eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.خداوند متعال درباره خمس در قرآن عزیز می فرماید: وَ اعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شیءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیتَامَی وَ الْمَسَاکینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ . (ای مؤمنان) بدانید که هر چه غنیمت و فایده نصیبتان شود خمس آن خاص خدا و رسول و خویشان او و یتیمان و فقیران و در راه سفر ماندگان (از خاندان او) است.سوره انفال آیه 41 چند نکته درباره خمس: 1. یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است و هر فردی که دارای درآمدی است هر مقداری از درآمدش که در بین سال خمسی صرف نیازها و مخارج حلال زندگی شده که مطابق شأن فرد بوده مانند خوراک و پوشاک و ‌مسکن و اثاثیه منزل، خمس ‌ندارد اما آنچه از درآمد در سر‌رسید سال خمسی باقی می‌ماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمی کند آنچه باقی مانده پول پس انداز شده یا مواد غذایی داخل منزل باشد. 2. داشتن بدهکاری یا قسط بانکی نمی‌تواند بهانه ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری ها و احکامش، باید خمس موجودی خود را پرداخت کنند. مثلا فردی که بابت خرید مغازه بدهکار باشد این بدهی سبب نمی شود، ‌خمس درآمدی که از سال خمسی اش زیاد آمده پرداخت نکند. (رساله مراجع مساله 1765و1790و1791و1792 (اجوبه س924؛ تبریزی س882؛ جامع المسائل فاضل ج1 س902؛ جامع الاحکام صافی ج1 س773- 774؛ امام تحریر الوسیله کتاب الخمس، نوری م1748؛ احکام الواضحه فاضل ص303 ؛ هدایه العباد صافی م1620؛ مناج سیستانی ج1/392 خویی، وحید منهاج ج1/348 و جامع المسائل ج1 س645) خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن راهکار آرامش را یاد خدا میداند و میفرماید: أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ: همانا با یاد الاهی قلب ها آرام می شود (آیه 28 رعد) برخی عوامل رسیدن به آرامش عبارتند از: 1-یادخدا: طبق آیه تلاوت شده یادخداباعث آرامش است،یعنی این که انسان همیشه توجه و یقین داشته باشد که هیچ موجودی در عالم نمی تواند مستقل و جدای از «الله» منشأ اثر باشد وتمام قدرت و ملک و هستی از او است وعزت و ذلت بندگان نیز به دست او است؛ او بر همه چیز توانا است؛ اگر انسان واقعا با تمام وجودش باور داشته باشد که هیچ دگرگونی و قدرتی در عالم نیست مگر این که وابسته به خداوند بزرگ است و آن گاه با زبان بگوید: «لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم»، دیگر دغدغه و اضطرابی ندارد. 2- توکل به خدا: توکل یعنی این که انسان وظیفه خود را در حد توانایی انجام داده و نتیجه کارها را به خداوند واگذار نماید. قرآن مجید می فرماید: "کسی که بر خدا توکل کند خداوند او را کفایت می کند"(آیه 3 طلاق) چون رزق از ناحیه خداوند تعالی ضمانت شده وخداوند قادر است که از عهده ضمانت خود برآید. 3- رضایت به خواست الهی: اگر انسان باور داشته باشد که خداوند متعال همیشه خیر خواه بندگان خود است و به خواست الاهی گردن نهد هیچ دغدغه ای نخواهد داشت. پیامبر (ص) دراین زمینه فرمود: هرکس اطمینان کند که آنچه خداوند برای او مقدر کرده، از او فوت نمی شود، قلبش راحت و آرام می گردد. (غررالحكم، ح 8763) خداوند آرامش حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
چهارشنبه 25/10/1398 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می فرمایند: ...مَنْ رَضِیَ بِالْیَسِیرِ مِنَ الْحَلَالِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ تَنَعَّمَ أَهْلُهُ... . هر کس به روزی حلال اندک راضی و خشنود باشد، هزینه زندگی اش سبک می شود و خانواده اش در نعمت خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص347) چند نکته درباره احکام نیروی کار و کارفرما: 1. اگر صاحب کار یا شرکت یا سازمانی با کارگر یا هر نیرویی قرارداد ببندد که مدت مشخصی کار کند و در آن اجرت و حقوق را تعیین کنند، باید طبق قرارداد همان اجرت و حقوق پرداخت شود و نباید در پرداخت حقوق کوتاهی صورت گیرد و اگر در ضمن قرارداد شرط حلال و مجازی گذاشته شود باید طرفین شرعا طبق شرع عمل کنند. البته طرفین نمی توانند در ضمن قرارداد ترک واجبی یا انجام حرامی را شرط کنند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی احکام العقد الاجاره و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره م9 و منهاج الصالحین ج2 م383) 2. نیروی کار در مدتی که قرارداد کاری بسته است شرعا نباید در آن مدت برای خودش یا دیگری کاری را انجام دهد که با حق صاحب کار منافات داشته باشد یا خلاف قانون باشد یا سبب کاهش کیفیت در کار بشود؛ لذا غذا خوردن در محل کار در مدت زمان اشتغال به کار چنانچه بدون رضایت صاحب کار حقش از بین می رود یا خلاف قانون باشد جایز نیست. و چنانچه این کار را انجام دهد به مدت زمانی که مشغول کار نبوده اجرت طلبکار نمی باشد و چنانچه اجرت کامل دریافت کرده باید برگرداند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی اجاره الثانیه، م4 و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره، م27 و منهاج الصالحین ج2 م456) خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امام علی(ع) گناه را از عوامل سلب آرامش می داند و می فرمایند: کَم مِن شَهوَةِ ساعَةٍ اَورَثَت حُزناً طَویلاً؛. چه بسیار خواهش های نفسانی لحظه ای، که اندوه طولانی و درازی را در پی دارد.( کافی، ج 2 ، ص 451 ) بعضی از عوامل از بین رفتن آرامش که در روایات بدان ها اشاره شده است عبارت اند از: 1-دلبستگی به دنیا: پیامبر اکرم (ص) فرمود: "رغبت و علاقه به دنیا موجب غم و حزن انسان است و زهد و بی رغبتی به دنیا موجب راحتی قلب و بدن است(بحار، ج 73، ص 91) امام خمینی (ره) نیز با توجه به روایات به فرزندشان حاج سید احمد فرمودند: «... من آنچه ملاحظه کردم و مطالعه در حال قشرهای مختلف نمودم، به این نتیجه رسیده ام که قشرهای قدرتمند و ثروتمند، رنج های درونی و روانی و روحیشان از سایر اقشار بیشتر و آمال و آرزوهای زیادی که به آن نرسیده اند بسیار رنج آورتر و جگر خراش تر است... آنچه مایه نجات انسان ها و آرامش قلوب است، وارستگی و گسستگی از دنیا و تعلقات آن است که با ذکر و یاد دایمی خدای تعالی حاصل می شود(نامه 26/4/1363) 2- طمع و چشم داشت به مال مردم: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "کسی که به مال دیگران طمع و چشم داشت، داشته باشد حزن و اندوهش طولانی خواهد شد(بحار، ج 77، ص 172) 3- حسادت: امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: "غیر از حسود ظالمی را ندیدم که شبیه ترین کس به مظلوم باشد؛ زیرا دارای قلبی غصه دار و حزنی پیوسته است"( بحار، ج 73، ص 256) 4- چشم و هم چشمی: وقتی می بینند کسی چیزی دارد، آنها هم سعی می کنند آن چیز را تهیه کنند و داشته باشند و نداشتن آن چیز موجب نگرانی و ناراحتی آنان می گردد و احساس کمبود می کنند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: در امور دنیا به کسانی که وضع زندگیشان پایین تر از تو می باشد بنگر، نه به کسانی که وضع مالی آن ها از تو بهتر و برتر است(جامع السعادات، ج6، ص105) خداوند آرامش حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است که می فرمایند: الصَّوْمُ‏ جُنَّةٌ مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا وَ حِجَابٌ مِنْ عَذَابِ الْآخِرَة... . روزه سپری است از آفات دنیا و پرده‌ای است از عذاب آخرت (آتش جهنم). (مصباح الشریعة ؛ ص135) چند نکته کوتاه درباره روزه قضا: 1. به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید وقت نیت روزه قضا تا قبل از اذان ظهر است، بشرط اینکه تا آن موقع چیزی که روزه را باطل می کند مرتکب نشده باشد مثلا چیزی نخورده باشد.( آیه الله شبیری زنجانی: بعد از ظهر هم می شود نیت روزه قضا کرد.) 2. کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته روزه قضا دارد به نظر اکثر مراجع چنانچه توانایی روزه گرفتن دارد باید تا قبل از ماه رمضان سال جدید روزه قضای خودش را بگیرد. (جهت اطلاع: امام، رهبری، گلپایگانی، وحید: احتیاط‌ واجب. فاضل، مکارم‌: فتوی. مخالف: خویی، سیستانی: احتیاط مستحب) (جزوه روزه ص‌158 و رساله اموزشی رهبری، احکام روزه قضا م 6) و چنانچه فرد توانایی روزه گرفتن داشته و بدون عذر روزه قضا را نگیرد علاوه بر لزوم قضای روزه در سالهای بعد، باید یک بار به تعداد روزه های قضای همان سال کفاره تاخیر بدهد یعنی به ازاء هر روز 750 گرم نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد.(جهت اطلاع: نسبت به لزوم کفاره تاخیر در جایی که با عذر روزه قضا را نگرفته، اختلافی است.) 3. کسی که می داند روزه قضا دارد اما تعدادش را نمی داند همان مقدار حداقل یقینی را، بجا بیاورد کافی است. مثلا فردی می داند روزه قضا دارد اما نمی داند پنج روز است یا هفت روز، همان پنج روز یقینی را بجا بیاورد، کافی است. (رساله مراجع م1679) خداوند متعال به همه ما توفیق انجام وظایف دینی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق(ع) برای افزایش طول عمر می فرمایند: صَدَقه وَ بِرُّ الْوَالِدَیْنِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ یَزِیدَانِ فِی الْأَجل :نیکی به پدر و مادر و صله رحم موجب ازدیاد عمرند.(بحار، ج‏71، ص 83) در روایات راههایی برای افزایش عمر بیان شده است که برخی ذکر میشود: 1-نیکی به والدین و صله‌رحم: صله‌رحم تا جایی نقش دارد که پیامبر(ص) می‌فرماید حتی زمانی که قومی به جای نیکی، به فجور و گناه ورزی روی می‌آورند به سبب آنکه صله‌رحم را به جا می‌آوردند، دارای عمر طولانی خواهند شد. پیامبر(ص) در این باره می‌فرماید: مردمی که گناهکارند و نه نیکوکار، به صله‌رحم، اموالشان زیاد و عمرشان طولانی می‌شود. حال اگر نیک و نیکوکار باشند، چه خواهد شد!؟ (کافی، ج 2، ص 155) 2- خوش اخلاقی: امام صادق(ع) می‌فرماید: نیکوکاری و خوش اخلاقی، خانه‌ها را آباد و عمرها را طولانی می‌کنند. (کافی، ج 2، ص 100) واین طبیعی است، چون با اخلاق خوش استرس کم شده و بیماریها کم میشود. 3- زیارت امام حسین(ع): در این باره امام صادق(ع) فرموده است: زیارت امام حسین(ع) را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزی‌ات را زیاد می‌کند و زندگی‌ات را همراه با سعادت می‌کند (کامل الزیارات، ص 286) 4- نیکی به خانواده: امام صادق(ع) می‌فرماید: هر کس به شایستگی در حق خانواده‌اش نیکی کند، خداوند بر عمرش می‌افزاید. (کافی، ج 8، ص 219، ح 269) خدواند عمر با برکت به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
پنج شنبه 26/10/1398 ظهر و عصر موضوع: مناسبت: فرار شاه معدوم (1357ه ش) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند: صِلَةُ الرَّحِمِ ، وَ حُسْنُ الْخُلُقِ ، وَ حُسْنُ الْجِوَارِ ، یُعَمِّرَانِ الدِّیَارَ ، وَ یَزِیدَانِ فِی الْأَعْمَارِ. صله رحم، خوش اخلاقى و خوش همسایگى، شهرها را آباد و عمرها را زیاد مى کند. (نهج الفصاحه ص554 ، ح 1839) چند نکته کوتاه درباره حقوق همسایگان: 1. یکی از مسائل مهم اجتماعی معاشرت با همسایگان هست که در اسلام نسبت به حقوق همسایه سفارش شده است، و مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق آزار و اذیت اشاره می شود: الف: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه شود، حرام است بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب می‌گردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست. (استفتائات آیت الله سیستانی ص 399) ب: برگزاری مجالس اعم از مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان نباید سبب اذیت و آزار همسایگان شود. ج: در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هر گونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد. خداوند متعال توفیق خدمت رساندن به مومنین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره جهاد کبیر میفرماید: «فَلَاتُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» «ای پیامبر! پس از کافران پیروی نکن و به‌وسیله آن با آن‌ها به جهادی بزرگ بپرداز»(آیه 52 فرقان) «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن در میدان‌های مختلف؛ مثل میدان سیاست، میدان اقتصاد، میدان فرهنگ و هنر. جهاد کبیر به معنای قطع رابطه با دنیا نیست؛ بلکه هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ و مثل نماینده نظام اسلامی حرکت بکنندو سخن بگویند وهضم قدرتها (فرهنگی،اقتصادی، هنر و...) نشوند. وقتی از دشمن تبعیت نشود ممکن است هزینه هایی داشته باشد، اما وظیفه این است که:وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ وَ کَفی بِاللهِ وَکیلا؛ در مقابل همه این فشارها به خدا تکیه کن؛ توکّل معنایش این نیست که کار را رها کنید بنشینید تا خدا بیاید عوض شما کار را انجام بدهد؛ بلکه توکّل این است که شما راه بیفتیدو تلاش کنید، آن‌وقت یقین داشته باشیم که خدای متعال ما را کمک خواهد کردو یقینا پیروزیم وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنین.(آیه 69 عنکبوت) بر اساس معارف قرآن کریم، دشمنان اسلام هرگز از مسلمانان راضی نخواهند شد مگر آنکه مسلمین اسلام را رها کنند و پیرو کافران شوند؛ در نتیجه فرمان الهی این است که هرگز نباید در برابر آنان کوچکترین نرمشی انجام دهید و باید در برابرشان محکم و استوار همچون کوه باشید و مقاومت کنید و تسلیم ناپذیر باشید. در قرآن کریم آمده است«وَ لَنْ تَرْضی عَنْک الْیهُودُ وَ لا النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (آیه 120 بقره) خداوند توفیق جهاد در راه خدا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در یکی از توصیه هایی که از امام علی بن موسی الرضا علیه السلام رسیده است در بخشی از آن می خوانیم: ...لَا یَخَافُ عَبْدٌ إِلَّا ذَنْبَهُ وَ لَا یَرْجُو إِلَّا رَبَّه‏... . عبد پروردگار در عالم نباید از چیزی جز گناهانش بترسد و نباید به کسی جز خداوند متعال امید داشته باشد. (عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص44) چند نکته کوتاه درباره لعن و دشنام: 1. یکی از گناهان زبان این است که انسان مسلمانی را دشنام یا لعن کند.(برخی فقها لعن مومن و شیعه را حرام می دانند.)مقصود از دشنام هر چیزی است که در عرف ناسزا و دشنام محسوب شود بنابر این اگر به کسی نسبت بخل می‌‌دهند، یا او را به نام حیوانی صدا می‌کنند، یا در صورتی‌‌که به نقص جسمانی مبتلا باشد، به شکل زشتی بیان ‌کنند؛ چنانچه این تعبیرات در عرف، ناسزاگویی و تحقیر محسوب شود، دشنام و حرام است. 2. اگر کسی گنهکار باشد، انسان نمی تواند او را به بهانه گناهش دشنام یا لعن کند مثلا کسی کالایی را گرانتر فروخته، هر چند در گران فروشیش گنهکار باشد خریدار نمی تواند او را لعن کند یا دشنام دهد و در صورت لعن کردن یا دشنام مرتکب گناه شده و انسان باید مراقب زبانش باشد. و در حرمت لعن و دشنام فرقی بین حاضر بودن و غایب بودن فرد که دشنام داده می شود، نیست. البته ضمنا در برخی موارد لعن و دشنام مثل لعن و دشنام بدعت گذار استثنا شده که این موارد نادر در کتابهای فقهی مطرح شده است. (رهبری: سوال: آیا لعن مومن فاسق جایز است؟ و آیا استثنائی وجود دارد؟ جواب: مجرد فسق مجوز لعن نمی باشد. استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 810692 تاریخ استفتاء: 1396/07/20 ؛ توضیح المسائل جامع 2277 و 2278 و 2279 ؛ استفتائات حضرت امام، ج5 س: 6786) خداوند متعال توفیق ترک گناه به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان می‌پندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169) امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم: 1- بالاترین خیر:پیامبر(ص) فرمود:بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10) 2- اولین بهشتی:امام رضا (ع)می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11) 3- مقام شفاعت داشتن:پیامبر(ص) فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12) 4- رهبران اهل بهشت:پیامبر(ص) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18) خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
جمعه 27/10/1398 مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. سم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از أمیرالمؤمنین علیه السلام که می فرمایند: لا تُغالُوا بِمُهورِ النساء فَتَکُونَ عداوةً. مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی میگردد. (وسائل الشیعه، ج 21، ص 253) چند نکته درباره ازدواج و مهریه ازدواج: 1. یکی از علل فساد و فحشاء در جامعه تاخیر افتادن سن ازدواج است و برای سالم ماندن فضای جامعه و خانواده باید همه مومنین تلاش کنند که امر ازدواج در جامعه تسهیل شود و یکی از مواردی که ازدواج را تسهیل و آسان می کند، سهل گرفتن در تشریفات ازدواج از قبیل مراسم و مهریه و جهیزیه است. امروزه متأسفانه در اثر رقابت ها و حسادت هاي بيجا مهريه هاي سنگين و تعهدهای سنگین برای طرفین خصوصا مرد گذاشته می شود که سبب تأخیر ازدواج جوانان شده ولي تجربه نشان داده است که هیچیک از این امور ضامن خوشبختی طرفین نیست. 2. مهریه به هر مقداری که باشد دینی به عهده مرد است و اگر توانایی مالی داشته باشد و خانم مهریه اش را مطالبه کند، مرد باید مهریه را پرداخت کند و اینکه اگر خانمی مهریه اش را مطالبه کند و مرد اموالش را برای فرار از پرداخت مهریه به نام دیگران کند، باز هم گنهکار و معصیت کار است. (تحریر الوسیله، کتاب دین م 10 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 994) 3. اگر مهریه به عنوان دینی بر عهده شوهر باشد مثلا صد سکه طلا به عهده شوهر باشد و خانم در طول زندگانی مهریه را به شوهر ببخشد مثلا خانم به مرد بگوید مهریه ای که به عهده ات دارم به تو بخشیدم، نمی تواند دوباره از شوهر مطالبه کند یا اگر بین زن و شوهر ناراحتی رخ بدهد، از شوهر مطالبه کند. (استفتائات حضرت امام، ج2 ص 288 ؛ منهاج الصالحین ج3 م 318) 4. اگر مردی فوت کند و مهریه خانمش را پرداخت نکرده باشد چنانچه نسبت به پرداخت مهریه وصیت کرده باشد یا وصیت نکرده باشد، باید از اموال میت مهریه پرداخت شود و سپس طبق ضوابط شرعی ارثیه بین ورثه تقسیم شود. (رساله مراجع م 2719) خداوند متعال بحق حضرت رضا علیه السلام اسباب ازدواج آسان را برای همه جوانان فراهم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امام باقر عليه السلام برای افزایش عمر می فرمایند:اَلْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ يَنْفيانِ الْفَقْرَ وَ يَزيدانِ فِى الْعُمْرِ وَ يَدْفَعانِ عَنْ صاحِبِهِما سَبعينَ ميتَةَ سوءٍ:كار خير و صدقه، فقر را مى بَرند، بر عمر مى افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى كنند.(ثواب الاعمال ، ص ۱۴۱) در روایات راههایی برای افزایش عمر بیان شده است که برخی ذکر میشود: 1-صدقه: صدقه شامل دادن واجبات و مستحبات مالی از سوی شخص است و اختصاص به زکات و خمس ندارد. هر کسی به هر میزان که صدقه به ویژه به سائل و محروم دهد، از برکات آن بهره‌مند خواهد شد که از جمله آنها افزایش عمر است. امام باقر(ع) فرمود: کار خیر و صدقه، فقر را می‌برد، بر عمر می‌افزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور می‌کند. (ثواب الاعمال، ص 141) 2- اجتناب از غضب الهی: اجتناب از گناه و عوامل ایجاد غضب الهی از دیگر راه‌های افزایش عمر است؛ زیرا اگر موجبات غضب تحقق یابد، باعث کاهش عمر میشود. در همین رابطه پیامبر(ص) می‌فرماید: مرگ انسان‌ها در نتیجه گناهان، بیشتر از مرگ آنها در نتیجه فرا رسیدن اجل است و زنده ماندن انسان‌ها در نتیجه نیکی‌هایشان، بیشتر از زندگی کردنشان به خاطر باقی بودن عمر است(مکارم الاخلاق، ص 362) 3-شکرنعمت: امام علی (علیه‏ السلام) فرمودند: شکرگزاری فراوان ، عمر را زیاد می‏ کنند و بر مُهلت زندگی می ‏افزایند(غررالحکم،ح9306) 4- شستن دست پیش و پس از غذا خوردن: امام صادق(ع) می‌فرماید: دست‌هایتان را قبل و بعد از غذا خوردن بشوئید، که فقر را می‌برد و بر عمر می‌افزاید.(محاسن، ج 2، ص 202) خدواند عمر با برکت به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد