یکشنبه مغرب اعتقادی. ۱۴۰۰/۷/۴
موضوع: #شباهتهاي_دفاع_مقدس_با_عاشورا
سلام عليکم-- بسم الله الرحمن الرحيم-- با تسليت ايام سوگواري حضرت اباعبدالله و گراميداشت هفته دفاع مقدس
دوران دفاع مقدس با حادثه عاشورا در جهات زيادي شباهت معناداري داشته اند که برخي اشاره ميشود:
1-هر دو براي حفظ اسلام بود: حادثه بزرگ عاشورا و دفاع مقدس هشت ساله ملت مسلمان و بزرگ ايران براي دفاع از حريم ارزشها و حفظ اسلام و رضاي پروردگار روياروي دشمنان اسلام مي ايستند.
2-هردو با زمزمه ،مناجات و نماز همراه بود: همان مظاهر روز و شب عاشورا در جبهه هاي دفاع مقدّس ديده مي شود؛زمزمه هاي عاشقانه ياران خميني (ره)، نماز، عبادت، قرائت قرآن، دعاها و آمادگي براي وصل و پيوند با محبوب بود.
3-هر دو جريان رسواگر ستم و چهره تزويربود: به فرموده امام راحلمان ما در جنگ پرده از چهره تزوير و نفاق دشمنان اسلام وانقلاب برداشتيم.
4-در هر دو از شيرخوار تا پير سالخورده بودند:جبهههاي هشت سال دفاع مقدّس جلوهگاه حضور نوجوانان و جوانان وسالخورده ها اين امت بود و با توجه به اوايل جنگ و کشاندن ان به جنگ شهرها ميتوان شيرخوارگان را نيز در جبهه نام برد
5-شکيبائي زنان همچون زينب صبور و روشنگر بود: پايداري و شکيبايي زنان امّت امام خميني و نقش روشنگري و صبوري آنان، جلوهاي از صبوري و پيام رساني قافله اسيران کربلا است.
-خداوند ما را قدردان نظام مقدس و خون شهداء قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۰/۷/۵
موضوع: #نکات_فقهی_در_حدیث_علامات_مومن
مناسبت: اربعین حسینی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت و گرامیداشت اربعین سید و سالار شهیدان
یکی از روایاتی که معمولا در ایام اربعین شنیده ایم و می شنویم حدیثی از امام عسکری علیه السلام است که حضرت علامات مومن را پنج چیز معرفی کرده اند (1) که امروز قصد داریم این حدیث را به صورت خلاصه با توضیح و ضمیمه نکاتی فقهی و شرعی خدمتتان توضیح دهیم:
1ـ اولین علامت را حضرت فرموده اند: پنجاه ويك رکعت نماز در شبانه روز؛ توضیح این علامت این است که تعداد نمازهای واجب یومیه که 17 رکعت است و 34 رکعت هم نافله ها و نمازهای مستحبی است که در ضمن این نمازهای واجب یومیه در شرع اسلام مستحب است که روی هم می شود 51 رکعت. و تاکید فراوانی در به بجا آوردن این نمازهای مستحبی شده است. البته در مسافرتی (که نماز شکسته است) نافله ظهر و عصر ساقط بوده و نباید خوانده شود. (2)
2- علامت دیگر مومن در این حدیث انگشتر به دست راست کردن است که در دیگر احادیث نیز تاکید شده است و استحباب دارد.
3- مورد دیگر بر خاک سجده کردن است که این هم از علامات مومن بیان شده است. البته همه ما می دانیم که اجمالا سجده بر زمین و آنچه از زمین می روید (و خوراکی و پوشاکی نباشد) صحیح است مثل سنگ، برگ درختان و ... لکن نیکوترین سجده، سجده بر خاک و روی زمین است که نشانة خضوع و خشوع در برابر خداوند است و برای سجده هیچ خاکی در فضیلت به تربت مقدس سید الشهداء (علیه السلام) نمیرسد. (3)
4- علامت بعدی را حضرت اینگونه فرموده اند: الجهر ببسم الله الرحمن الرحیم؛ یعنی مومن بسم الله را بلند اداء می کند. که فقها نیز استحباب این بلند گفتن بسم الله را فتوا داده اند، حتی در نماز ظهر و عصر که قرائتش باید آهسته خوانده شود فتوا این است که مستحب است «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم» آن بلند خوانده شود. (4)
5 ـ اما یکی از این علامتها که حضرت بدان اشاره فرموده اند زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین است؛ نسبت به این مورد عرض کنیم: که درست است که از فیض زیارت از نزدیک حضرت در این روز با فضیلت محروم هستیم لکن به هیچ وجه از زیارت حضرت در این روز جا نمانده ایم؛ چرا که به تصریح امام صادق علیه السلام می توانیم یک زیارت صحیح و شرعی از راه دور داشته باشیم آنجایی که حضرت فرمودند: فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید. سلام ما به امام حسین علیه السلام می رسد چه از نزدیک و چه از دور! (5)
لذا در این روز زیارتی مخصوص اباعبدالله با اعتقاد همگی نیت زیارت کنیم و به حضرت عرض سلام و احترام داشته باشیم و از زیارتهای وارده نیز استفاده کنیم و برای تعجیل حضرت صاحب و رفع تمام موانع و مشکلات دست بر دعا بر داریم.
عزیزان می توانید سوالاتتان را از سامانه تلفنی 05132020 بپرسید و یا به سامانه پیامکی 30002020 پیامک کنید.
تعجيل در فرج امام زمان و سلامتي مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبري صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(1) وسائل، ج ۱۰ ص51.
(2) رساله مراجع ازم 764تا774 و عروه فصل في اوقات الرواتب م9.
(3) العروه الوثقی، فصل فی مکان المصلی، مسجد الجبهة، آغاز بحث. تحریرالوسیله، فصل فی مکان المصلی، م10، توضیح المسائل مراجع م1076؛ رساله آموزشی امام خامنه ای، درس 44.
(4) العروه الوثقی، فصل فی القرائة، م21.
(5) وسائلالشیعه، ج 14، ص 494 به نقل از کافی
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی. ۱۴۰۰/۷/۵
موضوع: #علت_اهمیت_زیارت_اربعین
سلام علیکم --- بسم الله الرحمن الرحیم—با تسلیت ایام سوگواری
امام حسن عسگری علیه السلام فرمودند: «علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسین و زیارة الأربعین و التختّم فی الیمین و تعفیر الجبین و الجهر ببسم الله الرّحمن الرّحیم» [تهذیب الاحکام، ج 6، ص 51)
«نشانههای مؤمن و شیعه، پنج چیز است: اقامهٴ نمازِ پنجاه و یک رکعت، زیارت اربعین حسینی، انگشتر در دست راست کردن، سجده بر خاک و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.
علت اهمیت زیارت اربعین:
1-جاودانه کردن پیام نهضت عاشورا: اساساً اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه و این کار پایهگذاری شد. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلی، در حوادث گوناگون ـ از قبیل شهادت حسین بن علی (علیه السلام) در عاشورا ـ به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسلهای بعد، از دستاورد شهادت استفاده زیادی نخواهند برد.
2-رهایی از جهالت: ریشه همه گناهان و همچنین عامل دشمنی دشمنان دین، حب دنیا و دلبستگی به آن است و هدف همه انبیا،تعلیم و تزکیه است. در زیارت اربعین؛ عامل قیام امام حسین (ع)را رهایی مردم از جهالت علمی و عملی دانسته است که زیارت اربعین نشان عملی دل نبستن به دنیا و تبلیغ عملی و علمی پیام عاشوراست.( بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة)( مصباح المتهجد،ص 788)
3-عملیاتی شدن محبت اهل بیت:اربعین نماد محبت به اهل بیت و تعظیم شعائر است و محبت قلبی، فرد رابه سمت عمل و پیروی از اهل بیت(علیهم السلام) سوق میدهد
خداوند توفیق زیارت اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۰/۷/۵
موضوع: #صدقات_واجب_و_مستحب
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می فرمایند: بالاترین قدر و منزلت را کسی داراست که دنیا و مادیات در نظر او قدر و منزلتی نداشته باشند. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج1 ص: 19)
امشب بنا داریم چند نکته ای کوتاه درباره احکام انفاق و صدقه خدمت شما خوبان تقدیم کنیم:
1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، جای انفاق واجب را نمی گیرد بلکه اگر به مالی از اموال انسان انفاق واجب تعلق بگیرد مثل اینکه خمس بر اموال وی واجب باشد، به فتوای اکثر مراجع تقلید (1) تا خمس آن پرداخت نشود، هرگونه تصرف حتی صدقه و خیرات کردن هم جایز نیست. (2)
2. در مصرف صدقه مستحبی به فتوای اکثر مراجع تقلید فقیر بودن شرط نیست (3) و همچنین می توان صدقه مستحبی را به سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. (4)
3. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. (5)
عزیزان می توانند سوالات شرعی و دینی خویش را به صورت پیامکی از سامانه 30002020 ارسال کرده و در اسرع زمان ممکن پاسخ را دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) امام خامنه ای: تصرف جایز است.
(2) اقتباس از مساله 820 رساله مراجع تقلید
(3) مکارم: در صدقه مستحبی فقیر بودن شرط است. (مکارم، استفتائات سایت، صدقات
(4) اجوبه الاستفتائات س1822 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصدقه، مساله 5 و کتاب الهبه، مساله 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1335 و م 1607 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، صدقات
(5) (تحریر الوسیله کتاب الصدقه، مساله 7 ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2 م 1602)
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی. ۱۴۰۰/۷/۵
موضوع: #رابطه_اربعین_و_ظهور
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام
امام زمان ارواحنا فداه در توقیع خود به شیخ مفید، فرمودند:اگر شیعیان ما که خداوند به اطاعت خویش موفقشان بدارد، در وفا به عهدی که با ما دارند یکپارچه می شدند (اجتماع قلوب میکردند)، هرگز توفیق ملاقات آنها با ما به تأخیر نمی افتاد و البته سعادت دیدار ما با معرفتی حقیقی به سرعت نصیبشان می شد.( بحار، ج ۵۳، ص ۱۷۶)
بین زیارت اربعین وظهورازجهاتی رابطه عمیقی وجود دارد که خدمت شما عرض می کنیم:
1-وحدت و همدلی: طبق فرمایش امام زمان علیه السلام، ، آنچه باعث سرعت در ظهور میشود، عاملی که اگر انجام شود، بی وقفه ظهور اتفاق می افتد، اجتماع و همدلی شیعیان در وفای به عهد آن حضرت است؛و یکی از موارد اجتماع قلوب در وفای به عهد با امام زمان ، مراسم اربعین است. شرط کمک خدا این است اجتماع قلوب برای وفای به عهد صورت گیرد و ما این امر را در اربعین میبینیم که همه یک دلاند و یک چیز می خواهند. از آنجا که سپاه حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فراملیتی خواهد بود، باید افراد سپاه بطور طبیعی یکدیگر را درک کنند و با هم احساس غریبی نکنند و با هم همدل و یکرنگ باشند و با نقاط ضعف فرهنگی و اجتماعی هم کنار بیایند و آنها را پوشش دهند.
2-جهانی سازی و معرفی به عالم:طبق برخی روایات امان زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) موقع ظهور خودش را با امام حسین(علیه السلام) معرفی می کند ومی فرماید: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم؛ ...ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشانا (إلزام الناصب ،ج 2، ص 233)
باید ابتدا همه امام حسین (علیه السلام) را بشناسند تا معرفی کردن امام زمان با امام حسین (علیه السلام)معنا پیدا کند. آیت الله العظمی بهجت ، پیاده روی اربعین را بهترین فرصت برای معرفی امام حسین(علیه السلام) به جهانیان دانسته، بر این نکته تأکید می کردند که:الان هنوز همه مردم عالم، حسین(علیه السلام) را نمی شناسند و این تقصیر ماست؛ چون ما برای سیدالشهدا(علیه السلام) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود.
3-یارسازی و لشکرسازی: یکی از شرایط اصلی ظهور یارسازی است و امام عصر،امام همه جهان است و قرار است برهمه دنیا حکومت کند.همان پدیده ای که قرار است در ظهور شکل بگیرد و وحدت ادیان را ایجاد کند «وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا-آیه 3نصر» و از همه اکناف و اختار جهان به سمت امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حرکت صورت بگیرد، این رویداد در عاشورا شکل گرفته است و امروز نیز در اربعین تکرار می شود. پس این الگو به همان شکل در حال عملی شدن است.
خداوند توفیق زیارت با معرفت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی. ۱۴۰۰/۷/۶
موضوع: #تربیت_فرزندان
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمودند: خداوند رحمت کند پدری را که با نیکی نمودن و مهربانی به فرزندش و با آموزش دادن و ادب کردنش او را یاری می کند. «مستدرک الوسائل، ج 2، ص 626»
تکالیف والدین نسبت به فرزندان خلاصه در رشد جسمی ایشان نمی شود و پدر و مادر در تربیت فرزند نیز موظفند؛ بنابر این لازم است در این زمینه کسب اطلاعات کنند تا به طور صحیح به وظیفه شان عمل نمایند؛ چند نکته در این زمینه خدمت شما تقدیم می شود:
1. بر ولیّ کودک واجب است که فرزندش را از اموری که سبب فساد اخلاق یا عقیده او می شود حفظ کند؛ یکی از تهدیدها خاصه در این ایام شیوع بیماری کرونا که فرزندان ما را به شدت در معرض خطر قرار داده است فضای مجازی است اینکه یک موبایل با اینترنت و شبکه های مجازی بدون نظارت و مدیریت در اختیار ایشان باشد بسیار خطرناک است چرا که هر نوع فسادی که تصور شود (از مطالب، تصاویر و فیلمهای مفسد و مستهجن) در اختیار او قرار می گیرد و اگر با مشورت و برنامه ریزی با کارشناس و مشاور دینی نظارتی نباشد در بسیاری از موارد فرزند ما را دچار آسیب جدی می کند.
2. همچنین والدین موظّف اند فرزندشان را از کودکی به رعایت و دقت در واجبات دینی از جمله ترک گناهان، رعایت حجاب، کیفیت شرعی تعامل و ارتباط با نامحرم عادت دهند و اگر در این امر کوتاهی کنند و این امر موجب شود که پس از رسیدن به سنّ تکلیف در این امور سهل انگار گردد، شرعاً مسئول خواهند بود.
3. تمرین دادنِ کودکی که خوب و بد را می فهمد بر نماز و سایر عبادات مستحب است. (1)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند انشالله همه ما را در مسیر خطیر تربیت فرزند موفق و پیروز بدارد و فرزندانمان در حصن حصین قرآن و اهل البیت از آفات آخر الزمان مصون و محفوظ باشند؛ انشالله
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) عروه الوثقی، فصل فی شرائط صحت الصوم، مساله 2
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۰/۷/۶
موضوع: #پیاده_روی_اربعین
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم -باعرض تسلیت ایام
خداوند در قرآن می فرماید: وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یَأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ:
مردم را دعوت عمومی به حج کن تا پیاده و سواره بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری بسوی تو بیایند(آیه 27 حج)
تقدم پیاده بر سواره در آیه ذکر شده، نشان از اهمیت بیشتر پیاده روی در امور معنوی دارد.
پیاده روی در سیره معصومین علیهم السلام برای سفر حج نقل شده است وحتی وقتی بقیه مردم از امام حسن و حسین(علیه السلام ) درخواست می کنند که سوار شوند تا بقیه خجالت نکشند، امام حسن (علیه السلام) می فرماید:ما پیاده به سوی بیت الحرام می رویم ،ولی از کنار راه حرکت میکنیم تا بقیه راحت باشند.(ارشاد،ج2،ص121)
درروایات ارزش امام حسین(علیه السلام )بالاترازکعبه دانسته شده است (کامل الزیارات ،ص524)
در روایات کلمات(مشی-خطوه- قدم-حافی) در زیارت، بکار رفته است که نشان از ارزش پیاده روی دارد(وسائل،ج10،ص341-344)
امام صادق(علیه السلام) می فرماید:هر کسی پیاده به زیارت قبر حسین(علیه السلام) برود، خداوند برای هر قدمی هزار حسنه نوشته و هزار گناه از او پاک می کند و رتبه اش هزار درجه بالا می رود(کامل الزیارات ،ص255)
پیاده روی از جهات تواضع و خضوع و از جهت شباهت به پیاده روی های خاندان ولایت در اسارت و از جهت تعظیم شعائر و بزرگداشت دین نیز ارزش بیشتری دارد.
خداوند توفیق زیارت امام حسین(علیه السلام) را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی. ۱۴۰۰/۷/۶
موضوع: #حقوق_زوجین_عدم_اطاعت_در_گناه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در تعالیم دینی زوجین در زندگی مشترک دعوت به توافق و تفاهم شده اند؛ اینکه نیازهای مشروع و حلال یکدیگر را برآورده کنند و نسبت به تکالیف شرعی نسبت به هم کوتاهی نکنند که لازم است همه کسانی که ازدواج کرده اند و زندگی مشترک دارند و یا قصد ازدواج دارند با شناسایی این دستورات به نحو صحیح، مطابق دستور دین عمل نمایند که می خواهیم چند مورد را خدمتتان گزارش کنیم:
1. زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تامین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شانش باشد تهیه کند و کار کردن خانم در منزل و همچنین آماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از حقوق مستحب زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند. (1) درصد قابل توجهی از آمار طلاق (که متاسفانه آمار وحشتناکی است) به همین بی توجهی زوجین نسبت به حقوق شرعی مرتبط است، اینکه دانسته یا ندانسته حق طرف مقابل را ضایع می کند و سبب اختلافاتی در زندگی می شود.
2. زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن یا شوهر نباید در گناه از همسرش اطاعت کند، که به مواردی اشاره می شود:
الف) یکی از گناهان بزرگ سقط جنین (در هر سنی) است که مثلا اگر مرد از همسرش خواست که سقط کند نباید انجام دهد و نباید اطاعت کند.
ب) یکی از این موارد کسب حرام است که مصادیقش فراوان است به این معنا که اگر مثلا خانم از شوهر بخواهد که برای رفاه بیشتر فلان مسیر حرام را برای درآمد بیشتر انتخاب کن مرد نباید به گفته وی ترتیب اثر دهد.
ج) استفاده از طلا برای مردان است؛ زینت و آرایش خانم در منظر نامحرم، تراشیدن ریش برای مرد، استفاده از برخی زینت که برای تکالیف شرعی و عبادی خانم مشکل شرعی دارد مانند ناخن مصنوعی و ... نیز از دیگر موارد اطاعتهای نابجا است.
می توانید سوالات شرعی تان را از سامانه تلفنی 05132020 بپرسید یا به 30002020 پیامک کنید.
خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، کتاب النکاح، ابتدای فصل قسمت و نشوز و شقاق ؛ منهاج الصالحین، ج 3 ، م 337 القسم الاول و القسم الثانی)
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی. ۱۴۰۰/۷/۶
موضوع: #سر_به_محمل_کوبیدن_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم -باعرض تسلیت ایام
اینکه گفته شده:در زمان اسارت و ورود کاروان اسرای کربلا به کوفه، حضرت زینب به سر امام حسین جملاتی گفت و بعدسرش را به محمل کوبید، و خون جاری شد و برخی به همین دلیل قمه زنی را جایز میدانند ، درست نیست؛ به این دلایل:
1.سند این داستان از یک کتاب ضعیف بنام نورالحسین سنی مذهب است که حتی در انتساب نویسنده اش شک است.( نور العین فی مشهد الحسین، ص 55)
2.نویسنده داستان را بدون سند نقل کرده است و روایان از زمان نویسنده تازمان امام حسین؛ حدود هزار سال مشخص نیستند.( بحار الأنوار، ج 45، ص 114)
3.اصلا کسی اسیر را با محمل به جایی نمیبرد و حتی قسمت اول همین داستان بدون نقل قضیه کوبیدن سربه محمل، نقل شده است که بر شتران بدون زین سوار میشدند.( منتهی الآمال، ج 2، ص 938)
4.در این داستان صحبتهایی از حضرت زینب سلام الله علیها نقل شده است که درست نیست، مثل: گفتن جمله(قسی القلب) به امام حسین(علیه السلام).
5. این داستان با مقام حضرت زینب سلام الله علیها سازگاری ندارد که حتی درگودی قتلگاه فرمود: این قربانی را ازماقبول کن(مقتل الحسین مقرم، ص 379) و اینکه در کربلا جز زیبایی ندیدم. (بحار، ج 45، ص 115)
6.امام حسین علیه السلام به خواهرشان فرموده بودند: صبر کنید و به خودتان ضربه نزنید.(اعلام الوری ص 240 +لهوف ص141)
7.سر امام را سریع بعدازشهادت (عصرعاشورا) به کوفه ببردند (ارشاد،ج2ص113)ولی اسرا را عصریازدهم حرکت دادند، پس اصلا باهم نبودند.
8.با فرض پذیرش چنین نقلی، تنها توجیهی که می توان در پاسخ آورد، این است که اگر چنین عملی از سوی حضرت زینب(سلام الله علیها) رخ داده باشد، قطعا بی اختیار بوده و بخاطر غلبه احساسات و شدت مصیبتی بوده که بر آن حضرت وارد شده بود؛ لذا این عمل غیر ارادی ایشان هرگز نمی تواند معیار عمل برای دیگران قرار گیرد.
خداوند توفیق زیارت امام حسین(علیه السلام) را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی. ۱۴۰۰/۷/۷
موضوع: #زیارت_با_رویکرد_حق_الناس
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت ایام
در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است الحمد لله توفیق داریم در این ایام دهه آخر ماه صفر در حرم مطهر رضوی و در محضر حضرتش باشیم و زیارت کنیم. برای زیارت آدابی نقل شده است، یکی از آداب زیارت، توبه و استغفار از گناهان است و تلاش بر اینکه اعمال و کردار افراد بعد از زیارت مانند قبل از زیارت نباشد، بلکه بهتر و نزدیکتر به سیره امام علیه السلام باشد.
2. توبه یعنی شخص از گناهِ گذشتهاش پشیمان باشد و تصمیم جِدّی بر ترک گناه در آینده داشته باشد، ولی اگر حق مالی مردم به گردنش باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کند و با توبه از گناه، حق مالی مردم از بین نمی رود. بنابر این اگر کسی خسارت مالی به مال کسی وارد کرده یا بدهکاری به مردم دارد، باید بدهیش را در صورت توانایی، فوراً برگرداند.(1)
3. اگر شخص بخواهد بدهی خود را پرداخت کند، چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود او بدهد و اگر فرد از دنیا رفته باشد باید به ورثه اش بپردازد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی باشد یا مانع شرعی دیگری در میان باشد، میتواند به صورت غیر مستقیم مثلاً به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات، بدهی خود را پرداخت کند، و انجام کارهای خیر از طرفِ طلبکار به جای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار ناامید شود باید (به فتوای یا احتیاط) با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیر شرعی صدقه بدهد. (2)
عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم میتوانند سوالات دینی خود را بپرسند.
خداوند متعال به حق حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام عیدی ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) تحریر الوسیله، کتاب الغصب، مساله 4 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 ، م 809)
(2) نکته: طبق فتوای امام خامنهای برای اجازه در پرداخت رد مظالم احتیاط مستحب است. (سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم، تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 353 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 990)
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۰/۷/۷
موضوع: #علت_قبول_ولیعهدی_توسط_امام_رضا_علیه_السلام
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم -باعرض تسلیت ایام
۱.امام رضا(علیه السلام) هنگامی ولایت عهدی را پذیرفت که به این حقیقت پی برده بود، در صورت امتناع بهایی را که باید بپردازد تنها جان مقدس خودش نمی باشد، بلکه علویان و دوستدارانش نیز همه در معرض خطر واقع می شدند. بر امام لازم بود که جان خویشتن و شیعیان و دوستدارانش را از گزندها برهاند زیرا امت اسلامی به وجود آنان و آگاهی بخشیدنشان بسیار نیاز داشت. امام و شاگردانش باید می ماندند تا برای مردم، چراغ راه و راهبر و مقتدا در حل مشکلات و هجوم شبهه ها باشند.
در آن زمان، موج فکری و فرهنگی بیگانه بر همه جا چیره شده بود و با خود ارمغان کفر و الحاد را در قالب بحث های فلسفی و کلامی می آورد. بر امام لازم بود بماند و مسئولیت خویش را در نجات امت به انجام برساند و شاهد بودیم که چه زیبا از عهده این مسئولیت برآمد.
۲.امام (علیه السلام) با قبول ولایت عهدی یک اعتراف ضمنی از عباسیان گرفت که علویان هم در حکومت سهم شایسته ای دارند. تا آن زمان، خلفای عباسی چنین حقی را برای علویان نپذیرفته بودند، این اقدام به خوبی می توانست بطلان اقدامات حلفای پیشین را در خلاف این جهت، اعم از اموی و عباسی نشان دهد.
۳.امام (علیه السلام) می خواست مردم اهل بیت را در صحنه سیاست، حاضر بیابند و آنان را فراموش نکنند و گمان نکنند که اهل بیت فقط علما و فقهایی هستند که در عمل هرگز به کار امت نمی آیند.
۴.امام(علیه السلام) در ایام ولایت عهدی خویش چهره واقعی مامون را به همه شناساند و با افشای نیت و هدف های وی در کارهایی که انجام می داد، هر گونه شبهه و تردیدی را از نظر مردم برداشت.
امام رضا(علیه السلام) به صور گوناگون برای روبه رو شدن با توطنه های مأمون اتخاذ موضع کرد که مأمون آنها را قبلا به حساب نیاورده بود. مثلا:
-امام به منظور وداع از رسول خدا وارد حرم پیامبر شد و گریست و در جواب محوّل سجستانی که علت گریه او را جویا شد. فرمود: من از جوار جدّم بیرون رفته در غربت از دنیا خواهم رفت.
-امام در این سفر که می دانست بازگشتی ندارد هیچ یک از افراد خانواده اش حتی فرزند محبوبش جواد(علیه السلام) را هم نیاورد در حالی که آن یک سفر کوتاه نبود و ماموریتی بس بزرگ بود این خود دلیل روشنی بود بر اینکه این مسافرت از نظر امام(علیه السلام) هیچ آینده روشنی نداشت.
5. امام با پذیرفتن خلافت، مشروعیت حکومت مامون را زیر سؤال برد همچنین زمینه را طوری چید که مأمون را رویا روی این حقیقت قرار دهد. امام(علیه السلام) فرمود: می خواهم کاری کنم که مردم نگویند علی بن موسی به دنیا جسبیده، بلکه این دنیاست که از پی او روان شد. با این شگرد به مامون فهماند که نیرنگش موفقیت آمیز نبوده است.
– امام (علیه السلام) در هر فرصتی تاکید می کرد که به اجبار و با تهدید به قتل، ولایت عهدی را پذیرفته است، نه تنها با گفتار که رفتارش نیز در تمام طول مدت ولایت عهدی از عدم رضایت و مجبور بودنش حکایت می کرد.
– امام (علیه السلام) از کوچکترین فرصتی که به دست می آورد سود جسته، این معنا را به دیگران یادآوری می کرد که مامون در اعطای سِمَت ولی عهدی کار مهمی نکرده، جز آن که در راه برگرداندن حق مسلم او که قبلا از دستش به غصب ربوده بود، گام برداشته است. بارها اعلام می کرد که ولایت حق ماست و این حق را خدای عز و جل به ما داده است.
– آن چه امام در سند ولایت عهدی نوشت از همه مؤثرتر و مفیدتر بود.– امام برای پذیرفتن مقام ولایت عهدی شروطی قائل شد که طی آنها از مامون چنین خواسته بود: «امر و نهی نکنم و فئوا ندهم و قضاوت ننمایم و عزل و نصب نکنم و آئینی که هم اکنون در عصر خلافت تو رایج است تغییر ندهم.» مامون به تمام این شروط پاسخ مثبت داد.(ارشاد ج 2ص611)
به این ترتیب امام (علیه السلام) بر قسمتی از اهداف مأمون خط بطلان کشید و قانونی نبودن حکومت را آشکار کرد.
خداوند توفیق زیارت ائمه (علیهم السلام) را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی. ۱۴۰۰/۷/۷
موضوع: #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت ایام
یکی از اموری که در محضر حضرت حتما بر زبان و دل ما جاری شده است دعا کردن است اینکه حضرت را واسطه قرار داده ایم و نیازمان را به پروردگار بی نیاز ابراز کرده ایم
زائرین عزیز از این نکته غافل نشویم که برای استجابت دعا موانعی وجود دارد که یکی از این موانع ترک امر به و معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی است؛ لذا قصد دارم چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر خدمت شما تقدیم کنم:
1. از بهترین روشهای امر به معروف و نهی از منکر این است کسی که می خواهد نهی از منکر کند خودش گناه نکند. مثلا اگر رفیقش می خواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد. اما اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند و تکلیف از انسان ساقط نمی شود. (1)
2. در هنگام نهی از منکر باید به گونه ای عمل شود که از کار شخص انتقاد شود نه خود شخص زیرا نهی از منکر مبارزه با بیماری و مرض است نه بیمار، انزجار از عمل زشت و انجام منکر است نه کسی که مبتلا شده است و ناهی از منکر با خود او مخالفت و دشمنی ندارد بلکه از عمل ناپسند او بیزار است.
3. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ بنابراین اگر شخصی در خانواده و نزدیکان فرد میباشد که نسبت به واجبات دینی، از قبیل نماز، روزه، خمس، حجاب و... بیتوجّه است و آنها را سبک میشمارد یا نسبت به ارتکاب حرامها از قبیل ربا، غیبت، دروغ، گوشدادن به غنا و موسیقی لهوی و... بی مبالات و بیباک میباشد، باید با اهمّیّت بیشتری با مراعات مراتب سه گانه امر به معروف و نهی از منکر، جلوی کارهای حرام وی را بگیرد و او را به انجام کارهای واجب و ترک حرام دعوت نماید. (2)
عزیزان سوالات دینی خویش را می توانند به سامانه 30002020 پیامک کنند.
خداوند متعال به حق حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام توفیق انجام وظایف دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) رساله آموزشی، ج1 درس 76 ، ص: 328 و ص: 331
(2) (توضیح المسائل جامع م 2218)
@AhkameHarameRazavi