر و یا مشقت زیاد دارد لذا نمی خواهد بردارد ایجاد این مانع روی ناخن شرعا حرام است و خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (1)
3. در ادامه فتوا، مقام معظم رهبری فرمودند حالا کسی که حکم را نمی دانسته و ناخن مصنوعی کاشته است لازم است برای وضو و غسل تا قبل از اینکه نماز قضا شود آن را جدا کند ولو هزینه سنگینی برایش داشته است،
اما در صورتی که (مثلا در آن وعده نماز به دلیل زمان کم یا نداشتن امکانات) امکان جدا کردن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد باید فعلا علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برداشتن ناخن مصنوعی به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند. (2)
خداوند متعال توفیق یادگیری مسائل دین و عمل به آنها را به همه ما مرحمت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (العروة الوثقی، ج۲، کتاب الصلاة، فصل فی الستر و الساتر، م1 و 5 ؛ آیت الله مکارم: پوشاندن زیورآلاتی که معمولا در معرض دید نامحرم است مانند انگشتر و حلقه ازدواج چنانچه مفسده ای نداشته باشد واجب نیست ولی غیر اینها را باید از دید نامحرم پوشاند. رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست.
(2) سیستانى: وظیفهاش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد. خوئى، تبریزى، زنجانی: وظیفهاش تیمّم است. تبریزى: مگر در صورتى که در جاى تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت، وضو یا غسل کافى است. حضرت امام، فاضل، مکارم، بهجت، نوری: وضوی جبیره بگیرد. گلپایگانى، صافى: و بنابر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بىمانع باشد، تیمّم هم بنماید. (امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18 ؛ رساله مراجع مساله 338
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱/۸
موضوع: #شرایط_ظهور
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن می فرماید: وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُون:
در «زبور» بعد از ذکر(تورات)نوشتیم:«بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد(آیه 105 انبیاء)
برای ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شرایطی نیاز است که باید فراهم شود.شرایط به امورى گفته مى شود که تحقق ظهور وابسته به وجود آنهاست و تا آنها محقق نشوند، ظهورى در کار نخواهد بود.
چهار شرط برای ظهور لازم است که 2 عدد از این شرایط فراهم است و باید 2 شرط دیگر را ما فراهم کنیم. دو شرطی که فراهم است،یکی: وجود رهبرمقتدر و توانمند است که خود وجود مقدس امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند و دومین شرط، داشتن برنامه اى جامع براى مبارزه با مشکلات و تغییر وضع موجود است که حضرت این برنامه را از جانب خدا دارا هستند.
اما دو شرطی که مردم باید فراهم کنند:
اول: وجود یارانى فداکار است که با آشنایى نسبت به برنامه ها و اهداف و اعتقاد به آنها تا آخرین لحظه، از رهبر و انقلاب دست بر ندارند و آماده هر گونه فداکارى باشند.
دوم: پذیرش مردمى است که اگر مردم آن را نخواهند، و شرایط فکرى و روانى فراهم نباشد، آن قیام به سرانجام نمى رسد؛ چنان که امام حسین«ع» به جهت عدم همراهى مردم به شهادت رسید.
خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱/۸
موضوع: #اسراف
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در قران مجید می فرماید: کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفینَ. از نعمتهاى الهى بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست ندارد.(اعراف 31)
اقتصاد به معنای میانه روی است که در همه امور زندگی توصیه دین خدا و عقل سلیم است
اقتصاد در معیشت در دو بعد «کسب و درآمد» و در «مصرف» مطرح می شود و در روایات معصومین علیهم السلام به مصرف کردن اموال در راه صحیح و پرهیز از اسراف و تبذیر بسیار سفارش شده، اینکه مومن نباید نعمت خدا و مالی را که خدا در اختیار او قرار داده را دور بریزد و یا نابجا و در گناه مصرف نماید.
اما چند نکته درباره احکام اسراف و تبذیر:
1. اسراف و تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز را اسراف میگویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست را تبذیر می نامند که هر دو از گناهان و حرام اند. (1)
2. بعضی از مصادیق اسراف و تبذیر: مثل اسراف در تزئینیات و تجملات منزل، باقیمانده میوه و غذا، کوتاهی در نگهداری نان که منجر به هدر رفتن نان می شود واسراف در مصرف آب، برق و گاز، لباس ، هزینه مال برای اینترنت و استفاده آن در امور بی فایده و یا حتی حرام.
3. اسراف کردن در آب برای وضو و غسل نیز جایز نیست و مستحب است با 750 گرم آب وضو گرفته و با 3 کیلو آب غسل انجام شود و بستن شیر آب در هنگام وضو گرفتن اشکالی ندارد و برای اینکه وضوی عزیزان دچار اشکال نشود میتوانند به این صورت عمل کنند که بعد از ریختن آب روی دست یا صورت، ابتدا شیر آب بسته شود و سپس روی دست و صورت، دست کشیده شود.
خداوند متعال همه ما را از شاکرین نعمت هایش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
(1) توضیح المسائل (محشى. امام خمینى) ؛ ج2،ص:607. مکارم استفتائات ج1/101س316.
@AhkameHarameRazavi