جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۶
موضوع: #نقش_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها_در_کربلا
مناسبت: شب وفات حضرت زینب سلام الله
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
پس از شهادت امام حسین علیه السلام رسالت سنگین زینب کبری سلام الله علیها آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند.
حضرت زینب سلام الله علیها پس از شهادت امام حسین علیه السلام چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم:
1. پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت. (لهوف، ص 228)
2. حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانتهایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت(مقتل الحسین مقرم، ص366)
3. مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام میبایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد.
4. عزادرای برای امام حسین علیه السلام : حضرت زینب سلام الله علیها علاوه بر این که در خطبههای خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند.
خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱۱/۶
موضوع: #حجاب
مناسبت: شب وفات حضرت زینب سلام الله علیها
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت زینب سلام الله علیها.
حضرت زینب کبری (علیهاالسّلام)، با حفظ حجاب، عفاف و کرامت خویش، در تمام لحظات زندگی حماسهای از حضور عزتمندانه همراه با حجاب را آفرید. لذا یکی از دغدهای این بانوی بزرگوار حفظ حجاب و پوشش بود که به جهت اهمیت چند نکته در این زمینه اشاره می شود:
پوشش مورد رضای خدا و اهل بیت این است که اولا لباس مورد نظر تمام بدن بجز گردی صورت و دست ها تا مچ را بپوشاند لذا لباسهای کوتاه یا شال یا روسری که موی زن را به صورت کامل نمی پوشاند یا لباسهای نازک و بدن نما، پوشش شرعی محسوب نمی شود. علاوه بر این لباس که خانم در برابر نامحرم استفاده می کند زینتی نباشد و زینت های خانم را بپوشاند. بنابر این خواهری که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده و آشکار است، پوشش شرعی محسوب نمی شود.
رعایت حجاب و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
مردان در برابر حجاب همسران و دخترانشان مسئول هستند یعنی نسبت به دختران از همان کودکی باید آنها را با حجاب و دوری از نامحرم عادت بدهند و نسبت به همسران هم با شرایط امر به معروف کنند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود.
انشا الله به توفیق الهی عفت و حیاء در جامعه هر روز بیشتر از گذشته فراگیر گردد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
#خروج_معتکف_برای_غسل
#نیمه_رجب_و_ام_داوود
آیا
معتکف می تواند برای انجام غسل روز نیمه رجب و غسل ام داوود از مسجد خارج شود؟
✅مقام معظم رهبری⬅️ اشکال ندارد.
✅آیت الله سیستانی⬅️ جایز نیست.
✅آیت الله مکارم ⬅️استحباب غسل نیمه رجب و غسل ام داود ثابت نیست.
✅آیت الله وحید⬅️ هم جایز نیست.
📣سفارش می شود دقت شود، با توجه به اینکه روز سوم اعتکاف است، چنانچه بیشتر از مقدار لازم توقف و مکث در خارج مسجد باشد، اعتکاف باطل می شود، و لازم است اعتکاف(سه روز) را قضا کند.
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۷
موضوع: #فضایل_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
مناسبت: وفات حضرت زینب سلام الله علیها
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تسلیت ایام
امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زینب (سلام الله علیها) می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیدهاى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)
1. علم الهی: برترین علمها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى» باشد وهمانطور که از قول امام سجاد نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای)
2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسانهاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیبهاى روزگار و تلخىهاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند(زیارت ناحیه مقدسه)
3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مىباشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشهاى مىنشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مىکند، او را «فاسق» و «فاجر» معرفى مىکند و همچنین در مقابل یزید مىگوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج۴۵، ص134)
4. ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد را نجات داد(بحار، ج۴۵، ص61)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱۱/۸
موضوع: #احکام_دین
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم .یکی از واجبات فوری اداء دین و بدهکاری است که در این زمینه چند نکته را یاد آوری میکنم:
1. اگر فردی بدهی مالی دارد و زمان اداء دینش فرا رسیده است چنانچه در اداء دین کوتاهی کند، ظلم است و مرتکب گناه شده است و به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای در صورت تاخیر، علاوه بر اصل بدهی باید تورم آنرا نیز مدیون و بدهکار است.
2. میتی که فوت می کند و بدهکار است، باید بدهی میت ابتدا پرداخت شود وسپس اموال او تقسیم شود لذا اگر میت مهریه همسرش را پرداخت نکرده است، باید مهریه از مال میت پرداخت شود.
3. اگر طلبکار می داند که بدهکارش ناتوان از پرداخت بدهی است و مالی جز ضروریات زندگی مثل خانه و اثاث زندگی، برای پرداخت ندارد باید به او مهلت بدهد و حتی اگر مطالبه او به زحمت می اندازد مطالبه جایز نیست و بر بدهکار در صورت توانایی واجب است که کار مناسبی را انتخاب کند و کار کند و بدهی را پرداخت کند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند باران و برف رحمتش را بر ما نازل بگرداند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۸
موضوع: #ارتداد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
جمعي از اهل كتاب يهود در اوایل اسلام گفتند: برويد و در ظاهر در آغاز روز به اسلام ايمان بياوريد و در پايان روز كافر شويد و بازگرديد شايد آنها(مؤمنان) از آيين خود باز و آنها را متزلزل سازد(آیه 72 و73 آل عمران)
مرتد کسی است که بعد از بلوغ با عقل و یقین و آگاهانه اسلام را بپذیرد و از روی علم و اختیار، به عضویت جامعه اسلامی درآمده باشد. امّا اگر بعد از مرتدّ شدن، شروع کرد به تبلیغات بر ضدّ اسلام، نه به جرم ارتداد بلکه به جرم مبارزه با اسلام، گرفته و با او برخورد مناسب با رفتار خودش میشود. کسی که وارد مبارزه علنی شد، باید بداند که در میدان مبارزه احتمال کشته شدن هم وجود دارد .
1-مثال: گاه بیماری به گونهای است که مثلا اگر عضوی از اعضای او قطع نشود، بیماری به بقیه بدن سرایت میکند،بنابراین آن عضو را قطع میکنند یا همانطور که حکومت جلوی گوشت فاسد رامیگیرد تابقیه جامعه مسموم نشوند، اسلام نیز اگر مرد مسلمان زاده ای مرتد شود و عامدا بخواهد برعلیه اسلام تبلیغ کند ،حکم مرتد را برای او جاری میکند که در واقع این مجازات نوعي رحمت و شفقت بر شخص خطاكار و جامعه است. فلسفه مجازات مرتد حفظ امنيت جامعه اسلامي و جلوگيري از متزلزل شدن آن و نفوذ بيگانگان و منافقان است
2-البته حکم مرتد در ادیان دیگر نیز مرگ است(کتاب مقدس، عهد قديم: سفر تثنيه، فصل 13،و عهد جديد: نامه به عبرانيان، بند 10، جمله 26 ـ 32)
3- این مجازات بیشتر جنبۀ بازدارنده داشته و اثبات ارتداد نیز امری دشوار بوده، و یقینا شامل افرادی که تردیدهای جدی در دین اسلام دارند(بدون جار و جنجال تبلیغاتی و تنها در باطن خود) ، اما تردیدشان به مرحلۀ انکار صریح نرسیده، نخواهد شد، و به همین دلیل به ندرت شاهد اجرای چنین مجازاتی در کشورهای اسلامی هستیم.
4- حکم ارتداد بیش از آنکه یک حکم فقهی و حقوقی باشد، یک حکم سیاسی و اجتماعی است؛ یعنی هیچ کشوری تعرض به امنیت اجتماعی و سیاسی خود را بر نمیتابد و در مقابل کسانی که قصد براندازی و مبارزه آشکار با ارزشهای اساسی آن کشور که مورد پذیرش اکثر مردم جامعه است را ساکت نمینشیند.
خداوند ایمان حقیقی به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱۱/۸
موضوع: #حقوق_همسایگان
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از حقوقی که در اسلام بر آن سفارش و اهمیت فراوانی دارد، حقوق همسایه هست، که در این زمینه چند نکته را یادآوری میکنم:
1.از کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان می شود، بایدخودداری شود مانند زباله ای که در بین روز در مقابل درب گذاشته یا بلند کردن صداهای مختلف،که سبب اذیت دیگر همسایگان شود. که در این صورت باید از این کار خودداری کرد.
2. اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر به همسایهاش میرسد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچهای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد.
3. دخل و تصرف بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایهاش یا قسمتهای مشترک آپارتمان که مشاعات آپارتمان گفته می شود باید با اجازۀ یا اطمینان به رضایت همسایگان باشد البتّه در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار که معمولاً رضایت فرد از قرائن وشواهد به دست میآید، اشکالی ندارد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
جهت توفیق به وظایف دینی صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۸
موضوع: #عوامل_مغفرت_در_قرآن
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن تقوا را عامل مغفرت میداند و می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ: اگر تقوای الهی پیشه کنید، براى شما [نیروى] تشخیص [حقّ از باطل] قرار مىدهد و گناهانتان را از شما مىزداید و شما را مىآمرزد(آیه 29 انفال)
در قرآن عواملی برای مغفرت بیان شده است، از جمله:
1- ایمان. «آمنّا بربّنا لیغفر لنا (73 طه)
2- پیروی از انبیا. «فاتّبعونی... یغفر لکم(31 آل عمران)
3- عفو و گذشت از مردم«و لیعفوا.... یغفراللّه لکم(22 نور)
4- قرض الحسنه و وام دادن به مردم. «ان تقرضوا اللّه... یغفر لکم(17 تغابن)
5- عبادت. «أنِ اعبدواللّه... یغفر لکم(3و4 نوح)
6-پرهیز از گناهان کبیره. «اِن تجتنبوا کبائر.... نکفّر عنکم سیئاتکم(31 نساء)
7- دعا و استغفار خود انسان. «ظلمتُ نفسی... فغفر له(16 قصص)
8- دعای اولیای خدا برای انسان. «یا أبانا استغفر لنا(97 یوسف)
خداوند همه گناهان ما را ببخشاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۹
موضوع: #مذمت_آثار_مال_دوستی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از خصلتهایی که مذمت شده است مال دوستی است که بدترین نوع آن این است که انسان نسبت به مال حرص و ولع داشته باشد و به دیگران نیز انفاق نکند که در روایات و آیات از این خصلت به شح تعبیر شده است.
پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در روایتی در مذمت حریص بودن به مال می فرمایند: از شُّحَّ یعنی همان حرص به مال همراه با عدم انفاق بپرهیزید و امتهای پیش از شما به خاطر این صفت هلاک شدند و در ادامه می فرمایند فرد حریص در معرض سه آسیب بزرگ است:
اول: امَرَهُم بِالكِذْبِ فَكَذَبُوا. حرص به مال گاهی موجب میشود که فرد دروغ بگوید و آن را انجام می دهد و فضای زندگی خود و جامعۀ خود را با خلاف حقیقت، آلوده نموده و صدق و صفا را از بین می برد.(جهت توجه: ضمیر امر به شح بر می گردد)
دوم: امَرَهُم بالظُّلمِ فظَلَمُوا. گاهی حرص موجب میشود که ظلم و تجاوز به حقوق دیگران کند و آنرا انجام می دهد و آرامش افراد و جامعه را سلب می کند.
سوم: أمَرَهُم بالقَطِيعَةِ فَقَطَعُوا. گاهی اوقات موجب میشود که مبتلا به قطع چیزی شود که خدا اجازه قطع آنرا نداده است. مثل قطع ارتباط با ارحام و خویشان یا قطع ارتباط باخدا و ائمۀ و صلحاء.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صلواتی عنایت بفرمایید.
جهت مطالعه متن اصلی:
الفصل الرابع:
«فی کیفیة استیفاء القصاص»
جلسه 286، 1382/10/21
عن النبیّ(صلیاللهعلیهوآله) قال:
« عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: إِيَّاكُمْ وَ اَلشُّحَّ فَإِنَّمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ بِالشُّحِّ أَمَرَهُمْ بِالْكَذِبِ فَكَذَبُوا وَ أَمَرَهُمْ بِالظُّلْمِ فَظَلَمُوا وَ أَمَرَهُمْ بِالْقَطِيعَةِ فَقَطَعُوا».
(خصال شیخ صدوق، باب الثلاثة، حدیث234)
شحّ به معنای حرص به مال همراه با بخل است. شحیح کسی است که با حرص و ولع به جمعآوری مال پرداخته و به دیگران انفاق نمیکند که این نوع، بدترین نوع مالدوستی است.
پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) فرمود: از شحّ بپرهیزید، همانا امتهای پیش از شما به خاطر این صفت هلاک شدند؛ چون حرص به مال گاهی موجب میشد که آنان دروغ گفته و فضای زندگی خود و جامعۀ خود را با خلاف حقیقت، آلوده نموده و صدق و صفا را از بین ببرند و گاهی موجب میشد که ظلم و تعدّی کنند. و گاهی هم موجب میشد که مبتلا به قطیعه شوند، قطیعه غالباً به معنای قطع رحم استعمال میشود لکن ظاهراً در اینجا به معنای اعمّ از آن یعنی قطع آنچه باید مراعات آن را نمود، میباشد مثل قطع ارتباط باخدا و ائمۀ خیر و صلحاء «یقطعون ما أمر الله به أن یوصل».
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۹
موضوع: #فرزندآوری
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن ، فرزند یک «نعمت الهی» است که انبیای الهی آن را عاجزانه از خداوند درخواست کردهاند، و فرموده اند: رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً : «خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزهای به من عطا بفرما(آیه 38 آل عمران)
2-در روایات نیز توصیه به فرزندآوری شده است؛ مثلاً پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: «فرزند زیاد داشته باشید كه من فردا[ى قیامت] به زیادى شما بر امتهای دیگر، مباهات مىكنم»( منلايحضرهالفقيه، ج3، ص 481)
3- در نگاه توحیدی، همه چیز دست خداست، همان خدایی كه یك نفر را روزی میدهد، روزی چند نفر را هم میرساند. بنابراین، كسی كه بخاطر ترس از فقر، زدواج نمیکند یا بیش از این بچه نمیآورد، در حقیقت، در رزاقیت و قدرت خدا شک دارد.
در جاهیلت، برخی به بهانه ترس فقر، فرزندان خود را میکشتند كه امروزه به شكل سقط جنین درآمده است. قرآن با این کار مخالفت نموده و فرموده: «فرزندان خود را بخاطر ترس از افتادن به فقر، نکشید، این ما هستیم که هم آنها و هم شما را روزی میدهیم؛ کشتن آنها، گناه بزرگی است».(آیه 31 اسراء)
شخصی به امام کاظم(علیه السلام) نوشت که: پنج سال است بخاطر ترس از فقر، بچهدار نشدهام؛ حضرت فرمودند: «بچه بخواه، چرا که خداوند به آنها روزی میدهد»( کافی،ج6،ص3)
4-باید سبک زندگی را تغییر داد؛و از اسراف و راحتطلبی اجتناب كنیم و بجای آن، فرهنگ قناعت و تلاش را جایگزین كنیم.
البته اینها به این معنا نیست كه در خانه بنشینیم تا از آسمان، روزی برسد؛ خیر، باید تلاش کرد. بلكه خود حرکت و فعالیت ما نیز یک روزی و نعمتی از جانب خداست.
خداوند فرزند صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۹
موضوع: #نشانههای_ایمان_واقعی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در آموزه های دینی برای ایمان واقعی نشانه هایی بیان شده است. در روایتی از امام صاق علیه السلام برای ایمان و مومن واقعی دو علامت و نشانه بیان شده است:
علامت اول: اَنْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَ اِنْ ضَرَّكَ عَلَى الْباطِلِ وَ اِنْ نَفَعَكَ. انسان حق را ولو به ضرر او باشد بر باطل ترجیح دهد ولو آن باطل به نفع او باشد. البته حق و باطل مصادیق گوناگونی دارد که در تعاملهای اجتماعی، کشمکشهای سیاسی، در گزینش افراد و محاورات رائج پیش میآید، در همۀ این امور مؤمن حق را بر باطل ترجیح میدهد.
علامت دوم : اَنْ لايَجوزَ مَنْطِقُكَ عِلْمَكَ. اینکه بدون علم سخن نگوید؛ انسان باید در مسائل گوناگون چه در امور دینی و چه در مسائل اجتماعی و چه در سایر موارد از روی جهل یا گمان، سخن نگوید و تا نسبت به مطلبی اطمینان ندارد اظهار نظر نمی کند. مثلا درباره رخداد اجتماعی چنانچه اطمینان ندارد نباید به طور جزمی اظهار نظر کند یا در مسائل فقهی و شرعی تا اطمینان به مساله ای ندارد نباید اظهار نظر کند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عج و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای صلوات
جهت مطالعه متن اصلی:
ثبوت دعوی القتل
«القسامة»
جلسه 227، 1381/10/30
عن أبی عبدالله(علیهالسلام): قَالَ إِنَّ مِنْ حَقِيقَةِ اَلْإِيمَانِ أَنْ تُؤْثِرَ اَلْحَقَّ وَ إِنْ ضَرَّكَ عَلَى اَلْبَاطِلِ وَ إِنْ نَفَعَكَ وَ أَنْ لاَ يَجُوزَ مَنْطِقُكَ عِلْمَكَ. (خصال شیخ صدوق، باب الإثنین، حدیث 70)
گاهی انسان ادعا میکند یا گمان میکند که مؤمن است اما وقتی پای امتحان به میان بیاید، معلوم میشود که ایمانِ او ایمان واقعی نیست و امر خیالی و موهوم بوده است. ایمان حقیقی آن است که شخص به معنای واقعی، مؤمن باشد. که در این روایت دو علامت برای آن بیان شده است:
یکی اینکه: انسان حق را ولو به ضرر او باشد بر باطل ترجیح دهد ولو آ« باطل به نفع او باشد.
البته حق و باطل مصادیق گوناگونی دارد که در تعاملهای اجتماعی، کشمکشهای سیاسی، در گزینش افراد و محاورات رائج پیش میآید، در همۀ این امور مؤمن حق را بر باطل ترجیح میدهد.
علامت دیگر اینکه بدون علم سخن نگوید؛ انسان باید در مسائل گوناگون چه در امور دینی و چه در مسائل اجتماعی و چه در سایر موارد از روی جهل و یا ظنّ، سخن نگوید
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۹
موضوع: #شیوههای_رفع_فتنه
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—
برای برطرف کردن و مبارزه با فتنه روشهایی وجود دارد که عرض میشود:
1- شناخت حق و ملاک آن : مهمترین مسئله ای که در زمان فتنه ، افراد جامعه را از افتادن در ورطه ی هلاکت حفظ می کند ، شناخت حق است و برای شناخت حق ابتدا باید ملاک حق را شناخت. اگر مشاهده می شود که در فتنه ها بسیاری گمراه شده راه فتنه را در پیش می گیرند و به جبهه ی باطل می پیوندند و بسیاری نیز به خاطر شک و تردید سکوت اختیار کرده و نظاره گرند به خاطر این است که حق را نشناخته اند . علت بسیاری از انحرافات این است که اشخاص ملاک حق قرار می گیرند،در نتیجه با انحراف اشخاص از مسیر واقعی حق ، امر بر دیگران مشتبه می گردد.
امام علی(علیه السلام) می فرمایند :( إِنَّ الْحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجالِ، اِعرفِ الْحقَّ تَعرِف أهلَهُ.حق به واسطه اشخاص شناخته نمیشود ،خود حق را بشناس پیروان آن را خواهی شناخت(وسائل الشیعه، ح27، ص135)
2-بصیرت و آگاهی: راهكار برونرفت از فتنه؛هوشیاری و بصیرت در تشخیص حق و باطل و گم نكردن معیارها در فضای آلودهی افكار عمومی است. بصیرت، غبارآلودگى فتنه را از بین میبرد اما اگر بصیرت نبود، ممكن است انسان حتی با نیت خوب، در راه بد قدم گذارد. اگر در جبههى جنگ راه را ندانیم و نقشهخوانى بلد نباشیم، ممكن است در محاصرهی دشمن قرار گیریم. در این شرایط تنها یك قطبنما میتواند به داد انسان برسد. در زندگىِ پیچیدهى اجتماعىِ امروز، میتوان نام این قطبنما را بصیرت گذاشت(ان تتقواالله یجعل لکم فرقانا)
3-لقمه حرام نخوردن: امیرمؤمنان (علیه السلام) راه های رهائی از فتنه را در درجه اول، پرهیز از ثروت های حرام و لقمه های حرام دانسته اند (خطبه 151 ). ثروت حرام و شکمهای پر شده از حرام، نهایتا انسان و خانواده اش را به جبهه حرام می کشاند.
خداوند بصیرت واقعی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi