eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۰ موضوع: مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام از امام رضا علیه السلام روایت شده که می فرمایند‎ :  كَانَ‎أبِی إذَا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لَايُرَی ضَاحِکاً وَ کَانَتِ الْکَابَةُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ, ماه محرم ماه حزن اهل البيت و شيعيان ايشان است؛امام رضاعليه السلام فرمودند:‎چون ماه محرم داخل مي‌شد،پدرم راكسي خندان نمي‌ديد و اندوه وحزن پيوسته بر او غالب مي‌شد تا روز دهم، چون روز عاشورا مي‌شد آن ‌روز،روز مصيبت وحزن وگريه اوبود.( وسائل الشيعة، ج‌14، ص: 504)  ‎ یکی ازسوالاتی که در ایام عزا مطرح می شود این است که افراد برای اقامه عزاداری به زادگاه های خود برمی گردند در این ایام نسبت به نماز خودشان چه تکلیفی دارند؟ در پاسخ مطرح می شود:   اگر شخصي از وطنش براي زندگي به شهر ديگري برود و مطمئن باشد كه ديگر براي زندگي به همان وطن‎بر‎نمي‎گردد، حكم مسافر را دارد؛ مثلا كسي قبلا تهران وطنش بوده و الان مشهد مقدس را براي زندگي و سكونت انتخاب نموده است‎و‎مطمئن است كه ديگر براي سكونت و زندگي به تهران برنمي گردد، حال‎چنانچه اگربراي ديد و بازديد یا شرکت در مراسمات عزاداری يا سركشي  ویا تفریح و سرکشی به املاك و مانند اين موارد به آنجا برگردد، نماز شكسته است مگر اينكه قصد ماندن ده روز را داشته، يا دائم السفر باشد. (مشهور؛ مخالف: آيه الله خوئي ره كه مي فرمايند  جايي كه وطن باشد تا وقتی که ملکی دارد هنوز وطنش باقی است ،( منهاج الصالحين مساله926) خداوند‌ سفر ‌مسافرين‌ اسلام‌ خاصه ‎سفر ‎زائرين ‌امام ‌رضا عليه السلام‌را‌ بی ‌خطر ‌فرمايد ‌به‌ بركت‌ صلوات ‌بر ‌محمد ‌و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۰ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا کربلا رفتن امام حسین(علیه السلام) با علم به اینکه شهید میشود، خودکشی نیست؟ 1.اراده امامان طبق احادیث تابع اراده خداست(بحا،ج5 ص114) وهیچ اراده ای خلاف اراده خدا نمیکنند(آخرین جملات امام در قتلگاه: رضاً بقضائک و تسلیماً لامرک) و وقتی خدا از امام خواسته، کربلا برود(خدا میخواهد تو را کشته ببیند) و امام تابع است. همانطور که حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهم السلام، برای ذبح دستور خدا را اجرا کردند. 2.ائمه دو گونه عالم دارند:1. علم معمولی 2. علم غیب. ائمه مامور به علم غیب نبودند(مگرجایی خاص به اذن خدا)،چون از الگو بودن می افتادند ،چون از طریقی آگاه شوند و عمل کنند که بقیه نمیدانند؛ و علم غیب قابل تغییر نیست، یعنی همان چیزی که میخواهد اتفاق بیفتد را خبردارند؛ مثل اینکه فردمیداند خورشید چه زمانی طلوع میکند که علم و جهل به آن،اثری در آن ندارد(مثل دیدن یک فیلم دلخراش بعد از وقوع آن) وعلم امام از قضیه شهادت از این نوع بود والبته امام به تمام وظایف طبیعی خود در دفاع از خود عمل میکند و البته حاضر به بیعت نیست،چون بیعت با یزید یعنی پذیرش یزید به عنوان خلیفه و این یعنی ازبین رفتن اسلام حقیقی. 3.شهادت خودکشی نیست،بلکه زندگی واقعی است(یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاءا) و وقتی دین و اسلام در خطر باشد،وظیفه هرمومنی است جانش را فدا کند خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۰ موضوع: مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام از امام حسین علیه السلام در وصیتش در مدینه به برادرش محمد بن حنیفه مرقوم داشت :   إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّی ‎الله ‎علیه ‎و ‎آله، أُرِیدُ أَن آمَرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنكَر همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و خواستهام امربه معروف و نهی از منکر می باشد. مقتل الحسین, عبدالرزاق مقرم, ص۱۵۶, بحارالانوار,ج۴۴, ص۳۲۹. به مناسبت هفته امرو به معروف و نهی از منکر دو نکته در رابطه با این فریضه بیان می شود: 1.در اهميت امر به معروف و نهي از منكر همين بس كه حضرت سيد الشهداء عليه السلام يكي از اهداف قيام خود را احياء‎ فريضه‎ امر‎به ‎معروف و نهي از منكر مي‎داند، ‎و لذا با الگو گرفتن از قيام سيد الشهدا عليه السلام‎برهمه‎مومنين‎واجب است نسبت به اين فريضه ‎الهي ‎ساكت‎ ننشينند ‎چرا ‎كه احياء اين فريضه خواست‌ عمومي جامعه ‌را ‌مي‌طلبد‌ و. ‌فرقي‌ نمي‌كند ‌تذكر ‌به ‌صورت‌ مستقيم ‌باشد مثلا زبانا ‌تذكر ‌بدهد‌ يا ‌به طريق غير مستقيم مانند پيامك يا نامه اعتراضش را برساند.  2-اگر انسان گناهي مانند پخش آهنگهاي رقص آور وحرام، ضايع كردن حقوق ديگران ، بدحجابي يا‌كم كاري مسئولي‌ را در وظيفه خودش مشاهده کند . لازم نيست اطمينان به تاثير داشته باشد بلكه‎ حتي اگر احتمال تاثير هم بدهد، واجب است تذكر بدهد. گرچه با تكرار تذكر‌يا ‌تذكر‌گروهي ‌باشد.‌،مثلا ‌عده‌اي ‌از اقوام به برگزار كنندگان مجلس عروسي همراه با گناه بگويند اگر مجلس شما همراه با گناه باشد ما شركت نمي كنيم. خداوند‌ متعال همه مارا از ‌عاملين ‌امر به معروف و نهي از منكر قرار دهد به بركت صلوات بر محمد و ‌‌آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۱ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام ؟ 1.امام به دعوت کوفیان برای حکومت رفت (نه جنگ) 2.زن و فرزندان، نقش ضبط و حفظ و تبیین قیام عاشورا را داشتند تا دشمن تحریف نکند (کربلا درکربلا میماند اگر زینب نبود) 3.اگر نمیبرد، برچسب یاغی و شورشی میزدند 4.ممکن بود به خانواده اش حمله کنند و هر بلایی سرشان دربیاورند و امام را مجبور به چیزی کنند 5.آموزش این نکته که دفاع از دین زن و مرد نمیشناسد 6.  نمایاندن چهره واقعی دشمن، که حتی به طفل صغیر ودختربپه رحم نیمکنند 7.  مصلحت الهی بود که اسیر شوند( انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراهُنَّ سَبایا) «خدا می‌خواهد آنان را در لباس اسارت ببیند» و آنها تابع خدا هستند خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۱ موضوع: مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام از نبی اکرم صلی الله علیه و آله در روایت است که ‎‎ ‎ فرمودند:لَيسَ مِنّا مَن يُحَقِّرُ الامانَةَ حَتّى يَستَهلِكُها إِذَا استُودِعَها؛ از ما نيست كسى كه امانت را كوچك بشمارد و از آن مواظبت نكند و در معرض تلف شدن قرار بدهد. بحارالأنوار(ط-بیروت) ج72، ص172، ح13) الاختصاص  شیخ مفید ص 381 گاهي در ايام محرم يا ساير ايام در مجالس ممکن است كفش افراد از روی اشتباه جابجا شود و در پايان مجلس يك جفت كفش ديگر مي ماند، آيا مي تواند اين كفش‎را براي خود بردارد؟‎ در جواب ‎عرض‎ مي‏كنيم ‎كه ‎به ‎نظر ‎اكثر ‎مراجع ‎با ‎چند ‎شرط‎ شخص‎ مي‎تواند ‎آن ‎را براي خود بردارد:        .                                                   1.‎ بداند ‎كفشي ‎كه ‎مانده است، مال كسي است كه كفش او را برده است.      ۲. از پیدا کردن صاحبش ناامید شود یا برایش سختی فراوان داشته باشد.          3. اگر قيمت آن از كفش خودش بيشتر باشد بايد هر وقت صاحب آن پيدا شد زيادي قيمت را به او بدهد و چنانچه از پيدا شدن صاحبش نااميد شود بايد با اجازه‎از‎حاكم‎شرع زيادي قيمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. ( سيستاني-فاضل-خويي-وحيد : در صورتي مي تواند بردارد كه بداند راضي باشد يا به ناحق وعمد برده باشد) ر ساله مراجع م 2581)                                                                               تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۱ موضوع: ؟ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا نذر برای امام حسین(علیه السلام) و برای غیر خدا باطل است؟ 1.شیعه میگوید: نذر برای خداست ودر صیغه نذر حتماقید "لله علی کذا"( به خاطر خدا بر گردن من است) باید آورده شود چنان که در راویات آمده است (وسایل الشیعه،ج23 ص293 باب 1) و علما نیز گفته اند(جواهر الکلام،ج35 ص372) 2. شیعیان نذرشان را برای خدا انجام میدهند وثواب آن را برای اهل بیت علیهم السلام ونزدیکان آنان قرار میدهند وانان وقتی می گویند فلان چیز نذر امام حسین است یعنی ثواب آن را برای امام حسین قرار داده ام نه آنکه آن نذر برای تقرب جستن وعبادت حسین علیه السلام باشد  دراین گونه مسایل نیت قلبی ملاک است نه تشابه ظاهری چنان که در کتب اهل سنت آمده:"انما الاعمال بالنیات" "ملاک ومعیار در عمل نیت است"(صحیح بخاری،ج1 ص3 ح1) 3. عزامی شافعی عالم اهل سنت گوید:اجماع اهل سنت بر این مطلب است که صدقه زندگان برای مردگان سود داشته و به ایشان می رسد ؛ و سعد با سوال از پیامبر برای مادرش چاهی را کند که آب به مردم بدهد  و ثوابش به مادرش برسد (فرقان القرآن، ص133) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۱ موضوع: مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام . در روایت است که امام حسین علیه السلام فرمودند: اَيُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارِعوا فِى المَغانِمِ. اى مردم در خوبى‏ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‏ها شتاب نمایید. (بحارالأنوار، ج 75، ص 121) يكي از فرصت هايي كه براي مومنين قرار داده شده وقف است و باتوجه به سوالاتی که در ایام عزای سالار و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام داریم نکاتی عرض می شود: 1.وقف‎ آن ‎است كه انسان مالي را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معيني مثل مسجد، مدرسه،‏ حرمهاي معصومين ‎عليهم‎السلام،  مجالس عزاي سيد الشهداء عليه السلام يا فقرا....اختصاص دهد، البته وقف اختصاص به موارد فردي ندارد بلكه افرادي بايكديگر هم مي توانند چيزي را وقف كنند و همه از اين ثواب بهره ببرند . 2.اگر ‎‌كسي ‎‌چيزي ‎‌را ‎‌وقف ‎‌كند ‎از‌ ملك ‎او ‎خارج ‎مي‎شود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و ‎مصرف ‎وقف ‎را‎تغییر ‎دهند ‎البته ‎در ‎مواردی نادر‌ مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغيير و فروش وقف جايز است كه براي اگاهي از شرايط  و احكامش با كارشناس مسائل ديني مشورت شود. 3.بيرون‌بردن اموالي كه مخصوص مسجد يا حسينيه يا مكان ديگري است حتي‎براي‎مدت كوتاه حرام است. خداوند‌ متعال ‌به همه ما توفيق كارهاي خير را عنايت فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد.  (تحریر الوسیله امام ،‎ج ،2 م 3 و 4 ،ص‎60 – استفتائات  مقام معظم رهبری س 1995و1998ص489 هدایه العباد  آیت الله صافی ج2 ص‎180هدایه العباد‎آیت‎الله‎گلپایکانی  ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677( @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۲ موضوع: ؟ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا قیام امام حسین(علیه السلام) برعلیه یزید درست نبوده، چون یزید حاکم اسلامی بوده است؟ 1.امام حسین(علیه السلام) قانونا و شرعا حاکم بوده است: قانونا» چون در صلح نامه امام حسن با معاویه بوده که معاویه حق انتخاب جانشین ندارد و بعد از معاویه، امام حسن یا امام حسین حاکم میشوند-  شرعا: چون خدا امام را امام وحاکم بعد از امام حسن انتخاب کرده است 2.طبق آیات قرآن( 28 کهف-10 قلم-151 شعراء -13 هود) اطاعت از سلطان ظالم و سکوت در برابرش، گناهی بزرگ است 3. روایات فراوانی در تحریم همراهی ظالمین و حب انان و اطاعت از انان وارد شده(بحارج72 ص367 باب82) و فرموده اند وظیفه انسان در برابر ظلم وظالمان دوری جستن از انان و سعی در از بین بردن ظلم انان می باشد (وسائل ج16 ص144 باب7) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۲ موضوع: مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام حضرت سیدالشهداء علیه السلام در روز عاشورا از لشگر کوفه خواست که ساکت شوند تا با آنها سخن بگوید ولی آنهاساکت نشدند ، فرمودند وای بر شما چه شده است که ساکت نمیشوید تا اینکه فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُم‏.  گوش به سخن من نمی‏دهید‏ زیرا  که شکم های شما از حرام پر شده و به قلب های شما مهر (قساوت) زده شده است،(بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏45، ص: 8) بي توجهي به مصرف مال مردم و رعايت نكردن حقوق مردم مي تواند از موارد مصرف مال حرام باشد و به همين جهت چند‌نكته‌در‏باب‎حق‏الناس بيان مي شود: 1-تضييع حقوق مردم از گناهان است و با توبه برطرف نمي شود بلكه بايد بعد از توبه حق مردم را نيز ادا كند. 2-براي‎ پرداخت ‌مال‌ اگر ‎انسان ‎به ‎طلبكار ‏دسترسي دارد بايد به خود وي بدهد و ‎اگر ‌فرد ‌فوت‌ كرده ‎مي‎بايست‎ به‎ ورثه‎اش‎ بپردازد. ‎3.اگر‎طلبكار ‎معلوم نيست بايد ‌براي‌ پيدا‌ كردن ‎او ‎جستجو‎ نمايد ‎و چنانچه ‎مايوس‎ از ‎پيدا‏كردن ‎طلبكار باشد ،دادن آن ‎به ‎مجالس‎ عزاداري و مانند آن ‎صحيح ‌نيست ‎بلكه ‎بايد ‌با ‌اجازه‎ مرجع ‎تقليد ‏مقدار ‏بدهي‏ را به ‎فقير ‎متدين ‎بدهد.  4.اگر ‎پرداخت ‎مال ‎به ‌طلبكار ‎باعث‎ آبرو‎ريزي ‎شود ‎يا ‎مانع ‎شرعي‎ ديگري‎ باشدلازم‎ نيست ‎جزئيات ‎را ‌بگويد ‌بلكه ‌مي‌شود ‎به ‎صورت‎ ناشناس‎ هر‎چند با واسطه ‎ان را ‎به ‎طلبكار بعنوان اداء ‎دين ‎برگرداند‎ مثلا مقدار بدهي‎ را ‎به ‎كسي ‎بدهد ‎و بگويد ‎به ‎طلبكار ‎بدون‎ ذكر‎ نام ‎پرداخت ‎كند.  (چند مثال: ‎پولي ‎كه ‎اشتباها ‎و ‎اضافي ‎به ‎افراد ‎داده ‎مي‎شود ‎و ‎بعدا ‎متوجه ‎مي‎شود، ‎ضرر ‎مالي ‎يا ‎بدني ‎‎كه ‎موجب ‎ديه ‎شده ‌و ‌جبران‌نكرده ،‎صحنه‌سازی‌ و‎‌استفاده ‌دروغین ‎از‎انواع‎بیمه،‎ کم‎فروشی جامع‎المسائل‎ج2 س ۱۰۷۵ خداوند‎ متعال ‎ما‎را ‎مديون ‎احدي‎ قرار‎ندهد ‎به ‎بركت‎ صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۲ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام اهداف قیام امام حسین(علیه السلام) چه بود؟ 1.اصلاح امت جدش: به منظور اصلاح امت جدّم قیام کرده‌ام.( فتوح ابن اعثم،ج5 ص33) 2.نهی از منکر: (بحار،ج44 ص329) 3.کنار گذاشته شدن دین و احیای سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم):امام حسین (علیه السلام) می فرماید:" شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می کنم چرا که سنت رسول خدا را میرانده و بدعت را احیا کرده اند." 4.مبارزه با ظلم: امام حسین علیه السلام فرمود:پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم در زمان حیاتش فرمود هرکس سلطان ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده وپیمان خدا را شکسته وبا سنت پیامبر مخالفت می ورزد وبه بندگان ظلم می کند اما با او مبارزه نکند شایسته است خدااورا در جایگاه آن سلطان در جهنم قرار دهد" (فتوح،ج5 ص143) 5. تشکیل حکومت اسلامی:بعد از دعوت مردم کوفه، میتوان تشکیل حکومت اسلامی را یکی از اهداف خواند( تنزيه الانبياء ص175) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۲ موضوع: ) مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام ازحضرت ‌امام‌رضا‌ علیه‌السلام ‌روايت ‌شده ‌كه ‎‌میفرمایند‌: ‎لَتَأمُرُنَّ ‌بِالْمَعْرُوفِ ‌وَ لَتَنْهُنَّ‌ عَنِ‌ الْمُنْكَرِ‌اَ و ْ‌لَيَسْتَعْمِلَنَّ‌ عَلَيْكُمْ‎ شِرَارُكُمْ‎ فَيَدْ‎عُوا ‌خِيَارُ‌ كُمْ ‌فَلاَيُسْتَجَابُ ‌‌لَهُمْ. ‌‌بایستی‌كه ‌به ‌معروف‌ امر‌ و ‌از‌ منكر ‌نهی‌ كنید )اگر ‎اینكار ‌نكردید ) ‎‌افراد ‌بد‌كردار ‌‌بر ‌‌شما‌‌‌ مسلط‌ ‎خواهند ‌‌شد، ‌بگونه‌اي‌ كه ‎‌ديگر ‎‎خوب‎‌هایتان‎ دعا ‌می‌كنند ‎اما ‎مستجاب‎ ‌نمی‎‏شود.(‎كافی‎ج5‎ص 55)  با‏توجه‎به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین وبه مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر  چند نکته درباره امر به معروف ونهی از منکرخدمتتان عرض می کنم: 1- امر به معروف و نهی از منکر مختص ‎به‎صنف‎ و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است. 2- هر كدام از امر به معروف و نهى از منكر بر دو‎قسم واجب ومستحب تقسيم مى‌شود‌، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب ‎و ‎انجام‎حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف، مستحب و انجام منکر، مکروه است امر‎به‎معروف‎و‎نهی‎از منکر مستحب می‌باشد (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی) 3 .فردی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منكر کند، باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده، از واجبات است یا کاری که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان می‌باشد. معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه میشود و یا شرع مقدّس ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است مثل نماز ،عدالت ، رعایت حق الناس و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک میکند و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است. مثل ظلم و بد حجابی‎ورشوه گرفتن‎(رساله‎جامع‎ص‎617‎و‎تحریر‎مساله‎امر‌به‎معروف) خداوند متعال توفيق عمل به وظائف‎شرعي را‎به‎همه ما عنايت فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi