پنج شنبه مغرب اعتقادی 1400/7/1
موضوع: #تهذیب_نفس_1
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
از روش های بسیار مؤثر در خود سازی معنوی، استفاده از ابزاری است که بزرگان اهل معرفت و پیشتازان وادی معنویت و تقوا بیان کرده اند و آن دارای چهار مرحله است:
الف) مشارطه و عزم
انسانی که قصد حرکت در جهت کمال و تربیت نفسانی خود دارد ابتدای هر روز لازم است با خود شرط کند که در طول روز مرتکب گناهی نگردد. مثلاً کسنی که می خواهد با یک صفت بدی که در او وجود دارد و یا عادت زشتی که در خود احساس می کند به مبارزه برخیزد، باید با خود عهد کند که آن صفت و یا عادت را از صحنه عمل و رفتار خود دور کند و شیوه زندگی خود را از حاکمیت آن بر کنار نگه دارد و این قدم اول است.
ب) مراقبته و مواظبت
پس از تصمیم و اراده قطعی در این خصوص باید همواره در طول روز و تا هنگام استراحت شبانگاهی به کشیک نفس پرداخته و لحظه ای از آن غافل نباشد تا وسوسه های نفسانی و حالات شیطانی نتواند او را از جاده حق و اعتدال خارج کرده و به سوی آن عمل و یا صفت زشت سوق دهد و یا کار پسندیده را در نظرش به صورت دیگری جلوه دهد و یا با تنبلی و کسالت او را از اقدام و ادامه بر انجام آن منصرف کند.
این قدم بسیار مهمی است که در آغاز، سخت و دشوار است ولی به تدریج از دشواری آن کاسته و آسان خواهد شد.
ج) محاسبه
حسابرسی و تفتیش نسبت به حالات نفسانی و اعمال صادر شده از شخص در طول روز، از ضروری ترین کارهاست که بدون آن هیچ حرکتی رو به سامان نخواهد رفت.
امام کاظم ـ علیه السلام ـ فرمود:هر کس روزانه به حساب خود رسیدگی نکند، تا اگر کار نیکی انجام داده است از خداوند تقاضای توفیق بیشتری کرده و چنان چه مرتکب عمل زشت و گناهی شده است و از او طلب آمرزش و توبه کند، از ما نیست(اصول کافی، ج 2، ص 453)
د) مؤاخذه
قدم نهایی در طی این عملیات این است که با برخورد جدی با خود و گریبان گیری از خویشتن و تنبیه نفس به وسیله روزه و مانند آن در صورت نقض پیمان، از او برای رعایت کردن و نشکستن دوباره آن تعهد بگیرد.
خداوند توفیق فهم معارف دین و عمل به آنها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی 1400/7/2
موضوع: #تفاوت_طلاق_رجعی_و_بائن
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ الْبَیْتَ الَّذِی فِیهِ الْعُرْسُ وَ یُبْغِضُ الْبَیْتَ الَّذِی فِیهِ الطَّلَاق. همانا خداوند متعال خانه ای که در آن عروسی باشد را دوست دارد و از خانه ای که در آن طلاق است نفرت دارد و مورد غضب پروردگار است. (وسائل الشیعة ؛ ج22 ؛ ص7)
در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که غالبا مورد نیاز است واجب است انسان یاد بگیرد.
ان شاءلله زندگیهای مشترک به طلاق نینجامد؛ لکن اطلاع داشتن برخی مسائل لازم است لذا امشب قصد دارم چند نکته ای درباره احکام طلاق خدمت شما تقدیم کنم:
1. طلاق از جهت شرعی به دو قسم رجعی و بائن تقسیم می شود.
2. اگر خانم از بانوانی است که باید عده نگه دارد در صورتی که از شوهرش جدا شد شوهرش در زمان عده با شرایطی می تواند به خانمش رجوع کند و با رجوع دوباره زوجیت بر می گردد و نیازی به عقد ازدواج مجدد نیست و این یک طلاق رجعی است.
اما طلاق بائن طلاقی است که شوهر بعد از طلاق نمی تواند به همسرش رجوع کند و برگردد و اگر بخواهد برگردد باید با شرایط شرعی عقد ازدواج مجددی خوانده شود و طلاق بائن اقسامی دارد که برای دانستن جزئیات به رساله های عملیه مراجعه شود. (1)
3. اگر خانمی طلاقش از نوع طلاق رجعی باشد با وجود شرایطی نفقه اش بر شوهر واجب است و چنانچه خانمی طلاق رجعی بگیرد و در همان منزلی که شوهر زندگی می کند، سکونت کند، رعایت حجاب و پوشش در برابر شوهر بر او واجب نیست. (2)
همه مسائل شرعی مهم هستند اما برخی از مسائل شرعی در اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند از جمله همین مسائل ازدواج و طلاق؛ لذا توصیه می شود در این مسائل از افراد آگاه در این مسائل سوال شود که در همین راستا یکی از خدمات فرهنگی مذهبی آستان قدس رضوی سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 می باشد که به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد. خداوند متعال دلها را به یکدیگر نزدیک کند و کدورتها را برطرف برگرداند به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع م 2522)
(2) (توضیح المسائل مراجع اقتباس از م 2254 و تصریح برخی مراجع ذیل این مساله)
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی 1400/7/2
موضوع: #فلسفه_صلوات
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
صلوات به عنوان یک دعا، نوعی عرض ارادت و اظهار محبت به پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت مکرم ایشان می باشد که رفته رفته به شعار مسلمانان تبدیل شده است.
تأکید قرآن بر صلوات فرستادن بر حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درآیه Nإِنَّ اللهَ وَمَلَائِکتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا[56 احزاب] سبب اهمیت بیشتر آن شده است.
خداوند متعال، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را برای صلوات و درود خویش لایق دانسته و به ملائکه و مؤمنین نیز امر فرموده است تا بر آن حضرت به صورت پی در پی، درود و صلوات بفرستند.
فلسفه صلوات:
صلوات فرستادن مسلمانان بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به گونه ای تشکر از زحمات طاقت فرسای ایشان و اهل بیت علیهم السلام و نیز قدردانی آنها از نعمت هدایت ـ که از بزرگترین نعمت های خداوند است ـ می باشد.
از نظر روانشناسی، صلوات فرستادن برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم موجب ریشه دار شدن محبت به آن حضرت و اهل بیتش می شود و این زمینه سازی روحی، تبعیت بیشتر شخص را از رهنمودهای آن بزرگواران فراهم می کند.
علاوه بر این، صلوات، یک دعا است و موجب نزول رحمت الهی می شود؛ چون مسلمانان هنگام صلوات فرستادن دعا می کنند و از خداوند متعال می خواهند که رحمت بیشتری بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام و آنان را به درجات بالاتر قرب الهی برساند.
همچنین صلوات موجب شناخت ائمه علیهم السلام و مأنوس شدن با آنها و در پی آن، درس گرفتن از مکتب آن بزرگواران می شود؛ لذا صلوات فرستادن بسیار سفارش شده است و یکی از توشه های ارزشمندی است که در آخرت، موجب سنگینی وزنة کارهای نیک ما در میزان اعمال می شود.
ائمه علیهم السلام به عنوان الگوهای عملی ما همواره بعد از ذکر نام شریف پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم صلوات را ذکر فرموده اند که نمونه های بارز آن را می توان در نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و سایر ادعیه مشاهده کرد.
خداوند توفیق فهم معارف دین و عمل به آنها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی 1400/7/3
موضوع: #یادگیری_علم
مناسبت: شروع سال تحصیلی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر عزیز خداصلی الله علیه وآله می فرمایند: العلم اکثر من ان یحصی فخذ من کل شی ء احسنه; علوم و دانشها بیشتر از آن است که به شمارش در آید، پس (در این زمان کوتاه) از هر علمی نیکوترین آن را برگیر . بحارالانوار، ج 1، ص 219 .
امروز به طور رسمی سال تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان شروع شده است، و محصلین در مقاطعی جدید مشغول کسب علوم مختلف می شوند؛
علم آموزی در اسلام تاکید فراوان شده است؛ به ویژه یادگیری مسائلی که مورد نیاز و ابتلای مکلف است تا جایی که یادگیری برخی از دانستنی ها واجب شده است
همانطور که اسلام به تعلم (یادگیری) تاکید کرده است در طرف مقابل نسبت به تعلیم و آموزش هم توجه داشته و حتی در مواردی افراد دانا را مکلف به یاددادن و آموزش کرده است؛ و ما نمی توانیم در مواجهه به کسی که به وظیفه شرعی خویش اشتباه عمل می کند سکوت کنیم
حال سوال این است که آیا در همه موارد تذکر به کسی که اشتباه عمل می کند واجب است یا توضیحاتی دارد؟
در پاسخ می گوییم که مسئله دو صورت دارد:
الف: یک فرض آن است که فردی در مسئله ای بیاطّلاع از حکم شرعی باشد و در صدد تعلّم و فراگیری است و احتمال تأثیر هم هست، که در این صورت حکم آن است که یاد دادن مسألهی شرعی به او واجب است؛ و در اصطلاح فقهی به این تذکرِ واجب «ارشاد جاهل» گفته میشود. مثلا کسی که نمیداند استفاده از انگشتر طلا بر مرد حرام است یا نمی داند ارائه اسناد و فاکتور صوری و دروغی حرام است یا نمیداند سقط جنین حتی قبل از دمیده شدن روح حرام است، یا نمیداند کاشت ناخن مصنوعی حرام است و به علّت ندانستن حکم شرعی، این موارد را رعایت نمیکند، اینجا فرموده اند یاد دادن و تذکر حکم شرعی با وجودِ شرایط به او واجب است. (1)
ب: اما یک موقع هست که مکلف حکم شرعی را میداند، ولی از روی اشتباه و فراموشی مرتکب خلاف شده، در این صورت فرمودند تذکر دادن واجب نیست. مثلا کسی که میداند خوردن و آشامیدن، روزه را باطل میکند ولی از روی فراموشی اقدام به خوردن کرده؛ در این مورد تذکر دادن به او واجب نیست. یا اینکه می داند باید نماز رو به قبله باشد ولی الان اشتباها، قبله را رعایت نکرده، اینجا هم تذکر دادن واجب نیست. (که در این مثالها متخلف حکم را می داند) البته اگر موضوع از موضوعات بسیار مهم باشد تذکر دادن لازم است مثل کسی که ندانسته می خواهد مایعی سمی بخورد. (2)
زائرین و مجاورین عزیز میتوانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت نمایید.
خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل نسبت به مسائل دینی عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (تحریر الوسیله، ج۱، کتاب امربهمعروف، القول فی شرائط وجوبهما، م 23 و 24 ؛ سایت ادمین، سوالات سامانه جامع امر به معروف و نهی از منکر، سوال شماره 1110130؛ توضیح المسائل جامع، م 2222 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، شرایط امر به معروف و نهی از منکر، ارشاد جاهل به حکم یا موضوع)
(2) (سایت ادمین، سوالات سامانه جامع امر به معروف و نهی از منکر، سوال شماره 1163165؛ توضیح المسائل جامع، م 2221)
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی 1400/7/3
موضوع: #ارزش_شهيد_و_شهادت
سلام عليکم-- بسم الله الرحمن الرحيم-- با تسليت ايام سوگواري حضرت اباعبدالله و گراميداشت هفته دفاع مقدس
خداوند در قرآن مي فرمايد:«و لا تحسبن الذين قتلوا في سبيلالله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون»: آنان که در راه خدا کشته ميشوند مردگان ميپنداريد آنان زندگانند و نزد خداي خويش روزي ميخورند. (ال عمران، 169)
امروزه دشمنان اسلام بيشترين وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از اين رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبي و جهاد از جامعه هستند؛ براي درک بيشتر ارزش شهادت چند نمونه از روايات درباره شهادت را خدمت شما عرض مي کنيم:
1-بالاترين خير:پيامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:بالاتر از هر نيکي، نيکي برتري است تا اين که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامي که در راه خدا کشته شد، نيکوکاري اي بالاتر از آن نيست.(بحار، ج 100، ص 10)
2-اولين بهشتي:امام رضا ( علیه السلام ) مي فرمايد: اوّلين کسي که وارد بهشت مي شود، شهيد است( بحار ج 100، ص 11)
3-مقام شفاعت داشتن:پيامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:سه گروه هستند که در روز قيامت شفاعت مي کنند و خدا هم شفاعت آنان را مي پذيرد: پيامبران، سپس عالمان و سپس شهيدان(بحار، ج 100، ص 12)
4-رهبران اهل بهشت:پيامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18)
-خداوند توفيق شهادت در راه خودش را به ما عنايت بفرمايد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی 1400/7/3
موضوع: #ناخن_مصنوعی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت است که می فرمایند: إِنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاکَ، وَ تَنْتَهِی عَمَّا زَجَرْنَاکَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِیعَتِنَا اگر بهآنچه ما امر کردیم عمل میکنی و از آنچه که از آن نهی کردیم اجتناب میکنی، از شیعیان ما خواهی بود. (تفسیرالإمام الحسن العسکری ص : 307)
در مساله 11 رساله مراجع تقلید آمده است مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. در بین احکام شرعی یکی از احکام بسیار مورد نیاز و مورد مبتلا مسائل وضو و غسل است که امروز قصد داریم به چند نکته از آن اشاره کنیم:
1 .یکی از شرایط صحیح بودن وضو و غسل این است که در اعضای وضو و غسل چیزی که مانع رسیدن آب می شود وجود نداشته باشد و در صورت وجود مانع باید برطرف شود هر چند برطرف کردن آن هزینه داشته باشد؛ لذا اگر بر روی دست چسب یا لاک یا ناخن مصنوعی و یا مژه مصنوعی باشد باید برای وضو و غسل برطرف شود. (1)
2 .نسبت به اصل کاشت ناخن هم عرض می کنیم که بانوان محترم توجه داشته باشند اگر کسی بخواهد فقط برای زینت و زیبایی (نه ضرورت خاصی) این عمل را انجام دهد و کاشت هم به کیفیتی صورت می گیرد که برداشتن آن برای او ممکن نباشد و یا برداشتن ضرر و یا مشقت زیاد دارد لذا نمی خواهد بردارد بنابه نظر تعدادی از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنهای حفظه الله ایجاد این مانع روی ناخن شرعا حرام است و خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (2)
3 . اگر در اعضای وضو چیزی چسبیده باشد مانند چسب و رنگ چنانچه برطرف کردن اینها هر چند با هزینه کردن امکان نداشته باشد یا سختی غیر قابل تحملی داشته باشد در صورتی که برای تحصیل طهارت علاوه بر غسل و وضوی جبیره ای، (یعنی به صورت معمولی وضو یا غسل کرده و دست مرطوب بر روی مانع بکشد،) تیمم هم انجام شود به نظر اکثر مراجع تقلید، مکلف به وظیفه خودش عمل کرده است. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) مکارم: اگر مانع به مقدار دو میلی متر باشد برای وضو اشکال ندارد.
(2) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست.
(3) سیستانى: وظیفهاش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد. خوئى، تبریزى، زنجانی: وظیفهاش تیمّم است. تبریزى: مگر در صورتى که در جاى تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت، وضو یا غسل کافى است. حضرت امام، فاضل، مکارم، بهجت، نوری: وضوی جبیره بگیرد. گلپایگانى، صافى: و بنابر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بىمانع باشد، تیمّم هم بنماید. (رساله مراجع مساله 338)
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی 1400/7/3
موضوع: #انواع_جهاد
سلام عليکم-- بسم الله الرحمن الرحيم-- با تسليت ايام سوگواري حضرت اباعبدالله و گراميداشت هفته دفاع مقدس
خداوند در قرآن مي فرمايد:جاهدوا باموالهم و انفسهم في سبيل الله ذلک خير لکم ان کنتم تعلمون(توبه41):با اموال و جانهايتان در راه خدا جهاد کنيد ، اين براي شما بهتر است اگر بدانيد
جهاد به معناي تلاش و تحمل سختيها است که البته برترين درجات آن جانبازي و طلب شهادت در راه خدا است.
جهاد و مجاهده اقسام مختلفي دارد که به برخي اشاره مي کنيم:
1-جهاد با نفس : رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) ميفرمايد: مجاهد کسي است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند(نهج الفصاحه، ص 778)
2- تلاش براي تأمين معاش: از مهمترين تکاليف و مجاهدات تلاش براي تامين معاش است، چنانکه در روايت ميخوانيم: «کسي که براي تأمين معاش خانواده خود تلاش ميکند، مانند مجاهد در راه خدا است»(بحار، ج103، ص12)
3-نبرد با کفر و طاغوت: در آيه 123 سوره بقره ميخوانيم: «با کفار قتال کنيد بهگونهاي که درشتي و سختي را در شما مشاهده کنند».
-خداوند توفيق پيروزي در انواع جهادها را به ما عنايت بفرمايد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی. ۱۴۰۰/۷/۴
موضوع: #تیمم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: خداوند میفرماید هیچ بندهای نمیتواند محبت مرا به خود جلب کند مگر اینکه واجبات مرا دوست داشته باشد (و به آن عمل کند.) (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص: 82)
مسئله ای که امروز بیان می کنیم این نکته است، برخی اوقات مکلف باید به جای غسل یا وضو تیمم کند و با تیمم خود را برای نماز آماده کند؛ که البته مسائل دقیقی در این باب مطرح است و با دو سه دقیقه بلکه دو سه ساعت هم نمی شود تمام مسائل را مورد بررسی قرار داد؛ لذا حتما باید با مراجعه دقیق به توضیح المسائل و یا سایت مرجع تقلید حتما برای یک بار هم که شده دقیق این مسائل را مطالعه کنیم.
در این فرصت کوتاه قصد داریم چند نکته کوتاه در باب تیمم را خدمتتان تقدیم کنیم:
1. تیمم بر دو نوع است گاهی اوقات بجای وضو گرفتن تیمم واجب می شود که به آن تیمم بدل از وضو گفته می شود و گاهی اوقات بجای غسل کردن، تیمم انجام می گیرد که به آن تیمم بدل از غسل گفته می شود. البته کیفیت تیمم بدل از غسل و وضو یکسان است و فقط در نیت تفاوت دارند. (1)
2. اگر فردی بخواهد برای نماز وضو بگیرد یا در جایی که وظیفه اش غسل کردن است، غسل کند، تمام نماز یا بخشی از نماز در خارج وقت واقع می شود باید تیمم کند؛ مثل اینکه برای نماز صبح دیر از خواب بیدار می شود و اگر غسل انجام دهد تمام نماز یا بخشی از آن خارج وقت واقع می شود. (2) و اگر کسی عمدا نماز را به تاخیر بیندازد که وقت برای وضو و غسل نداشته باشد، معصیت کرده است ولی نماز او با تیمم صحیح است. (3)
اینگونه نیست که هر کسی زخمی در اعضای بدنش ایجاد شد وظیفه اش تیمم باشد و ما طهارت دیگری به نام وضو یا غسل جبیره ای نیز داریم که آن هم دارای فروعات و نکات دقیقی است و لازم است دقیق بررسی، مطالعه و مراجعه شود.
سامانه پیامکی 30002020 و سامانه تلفنی 05132020 به صورت شبانه روزی آماده دریافت سوالات شما خوبان خواهد بود.
خداوند متعال انشالله همه ما را آشنا به دستورات دینمان بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) رساله مراجع م 701
(2) جهت اطلاع: اما اینکه وضو و غسل در این فرض صحیح است تفاوت فتوا وجود دارد. (عروه الوثقی، فصل فی التیمم، م29
(3) (رساله مراجع م 678 و م 6۷۹ »
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی. ۱۴۰۰/۷/۴
موضوع: #نکاتي_از_دفاع_مقدس
سلام عليکم-- بسم الله الرحمن الرحيم-- با تسليت ايام سوگواري حضرت اباعبدالله و گراميداشت هفته دفاع مقدس
جنگ تحميلي عراق عليه ايران از طولانيترين جنگهاي قرن حاضر است. اين جنگ تقريبا دو برابر جنگ جهاني اول، يک و نيم برابر جنگ جهاني دوم و سه برابر جنگ شبهجزيره کره طول کشيد
تاريخ ايران فراز و نشيب هاي بسياري به خود ديده است. دوران هايي که سلاطين مختلفي بر آن حکومت کرده اند؛ قاجاريه، پهلوي و... در هر دوره اي ما شاهد تجاوزهايي به خاک ميهن و يا حتي زشت تر، شاهد بذل و بخشش هاي عجيب حکومت هاي سلطنتي در اهداي بخش هاي مهم و استراتژيک کشور بوده ايم. اين بخش از تاريخ ايران، تأسف آورترين پيامدها و حتي خجالت آورترين قراردادها را در خود ثبت کرده است. اما در طول هشت سال دفاع مقدس با اينکه بيش از ?? کشور جهان، علي الخصوص آمريکا، آلمان، انگليس و برخي از کشورهاي عربي منطقه، مستقيم و غير مستقيم از صدام حسين حمايت مي کردند؛ رزمندگان ما سرفصل جديدي از تاريخ ايران را در صفحات تاريخ انقلاب اسلامي به ثبت رساندند.
در اين جنگ نه تنها يک وجب از خاک ايران در دست نيروهاي عراقي باقي نماندکه اين موضوع در طول 3?? سال اخير بيسابقه است، و عراق به عنوان کشور متجاوز به نظام بين الملل معرفي شد. مهم ترين دليل گراميداشت هفته دفاع مقدس، زنده نگه داشتن ياد و خاطره کساني است که حماسه ساز و خلق کننده آن دوران طلايي هستند.
از همه اقشار در جنگ شهيد شدند که تعداد شهداي قشر روحانيت حدود11 برابر بقيه اقشار بوده است که اين نشان ميدهد روحانيت علم و عمل را با هم جمع کرده اند.
خداوند ما را قدردان خون شهداء بفرمايد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی. ۱۴۰۰/۷/۴
موضوع: #زیارت_از_راه_دور
مناسبت: شب اربعین سیدالشهداء
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت باقر علیه السلام روایت شده که در مورد فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام فرمودند: لَوْ یَعْلَم النَّاسُ مَا فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ علیه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَیْهِ حَسَرَاتٍ. اگر مردم میدانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلت و ثواب دارد، بدرستی که از شوق جان میدادند و نفسهایشان از روی حسرت بندمیآمد. (وسائل الشیعه، ج 14 ص: 453)
فردا روز اربعین است و به دلیل وضعیت شیوع بیماری خیل مشتاقان زیارت اباعبدالله از فیض حضور در کربلا و زیارت از نزدیک جا مانده ایم؛ اما غافل نباشیم که فقط از زیارت از نزدیک جا مانده ایم نه از زیارت از راه دور.
بزرگواران درست است که در تعریف زیارت فرموده اند زیارت یعنی حاضر شدن زائر در نزد امام معصوم علیه السلام؛ خوب خوشا بحال افرادی که هم جسمشان و هم دلشان در نزد امام برای زیارت حاضر است. ولی باید بدانیم که در تعریف این حضور؛ حضور معنوی نیز ملاحظه شده است و حتی به صراحت حدیث از امام علیه السلام زیارت از راه دور با حاضر کردن دل در نزد امام یک زیارت صحیح می توانیم انجام دهیم
بله عزیزان! زیارت از راه دور خصوصا برای حضرت سید الشهدا علیه السلام به فتوای بعضی از مراجع از جمله امام خامنه ای استحبابش ثابت شده است. و برای این زیارت خصوصا نسبت به امام حسین علیه السلام آدابی وارد شده است. مثلا در روایتی وارد شده که از راه دور به نیت زیارت حضرت سید الشهدا سه مرتبه بگوید: «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله». (1)
البته زیارت نیابتی نیز جزو مستحبات است لذا می توانیم هم خودمان که توفیق تشرف محضر امام رضا علیه السلام را داریم به نیابت از اموات و یا حتی افراد زنده زیارت انجام دهیم و هم اگر از دوستان و آشنایانمان به عراق مشرف شده اند از ایشان درخواست زیارت نیابتی کنیم و این صحیح است (البته حتما خودمان نباید با یک اعتقاد قطعی از زیارت از راه دور غافل شویم)
بنابر این انشالله فردا چه در حرم فرزندشان علی بن موسی الرضا علیه السلام و چه در هر مکان و محفلی هستیم حتما با قرائت زیارت اربعین و یا دیگر زیارت های وارده با روانه کردن دل به کربلای معلا همه با هم زائر حضرتش باشیم و از این فیض بزرگ بهره مند گردیم
زائرین عزیز می توانند سوالات شرعی خودشان را به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخش را در اسرع زمان دریافت نمایند.
خداوند توفیق زیارت اهل بیت علیهم السلام در دنیا و شفاعتشان در آخرت را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1)رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 612641 تاریخ استفتاء: 03/10/1394 ؛ مکارم، سایت، مفاتیح نوین، پاداش زیارت امام حسین از راه دور
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی. ۱۴۰۰/۷/۴
موضوع: #شباهتهاي_دفاع_مقدس_با_عاشورا
سلام عليکم-- بسم الله الرحمن الرحيم-- با تسليت ايام سوگواري حضرت اباعبدالله و گراميداشت هفته دفاع مقدس
دوران دفاع مقدس با حادثه عاشورا در جهات زيادي شباهت معناداري داشته اند که برخي اشاره ميشود:
1-هر دو براي حفظ اسلام بود: حادثه بزرگ عاشورا و دفاع مقدس هشت ساله ملت مسلمان و بزرگ ايران براي دفاع از حريم ارزشها و حفظ اسلام و رضاي پروردگار روياروي دشمنان اسلام مي ايستند.
2-هردو با زمزمه ،مناجات و نماز همراه بود: همان مظاهر روز و شب عاشورا در جبهه هاي دفاع مقدّس ديده مي شود؛زمزمه هاي عاشقانه ياران خميني (ره)، نماز، عبادت، قرائت قرآن، دعاها و آمادگي براي وصل و پيوند با محبوب بود.
3-هر دو جريان رسواگر ستم و چهره تزويربود: به فرموده امام راحلمان ما در جنگ پرده از چهره تزوير و نفاق دشمنان اسلام وانقلاب برداشتيم.
4-در هر دو از شيرخوار تا پير سالخورده بودند:جبهههاي هشت سال دفاع مقدّس جلوهگاه حضور نوجوانان و جوانان وسالخورده ها اين امت بود و با توجه به اوايل جنگ و کشاندن ان به جنگ شهرها ميتوان شيرخوارگان را نيز در جبهه نام برد
5-شکيبائي زنان همچون زينب صبور و روشنگر بود: پايداري و شکيبايي زنان امّت امام خميني و نقش روشنگري و صبوري آنان، جلوهاي از صبوري و پيام رساني قافله اسيران کربلا است.
-خداوند ما را قدردان نظام مقدس و خون شهداء قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۰/۷/۵
موضوع: #نکات_فقهی_در_حدیث_علامات_مومن
مناسبت: اربعین حسینی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت و گرامیداشت اربعین سید و سالار شهیدان
یکی از روایاتی که معمولا در ایام اربعین شنیده ایم و می شنویم حدیثی از امام عسکری علیه السلام است که حضرت علامات مومن را پنج چیز معرفی کرده اند (1) که امروز قصد داریم این حدیث را به صورت خلاصه با توضیح و ضمیمه نکاتی فقهی و شرعی خدمتتان توضیح دهیم:
1ـ اولین علامت را حضرت فرموده اند: پنجاه ويك رکعت نماز در شبانه روز؛ توضیح این علامت این است که تعداد نمازهای واجب یومیه که 17 رکعت است و 34 رکعت هم نافله ها و نمازهای مستحبی است که در ضمن این نمازهای واجب یومیه در شرع اسلام مستحب است که روی هم می شود 51 رکعت. و تاکید فراوانی در به بجا آوردن این نمازهای مستحبی شده است. البته در مسافرتی (که نماز شکسته است) نافله ظهر و عصر ساقط بوده و نباید خوانده شود. (2)
2- علامت دیگر مومن در این حدیث انگشتر به دست راست کردن است که در دیگر احادیث نیز تاکید شده است و استحباب دارد.
3- مورد دیگر بر خاک سجده کردن است که این هم از علامات مومن بیان شده است. البته همه ما می دانیم که اجمالا سجده بر زمین و آنچه از زمین می روید (و خوراکی و پوشاکی نباشد) صحیح است مثل سنگ، برگ درختان و ... لکن نیکوترین سجده، سجده بر خاک و روی زمین است که نشانة خضوع و خشوع در برابر خداوند است و برای سجده هیچ خاکی در فضیلت به تربت مقدس سید الشهداء (علیه السلام) نمیرسد. (3)
4- علامت بعدی را حضرت اینگونه فرموده اند: الجهر ببسم الله الرحمن الرحیم؛ یعنی مومن بسم الله را بلند اداء می کند. که فقها نیز استحباب این بلند گفتن بسم الله را فتوا داده اند، حتی در نماز ظهر و عصر که قرائتش باید آهسته خوانده شود فتوا این است که مستحب است «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم» آن بلند خوانده شود. (4)
5 ـ اما یکی از این علامتها که حضرت بدان اشاره فرموده اند زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین است؛ نسبت به این مورد عرض کنیم: که درست است که از فیض زیارت از نزدیک حضرت در این روز با فضیلت محروم هستیم لکن به هیچ وجه از زیارت حضرت در این روز جا نمانده ایم؛ چرا که به تصریح امام صادق علیه السلام می توانیم یک زیارت صحیح و شرعی از راه دور داشته باشیم آنجایی که حضرت فرمودند: فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید. سلام ما به امام حسین علیه السلام می رسد چه از نزدیک و چه از دور! (5)
لذا در این روز زیارتی مخصوص اباعبدالله با اعتقاد همگی نیت زیارت کنیم و به حضرت عرض سلام و احترام داشته باشیم و از زیارتهای وارده نیز استفاده کنیم و برای تعجیل حضرت صاحب و رفع تمام موانع و مشکلات دست بر دعا بر داریم.
عزیزان می توانید سوالاتتان را از سامانه تلفنی 05132020 بپرسید و یا به سامانه پیامکی 30002020 پیامک کنید.
تعجيل در فرج امام زمان و سلامتي مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبري صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(1) وسائل، ج ۱۰ ص51.
(2) رساله مراجع ازم 764تا774 و عروه فصل في اوقات الرواتب م9.
(3) العروه الوثقی، فصل فی مکان المصلی، مسجد الجبهة، آغاز بحث. تحریرالوسیله، فصل فی مکان المصلی، م10، توضیح المسائل مراجع م1076؛ رساله آموزشی امام خامنه ای، درس 44.
(4) العروه الوثقی، فصل فی القرائة، م21.
(5) وسائلالشیعه، ج 14، ص 494 به نقل از کافی
@AhkameHarameRazavi