eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
32 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۸ موضوع: 1 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم زیارت آداب ظاهری و باطنی دارد که به برخی آداب باطنی اشاره میشود: 1-شناخت امام(علیه السلام ): کسی که بر چشمه آبی وارد می شود، به اندازه ظرفی که به همراه دارد، از آن چشمه بهره می گیرد و زائری که به زیارت امام می آید به اندازه شناخت و معرفتی که دارد، از زیارت خویش سود می برد. پس پیش از هر چیز ، سطح شناخت و آگاهی خود را درباره امام بالا ببریم و قبل از ورود به میهمانی، صاحب خانه، خصوصیات اخلاقی و رفتاری او و نیز انتظارات و خواسته های وی را بشناسیم. 2-طهارت باطنی: برای حضور در حرم ، زائر باید پاک باشد، هم پاکی ظاهری، هم درونی. غسل، یک طهارت جسمی است، اما توبه طهارت باطنی است؛ توبه و خشوع، لباس روح است،بنابراین باید هنگام قصد زیارت باید ابتدا توبه کرد و از گناهان استغفار جست که توبه شامل پشیمانی،قصد عدم تکرار و ادای حق الناس و قضای حق الله است. 3-اذن دخول(اعتقادبه زنده بودن امام علیه السلام) :در اذن دخول آمده:( أَللَّهُمَّ إِنّي أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صاحِبِ هذَا الْمَشْهَدِ الشَّريفِ في غَيْبَتِهِ كَما أَعْتَقِدُها في حَضْرَتِهِ ، وَأَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَكَ وَخُلَفآءَكَ عَلَيْهِمُ السَّلامُ‏ أَحْيآءٌ، عِنْدَكَ يُرْزَقُونَ، يَرَوْنَ مَقامي، وَيَسْمَعُونَ كَلامي، وَيَرُدُّونَ ‏سَلامي) یعنی: اینکه امام زنده است و ما را می بیند و جواب سلام ما را میدهد وکلام ما رامیشنود. این اعتقاد ازآیه 105 توبه نیز بدست میآید که می فرماید(اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۸ موضوع: سلام  علیکم بسم الله الرحمن در روایت است از امام صادق علیه  السلام  که فرمودند: کَانَ رَسُولُ ٱللهِ  صلي  الله عليه و اله  أکْثَرُ مَا يَجْلِسُ ٱتِّجَاهَ ٱلْقِبْلَةِ. رسول گرامي اسلام  صلی  الله  علیه  وآله   بيشتر وقت‌ها رو  به  قبله مي‌نشستند. وسائل، ج12، 109. چند نكته درباره قبله:                                                                              1.كسى كه مى‌خواهد نماز بخواند ، بايد براى پيدا كردن قبله كوشش نمايد ، تا يقين كند كه قبله كدام طرف است  و اگر يقين پيدا نكرد بايد به گمانى كه از محراب مسجد مسلمانان يا از راههاى ديگر  مثل قبله نما و گفته صاحب منزل يا صاحب مسافر خانه پيدا مى‌شود عمل نمايد.(رساله مراجع مساله782و783) 2.اگر فردي در بين نماز متوجه شود كه رو ‌به قبله نيست در صورتي كه انحرافش به سمت راست يا چپ قبله نرسيده، يعني90 درجه نرسيده  باشد آنچه تا آن لحظه خوانده صحيح است و بقيه را رو به قبله بخواند، 3.كسي كه با اعتماد به روش معتبري نماز را به يك طرف خوانده و بعد فهميد اشتباه كرده ، اگر انحرافش  به  حد راست يا چپ قبله يعني90 درجه نرسيده  باشد نمازش صحيح است و اگر رسيده  باشد و وقت نماز نگذشته باشد بايد نماز را دوباره بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت فهميد نمازش طبق نظر اكثر فقها  قضا ندارد.(مشهور  تحرير م4،احكام قبله،خوئي، منهاج م 516 سيستاني منهاج516.عروةالوثقي في احكام  الخلل في القبله مكارم:‌ اگر به طرف راست و چپ بوده درداخل وقت هم اعاده واجب نيست).                                             تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۸ موضوع: 2 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-- زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود: 1-دل کندن از غیرخدا:زيارت دل کندن و روي گرداندن است. يعني از هر چه جز دوست و غير اوست دل بکند و فقط و فقط به امام نظر دارد. اگر مي خواهيم زائري راستين باشيم. بايد تمام همت و تلاش خود را به کار گيريم تا در خانه تکاني قلب و روح، هرچه غير از يار است، بيرون اندازيم. مگر مي شود جسم مان در حرم باشد و فکرمان جاي ديگر. 2-ملاقات امام علیه السلام نه حرم: بايد حواسمان جمع باشد: خانه با صاحب خانه فرق دارد و براي ما زيارت و ديدار با صاحب خانه، سختي و مشقات سفر را به جان خريده ايم نه ديدن خانه! و خانه اگر عزيز مي شود و در و ديوارش بوسه گاه مي شود و خاک درش توتياي چشم مي گردد به حرمت حضور صاحب خانه است. اگر قرار بود به ديدن کاشي کاريها و آينه کاري ها برويم هزاران جاي ديگر هم بود 3-زیارت بانشاط انجام دادن : به حکم اين که امام زنده و حاضر و ناظر است بايد بيش از کميت به کيفيت اهميت بدهيم. دعا و زيارت ونماز را با شور و نشاط و بسط روح و شوق تمام انجام دهيم، اگرچه کم باشد. با خستگي و رو در بايستي و بي حوصلگي زيارت نکنيم و از انجام کارها واعمالي که طاقتش را نداريم اجتناب کنيم. چه بسا يک خلوت کوتاه عارفانه، يک زيارت امين الله با شوق و معرفت و دو رکعت نماز زيارت کار صدها ساعت خواندن و قيام و قعود را انجام مي دهد. مهم اين است که احساس کنيم با تمام وجود در نزد او ميهمانش هستيم، هم خودمان با نشاط، زيارت به جا آوريم و هم همراهان را به زحمت نيندازيم و همه روحيات و ظرفيت ها را در نظر بگيريم. خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۸ موضوع: حرام و نامشروع، اثر آن در نسل و اولاد ظاهر می‌شود. كَسْبُ الحَرامِ یَبینُ فی ‌الذُّرِّیَّةِ.  (وسائل، ج ١٢، ص ٥٣) چند نکته کوتاه درباره کسبهای حلال و حرام: خداوند روزی انسانها را از راه حلال مقدر فرموده و کسبهای حلال در دین مقدس اسلام فراوان است مانند بسیاری از تجارت ها و زراعت ها و تولیدی ها حلال است.  برخی از کسب ها و درآمد ها ، حرام و نامشروع می باشد که به برخی از آنها اشاره می شود: مورد اول: درامدی که از راه فروش سی دی و فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید. مورد دوم: درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید. مورد سوم :پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.  مورد چهارم :درآمد کارگری یا کارمندی که برای کار حرام مثل کم فروشی یا غش در کالا ها  استخدام شده است یا کم کار کاری کند. خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. @AhkameHarameRazavi
سوال از مقام معظم رهبری دام ظله العالی در ملک مشاع هرگاه احدی از شرکاء از روی لجبازی مانع استفاده بقیه گردد، نه خودش استفاده می‌کند و نه به دیگر شرکاء اجازه استفاده می‌دهد آیا برای استفاده باز هم نیاز به کسب رضایت وی می‌باشد؟ جواب: سقوط اذن او در این صورت محل اشکال است.
سوال از مقام معظم رهبری دام ظله العالی کسی که معذور است و نشسته نماز می‌خواند اگر از اینکه در آینده خوب شود ناامید گردد و با این حال نمازهای قضا شده خود را بخواند اگر بعدا خوب شد آیا نمازهایی را که نشسته خوانده مجزی است یا اینکه باید دوباره قضا کند؟ جواب: باید دوباره قضاء کند.
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۹ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که : اولا:از لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است واز طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت است. ثانیا: به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛چون پیامبر فرمود: هر کس فریاد استغاثه هر مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست(وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی(علیه السلام) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید(نامه47 نهج البلاغه) ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند(تو کز محنت دیگران بیغمی- نشاید که نامت نهند آدمی) رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود. خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام می فرمایند:.بر درب بهشت نوشته شده است که صدقه دادن، ده حسنه دارد و قرض دادن، هجده حسنه. مَکْتُوبٌ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ الْقَرْضُ بِثَمَانِیَةَ عَشَر (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص33) چند نکته در مورد احکام قرض: 1. قرض دادن، مخصوصا قرض دادن به کسی که نیاز دارد، از مستحبات مؤکّد مى‌باشد اما قرض گرفتن در صورت عدم احتیاج کراهت دارد و هر چه احتیاج انسان شدیدتر باشد کراهتش کمتر می شود. (تحریر، کتاب القرض م1و 2 ؛ منهاج ج2 م1002 و 1003) 2. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه نماید، و زمان اداء دین هم رسیده باشد، چنانچه بدهکار بتواند بدهی خود را بدهد باید فوراً آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. (رساله مراجع م 2276) 3. اگر انسان برای حفظ ارزش پولش به کسی سکه طلا یا یک ارز خارجی قرض بدهد ، همان سکه طلا یا ارز خارجی را طلبکار است هر چند قیمت سکه و ارز خارجی زمان قرض دادن و پس گرفتن قرض تفاوت پیدا کرده باشد.  4. اگر بدهکار مال و اموالی ندارد ویا اگر مال و اموالی دارد منحصر به خانه‏اى که در آن نشسته و اثاثیه منزل و مایجتاج ضروری است که با فروشش به سختی زیاد می افتد بر طلبکار حرام است طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید صبر کند و نمى‌تواند او را مجبور کند که چیزهاى مورد احتیاجش را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود تلاش کند و از طریق کسب و کار مالی بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.  خداوند متعال قرض همه مقروضین را ادا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۹ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان می‌پندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169) امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم: 1- بالاترین خیر:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10) 2- اولین بهشتی:امام رضا (علیه السلام)می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11) 3- مقام شفاعت داشتن:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12) 4- رهبران اهل بهشت:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18) خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۹ موضوع: سلام‎علیکم.‎بسم‎الله‎الرحمن‎الرحیم‎خداوند متعال در قران مجید در مورد اهمیت وفای‎به عهد  می فرماید: وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا  و به عهد (خود) وفا کنید، چرا که از عهد و پیمان سؤال مى شود. (اسرا آیه 34) چند نکته کوتاه درباره عهد و قسم: در عهد شرعی هم مانند نذر برای واجب شدن عمل به آن باید صیغه عهد بر زبان جاری شود ، ولی لازم نیست صیغۀ آن به عربی باشد؛ مثلا بگوید با خدا عهد مى‌کنم یا خدایا با تو عهد میکنم که احسان به والدین را انجام دهم یا غیبت را ترک نمایم کافی است.(رساله مراجع 2668) اگر انسان برای انجام کاری به نام خدای متعال و صفات مخصوصش مثل خالق هستی، قسم یاد کند و آنرا بر زبان جاری کند و بقیه شرایط قسم وجود داشته باشد عمل به آن واجب می شود اما قسم به نام ائمه یا قرآن یا پیامبران چیزی را بر انسان واجب نمی کند.(رساله مراجع 2671) اگر زمان عمل به قسم یا عهد مشخص باشد و فرد عمدا به قسم یا عهدش عمل نکند علاوه بر ارتکاب معصیت، باید کفاره عهد و قسم پرداخت کند.(رساله مراجع 2670 و 2669) خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظایف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود: 1-حس حضور داشتن( بلند صحبت نکردن): خداوند می فرماید:«لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»: صدای خود را فراتر از صدای پیغمبر نبرید.  یعنی صداهایتان را از صدای پیامبر بلندتر نکنید. رعایت ین نکته یک ادب اجتماعی و معاشرتی است؛ حتی نه حرف های عادی، بلکه زیارتنامه را هم بلند بلند خواندن، به نحوی که تمرکز روحی و حضور قلبی دیگران را به هم بزند، مناسب نیست. صحبت های بلند بلند هم، علاوه بر ینکه خلاف ادب در محضر ولی خداست، بری دیگران هم مزاحمت و حواس پرتی می آورد. 2-پیمان صداقت و بندگی به درگاه خدا :از جمله عواملی که می تواند در قبولی زیارت مؤثر باشد، این است که در محضر امام (علیه السلام ) با خدا عهد و پیمان ببندد که واجباتش را انجام دهد و از گناهان دوری نماید، حقوق دیگران را ادا کند و برای فرج و ظهور امام زمان (عجل تعالی فرجه الشریف ) و نیز پیروزی مسلمانان در سراسر عالم دعا کند. 3-زیارت وداع خواندن : ادب، اقتضا دارد كه زائر پس از اتمام ايام زيارت، براى خداحافظى به حرم مشرف شود و ضمن سپاس، آرزوى خود را براى بازگشت دوباره اعلام كند و از خدا بخواهد(لا جَعَلهُ اللهُ آخِرَ العَهْدِ مِنْ زِيارَةِ قُبُورِكُمْ) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: یا علی! عابدترین مردم کسی است که به آنچه خداوند بر او واجب نموده عمل نماید. ‌ یَا عَلِیُّ مَنْ أتَى ٱللهَ بِمَا ٱفْتَرَضَ ٱللهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدِ ٱلنَّاسِ‌. (خصال صدوق ص 125) دو نکته کوتاه درباره احکام تیمم:  1. تیمم بر سنگ، خاک، ریگ و کلوخ صحیح است و تیمم بر خاک از بقیه بهتر است.(م6842)  2. کیفیت تیمم: ابتدا نیت کند و دستها را به زمین بزند و به نظر اکثر فقها صرف گذاشتن دستها بر زمین کافی نیست و سپس از جایی که مو روئیده با تمام دو کف دست پیشانی و همچنین دو طرف پیشانی و روی ابروها را (بنابراحتیاط) مسح کند و سپس با کف دست چپ تمام پشت دست راست را از مچ تا سر انگشتان مسح شود و سپس با کف دست راست تمام پشت دست چپ مسح شود. هر چند طبق نظر برخی مراجع عظام مانند امام خامنه ای احتیاط این است که دو مرتبه دست را به زمین زده و به پشت دستها کشیده شود. (رساله مراجع م‌700 الی707.صافی و اقای گلپایگانی تمام کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست. مقام معظم رهبری: و احتیاط واجب این است که بار دیگر دست‌ها را به زمین بزند و سپس کف دست چپ را بر پشت دست راست وکف دست راست را بر پشت دست چپ بکشد. سایت امام خامنه ای)  تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi