eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
32 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۴ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)در مورد ثواب زیارت امام رضا(علیه السلام) فرمودند: سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَيَّ النَّار: به زودي پاره‏ي تن من در سرزمين خراسان دفن مي‏شود که هيچ مؤمني او را زيارت نمي‏کند، مگر اين که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پيکرش را بر (آتش) دوزخ حرام مي‏سازد.(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 255) فضایل فراوانی برای زیارت امام رضا(علیه السلام) نقل شده است که برخی ذکر میشود: 1-رهایی از جهنم: رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمود:به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد، هیچ مومنی او را زیارت نمی کند، مگر آن که خدای عزوجل بهشت را بر او واجب و جسدش را بر آتش حرام می گرداند.» 2-استجابت دعا: امام رضا(علیه السلام) می فرماید:من ظالمانه با سم کشته و در سرزمین غربت دفن خواهم شد، پس هر کس برای زیارت من سفر کند، دعایش مستجاب و گناهانش بخشوده خواهد شد»( وسایل الشیعة، ج 14، ص 562) 3-برطرف شدن غم و اندوه:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بزودی پاره ای از تن من در خراسان دفن می شود، هیچ غمگینی او را زیارت نمی کند مگر اینکه خدا غم از دلش بزداید(روضة الواعظین،ج1، ص 234) 4-ثواب شهید: امام صادق «علیه السلام» فرمودند:یکی ازنوه های من درسرزمین خراسان در شهری که به آن طوس می گویند، کشته خواهد شد. هرکس او را زیارت کند در حالی که حقش را بشناسد، خدا به او اجر هفتاد شهید از شهیدانی که باایمان و از روی حقیقت جلوی رسول خدا به شهادت رسیده اند، خواهد داد ( من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 584) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجبات فوری ادا دین است که در این زمینه چند نکته را خدمت شما یادآوری می کنم: 1.اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند و زمان پرداخت بدهی نیز رسیده باشد  چنانچه بدهکار بتواند بدهى خود را‌بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. 2.اگر بدهکار مال و اموالی ندارد ویا اگر مال و اموالی دارد منحصر به خانه‏اى که در آن نشسته و اثاثیه منزل و مایحتاج ضروری است که با فروشش به سختی زیاد می افتد بر طلبکار حرام است طلب خود را از او مطالبه نماید بلکه باید صبر کند و نمى‌تواند او را مجبور کند که چیزهاى مورد احتیاجش را بفروشد، امّا بدهکار باید براى پرداخت بدهى خود تلاش کند و از طریق کسب و کار چیزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.  3.كسى كه بخواهد بدهی خود را پرداخت کند و دسترسى به طلبكار خود ندارد، چنانچه اميد نداشته باشد كه او را پيدا ‌كند بدهی را 1به فقیر شرعی پرداخت نماید و به نظر اکثر فقها بايد(فتوي يا احتياط واجب) پرداخت با اجازه دفتر مرجع تقلید یا نماینده او باشد. (فاضل، اراكي، گلپايگاني،صافي: احتياط واجب اين است كه اگر طلبكار سيد نيست به سيد ندهد. ) مساله٢٢٧٦رساله  مراجع  مساله٢٢٧٧) رساله مراجع مساله ٢٢٧٩)    خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. توضیح: 1.به نظر برخی مراجع از جمله ایت الله سیستانی بدهی را از طرف صاحبش به فقیر بدهد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ موضوع: 2 سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم برخی اعمال باعث میشود که نماز قبول نشود که برخی ذکر میشود: 1-غيبت مرد يا زن مسلمان، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمود : هر کس غیبت مرد یا زن مسلمانی را بکند تا چهل روز نمازش قبول نمی‏شود مگر اینکه آن شخص او را ببخشد. (جامع السعادات، ج ۲، ص ۲۳۴) 2-قطع رابطه با برادر ديني پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)به ابوذر فرمودند: "ای ابوذر مبادا با برادر دینی‌ات قطع رابطه کنی که در این صورت هیچ عملی از تو پذیرفته نمی‌شود". (مکارم الاخلاق، ص ۵۵۴) 3- .نگاه تند و خشم آلود به والدین امام صادق (علیه السلام) : هر کس به پدر و مادرش از روي غضب نگاه كند، خدا هيچ نمازي را از او قبول نمي‌کند، اگر چه آنها در حق او ستم نیز کرده باشند. (كافى ، ج 2 ، ص349) 4-.كسي كه (عمداً) لقمه حرام بخورد، تا چهل شب نماز او قبول نمي شود. (بحارالانوار، ج 66، ص 313) 5-نماز آدم شرابخوار تا چهل روز پذيرفته نيست. (بحارالانوار، ج 84، ص 317) البته این بدان معنا نیست که شخص چه نماز بخواند و چه نخواند، فرقی نداشته باشد؛ در واقع اگر چنین کسی نماز را نیز ترک کند دو گناه بزرگ را انجام داده است؛ یکی شراب‌خواری و دیگری ترک نماز؛ بلکه این روایت به این معناست که ارزش و تأثیر آن نماز پایین آمده است. خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از عبادتهایی که در اسلام هم جنبه عبادی و هم جنبه سیاسی دارد نماز جمعه است که در این زمینه چند نکته کوتاه را خدمت شما یاد آوری می کنم: 1. در ‌زمان ‌غیبت امام زمان علیه السلام شرکت در نماز جمعه به نظر اكثر مراجع‌ واجب ‌تخییری است ‌به ‌این ‌معنا که انسان مخیر است بین شرکت در ‌نماز ‌ظهر ‌یا خواندن ‌نماز جمعه، اما‌ شرکت در نماز جمعه افضل است. و مسافر ‌هم‌ مي‌تواند‌ در ‌نماز‌ جمعه‌ شركت‌كند. (نماز ظهر نيز بنابر احتياط خوانده شود: صافي، گلپايگاني) (رساله مراجع ص842 مساله1) 2. نماز جمعه دو ركعت است مانند نماز صبح كه داراي دو قنوت مي‌باشد. در ركعت اول قنوت قبل از ركوع و در ركعت دوم قنوت بعد از ركوع مي‌باشد و اگر كسي اشتباه كند و در ركعت دوم بعد از قنوت به ركوع برود (در حالي كه قبل از قنوت هم به ركوع رفته است) نمازش باطل است. رساله مراجع ص848 مساله23 و 24و25) 3-کسی که به خطبه های نماز جمعه نرسد، و در نماز شرکت کند، باز هم صحیح است و کفایت از نماز ظهر نیز می کند. تعجيل‌در فرج امام زمان‌ عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ موضوع: 3 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود: 1-حس حضور داشتن( بلند صحبت نکردن): خداوند می فرماید:«لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»: صدای خود را فراتر از صدای پیغمبر نبرید.  یعنی صداهایتان را از صدای پیامبر بلندتر نکنید. رعایت ین نکته یک ادب اجتماعی و معاشرتی است؛ حتی نه حرف های عادی، بلکه زیارتنامه را هم بلند بلند خواندن، به نحوی که تمرکز روحی و حضور قلبی دیگران را به هم بزند، مناسب نیست. صحبت های بلند بلند هم، علاوه بر ینکه خلاف ادب در محضر ولی خداست، بری دیگران هم مزاحمت و حواس پرتی می آورد. 2-پیمان صداقت و بندگی به درگاه خدا :از جمله عواملی که می تواند در قبولی زیارت مؤثر باشد، این است که در محضر امام (علیه السلام) با خدا عهد و پیمان ببندد که واجباتش را انجام دهد و از گناهان دوری نماید، حقوق دیگران را ادا کند و برای فرج و ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و نیز پیروزی مسلمانان در سراسر عالم دعا کند. 3-زیارت وداع خواندن : ادب، اقتضا دارد كه زائر پس از اتمام ايام زيارت، براى خداحافظى به حرم مشرف شود و ضمن سپاس، آرزوى خود را براى بازگشت دوباره اعلام كند و از خدا بخواهد(لا جَعَلهُ اللهُ آخِرَ العَهْدِ مِنْ زِيارَةِ قُبُورِكُمْ) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم در قرآن می فرماید: وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُون: در «زبور» بعد از ذکر(تورات)نوشتیم:«بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد(آیه 105 انبیاء) برای ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شرایطی نیاز است که باید فراهم شود.شرایط به امورى گفته مى شود که تحقق ظهور وابسته به وجود آنهاست و تا آنها محقق نشوند، ظهورى در کار نخواهد بود. چهار شرط برای ظهور لازم است که 2 عدد از این شرایط فراهم است و باید 2 شرط دیگر را ما فراهم کنیم. دو شرطی که فراهم است،یکی: وجود رهبرمقتدر و توانمند است که خود وجود مقدس امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند و دومین شرط، داشتن برنامه اى جامع براى مبارزه با مشکلات و تغییر وضع موجود است که حضرت این برنامه را از جانب خدا دارا هستند. اما دو شرطی که مردم باید فراهم کنند: اول: وجود یارانى فداکار است که با آشنایى نسبت به برنامه ها و اهداف و اعتقاد به آنها تا آخرین لحظه، از رهبر و انقلاب دست بر ندارند و آماده هر گونه فداکارى باشند. دوم: پذیرش مردمى است که اگر مردم آن را نخواهند، و شرایط فکرى و روانى فراهم نباشد، آن قیام به سرانجام نمى رسد؛ چنان که امام حسین«علیه السلام» به جهت عدم همراهى مردم به شهادت رسید. خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.با توجه به این در انتهای ماه شعبان هستیم چند نکته کوتاه درباره روزه قضا خدمت شما عزیزان یادآوری کنم: 1. كسي‌ كه‌ بابت ‌ماه ‌رمضان ‌سال‌ گذشته ‌روزه قضا دارد به نظر اكثر مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه توانايي روزه گرفتن دارد بايد تا قبل از ماه رمضان سال جديد روزه ‌قضا‌ی خودش‌ را ‌بگيرد و چنانچه كسي در سال اول روزه قضا را نگيرد علاوه ‌بر‌ لزوم قضاي روزه در سالهاي بعد، بايد به ازاء هر روز 750 گرم نان ‌يا ‌برنج ‌و ‌مانند ‌اينها ‌به فقير بدهد. (امام رهبري گلپايگاني وحيد: احتياط واجب. فاضل مكارم: فتوي. مخالف خويي سيستاني: احتياط مستحب)(جزوه روزه ص 158و رساله اموزشي رهبري،احكام روزه قضا م 6) 2. افرادی که به جهت روزه نگرفتن کفاره بر عهده آنها ثابت شده است، چنانچه بخواهند بجای جنس کفاره پول آنرا به فقیر بدهند، توجه داشته باشند پرداخت پول به عنوان کفاره صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده پول کفاره به فقیر مطمئن باشد که فقیر شرعی از جانب کفاره دهنده، پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. 3. اگر ‌انسان‌ عمدا‌ و ‌از‌ روي ‌اختيار‌كاري‌كه ‌روزه ‌را‌ باطل ‌ميكند مثل خوردن‌ و ‌آشاميدن، انجام‌ دهد ‌روزه‌ را‌ باطل ‌ميكند ‌و ‌اگر ‌بسبب‌ فراموشي‌ و غفلت ‌باشد ‌‌روزه ‌باطل‌ نمي‌شود. و در ‌اين‌ حكم ‌فرقي ‌بين‌ روزه ‌اداء‌، قضا‌، ‌واجب‌ و ‌مستحب‌ نيست. (رساله ‌مراجع‌ مساله1575,1553و1565‌ عروه ‌الوثقي‌كتاب ‌الصوم ‌فصل ‌في‌ النيه‌ م‌11) خداوند‌ متعال ‌ما را از روزه داران واقعي قرار دهد به برکت صلوات بر محمد وآل محمد. @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام خامنه ای حفظه الله برای زیارت آدابی ذکر کرده اند که عرض میشود:  1- به حضور امام علیه السلام توجه کنید: شرط اوّل قبولی زیارت این است که با حضرت «ملاقات» کنید؛ یعنی رفتنِ حرم و آمدن، صِرف رفتن به یک مکان و بیرون آمدن نباشد؛ آن‌جا یک یک روح والایی حضور دارد؛ به این حضور توجّه بکنید.  2- با امام علیه السلام حرف بزنید: «به چشم دیدن» لازمه‌ی ملاقات نیست؛ او هست و سخن شما را می‌ شنود، حضور شما را می بیند، شخص شما را می بیند، با او حرف بزنید؛ این شد زیارت. زیارت یعنی همین ملاقات. 3- سلام بدهید: انسان وقتی به ملاقات کسی می رود، با او احوالپرسی می کند، به او سلام می کند؛ همین، در ملاقات روح مطهّر ائمّه (علیهم‌السّلام) و اولیای الهی هم لازم است؛ باید رفت، سلام کرد، عرض ادب کرد. 4-  با دل حرف بزنید: با دل حرف بزنید. سعی کنید ولو دو دقیقه، ولو پنج دقیقه، دل را فارغ کنید از بقیّه‌ی شاغلها و متّصل کنید به معنویّتی که در آن‌جا حضور دارد و حرفتان را بزنید. 5-  در زیارت به مخاطب آن متوجه باشید: در حالی‌که متن زیارت را می خوانید، ولو معنایش را هم ندانید، متوجّه باشید دارید خطاب به چه کسی می خوانید. اگر این شد، آن وقت می شود زیارت. 6- دلتان به امام علیه السلام متصل باشد: بعضی‌ها خیال می کنند باید بروند حتماً به ضریح بچسبند! اینها چون دلهایشان وصل نمی شود، می خواهند جسمها را وصل کنند؛ چه فایده دارد؟ یکی هم ممکن است دورتر باشد، امّا دلش متّصل باشد؛ این خوب است خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم  خداوند درباره عبرت گیری میفرماید: لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ: در سرگذشت آنها درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود!(آیه 111 یوسف) برخی از پیامدهای عبرت گیری عبارتند از: 1- عبرت، کلید بصیرت: یکی از مهم ترین مقاصد تربیت آن است که انسان به درجه ای از درک و بصیرت برسد که بتواند قدرتی فراگیر برای سنجش و اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، حل و فصل امور و انتخاب و تصمیم گیری در ابعاد مختلف زندگی به دست آورد. امیرالمؤمنین(علیه السلام )می فرماید: کسی که عبرت آموزد، آگاهی یابد و کسی که آگاهی یابد، می فهمد و آنکه بفهمد، دانش آموخته است.( نهج البلاغه، حکمت 208) 2- عبرت، انتقال تجارب: خرمندان تلاش می کنند که حتی خطایی را که دیگران تجربه کرده اند، مرتکب نشوند و در واقع سعی دارند از تجارب دیگران استفاده کنند، چرا که از عاقل چیزی غیر از این انتظار نیست: همانا عاقل کسی است که تجربه ها او را پند دهند.( شرح غررالحکم ، ج3، ص75) براساس فرمایش امام علی(علیه السلام) تجربه اندوزی از سرگذشت دیگران، بهره مندی از حاصل عمر آنهاست. گویا انسان عمری به دارازی عمر همه آنها داشته است، با این تفاوت که خطاهای آنان را مرتکب نشده است.( نهج البلاغه: نامه 31) 3- عبرت و بازداری از خطا: عبرتها همواره انسان را به سوی رشد و کمال و راه درست هدایت می کنند و چراغهایی هستند که مسیر صحیح زندگی را نشان می دهند:هر چه دامنه عبرت گیری انسان وسیعتر باشد، دایره ارتکاب خطا کمتر خواهد بود:امام علی(علیه السلام) فرمود: هرکس عبرت گرفتن او بسیار باشد، لغزش او کم خواهد شد. چرا که فزونی عبرتها، ابهام را از چهره امور می زداید، شبهات را از بین می برد، صراحت خاصی به مسائل می بخشد و آنها را شفاف می کند.( شرح غررالحکم ، ج5، ص217) 4- عبرت چراغ راه آینده:تاریخ در حال تکرار است، همواره قومی می روند و قومی دیگر جایگزین می شوند. اختلاف حوادث و رویدادهای تاریخی، در جزئیات آنهاست، اما در کلیات شبیه یکدیگرند و اسباب و علل آنها هم مثل هم است. انسان عاقل و عبرت گیر می تواند با موازنه و مقایسه این پدیده ها و بررسی علل و اسباب آنها، پیامدها و نتایج آنها را پیش بینی کند و تصمیم درست و متناسب را در هر مورد اتخاذ نماید. امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود:از (حوادث) گذشته دنیا برای باقیمانده آن عبرت گیر،چراکه بعضی ازآن (حوادث) شبیه بعضی دیگراست. وپایانش به ابتدای آن می پیوندد و (درهرحال) تمام آن گذرا و ناپایدار است.( نهج البلاغه، نامه69) خداوند بصیرت وعبرت گیری از حقایق را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ موضوع: سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم یکی از آیاتی که در فضیلت اهل بیت و امیرالمومنین(علیهم السلام) نازل شده؛ آیه مباهله(61 آل عمران) است. ابتهال به معناى‏تضرع و واگذارى کار به خداست. مباهله، به معنى نفرین کردن دو نفر به یکدیگراست. داستان مباهله از این قرار است که: بعد از اینکه پیامبر مسیحیان رابه اسلام دعوت کرد و نامه به بزرگان مسیحیان نوشت و آنها بعد از بحث حاضر به پذیرش اسلام نشدند وحضرت عیسی را نیز خدا میدانستند،قرار براین شد که در مکانی جمع شده و از خدا بخواهند که هر كس در این موضوع دروغ‌گو است، خداوند بر او غضب كند و عذاب نازل کند. فمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ :  هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. طبق روایات شیعه و اهل سنت، پیامبر، امام علی(علیه السلام) وحسنین(علیهم السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها ) را به همراه خود بردند که مسیحیان بعد از اینکه دیدند پیامبرنزدیکترین افراد خود را آورده از مباهله انصراف دادند و مجبور به دادن جزیه و خراج شدند. به فرموده امام رضا(علیه السلام)  بزرگ‌ترین فضیلت امیرالمؤمنین(علیه السلام) در قرآن آیه مباهله است که امیرالمؤمنین(علیه السلام)  در این آیه به عنوان نفس و جان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) (انفسنا) معرفی شده است.، چون هیچ موجودی برتر از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) نیست؛ پس به حکم خداوند،  کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین(علیه السلام) نیست (الفصول المختاره، ص۳۸) خداوند توفیق پیروی از اهل بیت علیهم السلام را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از حقوقی که در اسلام بر آن سفارش و اهمیت فراوانی شده است حقوق همسایه هست، که جبرئیل آنقدر به پیامبر نسبت به همسایه سفارش می کرد که گمان پیامبر این بود که همسایه از همسایه ارث می برد که در این زمینه چند نکته را یادآوری میکنم: 1. از کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان است، بایدخودداری شود مانند زباله ای که در بین روز در مقابل درب گذاشته یا بلند کردن صداهای مختلف،که سبب اذیت دیگر همسایگان شود. که در این صورت باید از این کارها پرهیز شود. 2.اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر  به همسایه‌اش می‌ر‌سد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچه‌ای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد. 3.دخل و تصرف بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایه‌اش یا قسمتهای مشترک آپارتمان که مشاعات آپارتمان گفته می شود باید با اجازۀ یا اطمینان به رضایت همسایگان باشد البتّه در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار معمولاً رضایت فرد از قرائن وشواهد به دست می‌آید، اشکالی ندارد.  خداوند متعال توفیق اداء حقوق الهی و مردم را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ موضوع: یکی از نکاتی که هر مسلمان بدان با توجه داشته باشد این است که اسلام یک سبک زندگی برای ما آورده است که در بخش های مختلف زندگی است مثلا یکی از بخش ها که اسلام عنایت ویژه دارد و در فرهنگ های غربی مشاهده نمی شود یا کمتر مشاهده می شود، احسان به والدین است  که از نگاه اسلام احسان به والدین در برخی موارد واجب است که به برخی موارد اشاره می شود: مورد اول: اگر پدر و مادر فقیر باشند بر فرزندان کمک مالی و تأمین نیازهای زندگی‌شان در صورت فقر و نیاز لازم است  مورد دوم: برخورد نیک با آنان و بی‌ادبی نکردن نسبت به آنها؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین به او ظلم کرده باشند. مورد سوم:اگر پدر و مادر درخواست معمولی و بجا داشته باشند که عدم توجه به خواسته ایشان عرفاً ناسپاسی نسبت به رفتارهای خوب پدر و مادر با او به حساب می‌آید، خواسته ایشان بر آورده شود. گاهی اوقات ، شانه خالی کردن از مسؤولیّت نگهداری والدین در دوران پیری و سپردن آنها به خانۀ سالمندان از همین مصادیق ناسپاسی در حقّ والدین به حساب میآید.(1) خداوند متعال توفیق ترویج وعمل به سبک زندگی اسلامی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال  محمد. @AhkameHarameRazavi