eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۲/۲۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در این فرصت چند نکته کوتاه درباره کسبهای حلال و حرام اشاره میکنم: کسبهای حلال در دین مقدس اسلام فراوان است مانند بسیاری از تجارت ها و زراعت ها و تولیدی ها حلال است.  برخی از کسب ها و درآمد ها ، حرام و نامشروع می باشد که به برخی از آنها اشاره می شود: مورد اول: درامدی که از راه فروش فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید. مورد دوم: درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید. مورد سوم :پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است.  مورد چهارم :درآمد کارگری یا کارمندی که برای کار حرام مثل کم فروشی یا غش در کالا ها  بکار گیری شده است یا کم کار کاری کند. خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۲/۲۵ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام پرسش: دوران امامت امام صادق ( علیه السلام ) مصادف بود با ضعف حکومت امویان و عباسیان، زیرا حکومت اموی اواخر دوره خود را می‌گذراند و عباسیان نیز در ابتدای راه بودند. حال پرسش آن است که چرا امام صادق ( علیه السلام ) از این فرصت برای قیام و پس گرفتن خلافت الهی استفاده نکردند؟ پاسخ: در یک جمله، می‌توان گفت زمینه قیام فراهم نبود. زیرا مهمترین عامل قیام و تشکیل یک حکومت، آمادگی مردم و وجود نیروهای از جان‌گذشته است و امام صادق ( علیه السلام ) از چنین چیزی محروم بودند؛ دلیل این ادعا این‌هاست: اولاً شهادت امام حسین ( علیه السلام ) نشان داد که هنوز مردم آمادگی همراهی با ولی خدا را ندارند؛ زیرا با اینکه خودشان به امام نامه نوشته بودند، اما او را تنها گذاشتند، بلکه در مقابلش ایستادند. پس از قیام عاشورا نیز قیامهای عدالت خواهانه تا زمان امام صادق ( علیه السلام ) تقریباً همگی شکست خوردند، مانند قیام توابین، مختار و زیدیه. ثانیاً خود امام صادق ( علیه السلام ) از این شرایط آگاه بودند و صریحاً می‌فرمودند که برای قیام، یارانی ندارند؛ به عنوان نمونه، سَدیر صَیرَفی از امام می‌پرسد شما با این همه شیعه و یاور چرا قیام نمی‌کنید؟ امام علیه السلام فرمود: فکر می‌کنی شیعیان ما چند نفر باشند. سدیر گفت: یکصد هزار نفر. امام فرمود: یکصد هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید دویست هزار نفر. امام فرمود: دویست هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید نیمی از جهان. در اینجا امام صادق ( علیه السلام ) خاموش گردید. پس آن حضرت همراه سدیر صیرفی به سوی ینبع رفتند و در بین راه امام صادق ( علیه السلام ) در حالی که به گله بزها نگاه می‌کرد فرمود: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بود بر جای نمی‌نشستم.» سدیر می‌گوید: من تعداد بزها را شمردم دیدم تعداد آنها 17 بز می‌باشد.( کافی، ج 2، ص 190) بنابراین، امام به نهضت علمی روی آوردند و مبارزه در جنگ نرم و مبارزه فرهنگی را ترجیح دادند و در نهایت نیز در این راه، به شهادت رسیدند. خداوند ما را شیعه واقعی امام صادق ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۲/۲۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام. حضرتش در روایتی می فرمایند دوست دارم جوانان دانشمند یا دانشجو باشند که از این روایت اهمیت علم آموزی استفاده می شود که در این زمینه به چند نکته اشاره می کنم: 1. مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد. مانند احکام نماز، روزه و یا احکام معاملات مثل احکام خریدو فروش یا گرفتن وام و تسهیلات را برای کسانی که مورد احتیاجشان هست.(رساله مراجع م 11)  2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی ندانستن و جهل عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت نداستن و جهل به مساله وضو یا غسل باطلی بجا آورده باشد یا ارکان نماز را کم یا زیاد کند، نمازی که با وضو یا غسل باطل بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی، ولی نماز را نشسته می خواند نمازهایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند.هر چند از مساله آگاه نبوده است.(رساله مراجع1264)  3. در معاملات و قراردادهای شرعی چنانچه کسی نداند قراردادش صحیح است یا خیر، نمی تواند در مالی که‌ازچنین‌معامله مشکوکی بدست آورده تصرف نماید. .(رساله مراجع م 2052)  تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات ختم فرماید @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۲/۲۵ موضوع: سلام علیکم  بسم الله الرحمن الرحیم پرسش: گاهی گفته می‌شود امام صادق ( علیه السلام ) کاری به سیاست نداشتند و فقط مشغول تدریس علوم دینی بودند. ایشان نه فقط برای گرفتن حکومت قیام نکردند، بلکه حتی پیشنهاد رهبری قیام عباسیان را نیز نپذیرفتند؛ آیا این رفتار امام ( علیه السلام ) نشان نمی‌دهد که دینداری، ربطی به مسائل سیاسی و حکوت ندارد؟ پاسخ: اولاً طبق برخی روایات، امام حتی به اندازه هفده نفر هم نیروی آماده قیام نداشتند و لذا در صورت قیام، حتماً شکست می‌خوردند(کافی، ج 2، ص 190) ثانیاً پیشنهاد رهبری به امام، مغرضانه و ابزاری برای رسیدن به قدرت بود، به این دلیل که عباسیان پس از به قدرت رسیدن، تقریباً تمام متحدان قبلی خود را نابود کردند. ثالثاً امام هرگز نسبت به حکومت و سیاست بی‌تفاوت نبودند، بلکه مبارزه سیاسی امام، یک مبارزه مخفی بود؛ به این دلایل: 1. امام حکومت عباسیان را غاصبانه و ظالمانه می‌دانستند و به همین دلیل، هم خود حاضر به همکاری با آنها نبودند و هم یارانشان را از این کار منع می‌کردند، و می‌فرمودند حتی دوست ندارم برای آنان گرهی بزنم یا درِ کیسه‌ای را ببندم و یا چیزی بنویسم.( فروغ کافی ، ج ۵ ، ص ۱۰۷) امام همچنین دادگاه‌های حکومت عباسی را به رسمیت نمی‌شناختند و شیعیان را از مراجعه به آنها منع می‌کردند و بجای آن دستور می‌دادند تنها به قاضیانی مراجعه کنند که به طور عام، از طرف امام منصوب شده باشند(وسائل الشیعه ، ج ۱۸ ، ابواب صفات القاضی ، باب ۱۱ ، ص ۹۹) 2. از طرف دیگر، امام نیروهای فداکاری داشتند همانند «عبدالله نَجاشی» والی(استاندار) اهواز که به درون دستگاه خلافت نفوذ کرده بودند تا بتوانند از این طریق، در اقدامات سیاسی اثرگذار بوده و شرایط را تا حد امکان، به نفع شیعیان بهبود دهند. 3. امام صادق ( علیه السلام ) صریحاً حکومت را حق الهی خویش می‌دانستند؛ مثلاً در روز عرفه و در جمع زیادی از مسلمانان، چندبار این سخن را تکرار کردند: «ای مردم! رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) امام و پیشوا بود، سپس علی بن ابیطالب، سپس حسن و حسین و علی بن حسین و محمد بن علی و اکنون من امام هستم». بنابراین، امام مبازه سیاسی داشتند، اما در جبهه جنگ نرم، نه مبارزه مسلحانه. خداوند ما را شیعه واقعی امام صادق ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۲/۲۶ موضوع: مناسبت: شهادت امام جعفر صادق علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام یکی از مواردی که در روایت امام صادق و دیگر اهل بیت علیهم السلام تاکید شده است، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر است که در این زمینه به چند نکته اشاره می کنم: 1- برخی از تکالیف شرعی قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف، تاثیر گذاری است لذا به هر روش مشروعی که بتوانیم تاثیرگذاری داشته باشیم باید انتخاب نمود مثلا ممکن است برای تاثیر گذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیر گذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب نمود. مثلا اگر فردی غیبت می کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند. یا اگر همکارمان از بیت المال برمی دارد ویا کسی را می بینیم که رشوه میدهد و یا اینکه شخصی حجاب شرعی خودش را رعایت نکرده، چنانچه با خواهش کردن احتمال تاثیر وجود دارد، واجب است همین شیوه را انتخاب کرد. 2- در امر به معروف و نهی از منکر چند چیز شرط است، از جمله این که در امر و نهی او مفسده و ضرری نباشد ‌پس‌ اگر بداند یا خوف این باشد که امر یا نهی او ضرر جانی یا آبرویی یا مالی قابل توجه نسبت به او داشته باشد واجب نیست، اما اگر ضرر مختصر و غیر قابل توجه باشد سبب سقوط تکلیف نمی شود،البته اگر کار معروف و منکر به قدری نزد خدای متعال، مهمّ باشد که باید در راه آن، ضررها و دشواری‌ها را تحمّل نمود؛ مثلا اصل دین در خطر باشد و جلوگیری از منکر متوقف بر بذل جان و مال باشد در این صورت بذل جان و مال واجب است. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات ختم فرمایید @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۲/۲۶ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: «أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبرِّ وَ تَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ:آیا مردم را به نیکى فرمان مى‏دهید و خود را [در ارتباط با نیکى‏] فراموش مى‏کنید؟ در حالى که کتاب را مى‏خوانید. آیا [به وضع زیان‏بار خود] نمى‏اندیشید؟ (بقره:44 )؛ برای تبلیغ شیعه روشهایی وجود دارد که برخی را خدمت شما عرض می کنیم: تبلیغ دین با عمل و اخلاق عملی :خداوندمی فرماید: نزد خدا سخت منفور است اینکه چیزى را بگویید که عمل نمى‏کنید. (صف:3 )؛ » در این آیه ،خدا افرادی را که دیگران را دعوت به نیکی می کنند اما خود پایبند به خوبی ها نیستند، سخت مذمت کرده است. اهل بیت (علیهم السلام) نیز در دعوت عملی به اسلام و تاثیر آن می فرمایند: « کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم :بدون زبان خویش دعوت کننده مردم به نیکی باشید تا از شما سعی وکوشش (در انجام کارهای خیر) و صدق گفتار و پرهیز کاری را ببینند که این دعوت و تبلیغ است.( کافی، ج2، ص 83) 2-معرفی الگوه ها و اسوه های الهی: قرآن در معرفی این روش می فرماید: لَّقَدْ کاَنَ لَکُمْ فىِ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ (احزاب: 21)؛ مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود. قرآن در این آیه، زندگی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را برای دیگر مسلمانان الگو می داند. چون انسان فطرتا طالب کمال است و عشق و علاقه به تکامل دارد، به محض شناخت الگوهای کامل به دنبال آن ها گام برمی دارد و سعی می کند خود را با آن ها تطبیق نماید. 3-دعوت با استدلال عقلی وموعظه نیکو :«ادْعُ إِلىَ‏ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالحْکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الحْسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (نحل: 125)؛ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن.‏» در این آیه شریفه به سه روش تبلیغ اشاره شده است یکی استدلال عقلی که از آن به حکمت تعبیر شده است دیگری موعظه حسنه که به بعد عاطفی انسان توجه دارد و سوم با مناظره نیکو 4-بیان زیبایی های کلام اهل بیت(علیهم السلام): یکی از راههای تسخیر قلوب مردم و کشاندن آن هابه سوی اهل بیت علیهم السلام ـ اعم از مسلمان و غیرمسلمان ـ تبلیغ و گسترش سخنان گهربار معصومین علیهم السلام است؛ از این جهت امام رضا(علیه السلام) فرمودند:(لو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.)(بحار،ج2،ص30)؛ اگر زیبایی های کلام ما را مردم درک کنند از ما تبعیت میکنند چون علوم اهل بیت علیهم السلام به مبدأ وحی مرتبط است، زمینه پذیرش آن در هر انسانی که از فطرت الهی منحرف نشده باشد، وجود دارد. خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۲/۲۶ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم یکی از امور مذمت قرآن اختلاف است که می فرماید: هر زمانی که با یکدیگر تنازع کردید سست می شود و آنگاه عزت شما از بین می رود. سوره مبارکه الأنفال آیه ۴۶ بر اساس این آیه شریفه وقتی که ملتی میان همدیگر اختلاف داشته باشند قهراً خاک‌نشین میشوند، قهراً ذلیل میشوند، قهراً وسیله‌ی تسلّط دیگران بر خودشان را فراهم میکنند. [نتیجه‌ی] تفرّق این است. لذا وظیفه شرعی ما در این زمینه این است که: هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعاً گناهی بسیار بزرگی است. در فضای مجازی نشر مطالبی که سبب تفرقه و اختلاف میان آحاد مسلمین می شود، و بهانه به دست دشمنان دین می دهد؛ هر چند واقعیت داشته باشد، شرعا حرام است. مردم هنگامی که مشاهده می کنند گروه یا فردی فعالیت اختلاف انگیز انجام می دهند، با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر کنند و در صورت نیاز به مسولین مربوطه اطلاع رسانی کنند. خداوند متعال دلها ما را به یکدیگر نزدیک کند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۲/۲۶ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها:از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی. ... (توبه/ 103) درروایات آثار دنیوی فراوانی برای صدقه دادن نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم: 1-دفع بلا و دوری از مرگ بد: امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می‌کند و نیز مرگ سوء را از انسان دور می‌نماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمی‌رود(بحار،ج96،ص132) 2-بخشش گناهان: امام على علیه السلام :فرمود:با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(تصنیف غررالحکم ، ص 395 ) 3-شفای مریض:از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در روایات آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) و در حدیث دیگری می‌خوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) 4-دورکننده فقر: امام باقر علیه السلام فرمودند: کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کنند..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۲/۲۷ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحیم. یکی از بزرگترین نعمت های خداوند به ما، نعمت محبت و دوستی خاندان عصمت و طهارت است که یکی از نشانه های آن، زیارت قبور آنها می باشد.  اما باید توجه داشته باشیم که هرچه این زیارت، با معرفت بیشتری انجام شود و آداب زیارت را بهتر رعایت کنیم، از آثار و برکات  بیشتری بهره مند خواهیم شد. برخی از آداب زیارت خدمت شما زائران گرامی عرض می شود: ۱. غسل زیارت که انسان به امید ثواب انجام دهد و به نظر اکثر مراجع غسل زیارت کفایت از وضو نمی کند و نمی شود با آن نماز خواند. ۲. از گناهان خود توبه کنیم یعنی از گذشته خود پشیمان بوده و تصمیم بر ترک گناه داشته باشیم. اما یادمان باشد که حق الناس با توبه بخشیده نمی‌شود بلکه باید جبران شود و رضایت طرف مقابل را کسب کنیم. ۳. از خواندن زيارات معتبر كه از ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده مثل زيارت امين الله و جامعه كبيره غفلت نکنیم و به معاني آن‌ها توجه داشته باشیم. ۴. هنگام زیارت صدای خود را بلند نکنیم و همچنین فرستادن صلوات نباید ایجاد مزاحمت کند یا به گونه ای باشد که خلاف ادب در حضور امام علیه السلام باشد.  ۵.  در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونه ای رفتار کنیم که دیگران از ما ناراحت نشوند و توجه داشته باشیم دست رساندن به ضریح شرط زیارت و نشانه قبولی آن نمی باشد و اگر همراه با اذیت دیگران باشد گناه و معصیت است.   ۶. از آنجا که زیارت امام مستحب و رعایت حجاب واجب شرعی می باشد لذا بانوان گرامی نسبت به رعایت پوشش کامل دقت لازم را داشته باشند. ۷.بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد. و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند.  خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۲/۲۶ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درقرآن شرط عمل صالح را ایمان داند و می فرماید: مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ :هر کس از مرد و زن عمل شایسته کند،درحالی که مؤمن باشد او را زندگی نیکو دهیم و پاداششان را بهتر از آنچه عمل می کرده اند می دهیم (آیه 97 نحل) هر عمل ما سه جنبه دارد که مراقبت از هر سه جنبه ضروری است: 1-باید خود عمل ذاتا خوب باشد و به تعبیر علماء اخلاق حسن فعلی داشته باشد. 2- چگونگی انجام عمل؛ برای این که هر کاری به نتیجه مطلوب برسد و تأثیر آن احساس شود، باید مراقب بود که آن عمل به بهترین صورت انجام گیرد. مثلا در کمک به یک مستمند باید مراقب بود که آبرویش حفظ شود. 3- نیت و انگیزه شخص عامل؛ مهمترین جنبه هر عملی، نیت آن است باید عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده به اهداف دنیوی و پست آلوده نگردد. مشهورترین آموزه دینی که از پیامبر با کرامت اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) رسیده این است که ارزش و بهای عر عملی به نیت آن بستگی دارد لا عمل الا بنیه:؛(اصول کافی، ج 1، ص 70) و ارزش رفتارها به نیت ها و تصمیم هاست «الاعمال بالنیات»، (دعائم الاسلام، ج 1، ص 4) و لذا در مورد ضربه ای که امیر مؤمنان(علیه السلام) در جنگ خندق بر عمرو بن عبدود وارد آورد منجر به پیروزی اسلام گردید. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ضربه علی(علیه السلام) در روز خندق از عبادت جن و انس برتر بود و این به خاطر اخلاص عمیق علی(علیه السلام) در این عمل بود. پس هر عملی که این سه ویژگی در آن مورد توجه قرار گرفته، برترین اعمال است. نتیجه اینکه ملاک عمل صالح همان وجه الله و تقرب جویی به خداست خداوند توفیق انجام عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۲/۲۷ موضوع: سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم .یکی از قراردادهای شرعی وکالت است یعنی انسان اموری مانند انجام یک معامله ای را یا کارهای مربوط به آن را که حق دارد شرعا خودش انجام دهد به دیگری واگذار کند تا از جانب او انجام دهد.مثل اینکه انسان انجام قرارداد خرید و فروش یا تحویل دادن یا تحویل گرفتن کالا و پول را به دیگری واگذار کند. که در این زمینه چند نکته را یاد آوری می کنم: اگر فردی وکیل برای انتقال ملکی شده است چنانچه وکیل یا کسی که فرد را وکیل کرده، فوت کند یا دیوانه شود وکالت باطل می شود. بنابر این اگر کسی دچار الزایمر شدید می شود که درکش را از دست می دهد چنانچه در گذشته که فرد سالم بوده است شخصی را وکیل خودش قرارداده است، از زمانی که دچار آلزایمر شدید می شود، آن وکالت باطل می شود. اگر فردی از طرف شرکتی یا اداره ای وکیل و مامور خرید است چنانچه فروشنده در معامله به کارپرداز یا همان وکیل تخفیف دهد و بخشی ازپول معامله را دریافت نکند، تخفیف مذکور مربوط به شرکت، اداره یا مؤسّسه (موکّل) است و کارپرداز نمیتواند آن را بدون اجازه از نهاد مربوطه برای خود بردارد. کسی که از جانب دیگری وکالت را برای انجام کاری قبول می کند مثل دریافت مالی جهت سرمایه گذاری یا جابجایی مالی، در صورتی ضرر و خسارت اتفاق بیفتد چنانچه در نگهداری و انجام معاملات سهل انگاری و کوتاهی کرده باشد وکیل ضامن است. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi