1. حکم خمس مکان کسب و ابزار کار در صورتی که آن با درآمد بین سال خریده شده:
🔒خمس ابزار کار و مکان کسبی که با درآمد بین سال خریداری شده است به چه صورت محاسبه می شود؟
🔑- ابزار کاری که از طریق درآمد بین سال تهیه شده است، خمس دارد، مگر به مقداری باشد که با پرداخت خمس آن، باقی مانده آن برای تامین مخارج زندگی در حد شأنش کافی نیست که در این صورت خمس ندارد حتی در صورتی که بتواند در سالهای آینده خمس آن را بدهد. (حضرت امام، امام خامنه ای)
🔑 - ابزار کار چنانچه از درآمد بین سال تهیه شده باشد خمس دارد مگر آنکه فرد هم اکنون یا در آیندۀ نه چندان دور نتواند خمسش را بپردازد؛ به این معنا که اگر خمس آن را هرچند با دستگردان و پرداخت به صورت اقساط در طیّ چند سال بپردازد، ادارۀ امور زندگی مناسب با شأن و به صورت معمول، غیر ممکن یا همراه با سختی طاقتفرسا که معمولاً تحمّل نمیشود بوده یا آنکه مجبور میشود به کسبی که شایستۀ شأن او نیست مشغول شود. که در این صورت، پرداخت خمس ابزار کار لازم نیست؛ البتّه اگر میتواند خمس قسمتی از آن را به صورت نقد یا اقساط بدهد، پرداخت همان مقدار لازم میباشد. (آیت الله سیستانی)
🔑- ابزار خمس دارد، مگر ابزاری که اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیّه آن، زندگی او در حدّ آبرو و شؤونش اداره نمی شود. بنابراین، اگر با پرداخت خمس آن، لطمه اى به كار او نمى خورد، بايد خمس آن را بدهد. (آیت الله مکارم)
💡نکته: اگر مکلف ابزار کار و یا مکان کسب (مانند مغازه) را با عین درآمد بین سال خریده باشد یا بهذمه خریده باشد و از درآمد بین سال دینش را ادا کرده باشد، در سررسید سال خمسی، خمس آن بر اساس قیمت فعلی محاسبه میشود. (مراجع عظام تقلید)
📚آدرس:
سیدروحالله خمینی، تحریر الوسیلة، کتاب الخمس، م۱۳؛ سیدروحالله خمینی، استفتائات، ج۱، احکام خمس، ص۳۵۵، س۳۵؛ امام خامنه ای، اجوبةالاستفتائات، م952، جزوه خمس م33، مستند دست خط، م8؛ سیدعلی خامنهای، استفتا از سایت بهشمارۀ ۵۸۱۳۲۷؛ سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2،م 640؛ سایت آیت الله مکارم:https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44803&mid=255444
العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الخمس، اقتباس از م۷۵؛ سیدمحمدحسن بنیهاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج۲، اقتباس از م۱۷۶۰ و ۱۷۸۰.
2. حکم خمس مکان کسب و ابزار کاری که با عین پول سالگشت خریده شده:
🔒حکم خمس ابزار کار در صورتی که با عین مالی که سال بر آن گذشته و خمسش پرداخت نشده، تهیه شده باشد، چیست؟
🔑- اگر با عین پول خمسنداده جنسى بخرد، یعنى به فروشنده بگوید این جنس را با این پول مىخرم، چنانچه حاکم شرع، معاملۀ یکپنجم آن را اجازه بدهد، معاملۀ آن مقدار صحیح است و خریدار باید یکپنجم جنسى را که خریده است، به حاکم شرع بدهد. (حضرت امام، آیت الله مکارم)
🔑- معامله صحیح است و ملاک محاسبه خمس ابزارکار، قیمت سررسید اولین سال خمسی است. (البته تاخیر در پرداخت خمس جایز نیست). (امام خامنه ای)
🔑- اگر فروشنده شیعه باشد، معامله در همۀ مال صحیح است و به جنسی که با این پول خریده است، خمس تعلق میگیرد و وی موظف است خمس ابزارکار را بهقیمت فعلی آن بپردازد و به اجازۀ حاکم شرع نیازی نیست. (آیت الله سیستانی)
📚آدرس:
سیدمحمدحسن بنیهاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج۲، م۱۷۶۰؛ رساله ارسالی از دفتر امام خامنه ای، سال 1399، مسئله 112 و 125. سایت ادمین، پاسخهای آماده، حاج آقای رضایی نامه شماره 508126. سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م737. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م1480.
3. حکم خمس مکان کسب و ابزار کاری که به ذمه خریده و ثمن را از پول سالگشت پرداخت کرده
🔒اگر ابزار کار را بهذمه خریده است و مبلغ آن را از مالی پرداخت کرده است که مشمول خمس بوده است، خمس کالا بر اساس قیمت فعلی محاسبه میشود یا قیمت خرید؟
🔑- در صورتی که قصدش این بوده که از مال مشمول ثمن معامله را بپردازد چنانچه حاکم شرع، معاملۀ یکپنجم آن را اجازه بدهد، معاملۀ آن مقدار صحیح است و خریدار باید یکپنجم جنسى را که خریده است، به حاکم شرع بدهد ولی اگر چنین قصدی نداشته معامله وی صحیح است ولي چون از پولي كه خمس در آن است به فروشنده داده به مقدار پنج يك آن پول به او مديون مي باشد و پولي را كه به فروشنده داده اگر از بين نرفته، حاكم شرع پنج يك همان را مي گيرد و اگر از بين رفته، عوض آن را از خريدار يا فروشنده مطالبه مي كند. (حضرت امام)
🔑- معامله صحیح است و ملاک محاسبه خمس ابزارکار، قیمت سررسید اولین سال خمسی است (البته تاخیر در پرداخت خمس جایز نیست). (امام خامنه ای)
🔑- پرداخت خمس به قیمت خرید کافی است به عبارت دیگر، خمسی که بر او واجب بوده، به مال خریداری شده منتقل نگردیده و کافی است خمس پول سالگشت شدهای که بابت بهای مال به فروشنده داده را بپردازد و اگر ارزش آن پول، هنگام پرداخت خمس، کاهش فوقالعاده - مثل 20 برابر یا بیشتر- پیدا کرده، بنابر احتیاط واجب باید به مبالغی بیشتر مصالحه شود. (آیت الله سیستانی)
🔑- اگر جنسى را به ذمّه بخرد ولى بعد از معامله قيمت آن را از پولى که خمس آن را نداده بپردازد معامله او صحيح و تصرّفاتش در آن جنس جايزاست، ولى چون از پولى که خمس در آن است به فروشنده داده به مقدار خمس آن پول به او مديون است و در صورتى که آن مقدار در دست فروشنده موجود باشد حاکم شرع همان را مى گيرد و اگر از بين برود عوض آن را از خريدار يا فروشنده مطالبه مى کند. (آیت الله مکارم)
📚آدرس:
سیدمحمدحسن بنیهاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج۲، م1761؛ رساله ارسالی از دفتر امام خامنه ای، سال 1399، مسئله 112 و 125. سایت ادمین، پاسخهای آماده، حاج آقای رضایی نامه شماره 508126. سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م737. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م1481.
4. حکم خمس مکان کسب و ابزار کاری که با مال غیرمتعلق خمس خریده یا بعد از خرید خمسش را داده:
💡1. آن را نفروخته است:
🔒اگر ابزار کار را با پولی که به آن خمس تعلق نمی گیرد خریداری کرده است و یا اینکه بعد از خرید خمس آن را اداء نموده و در حال حاضر از آن استفاده می کند و نفروخته است آیا خمس دارد؟
🔑- تا زمانی که به فروش نرسیده است خمس ندارد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی)
🔑- در موارد مذکور ترقی قیمت خمس دارد مگر اینکه اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیه آن زندگی در حد آبرو و شوون شما اداره نمی شود، بنابر این اگر با پرداخت خمس آن لطمه ای به کار شما نمی خورد باید خمس آن را بدهید. (آیت الله مکارم)
💡2. آن را فروخته است:
🔒اگر ابزار کار با پولی تهیه شده باشد که خمس به آن تعلق نمیگیرد، یا تعلق گرفته بوده و خمس را پرداخت کرده است، و آن ابزار و یا مکان (مغازه) را بعد از چندین سال می فروشد حکم خمس آن چیست؟
🔑- خمس ندارد؛ هرچند بهمبلغ بیشتر از قیمت خرید بفروشد. (حضرت امام)
🔑- تا زمانی که به فروش نرسیده است خمس ندارد و بعد از فروش ترقی قیمت آن پس از کسر مقدار تورم جزو درآمد سال فروش محسوب می شود که اگر تا سر سال خمسی ،صرف در موونه نشود متعلق خمس است. (امام خامنه ای)
🔑- خمس ندارد؛ اما چنانچه قیمتش افزایش یابد، اگر آن را بفروشد، خمس مقدارى را که بر قیمتش اضافه شده و از مخارج سال زیاد آمده است، باید خمسش را بدهد. (آیت الله سیستانی)
🔑- در موارد مذکور ترقی قیمت خمس دارد مگر اینکه اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیه آن زندگی در حد آبرو و شوون شما اداره نمی شود، بنابر این اگر با پرداخت خمس آن لطمه ای به کار شما نمی خورد باید خمس آن را بدهید. (آیت الله مکارم)
💡3. آن را معاوضه کرده (طاق زده):
🔒اگر فردی مغازهاش را که با پول مخمّس یا در حکم مخمّس مانند ارث خریداری نموده و پس از آن که ترقّی قیمت پیدا کرده، با مغازۀ دیگری که قصد دارد به عنوان محلّ کسب از آن استفاده نماید، معاوضه کند و طاق بزند (بدون آنکه مغازۀ خویش را به پول بفروشد و مغازه دیگر را با پول بخرد.) در این صورت حکم خمس مغازه جدید چیست؟
🔑- خمس ندارد. (حضرت امام، امام خامنه ای)
🔑- مغازۀ جدید خمس ندارد؛ مگر آنکه معاوضه مشتمل بر نوعی ارفاق مالی باشد و فرد بدون پرداخت مبلغ اضافی، مغازهاش را با مغازۀ با ارزش تری معاوضه کرده باشد که در این صورت، مغازۀ جدید بالنسبه به مقدار ما به التفاوت از درآمد سال معاوضه محسوب میشود و پرداخت خمس مقدار تفاوت از آن به نرخ روز واجب می باشد؛ امّا اگر فرد با پرداخت ما به التّفاوت، مغازه اش را با مغازۀ با ارزش تری طاق زده است، چنانچه ما به التفاوت را از درآمد بین سال خویش پرداخت کرده، همان حکم را دارد و اگر ما به التّفاوت را با مال مخمّس یا در حکم مخمّس پرداخته، مغازۀ مذکور خمس ندارد. این حکم، در مورد سایر ابزارهای کار (غیر از مغازه) نیز جاری است. (آیت الله سیستانی)
🔑- در موارد مذکور ترقی قیمت خمس دارد مگر اینکه اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیه آن زندگی در حد آبرو و شوون شما اداره نمی شود، بنابر این اگر با پرداخت خمس آن لطمه ای به کار شما نمی خورد باید خمس آن را بدهید. (آیت الله مکارم)
📚آدرس:
العروه الوثقی، کتاب خمس، م53 ، توضیح المسائل مراجع، ج۲، م۱۷۷۰؛ سیدعلی خامنهای، سایت، استفتائات جدید، س۵۳.سایت امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع خمس سوال شماره 1144586 1399/06/24 آیت الله مکارم، استفتاء خصوصی، کد رهگیری: 140104300031. توضیح المسائل جامع، ج2، م655.
5. حکم خمس مکان کسب و ابزار کاری که بدون معاوضه به شخص منتقل شده (مثل ارث)
🔒اگر مکلف ابزار کسب را خریداری نکرده است بلکه به غیر معاوضه بدست آورده مثلا ماشینی به او ارث رسیده است؛ حکم خمس ترقی قیمت آن چیست؟
🔑- ترقی قیمت آن در این صورت خمس ندارد حتی در فرض فروش آن. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی)
🔑- در موارد مذکور ترقی قیمت خمس دارد مگر اینکه اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیه آن زندگی در حد آبرو و شوون شما اداره نمی شود، بنابر این اگر با پرداخت خمس آن لطمه ای به کار شما نمی خورد باید خمس آن را بدهید. (آیت الله مکارم)
📚آدرس:
العروه الوثقی، کتاب الخمس، م53؛ توضیح المسائل جامع، م2336. آیت الله مکارم استفتاء خصوصی، کد رهگیری: 140104300031. سایت: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44811&mid=255567
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۸
موضوع: #ماجرای_فامیل_بودن_امام_حسین_علیه_السلام_با_یزید_علیه_اللعنه
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا امام حسین(علیه السلام) و یزید فامیل و پسرعمو بودند ؟
در مورد امیه جد یزید وبنی امیه 2قول است:1.امیه غلامی رومی(و احتمالا یهودی) بود که عبدشمس او را به فرزندخواندگی پذیرفت و عرب جاهلی ،فرزندخوانده؛ را فرزند حساب میکرد
2-امیه فرزند عبدالشمس است
-اگر قول غلام بودن باشد، اصلا بنی امیه جزء قریش نیستند و خود را منتسب کردند: دلایل: الف)نامه 17 نهج البلاغه(نامه امام به معاویه)که میگوید: « وَ لَا الصَّرِيحُ كَاللَّصِيق »: «لصيق» به معناى كسى است كه نسب او روشن نيست و او را به شخص يا قبيله اى نسبت مى دهند(لسان العرب ج 10 ص 329)
علامه مجلسی درتوضیح گوید: « كلمه «لصيق» به حسب ظاهر اشاره به نسب بنى اميّه دارد و «اميّه» از نسل عبد شمس نبوده، بلكه وى غلام رومى بوده است كه عبد شمس او را فرزند خوانده خود قرار داد، و در زمان جاهليّت هرگاه كسى مى خواست غلامى را به خود نسبت دهد وى را آزاد كرده و دخترى از عرب را به همسرى وى درآورده و بدين ترتيب آن غلام به نسب وى ملحق مى گشت. »« بنابراين، بنى اميّه اساساً از قريش نيستند، بلكه منسوب به قريش مى باشند »(بحارالانوار، ج 33، ص 107)
-اما برفرض امیه فرزند عبدشمس باشد: در نسب معاویه اختلاف است:چون مادرش هند، زناکار مشهور بود و 4نفر را بزرگان اهل سنت و شیعه به عنوان پدرش گفته اند: (ابو عمرو بن مسافر، عمارة بن وليد، عباس بن عبد المطلب، صباح)که مشهور مردم آن زمان گفتند فرزند ابوعمرو بود : منابع شیعه و سنی:( ربیع الابرار ج 3 ص 551؛تذکره الخواص ص 202)
-برفرض معاویه مسبش درست باشد: در نسب خود یزید نیز اختلاف است: مادر یزید ، دختر بجدل کلبیه ، با غلام پدرش همبستر شد و به یزید حامله شد »(بحارج 44 ص 309)
امام صادق علیه السلام فرمودند :« انبیاء و فرزندان انبیاء را جز افراد زنازاده نمی کشند »(علل الشرایع ج 1 ص 58)
-حتی اگر همه نسبها(پدریزید-پدر معاویه-پدر امیه) درست باشد، باز هم با سالها فاصله به عبدمناف بزرگ قریش از یک قبیله میرسند نه اینکه پسرعمو باشند
نسب امام حسین(علیه السلام): حسین بن علی بن ابی طالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف
نسب یزید: یزید بن معاویه بن ابی سفیان بن حرب بن امیه بن عبد شمس بن عبد مناف
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۸
موضوع: #احکام_مرتبط_با_عزاداری
مناسبت: روز اول محرم، شروع سال جدید قمری ؛ شروع هفته امر به معروف و نهی از منکر
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از حضرت علي علیه السّلام روايت است كه ميفرمايد : اِنَّ اللّهَ … اِخْتارَ لَنا شیعَةً یَنْصُرُونَنا وَ یَفْرَحُونَ بِفَرَحِنا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا.خداوند براى ما، شیعیان و پیروانى برگزیده است که ما را یارى مى کنند، با خوشحالى ما خوشحال مى شوند و در اندوه و غم ما، محزون مى گردند.غررالحکم ، ج ۱، ص ۲۳۵
چند نكته درباره بعضي احكام مرتبط با عزاداري:
1- اصلاح كردن آقايان يا خانم ها در اين ايام عزاداري اشكالي ندارد ولي سزاوار است در ايام شهادت رعايت احترام شود.
2- برهنه شدن و زنجير زني اگر به گونه اي باشد كه باعث سستي مذهب شيعه شود بايد ترك شود و همچنين انجام حركاتي كه در شان عزاداري حضرت سيد الشهدا عليه السلام نيست و باعث وهن مذهب شيعه مي شود حرام است.
3- خواندن خطبه عقد در اين ايام اشكالي ندارد ولي برگزاري مجلس شادي در صورتي كه هتك حرمت محسوب شود جايز نيست البته در برگزاري مجلس موسيقي حرام و مجلس رقص تفاوتي بين روزهاي عزا و ساير روزها نيست.
4- مستحب است در ایام عزاداری حضرت سید الشهدا علیه السلام لباس مشکی انسان بپوشد و در این ایام برای نماز کراهتی ندارد.
خداوند متعال به همه ما توفيق عزاداري واقعي راعنايت فرمايد به بركت صلوات برمحمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۸
موضوع: #علت_زود_گرفتن_دهه_محرم
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
چرا دهه را زودتر از شهادت امام از اول محرم میگیرند؟
1-امام رضا(علیه السلام )؛ بنیانگذار دهه اول محرم:
امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان در ایام محرم می فرمایند: چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا ، در این روزپدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت. (وسایل الشیعه ؛ج 14 ،ص 505)
شاید بتوان گفت بنیانگذار عزاداری دهه اول محرم، امام رضا علیه السلام هستند و شاید علت اصلی این که چرا عزاداری قبل از شهادت شروع می شود شیوه عزاداری امام کاظم علیه السلام بوده باشد.
در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا علیه السلام وارد شد، حضرت برای او مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت علیهم السلام را ذکر کردند. (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. (امالی صدوق،ص130)
2-گرفتاریها برای امام از اول محرم شروع شد و دوم محرم وارد کربلا و 7محرم بستن آب شد و 9محرم محاصره کامل و 10 جنگ شد.
3- این عزاداری دهۀ اول محرم یک نوع اعلام آمادگی برای نصرت است تا صرف سوگواری، و گویی عزاداران به قصد یاری امام از همان ابتدای محرم به خیمۀ امام میروند که مولایشان را غریب نگذارند
4-قضیه کربلا یک حادثه نبوده، بلکه قیام با اهداف مشخص بوده که مدتها زودتر از محرم شروع شده است
5-طبق حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درشهادت امام علیه السلام،حرارتی در قلوب مومنین است که هرگز خاموش نمیشود(مستدرک الوسائل/10/318) این حرارت و سوز را هر کسی حس کرده باشد، میداند بی مقدمه وارد روز عاشورا شدن، بسیار دشوار است؛ از این جهت یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضیها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم می باشد.
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۸
موضوع: #احکام_اجتماعی_امر_به_معروف
مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
ازرسولخداصلیاللهعلیهوآلهوسلمروایتشدهکه فرمودند: مَنْ أَمَرَبِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْكَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِيك. هر كس ديگرى را به كارنيكىامركنديااو را از كار زشتىبازدارديااينكهاورابه خيرىراهنمائىنمايدو يااشارهبهامر خيرى داشتهباشددرآنكارنيكشريكخواهدبود .( وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124 ، ح 21147)
این هفته به مناسبت یکی از اهداف مهم قیام حضرت سید الشهدا علیه السلام هفته امر به معروف نام گذاری شده است به همین مناسبت دو نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر خدمت بزرگواران عرض می شود:
اول:یکی از واجبات الهیامربهمعروف و نهی از منکر است واز بهترين روشهای امر به معروف و نهي از منكر اين است كه خودش گناه نكند. مثلا اگر رفيقش ميخواهد غيبت كند از شنيدن آن معذرت بخواهد.
دوم: براي امر به معروف ونهي ازمنكر مراتبي است:
1. اينكه با شخص معصيت كار طوري رفتار شود كه معصيت كار بفهمد كه به جهت گناهي كه كرده چنين رفتار شده است 2. اينكه با زبان امر و نهي كند و اگر احتمال بدهد كه با موعظه و نصحيت و حسن خلق وكلام نيكو ، معصيت را ترك مي كند لازم است كه اكتفا به آن كند. 3 اينكه اگر براي امر به معروف و نهي از منكر نیاز به اقدام عملی باشد، طبق نظر امام خامنه ای حفظه الله در این موارد فقط باید به مسئولین مربوطه گزارش شود و خود فرد اقدامی نداشته باشد.
بنابراين باتوجه به اينكه هدف از امر به معروف و نهي از منكر ترك گناه است لذا اگر با مرتبه پايين حاصل شود نمي توان به مراتب بالاتر عمل كرد.
تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۹
موضوع: #آیا_عروسی_حضرت_قاسم_در_کربلا_واقعیت_دارد؟
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا عروسی حضرت قاسم در کربلا واقعیت دارد؟
اکثر علما گویند واقعیت ندارد(جلاء العیون علامه مجلسی،ص676)(لوءلوء ومرجان محدث نوری،ص404)( منتهی الامال شیخ عباس قمی ج2 ص875)
شهید مطهری دراین باره میگوید: «... در همان گرماگرم روز عاشورا که میدانید مجال نماز خواندن هم نبود، امام نماز خوف خواند و با عجله هم خواند، حتی دو نفر از اصحاب آمدند و خودشان را سپر قرار دادند که امام بتواند این دو رکعت نماز خوف را بخواند...ولی گفته اند در همان وقت امام فرمود: حجله عروسی راه بیندازید، من میخواهم عروسی قاسم با یکی از دخترهایم را در این جا لااقل شبیه آن هم که شده ببینم! یکی از چیزهایی که از تعزیه خوانهای ما هرگز جدا نمیشد عروسی قاسم نو داماد بود. در صورتی که این در هیچ کتابی از کتابهای تاریخی معتبر وجود ندارد"(حماسه حسینی ج1 ص27 )
(جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به :دانشنامه امام حسین؛ ری شهری؛ ج9 ص 365)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۹
موضوع: #فضائل_امام_حسین_علیه_السلام
مناسبت: ورود امام حسین علیه السلام به کربلا
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از امام باقر علی السلام روایت شده که در مورد فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام فرمودند : لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ علیه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَیْهِ حَسَرَاتٍ
اگرمردم میدانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلتو ثواب دارد، بدرستیکه از شوق جان میدادند و نفسهایشان از روی حسرت بند میآمد . (وسائلالشیعه/ج14/ص453)
برخي ازخصوصيات وفضائل امام حسين عليه السلام:
1. زيارت امام حسين عليه السلامدر مناسبتها از راه دور و نزديك سفارش شده است
2. برداشتن کام نوزاد با تربت امام حسین علیه السلام
3. براي سجده بهتر از هر چيزي،تربت حضرت سيدالشهداءعليه السلام ميباشد اگرچه سجده بر سنگ وخاك و چوب نيز صحيح است.
4. استشفاء به تربت سيد الشهداء عليه السلام براي مريض.
5. همراه داشتن و ذكر گفتن با تسبيح تربت امام حسين عليه السلام مستحب است.
۶.همچنین قراردادن مقداری تربت از امام حسین علیه السلام همراه میت « مستحبات عروه دفن م۱۲»
7. دعاكنارضريححضرتش عليه السلام مستجاب است (مفاتيح نوين ص350)
تعجيل درفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وسلامتي مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۹
موضوع: #وجود_رقیه_سلام_الله_علیها
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا امام حسین علیه السلام دختری بنام رقیه داشتند؟
1.عمادالدین طبری در کتاب کامل بهایی ج2 ص179 اولین بار داستان دختر کوچک امام حسین علیه السلام (بدون گفتن اسم رقیه) که بهانه پدرش را گرفت ویزید دستور داد سرامام را ببرند که دختر رنجور شد و از دنیا رفت؛ را آورده
2.برخی کتب نیز: مزار شام را متعلق به رقیه میدانند(نور الابصار ص195؛ منتخب التواریخ ص388)
3.کرامات متعددی از این مزار حضرت در شام دیده و گزارش شده که موید اعتبار این قضیه هست(دانش نامه امام حسین ج1 ص389)
-ابن فندق بیهقی(565 ه) در کتاب لباب الانساب ص350 و355اسم رقیه را آورده والبته در جایی دیگر فاطمه، سکینه، زینب و ام کلثوم را دختران امام حسین ذکر میکند و میافزاید زینب و ام کلثوم در کودکی از دنیا رفتند
-ابن طلحه شافعی(652ه) 4دختر برای امام گوید که نام چهارمی رانمیگوید
اکثر محققان قدیمی اسمی از رقیه نبردند مثل:ارشاد شیخ مفید ج2 ص135.
-در برخی سخنان امام درعاشورا به زنان و دختران اسم رقیه را گفته(لهوف ص141) که برخی گویند منظور خواهر امام است که اسمش رقیه بوده،
سخنان حضرت زینب سلام الله علیها درکوفه به سر امام علیه السلام: بافاطمه صغیره صحبت کن(بحارج 45، ص 115)-معلوم است فاطمه کوچکی هم بوده.
-در شعر سیف بن عمیره در حضور امام صادق علیه السلام از اسم رقیه نام برده( معلوم نیست خواهر یا دختر امام بوده)(منتخب طریحی ج2 ص 436)
- نخستین کسی که با صراحت نام کودک سه ساله امام را رقیه گفت،کتاب الایقاد شاه عبدالعظیمی ( ۱۳۳۴ق) میباشد
-برخی گفتند:قضیه شام درمورد سکینه اتفاق افتاده که آنجا بادیدن پیراهن خون امام،شهید شده (ترجمه لهوف ص183)واین غیر از سکینه دختر دیگر امام حسین است که سالها بعدکربلا زنده بوده است
-محمدجواد یزدی در اوایل قرن چهاردهم محل حادثه را خرابه شام دانسته است و گفته نام او زُبَیده یا رُقَیه یا زینب یا سَکینه و یا فاطمه بوده است(شعشعه الحسینیه ج2 ص171)
-مادرش: طبق نقل ها؛ امّ اسحاق و اُمّ جعفر قُضاعیّه یا شهربانوبوده.
نتیجه گیری: *اصل دختر بوده و اسمش(فاطمه صغیره،زبیده، سکینه) میتواند باشد و رقیه نام دومش باشد
بدلیل کمبود امکانات نگارش ؛ تعدّد فرزندان امامان؛ سانسور و اختناق حکومت بنی اُمیّه که سیره نویسان را در کنترل خود داشتند و بالاخره عدم اهتمام به ضبط و ثبت همه جزئیات تاریخ زندگی امامان نگفتند
*بخاطر همنامی رقیه در خاندان امام(خواهر امام نیز رقیه بوده) تاریخنویسان اشتباه کردند
-البته برخی جزئیات که در مداحی ها گفته میشود، در هیچ کتابی نیست
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi