eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
32 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۲ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- امام صادق(علیه السلام) در اوصاف یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند: هُمْ أَطْوَعُ لَهُ مِنَ اَلْأَمَةِ لِسَيِّدِهَا وَ هُمْ مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ مُشْفِقُونَ يَدْعُونَ بِالشَّهَادَة  : آنها در برابر فرمان امامشان از برده‌ی مطیع، مطیع‌ترند.و از ترس خدا نگرانند؛ آرزوی آنها کشته شدن در راه خداست. (بحار؛ ج52، ص 307) برخی از خصوصیات یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) عبارتند از: 1-- بصیرت و آگاهی:  یکی از ویژگی‏ ها بصیرت و آگاهی است. آنان در فرمانبری از امام و شناخت او و تشخیص حق و باطل دچار مشکل نشده و در فتنه‏ ها هوشیارانه راه جویند. بصیرت آنان سبب می‏ شود که در احیای سنت و مبارزه با بدعت درنگ نکنند(کمال الدین، ج ۲، ص ۳۷۸) 2-فرمانبری و ولایت پذیری: عاشقان مولای خود و فرمانبرترین انسان‏ها هستند و در انجام دستورهای امام خویش بر یکدیگر پیشی می‏ گیرند.پیامبر فرمود: "کدّادون مجدّون فی طاعته؛:  تلاشگر و کوشا در پیروی از او هستند".(بحار، ج ۵۳، ص ۳۱۰) 3-شجاعت:  شجاعت بی بدیلشان، ترس را بر دل‏های مستکبران چیره ساخته و جان‌هاشان از سنگ خارا محکم‏تر است. امام باقر(علیه السلام) فرمود: گویا آنان را می ‏نگرم... سیصد و اندی مرد بلند بر بلندای نجف و کوفه ایستاده‏اند، دل‏هایی چون پولاد دارند(بحار، ج ۵۳، ص ۷) 4- از خود گذشتگی و برابری از خصوصیات بارز یاران امام ایثار و برابری است. وحدت هدف و اخلاص نیّت، دل‌هایشان را به هم پیوند داده وغمخوار یکدیگرند. در برخی از روایات از یاران امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به «رفقا» یاد شده که به معنای دوستان همدل، همراز، با لطف و صفا است، گویا برادران تنی‏اند:( عیون اخبار الرضا، ص ۶۳) خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف )قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۳ موضوع:  سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:جاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل الله ذلک خیر لکم ان کنتم تعلمون(توبه41):با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید ، این برای شما بهتر است اگر بدانید جهاد به معنای تلاش و تحمل سختی‌ها است که البته برترین درجات آن جانبازی و طلب شهادت در راه خدا است. جهاد و مجاهده اقسام مختلفی دارد که به برخی اشاره می کنیم: 1. جهاد با نفس : رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: مجاهد کسی است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند(نهج الفصاحه، ص 778) 2. تلاش برای تأمین معاش(مثل جهاد کشاوزی): از مهم‌ترین تکالیف و مجاهدات تلاش برای تامین معاش است، چنان‌که در روایت می‌خوانیم: «کسی که برای تأمین معاش خانواده خود تلاش می‌کند، مانند مجاهد در راه خدا است»(بحار، ج103، ص12) 3. نبرد با کفر و طاغوت: در آیه 123 سوره توبه می‌خوانیم: «با کفار قتال کنید به‌گونه‌ای که درشتی و سختی را در شما مشاهده کنند». خداوند توفیق پیروزی در انواع جهادها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند:مَن مَدَّ عَیْنَیْهِ الی ما فی أیدیِ النّاسِ مِن دُنیاهُم طالَ حُزنُهُ.کسی که همواره به دارایی و دنیای مردم چشم می‌دوزد غم و اندوه او طولانی خواهد بود. (تحف‌العقول، ص ٥١) اما مساله شرعی: چند نکته کوتاه کوتاه درباره مال پیدا شده: بر انسان لازم نیست مال پیدا شده را بردارد بلکه برداشتن شیئی که پیدا شده مثل پول، کفش، طلا و گوشی کراهت دارد و بهتر است انسان برندارد. (صرفا جهت اطلاع: آیت الله سیستانی: کراهت در جایی است که احتمال اینکه صاحب مال دنبال آن بیاید باشد). اگر مالی را که برداشته ارزشش به مقدار دو و نیم گرم نقره یا بیشتر می باشد و دارای نشانه ای هست که بواسطه آن صاحبش قابل شناسایی هست، باید تا یکسال در محل پیدا شده و محل عمومی، اطلاع رسانی کند تا صاحبش پیدا شود. مال گمشدهای را که انسان یافته و برداشته است، نوعی «امانت» به حساب می‌آید؛ پس چنانچه از بین برود یا خسارت ببیند، اگر در وظیفۀ خود نسبت به آن کوتاهی نکرده و در آن تصرّف غیر مجاز ننموده، ضامن نیست، وگرنه ضامن و بدهکار می‌باشد. جهت تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید. منابع: (رساله مراجع م‌2564-2574‌؛ منهاج الصالحین سیستانی ج 2م643، تحریر م5. (منهاج: ج2‌م‌766 و تحریر القول فی لقطه غیر الحیوان م 5. منهاج خویی و وحید م 643) @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۳ موضوع:  سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن در رد خدا دانستن مسیح علیه السلام می فرماید: یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لَا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ ۚ إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَکَلِمَتُهُ : ای اهل کتاب! در دین خود، غلوّ (و زیاده روی) نکنید! و در باره خدا، غیر از حق نگویید! مسیح عیسی بن مریم فقط فرستاده خدا، و کلمه (و مخلوق) اوست، که او را به مریم القا نمود؛ و روحی (شایسته) از طرف او بود. بنابر این، به خدا و پیامبران او، ایمان بیاورید! و نگویید: «(خداوند) سه‌گانه است!»(آیه 171 نساء) مسیحیان حضرت عیسی علیه السلام را خدا میدانند که این عمل غلط را قرآن به شدت رد میکند و در مناظرات امام رضا علیه السلام با بزرگان مسیحی نیز رد شده است: ( رد دلایل خدا دانستن حضرت مسیح): 1-بدنیاآمدن بدون پدر: مسیحیان حضرت مسیح را خدامیدانند چون بدون پدر بدنیاآمده است که قرآن در جواب می گوید: اگر چنین باشد باید حضرت آدم را نیز خدا بدانید، چون نه پدر و نه مادر دارد( مَثَلَ عِیسى عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ-59آل عمران‌) 2-زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی علیه السلام : مسیحیان گویند چون عیسی علیه السلام چند بار ،چند مرده را زنده کرده است،پس خداست،در صورتی که در مناظره امام رضا علیه السلام با مسیحیان گفتند اگر چنین باشد حضرت حزقیل نیز طبق کتاب مقدس مسیحیان (حزقیال ۳۷:۱-۱۴)و (وآیه 245 بقره) چندبرابر حضرت عیسی مرده زنده کرده است،پس او نیز باید خداباشد،درصورتی که پیامبران به اذن خدا مرده زنده می کرد 3-عبادت کردن حضرت مسیح علیه السلام : امام رضا علیه السلام در مقابل دانشمند مسیحی از جدل استفاده نمود و فرمود: «حضرت عیسی علیه السلام همه صفاتش خوب بود فقط یک نقص داشت و آن اینکه به عبادت علاقه ای نداشت.» دانشمند مسیحی گفت: «این چه سخنی است!؟ او عبادتش از همه مردم بیشتر بود.» امام رضا علیه السلام فرمود: «پس اگر عبادت می کرد بنده خدا بود نه فرزند خدا زیرا عبادت یعنی بندگی.»( عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 154-178) خداوند ما را عالم و عامل به دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۳ موضوع: سلام‎علیکم‎بسم‎الله‎الرحمن‎الرحیم‎در ‎روایت ‎است ‎از ‎پيامبر ‎گرامي ‎صلي ‎الله ‎عليه‎و ‎اله و سلم ‎: صَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ كَأَنَّكَ لَا تُصَلِّي بَعْدَهَا أَبَداً؛آنچنان ‎نماز بگزار که گویی آخرین نماز توست و دیگر هرگز نمازی  نخواهی خواند. من لا يحضره الفقيه، ج‌1، ص: 303 حديث 916. چند نکته کوتاه درباره احکام نماز:                                           1-نماز از مهمترین واجبات دینی است و یاد گیری احکامی که غالبا به آن احتیاج داریم مثل احکام نماز واجب است.  2-يكي‌از مواردي كه نماز را باطل مي كند خنديدني است كه عمدا و با صدا باشد هر چند فرد بی اختیار(از روی اضطرار) بخندد. مثلا‌كسي هنگام نماز بخاطر ياد آوري حرف خنده داري يا ديدن حالت خنده آوري بخندد اگر خنده اش با صدا باشد نمازش باطل است.  3-تبسم و لبخند نماز را باطل نمي كند هر چند عمدي باشد. 4-اگر براى جلوگيرى از صداى خنده حالتش تغيير كند مثلا رنگش سرخ شود و بدن تكان بخورد چنانچه از صورت نمازگزار خارج شود بگونه اي كه  عرفا بگويند در حال نماز نيست؛ بايد نمازش را دوباره بخواند. ولي اگر حالت نماز بهم نخورد نماز باطل نمي شود.(رساله مراجع م هفتم از مبطلات نماز و اجوبه س 505)                                                                                   خداوند به همه حضور قلب در نماز را عنايت بفرمايد به بركت صلوات بر محمد وآل @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۴ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت برخی از فضایل حضرت زهرا(سلام الله علیها ) در منابع اهل سنت نقل میشود: 1-غضب خدا در غضب حضرت فاطمه سلام الله علیها : پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «فاطِمَة بَضْعَةُ مِنّی فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِی»فاطمه پاره وجود من است، هر چه او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است( صحیح البخاری، ج 3 ، باب مناقب فاطِمَة ،ص 1374) 2-سیده زنان اهل بهشت: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: فاطِمَة سِیِّدةُ نِساءِ أَهْلِ الجَنِّة».( صحیح البخاری، ج 3 ، باب مناقب فاطِمَة ،ص 1374) 3-فاطمه نجات دهنده دوستانش از آتش: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: فاطمه، فاطمه نامیده شد چون که خدا محبّان او را از آتش دور گردانیده است( مجمع الزوائد : 9/201) 4-بوی بهشت در فاطمه: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: اگر به بوی بهشت اشتیاق می‌کردم فاطمه را بو می‌کردم.(منتخب کنز العمّال ،ج 5 ،ص 97) 5-اولین بهشتی: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: اولین کسانی که وارد بهشت می‌شوند : علی و فاطمه هستند.( نور الأبصار، ص 52) 6-مظهر نیکویی: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: گر نیکویی شخص بود، فاطمه می‌بود، بلکه او أعظم است، فاطمه دختر من بهترین اهل زمین است در کرم و عنصر و شرف( مقتل الحسین : 1/60) خداوند شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها را درحق ما قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۴ موضوع: سلام‎علیکم.‎بسم‎الله‎الرحمن‎الرحیم‎خداوند متعال در قران مجید در مورد اهمیت وفای‎به عهد  می فرماید: وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا  و به عهد (خود) وفا کنید، چرا که از عهد و پیمان سؤال مى شود. (اسرا آیه 34) چند نکته کوتاه درباره عهد و قسم: در عهد شرعی هم مانند نذر برای واجب شدن عمل به آن باید صیغه عهد بر زبان جاری شود ، ولی لازم نیست صیغۀ آن به عربی باشد؛ مثلا بگوید با خدا عهد مى‌کنم یا خدایا با تو عهد میکنم که فلان عمل را انجام دهم یا فلان عمل را ترک نمایم کافی است.(رساله مراجع 2668) اگر انسان برای انجام کاری به نام خدای متعال و صفات مخصوصش قسم یاد کند و آنرا بر زبان جاری کند و بقیه شرایط قسم وجود داشته باشد عمل به آن واجب می شود اما قسم به نام ائمه یا قرآن یا پیامبران چیزی را بر انسان واجب نمی کند.(رساله مراجع 2671) اگر زمان عمل به قسم یا عهد مشخص باشد و فرد عمدا به قسم یا عهدش عمل نکند علاوه بر ارتکاب معصیت، باید کفاره عهد و قسم پرداخت کند.(رساله مراجع 2670 و 2669) خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظایف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۴ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت گاهی سوال میشود که چرا امیرالمومنین(علیه السلام) با آن همه شجاعت در برابر حمله به خانه اش قیام نکرد؟ اولا: امام شجاعی حکیم بود و جوانب وعواقب بعدی را که{ نابودی اسلام و بازگشت کفر وهمچنین تفرقه میان مسلمین (بحار، ج‏32، ص‏61)} بود، در نظر گرفت و حفظ اسلام مهمتر از غصب خلافت ظاهری و حتی شهادت همسرش بود،زیرا تمام معصومین(علیهم السلام) برای حفظ اسلام شهید شدند. ثانیا: مثالی مهم: دو مادر ادعای مادری نوزادی داشتند که امام فرمود:بچه را از وسط نصف کنید و به هرکدام نصفش رابدهید؛عواطف مادری باعث شد مادرحقیقی کوتاه بیاید تا بچه نمیرد؛ برای اسلام نیز دو مادر(امام-خلفا)بود که صاحب حقیقی برای حفظ اسلام از حقش گذشت تا توسط 4شمشیر(منافقین-مرتدین-رومیان-پیامبران دروغین) ازبین نرود. علت در خطر بودن اسلام این بود که: 1-خطر منافقین که ظاهرا اسلام آورده بودند،ولی قلبا ایمان نیاورده بودند (سیره بن هشام، ج1، ص584) 2- خطر مرتدین بود که از اسلام برگردند و اصل اسلام به خطر بیفتد که خود امام یکی از علتهای عدم قیامش را همین نامیده است.( انساب الاشراف، ج1، ص587) 3-خطر حمله رومیان بود که قبل از وفات پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) چند بار جنگیده بودند و آماده حمله به اسلام بودند(سیره ابن هشام، ج2، ص642) 4-پیامبران دروغین(مسیلمه و طلیحه) که نماینده پیامبر در یمن را کشته بودند و به سوی مدینه پیشروی می کردند(تاریخ طبری، ج3، ص229-236) خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۴ موضوع: سلام ‌علیکم. ‌بسم‌ الله ‌الرحمن ‌الرحیم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: «العِبادَهُ مَعَ أکلِ الحَرام کَالْبِناء عَلَی الرّمْل. عبادت کردن با حرام خواری، مانند بناکردن بنائی روی زمین ریگ زار است. سفینه البحار، ج۱، ص۲۲۹؛ عده الداعی، ص۱۴۱. اما مساله شرعی: مطابق دستورات اسلامی برخی از کسب درآمدها مشروع و حلال نمی باشد که باید از آنها پرهیز شود و در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود: کسب درامد از طریق خرید و فروش وسایل قمار مثل پاسور یا فروش مواد مخدر یا فروش فیلم های مبتذل و مستهجن و محتواهایی که انحراف اخلاقی یا اعتقادی جوانان را به همراه دارد. استخدام شدن برای انجام کارهای حرام مثل اینکه کسی که استخدام شده است که گزارش های دروغ را برای صاحب کار آماده کند یا در کارخانه ای استخدام شده که کم فروشی یا غش در خرید و فروش از طریق نیرو انجام بگیرد یا پزشکی که اجرت گرفته است که سقط غیر مجاز جنین را انجام دهد و یا مزد می گیرد که رقاصی انجام دهد و آهنگ حرام پخش کند، و مانند اینها که کسب درامد از این راهها حرام است. ‌درامدهايي ‌كه ‌از ‌راه ‌حرام‌ بدست ‌بياييد ‌انسان ‌مالك چنين درامدهاي نمي شود و بايد به صاحبان اصلي برگرداند و در صورت عدم دسترسي با اجازه دفتر مرجع تقليد به فقيرمتدين پرداخت شود.(رساله مراجع مساله 2064؛ 2070)(اكثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛‌مسائل‌جديد‌ج1 ص71؛ منهاج الصالحين، المكاسب محرمه م8؛‌ مسائل منتخبه م647) خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنايت فرمايد به بركت صلوات‌ بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۵ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام شهادت گاهی سوال میشود چرا موقع حمله به بیت وحی،حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) درب را بازکرد؟ باید گفت: 1-ایشان درب را باز نکرد بلکه موقع حمله ایشان نزدیک در بود و وقتی دید می خواهند به زور وارد شوند تا از تحصن امام و یاران اندکش جلوگیری کنند، در رابست و پشت در ایستاد (تفسیر العیاشی، ج2، ص67) 2- حضرت گمان نمی کرد مسلمان ظاهری، برخلاف قرآن، بی اجازه وارد خانه وحی شود(تفسیر العیاشی، ج2، ص67) 3- تصور حضرت زهرا سلام الله علیها این بود که با توجه به موقعیت حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) نزد پیامبر ،مردم با دیدن حضرت ؛ خجالت بکشند و متعرض نشوند همچنان که عدّه‏اى با شنیدن صداى حضرت صدیقه سلام الله علیها برگشتند (الإمامة والسیاسة ابن قتیبه، ج1، ص37) 4- وظیفه حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) بود که از امام زمانش دفاع کند 5-امام علی ( علیه السلام ) و یاران اندکش در واقع در منزل حضرت، برعلیه کودتاچیان تحصن کرده بودند و حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) وظیفه اش این بود تا برای دفاع از حق خلافت، نگذارد، این تحصن شکسته شود. خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمومنین عليه السلام در روایتی می فرمایند : حُبُّ المالِ يُوهِنُ الدِّينَ و يُفسِدُ اليَقينَ . مال دوستى، دين را سست و يقين را تباه مى گرداند. غرر الحكم : 4876. چند نکته کوتاه در مورد اموال بچه نابالغ: 1. اختیار اموال ‏بچه ‏نابالغ با پدر و پدر بزرگ پدری است و میتوانند در اموال بچه به شرطی که به ضررش نباشد، تصرف کنند مثلا اموالش را در محلی مطمئن سرمایه گذاری کنند یا نیازهای بچه را با آن تامین کنند.(1) 2.اگر پدر و پدربزرگ پدری فوت کرده باشند در صورتی که آنها شخصی را بعد فوتشان به عنوان وصی و سرپرست بچه‌های نابالغ انتخاب کرده باشند همان شخص سرپرستی بچه‌ها را به عهده می‏گیرد ولی اگر انتخاب نکرده باشند باید ورثه به حاکم شرع‏ یا نماینده مرجع تقلید مراجعه ‏کرده تا برای بچه های نابالغ ‏قیم و سرپرست انتخاب نماید. 3.قیم و وصی فقط در صورتی ‏می‏توانند در ‏مال ‏بچه نابالغ تصرف   و استفاده کنند که مصلحت و منفعت طفل رعایت شود. بنابراین اگر مادر یا هر فرد دیگری با اجازه حاکم شرع به عنوان قیم انتخاب شده است فقط در مواردی می‌تواند اموال کودک را مصرف کند که به مصلحت بچه نابالغ باشد.(2) خداوند انشاالله به همه ما توفیق اداء تکالیفمان را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع: (مشهور عدم المفسده را کافی می‌دانند ولی،‌"آیه الله وحید آیت الله مکارم بنا بر احتیاط": لازم است مصلحت و نفع طفل رعایت شود، رساله مراجع مساله 2087، رساله آیه الله وحید 2115) (رساله‌مراجع‌مساله 2078 ) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۵ موضوع: ؟ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام شهادت  هم شیعه  و هم سنی معتقدند که تا زمان زنده بودن حضرت زهرا سلام الله علیها ، امام با خلفا بیعت نکرد(صحیح بخاری ج6 ص396) اما بعداز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ،2 قول است:1.هیچ وقت با آنها بیعت نکرد (فصول المختاره مفید ص56) 2. ازروی اکراه و اینکه یار نداشت و خلفا گفتند:اگر بیعت نکنی،کشته میشوی، بیعت کرد (بحار ج28 ص393) علت بیعت:برای حفظ اسلام و دفع شر منافقان اقدام به بیعت کرد (المراجعات نامه 84) خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi