eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
چهارشنبه ظهر اعتقادی 1400/8/12 موضوع:   سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره منافقین که میخواهند به دین حداقلی اکتفا کنند و برخی از مسائل اسلام را کنار بگذارند، می فرماید: يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُريدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِکَ سَبيلاً: (یهودیان واهل کتاب و منافقین)می گویند:به بعضی ایمان می آوریم ، و بعضی را انکار می کنیم و می خواهند در میان این دو ، راهی برای خود انتخاب کنند . برخی میخواهند با شعار گول زننده اسلام رحمانی برخی از مسائل دین را کنار بگذراند که اشکالاتی به این نظر مطرح است: 1-دراین تفکر آیات جهاد وسختگیری با منافقین(اشداء علی الکفار؛ واغلظ علیهم) وآیات شهادت کنار گذاشته میشود 2-رحمانیت خدا به همراه (شدید العقاب و شدید المحال؛ منتقم؛جبار، قهار) است و سوره برائت،بیزاری از کفار و اعلان جنگ با آنهاست. 3-اسلام دین مبارزه با طاغوت و ظلم است(واجتنبوا الطاغوت) است 4-سیاست عین دیانت است وتمام انبیاء و اولیاء برای(تشکیل حکومت اسلامی مثل پیامبر) مبارزه کردند 5-خیلی از احکام اسلام مثل جهاد،نهی از منکر؛حدود و دیات احکام حکومتی است و با دین حداقلی نمیسازد. 6-وظیفه حکومت(هدایت فرهنگیِ جامعه به‌سوی ارزش‌های الهی) و (به بهشت بردن مردم) با استفاده از فراهم کردن زمینه خوبیها و نهی از منکر است، نه اینکه کاری نداشته باشد. خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی 1400/8/12 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ‏ أَکَلَ‏ مَالَ‏ أَخِیهِ‏ ظُلْماً وَ لَمْ‏ یَرُدَّهُ‏ إِلَیْهِ‏ أَکَلَ جَذْوَةً مِنَ النَّارِ یَوْمَ الْقِیَامَة. هر که مال برادر (دینى) خود را بخورد و (خودش یا عوضش را) به او برنگرداند، در روز قیامت پاره ای از آتش خورد. (الکافی (ط- الاسلامیه)، ج 2، ص: 333) یکی از صدقات واجب که بر عهده برخی از افراد ممکن است واجب شود رد مظالم است؛ لذا چند نکته کوتاه درباره رد مظالم بیان می شود: 1. رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد و اگر فوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد. (1) 2. رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد و اگر کسی بخواهد خودش مستقیم آن را به فقیر برساند مانعی ندارد و بنابه نظر امام خامنه ای حفظه الله برای رد مظالم اجازه از حاکم شرع لازم نیست و مقلدین ایشان می توانند این مبالغ را به فقیری مطمئن بپردازند. (2) 3. اگر کسی در دوران کودکی به اموال کسی خسارت وارد کرده است یا به بدن کسی ضربه ای واردکرده است که سبب دیه شده است یا اینکه از مال کسی برداشته یا اموال کسی در ماشین یا منزل یا مغازه جا می ماند و مانند اینها که دسترسی به مالک و طلبکار وجود ندارد و از پیدا شدن صاحبش هم ناامید باشد، از موارد رد مظالم است. 4. پرداخت رد مظالم مختص به زمان خاصی نیست و در هر زمانی انسان می تواند رد مظالم را پرداخت کند. خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد (1) (سایت آیت الله مکارم، تعریف رد مظالم) (2) (رساله مراجع م1814 ؛ سایت أدمین رهبری ؛ استفتائات حضرت امام ج‌3، ص: 576) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی 1400/8/12 موضوع : سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَرَسُولُهُ:(این آیه وایات قبل آن اعلام بیزاری(ونسخ پیمان و رفع امان)است ازجانب خداوندوفرستاده او،به سوی کسانی ازمشرکان که باآنها پیمان بسته اید. برای مبارزه بااستکبارشیوه هایی دراسلام نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم: 1-اعلان برائت از دشمنان و جداکردن خطوط:خداوند می فرماید: قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ، لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ، وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ... لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ. اعلام برائت از ستم و ستمگران از سوی دین به منظور بارورساختن رشد سیاسی امت و در راستای تحرک‌آفرینی و مبارزه در برابر ستم بوده است. 2-خودباوری واعتمادبه نفس (مامی‌توانیم):یکی ازروش‌های مستکبران درغلبه برمردم،به استضعاف کشیدن آنان وتلقین این مطلب است که بدون تکیه وکمک ماقادربه ادامه حیات نیستید،تاآن‌جاکه فراعنه خودراخدا و رب مردم می‌نامیدند و هم‌اکنون نیز مستکبران جهان در صدد القای همین مطلب به ملت‌ها هستند که اگر می‌خواهید به توسعه اقتصادی و فن‌آوری دست یابید، باید در مقابل ما زانو زده و قدرت و ولایت ما را بپذیرید. این‌که ما می‌توانیم و به خود و توانایی‌ها و قدرت خود اعتماد داشته باشیم، مهم‌ترین اصل در مبارزه با استکبار و زورمداران است؛ چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید:«وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِین[آل عمران/139] و اگر مؤمنید سستى مکنید و غمگین مشوید که شما برترید» 3.برخوردتهاجمی بدون عقب‌گرد:مستکبران همانند حیواناتی هستند که اگر به آنها حمله کنی عقب می‌نشینند و هر گاه پا به فرار بگذاری به دنبالت می‌دوند. خداوند در قرآن کریم بعد از توصیه به حالت تهاجمی در مقابل یاران شیطان می‌فرماید مکر و کید شیطان ضعیف است: «فَقَاتِلُواْ أَوْلِیَاء الشَّیْطَانِ إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا [نساء/76] با یاران شیطان بجنگید که نیرنگ شیطان [در نهایت] ضعیف است».بنابراین کوتاه آمدن در برابر دشمن به این دلیل که جلوی بهانه های آنها را بگیرد،درست نیست.تاریخ انقلاب اسلامی به خوبی نشان داده است که هر گاه ملت و دولت ایران، عقب کشیده و کوتاه آمده، استکبار گستاخ‌تر و جریح‌تر شده و هر گاه مقاومت و ایستادگی نموده و حالت تهاجمی به خود گرفته است، آن‌ها عقب کشیده و از مواضع خود کوتاه آمده‌اند. 4-تحقیر دشمن و بر ملا کردن قدرت پوشالی مستکبران:حضرت زینب(س) در برابر ابن زیاد فرمود:کد کیدک و امام به تبعیت از ایشان فرمود: «امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند». 5-صبر . صبرو مقاومت در جهاد علیه مستکبران عالم یکی از عوامل پیروزی است. «وَلَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلَى مَا کُذِّبُوا وَأُوذُوا حَتَّى أَتَاهُمْ نَصْرُنَا». انعام /34 خداوند توفیق مبارزه با مستکبرین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی 1400/8/13 موضوع: مناسبت: تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام ؛ روز ملی مبارزه با استکبار جهانی ؛ روز دانش آموز سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نامه 47 نهج البلاغه به امام حسن و امام حسین علیهما السلام وصیت می کنند و می فرمایند: ... وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا ... . همیشه دشمن ظالم و یار و یاور مظلوم باشید. در تقویم، امروز به نام روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، نام گذاری شده است، همان روزی که لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام، تسخیر شد. و برای مبارزه با استکبار جهانی در هر برهه ای از زمان راه های مختلفی وجود دارد. در زمان حال که مهمترین جنگ دشمن و استکبار جهانی نسبت به کشور عزیزمان ایران، جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی است باید در مقابل آن مبارزه کرد؛ 1. مبارزه در مقابل جنگ اقتصادی همان است که بارها مقام معظم رهبری فرموده اند؛ یعنی اقتصاد مقاومتی؛ و این مهم با پرهیز از اسراف و کم کاری، و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت کالای ایرانی، خرید کالای ایرانی و رعایت دیگر سیاستهای مهم اقتصاد مقاومتی، محقق می شود. (1) 2. مبارزه در مقابل جنگ فرهنگی دشمن این است که: الف: با مطالعه نسبت به مسائل دین و شرکت در مجالس دینی و عمل به آموزه های دینی، باورهای دینی و اعتقادی خود را تقویت کنیم. ب: و هر کاری که باعث سست شدن عقائد دینی انسان می شود پرهیز کند مثل استفاده از ماهواره و عضو شدن در کانال های گمراه کننده و مانند آن. ج: و نسبت به انجام فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی نکنیم. د: و عبادت و بندگی و مناجات و تضرع در درگاه الهی را فراموش نکنیم که انسان را در برابر مفاسد آب دیده می کند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام با ذکر صلوات بر محمد و ال محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (امام خامنه ای، سایت لیدر، استفتائات جدید اسفند 1395) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی 1400/8/13 مناسبت: تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام ؛ روز ملی مبارزه با استکبار جهانی ؛ روز دانش آموز موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم قرآن درباره استکبار و نقشه های آنان،((مرگ باد)می گوید و می فرماید: ثمَّ قُتِلَ کَیْف قَدَّرَ... ثمَّ أَدْبَرَ وَ استَکْبرَ :مرگ بر او باد چه نقشه شیطانی ای کشید،سپس پشت به حق کرد و تکبر و استکبار ورزید ( سوره مدثر، آیات 20 و 23 ) در قرآن کریم؛ عبارت(قُتِلَ)«کشته باد» و «مرگ بر» چند بار آمده است، و کسانی که مورد این خطاب قرار گرفتهاند، دارای خوی استکباری بودهاند و به عبارت دیگر همه موارد مرگ خواستن در قرآن، به استکبار ربط دارد و برای مقابله با مستکبرین است و این خود از آموزههای جالب توجه قرآنی است. خداوند خطاب به هر سه دسته «کفار معاند»، «یهودیان معاند» (صهیونیست ها) و «منافقین فتنه گر» از ادبیات لعنت فرستادن و آرزوی مرگ کردن استفاده کرده است. الف: کفارمعاند: «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ؛ و کسانى که کافر شدند، «مرگ بر آنها» و اعمالشان نابود باد.»(محمد/8) ب: یهودیان معاند: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا...؛ و یهود گفتند دست خدا به زنجیر بسته است!، دستهایشان بسته باد و بخاطر این سخن از رحمت (الهى) دور شوند!»(مائده/64) خداوند در مورد یهودیان معاند و کسانی که برای خدا فرزند قائلند ، می فرماید: قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ لعنت خدا بر آنها باد، چگونه دروغ مى‏گویند؟!»(توبه/30) ج: منافقان : خداوند در مورد ظاهر خوب منافقین که جلب توجه می کنند می فرماید: همُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ هنگامى که آنها را مى‏بینى جسم و قیافه آنان تو را در شگفتى فرو مى‏برد، ... آنها دشمنان واقعى تو هستند از آنان بر حذر باش، خداوند آنها را بکشد چگونه از حق منحرف مى‏شوند؟!»(منافقون/4) بنابراین شعار(مرگ برآمریکا و اسرائیل و منافقین) ریشه قرآنی دارد. خداوند توفیق بهره وری از معارف قرآن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی 1400/8/13 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک‏... . هر کس دیگرى را به کار نیکى امر کند یا او را از کار زشتى باز دارد یا اینکه او را به خیرى راهنمائى نماید و یا اشاره به امر خیرى داشته باشد در آن کار نیک شریک خواهد بود. (وسایل الشیعه ج 16، ص 124) در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که در برخی از احادیث اهل بیت علیهم السلام بیان شده که تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چونان قطره‌ای در برابر دریای پهناور است؛ لذا امشب قصد داریم دو نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر خدمت شما خوبان تقدیم کنم: اول: یکی از واجبات الهی امر به معروف و نهی از منکر است و از بهترین روشهای امر به معروف و نهی از منکر این است که شخصی که امر به معروف و نهی از منکر می کند مرتکب گناه نشود. مثلا اگر رفیقش می خواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد. دوم: برای امر به معروف و نهی از منکر مراتبی است: 1. در مرحله اول با شخص معصیت کار طوری رفتار شود که معصیت کار بفهمد که به جهت گناهی که کرده چنین رفتار شده است؛ مثلا مدتی با او ترک رابطه یا گفتگو نماید. 2. مرحله بعد با زبان امر و نهی کند و اگر احتمال بدهد که با موعظه و نصحیت و حسن خلق و کلام نیکو، معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به آن کند و در این صورت نباید با زبان تند و خشن امر و نهی کند. 3. اگر برای امر به معروف و نهی از منکر لازم شود که متوسل به زور یا اقدام عملی گردد در این صورت کسی بدون اجازه حاکم شرع و مسؤلین ذی ربط حق اقدام ندارد. بنابر این با توجه به اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر ترک گناه است؛ لذا اگر با مرتبه پایین حاصل شود نمی توان به مراتب بالاتر عمل کرد. (1) خداوند متعال به همه ما توفیق امر به معروف و نهی از منکر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل حضرت امام خمینی، م 2804 الی م 2825 ؛ رساله آموزشی، ج1 ، درس: 77 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2212 ؛ مکارم، توضیح المسائل، م 2419) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی 1400/8/13 موضوع : سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم علت دشمنی برخی از کشورها و در راس آنها آمریکا با نظام جمهوری اسلامی، مساله پرونده هسته ای ایران، موضوعات حقوق بشری و امثالهم نیست،بلکه علل دیگری دارد که خدمت شما عرض می کنیم: 1.نوع حکومت داری یعنی جمهوری اسلامی: علت اصلی دشمنی نظام سلطه با ایران را می بایست در نظام سیاسی ایران یعنی جمهوری اسلامی دانست؛زیرا تا قبل از آن دین را عملا از سیاست جدا کرده بودند ،ولی امام خمینی مدل جدیدی که برخاسته از اسلام و مردم باشد را ارائه داد که قواعد حکومت بر مبانی اسلام می باشد و مردم در چارچوب دین سرنوشت خود را با انتخابات مشخص می کنند. 2. پایبندی به اسلام ناب و ارزشهای اسلامی:مقام معظم رهبری فرمودند: «امروز دشمنی اردوگاه استکبار با ایران اسلامی، به خاطر اسلام است. آنها با اسلام دشمن هستند که به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می کنند و الا آمریکا از هیچ چیز ملت ایران به قدر مسلمان بودن و پای بندی به اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه وآله، ناراحت نیست( روزنامه جمهوری اسلامی , 12/2/69) 3. استقلال طلبی جمهوری اسلامی:جمهوری اسلامی ایران به دلیل استقلال طلبی و زیر بار سلطه غرب نرفتن، همواره مورد غضب غرب و قدرتهای استکباری بوده است. نوام چامسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی می گوید: جمهوری اسلامی ایران از نظر آمریکا غیر قابل پذیرش است چون از استقلال خود چشم پوشی نمی کند .( روزنامه رسالت , 27/2/80) 4. آگاهی بخشی و موج بیداری اسلامی نظام جمهوری اسلامی: مقام معظم رهبری فرمودند: «بخش مهمی از تبلیغات ضد جمهوری اسلامی، ناظر به همین جهت است؛ ناظر به این است که الگوسازی نشود؛ در چشم ملت های مسلمان؛ جمهوری اسلامی به صورت یک الگوی موفق درنیاید». خداوندپیروزی همه جانبه به نظام مقدس ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی 1400/8/14 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت باقر علیه السلام می‌فرمایند: صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُزَکِّی الْأَعْمَالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَى... . صله رحم و رسیدگی به اقوام و بستگان، گناهان را پاک می‌کند و بلا را دور می‌کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص152) یکی از گناهان و خط قرمزهای اسلام عزیز قطع ارتباط با اقوام و خویشان است که اصطلاحا قطع رحم گفته می شود؛ حال با وضعیت به وجود آمده که گفته می شود توصیه های بهداشتی رعایت شود باید به چه صورت صله رحم انجام داد؟ در پاسخ به چند نکته کوتاه اشاره می شود: 1. حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد»، و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى‌شود و این جایز نیست. و جایگاه بستگان (خویشان رحمی) در مقدار این ارتباط با هم متفاوت هستند: نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد. (1) 2. یکی از شیوه‌های صله رحم، حاضر شدن در منزل ارحام است اما صله رحم منحصر به دیدار حضوری در منزل فرد نیست و ایشان می‌تواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسالِ کمک مالی برایش، در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد. 3. اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام کسی، یا تشویق بر ارتکاب گناه باشد یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه شود، یا مثل وضعیت کنونی که برای رعایت مسائل بهداشتی نمی‌توان ملاقات حضوری داشت، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد. (2) خداوند متعال توفیق انجام واجبات را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (مکارم، سایت، استفتائات معاشرت و صله رحم) (2) (سایت لیدر، احکام مناسبتی ویژه آغاز سال جدید، توضیح المسائل جامع مساله 2287 و 2288 و 2289) @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی 1400/8/14 موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره جهاد کبیر میفرماید: «فَلَاتُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» «ای پیامبر! پس از کافران پیروی نکن و به‌وسیله آن با آن‌ها به جهادی بزرگ بپرداز»(آیه 52 فرقان) «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن در میدان‌های مختلف؛ مثل میدان سیاست، میدان اقتصاد، میدان فرهنگ و هنر. جهاد کبیر به معنای قطع رابطه با دنیا نیست؛ بلکه هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ و مثل نماینده نظام اسلامی حرکت بکنندو سخن بگویند وهضم قدرتها (فرهنگی،اقتصادی، هنر و...) نشوند. وقتی از دشمن تبعیت نشود ممکن است هزینه هایی داشته باشد، اما وظیفه این است که:وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ وَ کَفی بِاللهِ وَکیلا؛ در مقابل همه این فشارها به خدا تکیه کن؛ توکّل معنایش این نیست که کار را رها کنید بنشینید تا خدا بیاید عوض شما کار را انجام بدهد؛ بلکه توکّل این است که شما راه بیفتیدو تلاش کنید، آن‌وقت یقین داشته باشیم که خدای متعال ما را کمک خواهد کردو یقینا پیروزیم وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنین.(آیه 69 عنکبوت) بر اساس معارف قرآن کریم، دشمنان اسلام هرگز از مسلمانان راضی نخواهند شد مگر آنکه مسلمین اسلام را رها کنند و پیرو کافران شوند؛ در نتیجه فرمان الهی این است که هرگز نباید در برابر آنان کوچکترین نرمشی انجام دهید و باید در برابرشان محکم و استوار همچون کوه باشید و مقاومت کنید و تسلیم ناپذیر باشید. در قرآن کریم آمده است«وَ لَنْ تَرْضی عَنْک الْیهُودُ وَ لا النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (آیه 120 بقره) خداوند توفیق جهاد در راه خدا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی 1400/8/15 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم در مورد نماز سوال شد ،آن حضرت در ضمن حدیثی فرمودند: اّلصَّلَاة َ أُنْسٌ‏ فِی‏ قَبْرِه‏ وَ فِرَاشٌ تَحْتَ جَنْبِهِ وَ جَوَابٌ‏ لِمُنْکَرٍ وَ نَکِیر. نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فرش نیکو در زیرش، و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد. (الخصال ؛ ج‏2 ؛ ص: 522) مسائل نماز مخصوصا شک هایی که برای انسان در نماز اتفاق می افتد بسیار مورد نیاز است؛ لذا یادگیری آنها شرعا واجب است تا در هنگام عمل بر خلاف وظیفه شرعی خود رفتار نکند. یکی از شک هایی که در نماز برای انسان پیش می آید، شک در انجام تعداد سجده است یعنی انسان شک می کند که یک سجده انجام داده یا دو سجده مثلا انسان سر از سجده برمی دارد و نمی داند یک سجده انجام داده یا دو سجده انجام داده است، از جهت شرعی وظیفه اش به چیست؟ برای جواب این سوال صورت هایی وجود دارد: اگر انسان کثیرالشک باشد و در این مورد زیاد شک کند، نباید به شک خود اعتنا کند (1) ؛ همچنین اگر کثیرالشک نیست اما اگر شک بعد از وارد شدن در عمل بعد باشد، نباید به شک خود اعتنا کند و نماز را ادامه دهد مثلا اگر در رکعت دوم است بعد از شروع به خواندن تشهد شک کند یا بعد از ایستادن شک کند که یک سجده انجام داده یا دو سجده، نباید به شک خود اعتنا کند و باید نماز را ادامه بدهد. اما اگر انسان همین که سر از سجده برداشت شک کند که یک سجده انجام داده یا دو سجده انجام داده است، در این صورت باید بنا را بر این بگذارد که یک سجده انجام داده و یک سجده دیگر نیز انجام دهد. (2) نکته: اگر تا کنون مکلف این مساله را نمی دانسته و مثلا جایی که نباید به شک خود اعتنا می کرده اعتنا کرده است و یک سجده دیگر انجام داده است یا جایی که باید به شک خود اعتنا می کرده و یک سجده دیگر انجام می داده اما آن یک سجده را انجام نداده است، در صورتی که در یادگیری این مساله کوتاهی نکرده باشد، نمازهایی که خوانده است، صحیح است. (3) نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند متعال همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع م 1184 و م 1185 و 1186) (2) (توضیح المسائل مراجع م 1168 ؛ عروه الوثقی، فصل فی الشک م 10 ؛ توضیح المسائل جامع م 1433) (3) (توضیح المسائل جامع م 1409) @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی 1400/8/15 موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درقرآن مى‏فرمايد: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ: ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم.( انبيا ، آيه 107 ) قرآن 1400 سال قبل صلح جهانى را براى عالم بشريت مژده داده و مى‏فرمايد « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ :اى كسانيكه ايمان آورديد همگى در صلح درآييد و از پيروى راه شيطان بپرهيزيد.(آیه 208 بقره) اولين شخصيت در عالم بشريت كه اقدام به ديپلماسى واقعى صلح جويانه نموده و سفيران و هيئتهاى سياسى و ديپلماتيك را به پادشاهان مصر، حبشه، فارس و... گسيل داشت، پيامبر اسلام بود. مسلمانان همه روزه نمازهاى پنجگانه خويش را به عاليترين شعار صلح، دوستى، محبت و رحمت به شعار (السلام عليكم و رحمه الله و بركاته) به پايان مى‏رسانند تمام سوره های قرآن با کلمه(بسم الله الرحمن الرحیم) شروع میشود جز سوره توبه که اظهار برائت  و بیزاری از کفار است. زمانيكه پيامبر اسلام حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم ) گروههاى حربى و نظامى خويش را گسيل مى‏داشت اكيداً به ايشان هدايت مى‏فرمودمو سفيدان، پيرمردان، اطفال و زنان را بقتل نرسانيد، خيانت نكنيد، صلح را در پيش گيريد. اصطلاح (سلام)، (صلح) و مشتقات آن در بيش از يكصد آيه از قرآن عظيم تذكر يافته است و بالعكس اصطلاح جنگ يا حرب و مشتقات آن بجز در شش مورد بكار نرفته است. بعد ازاينكه مسلمانان به فتح عظيم، فتح مكه نائل آمدند، پیامبر  ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: اليوم يوم المرحمه :امروز روز مهربانى و عطوفت است.(  المغازی؛ ج 2، ص 822.)  خداوند اخلاق خوش به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی 1400/8/15 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن ارحیم در روایت است که یکی از یاران حضرت هادی علیه السلام خدمت آن حضرت رسید و حضرتش به ایشان فرمودند: إِنَّ الْحَرَامَ لَا یَنْمِی وَ إِنْ نَمَى لَا یُبَارَکُ لَهُ فِیهِ ... . یعنی حرام رشد و نموی ندارد، اگر هم داشته باشد برکتی در آن نیست... (کافى(ط-الاسلامیه) ج 5، ص 125) امشب قصد داریم دقایقی راجع به خرید و فروش صحبت کنیم؛ کمتر کسی است که با این داد و ستد سر و کار نداشته باشد و از طرفی در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است بیاموزد؛ خاصه اینکه بین این خرید و فروش ها برخی موارد حرام است و لازم است با شناخت آنها مواظب باشیم آلوده به خطا و گناه نشویم که به چند نکته اشاره می شود: 1. خرید و فروش و نگهداری چیزی که استفاده معمولی آن در حرام است؛ مثل وسایل مخصوص قمار (به فتوای تعدادی از مراجع مثل پاسور)، یا خرید نرم افزارها و یا فیلم های منحرف کننده و ضد اخلاق. یا تهیه وسائل مختص موسیقی حرام، صلیب، انگشتر طلای مردانه، مواد مخدر و ... . (1) 2. تهیه وسایلی که ترس این وجود دارد که خود، خانواده یا دیگران از آن استفاده حرام کنند؛ مثل ماهواره. (البته ماهواره اگر مطمئن به استفاده غیر حرام باشد باز هم استفاده اش در کشورمان جایز نمی باشد چرا که استفاده از ماهواره منع قانونی دارد.) یا مثلا خرید و نصب برخی از نرم افزارها که عموما شرایط فساد را برای شخص به راحتی فراهم می کند (2) 3. خرید و فروش وسایلی که مشترک میان استفاده حلال و حرام است مانند گوشیهای موبایل، تبلت، هدفون، فقط در صورتی استفاده از آنها جایز است که در راه حلال استفاده شود. (3) خداوند متعال توفیق ترک حرام را به همه ماعنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات سوال447 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 م 9 ؛ استفتائات حضرت امام، ج2 ص: 8 س13و14) (2) (اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055 ؛ مسائل جدید ج1 ص71 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 10 ؛ مسائل منتخبه م647) (3) (تحریر الوسیله، مکاسب محرمه م15 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 م 10) @AhkameHarameRazavi