eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
32 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۷/۲ موضوع : مناسبت : شب رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و هفته دفاع مقدس سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و عرض تسلیت به مناسب رحلت پیامبر گرامی(صلی الله علیه) و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام عرض در روایتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم که می‌فرمایند: لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى. امّت من ‏همیشه در خیر هستند، تا موقعی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر را کمک کنند. (‌وسائل الشیعة‌/ ج‏16‌/‌123‌/‌ح 21144) چند نکته کوتاه درباره فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر: ۱.امر به معروف و نهی از منکر، گل سرسبد حركت هاي اجتماعي است.چراغ تابنده اي است كه راه را روشن مي سازد و دست گمشده را در دست مولايش مي گذارد. ۲.عمل به این فریضه جایی نیست که انسان فقط اطمینان به تاثیر داشته باشد بلکه درصد کمی احتمال تاثیر بدهد باید اقدام کند. انسان نباید در هنگام عمل به این وظیفه، نتیجه عملش را ببیند و اگر همین تذکرها عمومی شود تاثیر گذار است. ۳. لذا در مقابل گناهانی مانند بدحجابی ، بی حجابی، خسارت به اموال عمومی و بیت المال، ایجاد ناامنی، ایجاد یاس و بدبینی نسبت به دین و حکومت اسلامی، فحاشی  و سایر گناهان یک فرد مسلمان وظیفه دارد و در مقابل این منکرات، عامل بازدارنده، نهی است. در مقام  نهی از منکر همین اندازه که بگویید: «این خلاف است انجام نده». تکرار همین مقدار کلام، برای طرف مقابل، شکننده است.(بیانات امام خامنه ای سال 1371 بيانات در مراسم ديدار قشرهاى مختلف مردم.) تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید. @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۲ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام  خداوند در قرآن می فرماید:« الباقیات الصالحات خیر عند ربّک ثواباً و خیر مرداً«؛ «... و کارهای شایسته ماندنی، نزد پروردگارت از حیث پاداش بهتر و خوش عاقبت تر است.«؛ (سوره مریم، آیه ۷۶) وقف که در بسیاری از روایات اسلامی از آن به « صدقه جاریه » تعبیر شده است دارای ثواب و فضیلت های فراوانی است.حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: « هنگامی که انسان می میرد، پرونده عمل او بسته می شود مگر اینکه یکی از این سه چیز از او باقی مانده باشد که در این صورت پرونده اعمال او مفتوح و تا هنگامی که یکی از این سه چیز وجود دارد اجر و ثواب در آن پرونده ثبت می گردد: 1. صدقه جاریه (هر چیزی که مصدر و منبع عایدات و درآمدهایی است که در راه خیر صرف می شود) . 2. سنّت و رسم نیکی که در زمان حیات خود به تأسیس آن اقدام و پس از مرگ همچنان مورد عمل است. 3. فرزند صالحی که پس ازمرگ پدر و مادرش به یاد آنها است و برای آنان دعا می کند ». (وسایل ،ج 13، ص292) در سیره معصومین نیز وقف نقل شده است،مثلا: نقل شده: امام حسین علیه السلام زمین‌ها و چیزهای دیگری را که به ارث برده بود وقف کرد و حتی اطراف قبر مطهر خویش را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و وقف آنها کرد؛ بدین شرط که زائران را به سوی مدفنش راهنمایی کرده و به مدت سه روز از آن‌ها به عنوان میهمان پذیرایی کنند(وقف در اسلام، ص 5.) شیخ صدوق در روایتی درباره‌ی موقوفات امام صادق علیه السلام چنین نقل می‏کند که ایشان وصیت کرده بود تا مجلس عزاداری‌ای بر پا کنند و اموالی را نیز بدین جهت وقف کردند ( مستدرک الوسائل، ج 2، ص511 .) @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۲ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام خداوند در قرآن با مخالفین مبارز طلبی کرده و می فرماید: إِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ :اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم شک دارید ، پس - اگر راست می گویید - سوره ای مانند آن بیاورید(آیه 23 بقره) پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم معجزات فراوانی داشته اند که به برخی اشاره میشود: 1. قرآن: تحدی قرآن بهترین دلیل بر اعجاز قرآن است که می فرماید: اگر میتوانید سوره ای مثل قران بیاورید و تا امروز همه انسان ها از آوردن حتی یک سوره مانند کوچک ترین سوره های قرآن عاجز بوده و تا ابد نیز عاجز خواهند بود. 2. شق القمر: مشرکان مکه گفتند: «اگر واقعاً پیامبر خدا هستی ماه را برای ما بشکاف و دو نصف کن و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در شب ماه بدر این کار را کرد ولی قبول نکردند و گفتند سحر است. (بحار ، ج۱۷، ص۳۵۵) 3. حرکت درخت به سمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم :مشرکان از پیامبر برای اثبات نبوت خواستند کهˈاین درخت را بخوان تا از ریشه کنده شده و در پیش تو بایستد.ˈ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم این کار را کرد،بعد گفتند: به درخت فرمان ده، نصفش جلوتر آید، و نصف دیگر در جای خود بماند.بعد که این کار شد، سران قریش از روی کفر و سرکشی گفتند فرمان ده تا این نصف باز گردد و به نیم دیگر ملحق شود، و به صورت اول درآید و وقتی این کار نیز شد گفتند: توساحر و دورغگویی(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲(خطبه قاصعه)) البته معجزات دیگری مثل 'تسبیح گفتن دانه‌های سنگ در دستان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ؛ رد الشمس و... نیز هست که صرفنظر میشود. خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۷/۳ موضوع : مناسبت : رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و هفته دفاع مقدس سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و رحلت پیامبر گرامی و شهادت امام حسن مجتبی علیهمالسلام را تسلیت و تعزیت عرض می کنم. امام صادق علیه السلام در روایتی در اهمیت عزاداری می فرمایند :نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ .نَفَس کسی که بخاطر مظلومیت ما(اهل بیت) ، اندوهگین شود، تسبیح است و اندوه او بخاطر ما عبادت است.امالی شیخ مفید ص 338 چند نکته کوتاه درباره احکام عزاداری:   یکی از کارهای پسندیده و بسیار مطلوب به راه انداختن دسته های عزاداری و شرکت در امثال این مراسم و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند. (احکام مناسبی-سایت حضرت آقا) مجلس عزای اهل بیت باید منشا معرفت باشد مثلا در آن مجالس نصایح و مناقب و فضایل و حلال و حرام الهی بیان شود و باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران شود و یا از نظر شرعی حرام باشد، پرهیز شود.(بیانات حضرت آقا-سایت لیدر) مستحب است انسان در هنگام  شنیدن مصیبت اهل بیت  فرد گریه کند یا حالت گریه و اندوهگین داشته باشد. افرادي كه نذورات مالي مردم را برای مراسم عزاداری قبول مي كنند باید نذورات و کمکها را در راهی که صاحبانش مشخص می کنند هزینه شود و چنانچه نذورات اضافه بياييد باید در جهتي كه يقين به رضايت اهدا كنندگان هست ‎مصرف شود مثلا براي سال ديگر نگه داشته شود يا به مجلسي ديگري مشابه همين مجلس پرداخت شود.(سايت امام خامنه ای: مردم در ایام اربعین نذورات خود را به ایستگاه‎های صلواتی جهت اکل و شرب زوار میدادند حال مقداری از این نذورات باقی مانده تکلیف نذورات ادارات و نهادها چیست ؟ ایا می توان در هیئت مصرف کرد یا به فقرا داد یانه؟و تکلیف نذورات مردمی چیه میشود ؟لازم است در جهتی که اهداکنندگان راضی به آن هستند مصرف نمائید. و مثلا ایستگاه صلواتی یکی دو روز بیشتر به کار خود ادامه دهد و چیزی از کسی پذیرفته نشود.) تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام  خداوند در قرآن در اثبات اعجاز قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ : اگر در باره آنچه بر بنده خود نازل کرده‌ایم شک و تردید دارید، یک سوره همانند آن بیاورید؛(آیه 23 بقره) وجوه مختلفی برای اعجاز قرآن وجود دارد که برخی را عرض می کنیم: 1. تحدی و مبارز طلبی: قرآن مجید برای اینکه نشان دهد معجزه و از نزد خداست و سخن پیامبر نیست. در چند مورد جن و انس را به آوردن شبیه آن دعوت نمود تا آنها که ادعا می کنند قرآن کلام بشر است فرصت اثبات ادعای خود را داشته باشند(آیه 88 اسراء) 2. اعجاز قرآن از جهت آورنده آن: رسول گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله ) فردى امّى بوده، پس چگونه می‌توانسته است در میان مردم جزیره العرب که اصولاً با دانش و فرهنگ بیگانه بودند، چنین کتابى از پیش خود بیاورد. 3. عدم وجود اختلاف در قرآن:آیه ( لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً) اثبات این ادعا میکند که عدم اختلاف در قرآن نشان اعجاز است،چون بشر در گفته هایش اختلافات زیادی پیدا می شود. 4-. اخبار غیبى:در قرآن مطالبى نسبت به برخى افراد، یا بعضى از وقایع که در آینده؛ یعنى زمان بعد از نزول آیات قرار بوده واقع شود، پیش‌بینى شده که به همان صورت به وقوع پیوسته است؛ از جمله آیه (غُلِبَتِ الرُّومُ فِی أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ -آیه 1-3 روم)است که پیروزی رومیان بر ایرانیان بعد از شکست را ذکر می کند. خداوند پیروی از معارف قرآن را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۷/۳ موضوع : مناسبت : دهه آخر صفر و هفته دفاع مقدس سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس خداوند متعال در قرآن کریم در وصف مؤمنان واقعی، در کنار ایمان و دیگر صفات خوب مؤمنین می فرماید: وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.مومنان واقعی کسانی هستند که با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند. (سوره حجرات، آیه 15) چند نکته کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی: 1.یکی از واجبات، دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید. (تحریر الوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4) 2.دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ فرهنگی و اقتصادی است و بهترین خدمت به نظام اسلامی و دفاع از ارزشهای الهی و انقلاب، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان که همان اقتصاد مقاومتی است و این مهم با پرهیز از اسراف وکم کاری، و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت کالای ایرانی، خرید کالای ایرانی و رعایت دیگر سیاستهای مهم اقتصاد مقاومتی است. (امام خامنه ای سایت لیدر استفتائات جدید اسفند1395) 3.همانطور که مسائل اقتصادی مهم است، مسائل فرهنگی جامعه و خانواده هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و انسان نمی تواند نسبت به این بخش مهم بی تفاوت باشد مثلا همکاری با موسسات مروج فرهنگ بیگانگان یا پیوستن به قرارداد های بین المللی که هدف آنها تسلط و ضربه به فرهنگ اسلامی می باشد. و کمترین وظیفه واجبی که مومنین در برابر هنجار شکنی ها و مفاسد در جامعه و خانواده، دارند، امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط و مراتب آن است. (اجوبه س1355 و1377) خداوند متعال توفیق دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام  خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: « ... قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم »(الشورى:23) از طرفی در قرآن از قول پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان) از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا. براى ادامه راه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت. توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم. اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است.البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد علیه السلام اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت علیهم السلام می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند والبته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت واسارت نیزمیشودکه به نوعی این مظلومیت پیامبر رامی رساند. خداوند توفیق اطاعت از امامان علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۷/۴ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس .امام جعفرصادق علیه‌السلام فرمود:   ما عُبِدَ اللهُ بِشیءٍ اَفضلَ مِن اداءِ حَقِّ المُؤمِنِ .هیچ عبادتی بالاتر از ادای حق مؤمن نیست. الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏۲، ص: ۱۷۰ اما مساله شرعی یکی از حقوقی که در اسلام سفارش فراوانی شده است حقوم مردم است که از آن تعبیر به حق الناس می شود حق الناس بر دو قسم است: قسم اول:اگر انسان حق غیر مالی را مردم ضایع کند، حق الناس به عهده فرد می آید مثلا اگر غیبت کند یا دشنام وناسزا یا افشا کردن اسرار دیگران یا اذیت کردن دیگری سبب می شود که حق مردم بر عهده انسان بیایید که چنانچه کسی مرتکب این گناهان بشود، باید توبه کند و به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای در صورت امکان حلالیت بطلبد. قسم دوم: اگر انسان حق مالی مردم را انسان ضایع کند، حق الناس مالی به عهده اش می آید مثل اینکه به مال مردم خسارت زده باشد یا مالی را بدون اجازه صاحبش برداشته و تحویل نداده، یا بدهی به شخصی داشته و آنرا پرداخت نکرده یا در دعوا و نزاعی ضربه ای به کسی زده که سبب سرخی یا بالاتر از سرخی را بدنبال داشته و سبب دیه شده و دیه را ب پرداخت نکرده است. وظیفه انسان در این صورت آن است که بدهی خود را باید به طلبکار پرداخت کند و اگر طلبکار را نمی شناسد یا به طلبکار دسترسی ندارد و از پیدا کردن طلبکار ناامیداست باید مبلغ بدهی را به فقیر شرعی پرداخت کند و به نظر اکثر فقها این کار با اجازه دفتر مرجع تقلید انجام بگیرد. خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۷/۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس وعرض تسلیت به مناسب شهادت امام رضا علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: إنَّ لِکُلِّ إمَام عَهْداً فِی عُنُق أَوْلیَائه وَ شیعَتهِ وَ إنَّ منْ تَمَام الْوَفَاء بالْعَهْد زیَارَةَ قُبُورهِمْ. هر امام و رهبری، عهد و میثاقی بر پیروان و دوستدارانش دارد و همانا یکی از اعمالی که نمایانگر وفاداری و ادای میثاق است، زیارت قبور (مرقد مطهر) آنان است. (وسائل الشیعه ، ج 14 ، ص 322 .) چند نکته کوتاه در مورد آداب زیارت و احکام حرم:  1. از ‌مستحباتی که سفارش شده ‌و فضیلت زیادی دارد زیارت ‌معصومین ‌علیهم السلام است.  2. حاضر شدن نزد امام معصوم با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام ، زیارت محسوب می‌شود هر‌چند زیارت نامه‌ای خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت ؛ زیارت نامه‌های معتبر مانند زیارت امین الله و جامعه کبیره خوانده شود.  3. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونه‌ای رفتار کنیم که سبب اذیت دیگران نشویم و همچنین به بهانه دست رساندن به ضریح سبب اذیت دیگران نشویم و توجه داشته باشیم دست رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت همراه با اذیت دیگران باشد معصیت است.  ‌4. بانوان با حجاب کامل ‌تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران ‌خود در این‌‌ مکانهای ‌مقدس ‌و بلکه ‌در هر‌‌زمان ‌و‌‌مکان ‌دیگر باشند، چرا که رعایت نکردن دستورات دین محروم شدن از برکات و الطاف خداوند و معصومین علیهم السلام را در پی دارد.  5. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی اگر به قصد تبرک باشد.  خداوند متعال توفیق زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۴ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام  در مورد اینکه چرا امام حسن(علیه السلام) با معاویه صلح کردند، عللی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم: 1- روی گردانی مردم از جنگ، و عدم حمایت از امام(علیه السلام) سستی مردم در حمایت از امام، از مهم ترین دلایل اقدام آن حضرت برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ کس نمی تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. امام حسن(علیه السلام) فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147). 2- حفظ جان شیعیان: حفظ شیعه یکی از ضروریاتی بود که امام را وادار به پذیرش اقدامی کرد که انجام آن، رشادت خاص خود را می طلبید امام حسن(علیه السلام) فرمودند :من برای حفظ جان شیعیانمان، مصالحه کرد(اخبار الطوال دینوری، ص 220) 3- حفظ دین: امام حسن علیه السلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کردند و فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحه‌ای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود ( حیاة الحسن شریف قرشی، ص۳۵) زیرا جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. جنگ با معاویه نه به نفع کوفیان بود و نه به نفع شامیان، بلکه زمینه حمله نظامی رومیان را به جهان اسلام فراهم می‌کرد.  خداوند توفیق اطاعت از امامان علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۴ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام  خداوند در قرآن به صراحت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را (امی) معرفی کرده و می فرماید:(ألَّذینَ یَتَّبِعُونَ النَّبیّ الأُمِّیَّ-کسانی که از پیامبر امی تبعیت می کنند..)( آیه 157 اعراف) مفهوم امی که از ماده ام بمعنی مادر یا امت به معنی جمعیت گرفته شده است معانی مختلفی دارد: 1. درس نخوانده : یعنی به همان حالتی که از مادر متولد شده باقی مانده و مکتب ‏استادی را ندیده است 2. به معنی کسی که از میان امت و توده مردم برخاسته ، نه از میان اشراف ، ‏و مترفین و جباران ، 3. چون مکه را ام القری می‏گویند این کلمه را مرادف مکی دانسته‏اند(مجموعه آثار شهید مطهری؛ ج 3 ؛ص230 )وهیچ مشکلی ندارد که هر سه معنا را داشته باشد(تفسیر نمونه،ج 6،ص 397 ) باید به این نکته توجه داشت که در میان مورخان بحثی نیست که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به مکتب نرفت و خط ننوشت ، و قرآن نیز صریحا در آیه 48 سوره عنکبوت درباره وضع پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قبل از بعثت می‏گوید: تو هرگز پیش از این کتابی نمی‌خواندی، و با دست خود چیزی نمی‌نوشتی، مبادا کسانی که در صدد (تکذیب و) ابطال سخنان تو هستند، شک و تردید کنند! ولی باید به این نکته توجه داشت که درس نخواندن غیر از بی‏سواد بودن است و کسانی که کلمه امی را به معنی بی‏سواد تفسیر می‏کنند ، گویا توجه به این تفاوت ندارند . هیچ مانعی ندارد که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به تعلیم الهی ، خواندن یا خواندن و نوشتن را بداند ، بی آنکه نزد انسانی فرا گرفته باشد ، زیرا چنین اطلاعی بدون تردید از کمالات انسانی است و مکمل مقام نبوت است . شاهد این سخن روایاتی است که می گوید: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‏توانست بخواند و یا هم توانائی خواندن داشت و هم توانائی نوشتن (تفسیر برهان،ج4 ،ص332 ) اما برای اینکه جائی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند از این توانائی استفاده نمی‏کرد. خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi