شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۲۶
موضوع: #تزریقات_روزه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با توجه به اینکه برخی سولات در زمینه احکام روزه باز هم فراوان است به چند نکته کوتاه در زمینه احکام روزه یادآوری می کنم:
1.قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند. ( مکارم: بنا بر احتیاط واجب مبطل روزه است. رساله م 1398)
2. تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود مثل آمپول پینی سلین یا بی حسی دندان برای روزه دار اشکالی ندارد اما اگر آمپول تقویتی باشد یا در رگ تزریق شود به نظر امام خامنه ای بنابر احتیاط واجب در حال روزه تزریق نشود.(جهت اطلاع بیان کننده محترم: تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی از مراجع روزه را باطل نمی کند.آیات عظام سیستانی، صافی، گلپایگانی، نوری، اراکی و به نظر تعدادی از مراجع تزریقاتی که تقویتی باشد یا دارویی که در رگ تزریق شود اجتناب شود. فاضل و بهجت: از تقویتی باید خوداری شود. مکارم: در رگ جایز نمی باشد. امام خامنه ای: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپولهای مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپولهای دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپولهایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد. ((اجوبة الاستفتائات، س: ۷۶۷)
3.آب در دهان کردن به قصد خنک شدن و بیرون ریختن آن روزه را باطل نمی کند ولی کراهت دارد و در همین صورت چنانچه بی اختیار آب فرو رود ( بنا بر فتوا یا احتیاط) باید قضای روزه را بگیرد.(رساله مراجع 1688)
خداوند متعال چشم و گوش ما را از گناه حفظ فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۲۶
موضوع: #یادگیری_احکام_دین
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .یکی از واجبات فراگیری مسائل مورد نیاز است در این زمینه به چند نکته توجه شود:
1.احکام و مسائلی كه انسان معمولا در زندگي به آنها نياز پيدا مي كند، آموختن آنها پيش از عمل واجب است تا در هنگام عمل به گناه نيفتد و خلاف وظيفه اش عمل نكند، همچون احكام عبادات مثلنماز و روزه و احكام معاملات مثل مباحث خريد و فروش و تجارت براي كساني كه به كسب و كار مشغول اند.
2. در بسیاری از احکام دینی جهل و ندانستن عذر محسوب نمی شود به عنوان نمونه اگر بواسطه ندانستن مساله چيزي از واجبات ركني نماز مثل ركوع يا ایستادن و قیام، کم یا زیاد کند نمازش باطل است و بايد دوباره بخواند مثل افرادي كه توان ايستادن هر چند با تكيه دادن بر ديوار يا عصا را دارند ولي نماز واجب را نشسته يا بر روي صندلي مي خوانند. همچنين در قرارداد یا معامله ای كه فرد با شخص يا شركتي بسته است، اگر نداند كه قراردادش صحيح است يا خير نمي تواند، در مالي كه از چنين راهي به دست آورده تصرف نموده و استفاده نمايد.مگر اینکه همین فرد مطمئن باشد که طرف قراردادش رضایت به استفاده از مال دارد هر چند بفهمد معامله باطل بوده است.که اینگونه رضایت ها در برخی موارد بعید است. (رساله مراجع ج2 م2052 و ج 1م 942و1264)
خداوند به همه توفيق علم و عمل عنايت فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۶
عنوان: #آثار_حرام_خواری۱
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1- جهنمی شدن: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوند متعال میفرماید: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم را از چه راهی به دست میآورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ کنم(بحار، ج 103، ص 5)
2-فقر و تنگدستی: بسیاری از مردم از فقر و تنگدستی مینالند. در حالی که اگر به رفتار خودشان توجه داشته باشند میتوانند علت آن را بیابند. حرامخواری و خباثتخواری خود مهمترین عامل فقر و تنگدستی است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: کسی که مالی از راه غیرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست میکند. (بحارالانوار، ج 103، ص 5)
3- عدم استجابت دعا: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمیشود و گوشتی که آن لقمه حرام میرویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313)
4- حسرت عظیم در قیامت: امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود: بزرگترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسی است که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد و برای فرد دیگر به ارث گذارد و او آن را در راه اطاعت و بندگی خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت شود و اولی به واسطه آن مال حرام (نخورده) وارد جهنم گردد. (بحارالانوار ج 103 ص 12 )
5- اعراض خدا: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: کسی که مال مؤمنی را به ناحق از او بگیرد و به او ندهد، خداوند پیوسته از او اعراض کرده و کارهای نیک او را نکوهیده میدارد و آنها را درنامه اعمال نیک او مینویسد تا توبه کند و مالی راکه از آن مؤمن گرفته به او برگرداند. (بحارالانوار ج 104 ص 294 )
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۶
موضوع: #آثار_حرام_خواری2
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1- غضب الهی و لعنت فرشتگان: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هنگامی که لقمه حرام در شکم انسان قرار گیرد، هر فرشتهای که در آسمانها و زمین است او را لعنت میکند و تا وقتی که آن لقمه در شکم اوست خدا به او نگاه نمیکند و هر کسی که لقمه حرام بخورد به سوی خشم خدا رفته است، پس اگر توبه کند خدا میپذیرد و اگر قبل از توبه بمیرد، آتش به او سزاوارتر است(جامعالاحادیث ،ص 289)
2-خوردن از گوشت خبیث در دوزخ: امام صادق(علیه السلام) در ضمن حدیث معراج فرمود که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: گروهی را دیدم که سفرههایی از گوشتهای پاک و پاکیزه و گوشتهای آلوده جلویشان گسترده بود ولی آنان از گوشتهای آلوده و کثیف میخوردند و غذاهای پاکیزه را وا میگذاشتند. از جبرئیل پرسیدم: اینها چه کسانیاند؟ جبرئیل گفت: اینها کسانی هستند که مال حلال را رها کرده، مال حرام میخورند و آنان از امت تو هستند ای محمد(بحارالانوار ج 75 ص 172 )
3- خروج از ولایت علی(علیه السلام) و اهل بیت(علیهم السلام): امام صادق(علیه السلام) فرمود: امیرمؤمنان(علیه السلام) بارها میفرمود: کسی که مال مؤمنی را به حرام بخورد، او از دوستان ما نیست. پس کسی که ولایت علی(علیه السلام) را پذیرفته است، نباید مال حرام بخورد و اگر بخورد باید در ولایت خود تردید کند(بحارالانوار ج 104 ص 296 )
4- عدم قبولی نماز تا چهل روز: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمیشود و گوشتی که آن لقمه حرام میرویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313)
5-حرام شدن بهشت بر حرام خوار: پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: پیکری که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمیشود. (ميزان الحكمه، ج 3، ص 124)
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۲۷
موضوع : #فضای_مجازی
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم .یکی از مسائل مهم توجه به احکام فضای مجازی است که در این فرصت به چند نکته کوتاه دراین باره یادآوری می کنم:
استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی برای انسان شرعا مجاز است که از وقوع در حرام ایمن باشد اما اگر خوف و ترس انحراف فکری، عقیدتی، اخلاقی آنان از این طریق وجود داشته باشد، استفاده جایز نیست؛ مگر آنکه طوری استفادۀ خویش را محدود نماید که از ابتلای به گناه و حرام مصون باشد.
انتشار مطالبی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی یا سبب اختلاف و فتنه میان آحاد مردم می شود در فضای مجازی یا غیر آن حرام است.
در هنگام ارسال ونشر مطالب برای دیگران باید از گناهانی همچون ریختن آبروی مؤمن، دروغ و گفتار بدون علم، افشای اسرار و انتشار فایلها و ویدیوهای محرمانه، نشر تصاویر فسادانگیز و محرّک پرهیز بشود بلکه در فضای مجازی باید مراقبت مضاعف داشته باشیم.
خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:
استفتائات امام خامنه ای، سایت ادمین، رساله جامع ایت الله سیستانی، ج 2 م 411؛
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۷
موضوع: #آثار_حرام_خواری۳
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1-نپذیرفتن حق و منحرف شدن: امام حسین(علیه السلام) علت نپذیرفتن سخنان امام حسین(علیه السلام) توسط دشمنانشان درکربلا را لقمه حرام دانستند و فرمودند: لقد مُلِئَت بُطونکم من الحرام(بحارالانوار، ج 45، ص 8 )شکم هایتان از حرام پر شده است. شکمهایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مهر خورده وای بر شما، آیا انصاف نمی دهید و به حق گوش فرا نمی دهید.
حرام خواری انسان را در وضعی قرار می دهد که هیچ موعظه و نصیحتی در او تأثیر نمی کند و راههای هدایت و سعادت به رویش بسته می شود
2- بی برکتی در اموال:
امام کاظم علیه السلام فرمود:حرام نمو نمی کند و اگر نمو کند مبارک نخواهد بود (كافى، ج 5، ص 125)
و امام صادق علیه السلام در این زمینه فرمودند:کثرت حرام، روزی را نابود می کند(بحارالانوار، ج 73، ص 314)
3- فساد نسل انسان
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:درآمد حرام آثار سوئش در نسل انسان آشکار می شود(محجةالبيضاء، ج 2، ص 206) بسیارند کسانی که به خاطر داشتن درآمدهای حرام فرزندان فاسدی نصیبشان شده است
4- عذاب الهی:
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:گروهی روز قیامت می آیند که دارای حسناتی به اندازه کوه ها بوده اند اما خداوند برای آنها ارزش و اعتباری قائل نمی شود و دستور می دهد آنان را به جهنم ببرند. سلمان عرض کرد یا رسول اللّه آنها را برای ما توصیف کن. فرمود:اما این گروه نماز بپا می داشتند و روزه می گرفتند لکن وقتی که مال حرامی بر آنها عرضه می شد به سرعت آن را می ربودند(مجموعه ورام، ج 1، ص 130)
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۲۷
موضوع: #خمس
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت رضا علیه السلام در اهمیت خمس در روایتی می فرمایند: خمس کلید روزی شماست.فانه مفتاح رزقکم.
یک مقدمه کوتاه:
یکی از اموری که باید به آن باور داشته باشیم این است که روزی را خداوند متعال به انسان مرحمت می فرماید البته باید کار و تلاش باشد و بدون اسباب ،روزی به انسان نمی رسد اما اصل مطلب و اول و آخر خداست؛ لذا اگر کسی نگاهش این باشد پرداخت مال در راهی که خدا امر کرده آسان می شود خصوصا اینکه ائمه اطهار علیهم السلام پرداخت خمس را کلید روزی بیان نموده اند.
لذا مناسب است در همین جا به دو نکته کوتاه درباره احکام خمس اشاره کنم:
هر کسی که دارای درامدی هست، باید به سال خمسی خودش توجه داشته باشد و چنانچه درآمدش از مخارج و هزینه های زندگی در طول سال خمسی اضافه بیایید، باید یک پنجم آن را به عنوان خمس محاسبه نماید فرقی نمی کند موجودی باقی مانده پول نقد باشد یا مواد غذایی داخل منزل.
داشتن بدهکاری یا قسط بانکی نمیتواند بهانه ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری و احکامش، باید خمس موجودی خود را پرداخت کنند. مثلا فردی که بابت خرید مغازه بدهکار باشد این بدهی سبب نمی شود که خمس درآمدی که از سال خمسیش زیاد آمده پرداخت نکند. (رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792، .(اجوبه س924- تبریزی س882- جامع المسائل فاضل ج1 س902- جامع الاحکام صافی ج1 س773-774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس– نوری م1748- احکام الواضحه فاضل ص303 – هدایه العباد صافی م1620- مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۷
موضوع: #آثار_لقمه_حلال
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
در آيات و روايات برکات و آثاري براي کسب حلال بيان شده که در اينجا به برخي از آنها اشاره مي شود:
1- بهترين عبادت: پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: عبادت هفتاد بخش است و بهترين بخش آن طلب حلال است. (ثواب الاعمال ،ص 385 ) ودر روایتی دیگر ترک لقمه حرام بهتر ازدوهزار نمازمستحبی شمرده شده است(تنبيه الخواطر، ص 360)
2- آمرزش الهی: پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسي که روزي حلال بخورد، فرشته اي بالاي سرش قرار مي گيرد و براي او طلب آمرزش مي کند تا وقتي که از خوردن آن فارغ شود. (ميزان الحکمه، ج3 ،ص2701 ،ح17648)
3- نورانيت قلب: پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسي که چهل روز مال حلال بخورد، خداوند قلب او را نوراني مي کند. (بحار، ج103 ،ص16 )
4- جهاد در راه خدا: امام کاظم(علیه السلام) فرمود: کسي که درپي روزي حلال براي خود و خانواده اش باشد، همانند کسي است که در راه خدا جهاد کند. (بحارالانوار، 103، ص3)
5- هفتاد هزار حج مقبول: پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم): رد کردن يک دانگ از حرام (يک ششم دينار يا درهم) پيش خدا معادل هفتاد هزار حج قبول شده است. (جامع الاخبار، ص 442) نشان مي دهد که ترک حرام خواري در موقعيت آن خيلي سخت است
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۲۸
موضوع: #تظاهر_به_روزه_خواری
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از گناهان در ماه رمضان تظاهر و روزه خواری علنی است که در این زمینه به چند نکته یاد آوری می کنم :
در ماه مبارک رمضان برخی از افراد معذور هستند که روزه نگیرند مثل:امسافری که نمازش شکسته است. یا سالمندی که به جهت کهولت سن اصلا نمیتواند روزه بگیرید یا روزه برای او مشقت و سختی بسیار زیادی دارد یا خانم حامله یا شیردهی که به واسطه حمل یا شیردادن روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد. (مراجع ج 2م1725و1727 و 8 و9)
افرادی که روزه نمی گیرند باید رعایت حرمت ماه مبارک رمضان را داشته باشند، لذا کسی که به جهت عذری روزه نمی گیرد مانند مسافر بودن یا مریض بودن یا عذرهای دیگر نباید در برابر عموم تظاهر به روزه خواری کند حتی کسی که از روی معصیت روزه نمی گیرد چنانچه در ملاعام اقدام به روزه خواری کند گناهش مضاعف خواهد بود.چه که مرتکب دو گناه شده است.
لذا مسافرین گرامی توجه داشته باشند هر چند که عذر دارند از خوردن و آشامیدن در اماکن عمومی مانند صحن ها و رواق های حرم مطهر و اطراف حرم و پارک ها پرهیز نمایند.
افرادی که برای روزه نگرفتن معذور هستند مکروه است که در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن خود را کاملا سیر کنند.(استفتائات خصوصی و تبریزی استفتائات ج 1 س 659 و رهیافت شش ص 55 و جزوه روزه (بهار 97) ص 48)
خداوند متعال همه ما را از روزه داران واقعی قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۸
موضوع: #علت_مشورت_امام_علیه_السلام_به_خلفا
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم -
-چرا امام علی علیه السلام به خلفا مشورت می داد؟
مشورت امام در مسائل علمی و قضایی و اندکی نظامی بوده است که به خاطر نفع اصل اسلام ،مسلمین و مظلومین بوده است. مثلا: از مجموع 14 موردزمان ابوبکر : 9 مورد پرسشهاى علمى ؛ 4 مورد احکام شرعى و قضاوت ؛ 1 مورد نظامى بوده است . از مجموع 85 مورد مشورت خواهی عمر از امام على علیه السلام، 59 مورد امور قضایى ؛ 21 مورد پرسشهاى علمى ؛ 3 مورد امور مالى ؛ 2 مورد امور نظامى بوده است .تمام 8 مورد زمان عثمان در حوزه بیان مسائل شرعى و نحوه اجراى حدود وقضاوت بوده است.. بنابراین موارد احکام شرعی وظیفه شرعی امام است که حق را به مردم بگوید و بقیه موارد قضاوت بوده تا حق مظلومی از بین نرود که اکثرموارد آنها به امام رجوع می کردند و3 مورد مشورت نظامی به نفع کل مسلمین بوده تا مسلمین به خطر نیفتند .بنابراین به نفع خلفا و مسائل شخصی خلفا نبوده است. (رک: علی والخلفا نوشته نجم الدین عسکری)
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۲۸
موضوع: #وضو_اسراف
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . یکی از گناهان اسراف کردن است و یکی از مواردی که باید مراقبت بیشتری داشته باشیم که دچار اسراف نشویم، در وضو گرفتن و غسل کردن هست که در این زمینه چند نکته را یادآوری می کنم:
اسراف در آب وضو و غسل حرام است البته اسراف کردن در آب وضو یا غسل باعث بطلان وضو یا غسل نمی شود و تلاش شود با کمترین میزان وضو و غسل انجام شود.
یکی از کارهای وضو شستن صورت و دستها است و خوب است بدانیم که اگر مکلف عضو را به نیت وضو زیر شیر آب بشوید و آب به همه قسمتهای اعضای وضو برسد ولو اینکه دست نکشد، وضو صحیح است البته شستن اعضا با دست کشیدن به اعضا در وضو، مستحب است. (عروه ج1 فصل فی بعض مستحبات الوضوء)
بستن شیر آب در حین وضو طبق روشی که توصیه میشود موجب بطلان وضو نمیشود. لذا توصیه میشود همیشه بعد از گرفتن آب برای شستن صورت یا دستها و قبل از دست کشیدن نخست شیر آب بسته شود و سپس روی صورت یا دستها، دست کشیده شود (اجوبه س112 و مکارم ج1 س 63،وج3س144،،عروه الوثقی فی افعال الوضو مساله45،فاضل جامع المسائل ج2س121،بهجت استفتائات س572،مکارم احکام بانوان س37،) و با حداقل آب وضو انجام می شود و اسراف در آب اتفاق نمی افتد.
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما کرامت فرماید به برکت محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۸
موضوع: #حضور_امام_حسن_علیه_السلام_وامام_حسین_علیه_السلام_در_جنگ_ایران
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-
حضور امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) در جنگ ایران (فتوحات خلفا)
1-هیچ کتاب شیعی ننوشته است
2-فقط دوکتاب اهل سنت با سند ضعیف نوشتند (فتوح البلدان بلاذری، ج ٢، ص 411+تاریخ طبری ج٣، ص ٣٢٣)
3- طبری در دو صفحه بعد(ص325) قول دیگری نقل میکند که نبودند
4-طبری در مقدمه جلد1 گفته: مطالبی که نقل میکند، همه صحیح نیستند
5-برخی از راویان دروغگو یا مجهول هستند(حَنَش بن مالک-علی بن مجاهد) و بلاذری به صورت(قیل:گفته شده) میگوید و خودش قبول ندارد
6-امیرالمومنین علیه السلام حتی زمان حکومت خودشان جلوی شرکتشان در جنگ را میگرفتند وفرمودند: مبادا با مرگ آن دو نسل رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) قطع شود(تاریخ طبری، ج 4 ص 440)
7-سنشان زمان عمر کم بوده و نوجوان بودند و زمان عثمان؛ امام علی (علیه السلام)کوچکترین همکاری با خلفا نمیکرد
8-بر فرض رفتن: برای جلوگیری از ظلم بیشتر لشکریان رفتند و اینکه اسلام واقعی را یاد بدهند
خداوند ما را به معارف دین آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi