eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۹/۲۴ موضوع : سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند ‌متعال‌ در ‌قرآن مجید می فرماید: فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ. اگر چيزي را نمي دانيد از دانایان و اهل علم بپرسید. (سوره نحل،43) چند نكته در مورد  تقليد: عقیده‌ مسلمان نسبت ‌به ‌اصول ‌دین باید‌ از روي يقين و اعتقاد جزمي باشد و اين يقين از هر دليل و طريقي حاصل شود كافي است  فرقي ندارد از طريق برهان و استدلال باشد يا از گفته والدين و دانشمندان باشد ولی‌ در ‌احکام ‌و مسائل‌ شرعي چنانچه فردی خودش مجتهد نباشد‌ باید طبق فتوای ‌مرجع تقلید اعلم عمل‌كند.(رساله مراجع ج1 م1) اعلم هم یعنی اینکه در بدست آوردن ‌احکام شرعی از منابع دینی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد. (رساله مراجع ج2 م2؛ عروه الوثقی م 17) برای شناخت مرجع اعلم راههایی وجود دارد، یکی از راهها این است که با تحقیق و سوال از اهل علم نسبت به اعلمیت مرجع تقلیدی اطمینان کند. بعد ‌از ‌فوت مرجع تقليد باید انسان به مرجع زنده اعلم رجوع كند و اگر مرجع زنده اجازه داد بر تقليد از مرجع فوت شده باقي بماند. (رساله مراجع ج1 م9- عروه الوثقي ج1 ، الاجتهاد والتقليد م15) تعجیل‌در‌ فرج‌ امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و‌سلامتی‌ مراجع‌‌عظام‌خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۲۶ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1- جهنمی شدن: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوند متعال می‌فرماید: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم را از چه راهی به دست می‌آورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ کنم(بحار، ج 103، ص 5) 2-فقر و تنگدستی: بسیاری از مردم از فقر و تنگدستی می‌نالند. در حالی که اگر به رفتار خودشان توجه داشته باشند می‌توانند علت آن را بیابند. حرام‌خواری و خباثت‌خواری خود مهمترین عامل فقر و تنگدستی است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: کسی که مالی از راه غیرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست می‌کند. (بحارالانوار، ج 103، ص 5) 3- عدم  استجابت دعا: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمی‌شود و گوشتی که آن لقمه حرام می‌رویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313) 4- حسرت عظیم در قیامت: امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود: بزرگ‌ترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسی است که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد و برای فرد دیگر به ارث گذارد و او آن را در راه اطاعت و بندگی خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت شود و اولی به واسطه آن مال حرام (نخورده) وارد جهنم گردد. (بحارالانوار ج 103 ص 12 ) 5- اعراض خدا: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: کسی که مال مؤمنی را به ناحق از او بگیرد و به او ندهد، خداوند پیوسته از او اعراض کرده و کارهای نیک او را نکوهیده می‌دارد و آنها را درنامه اعمال نیک او می‌نویسد تا توبه کند و مالی راکه از آن مؤمن گرفته به او برگرداند. (بحار‌الانوار ج 104 ص 294 ) خداوند روزی حلال به همه عنایت  بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۲۶ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم امام علی(علیه السلام) ایمان را دو گونه معرفی میکنند: فَمِنَ الْإِيمَانِ مَا يَكُونُ ثَابِتاً مُسْتَقِرّاً فِي الْقُلُوبِ وَ مِنْهُ مَا يَكُونُ عَوَارِيَّ بَيْنَ الْقُلُوبِ وَ الصُّدُورِ إِلَى أَجَلٍ مَعْلُومٍ (خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه: ) از ايمانها ايمانى در دلها ثابت و برقرار، و ايمانى بين دلها و سينه‏ها تا مدتى معين عاريتى و ناپايدار است. امام خامنه ای حفظه الله در توضیح این حدیث می فرمایند: دوگونه ایمان داریم؛ ایمان ثابت و مستقر، و ایمان مستودع و عاریه‌ای. 1.ایمان ثابت و مستقر، یعنی جای گرفته‌ی در قلب، تکیه کرده‌ی به یک استدلال و یک بینش عمیق، و پشتیبانی شده‌ی با عمل صالح. 2.نوع دیگر ایمان این است که با احساسات پیدا شده، با منطق پیدا نشده؛ انسان پای آن، عمل صالح نگذاشته؛ همین‌طور شعارِ ایمانی داده و گاهی هم خیلی تند شعار داده؛اما پای این، عمل صالحی که به‌خاطر آن با نفس ِ خودش مجاهدت و مبارزه کند، خرج نکرده؛ یعنی این ایمان با عمل صالح آبیاری نشده؛ این می‌شود ایمان عاریه‌یی. ایمان عاریه‌یی هم ایمان است؛ نه این‌که آن شخص، منافق است؛ ایمانش راسخ نیست؛ لذا زود زایل می‌شود. در چه مواقعی این‌گونه ایمان زایل می‌شود؟وقتهای امتحان و لحظات هوای نفس. مثلاً اگر کسی پولکی است، هنگامی‌که بین پول و حفظ ایمان، سر دو راهی قرار بگیرد، ایمان می‌پرد و تمام می‌شود. بعضی‌ها دچار وسوسه‌های نفسانی و شهوات جنسی هستند؛ بعضی‌ها دچار مقام‌پرستی‌اند؛ هر کسی یک‌طوری است. هر کدام از ماها لغزشگاهی داریم؛ چنان‌که روزگاری که عصر شبهه باشد، ایمان بسیار متزلزل است و ممکن است کسی در روز با ایمان باشد ولی شب ایمان خود را از دست داده باشد(۱۳۸۳/۰۸/۲۰) امام صادق علیه السلام به یكی از اصحاب و یارانشان فرمودند: این دعا را زیاد بخوان. «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ ( كافی،ج2، ص 72). یعنی خدایا من را از آن هایی كه ایمانشان موقت و عاریه هست قرار نده. در زیارت عاشورا در چندین جا می گوییم؟ (و ان یثبّت لی عندكم قدم صدق) و در سجده زیارت عاشورا می گوییم: و ثبّت لی قدم صدق عندك مع الحسین بنابراین ایمانی در اسلام ارزش دارد که مقلدانه( تقلید از پدر) ومتعصبانه نباشد و با دلیل باشد و همراه با عمل صالح باشد و در امتحانات از بین نرود. خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۹/۲۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمؤمنین (علیه السلام) در روایتی می فرمایند:أَعْظَمُ اَلْخَطَايَا اِقْتِطَاعُ مَالِ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ بِغَيْرِ حَقٍّ .بزرگترين گناه به ناحق بردن مال مسلمان است. تحف العقول، ج 2، ص 216 اما مساله شرعی چند نکته کوتاه در مورد تصرف در اموال دیگران : 1.اگر انسان بر مال یا حق مالی دیگری از روی ظلم و به ناحق مسلط شود، حرام و گناه بزرگی است.بنابراین فرزند نمی تواند بدون مجوز شرعی(حکم حاکم یا تقاص...) یا بدون اجازه پدر از اموال پدر بردارد و همچنین زن و شوهر بدون رضایت یکدیگر و بدون مجوز شرعی(حکم حاکم یا تقاص) حق ندارند در اموال یکدیگر تصرف کنند. 2.اگر انسان مالی را بدون مجوز شرعی بردارد باید  فورا  همان را به صاحبش برگرداند و اگر آن چیز از بین رفته است یا آسیب ببیند، ضامن است و شرعا لازم است رضایت فرد گرفته شود یا عوض آنرا بدهد. (رساله مراجع احکام غصب م 2548) 3.همسر یا فرزند نمی توانند بدون مجوز شرعی یا بدون رضایت از اموال شوهر یا پدر به بردارند هر چند انگیزه این باشد که در منزل شوهر یا پدر هزینه شود  (بهجت استفتائات ج4 س 4928 ، 4930، 4922) خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۹/۲۶ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت علی علیه السلام که فرمودند: مَنْ صَلَّي بِأذَانٍ وَ إقَامَةٍ صَلَّي خَلْفَهُ صَفٌّ مِنَ الْمَلَائِکَةِ. هر کس نماز خود را با اذان و اقامه بخواند، صفي از ملائک به او اقتدا می کنند.( مكارم الاخلاق ص 261) اما چند نکته در مورد اهمیت و احکام اذان و اقامه:  1. مستحب موکد است که انسان پیش از نمازهاى شبانه روزی (یومیه) چه ادائی باشد و چه قضایی اذان و اقامه بگوید، ولی سائر نمازها اذان و اقامه ندارد. (‌عروه،‌فصل‌فی‌الاذان‌و‌الاقامه،‌رساله مراجع م916)  2. ‌شکستن نماز در‌حال عادی جایز نیست اما اگر پیش از آنکه به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان و اقامه را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند. (سیستانی: بلکه اگر پیش از تمام شدن نماز یادش بیاید که آنها را فراموش کرده ، مستحب است براى گفتن آنها نماز را بشکند.) (رساله مراجع مساله 1164)  3. در همه مواردى که نمازگزار، پشت سر هم نماز مى‏خواند ، اگر براى نماز اول اذان گفته باشد ، اذان از نماز بعدى ساقط است، بشرط اینکه بین دو نماز فاصله ‌نشده ‌باشد.(حضرت امام، بهجت،‌ فاضل، گلپایگانی، زنجانی ، صافی، نوری: نافله فاصله میشود. سیستانی، مکارم: نافله فاصله نمیشود.) (تحریر الوسیله المقدمه الخامسه فی الاذان والاقامه مساله2،عروه الوثقی الاذان والاقامه م1، رساله مراجع مساله922، هدایه العباد فصل فی الاذان و الاقامه، منهاج الصالحین فصل فی الاذان و الاقامه، )  خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۲۶ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- در قرآن برخی آیات تکرار میشود که حکمتهایی دارد که بیان میشود: 1-تکرار، گاهی برای تذکر و یادآوری نعمت های گوناگون است. نظیر تکرار آیه « فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ 2- گاهی برای هشدار و تهدید خلافکاران است. نظیر تکرار آیه « وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (آیه 15 مرسلات) 3- گاهی برای فرهنگ سازی است. نظیر تکرار «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» در آغاز هر سوره. 4-گاهی برای اتمام حجّت است. نظیر تکرار آیه : وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (آیه 17 قمر) 5- گاهی برای انس بیشتر و نهادینه شدن است. نظیر تکرار آیه : اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً (آیه 41 احزاب) 6- تکرار نماز در هر شبانه روز، برای آن است که هر روز گامی به خداوند نزدیک شویم. کسی که از پله های نردبان بالا می رود، در ظاهر، پای او کاری تکراری انجام می دهد ولی در واقع در هر حرکت گامی رو به بالا می گذارد. کسی که برای حفر چاه کلنگ می زند، در ظاهر کاری تکراری می کند، ولی در واقع با هر حرکت، عمق چاه بیشتر می شود. 7- بقای زندگی با تنفس مکرر است و کمالات، در صورت تکرار حاصل می شود. با یک بار انفاق و رشادت، ملکه سخاوت و شجاعت در انسان پیدا نمی شود، همان گونه که رذائل در صورت تکرار، در روح انسان ماندگار می شوند خداوند توفیق فهم معارف دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۹/۲۶ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایت می فرمایند :التِّجارةُ تَزيدُ في العقلِ تجارت كردن ، خِرَد را مى افزايد. الكافي : 5/148/2. اما مساله شرعی: در خرید و فروش، خریدار و فروشنده باید دارای شرایطی باشند که بتوانند خرید و فروش کنند که به برخی از آنها اشاره می شود: خریدار و فروشنده از روی اختیار و رضایت خرید و فروش کنند یعنی کسی خریدار یا فروشنده را بر خرید و فروش مجبور و وادار نکرده باشد. بنابر این اگر فرد کالایش را به جهت تهدید دیگری خرید و فروش کند، صحیح نخواهد بود مگر اینکه بعد از خرید و فروش به همین معامله رضایت بدهد. اگر فروشنده  قرار است کالای مشخصی را  بفروشد، مثل منزل مشخصی، فروشنده باید مالک آن باشد یا با اجازه مالک آن را بفروشد بنابراین اگر انسان خانه ای را خریداری کند و بعدا متوجه شود که فروشنده مالک نبوده است و خریدار را فریب داده است، و مالک اصلی به این قرارداد رضایت ندهد، معامله باطل است و خریدار نمی تواند بدون اجازه مالک اصلی  از خانه استفاده کند و می تواند پول خود را از فروشنده پس بگیرد. خریدار و فروشنده نباید شرعا ممنوع از تصرف در اموالشان باشند مثل بچه نابالغ بنابر این فرزند نابالغ نمی تواند خرید و فروش کند مگر در اشیاء کم ارزشی که معامله با نابالغ در آنها معمول و متعارف است یا اینکه خرید و فروش را در حقیقت افراد بالغ انجام دهند و بچه نابالغ واسطه در رساندن کالا یا پول باشد. خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۲۶ موضوع: 1 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن درباره گناهان کبیره می فرماید: اِنْ تَجْتَنِبُوا کَباِئَر ماتُنْهَؤنَ عَنْهُ نُکَفرِّعَنْکُمْ سَیئاتِکُم :اگر از گناهان کبیره‌ای که از آن نهی شده اید، اجتناب کنید، گناهان کوچک شما را می‌پوشانیم وشما را در جایگاه خوبی وارد می‌سازیم)آیه 31 نساء) گناهان صغیره در شرایط خاص به گناهان کبیره تبدیل می شوند. برخی از این شرایط عبارتند از: 1- اصرار بر گناه : در روایتی از امام صادق علیه السلام می خوانیم ؛ «لاصغیرة مع الاصرار ؛ هیچ گناهی با تکرار صغیره نیست( کافی، ج ۲، ص ۲۸۸) و امام باقر (علیه السلام) فرمودند: اصرار بر گناه این است که: کسى گناه کند و آمرزش نخواهد و در فکر توبه نباشد، این است اصرار بر گناه»(کافی،ج2، ص288) 2- کوچک شمردن گناه : امام باقر علیه السلام فرمودند: از گناهانى كه آمرزيده نمى شود اين است كه گناه كند و بگويد: اى كاش مجازات نمى شدم مگر به خاطر اين گناه. (اینکه گناه مهمی نیست)(كافى، ج15، ص313)  اگر كسى سنگى به سوى ما پرتاب كند، ولى بعداً پشیمان شده و عذرخواهى كند، ممكن است او را ببخشیم، ولى اگر سنگ ریزه‌اى به ما بزند، و در مقابلِ اعتراض بگوید: این كه چیزى نیست، بى خیالش. او را نمى‌بخشیم، زیرا این كار، از روح استكبارى او پرده برمى‌دارد و بیانگر آن است كه او گناهش را كوچك مى‌شمرد. 3- خوشحالی از گناه : امام زین العابدین علیه السلام فرمود: «از شادمانی به گناه بپرهیز؛ زیرا شاد شدن از گناه بدتر از ارتکاب آن است .»( بحار، ج 78 ،ص 159) خداوند توفیق ترک گناه را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۹/۲۷ موضوع : سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .از حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَنْ کَانَ مِنَّا وَ لَمْ یُطِعِ اللهَ فَلَیْسَ مِنَّا .هر کس خودش را از ما بداند و خدا را اطاعت نکند از ما نیست!(سفینه البحار ۲/ ص ۹۸) اما مساله شرعی  یکی از گناهان بزرگ عدم رعایت حجاب شرعی است و زن مسلمان باید در برابر نامحرم  سه نوع وظیفه را رعایت کند: الف:حجاب در لباس  یعنی یک زن مسلمان باید همه بدن خود را بجز گردی صورت و دستها تا مچ را از نامحرم بپوشاند. که قرآن در سوره احزاب آیه 59 و سوره نور آیه  31به آن اشاره می کند.   ب:عفت در گفتار یعنی زن صداى خود را طوری رقیق و نازک نکند که معمولاً برای شنونده تحریک کننده است بلکه معمولی و متعارف صحبت کند که قرآن در سوره احزاب آیه 32 به آن اشاره می کند. د: عفت وحیا در رفتار یعنی رفتار زن مسلمان  نباید سبب جلب توجه نامحرم و نگاه از روی لذت به او بشود. لذا آرایش و زینتهای خود را باید از نامحرم بپوشاند که قرآن سوره احزاب آیه 33 به آن اشاره می کند. نکته پایانی حجاب سبب آرامش روانی و استحکام خانواده و استواری اجتماع می شود. تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۲۷ موضوع: 2 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن درباره سرکشی و طغیان در برابر خدا می فرماید: فَأَمّٰا مَنْ طَغىٰ `وَ آثَرَ اَلْحَيٰاةَ اَلدُّنْيٰا فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى: اما آنها که طغیان کردند و زندگى دنیا را مقدم شمردند، بی گمان جایگاهشان دوزخ است؛بنابراین طغیان باعث تبدیل گناه به کبیره و جهنمی شدن فرد میشود.(آیه37 نازعات) برخی از عواملی که باعث میشود گناه صغیره به کبیره تبدیل شود عبارتند از: 1- تجاهر به گناه: چون آشكار نمودن گناه حاكى از تجرّى و بى باكى بیشتر گنهكار است، و موجب آلوده كردن جامعه، و عادى نمودن گناه مى‌گردد. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: كسى كه گناه كند و در آن حال خندان باشد وارد آتش دوزخ مى‌شود در حالى كه گریان است(غررالحكم، ج 1 ص 151) 2- راضى شمردن خدا بر گناه :در صورتى که عدم مجازات سریع خداوند را در برابر گناه خود دلیل بر رضایت خدا بشمرد و خود را مصون از مجازات و یا محبوب در نزد خدا بداند، چنان که آیه 8 سوره «مجادله»از زبان بعضى از گنهکاران مغرور نقل مى کند که آنها در پیش خود مى گویند: «چرا خداوند ما را مجازات نمى کند» و سپس قرآن اضافه مى کند که: «آتش دوزخ براى آنها کافى است». 3- موقعیت ممتاز اجتماعی:  کسی که در جامعه موقعیت ممتاز دارد، اگر به گونه مرتکب گناه شود که دیگران ببینند، گناهش بزرگ می‌شود، مثلاً عالمی که با قدرتمندان معاشرت می‌کند و از اموال حرام و شبهه‌ناک آن‌ها می‌خورد یا به غیبت و عیب‌جویی دیگران زبان می‌گشاید، گناهش بس بزرگ است، چرا که مردم از او پیروی می‌کنند. خداوند توفیق ترک گناه را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۹/۲۷ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: وَ أَقِیمُوا الصَّلاَةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ.نماز را بر پا دارید و زکات را بدهید و پیامبر را اطاعت کنید تا مشمول رحمت الهی شوید. (سوره مبارک نور آیه 56) چند نکته درباره احکام زکات: 1.زکات بر نه چیز با شرایطی واجب می‌شود که عبارتند از: گندم، جو، خرما، انگور و کشمش، گاو، شتر و گوسفند، سکه طلا و نقره. 2. طلا و نقره های کنونی و سکه های بهار آزادی و امثال آن زکات ندارد اما با وجود شرایطی، خمس تعلق می گیرد. 3.انسان می‌تواند زکات را در هشت موردمصرف کند از جمله: الف: فقیر یعنی کسی که مخارج سال خود و عیالش را مطابق با شانش ندارد و کار یا سرمایه‌ای هم ندارد که بتواند به مرور مخارج خود و عیالاتش را تامین کند . ب: یا بدهکاری که نمی‌تواند قرض خود را بدهد. ج: یا في سبيل الله يعني كاري كه مانند ساختن مسجد که منفعت عمومي دارد.( آیت الله سیستانی: در این مورد نيز بنابر احتياط لازم بايد از حاكم شرع اذن بگيرد) (رساله مراجع1946و1947مساله1925) خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۲۷ موضوع:   سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن درباره گناهان کبیره و صغیره می فرماید: يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا:گنهکاران در قیامت  می‌گویند: «ای وای بر ما! این چه کتابی است که هیچ عمل(گناه) کوچک و بزرگی را فرونگذاشته مگر اینکه آن را به شمار آورده است؟!(آیه 49 کهف) همه گناهان از جهت انجام در برابر عظمت خدا بزرگ هستند، ولی در مقایسه با همدیگر برخی بزرگتر و برخی کوچکتر هستند. برای شناخت گناهان کبیره چند معیار بیان کرده‌اند : هر گناهی که در قرآن و حدیث بر کبیره بودن آن تصریح شده باشد؛مثل ربا که در حکم جنگ با خداست هر معصیتی که در قرآن یا روایات وعده آتش بر ارتکاب آن رسیده باشد،مثل قتل مومن هر گناهی که در قرآن یا حدیث از گناهی که کبیره بودنش مسلم است بزرگتر شمرده شود؛مثل ترک نماز و شرابخواری هر گناهی که نزد متدینین بزرگ شمرده شود به گونه‌ای که یقین حاصل شود در زمان معصومان نیز مؤمنان این گناه را کبیره می‌دانستند. هر گناهى كه در قرآن و سنّت، انجام دهنده آن، شدیداً تهدید شده است مثل کم فروشی. تکرار گناهان صغیره. خداوند توفیق ترک گناه را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi