eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
32 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
ساخت عروسک 🔒حکم ساختن عروسکهای انسان و حیوان برای بچه ها چیست؟ 🔑-ساخت عروسک شرعا جایز نیست. (حضرت امام) 🔑-ساخت عروسک و مجسمه جایز است. (امام خامنه ای) 🔑-عروسک‌های اسباب بازی، عروسک‌های نمایشی برای کودکان (ذی روح)، حکم مجسّمه را داشته و بنابراحتیاط حرام است. (آیت الله سیستانی) 🔑-ساخت، خرید و فروش عروسک هایی که جنبة اسباب بازی دارد مانعی ندارد ولی مجسمه سازى اشکال دارد. (آیت الله مکارم) 📚آدرس: استفتائات امام خمینی ، ج5، س6654؛ امام خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س1222؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، م2241 و م2242 و م2243 و م2244، سایت آیت الله مکارم:https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&mid=260232&catid=46683 و سایت پاسخگویی جامعةالزهراء: http://www.pasokhbesoalat.ir/Question/Detail/1387
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.  امام کاظم علیه السلام، در روایتی می فرمایند: لاَ تُذْهِبِ اَلْحِشْمَةَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ أَخِیکَ وَ أَبْقِ مِنْهَا فَإِنَّ ذَهَابَهَا ذَهَابُ اَلْحَیَاءِ.ادب و حرمت میان خود و برادرت را از بین نبر و آن را نگه دار؛ زیرا با از بین رفتن ادب و حرمت، حیا نیز از میان مى رود. ( وسائل الشیعة، ج‏12، ص: 146) اما مساله شرعی: یکی از عواملی که حریم ها را میان خانواده و اجتماع از بین می برد عصبانیت است و سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که اگر کسی در حال خشم و عصبانیت خسارتی به اموال دیگران وارد کند یا نذر یا عهد یا قسمی بخورد چه وظیفه ای دارد؟ 1. اگر کسی در حال عصبانیت به مال دیگران خسارت وارد کند یا به شخصی صدمه ای وارد کند که موجب دیه می شود مثلا بدنش سرخ شود باید خسارت و دیه را جبران کند و بدهکار است ، و در صورت توانایی باید فورا بدهی خودش را پرداخت کند؛ هر چند عصبانیتش به حدی بوده که متوجه نشده است. 2.اگر کسی در حال عصبانیت قسم یا عهدی یا نذری کند چنانچه عصبانیت او را کاملا از حال طبیعی خارج کرده است و اختیارش را از دست داده است؛ چنین عهد یا قسمی هر چند شرایط دیگر قسم را دارا باشد اعتباری ندارد. خداوند توفیق کنترل خشم به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
  پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱ موضوع:      سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن می فرماید: « یوم یصدر الناس اشتاتا لیروا اعمالهم فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره».: در آن روز مردم بصورت گروه های پراکنده ( از قبرها ) خارج می شوند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود، پس هر کس هموزن ذرّه ای کار خیر انجام دهد آن را می بیند! و هر کس هموزن ذرّه ای کار بد کرده آن(تجسم خارجی آن را) را می بیند! (آیات6-8 سوره زلزله) سه 3 گونه مجازات وجود دارد: 1-اعتباری و قراردادی:مثلا وقتی کسی از چراغ قرمز عبور کرد،جریمه میشود که این گونه قانون در خارج واقعیتی جز اعتبار قانونگذار ندارد،یعنی میتواند کم و زیاد شود یا نباشد؛مثلا پلیس جریمه نکند یا متوجه نشود یا جریمه را کم و زیاد کند. 2-مجازاتي كه با گناه رابطه تكويني و طبيعي دارد (مكافات دنيوي): كيفرهايي است كه رابطه علي و معلولي با جرم دارند، يعني كيفر معلول جرم و نتيجه طبيعي آن است.مثلا اگر کسی سم بخورد مسموم میشودیا اگر یک چاقو به شکمش بزند زخمی میشود واین نتیجه عمل است و جزء عمل است و به آن وابسته است 3-رابطه عینیت واتحاد عمل و واقعیت خود عمل: مثلا اگر کسی برای خودش در سفر،از یک شهر وسیله ای بخرد و به شهر خودش پست کند، وبعد از مدتی به شهر خودش برود،می بیند اداره پست وسیله را به منزلش فرستاده است و خود وسیله را می بیند. آن چه در آخرت به عنوان پاداش يا كيفر به نيكوكاران و بدكاران داده مي شود تجسم عمل خود آنها است. يعني ان چه به آدمي در آن جهان مي رسد، چه نعمت هاي بهشتي و چه عذاب دوزخي، همان چيزهايي است كه آدمي خودش آماده و مهيا ساخته است. مجازات آخرت، تجسم يافتن عمل است. نعمت و عذاب آن جا همين اعمال نيك و بد است كه وقتي پرده كنار رود تجسم و مثل پيدا مي كند. تلاوت قرآن صورتي زيبا مي شود و در كنار انسان قرار مي گيرد. غيبت و رنجاندن مردم به صورت خورش سگان جهنم در مي آيد. خداوند ما را از شر گناهانمان حفظ بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید مى‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ ..... اى کسانى که ایمان آورده‌اید! هنگامى که براى نماز جمعه روز جمعه اذان گفته مى‌شود به سوى ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این براى شما بهتر است، اگر مى‌دانستید.(سوره جمعه آیه 9) دو نکته کوتاه درباره احکام نماز جمعه: 1.در زمان غیبت امام زمان علیه السلام شرکت در نماز جمعه به نظر اکثر مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن ‌نماز ظهر یا خواندن نماز جمعه مخیر است ،‌هر چند که ‌شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر و زنان هم می‌تواند در نماز جمعه شرکت کند. (رساله مراجع ص842 مساله 1، نماز ظهر نیز بنا بر احتیاط خوانده شود: صافی،گلپایگانی) 2.واجب است مأمومین به خطبه‌هاى امام گوش فرا دهند و از حرف زدن بپرهیزند که صحبت کردن در وقت خطبه‌ها مکروه است بلکه اگر سخن گفتن مأمومین موجب نشنیدن خطبه و از بین رفتن فائده آن باشد، سکوت لازم است.  ( توضیح المسائل مراجع ج1ص852 م38. رساله جامع ج1 م1800. امام خامنه ای آرشیو استفتائات جدید نماز جمعه)  3.کسی که به خطبه های نماز جمعه نرسد، نماز جمعه اش صحیح است. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن می فرماید: (فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ): پس هنگامی که  فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام) خداوند در موردبرخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند، یکی از سنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون-182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452)  پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «زمانی که بنده‌ای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛‌ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷) فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدياد در گناه و عذاب الهي است. خداوند مي فرمايد: «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ؛ و البته نبايد کساني که کافر شده اند تصور کنند اين که به ايشان مهلت مي دهيم براي آنان نيکوست، ما فقط به ايشان مهلت مي دهيم تا بر گناه خود بيفزايند و آنگاه عذابي خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آيه 178 ) يعني خداوند به کفار مهلت مي دهد و اين مهلت در حقيقت يک بستر آزمايشي است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختيار خود راه گمراهي را بر مي گزينند و فريب امهال الهي را مي خورند و غرق در گناه مي شوند. به بيان ديگر اين ازدياد گناه، نتيجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهاي خداوند است. خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۲ سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از‎ حضرت ‎فاطمه زهرا‎سلام ‎الله ‎علیها روايت  شده كه فرمودند: أزهَدُ النُاسِ ‎مَن ‎تَرَکَ ‎الحَرام. ‎زاهد‎ترين ‎مردم كسي است ‎كه‎ حرام ‎را‎ ترك‎ كند.‎تحف العقول،ص۵۱۹ اما مساله شرعی: یکی از سؤالاتی که درباره ایام فاطمیه می شود این است که برگزاری مجالس جشن و شادی مثل عروسی و جشن تولد در این ایام چه حکمی دارد؟ و چند روز را به عنوان ایام فاطمیه باید محترم شمرد؟ در جواب این سؤال باید به چند نکته توجه شود: 1. در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دو روایت مشهور است یکی اینکه ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله به شهادت رسیدند و دیگری اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند. 2. مقدار ایام فاطمیه که باید احترام آن حفظ شود بستگی به نظر عرف متدینین جامعه دارد مثلا ممکن است مقدار ایام شهادت و عزا را 5 روز بدانند؛ و در هر منطقه یا شهری ممکن است این عرف متفاوت باشد. 3. مجالس جشن و شادی مثل عروسی و جشن تولد در ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برکتی ندارد و انجام هر کاری که در نزد مؤمنین توهین و بی احترامی به این ایام و حضرت زهرا سلام الله علیها محسوب شود حرام است؛ هر چند حرام بودن اموری مثل موسیقی های خلاف شرع و رقص حرام اختصاص به این ایام ندارد و در تمامی ایام حرام است اما معصیت و گناه بودن چنین کارهایی در این ایام بیشتر است. (رهبری سایت أدمین شماره استفتاء 619124 و سایت مکارم استفتائات فاطمیه و تبریزی استفتائات جدید ج2 ص1918 و مسائل جدید ج2 ص49 و50) خداوند متعال توفیق شرکت در مجالس اهل بیت علیهم السلام و یادگیری معارف اهل بیت علیهم السلام را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۲ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- امام صادق(علیه السلام) در اوصاف یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند: هُمْ أَطْوَعُ لَهُ مِنَ اَلْأَمَةِ لِسَيِّدِهَا وَ هُمْ مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ مُشْفِقُونَ يَدْعُونَ بِالشَّهَادَة  : آنها در برابر فرمان امامشان از برده‌ی مطیع، مطیع‌ترند.و از ترس خدا نگرانند؛ آرزوی آنها کشته شدن در راه خداست. (بحار؛ ج52، ص 307) برخی از خصوصیات یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) عبارتند از: 1-- بصیرت و آگاهی:  یکی از ویژگی‏ ها بصیرت و آگاهی است. آنان در فرمانبری از امام و شناخت او و تشخیص حق و باطل دچار مشکل نشده و در فتنه‏ ها هوشیارانه راه جویند. بصیرت آنان سبب می‏ شود که در احیای سنت و مبارزه با بدعت درنگ نکنند(کمال الدین، ج ۲، ص ۳۷۸) 2-فرمانبری و ولایت پذیری: عاشقان مولای خود و فرمانبرترین انسان‏ها هستند و در انجام دستورهای امام خویش بر یکدیگر پیشی می‏ گیرند.پیامبر فرمود: "کدّادون مجدّون فی طاعته؛:  تلاشگر و کوشا در پیروی از او هستند".(بحار، ج ۵۳، ص ۳۱۰) 3-شجاعت:  شجاعت بی بدیلشان، ترس را بر دل‏های مستکبران چیره ساخته و جان‌هاشان از سنگ خارا محکم‏تر است. امام باقر(علیه السلام) فرمود: گویا آنان را می ‏نگرم... سیصد و اندی مرد بلند بر بلندای نجف و کوفه ایستاده‏اند، دل‏هایی چون پولاد دارند(بحار، ج ۵۳، ص ۷) 4- از خود گذشتگی و برابری از خصوصیات بارز یاران امام ایثار و برابری است. وحدت هدف و اخلاص نیّت، دل‌هایشان را به هم پیوند داده وغمخوار یکدیگرند. در برخی از روایات از یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به «رفقا» یاد شده که به معنای دوستان همدل، همراز، با لطف و صفا است، گویا برادران تنی‏اند:( عیون اخبار الرضا، ص ۶۳) خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف )قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۳ موضوع:  سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:جاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل الله ذلک خیر لکم ان کنتم تعلمون(توبه41):با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید ، این برای شما بهتر است اگر بدانید جهاد به معنای تلاش و تحمل سختی‌ها است که البته برترین درجات آن جانبازی و طلب شهادت در راه خدا است. جهاد و مجاهده اقسام مختلفی دارد که به برخی اشاره می کنیم: 1. جهاد با نفس : رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: مجاهد کسی است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند(نهج الفصاحه، ص 778) 2. تلاش برای تأمین معاش(مثل جهاد کشاوزی): از مهم‌ترین تکالیف و مجاهدات تلاش برای تامین معاش است، چنان‌که در روایت می‌خوانیم: «کسی که برای تأمین معاش خانواده خود تلاش می‌کند، مانند مجاهد در راه خدا است»(بحار، ج103، ص12) 3. نبرد با کفر و طاغوت: در آیه 123 سوره توبه می‌خوانیم: «با کفار قتال کنید به‌گونه‌ای که درشتی و سختی را در شما مشاهده کنند». خداوند توفیق پیروزی در انواع جهادها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند:مَن مَدَّ عَیْنَیْهِ الی ما فی أیدیِ النّاسِ مِن دُنیاهُم طالَ حُزنُهُ.کسی که همواره به دارایی و دنیای مردم چشم می‌دوزد غم و اندوه او طولانی خواهد بود. (تحف‌العقول، ص ٥١) اما مساله شرعی: چند نکته کوتاه کوتاه درباره مال پیدا شده: بر انسان لازم نیست مال پیدا شده را بردارد بلکه برداشتن شیئی که پیدا شده مثل پول، کفش، طلا و گوشی کراهت دارد و بهتر است انسان برندارد. (صرفا جهت اطلاع: آیت الله سیستانی: کراهت در جایی است که احتمال اینکه صاحب مال دنبال آن بیاید باشد). اگر مالی را که برداشته ارزشش به مقدار دو و نیم گرم نقره یا بیشتر می باشد و دارای نشانه ای هست که بواسطه آن صاحبش قابل شناسایی هست، باید تا یکسال در محل پیدا شده و محل عمومی، اطلاع رسانی کند تا صاحبش پیدا شود. مال گمشدهای را که انسان یافته و برداشته است، نوعی «امانت» به حساب می‌آید؛ پس چنانچه از بین برود یا خسارت ببیند، اگر در وظیفۀ خود نسبت به آن کوتاهی نکرده و در آن تصرّف غیر مجاز ننموده، ضامن نیست، وگرنه ضامن و بدهکار می‌باشد. جهت تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید. منابع: (رساله مراجع م‌2564-2574‌؛ منهاج الصالحین سیستانی ج 2م643، تحریر م5. (منهاج: ج2‌م‌766 و تحریر القول فی لقطه غیر الحیوان م 5. منهاج خویی و وحید م 643) @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۳ موضوع:  سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن در رد خدا دانستن مسیح علیه السلام می فرماید: یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لَا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ ۚ إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَکَلِمَتُهُ : ای اهل کتاب! در دین خود، غلوّ (و زیاده روی) نکنید! و در باره خدا، غیر از حق نگویید! مسیح عیسی بن مریم فقط فرستاده خدا، و کلمه (و مخلوق) اوست، که او را به مریم القا نمود؛ و روحی (شایسته) از طرف او بود. بنابر این، به خدا و پیامبران او، ایمان بیاورید! و نگویید: «(خداوند) سه‌گانه است!»(آیه 171 نساء) مسیحیان حضرت عیسی علیه السلام را خدا میدانند که این عمل غلط را قرآن به شدت رد میکند و در مناظرات امام رضا علیه السلام با بزرگان مسیحی نیز رد شده است: ( رد دلایل خدا دانستن حضرت مسیح): 1-بدنیاآمدن بدون پدر: مسیحیان حضرت مسیح را خدامیدانند چون بدون پدر بدنیاآمده است که قرآن در جواب می گوید: اگر چنین باشد باید حضرت آدم را نیز خدا بدانید، چون نه پدر و نه مادر دارد( مَثَلَ عِیسى عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ-59آل عمران‌) 2-زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی علیه السلام : مسیحیان گویند چون عیسی علیه السلام چند بار ،چند مرده را زنده کرده است،پس خداست،در صورتی که در مناظره امام رضا علیه السلام با مسیحیان گفتند اگر چنین باشد حضرت حزقیل نیز طبق کتاب مقدس مسیحیان (حزقیال ۳۷:۱-۱۴)و (وآیه 245 بقره) چندبرابر حضرت عیسی مرده زنده کرده است،پس او نیز باید خداباشد،درصورتی که پیامبران به اذن خدا مرده زنده می کرد 3-عبادت کردن حضرت مسیح علیه السلام : امام رضا علیه السلام در مقابل دانشمند مسیحی از جدل استفاده نمود و فرمود: «حضرت عیسی علیه السلام همه صفاتش خوب بود فقط یک نقص داشت و آن اینکه به عبادت علاقه ای نداشت.» دانشمند مسیحی گفت: «این چه سخنی است!؟ او عبادتش از همه مردم بیشتر بود.» امام رضا علیه السلام فرمود: «پس اگر عبادت می کرد بنده خدا بود نه فرزند خدا زیرا عبادت یعنی بندگی.»( عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 154-178) خداوند ما را عالم و عامل به دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۳ موضوع: سلام‎علیکم‎بسم‎الله‎الرحمن‎الرحیم‎در ‎روایت ‎است ‎از ‎پيامبر ‎گرامي ‎صلي ‎الله ‎عليه‎و ‎اله و سلم ‎: صَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ كَأَنَّكَ لَا تُصَلِّي بَعْدَهَا أَبَداً؛آنچنان ‎نماز بگزار که گویی آخرین نماز توست و دیگر هرگز نمازی  نخواهی خواند. من لا يحضره الفقيه، ج‌1، ص: 303 حديث 916. چند نکته کوتاه درباره احکام نماز:                                           1-نماز از مهمترین واجبات دینی است و یاد گیری احکامی که غالبا به آن احتیاج داریم مثل احکام نماز واجب است.  2-يكي‌از مواردي كه نماز را باطل مي كند خنديدني است كه عمدا و با صدا باشد هر چند فرد بی اختیار(از روی اضطرار) بخندد. مثلا‌كسي هنگام نماز بخاطر ياد آوري حرف خنده داري يا ديدن حالت خنده آوري بخندد اگر خنده اش با صدا باشد نمازش باطل است.  3-تبسم و لبخند نماز را باطل نمي كند هر چند عمدي باشد. 4-اگر براى جلوگيرى از صداى خنده حالتش تغيير كند مثلا رنگش سرخ شود و بدن تكان بخورد چنانچه از صورت نمازگزار خارج شود بگونه اي كه  عرفا بگويند در حال نماز نيست؛ بايد نمازش را دوباره بخواند. ولي اگر حالت نماز بهم نخورد نماز باطل نمي شود.(رساله مراجع م هفتم از مبطلات نماز و اجوبه س 505)                                                                                   خداوند به همه حضور قلب در نماز را عنايت بفرمايد به بركت صلوات بر محمد وآل @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۴ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت برخی از فضایل حضرت زهرا(سلام الله علیها ) در منابع اهل سنت نقل میشود: 1-غضب خدا در غضب حضرت فاطمه سلام الله علیها : پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «فاطِمَة بَضْعَةُ مِنّی فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِی»فاطمه پاره وجود من است، هر چه او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است( صحیح البخاری، ج 3 ، باب مناقب فاطِمَة ،ص 1374) 2-سیده زنان اهل بهشت: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: فاطِمَة سِیِّدةُ نِساءِ أَهْلِ الجَنِّة».( صحیح البخاری، ج 3 ، باب مناقب فاطِمَة ،ص 1374) 3-فاطمه نجات دهنده دوستانش از آتش: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: فاطمه، فاطمه نامیده شد چون که خدا محبّان او را از آتش دور گردانیده است( مجمع الزوائد : 9/201) 4-بوی بهشت در فاطمه: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: اگر به بوی بهشت اشتیاق می‌کردم فاطمه را بو می‌کردم.(منتخب کنز العمّال ،ج 5 ،ص 97) 5-اولین بهشتی: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: اولین کسانی که وارد بهشت می‌شوند : علی و فاطمه هستند.( نور الأبصار، ص 52) 6-مظهر نیکویی: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: گر نیکویی شخص بود، فاطمه می‌بود، بلکه او أعظم است، فاطمه دختر من بهترین اهل زمین است در کرم و عنصر و شرف( مقتل الحسین : 1/60) خداوند شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها را درحق ما قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi