eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
37 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
نذر گرفتن روزه مستحبی در سفر با داشتن روزۀ قضا 🔒آیا کسی‌که روزۀ قضا دارد، می‌تواند نذر کند که در سفر روزۀ مستحبی بگیرد؟ 🔑-اگر در حضر (قبل از سفر) نذر کند که در روز معیّنى در سفر روزه بگیرد، نذر و روزۀ نذرى‌ تان صحیح است؛ هرچند قضاى روزۀ واجب برعهده‌‌ تان باشد. (امام خامنه ای). 🔑-فردی که روزۀ قضای ماه رمضان بر عهده دارد و می‌‌خواهد نذر روزۀ مستحبّی کند، در صورتی که روز آن را معیّن نکند، یا آنکه آن را معیّن کند در حالی که فرصت کافی و امکان انجام روزۀ قضا، قبل از روزۀ نذر، وجود داشته باشد، نذرش صحیح است؛ ولی در هر دو صورت جایز نیست روزۀ نذر را قبل از روزۀ قضا انجام دهد؛ امّا اگر نذر روزۀ معیّن کند و فرصت و امکان برای انجام روزۀ قضا قبل از انجام روزه نذر وجود نداشته باشد، نذرش باطل است. (آیت الله سیستانی) 🔑-اشکال دارد و اگر چنین نذری کرده احتیاط آن است که به آن عمل کند. (آیت‌اللّه مکارم) 📚آدرس: امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س224؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م241. آیت الله مکارم: https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45830&mid=267477
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- در مورد وجه شباهت بین امام جواد و عیسی نبی علیهم السلام باید گفت: خدا به عیسی علیه السلام در حالی که طفل شیرخواره ای بیش نبود کتاب و نبوت داد و او در گهواره سخن گفت(مریم،31) خداوند به همین گونه در خردسالی به امام جواد علیه السلام امامت بخشید و او با مردم به کلام حکما و علما سخن می گفت در حالی که در سن کودکی قرار داشت. - در جریان حضرت عیسی بن مریم با نبوّت او تهمت از حضرت مریم زدوده شد، در جریان حضرت جواد علیه السلام هم امام رضای ما در اوج مظلومیت و غربت بود و متهم بود به اینکه او امام نیست و ادّعای امامت میکند. دلیل آنها هم این بود امام علیه السلام باید نسل داشته باشد و چون خدا دیر این فرزند را به امام رضا علیه السّلام داده بود، از این جهت سختترین تهمتها را فامیلهای خودش به او میزدند و واقفیه که یک جریان انحرافی بود ، افکار را علیه امام قرار داده بودند و حضرت رضا علیه السّلام هم میگفتند من صاحب فرزند خواهم شد. حضرت جواد علیه السّلام که آمد مشکل حل شد. خداوند ما را جزء یاران حقیقی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ موضوع: سلام علیکم  بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: شكرگزاری باعث وفور نعمت و مصونیت از فقر و تهیدستی است. (تحف‌العقول، ص ٣٧٦)  یکی از نعمتهایی که باید قدردان آن باشیم نظام اسلامی است و باید توجه داشته باشیم حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و و به تعبیر امام خامنه ای حفظه الله حفظ نظام چهار پایه مهم دارد که عبارت است از اقامه‌ی نماز، پرداخت واجبات مالی (ایتاء زکات)، امر به ‌معروف، و نهی از منکر؛ (سخنرانی حضرت اقا حرم مطهر رضوی تاریخ 01/01/94) لذا به جهت اهمیت این فریضه امر به معروف چند نکته کوتاه اشاره می کنم: . یکی از مهمترین واجبات امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط، است و اگر کسی خودش گناهی را مرتکب می شود دلیل بر این نمی شود که این فریضه مهم را ترک کند. امر به معروف و نهی از منکر مراحلی‌دارد‌که‌ با ‌احتمال‌ دستیابی‌ به‌ هدف ‌به‌ وسیله‌ مراحل ابتدایی، عمل به مراحل دیگر جایز نیست. مرحله اول انكار قلبي يعني با شخص معصيت كار طوري رفتار‌ شود‌كه‌ معصيت‌كار‌ بفهمد كه به جهت گناهي كه انجام داده چنين رفتاري شده است مثلا مدتي با او ترك رابطه يا گفتگو نمايد. دوم اينكه با زبان امر ونهي كند و در صورتي كه احتمال بدهد كه با زبان موعظه و نصحيت وحسن خلق وكلام نيكو معصيت را ترك مي كند لازم است كه اكتفا به همين كند ودر اين صورت نبايد با زبان تند و خشن امر و نهي كند. سوم برخورد فيزيكي البته ‌اين ‌مرحله را، كسي بدون اجازه حاكم شرع ومسولين قوه قضائيه و امنيتي حق‌اقدام ندارد.(باكمي اختلاف تعابير ونظرات مراجع)‌ توجه ‌داشته ‌باشید‌که بهانه هایی مانند‌: ‌امر ‌به ‌معروف ‌و ‌نهي ‌از ‌منكر ‌دخالت ‌در ‌زندگی دیگران است يا خجالت كشيدن مجوز ترك اين واجب الهي نمي شود.(توضیح المسائل مراجع ج2 ص756 م2791،)    تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ موضوع : سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام امام رضا ( علیه السلام ) درباره معرفت امامان معصوم علیهم السلام فرموده اند: «من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121) بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هر چه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد. - طبق حدیث سلسله الذهب، شرط نجات از جهنم، توحید است که امام رضا علیه السلام فرمود: بشروطها وانا من شروطها (التوحید صدوق،ص25): یعنی اولا شرط پذیرش توحید، قبول ولایت امام است. ثانیا: امام رضا علیه السلام فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 امامی و 6 امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛ ثالثا: امام رضا علیه السلام زمانی که فرمود (من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )؛ امام این عصر هستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضا ( علیه السلام ) در هر دوره ای امامی هست و گرنه زمین اهلش را در خود فرو می برد (عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند. (زیارت جامعه کبیره) - امام رضا ( علیه السلام ) در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣) مطمئنا معرفت به امام علیه السلام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد. خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر .امام مجتبی علیه السلام در روایتی می فرمایند : نعمت تا زمانی كه در دسترس و پابرجاست قدر آن نشناخته است، همین كه از دست رفت، قدر آن (تازه) شناخته می‌شود! (بحار، ج ٧٨، ص ١١٥) یکی از برکات دوره معاصر انقلاب اسلامی است و به تعبیر امام خامنه ای حفظه الله انقلاب یک موجود زنده است که رشد و پیشرفت دارد اما در برخی آسیبها مانع رشد و پیشرفت او می شود، که در این فرصت به برخی گناهان که مانع پیشرفت این موجود زنده شده است، اشاره می شود: اشرافی گری برخی از مسولین کشور است  و اشرافی گری دو عیب دارد؛ عیب دومش از عیب اولش بزرگ تر است. عیب اول اشرافی گری، اسراف است؛ اما عیب دوم بدتر است و آن این است که فرهنگ ‌سازی می ‌کند.(1)  اختلافات در مسائل کوچک که مایه اختلافات بزرگ می شود.(2)     کم کاری برخی از مسولین و سوء مدیریت آنها تزریق ناامیدی  و القای ناتوانی و مانند اینها از جانب دشمنان و معاندین نظام است.مثل  اینکه می گویند: "نمیشود، فایده ندارد، نمیتوانید" نسبت دادن ضعف یک مدیر را در یک بخش، به نظام. مثلا فلان مدیرِ فلان تشکیلات یک ضعفی نشان میدهد، یک کار اشتباهی را فرضاً انجام میدهد، این را عَلم میکنند برای اینکه نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرند.  خداوند موانع پیشرفت را به کمک شما مردم برطرف بفرماید و نظام اسلامی سربلند و سرافراز باشد، به برکت صلواتی بر محمد وال محمد منابع: 1.( http: //farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۳۰۷۹) 2.( https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=39724) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم  تبریک ایام تعریف امامت: بهترین و جامع‌ترین تعریف از امامت را حضرت امام رضا ( علیه السلام ) فرمود:« إِنَّ اَلْإِمَامَةَ خِلاَفَةُ اَللَّهِ وَ خِلاَفَةُ اَلرَّسُولِ (الکافی، ج‏۱، ص۲۰۰). همانا امامت، منصب جانشینی خدا و رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم ) است». با این تعریف، هرچه معرفت دقیق‌تری از خدا و رسول خدا داشته باشیم، به همان میزان شناخت عمیق تری از امامت ائمه علیهم السلام خواهیم داشت و دیگر دچار افراط و تفریط نخواهیم شد. - مقامی بالاتر از نبوت: امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: امامت مقامى‏ است که خداى عز و جل بعد از رتبه نبوت و خلت در مرتبه سوم به ابراهیم خلیل علیه السلام اختصاص داده و به آن فضیلت، مشرفش ساخته و نامش را بلند و استوار نموده و فرموده (بقره/۱۲۴): «انی جاعلک للناس اماما: همانا من ترا امام مردم گردانیدم».(الکافی، ج‏۱، ص۱۹۹) این حدیث در توضیح آیه اثبات میکند مقام امامت بالاتر از نبوت است،چون بعد از نبوت و خلیل اللهی به ابراهیم (علیه السلام ) رسید. - علامات امام: امام رضا ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «لِلاِمامِ علاماتٌ: یَکونُ اَعلَمَ النّاسِ وَ اَحکُمَ النّاسِ وَ اَتقَى النّاسِ وَ اَحلمَ النّاسِ وَ اَشجَعَ النّاسِ، وَ اَسخَى النّاسِ وَ اَعبَدَ النّاسِ...وَ یَکُونُ مُطَهَّراً...؛ امام داراى نشانه‏ هایى است: او1. داناترین مردم، 2. بهترین انسان در قضاوت، 3.با تقواترین مردم، 4. بردبارترین مردم، 5. شجاع‏ترین مردم، 6. سخاوتمندترین مردم 7.عابدترین مردم مى‏باشد...و 8. پاکیزه (از گناهان و معصوم است) . (عیون أخبار الرضا علیه السلام ،ج1،ص212) خداوند توفیق شناخت و تبعیت از امام علیه السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از عباداتی که در مسجد انجام می گیرد و ثواب بسیار زیادی برای آن نقل شده است، اعتکاف است .اعتکاف وسیله‌ا ی است برای این‌که ما بتوانیم دل و جان خود را صفا و طراوتی ببخشیم؛ سیاهیها، تاریکیها و گرفتاریها را از خود دور کنیم و خودمان را روشن سازیم. برای ما فرصت بزرگی است).۱۳۸۴/۰۵/۲۸، بیانات در خطبه‌های نمازجمعه‌) به همین مناسبت چند نکته درباره اعتکاف عرض می کنم: . در اعتکاف لازم است معتکف برای عبادت خداوند حداقل سه روز در مسجد بماند و در این سه روز فقط برای ضرورت می تواند از مسجد خارج شود. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای حفظه الله اعتکاف در مسجد جامع جایز است و اعتکاف در غیر مسجد جامع به امید ثواب مانعی ندارد. کسی که روزه گرفتن برایش ضرر دارد یا نمی تواند روزه بگیرد، نمی تواند معتکف شود  ودر هر زمانی که روزه گرفتن در آن زمان صحیح است، اعتکاف نیز صحیح است. بهترین وقت اعتکاف، ماه مبارک رمضان است و برترین اوقات ماه رمضان، دهۀ آخر ماه رمضان است که سنت رسول الله صلي‎الله‎عليه‎و‎آله نیز بوده است. خداوند  توفیق عبادت و بندگی خودش را در این ماه به ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—تبریک ایام پیامبر (صلی الله علیه و آله ) فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب علیه السلام نخواهند بود. (مناقب خوارزمی، ص ۳۲) برخی ازفضایل ویژه امام علی (علیه السلام) را ذکر میکنیم: 1. ایشان پدر همه ائمه علیهم السلام است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند. (صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.) 2. امام (علیه السلام) «قسیم‏ النار و الجنة» مى‏باشد،عده‏اى آن را چنین معنى کرده‏ اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عده‏اى گفته ‏اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده ‏اى را به آتش مى‏ فرستد و عده ‏اى را به بهشت داخل مى ‏نماید. (کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰) 3. امام علی علیه السلام ،راه ورود به شهر علم است . (انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶) 4. در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹) 5. علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد. (وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97) 6. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68) خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ موضوع: امیرالمومنین علیه السلام در اهمیت و حساسیت بیت المال در روایتی به کارگزران خوداینگونه می فرمایند: مدادهای خود را در هنگام نام نوشتن، باريك بتراشيد و سطرهایتان را نزديك هم كنید و جمله‏هاى زيادى خود را حذف كنيد.(در ادامه می فرماید:) فإن أموال المسلمين لا تحتمل الإضرار.زیرا كه دارائى مسلمانان نبايد ضررمند شود. وسائل‏الشيعة، شیخ حرعاملی، ج۱۷،ص۴۰۴  چند نکته درباره بیت المال: 1. استفاده کردن از اموال دیگران در صورتی جایز است که صاحبش اجازه بدهد یا یقین داشته باشیم که صاحبش رضایت دارد و همچنین تصرف در اموال عمومی و بیت المال در صورتی جایز است که مطابق قوانین معتبر یا با اجازه کسی باشد که از شرعا و قانونا حق اجازه دارد  در غیر این صورت استفاده غیر قانونی یا واسطه شدن برای استفاده غیر قانونی معصیت و حرام است هر چند فرد قصد برگرداندن و جبران داشته باشد. لذا استفاده شخصی از اتومبیل اداره یا دستکاری در کنتور آب و برق و گاز یا استفاده غیر قانونی از بیمه، حرام است. (اجوبه س 1556 و جامع الاحکام(صافی) ج2 ص116 س1556 و استفتائات بهجت ج 4 ص360 ) 2.اگر کسی  به اموال عمومی خسارت زده یا اموال عمومی را ضایع کرده، مدیون است، بنابراین اگر عین آن مال موجود باشد باید عین مال را به بیت المال برگرداند و اگر تلف شده باشد، باید عوض آن را بدهد و جهت پرداخت بدهی در صورت امکان به همان اداره برگرداند و الا باید به خزانه عمومی دولت پرداخت نماید.   خداوند متعال توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم-تبریک ایام ولادت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم )فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب نخواهند بود(مناقب خوارزمی، ص ۳۲) برخی ازفضایل ویژه امام علی ( علیه السلام ) را ذکر میکنیم: 1-ایشان پدر همه ائمه است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند(صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.) 2- امام (علیه السلام) «قسیم‏ النار و الجنة» مى‏باشد،عده‏اى آن را چنین معنى کرده‏ اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عده‏اى گفته ‏اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده ‏اى را به آتش مى‏ فرستد و عده ‏اى را به بهشت داخل مى ‏نماید(کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰.) 3-امام علی،راه ورود به شهر علم است(انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶) 4- در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹) 5- علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد(وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97) 6- رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68)  خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و تبریک ولادت با سعادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: کسی که می خواهد بر ای مردم کاری را انجام دهد سه ویژیگی را رعایت کند :   -1 کوچک شمردن خدمت تا خدا آن را بزرگ نماید؛ 2- پنهان داشتن آن تا خدا آن را آشکار کند؛ 3- شتاب در برآوردن نیاز حاجتمند تا مسرت بخش باشد.( لا یستَقِیمُ قَضاءُ الحَوَائِجِ اِلاّ بِثَلاثٍ: بِاِستِصغارِها لِتَعظُمَ، وَ بِاِستِکتامِهَا لِتَظهَرَ، وَ بِتَعجیلِهَا لِتَهنُؤَ. «نهج البلاغه، حکمت 101( برادران و خواهران دینی بر عهده یکدیگر حقوق واجب و لازمی دارند که باید رعایت شود که به برخی از آنها اشاره می شود: اگر فردی از یک مسلمانی غیبت و بدگویی می کند و معایب او را بیان می کند بر شنونده نهی از منکر با شرایط لازم است. واجب است از ترساندن خواهر و برادر ایمانی به ناحقّ و ایجاد رعب و وحشت پرهیز شود؛ مانند اینکه فردی به ناحقّ دیگری را تهدید نماید که ضرر جانی یا مالی یا آبرویی به او یا خانوادهاش میرساند و این امر موجب ترس و هراس وی گردد.(2) واجب است از استخفاف مؤمن و کوچک شمردن برادر و خواهر ایمانی- خصوصاً اگر فقیر باشد – پرهیز شود بلکه از هر کاری اهانت و تحقیر او محسوب می شود باید خودداری شود.(3) خداوند توفیق اداء حقوق الهی و حقوق مردم را به همه عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. منابع: (1) سیدعلی خامنه‌ای، رسالۀ آموزشی، ج۲، درس ۱۹، ص۷۴؛ سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج۱، م۲۲۷۰؛ ناصر مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، ج‌۳، ص۱۳۲ و ۱۳۳؛جهت اطلاع:ایت الله سیستانی و ایت الله مکارم دفاع را واجب نمی دانند.(2 و 3)ایت الله سیستانی رساله جامع ج 2 مسائل 484 و 485 @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-تبریک ایام  امام رضا(علیه السلام ) درباره معرفت امامان معصوم فرموده اند: «من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121) بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هرچه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد. - طبق حدیث سلسله الذهب، شرط نجات از جهنم، توحید است که امام رضا فرمود: بشروطها وانا من شروطها (التوحید صدوق،ص25): یعنی اولا شرط پذیرش توحید، قبول ولایت امام است.ثانیا: امام رضا فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 اماامی و 6 امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛ ثالثا: امام رضا زمانی که فرمود (من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )؛ امام این عصر هستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضا ( علیه السلام ) در هر دوره ای امامی هست و گرنه زمین اهلش را در خود فرو می برد (عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند. (زیارت جامعه کبیره) - امام رضا ( علیه السلام ) در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣) مطمئنا معرفت به امام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد. خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi