چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۵
موضوع: #فضای_مجازی
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امام هادی علیه السلام در روایتی می فرمایند:كسى كه از خدا اطاعت مى كند ، از خشم مردم باكى ندارد . بحار الانوار ج 71 ، ص 182]
اما مساله شرعی:چند نکته کوتاه درباره استفاده از شبکه های اجتماعی:
استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی برای انسان شرعا مجاز است که از وقوع در حرام ایمن باشد اما اگر خوف و ترس انحراف فکری، عقیدتی، اخلاقی آنان از این طریق وجود داشته باشد، استفاده جایز نیست؛ مگر آنکه طوری استفادۀ خویش را محدود نماید که از ابتلای به گناه و حرام مصون باشد.
انتشار مطالبی که سبب تضعیف نظام جمهوری اسلامی یا سبب اختلاف و فتنه میان آحاد مردم می شود در فضای مجازی یا غیر آن حرام است.
در هنگام ارسال ونشر مطالب برای دیگران باید از گناهانی همچون ریختن آبروی مؤمن، دروغ و گفتار بدون علم، افشای اسرار و انتشار فایلها و ویدیوهای محرمانه، نشر تصاویر فسادانگیز و محرّک پرهیز بشود بلکه در فضای مجازی باید مراقبت مضاعف داشته باشیم.
خداوند توفیق دوری از گناه و معصیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۵
موضوع: #علت_عقب_ماندگی_کشورهای_اسلامی_و_پیشرفت_غرب
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
-علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی و پیشرفت غربی ها چیست؟
1.اگر اسلام عامل عقب ماندگیست؛ چرا در قرن2-10 کشورهای اسلامی در قله علم بودند؟
2.نه همه کشورهای مسیحی پیشرفته هستند(مثلا اتیوپی که حدود 2 برابر ایران جمعیت و مساحت دارد،ولی یک هفتم ایران اقتصاد ندارد) و نه همه کشورهای اسلامی عقب مانده هستند(امارات و کویت :طبق مبانی غربی)
3.خدا دنیا را طبق قانون علیت و اسباب (برای هر چیزی سببی گذاشته) میچرخاند و هرجا علت باشد،معلول هست و فرقی بین مومن و کافر نیست.
قواعد عالم مثل:علم- تلاش و کار-نظم و .. (که مورد تاکید شدید اسلام است)، را هرکس با هردینی عمل کند پیشرفت میکند و برعکس.(عمل به نسخه شفا میدهد نه داشتن برگه نسخه)
و سرنوشت اقوام را خودشان عوض میکنند(آیه 11رعد)
4.پیشرفت تکنولوژی همیشه دلیل خوشبختی نیست( اکنون در غرب:ازبین رفتن خانواده، فساد و تجاوز جنسی، سگ بجای انسان و قتل و غارت و..زیاد است)
5.دین نگاهش فقط به این دنیا نیست و خوشبختی را در مجموع دو عالم میبیند؛ ولی غرب، آرزویش فقط این دنیاست
6.این چگونه پیشرفتی است که با تجاوز به کشورها و قتل وغارت بقیه مردم (جنگ جهانی1و2 و...) رخ میدهد؟
7.عوامل پیشرفت غرب دوری از دین نبوده،بلکه (تلاش زیاد -خطرپذیری -دنبال علم رفتن، و...) و همچنین غارت بقیه کشورها میباشد.
8.جمهوری اسلامی بعداز انقلاب در زمینه علم، نظامی، بهداشت ، عدالت و اقتصاد و.. جزء 10-15 کشور برتر دنیا طبق آمارهای بین المللی شده (رجوع:کتاب صعود40ساله)
عوامل عقب ماندگی:
الف)جنگهای داخلی و عدم وحدت ب) وجود نظام سیاسی فاسد و حاکمان موروثی استبدادی ومبارزه نکردن با حاکمان
ج) هجوم استعماگران و دشمنی آنها د) فهم غلط از آموزه های دین مثل زهد و ترک دنیا، قناعت، قضاقدر و رضا و ...
ه) کم همتی؛ کم تلاشی ؛ تن پروری و تنبلی ز)خودباختگی و...
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۶
موضوع: #احکام_وآداب_غذاخوردن
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) در روایتی فرمودند: «هر کس غذای حلال بخورد، فرشته ای بالای سرش میایستد و برایش استغفار کند تا اینکه غذا خوردنش تمام شود.مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۳۲۰
غذایی که مومن می خواهد استفاده کند نکاتی را باید رعایت کند:
هر غذایی که شرعا مجاز باشد باید سه ویژیگی داشته باشد:
الف: حلال باشد.
ب: پاک باشد.
ج: ضرر قابل توجهی برای بدن نداشته باشد.
اگر شخصی غذایی را به انسان تعارف کند، خوردن آن جایز است، هرچند اطمینان به رضایت قلبی وی وجود نداشته باشد؛
ولی اگر انسان یقین یا اطمینان داشته باشد که صاحب غذا قلباً راضی نیست، هرچند به زبان ابراز رضایت کند، نمیتواند از آن غذا استفاده نماید.رساله جامع ج 2 م 1413
در هنگام خوردن بهتر است به برخی از نکات توجه شود:
الف:در خوردن میانه روی نماید و قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشد.
ب:لقمه را کوچک بردارد و غذا را خوب بجود و غذا خوردن را طول دهد.رساله مراجع م 2636 و 2637
ج:خوردن غذای داغ و همچنین فوت کردن و دمیدن در غذا و نگاه کردن به صورت دیگران در هنگام غذا خوردن ترک شود.
خداوند متعال رزق و روزی حلال نصیب همه ما بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۶
موضوع: #علت_باران_و_برف_بیشتر_برای_کفار_و_گنهکاران؟
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
علت باران و برف بیشتر برای کفار و گنهکاران؟
1.عوامل بارش زیاد است و منطقه جغرافیایی حتما موثر است:
یعنی اگر شمال ایران:سالی 1000 ML می بارد با گناه800 میلی لیتر میشود و در یزد اگر متوسط 100ML ببارد هرقدر هم خوب باشند به150 بیشتر نمیرسد و باز هم خوب بودن در یزد به بد بودن در شمال (فرضا) میزان باران نمیرسد. ( نسبی است)
2.هر بارانی رحمت و برکت نیست و ممکن است ضررش بیشتر باشد
3یکی از قواعد و سنتهای خدا (سنت امهال و استدارج ) است و به بدان و کفار نعمت بیشتر میدهد تا بیشتر غرق نعمت شوند و گناه بیشتر کنند و آخرت عذاب بیشتر شوند و عوض خوبی جزئی که کرده باشند، با همین نعمات دنیوی جبران شود.
(آیه 178 آل عمران)(56 مومنون)(85 توبه)(182 اعراف)(15هود)
برعکس به خوبان بلا و سختی و نعمت دنیوی کمتر میدهد تا گناهانشان بخشیده شود (کافی، ج 2، ص 276)
4. فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَيْءٍ حَتَّي إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ : -44 انعام- یعنی وقتی خدارا فراموش کنند، درهای همه نعمتها را برایشان بازمی کنیم تا غرق شوند وبعد عذاب خواهند شد)
-البته یکی از سنتهای خدا نیز نزول رحمت برای باتقوایان است (96 اعراف)
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۶
موضوع: #سود_بانکی
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: به دنبال روزی حلال رفتن، جهاد در راه خدا است. طَلَبُ الحَلالِ جِهادٌ. (مواعظ عددیّه، ص ٣)
سوالی که پرسیده می شود این است که آیا سود بانکی درآمد حلال است در این زمینه چند نکته را عرض می کنم:
قراردادی که بانکها بر اساس آن به مردم سود می دهند قرارداد وکالت در سرمایه گذاری است یعنی سرمایه گذار بانک را وکیل می کند و اختیار می دهد که سرمایه اش را در فعالیتهای اقتصادی سود آور حلال مثل خرید و فروش و مضاربه و مشارکت و تولید بکار بیندازد.
اگر کسی در بانک سپرده گذاری کند و شک داشته باشد که بانک به قرارداد وکالت عمل می کند یا خیر، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای سود دریافتی حلال است.
افراد چنانچه بخواهند از این قرارداد وکالت در سرمایه گذاری با فرد یا موسسه ای غیر از بانک استفاده کنند، شرعا مانعی ندارد.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:
(استفتائات امام خامنه ای،س 1922 استفتائات آیت الله سیستانی س 355 )
جهت اطلاع بیان کننده: آیت الله بهجت: سود سپرده ربا و حرام است، مگر با معاملة شرعیه در قبال سود معین؛ به این صورت که با سود یک معاملة شرعیه انجام دهد، مثلاً یک خودکار را از بانک بخرند به مبلغ سود، به شرط آنکه بانک فلان مبلغ وام را به او پرداخت کند، مانعی ندارد .استفتائات، ج 3، ص 192، س3993 و ص 193، آیت الله وحید خرسانی: اگر با بانک شرط سود کنید این سپرده گذاری و سود دریافتی حرام است و اگر شرط سود نکنید ولی خود را طلبکار بانک بدانید باز هم بنابراحتیاط واجب این سپرده گذاری و سود دریافتی حرام است. و اگر شرط سود نکنید و خود را طلبکار ندانید این سپرده گذاری اشکالی ندارد و اگر بعنوان سرمایه گذاری باشد با رعایت شرائط مضاربه در صورتی که برای معاش خود و خانواده به این سرمایه گذاری نیاز دارید باید بنابر احتیاط واجب همان ابتداء یک پنجم آن را بعنوان خمس بپردازید و اگر برای معاش خود و خانواده به آن نیاز ندارید بنابر فتوی باید خمس این سرمایه را بپردازید و سودی که بانک می پردازد قبل از تصرف در آن، بنابر احتیاط واجب یک پنجم آن را به سادات فقیر به قصد ما فی الذمه بدهید و اگر چیزی از چهار پنجم این سود تا سال خمسی باقی ماند و صرف در مخارج زندگی نشد واجب است خمس آنرا بپردازید. استفتاء/14222 ،منهاج 2/م 1219
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۶
موضوع: #شبهه_دور_در_انتخاب_خبرگان_و_رهبری
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
(ولي فقيه==>شوراي نگهبان==>مجلس خبرگان=> ولي فقيه)
جواب:
1.خبرگان و شورای نگهبان،رهبر بعدی را انتخاب میکنند نه این رهبری که شورا را منصوب کرده ؛پس دور نیست.
2.خبرگان را مردم انتخاب میکنند، و شورای نگهبان فقط بررسی صلاحیت خبرگان را انجام میدهد،پس نقش مردم باعث عدم دور میشود
3.طبق اصل108 قانون اساسی، امر تشخيص صلاحيت ها به مجلس خبرگان داده شده وآنها طبق مصوبه داخلی به شورانگهبان داده اند و هرموقع بخواهند میتوانند به گروه دیگری واگذار کنند.
»» پس تعیین صلاحیت خبرگان با گروهی است که خود انتخاب می کنند،نه رهبری.
4.ولی فقیه منتخب خبرگان و شورا ومردم نیست،بلکه توسط امام معصوم بصورت صفت مشخص شده و خبرگان فقط او را از بین فقها کشف میکنند ( نه نصب)
5.وقتی در صفات رهبری و شورای نگهبان عدالت لازم است،پس عدالت مانع انتخاب و عمل در راه هواهای نفسانی میشود.
6. دور منطقی(توقف کسی برخودش) باطله؛ولی دورحقوقی در همه دنیا هست:
(آمریکا-انگلیس وفرانسه)
مثلا»فرانسه:رئیس جمهور باواسطه نخست وزیر،وزیرکشور را مشخص میکند» و وزارت کشور نظارت بررسى صلاحيت نامزدهاى رياست جمهورى و نمايندگان مجلس را دارد، و منتخبان راه یافته توسط وزارت کشورتأييد میشوند و از ميان اینها نمايندگان مجلس و رئيس جمهور تعيين خواهند شد.
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۷
موضوع: #اهمیت_ازدواج
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: مَنْ زَوَّجَ أَعْزَباً کَانَ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ عز و جل إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.کسى که مجردى را تزویج کند (امکان ازدواج او را فراهم نماید) از کسانى است که در قیامت خداوند به آنان نظر لطف مى کند. (وسائل الشیعه، ج20، ص: 45)
چند نکته کوتاه درباره احکام ازدواج:
یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تاکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد. شایسته است بزرگترها نسبت به امر ازدواج آسان گیری کنند و چنانچه با تحقیق از تدین و اخلاق دختر و پسر مطمئن شدند نسبت به تشریفات و هزینه های ازدواج و مهریه سخت گیری نکنند. ( عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 وم17 و م13)
شروط حلالی که زن و شوهر در ضمن عقد و در جلسه خواستگاری مطرح می کنند و عقد ازدواج را با توجه به همراه شرایط مطرح می خوانند، شرعا واجب است که به آن شروط بعد از ازدواج شرعا عمل شود.
ازدواج کردن با برخی از بانوان حرام است و ازدواج صحیح نمی باشد از جمله با خانمی که شوهر دار است و زن و مرد تا زمانی که بین آن دو طلاق جاری نشود شوهر دار محسوب می شوند یا خانمی که بعد از طلاق در حال سپری کردن عده خود می باشد ازدواج کردن حرام است.(رساله مراجع م2384 ؛ عروه، کتاب النکاح، فصل فی التزویج فی العده)
خداوند متعال مشکلات ازدواج همه جوانان را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۷
موضوع: #چرا_به_امام_خمینی_رحمه_الله_امام_میگویند_با_اینکه_12_امام_بیشتر_نیستند؟
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
- امام در لغت: یعنی پیشوا ، رهبر و جلودار جامعه وآنكه از او پيروي مي شود (خواه انسان باشد يا كتاب يا چيز ديگر) اين شخص يا چيز پيروي شده ممكن است حق باشد يا باطل (مفردات راغب)
-در قرآن حتی کلمه امامان کفر( ائمه الکفر -آیه 12 توبه) نیز آمده .
-در آیات (24 سجده-124 بقره-71 اسراء و...) کلمه امام ،آمده است
-در مورد پیش نماز مساجد، کلمه امام جماعت گفته میشود.
-اهل سنت نیز به برخی بزرگان خود( امام) میگویند: مثلا: امام ابوحنیفه- امام شافعی- امام غزالی و..
-به پیشوایان سیاسی نیز امام گفته میشود(امام موسی صدر:رهبر شیعیان لبنان)
-البته امام در فرهنگ شیعی: به کسی که جانشین پیامبر است و معصوم و برگزیده خداست و بعداز پیامبر فقط 12 نفرند، گفته میشود که اینجا منظور مقام امامت است که خدا حتی به حضرت ابراهیم بعد از امتحانات سخت در اواخر عمر داد.
که علاوه بر ریاست در امور دین و دنیا و احرای حدود ،تربیت و پرورش نفوس در «ظاهر» و «باطن» را نیز دارد. (تفسیر نمونه، ج 1، ص437)
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
29.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اومدیم بدن میت رو تو غسالخانه غسل بدیم یه وقت دیدیم ناخن💅 کاشته😔
خانواده اش بیرون گریه می کردن و التماس می کردن تو رو خدا ناخن ها رو بکنید تا غسل مادرمون بیفته😭😭😭
ما هم می ترسیدیم اگر ناخنها رو جدا کنیم انگشتان میت خونی بشه و دیه گردنمون بیاد😔😔😔
📣📣📣📣
با انتشار حداکثری از ثواب تبلیغ دین بهره مند شوید.
متاسفانه در جامعه خیلی رواج پیدا کرده.😔😔
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۸
موضوع: #آداب_باطنی_زیارت 1
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
زیارت آداب ظاهری و باطنی دارد که به برخی آداب باطنی اشاره میشود:
1-شناخت امام(علیه السلام ): کسی که بر چشمه آبی وارد می شود، به اندازه ظرفی که به همراه دارد، از آن چشمه بهره می گیرد و زائری که به زیارت امام می آید به اندازه شناخت و معرفتی که دارد، از زیارت خویش سود می برد. پس پیش از هر چیز ، سطح شناخت و آگاهی خود را درباره امام بالا ببریم و قبل از ورود به میهمانی، صاحب خانه، خصوصیات اخلاقی و رفتاری او و نیز انتظارات و خواسته های وی را بشناسیم.
2-طهارت باطنی: برای حضور در حرم ، زائر باید پاک باشد، هم پاکی ظاهری، هم درونی. غسل، یک طهارت جسمی است، اما توبه طهارت باطنی است؛ توبه و خشوع، لباس روح است،بنابراین باید هنگام قصد زیارت باید ابتدا توبه کرد و از گناهان استغفار جست که توبه شامل پشیمانی،قصد عدم تکرار و ادای حق الناس و قضای حق الله است.
3-اذن دخول(اعتقادبه زنده بودن امام علیه السلام) :در اذن دخول آمده:( أَللَّهُمَّ إِنّي أَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صاحِبِ هذَا الْمَشْهَدِ الشَّريفِ في غَيْبَتِهِ كَما أَعْتَقِدُها في حَضْرَتِهِ ، وَأَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَكَ وَخُلَفآءَكَ عَلَيْهِمُ السَّلامُ أَحْيآءٌ، عِنْدَكَ يُرْزَقُونَ، يَرَوْنَ مَقامي، وَيَسْمَعُونَ كَلامي، وَيَرُدُّونَ سَلامي) یعنی: اینکه امام زنده است و ما را می بیند و جواب سلام ما را میدهد وکلام ما رامیشنود. این اعتقاد ازآیه 105 توبه نیز بدست میآید که می فرماید(اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ )
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۱/۸
موضوع: #قبله
سلام علیکم بسم الله الرحمن در روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: کَانَ رَسُولُ ٱللهِ صلي الله عليه و اله أکْثَرُ مَا يَجْلِسُ ٱتِّجَاهَ ٱلْقِبْلَةِ. رسول گرامي اسلام صلی الله علیه وآله بيشتر وقتها رو به قبله مينشستند. وسائل، ج12، 109.
چند نكته درباره قبله:
1.كسى كه مىخواهد نماز بخواند ، بايد براى پيدا كردن قبله كوشش نمايد ، تا يقين كند كه قبله كدام طرف است و اگر يقين پيدا نكرد بايد به گمانى كه از محراب مسجد مسلمانان يا از راههاى ديگر مثل قبله نما و گفته صاحب منزل يا صاحب مسافر خانه پيدا مىشود عمل نمايد.(رساله مراجع مساله782و783)
2.اگر فردي در بين نماز متوجه شود كه رو به قبله نيست در صورتي كه انحرافش به سمت راست يا چپ قبله نرسيده، يعني90 درجه نرسيده باشد آنچه تا آن لحظه خوانده صحيح است و بقيه را رو به قبله بخواند،
3.كسي كه با اعتماد به روش معتبري نماز را به يك طرف خوانده و بعد فهميد اشتباه كرده ، اگر انحرافش به حد راست يا چپ قبله يعني90 درجه نرسيده باشد نمازش صحيح است و اگر رسيده باشد و وقت نماز نگذشته باشد بايد نماز را دوباره بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت فهميد نمازش طبق نظر اكثر فقها قضا ندارد.(مشهور تحرير م4،احكام قبله،خوئي، منهاج م 516 سيستاني منهاج516.عروةالوثقي في احكام الخلل في القبله مكارم: اگر به طرف راست و چپ بوده درداخل وقت هم اعاده واجب نيست).
تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۱/۸
موضوع: #آداب_باطنی_زیارت 2
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم--
زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
1-دل کندن از غیرخدا:زيارت دل کندن و روي گرداندن است. يعني از هر چه جز دوست و غير اوست دل بکند و فقط و فقط به امام نظر دارد. اگر مي خواهيم زائري راستين باشيم. بايد تمام همت و تلاش خود را به کار گيريم تا در خانه تکاني قلب و روح، هرچه غير از يار است، بيرون اندازيم. مگر مي شود جسم مان در حرم باشد و فکرمان جاي ديگر.
2-ملاقات امام علیه السلام نه حرم: بايد حواسمان جمع باشد: خانه با صاحب خانه فرق دارد و براي ما زيارت و ديدار با صاحب خانه، سختي و مشقات سفر را به جان خريده ايم نه ديدن خانه! و خانه اگر عزيز مي شود و در و ديوارش بوسه گاه مي شود و خاک درش توتياي چشم مي گردد به حرمت حضور صاحب خانه است. اگر قرار بود به ديدن کاشي کاريها و آينه کاري ها برويم هزاران جاي ديگر هم بود
3-زیارت بانشاط انجام دادن : به حکم اين که امام زنده و حاضر و ناظر است بايد بيش از کميت به کيفيت اهميت بدهيم. دعا و زيارت ونماز را با شور و نشاط و بسط روح و شوق تمام انجام دهيم، اگرچه کم باشد. با خستگي و رو در بايستي و بي حوصلگي زيارت نکنيم و از انجام کارها واعمالي که طاقتش را نداريم اجتناب کنيم. چه بسا يک خلوت کوتاه عارفانه، يک زيارت امين الله با شوق و معرفت و دو رکعت نماز زيارت کار صدها ساعت خواندن و قيام و قعود را انجام مي دهد.
مهم اين است که احساس کنيم با تمام وجود در نزد او ميهمانش هستيم، هم خودمان با نشاط، زيارت به جا آوريم و هم همراهان را به زحمت نيندازيم و همه روحيات و ظرفيت ها را در نظر بگيريم.
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi