eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
35 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۸ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم یکی از اذکار مهم در نماز تکبیر (الله اکبر) است؛ "الله اکبر" یعنی خدا بزرگتر و برتر از آن است که قابل توصیف باشد. در روایتی از امام صادق علیه السلام درباره این ذکر نماز نقل شده که فرموده اند:‏ اِذا کَبَّرْتَ فَاسْتَصْغِرْ ما بَیْنَ الْعُلا وَ الثَّری دُونَ‏‎ ‎‏کِبْرِیائِهِ؛ ... . چون تکبیر نماز را گفتی، آن چه را بین آسمان و زمین است در برابر بزرگی خدا کوچک و حقیر شمار. (خصال، ج 2، ص: 621) اما چند نکته شرعی درباره احکام تکبیره الاحرام نماز: 1. به فتوای مشهور مراجع تقلید یکی از ارکان نماز، تکبیرة الاحرام است که ترک عمدی و سهوی آن نماز را باطل می‌کند. (1) 2. هنگام گفتن تکبیره الاحرام بدن باید آرامش داشته باشد ولی حرکت دست‌ها به تنهایی در هنگام گفتن تکبیرةالاحرام اشکال ندارد بلکه به نظر مشهور مراجع تقلید مستحب است نمازگزار موقعی که شروع به گفتن تکبیر می کند، دستها را به سمت موازات گوش بالا ببرد به این صورت که وقتی دست ها مقابل گوش ها‏‎ ‎‏رسید تکبیر هم تمام شود. (2) 3. تمام تکبیرهای نماز غیر از تکبیرة الاحرام، ‌مستحب است و تمامی تکبیرهای مستحبی را نیز چنانچه به قصد تکبیر مستحبی نماز بگوید به نظر اکثر مراجع عظام تقلید باید در‌حال آرامش بدن‌گفته شود. (3) خداوند متعال توجه و حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) شبیری زنجانی: گفتن «اللّه أکبر» در اول هر نماز واجب است، ولى ظاهراً رکن نیست، پس اگر آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از آن متوجه شود نمازش صحیح است. (رساله مراجع مساله948) (2) (رساله مراجع مساله951) (3) صافی، گلپایگانی: فتوی. امام خمینی، زنجانی، سیستانی، نوری، فاضل، وحید: بنابر ‌احتیاط ‌واجب. خوئی، تبریزی: احتیاط مستحب. (اجوبه‌ الاستفتائات س434، رساله مراجع مساله 965 ؛ عروة الوثقی کتاب الصلاة القیام مساله29) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم دائم الوضو بودن توفیقی است كه اگر شامل حال هر کسی شود آثار و بركات فراوانی دارد. مانند بخشش گناهان، استجابت دعا، رزق و روزی فراوان و ... به عنوان نمونه رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: ... إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَکُونَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَى طَهَارَةٍ فَافْعَلْ فَإِنَّکَ تَکُونُ إِذَا مِتَّ عَلَى طَهَارَةٍ مِتَّ شَهِیداً. اگر می توانی روز و شب با طهارت باشی، همین کار را انجام بده و اگر با طهارت از دنیا بروی، شهید از دنیا رفته ای. (وسائل الشیعة، ج‏1، ص: 383) چند نکته کوتاه درباره احکام وضو خدمت شما تقدیم می شود: 1. اگر کسی قبل از نماز شک کند که وضو گرفته یا نه، باید برای نماز وضو بگیرد. اما کسی که وضو گرفته است و شک دارد که وضویش باطل شده است یا نه، بنا می گذارد که وضویش باطل نشده است و صحیح است. (1) 2. اگر در بین نماز شک کند که وضو گرفته یا نه به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای نمازش باطل است و باید نماز را رها کند و وضو بگیرد و نماز را دوباره شروع کند. (2) اما اگر بعد از نماز شک کند که برای نماز وضو گرفته بوده یا نه، به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای نمازی که خوانده صحیح است و برای نمازهای بعدی باید وضو بگیرد. (3) 3. کسی که در انجام وضو و کارها و شرایط آن زیاد شک می کند و به اصطلاح کثیر الشک است، نباید به شک های خودش اعتنا کند و مطابق معمول مردم عمل کند. (4) خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی خالصانه اش را به همه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع م 300 و م 301) (2) آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب نمی تواند به آن نماز اکتفا کند و باید وضو گرفته و نماز را دوباره بخواند. آیات عظام مکارم، صافی: بنابر احتیاط واجب نمازی که می خواند تمام کند و بعد باید وضو گرفته و دوباره نماز بخواند. آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که احتمال بدهد در حال شروع نماز متوجه (ولو اجمالا) که باید وضو داشته باشد، نمازش صحیح است. و بنابر احتیاط واجب برای نمازهای بعد وضو بگیرد. آیت الله بهجت: مگر اینکه به امید صحیح بودن نماز را بخواند، بعد اگر فهمید وضو داشته نمازش بنابر اظهر صحیح است. (توضیح المسائل مراجع م 304 ؛ توضیح المسائل جامع م 332) (3) آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که احتمال بدهد در حال شروع به نماز متوجه (ولو اجمالا) که باید وضو داشته باشد، نمازش صحیح است. و بنابر احتیاط واجب برای نمازهای بعد وضو بگیرد. آیت الله صافی: در صورتی که احتمال می دهد پیش از نماز به حکم لزوم وضو برای نماز ملتفت بوده، نمازش صحیح است. آیت الله وحید: در صورتی که علم به غفلت در حال شروع به نماز نداشته، نماز صحیح است. آیات عظام خوئی، تبریزی و فاضل: در صورتی که احتمال بدهد در حال شروع به نماز ملتفت حالش بوده، نماز صحیح است. (توضیح المسائل مراجع م 303) (4) (توضیح المسائل مراجع م 299) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۹ موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم  امام صادق عليه السلام در مورد فلسفه غیبت امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود: اِنَّ لِلْقائِمِ غَيْبَةً قَبْلَ اَنْ يَقُومَ اِنَّهُ يَخافُ (وَ اَوْمَأَ اِلي بَطْنِهِ يَعني القَتْل): همانا برای قائم، پيش از آن‌كه قيام فرمايد، غيبتی است؛ چرا كه در هراس است، و حضرت اشاره به ‏شكم خود كرد؛ يعنی ‏بيم ‏كشته‌ شدن دارد.»( کافی، ج 1، ص 340) چون آخرين ذخيره الهی در زمين است و آن حاكميت فراگير و جهانی كه در تمام اديان وعده داده شده است، فقط به دست او تحقق می‌‏يابد؛ بنابراين بر خداوند است كه به هر وسيله ممكن، او را تا روز موعود حفاظت نمايد و حكمت الهی نيز بر پنهان زیستی او تعلق گرفته است. دلایل دیگری نیز به عنوان فلسفه غیبت ذکر شده است که بیان میشود: 1-تأدیب مسلمانان و آماده‌سازی ایشان برای پذیرش ولایت امام معصوم: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمودند: بدانید که زمین هرگز از حجت الهى خالى نمى‌ماند، امّا خداوند مردم را بخاطر ظلم و جور و نیز زیاده‌روی‌هایى که در حق خود انجام مى‌دهند، به زودى از دیدن حجت خودش [امام مهدى (علیه السلام)]، محروم خواهد ساخت»(بحار، ج51، صص 112-113). پس غیبت امام عصر(علیه السلام) یک نوع توبیخ و تنبیه مسلمانان است و بخاطر ظلم و نافرمانی خود آنان و عدم ولایت‌پذیری‌شان رخ داده است. تا زمانی که جامعه ظرفیت بهره‌مندی از وجود مقدس انسان کامل و حجت خدا را در خود ایجاد نکند، از ظهور خبری نیست؛بنابراین، یکی از مهمترین راه‌هایی که می‌تواند غیبت را برطرف و ظهور را نزدیک سازد، آن است که با تغییر و اصلاح باورها و رفتارهای خود و جامعه، زمینه بهره‌مندی از فیض وجود امام را فراهم سازیم. 2- آزادی از بیعت طاغوت های زمان: امام مجتبی (علیه السلام) فرمود:هر کدام از ما امامان در زمان خود، بیعت حاکمان و طاغوت های زمان را از روی تقیه بر عهده گرفته ایم، مگر امام مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) که عیسی بن مریم به امامت آن حضرت نماز می گزارد. خداوند ولادت او را مخفی نگه داشت و برای او غیبتی در نظر گرفت، تا زمانی که قیام می کند بیعت حاکمی بر گردنش نباشد(بحار ، ج 51، ص 132) خداوند در فرج امام زمان( عجل الله تعالی فرجه الشریف) تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۹ موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم أمیرالمۆمنین‌ علیه‌ السّلام‌ درمورد علل فشار قبر می فرمایند: عَذَابُ الْقَبْرِ یَکُونُ مِنَ النَّمِیمَةِ وَالْبَوْلِ وَ عَزْبِ الرَّجُلِ عَنْ أَهْلِهِ: عذاب‌ قبر از سخن‌چینی‌ و پرهیز نکردن‌ از بول‌(مراعات نکردن طهارت) و اینکه  مرد در غذا و خواب‌ از زنش دوری‌ کند، بوجود می آید( علل‌ الشّرآئع‌، ج۱، ص‌ ۳۰۹)  طبق روایات ،برخی گناهان موجب فشار قبر میشوند که عرض میشود: 1-ضایع کردن نعمتها: رسول خدا (صلى اللَّه عليه و آله) فرمود: تنگى قبر و فشار آن به مؤمن براى آن است كه او نعمت‏ها را ضايع مى‏نمود و اين تنگى و فشار قبر كفاره آن عمل محسوب مى‏گردد(علل الشرایع، ص 309) منظور از تضييع نعمتها، بكار بردن نعمتها در غير از مورد مصرفشان يعني در راه حرام است. 2-بد اخلاقی با همسر و فرزندان: پیامبر براى تشييع جنازه «سَعد بن معاذ» از منزل خارج شدند در حالی‌كه هفتاد هزار فرشته جنازه وى را تشييع می‌کردند؛ پس از دفن او، مادر سعد گفت: گوارا باد اى سعد بر تو در اين بهشتى كه وارد شدى‏؛ رسول خدا فرمود: اى مادر سعد، بر خدا حكم جزمى مکن. [بلکه او به شدت مورد فشار قبر قرار گرفت] سپس حضرت فرمودند: «فشار قبر سعد به علت بد اخلاقی او با اهل خانه بود»(كافي، ج 3، ص 236) 3-یاری نکردن مظلوم: نقل شده یکی از علمای بنی‌اسرائیل از دنیا رفت و فشار قبر بر او وارد شد چرا از کنار مظلومی گذشته بود و او را یاری نکرده بود(ثواب الاعمال، ص۱۱۱) 4-رعایت نکردن برخی حق الناسها مثل سخن چینی،غیبت و دروغ: پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «عذاب قبر از سخن‌چینی، غیبت و دروغ ناشی می‌شود (مستدرك‏الوسائل، ج9، ص 121) خداوند همه ما را از فشار قبر نجات بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم یکی از گناهان بزرگ که در قرآن جنگ با خدا از آن تعبیر شده است گناهِ ربا است که حرمت آن نزد تمام فرق اسلامى، قطعى و از گناهان كبیره است؛ صاحب تفسیر المیزان می نویسد تهدیدهایى كه در قرآن براى اخذ ربا آمده، براى قتل، ظلم، شرب خمر، قمار و زنا نیامده است. به عنوان نمونه در سوره مبارکه بقره آیات 278 و 279 آمده است: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! تقواى الهى پيشه كنيد و اگر ايمان داريد ربا گرفتن را ترک كنيد. فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا که اگر چنین نکنید: فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ...  (بدانيد كه) از جانب خدا و رسولش جنگى بر ضد شما برپا خواهد شد. (گزینه روی میز خداوند متعال برای رباخواران) ربا انواع و اقسامی دارد و همه آنهاحرام و گناه است یکی از آن موارد مطابق مبنای مقام معظم رهبری آن است که  طلبکار به بدهکار در اداء دین مهلت دهد و در مقابل، علاوه بر تورم پول، سود و زیادی هم شرط کند که ربا و حرام است. (1) توضیح مسئله این است که اگر طلبکار به بدهکار برای تاخیر پرداختِ بدهیش مهلت بدهد و بابت مهلت دادن علاوه بر تورم سود دریافت کند شرعا حرام است مثلا ماشینی را شش ماهه با چک می‌فروشد و در سررسید پرداخت چک، بدهکار و طلبکار با یکدیگر توافق می‌کنند، که بدهکار بدهی را با تاخیر پرداخت کند، ولی بابت تاخیر، مبلغی علاوه بر تورم اضافه تر پرداخت کند که این مبلغ اضافی ربا و حرام است. البته مسئله صورتهای دیگری هم دارد که می توانید با مراجعه به کارشناس دینی آن موارد را بیاموزید . (2) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) آیت الله مکارم: اگر فردي به هر دليلي به ديگري بدهکار باشد اعم از مهريه، دیه و یا اینکه ضمان دیگری بر عهده او باشد و حتي خمس بر ذمّه داشته و نپرداخته، اگر به قدری گذشته که تفاوت تورّم زياد است بايد تورّم متوسط اجناس را در نظر بگيرد. آیت الله سیستانی: کاهش ارزش قابل محاسبه نیست مگر آنکه تفاوت خیلی فاحش (حداقل 20 برابر) شده است. (2) اگر فروشنده یک کالایی، موقع معامله اعلام کند که شخص خریدار کالا (به صورت نسیه ای) باید بدهی را در همان تاریخ سررسیدش پرداخت کند و فروشنده رضایت به تاخیر در پرداخت ندارد و به همین دلیل با بدهکار در ضمن خرید و فروش شرط می‌کند «چنانچه بدهی را در سررسید پرداخت نکند، وجه معینی بابت خسارت باید بپردازد» چنین شرطی به نظر امام خامنه‌ای و همچنین تعدادی از مراجع تقلید صحیح است) (استفتائات حضرت امام، ج2 ص: 294 س: 34 ؛ رهبری: استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 437318 ؛ استفتائات سایت مکارم ؛ استفتائات سیستانی س 359 و 364 ؛ استفتائات سایت شبیری زنجانی ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1 س: 658 و 663 ، استفتائات سایت مکارم، امور بانکی، جریمه دیرکرد ؛ بهجت استفتائات، ج3 س: 4472 ؛ جامع المسائل-فارسی، فاضل، ج1 ص: 306 س: 1186) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: إنتظار الفرج من الفرج: انتظار فرج، جزیی از فرج است.( الغیبة طوسی، ص276) منتظِر حقیقی کسی است که زمینه را برای منتَظَر( فرد مورد انتظار) آماده کند، یعنی همانطوری که وقتی منتظر مهمان هستیم برایش غذا مهیا می کنیم و خانه را جارو و تمیز می کنیم، باید برای ظهور امام نیز تلاش کنیم و زمینه مهدویت را فراهم کنیم.یعنی باید بین منتظِر و منتظَر سنخیت و شباهت باشد. امام رضا ( علیه السلام ) درباره فضیلت انتظار صحیح فرمود: آیا هیچیک از شما خوش ندارد که در خانه خود بماند، نفقه خانواده‏اش را بپردازد و چشم به راه امر ما باشد؟ پس اگر در چنین حالی از دنیا برود مانند کسی است که به همراه رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در جنگ بدر به شهادت رسیده است. و اگر هم مرگ به سراغ او نیاید مانند کسی است که به همراه قائم ما و در خیمه او باشد. (کافی، ج4، ص260) این نکته که امام فرمود: فضیلت منتظر مثل کسی است که در خیمه امام هست یا مثل کسی است که در جنگ همراه پیامبر است نشان میدهد که انتظار عمل است نه حالت و صرف دعا کردن، چون در جنگ و خیمه جنگ ،عمل است نه دعا، یعنی بشرطی منتظر حقیقی است که کاری برای تعجیل فرج و ظهور کند، از این جهت می فرمایند: افضل الاعمال؛ انتظار فرج است نه افضل الحالات،یعنی یک حالت نیست،بلکه نیاز به کار و تلاش دارد. (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۸) خداوند ما را جزء منتظرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۱۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم اسلام توجه بسیار زیادی به بازار و کسب و کار دارد؛ به عنوان نمونه از پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که فرموده اند: «اَلْجَالِبُ مَرْزُوقٌ وَ اَلْمُحْتَكِرُ مَلْعُونٌ»؛ آنکس که سعی و تلاش در فراهم نمودن نیاز مردم می کند خدا به او رزق و روزی عنایت می کند و آنکس که احتکار می کند ملعون است. (1) اسلام برای اقتصاد و بازار احکام و دستورالعملهایی ارائه فرموده است تا سبب ارتقاء و بالندگی آن شود و از مفاسد و سوء استفاده ها جلوگیری شود: یکی از این مسائل حکم احتکار است که از گناهان در بازار است.   دو نکته کوتاه درباره احتکار: 1. احتکاری که بر اساس نظر فقهی مقام عظمای ولایت و مراجعی دیگر حرام است مربوط به غلات چهارگانه (گندم و جو و خرما وکشمش)، روغن حیوانی و نباتی است که مورد نیاز طبقات مختلف جامعه نیز باشد لذا در زمانی که این نیاز در جامعه باشد و احتکار صورت پذیرد حرام و گناه است. (2) 2. در این مسئله لازم است قانون نیز مورد توجه باشد که اگر مثلا انبار کردن فلان جنس بر خلاف مقررات نباشد مانعی ندارد والا همان هم جایز نیست. (3) البته در پایان این نکته هم قابل توجه است که مقدار تقاضا و خرید بیش از حد نیاز نیز تعادل بازار را بر هم می زند بنابر این توصیه می شود مومنین در این رابطه نیز به سیره معصومین توجه کنند؛ به عنوان نمونه نقل شده که در یک بازه زمانی در دوران امام صادق علیه السلام در مدینه قحطی شد و مردم به هیجان افتادند و در پی اندوختن گندم بیشتر در خانه هایشان بودند که همین موضوع بر دامنه قحطی افزود؛ اما حضرت در آن وضعیت (برخلاف عملکرد اشتباه عامه مردم) به غلامشان دستور دادند که همان مقدار گندمی هم که از قبل در انبار منزل داشتند را به بازار ببرند و بفروشند؛ و بعد فرمودند: بعد از اين، نان خانه مرا روز به روز از بازار بخر! نان خانه من نبايد با نانى كه در حال حاضر توده مردم مصرف مى كنند تفاوت داشته باشد! (4) خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به دستورات دین و زندگی به سبک معصومین را مرحمت فرماید و همچنین شرّ محتکرین را به خودشان برگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) وسائل الشيعه، جلد 12، صفحه 313 تا 315. (2) مکارم، بهجت: احتکار یعنی انبار کردن کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم، به قصد آنکه بتواند با قیمت بالاتر به فروش برساند مشروط بر اینکه به اندازه کافی آن کالا در بازار وجود نداشته باشد. (3) استفتائات سایت ادمین امام خامنه ای، سوال شماره 439093 (4) تهذيب الأحكام، طوسى، ج ‏7، ص 161، باب (التلقي و الحكره » @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم در احادیث رسیده از امام رضا ( علیه السلام ) به وفور درباره خوشخویی سخن به میان آمده که برخی ذکر میشود: 1. سنگینترین عمل: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند: ما من شیی اثقل فی المیزان من حسن الخلق ؛ در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت ،چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. ؛ نیز فرمود: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست. ( عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37) 2. زن ندادن به بد اخلاق: فردی در در نامه‏ای به حضرت رضا علیه ‏السلام نوشت یکی از بستگانش به خواستگاری نزدش آمده ولی شخص بداخلاق و درشت‏خویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن. (وسائل الشیعه، ج14، ص54) 3. نابودی عمل: امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: بد اخلاقی عمل را تباه می کند، چنانکه سرکه عسل را تباه می کند. (عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37) 4. بیشترین عامل بهشتی شدن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی بیشترین چیزی که به وسیله ی آن (افراد) داخل بهشت می شوند سؤال شد. حضرت فرمودند: تقوای الاهی (پرهیزگاری) و خوش اخلاقی.( عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 38) 5. نزدیکترین فرد به پیامبر: امام رضا علیه السلام به نقل از جدشان می فرماید: نزدیک ترین شما به من در روز قیامت، خوش اخلاق ترین شما و بهترین شما نسبت به اهلش است (عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص38) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۳/۱۰ موضوع: مناسبت: شب ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها نقل شده است امام رضا علیه السلام به «ریان بن شبیب» فرمودند: إِنْ سَرَّکَ أَنْ تَکُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا. اگر دوست داری که همراه ما در درجات والاى بهشت باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش. (وسائل ‏الشیعة ج : 13 ص: 503)  در این دقایق و به مناسبت این ایام شادی چند نکته کوتاه درباره مجالس شادی بیان می شود: 1. مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام هم مانند مجالس عزا در نگاه اهل بیت علیهم السلام دارای ارزش است به شرط اینکه انسان در مجالس شادی، گناه و معصیتی مرتکب نشود و انسان در مجالس شادی هر چند یک شب هم باشد باید اطاعت و بندگی خدا را فراموش نکند. 2. در مجالس شادی اظهار سرور با مدح اهل بیت علیهم السلام و کف زدن به نحو متعارف و لطیفه گفتن به شرط اینکه اهانت و استهزا به قوم و منطقه خاصی نباشد، مانعی ندارد. البته کف زدن در مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام در مساجد و حسینیه ها به نظر برخی از مراجع باید ترک شود. (1) 3. سوالی که در این قسمت مورد پرسش برخی از مؤمنین می باشد، حکم دف زدن در مجالس شادی است که آیا حلال است یا حرام؟ در پاسخ عرض می شود چنانچه دف رقص آور یا مناسب با مجالس لهو و لعب زده شود، از لحاظ شرعی حرام است گرچه برخی از مراجع دف زدن را مطلقا حرام می دانند. (2) خداوند متعال عیدی همه ما را فرج حضرتش قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) آیت الله مکارم: کف زدن در مساجد و حسینیه ها ترک شود. (اجوبه س1181 ؛ الفقه للمغتربین ص: 324 م556 ؛ جامع الاحکام ج1 س1032و1033 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1 ص: 170) (2) آیات عظام سیستانی، صافی، بهجت: دف زدن حرام است. (اجوبه س1135 ؛ رساله جامع م2238 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ص: 525 س 6336 ؛ جامع الاحکام(صافی)، ج1 ص:293 ، س 1006) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۳/۱۱  موضوع : سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام رضا(علیه السلام) درپاداش زیارت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها ) فرمودند: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند بهشت برای او خواهد بود». (کامل‌الزیارات، ص 536، ح 826)؛ نکته مهم این است که شبیه این حدیث را امام صادق(علیه السلام) وحضرت جواد(علیه السلام) نیز گفته اند(بحار، ج 48، ص 307- کامل‌الزیارات، ص 536) ایشان تنها خواهر امام رضا علیه السلام است که از یک مادر(نجمه خاتون) هستند و یکی ار قداستهای قم در روایات بخاطر وجود ایشان در قم است. - بخاطر مقامات عالی معنوی آن بانوست که حضرت رضا(علیه السلام) در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان»؛ ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت کن چرا که تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی. که همانطور که مقام شفاعت برای حضرت زهرا(سلام الله علیها ) نقل شده، برای حضرت معصومه نیز نقل شده است. - در جریانی عده ای شیعیان برای سوالاتی به منزل امام کاظم(علیه السلام) امدند که ایشان منزل نبودند و حضرت معصومه جواب سوالات ایشان را به درستی به صورت نوشته دادند که وقتی امام کاظم متوجه جوابها شدند، فرمودند:(فداها ابوها )واین همان جمله ای است که پیامبر به حضرت زهرا فرمودند(نقل از کشف اللئالی،سایت آیه الله مکارم) حضرت معصومه(سلام الله علیها ) از لحاظ علمی و حدیثی مثل مادرش حضرت زهرا(سلام الله علیها) «عالمه» و «محدثه» بود و همان گونه که حضرت زهرا(سلام الله علیها) با استدلالهای متین و استوار، حقانیت ولایت حضرت علی(علیه السلام) را تبیین می کرد، حضرت معصومه(سلام الله علیها) نیز چنین بود. روایاتی که از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولایت علی(علیه السلام) است که با اثبات ولایت او ولایت سایر امـامـان معصوم نیز ثابت می شود. - معصومه یعنی اینکه ایشان مراتبی از عصمت را دارا هستند و لقب معصومه را امام رضا علیه السلام به ایشان دادند. خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۳/۱۱ موضوع: مناسبت: اول ماه و ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ؛ روز دختر ؛ شروع دهه کرامت سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امروز روز اول ماه ذی القعده و سالروز میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها و آغاز دهه کرامت است که به نام روز دختر نامگذاری شده است؛ به همه شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می کنم. از رسول خدا (ص) راجع به جایگاه دختران نقل شده که فرموده‌اند: نِعْمَ اَلْوَلَدُ اَلْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُونِسَاتٌ مُبَارَكَاتٌ مُفَلِّيَاتٌ . دختران چه فرزندان خوبی هستند؛ با لطافت و مهربان، آماده به خدمت‏‬ رسانی، یار و غمخوار، با برکت و پاکیزه کننده. (الکافي، جلد، صفحه۵)  یکی از مهمترین مسائل اسلامی توجه به تربیت دینی فرزندان و مراقبت بر مسائل تربیتی اولاد است که پدر و مادر مسئولیت بسیار خطیر و حساسی در این زمینه دارند و از نگاه اسلامی نقش پدر، ویژه تر و پر رنگ تر می باشد. و پدران عزیز زمان بیشتری را به این امر مهم اختصاص دهند. در همین زمینه چند مساله شرعی را در ارتباط با تربیت دینی فرزندان عرض می کنم: 1 بر پدر و مادر واجب است که فرزندان خود را از کودکی، تربیت دینی کنند و به وظایف شرعی آشنا کنند؛ بنابر این اگر نسبت به مسائل شرعی فرزند کوتاهی شود و در زمان بلوغ، عدم رعایت وظایف شرعی فرزند به خاطر کوتاهی پدر و مادر باشد، والدین مسؤل خواهند بود. مثل مساله حجاب دختر؛ و همچنین تمرین دادن کودکانی که خوب و بد را متوجه می شوند بر تمامی عبادتها مستحب است. البته باید به گونه ای انجام شود که موجب بیزاری بچه از نماز یا عبادات دیگر نشود. (1) 2. اگر معلم یا آموزشگاه، سبب انحراف اخلاق یا اعتقادات فرزند شود بر پدر و سرپرست فرزند، حرام است که فرزندش را زیر نظر چنین معلمی یا چنین مرکز آموزشی قرار دهد. 3. بر پدر واجب است فرزند نابالغ را از هر آنچه سبب فساد اخلاق و عقایدش می شود، حفظ کند لذا اگر فرزندش به شبکه های مجازی دسترسی دارد و با مسائل خلاف و حیا سروکار دارد، یا دوستان منحرفی دارد باید او را از فساد دور کند. (3) در پایان عرض می شود که بالاترین تاثیر تربیتی مربوط به رفتار والدین است که امیدواریم رفتار اسلامی و دینی داشته باشیم و الگوی مناسبی برای فرزندانمان باشیم. خداوند متعال فرزندان صالح و سالم به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریرالوسیله، کتاب حجر، م 11 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389) عروه الوثقی، فصل فی شرائط صحت الصوم، مساله 2. (2) عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء مساله36. (3) (حضرت امام، استفتائات ج1ص 133 س25 ؛ مسائل جدید، ج1 ص179 و 180) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی. ۱۴۰۱/۳/۱۱ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم در احادیث ارزش فراوانی به دختران داده اند که چند نمونه ذکر میشود: 1-مهربانتر بودن خدا نسبت به دختران:پیامبر می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی الْإِنَاثِ أَرَقُّ مِنْهُ عَلَی الذُّکُورِ:خداوند متعال بر دختران مهربان‌تر است تا پسران(فروع من الکافی، ج 2، ص 82) 2-نیکی بودن دختران: امام صادق علیه السلام فرمود: دختران، نیکی و پسران، نعمت اند و همانا بر نیکیها، پاداش و از نعمتها، سؤال می‌شود.( وسائل الشیعة، ج 15، ص 104) 3-ابتدا هدیه را به دختر دادن: اسلام با نظر به روحیات لطیف دختر، به والدین دستور داده که در برخی از رفتارهای خانوادگی مانند تقسیم هدایا، دختران را مقدم شمارند. رسول خداعلیه السلام فرمودند: «کسی که به بازار برود و برای خانواده‌اش چیزی به عنوان هدیه یا سوغات بخرد، همانند کسی است که به مستمندان صدقه می‌دهد [و اجری برابر آن می‌برد] ؛ اما باید [به جهت رعایت روحیه لطیف دختر] ابتدا هدیه یا سوغاتی را به دختر بدهد؛ زیرا هر کس دخترش را شاد کند، گویی فردی از فرزندان اسماعیل ( علیه السلام ) را از بند رهانیده است.(بحار، ج 23، ص 116) 4-روزی داشتن دختران:امام صادق ( علیه السلام ) به مردی که از دختردار شدن خود ناراحت بود، فرمودند:«به من خبر رسیده خدا به تو دختری داده، ولی موجب خشم و ناراحتی تو شده است. از او به تو زیانی نخواهد رسید. او گلی است که تو آن را می‌بویی و خدا روزی‌اش را خود فراهم می‌کند [و تو برای مخارج او به زحمت نمی‌افتی و روزی‌اش را با خود می‌آورد] و بدان که رسول خداصلی الله علیه وآله هم پدر دختران بودند و بیشتر دختر داشتند( وسائل الشیعة، ج 15، ص 102) خداوند به دختران ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi